uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2 i art. 13 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania oraz zmiany takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje undek-10-enal, octan terpineolu, d,l-borneol, l-karwon, d-kamfora, octan d,l-izobornylu, 3-propylidenof- talid, kwas fenylooctowy, salicylan metylu, tymol, karwakrol, benzotiazol, terpinolen, d,l-izoborneol, trans-menton, octan d,l-bornylu, 3-butylidenoftalid, aldehyd fenylooctowy, octan fenetylu, fenylooctan fenetylu, fenylooctan metylu, fenylooctan etylu, fenylooctan izobutylu, fenylooctan 3-metylobutylu, 2-metoksyfenol, 2-metoksy-4-mety- lofenol, 4-etylogwajakol, 2-metoksy-4-winylofenol, 4-etylofenol, 2-metylofenol, 4-metylofenol, 2,6-dimetoksyfenol, fenol, 2,6-dimetylofenol, 2-izopropylofenol, benzeno-1,3-diol, alfa-felandren, alfa-terpinen, gamma-terpinen i l-li- monen zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono dziewięć wniosków o zezwolenie na stosowanie undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, l-karwonu, d-kamfory, octanu d,l-izo- bornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, salicylanu metylu, tymolu, karwakrolu, benzotiazolu, terpi- nolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metoksyfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-ety- lofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa-felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu ("przedmiotowe substancje") jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie przedmiotowych substancji również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie "substancji aromatyzujących" w wodzie do pojenia. W związku z tym wnioskodawca wycofał wniosek dotyczący wody do pojenia w odniesieniu do wszystkich przedmiotowych substancji.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/245 3 zezwolono na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt.
(6) Zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o wydanie opinii, czy zezwolenie na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego nadal spełniałoby warunki określone w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w przypadku zmiany warunków tego zezwolenia. Zmiana ta polega na zwiększeniu maksymalnego zalecanego poziomu d,l-izomentonu do 5 mg/kg dla wszystkich gatunków zwierząt. Do wniosku dołączono odpowiednie dane na jego poparcie.
(7) W opiniach z 1 lutego 2012 r. 4 , 6 marca 2012 r. 5 , 7 marca 2012 r. 6 , 13 czerwca 2012 r. 7 , 13 listopada 2012 r. 8 , 10 marca 2015 r. 9 , 8 marca 2016 r. 10 , 20 kwietnia 2016 r. 11 , 12 lipca 2016 r. 12 i 26 września 2023 r. 13 Urząd stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania substancje te są bezpiecznie dla wszystkich gatunków zwierząt, konsumentów i środowiska. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do 2-metoksyfenolu, tymolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, karwakrolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu i benze- no-1,3-diolu nie przedstawiono nowych danych dotyczących bezpieczeństwa użytkownika, natomiast uznaje się, że w przypadku kontaktu tych substancji ze skórą i oczami oraz narażenia na te substancje dróg oddechowych występują potencjalne zagrożenia o różnym stopniu nasilenia. W przypadku 3-butylidenoftalidu i 3-propylidenoftalidu karty charakterystyki materiału przedstawione przez dostawców identyfikują te substancje jako substancje drażniące dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz działające szkodliwie po połknięciu. W przypadku aldehydu fenylooctowego, kwasu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, salicylanu metylu i fenylooctanu 3-metylobutylu Urząd uznał za rozważne traktowanie wszystkich tych związków jako substancji drażniących dla skóry, oczu i dróg oddechowych, działających uczulająco na skórę i działających szkodliwie po połknięciu. W przypadku octanu terpineolu Urząd uznał za rozważne traktowanie tego związku jako substancji drażniącej dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz jako substancji działającej uczulająco na skórę. Terpinolen, alfa-felandren, alfa-terpinen, gamma-terpinen i l-limonen należy uznać za substancje drażniące dla skóry, oczu i dróg oddechowych oraz działające uczulająco na skórę. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do benzotiazolu, d,l-borneolu, d,l-izoborneolu, l-karwonu, trans-mentonu, d-kamfory, octanu d,l-bornylu, undek-10-enalu i octanu d,l-izobornylu uznaje się zagrożenia w przypadku kontaktu ze skórą i oczami i narażenia przez drogi oddechowe oraz klasyfikuje się je jako działające drażniąco na układ oddechowy. Urząd stwierdził ponadto, że wszystkie przedmiotowe substancje są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności, w związku z czym ponowne wykazywanie ich skuteczności nie jest konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003. Ponadto w opinii z 26 września 2023 r. Urząd stwierdził, że w przypadku d,l-izomentonu maksymalny zalecany poziom 5 mg/kg jest bezpieczny dla wszystkich gatunków zwierząt, konsumentów i środowiska.
(8) W związku z powyższym Komisja uznaje, że przedmiotowe substancje spełniają warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Ponadto Komisja uważa, że zezwolenie na stosowanie d,l-izomentonu nadal spełnia warunki przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, w przypadku gdy zmienione zostaną warunki dotyczące zwiększenia maksymalnego zalecanego poziomu do 5 mg/kg dla wszystkich gatunków zwierząt. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie przedmiotowych substancji oraz zmienić warunki zezwolenia dla d,l-izomentonu. Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia użytkowników przedmiotowych substancji.
(9) Komisja uważa, że w przypadku l-karwonu, salicylanu metylu, tymolu i karwakrolu względy bezpieczeństwa wymagają ustalenia maksymalnej zawartości oraz że dodatki te nie mogą być stosowane w połączeniu z innymi dodatkami zawierającymi takie substancje. W odniesieniu do undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, d-kamfory, octanu d,l-izobornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, benzotiazolu, terpinolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metok- syfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa- felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu względy bezpieczeństwa nie wymagają ustalenia maksymalnej zawartości. Aby umożliwić lepszą kontrolę, na etykietach tych dodatków należy jednak wskazać zalecaną maksymalną zawartość. W razie przekroczenia zalecanej zawartości maksymalnej stosowne informacje powinny być podawane na etykietach przedmiotowych premiksów.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/245.
(11) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia. Ponadto, ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmiany w warunkach zezwolenia na stosowanie d,l-izomentonu, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z tej zmiany.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1989 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1989 dotyczące zezwolenia na stosowanie undek-10-enalu, octanu terpineolu, d,l-borneolu, l-karwonu, d-kamfory, octanu d,l-izobornylu, 3-propylidenoftalidu, kwasu fenylooctowego, salicylanu metylu, tymolu, karwakrolu, benzotiazolu, terpinolenu, d,l-izoborneolu, trans-mentonu, octanu d,l-bornylu, 3-butylidenoftalidu, aldehydu fenylooctowego, octanu fenetylu, fenylooctanu fenetylu, fenylooctanu metylu, fenylooctanu etylu, fenylooctanu izobutylu, fenylooctanu 3-metylobutylu, 2-metoksyfenolu, 2-metoksy-4-metylofenolu, 4-etylogwajakolu, 2-metoksy-4-winylofenolu, 4-etylofenolu, 2-metylofenolu, 4-metylofenolu, 2,6-dimetoksyfenolu, fenolu, 2,6-dimetylofenolu, 2-izopropylofenolu, benzeno-1,3-diolu, alfa-felandrenu, alfa-terpinenu, gamma-terpinenu i l-limonenu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/245 w odniesieniu do warunków zezwolenia na stosowanie d,l-izomentonu jako dodatku paszowego dla wszystkich gatunków zwierząt |
Data aktu: | 22/07/2024 |
Data ogłoszenia: | 24/07/2024 |
Data wejścia w życie: | 13/08/2024 |