uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) W dniu 1 marca 2021 r. przedsiębiorstwo Glycom A/S ("wnioskodawca") zwróciło się do Komisji zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 z wnioskiem o zezwolenie na wprowadzenie na rynek w Unii mieszaniny lakto-N-fukopentaozy I i 2'-fukozylolaktozy ("mieszanina LNFP-I /2'-FL"), uzyskanej w drodze fermentacji mikrobiologicznej przy użyciu genetycznie zmodyfikowanego szczepu E. coli K-12 DH1, jako nowej żywności. Wnioskodawca wystąpił o stosowanie mieszaniny LNFP-I /2'-FL w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt, zdefiniowanych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 3 ; produktach na bazie mleka pasteryzowanych i sterylizowanych (włączając sterylizację UHT), bez dodatków smakowych i środków aromatyzujących; fermentowanych produktach na bazie mleka bez dodatków smakowych i środków aromatyzujących i z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi, włącznie z produktami poddanymi obróbce cieplnej; batonach zbożowych; napojach na bazie mleka i podobnych produktach; produktach zbożowych przetworzonych i żywności dla niemowląt i małych dzieci zdefiniowanej w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; żywności specjalnego przeznaczenia medycznego, zdefiniowanej w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; napojach (napojach z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi, z wyjątkiem napojów o pH niższym niż 5); środkach spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała, zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; oraz suplementach żywnościowych, zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , przeznaczonych do stosowania przez ogół populacji. Następnie w dniu 16 stycznia 2024 r. wnioskodawca zmienił pierwotny wniosek w sprawie stosowania mieszaniny LNFP-I /2'-FL w suplementach żywnościowych, tak aby wykluczyć z zakresu stosowania niemowlęta i dzieci w wieku poniżej trzech lat. W odniesieniu do warunków stosowania wnioskodawca zaproponował również, aby nie stosować suplementów żywnościowych zawierających mieszaninę LNFP-I /2'-FL, jeżeli tego samego dnia spożywa się inną żywność z dodatkiem LNFP-I /2'-FL.
(4) W dniu 1 marca 2021 r. wnioskodawca zwrócił się również do Komisji z wnioskiem o ochronę zastrzeżonych badań naukowych i danych przedłożonych na poparcie wniosku, a mianowicie badania metodą chromatografii cieczowej sprzężonej ze spektrometrią mas ("LC-MS") i badania metodą chromatografii cieczowej sprzężonej z tandemową spektrometrią mas ("LC-MS/MS"), badania metodą magnetycznego rezonansu jądrowego ("NMR") i badania walida- cyjnego metody wysokosprawnej chromatografii cieczowej sprzężonej z detektorem wyładowań koronowych (HPLC-CAD) oraz wyników służących określeniu tożsamości mieszaniny LNFP-I/2'-FL 5 ; szczegółowego opisu zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego mieszaniny LNFP-I/2'-FL 6 i certyfikatów szczepu produkcyjnego 7 ; specyfikacji surowców i substancji pomocniczych w przetwórstwie 8 ; szczegółowego opisu procesu produkcji 9 ; szczegółowej analizy składu 10 ; wyników badań trwałości 11 ; analiz ilościowych poziomów LNFP-I i 2'-FL w mleku ludzkim 12 ; oceny spożycia mieszaniny LNFP-I/2'-FL 13 ; badania mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL 14 ; testu mikrojądrowego na komórkach ssaków in vitro z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL 15 ; oraz 90-dniowego badania toksyczności pokarmowej u szczurów z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL 16 .
(5) W dniu 1 lipca 2021 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny mieszaniny LNFP-I/2'-FL, uzyskanej w drodze fermentacji mikrobiologicznej przy użyciu genetycznie zmodyfikowanego szczepu produkcyjnego pochodzącego ze szczepu gospodarza E. coli K-12 DH1, jako nowej żywności zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(6) W dniu 26 października 2023 r. Urząd przyjął opinię naukową pt. "Bezpieczeństwo mieszaniny lakto-N-fukopen- taozy I /2'-fukozylolaktozy ("LNFP-I /2'-FL") jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" 17 zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(7) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że mieszanina LNFP-I /2'-FL wytwarzana przy użyciu pochodnego szczepu E. coli K-12 DH1 jest bezpieczna w proponowanych warunkach stosowania dla proponowanych populacji docelowych. Opinia naukowa daje zatem wystarczające podstawy do stwierdzenia, że w przypadku stosowania w preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt, zdefiniowanych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013; produktach mlecznych pasteryzowanych i sterylizowanych (włączając sterylizację UHT), bez dodatków smakowych i środków aromatyzujących; fermentowanych produktach na bazie mleka bez dodatków smakowych i środków aromatyzujących i z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi, włącznie z produktami poddanymi obróbce cieplnej; batonach zbożowych; napojach na bazie mleka i podobnych produktach; produktach zbożowych przetworzonych i żywności dla niemowląt i małych dzieci zdefiniowanej w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; żywności specjalnego przeznaczenia medycznego, zdefiniowanej w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; napojach (napojach z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi, z wyjątkiem napojów o pH niższym niż 5); środkach spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała, zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; oraz suplementach żywnościowych, zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, LNFP-I /2'-FL wytwarzana przy użyciu pochodnego szczepu E. coli K-12 DH1 spełnia warunki wprowadzania na rynek zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(8) W opinii tej Urząd stwierdził również, że chociaż wnioskodawca nie zaproponował maksymalnych poziomów stosowania mieszaniny LNFP-I/2'-FL w żywności specjalnego przeznaczenia medycznego zdefiniowanej w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013, maksymalne poziomy stosowane w tego rodzaju żywności nie powinny być wyższe niż maksymalne poziomy określone dla proponowanych zastosowań lub maksymalne poziomy stosowania proponowane dla suplementów diety zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE. Z uwagi na fakt, że zastosowania nowej żywności proponuje się w odniesieniu do suplementów diety żywnościowych przeznaczonych dla ogółu populacji
B. Gilby 2020a (dotychczas nieopublikowane).
z wyłączeniem niemowląt i małych dzieci, w warunkach stosowania tej nowej żywności należy dokonać rozróżnienia między żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczoną dla niemowląt i małych dzieci a taką żywnością przeznaczoną dla ogółu społeczeństwa w wieku powyżej trzech lat. W związku z tym odpowiednie maksymalne poziomy nowej żywności, która jest proponowana do stosowania w suplementach żywnościowych, powinny zostać włączone do warunków stosowania z uwzględnieniem wieku populacji docelowej.
(9) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że wysunięcie wniosków dotyczących bezpieczeństwa mieszaniny LNFP-I /2'-FL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli K-12 DH1 nie byłoby możliwe bez badań naukowych i danych złożonych na poparcie wniosku, mianowicie badań LC-MS i LC-MS/MS, badania NMR i badania wali- dacyjnego metody HPLC-CAD oraz wyników służących określeniu tożsamości mieszaniny LNFP-I/2'-FL; szczegółowego opisu zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego mieszaniny LNFP-I/2'-FL i certyfikatów szczepu produkcyjnego; specyfikacji surowców i substancji pomocniczych w przetwórstwie; szczegółowego opisu procesu produkcji; szczegółowej analizy składu; wyników badań trwałości; analiz ilościowych poziomów LNFP-I i 2'-FL w mleku ludzkim; oceny spożycia mieszaniny LNFP-I/2'-FL; badania mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL; testu mikrojądrowego na komórkach ssaków in vitro z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL; oraz 90-dniowego badania toksyczności pokarmowej u szczurów z użyciem mieszaniny LNFP- I/2'-FL.
(10) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o dalsze wyjaśnienie uzasadnienia jego wniosku o ochronę zastrzeżonych danych w odniesieniu do tych badań i danych naukowych oraz o wyjaśnienie jego wniosku o wyłączne prawo powoływania się na nie, zgodnie z art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(11) Wnioskodawca oświadczył, że posiada zastrzeżone i wyłączne prawo do powoływania się na badania i dane naukowe dotyczące badań LC-MS i LC-MS/MS, badania NMR i badania walidacyjnego metody HPLC-CAD oraz wyników służących określeniu tożsamości mieszaniny LNFP-I/2'-FL; szczegółowego opisu zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego mieszaniny LNFP-I/2'-FL i certyfikatów szczepu produkcyjnego; specyfikacji surowców i substancji pomocniczych w przetwórstwie; szczegółowego opisu procesu produkcji; szczegółowej analizy składu; wyników badań trwałości; analiz ilościowych poziomów LNFP-I i 2'-FL w mleku ludzkim; oceny spożycia mieszaniny LNFP-I/2'-FL; badania mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem mieszaniny LNFP- I/2'-FL; testu mikrojądrowego na komórkach ssaków in vitro z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL; oraz 90-dniowego badania toksyczności pokarmowej u szczurów z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL, a osoby trzecie nie mogą zgodnie z prawem uzyskać dostępu do tych danych i badań, wykorzystywać ich ani odwoływać się do nich.
(12) Komisja oceniła wszystkie informacje dostarczone przez wnioskodawcę i uznała, że wnioskodawca należycie udowodnił spełnienie wymogów określonych w art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283. W związku z powyższym badania i dane naukowe dotyczące badań LC-MS i LC-MS/MS, badania NMR i badania walidacyjnego metody HPLC-CAD oraz wyników służących określeniu tożsamości mieszaniny LNFP-I/2'-FL; szczegółowego opisu zmodyfikowanego genetycznie szczepu produkcyjnego mieszaniny LNFP-I/2'-FL i certyfikatów szczepu produkcyjnego; specyfikacji surowców i substancji pomocniczych w przetwórstwie; szczegółowego opisu procesu produkcji; szczegółowej analizy składu; wyników badań trwałości; analiz ilościowych poziomów LNFP-I i 2'-FL w mleku ludzkim; oceny spożycia mieszaniny LNFP-I/2'-FL; badania mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vitro z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL; oraz 90-dniowe badanie toksyczności pokarmowej u szczurów z użyciem mieszaniny LNFP-I/2'-FL powinny być chronione zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Co za tym idzie, jedynie wnioskodawca powinien być upoważniony do wprowadzania mieszaniny LNFP-I/2'-FL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli K-12 DH1 na rynek w Unii w okresie pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(13) Ograniczenie zezwolenia dotyczącego mieszaniny LNFP-I/2'-FL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli K-12 DH1 oraz powoływania się na badania i dane naukowe zawarte w dokumentacji wnioskodawcy wyłącznie do użytku wnioskodawcy nie uniemożliwia jednak innym wnioskodawcom ubiegania się o zezwolenie na wprowadzenie na rynek tej samej nowej żywności, pod warunkiem że ich wnioski będą się opierać na uzyskanych zgodnie z prawem informacjach potwierdzających na potrzeby takiego zezwolenia.
(14) Zgodnie z warunkami stosowania suplementów żywnościowych zawierających mieszaninę LNFP-I/2'-FL wytwarzaną przy użyciu pochodnego szczepu E. coli K-12 DH1, zgodnymi z propozycją wnioskodawcy i ocenionymi przez Urząd, należy informować konsumentów za pomocą odpowiedniej etykiety, że suplementy żywnościowe zawierające nową żywność nie powinny być spożywane przez niemowlęta i dzieci w wieku poniżej trzech lat oraz nie należy ich stosować, jeżeli tego samego dnia spożywa się również inną żywność z dodatkiem LNFP-I/2'-FL.
(15) We wpisie dotyczącym mieszaniny LNFP-I/2'-FL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli K-12 DH1 jako nowej żywności w unijnym wykazie nowej żywności należy podać informacje, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(16) Mieszaninę LNFP-I/2'-FL wytwarzaną przy użyciu pochodnego szczepu E. coli K-12 DH1 należy włączyć do unijnego wykazu nowej żywności określonego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/2470. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2090 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2090 zezwalające na wprowadzenie na rynek mieszaniny lakto-N-fukopentaozy I i 2’-fukozylolaktozy wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu Escherichia coli K-12 DH1 jako nowej żywności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 |
Data aktu: | 29/07/2024 |
Data ogłoszenia: | 30/07/2024 |
Data wejścia w życie: | 19/08/2024 |