uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "konwencją"), zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do konwencji 2 (zwaną dalej "umową w sprawie przystąpienia do konwencji").
(2) Mandat działającego w ramach OTIF komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej (zwanego dalej "komitetem") obejmuje zgodnie z art. 2 jego regulaminu wewnętrznego przygotowywanie projektów zmian lub uzupełnień konwencji, udzielanie porad prawnych z własnej inicjatywy lub na wniosek organów, o których mowa w art. 13 §§ 1 i 2 konwencji, lub na wniosek organów ustanowionych przez te organy, promowanie i ułatwianie funkcjonowania i wdrażania konwencji, monitorowanie i ocenę instrumentów prawnych oraz podejmowanie decyzji dotyczących współpracy z innymi międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami, w tym ustanawianie i rozwiązywanie konsultacyjnych grup kontaktowych z innymi międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami oraz monitorowanie funkcjonowania grup kontaktowych.
(3) Unia uczestniczy w komitecie zgodnie z konwencją, regulaminem wewnętrznym komitetu oraz umową w sprawie przystąpienia do konwencji.
(4) Na 5. posiedzeniu w dniach 7-9 listopada 2023 r. komitet ma podjąć decyzje w sprawie doradczej opinii prawnej dotyczącej stosowania załącznika E do konwencji do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej, możliwych wariantów zmiany załącznika B do konwencji w celu ułatwienia wprowadzenia elektronicznego listu przewozowego, niektórych aspektów opracowania długoterminowej strategii dla OTIF, możliwych wariantów zmiany COTIF w odniesieniu do zawieszenia i wypowiedzenia konwencji lub członkostwa w OTIF w odniesieniu do określonego członka OTIF, przygotowania zalecenia dotyczącego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej korespondencji między OTIF a jej członkami, rozwoju polityki w zakresie praw autorskich oraz opracowania wytycznych dotyczących ochrony nazwy, skrótu i logo OTIF oraz doprecyzowania znaczenia terminu "ekspert" w kontekście udziału zainteresowanych stron w pracach OTIF.
(5) Oczekuje się, że komitet podejmie decyzję w sprawie doradczej opinii prawnej dotyczącej stosowania przepisów ujednoliconych o umowie użytkowania infrastruktury w międzynarodowej komunikacji kolejowej (CUI) określonych w załączniku E do konwencji do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej. Należy zapewnić w odniesieniu
do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej zharmonizowaną i uzupełniającą wykładnię tych przepisów, z jednej strony, oraz przepisów stosowanych przez członków OTIF, z drugiej strony, w szczególności - w odniesieniu do Unii - dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE 3 .
(6) Obowiązujące postanowienia załącznika B do konwencji dopuszczają stosowanie elektronicznego listu przewozowego w oparciu o zasadę równoważności funkcjonalnej z wersją papierową. Z uwagi na postępującą cyfryzację transportu należy dokonać przeglądu adekwatności ram prawnych OTIF i rozważyć możliwe warianty zmiany konwencji w celu ułatwienia wprowadzenia elektronicznego listu przewozowego, z uwzględnieniem przepisów przyjętych przez Unię na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 4 .
(7) W odniesieniu do strategicznego rozwoju OTIF, ważne jest, aby zapewnić Sekretarzowi Generalnemu OTIF dalsze doradztwo i wytyczne dotyczące opracowania długoterminowej strategii dla OTIF, która ma zostać przedstawiona Zgromadzeniu Ogólnemu OTIF do rozpatrzenia i przyjęcia na jego następnej sesji zwyczajnej.
(8) Zważywszy na niedawne napięcia geopolityczne w regionie paneuropejskim, oczekuje się, że komitet wznowi dyskusję na temat zawieszenia i wypowiedzenia konwencji lub członkostwa w OTIF w odniesieniu do określonego członka OTIF. Należy zapewnić dokonanie należytego przeglądu postanowień konwencji dotyczących jej zawieszenia lub wypowiedzenia lub zawieszenia lub wypowiedzenia członkostwa w OTIF, w tym ograniczenia niektórych praw, a także podjąć decyzję, czy należy zmienić konwencję, aby lepiej chronić integralność OTIF i sieci jego członków, a także aby lepiej wspierać realizację celu OTIF polegającego na promowaniu, usprawnianiu i ułatwianiu międzynarodowego ruchu kolejowego pod każdym względem.
(9) Rozwój łączności elektronicznej wymaga pewnych aktualizacji o charakterze administracyjnym oraz modernizacji w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej korespondencji między OTIF a jej członkami. Ważne jest poparcie przygotowania zalecenia w tym zakresie, które uwzględni różny poziom doświadczenia członków OTIF i będzie zgodne z przepisami ustanowionymi na poziomie unijnym, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 5 .
(10) W odniesieniu do ochrony prawnej nazwy, skrótu, logo i własności intelektualnej OTIF, komitet może podjąć decyzję o opracowaniu dla OTIF polityki zarządzania dokumentami stanowiącymi własność intelektualną. Polityka ta powinna być sformułowana w taki sposób, by ułatwiać ponowne wykorzystywanie informacji i dokumentów będących własnością OTIF zgodnie z przepisami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 6 oraz w decyzji Komisji 2011/833/UE 7 .
(11) Komitet może podjąć decyzję w sprawie doprecyzowania znaczenia terminu "ekspert" w kontekście zalecenia dotyczącego udziału zainteresowanych stron w pracach OTIF, przyjętego przez komitet w dniu 5 kwietnia 2022 r. Należy zapewnić zharmonizowaną wykładnię tego terminu, biorąc pod uwagę znaczenie zapewnienia odpowiedniego udziału zainteresowanych stron w działaniach komitetu.
(12) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na 5. posiedzeniu komitetu, ponieważ Unia jest członkiem OTIF, a decyzje podejmowane przez komitet mogą prowadzić do przyjęcia aktów, które będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego i będą mogą w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów Unii, w szczególności dyrektywy 2012/34/UE, rozporządzenia (UE) nr 910/2014 oraz rozporządzenia (UE) 2020/1056.
(13) Proponowane decyzje, które mają zostać podjęte na 5. posiedzeniu komitetu, są zgodne z prawem Unii i jej celami strategicznymi, w związku z czym należy je poprzeć,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2582 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2023/2582 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 5. posiedzeniu komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej działającego w ramach OTIF |
Data aktu: | 08/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 16/11/2023 |