Decyzja 2023/2753 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS w lotnictwie)

DECYZJA RADY (UE) 2023/2753
z dnia 4 grudnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS w lotnictwie)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2894/94 z dnia 28 listopada 1994 r. w sprawie uzgodnień dotyczących stosowania Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 1 , w szczególności jego art. 1 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  ("Porozumienie EOG") weszło w życie z dniem 1 stycznia 1994 r.

(2) Zgodnie z art. 98 Porozumienia EOG Wspólny Komitet EOG może podjąć decyzję o zmianie, między innymi, załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG.

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 3  oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 4 .

(4) W związku z tym należy odpowiednio zmienić załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG.

(5) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu EOG powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w sprawie proponowanej zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG, opiera się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu EOG dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr ...

z dnia ...

zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego 5 .
(2)
W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii 6 .
(3)
Dyrektywa (UE) 2023/958 ustanawia specjalny mechanizm mający na celu zniwelowanie różnicy kosztów między zrównoważonymi paliwami lotniczymi a paliwami kopalnymi, przy czym dla określonych wysp Unii poziom udzielanego wsparcia jest wyższy. Ten wyższy poziom wsparcia powinien mieć również zastosowanie do Islandii.
(4)
Dyrektywa (UE) 2023/958 przedłuża, po raz ostatni, tymczasowe odstępstwo w przypadku lotów obsługiwanych do i z odpowiednich państw trzecich. Islandia ma szczególne położenie geograficzne, które w jej ocenie ma szczególnie negatywny wpływ na dostępność połączeń lotniczych i prowadzi do ryzyka ucieczki emisji. Aby rozwiązać ten problem, należy na okres przejściowy, w którym obowiązuje to tymczasowe odstępstwo, i w sposób zapewniający pełne poszanowanie zasady równego traktowania przedsiębiorstw lotniczych na tej samej trasie oraz celów, zasad i innych postanowień Porozumienia EOG, ustanowić mechanizm warunkowego przydziału dodatkowych uprawnień dla operatorów statków powietrznych w odniesieniu do lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w Islandii i kończą na lotnisku znajdującym się w EOG, Szwajcarii lub Zjednoczonym Królestwie, lub lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w EOG i kończą na lotnisku w Islandii. Uprawnienia przydzielone w ramach tego mechanizmu należy odjąć od liczby uprawnień, które Islandia normalnie otrzymałaby do sprzedaży aukcyjnej. Wszelkie dodatkowe uprawnienia przydzielone operatorom statków powietrznych na podstawie takiego mechanizmu są uzależnione od przyspieszenia wysiłków tych operatorów na rzecz osiągnięcia celu neutralności klimatycznej.
(5)
W 2026 r. należy sporządzić sprawozdanie oceniające dostępność połączeń lotniczych w przypadku Islandii, z uwzględnieniem konkurencyjności i ucieczki emisji, wpływu na środowisko i klimat, a także dostosowań określonych w niniejszej decyzji. Wyniki przeprowadzonej oceny należy, w stosownych przypadkach, uwzględnić przy przyszłym przeglądzie dyrektywy 2003/87/WE po upływie okresu 2024-2026.
(6)
W związku z tym załącznik XX do Porozumienia EOG powinien zostać odpowiednio zmieniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 21al (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE) załącznika XX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32023 D 0136: decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 z dnia 18 stycznia 2023 r. (Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 1);

32023 L 0958: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115).";

2)
dostosowania od b) do d) otrzymują brzmienie:

"b) w art. 3c ust. 6 akapit trzeci lit. c) po słowach »zrównoważonego transportu lotniczego« dodaje się słowa », oraz w portach lotniczych znajdujących się w Islandii«;

c) w art. 3d ust. 1 po pierwszym akapicie dodaje się akapity w brzmieniu:

»Od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. Islandia co roku przyznaje bezpłatne przydziały operatorom statków powietrznych, zgodnie z zasadą równego traktowania mającą zastosowanie na mocy Porozumienia EOG, zwłaszcza równego traktowania przedsiębiorstw lotniczych na tej samej trasie, w wysokości odpowiadającej maksymalnie liczbie przydziałów, które mają zostać sprzedane na aukcji przez Islandię zgodnie z art. 3d ust. 3, w odniesieniu do lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w Islandii i kończą na lotnisku znajdującym się w EOG, Szwajcarii lub Zjednoczonym Królestwie, lub lotów, które rozpoczynają się na lotnisku znajdującym się w EOG i kończą na lotnisku w Islandii. Dodatkowe bezpłatne przydziały na lata 2025 i 2026 nie mogą przekraczać poziomu bezpłatnych przydziałów w 2024 r. i podlega zastosowaniu współczynnika liniowego redukcji, o którym mowa w art. 9. Jeżeli przydziały są niewystarczające, stosuje się jednolitą korektę w odniesieniu do wszystkich przyznanych przydziałów. Liczbę przydziałów równą dodatkowym bezpłatnym przydziałom na mocy niniejszego akapitu odejmuje się od liczby przydziałów, które mają zostać sprzedane na aukcji przez Islandię zgodnie z art. 3d ust. 3. Wszystkimi bezpłatnymi przydziałami na podstawie niniejszego akapitu zarządza Islandia w rejestrze Unii. Operatorzy statków powietrznych składają wniosek do właściwego organu Islandii, który przy- znaje przydziały zgodnie z niniejszym akapitem, z zastrzeżeniem przedłożenia i opublikowania przez operatora statków powietrznych planu neutralności klimatycznej. Plan neutralności klimatycznej musi być spójny z celami neutralności klimatycznej Islandii oraz Unii Europejskiej i jej państw członkowskich zgodnie z porozumieniem paryskim i określa:

– dane szczegółowe opisane w art. 10b ust. 4 akapit trzeci;

– dalsze środki, podjęte i zaplanowane przez operatora statków powietrznych, służące osiągnięciu celu niniejszej dyrektywy do dnia 31 grudnia 2026 r.; oraz

– w jaki sposób działania przedsiębiorstwa lotniczego podnoszące świadomość społeczną są zgodne z celem neutralności klimatycznej.

Plan należy przedłożyć wraz z potwierdzeniem niezależnego weryfikatora zgodnie z procedurami weryfikacji i akredytacji przewidzianymi w art. 15 dyrektywy 2003/87/WE.

Powyższe przyznanie dodatkowych przydziałów przez właściwy organ Islandii następuje po przedłożeniu i opublikowaniu przez operatora statków powietrznych planu neutralności klimatycznej. Co roku niezależny weryfikator sprawdza faktyczne wdrożenie przez operatora statków powietrznych planowanych środków, do których wprowadzenia zobowiązał się on w planie neutralności klimatycznej. W przypadku gdy niezależny weryfikator zgłosi niewykonanie przez operatora statków powietrznych własnego planu, właściwy organ Islandii występuje z wnioskiem o zwrot przyznanych bezpłatnych przydziałów.«;

d) art. 3d ust. 4 nie ma zastosowania do państw EFTA;";

3)
skreśla się dostosowania e) i f); dostosowania g)-t) otrzymują odpowiednio oznaczenia e)-r);
4)
po dostosowaniu r) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"s) w art. 30 ust. 8 po lit. d) dodaje się, co następuje:

»e) ocenę dostępności połączeń lotniczych w przypadku Islandii, z uwzględnieniem konkurencyjności i ucieczki emisji, a także wpływu na środowisko i klimat oraz dostosowań określonych w decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr ^/2023 z dnia ... [niniejsza decyzja];«;

ea) w trakcie procesu określonego w art. 102 Porozumienia EOG w odniesieniu do wszelkich przyszłych zmian niniejszej dyrektywy Wspólny Komitet EOG bierze pod uwagę wyniki i elementy oceny, o której mowa w art. 30 ust. 8.";

5)
dostosowania u) i v) otrzymują odpowiednio oznaczenia t) i u).
Artykuł  2

Teksty dyrektywy (UE) 2023/958 i decyzji (UE) 2023/136 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem lub w dniu następującym po dniu otrzymania przez Wspólny Komitet EOG ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG, w zależności od tego, który z tych terminów jest późniejszy * .

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli

Wspólna deklaracja Umawiających się Stron do decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr .../... włączającej do Porozumienia EOG dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. obejmuje odpowiednie wdrożenie środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Umawiające się Strony podzielają pogląd, że uwzględnienie dyrektywy pozostaje bez uszczerbku dla zakresu Porozumienia EOG.

1 Dz.U. L 305 z 30.11.1994, s. 6.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115).
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/136 z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii (Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 1).
5 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115.
6 Dz.U. L 19 z 20.1.2023, s. 1.
* [Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.] [Wskazano wymogi konstytucyjne.]

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2753

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2753 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS w lotnictwie)
Data aktu: 04/12/2023
Data ogłoszenia: 07/12/2023