uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 1,
(1) Regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, ustanowione w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 2 ("regulamin pracowniczy"), stanowią, że pracownicy powstrzymują się od jakichkolwiek działań lub zachowań, które mogłyby szkodzić powadze ich stanowiska, w tym od jakichkolwiek form nękania psychicznego oraz molestowania seksualnego.
(2) Komisja wdrożyła politykę mającą na celu zapobieganie faktycznym lub potencjalnym przypadkom nękania psychicznego lub molestowania seksualnego w miejscu pracy w Komisji i skuteczne radzenie sobie z nimi, zgodnie z decyzją Komisji C(2023) 8630 3 .
(3) W decyzji C(2023) 8630 ustanowiono funkcję głównego zaufanego doradcy i przewidziano nieformalną procedurę, zgodnie z którą ofiara lub świadek nękania lub molestowania może skontaktować się z głównym zaufanym doradcą. Główny zaufany doradca jest głównym punktem kontaktowym dla ofiar nękania lub molestowania. Udziela szybkich i poufnych porad, informacji na temat dostępnych usług i służy wsparciem. Może on przydzielić sprawę jednemu z zaufanych doradców w ramach procedury nieformalnej lub, w wyjątkowych sytuacjach, podjąć decyzję, by samemu wykonać zadania zaufanego doradcy. Zaufani doradcy przyjmują i wspierają ofiary, wysłuchują ich oraz oferują im informacje i doradztwo w ich wysiłkach na rzecz znalezienia zadowalającego rozwiązania w sytuacji, którą ofiary postrzegają jako nękanie lub molestowanie. Celem nieformalnej procedury jest zaoferowanie odpowiedniej pomocy w kwestiach poruszonych przez ofiarę, bez dokonywania oceny zachowania pod względem prawnym. W przypadku powtarzających się zarzutów nękania lub molestowania w tej samej dyrekcji generalnej lub innej jednostce administracyjnej główny zaufany doradca może poinformować o tym dyrektora generalnego tej dyrekcji lub szefa tej jednostki oraz, jeżeli ofiara wyrazi na to zgodę, Biuro Dochodzeń i Postępowań Dyscyplinarnych Komisji (IDOC). Główny zaufany doradca może również skontaktować się z odpowiednimi podmiotami lub departamentami w celu udzielenia im informacji lub porad w sprawie właściwych środków, bez uszczerbku dla ich odpowiednich kompetencji.
(4) W kontekście tej nieformalnej procedury prowadzonej przez głównego zaufanego doradcę i zaufanych doradców Komisja gromadzi i przetwarza informacje. Informacje te mogą obejmować dane osobowe ofiary, domniemanego sprawcy, potencjalnych świadków i wszelkich innych zaangażowanych w sprawę osób.
(5) Oprócz procedury nieformalnej główny zaufany doradca powinien również mieć możliwość, w stosownych przypadkach, ułatwiania wdrażania tymczasowych środków ochronnych i środków towarzyszących oraz kontaktowania się z odpowiednimi służbami. W tym kontekście główny zaufany doradca ma również dostęp do danych osobowych ofiary, domniemanych sprawców, potencjalnych świadków i wszelkich innych zaangażowanych w sprawę osób.
(6) Ponadto główny zaufany doradca może zostać poproszony o udzielenie porad ofiarom nękania lub molestowania, które wszczęły formalne postępowanie. W ramach tej procedury, zgodnie z art. 39 ust. 2 decyzji C(2023) 8630, ofiara może zwrócić się do głównego zaufanego doradcy o wydanie niezależnej opinii na temat aspektów wstępnej oceny. Główny zaufany doradca może w tym celu mieć dostęp do danych osobowych ofiary, domniemanego sprawcy, świadków i wszelkich innych zaangażowanych w sprawę osób.
(7) W celu wypełnienia swoich zadań główny zaufany doradca i zaufani doradcy mogą gromadzić i przetwarzać kilka kategorii danych osobowych, w tym dane dotyczące tożsamości i zachowania oraz dane kontaktowe, a także dane osobowe, o których mowa w art. 10 ust. 1 i art. 11 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja pełni rolę administratora danych.
(8) Przy wykonywaniu swoich zadań na mocy regulaminu pracowniczego Komisja jest zobowiązana do poszanowania praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także praw przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725. Jednocześnie wszyscy pracownicy Komisji są zobowiązani do przestrzegania zasad poufności.
(9) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw niektórych osób, których dane dotyczą, przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, z potrzebą zapewnienia skuteczności reakcji Komisji na zarzuty nękania lub molestowania i innych niewłaściwych zachowań, a także z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja może ograniczyć, na ściśle określonych warunkach, stosowanie art. 14-22, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-20 rozporządzenia (UE) 2018/1725. O ile w akcie prawnym przyjętym na podstawie Traktatów nie przewidziano ograniczeń, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których Komisja jest uprawniona do ograniczania tych praw.
(10) Aby zapewnić poufność i skuteczność procedur przeciwdziałania nękaniu lub molestowaniu, w tym dochodzeń administracyjnych, postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych i postępowań w sprawie zawieszenia, Komisja przyjęła decyzję (UE) 2019/165 4 i decyzję (UE) 2022/121 5 , które ograniczają, odpowiednio, wykonywanie praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. b), c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(11) Komisja może być zobowiązana do pogodzenia ochrony praw osób, których dane dotyczą, z potrzebą zabezpieczenia zarówno celów nieformalnej procedury prowadzonej przez głównego zaufanego doradcę i zaufanych doradców, jak i realizacji innych zadań głównego zaufanego doradcy, jak przewidziano w decyzji C(2023) 8630.
(12) Może być wymagane zwłaszcza zapewnienie równowagi między prawami domniemanego sprawcy, takimi jak prawo dostępu do danych osobowych zgromadzonych przez głównego zaufanego doradcę i zaufanych doradców, a podstawowymi prawami i wolnościami wszystkich innych zaangażowanych w sprawę osób, takich jak ofiara i potencjalni świadkowie. Komisja może podjąć taką decyzję przede wszystkim w celu ochrony tych osób przed ewentualnymi działaniami odwetowymi ze strony osób, wobec których wysunięto zarzuty, które jednak nie doprowadziły do podjęcia działań przez administrację. Komisja może podjąć taką decyzję zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(13) Konieczna może być ochrona informacji poufnych dotyczących pracownika, który skontaktował się z głównym zaufanym doradcą lub zaufanymi doradcami w kontekście postępowania w sprawie nękania lub molestowania. W takich przypadkach Komisja może być zmuszona ograniczyć dostęp do danych dotyczących tożsamości, do oświadczeń i innych danych osobowych domniemanej ofiary, świadków i innych zaangażowanych w sprawę osób w celu ochrony praw i wolności wszystkich osób, których ta sprawa dotyczy.
(14) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja powinna informować - w sposób przejrzysty i spójny, w formie oświadczenia o ochronie danych publikowanego na stronie internetowej Komisji - wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach obejmujących przetwarzanie ich danych osobowych oraz o ich prawach. W stosownych przypadkach Komisja powinna indywidualnie informować, za pomocą odpowiednich środków, osoby, których dane dotyczą, biorące udział w nieformalnej procedurze zgłoszenia.
(15) W art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przewidziano wyjątki od prawa do informacji przysługującego osobom, których dane dotyczą. Jeżeli wyjątki te mają zastosowanie, Komisja nie musi stosować ograniczenia prawa do informacji na mocy niniejszej decyzji. W przypadku zarzutów nękania psychicznego i molestowania seksualnego, które prowadzą do wszczęcia nieformalnej procedury, dane osobowe powinny pozostać poufne. Przekazanie takich informacji domniemanemu sprawcy poważnie utrudniłoby osiągnięcie celów tej procedury. W związku z tym wyjątki te powinny mieć zastosowanie do prawa domniemanych sprawców do informacji w odniesieniu do danych osobowych zgromadzonych przez głównego zaufanego doradcę i zaufanych doradców.
(16) Komisja powinna stosować ograniczenia tylko wtedy, gdy są one zgodne z istotą podstawowych praw i wolności, są absolutnie niezbędne i stanowią środek proporcjonalny w społeczeństwie demokratycznym. Komisja powinna przedstawić uzasadnienie tych ograniczeń. W imię stosowania zasad przejrzystości, sprawiedliwości i rozliczalności, Komisja powinna zajmować się wszystkimi ograniczeniami w przejrzysty sposób i prowadzić rejestr stosowania ograniczeń.
(17) Art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1725 zobowiązuje administratora danych do informowania osób, których dane dotyczą, o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia oraz o przysługującym im prawie do wniesienia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD).
(18) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy mogą wstrzymać przekazanie informacji dotyczących podstawowych powodów zastosowania ograniczenia w stosunku do osoby, której dane dotyczą, pominąć takie przekazanie lub go odmówić, gdyby przekazanie tych informacji mogło w jakikolwiek sposób unieważnić skutek ograniczenia. Komisja powinna ocenić w każdym przypadku z osobna, czy powiadomienie o ograniczeniu unieważniłoby jego skutek.
(19) Komisja powinna znieść ograniczenie niezwłocznie po ustaniu powodów je uzasadniających i regularnie oceniać te powody.
(20) Przed ewentualnym zastosowaniem jakichkolwiek ograniczeń należy skonsultować się z koordynatorem ds. ochrony danych w Dyrekcji Generalnej ds. Zasobów Ludzkich, który powinien sprawdzić ich zgodność z niniejszą decyzją.
(21) Inspektor ochrony danych Komisji powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.
(22) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 13 października 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1043 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/1043 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczenia niektórych praw osób, których dane dotyczą, w kontekście przetwarzania danych osobowych przez głównego zaufanego doradcę i zaufanych doradców w związku z wykonywaniem zadań dotyczących zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu oraz zwalczania tych zjawisk |
Data aktu: | 09/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 11/04/2024 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2024 |