uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 2 ustalono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w żywności. Doświadczenie zdobyte od czasu wejścia w życie tego rozporządzenia ujawniło niejasność niektórych punktów w tabeli w załączniku I do tego rozporządzenia. Konieczne jest zatem wyjaśnienie tych kwestii.
(2) W związku z brakiem szczegółowych przepisów dotyczących pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów przetrwalników buławinki czerwonej w nieprzetworzonych ziarnach zbóż, z wyjątkiem nieprzetworzonych ziaren żyta, pkt 1.8.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że takie pobieranie i analiza próbek mają być wykonywane zgodnie z pkt B załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 401/2006 3 . Jako że w międzyczasie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2782 4 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów przetrwalników buławinki czerwonej, odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 401/2006 w pkt 1.8.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy skreślić.
(3) W pkt 1.9.5 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 określono najwyższy dopuszczalny poziom toksyn T-2 i HT-2 w wyrobach piekarniczych zawierających co najmniej 90 % produktów mielenia owsa. Najwyższy dopuszczalny poziom ma zastosowanie do wyrobów piekarniczych o wysokiej zawartości owsa. W oparciu o doświadczenia związane ze składem żywności dostępnej na rynku w wielu przypadkach wyroby piekarnicze o wysokiej zawartości owsa, takie jak ciastka z owsa, zawierają jednak mniej niż 90 % produktów mielenia owsa, zwykle między 75 % a 85 %. Należy zatem odpowiednio zmienić pkt 1.9.5 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(4) W związku z brakiem szczegółowych przepisów dotyczących pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów tropanowych w żywności dla dzieci i produktach zbożowych przetworzonych przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci pkt 2.2.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 stanowi, że takie pobieranie próbek i analiza mają być wykonywane zgodnie z części J załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 401/2006. Jako że w międzyczasie w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/2783 5 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące pobierania próbek i analizy do celów kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów alkaloidów tropanowych, odniesienie do rozporządzenia (WE) nr 401/2006 w pkt 2.2.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy skreślić.
(5) Aby zapewnić bezpieczeństwo konsumentów, najwyższy dopuszczalny poziom kwasu cyjanowodorowego w nasionach lnu wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, określony w pkt 2.3.2 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915, powinien mieć zastosowanie niezależnie od procedury przetwarzania nasion lnu. Należy zatem odpowiednio zmienić ten punkt.
(6) Jako że nieprzetworzony owies przed mieleniem jest wprowadzany do obrotu z łuską, najwyższy dopuszczalny poziom zanieczyszczeń w nieprzetworzonym owsie określony w pkt 1.2.9 i 1.5.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 powinien mieć zastosowanie do nieprzetworzonego owsa wraz z łuską, nawet jeżeli łuska jest niejadalna.
(7) Celem rozporządzenia (UE) 2023/915 jest ustanowienie maksymalnych poziomów zanieczyszczeń w odniesieniu do nieprzetworzonych zbóż wprowadzanych do obrotu na etapie tuż przed przetwarzaniem wstępnym. Obecne sformułowanie nie jest wystarczająco precyzyjne, dlatego należy je sprostować w odpowiednich pozycjach w tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(8) W odniesieniu do ochratoksyny A w pkt 1.2.10 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom dla produktów pochodzących z nieprzetworzonych ziaren zbóż, z wyjątkiem produktów wymienionych w innych pozycjach, oraz dla zbóż wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego. Odpowiedni punkt nie jest jasny. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprostować odpowiedni punkt w celu wyjaśnienia, że sformułowanie "wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego" odnosi się wyłącznie do "zbóż", a nie do "produktów pochodzących z nieprzetworzonych ziaren zbóż".
(9) Produkty z ryżu są wyłączone z niektórych rodzajów żywności wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915. W celu wyjaśnienia zakresu tego wyłączenia należy określić zawartość produktów z ryżu w odpowiednich punktach tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(10) W odniesieniu do zearalenonu w pkt 1.5.3 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 ustanowiono najwyższy dopuszczalny poziom dla zbóż wprowadzanych do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, mąki zbożowej, semoliny, otrębów i zarodków jako produktu końcowego wprowadzanego do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego, z wyjątkiem produktów wymienionych w innych pozycjach. Odpowiedni punkt nie jest jasny. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprostować odpowiedni punkt w celu wyjaśnienia, że sformułowanie "wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego" odnosi się wyłącznie do "zbóż, otrębów i zarodków", a nie do "mąki zbożowej i semoliny".
(11) W pkt 2.3.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 sformułowanie dotyczące odstępstwa od najwyższych dopuszczalnych poziomów kwasu cyjanowodorowego w nasionach oleistych przeznaczonych do rozdrabniania i rafinacji oleju należy dostosować do sformułowania dotyczącego odstępstwa od najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyn w orzeszkach arachidowych (orzeszkach ziemnych) i innych nasionach oleistych przeznaczonych do rozdrabniania do produkcji rafinowanego oleju roślinnego, określonych w pkt 1.1.4 tej tabeli. Należy zatem odpowiednio sprostować pkt 2.3.1 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(12) Aby wyeliminować ewentualne niejasności i usprawnić egzekwowanie przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów dioksyn i polichlorowanych bifenyli (PCB) w niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego, należy sprostować sformułowanie dotyczące uwag odnoszących się do tych produktów w sekcji 4 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(13) W celu zapewnienia spójnego sposobu egzekwowania przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów dioksyn i PCB w mięsie jeleniowatych w pkt 4.1.1.8 tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915 należy dodać wyjaśnienie dotyczące gatunków zwierząt, z których pochodzi mięso.
(14) W egzekwowaniu przepisów dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w niektórych produktach dla niemowląt i małych dzieci, ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2023/915, występują niespójności. Aby ich uniknąć, należy dokonać rozróżnienia między produktami wprowadzanymi do obrotu w postaci substancji w proszku a produktami wprowadzanymi do obrotu w postaci płynnej.
(15) Obłuskiwanie jest procesem usuwania łusek nasion i uznaje się je za część procesu oczyszczania. Aby uniknąć sytuacji, w której obłuskiwanie można uznać za część przetwarzania wstępnego, należy odpowiednio sprostować przypis 6 do tabeli w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/915.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie (UE) 2023/915.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1756 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1756 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) 2023/915 w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności |
Data aktu: | 25/06/2024 |
Data ogłoszenia: | 26/06/2024 |
Data wejścia w życie: | 16/07/2024 |