uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy,
(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na mocy umowy między właściwymi organami zainteresowanego państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii, na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2 ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.
(2) W dniu 16 lutego 2023 r. Komisja otrzymała od właściwego organu Finlandii uzasadniony wniosek o ustalenie, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie umowy między właściwymi organami tego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem, odnoszą się do działań objętych zakresem dyrektywy 2011/16/UE i czy są one równoważne z informacjami wymaganymi na mocy przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.
(3) Do celów ustalenia właściwy organ Finlandii przedłożył projekty rozporządzeń Zjednoczonego Królestwa określonych w Platform Operators (Due Diligence and Reporting Requirements) Regulations 2022 3 (rozporządzeniach w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r.) ("projekty rozporządzeń"), które wejdą w życie w dniu 1 stycznia 2024 r., oraz wielostronnej umowy w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskiwanych za pośrednictwem platform cyfrowych 4 ("DPI MCAA"), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa.
(4) W projektach rozporządzeń stosuje się przepisy modelowych zasad sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia z 2020 r. 5 Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), uzupełnione modelowymi zasadami sprawozdawczości dla platform cyfrowych OECD z 2021 r.: ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów 6 . Wszelkie wyrażenia zdefiniowane w modelowych zasadach, ale niezdefiniowane w projektach przepisów, mają takie samo znaczenie w projektach przepisów jak w modelowych zasadach.
(5) DPI MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie modelowych zasad OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość, jak określono na podstawie procedur należytej staranności.
(6) Zjednoczone Królestwo i Finlandia są sygnatariuszami DPI MCAA, jednak zawarcie umowy wymaga uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między obiema stronami zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.
(7) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z wielostronną umową między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych (DPI MCAA), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(8) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz na podstawie DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część B pkt 1-4 oraz część C pkt 1 i 2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje stosownej czynności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(10) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury należytej staranności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z procedurami należytej staranności określonymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że obowiązki sprawozdawcze określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi określonymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 i w części B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury administracyjne określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(13) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa na podstawie DPI MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem.
(14) To ustalenie równoważności powinno jednak mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem że projekty rozporządzeń zostaną w pełni przyjęte przez Zjednoczone Królestwo, a DPI MCAA zostanie zawarta w drodze uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między Finlandią a Zjednoczonym Królestwem zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.
(15) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI MCAA powinna być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 .
(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 8 .
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2389 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2389 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE |
Data aktu: | 29/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 06/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 26/10/2023 |