Rozporządzenie wykonawcze 2024/2186 w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej kaptan, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2186
z dnia 3 września 2024 r.
w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej kaptan, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą Komisji 2007/5/WE 2  włączono kaptan jako substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .

(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .

(3) Zatwierdzenie substancji czynnej kaptan, określonej w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011, wygasa dnia 15 listopada 2024 r.

(4) Wniosek o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej kaptan przedłożono państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy oraz państwu członkowskiemu pełniącemu rolę współsprawozdawcy - zgodnie z art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 844/2012 5  w terminie określonym w tym artykule.

(5) Wnioskodawcy złożyli dodatkową dokumentację wymaganą zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 844/2012 państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy, państwu członkowskiemu pełniącemu rolę współsprawozdawcy, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy stwierdziło, że wniosek jest kompletny.

(6) Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, w porozumieniu z państwem członkowskim pełniącym rolę współsprawozdawcy, przygotowało projekt sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia i w dniu 4 grudnia 2017 r. przedłożyło go Urzędowi i Komisji. W projekcie sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy zaproponowało odnowienie zatwierdzenia kaptanu.

(7) Urząd udostępnił projekt sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia wnioskodawcom i państwom członkowskim, dając im możliwość przedstawienia uwag, a otrzymane uwagi przekazał Komisji. Urząd podał do wiadomości publicznej dodatkową dokumentację skróconą.

(8) W dniu 24 lipca 2020 r. Urząd przedstawił Komisji wnioski 6 , w których określił, czy substancja czynna kaptan ma szanse spełnić kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Urząd stwierdził, że kaptan nie spełnia kryteriów określania właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego określonych w pkt 3.6.5 i 3.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(9) W dniu 14 lipca 2022 r. Komisja przedstawiła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz projekt sprawozdania w sprawie odnowienia, a w dniu 13 października 2022 r. - projekt rozporządzenia.

(10) Niektóre państwa członkowskie zwróciły się o zbadanie możliwości udoskonalenia sposobu oceny w odniesieniu do niektórych gatunków niebędących przedmiotem zwalczania w przypadku zastosowań polowych. Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przeprowadziło taką ocenę i zwrócono się do Urzędu o jej przeanalizowanie. Wobec braku uzgodnionych zharmonizowanych wartości do celów regulacyjnych w 2024 r. Urząd nie uznał dostępnych informacji za wystarczająco rzetelne, aby wykazać znaczne zróżnicowanie poziomu ryzyka dla tych gatunków niebędących przedmiotem zwalczania w porównaniu z poziomem określonym w konkluzjach EFSA 7 .

(11) W marcu 2024 r. Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz zatwierdził kompendium 8  zawierające wykaz technik i sprzętu do aplikacji pestycydów, które obejmują innowacje stosowane w rolnictwie precyzyjnym, i które podmioty zarządzające ryzykiem uznają za ograniczające narażenie środowiska na pestycydy. Kompendium to zapewnia podmiotom zarządzającym ryzykiem zharmonizowaną i solidną podstawę do wyboru określonego sprzętu do wykonywania zabiegów, co prowadzi do redukcji narażenia jako środka zmniejszającego ryzyko. W związku z tym, uznając dokonaną przez Urząd ocenę badań opisanych w literaturze, Stały Komitet uznał, że środki zmniejszające ryzyko prowadzące do udoskonalonej oceny ryzyka można uznać za odpowiednie dla osiągnięcia redukcji narażenia niezbędnej do ochrony dzikich ssaków, pszczół i środowiska wodnego. Biorąc pod uwagę nowe informacje, Komisja przedstawiła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz zmieniony projekt sprawozdania w sprawie odnowienia w dniu 24 czerwca 2024 r.

(12) Komisja zwróciła się do wnioskodawców o przedstawienie uwag do wniosków Urzędu oraz, zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 844/2012, do obu wersji sprawozdania w sprawie odnowienia. Komisja podzieliła się również z wnioskodawcami i pozostałymi państwami członkowskimi dalszą oceną dotyczącą niektórych gatunków niebędących przedmiotem zwalczania i zastosowań polowych z dalszymi udoskonaleniami dostarczoną przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy. Wnioskodawcy przedstawili swoje uwagi do obu wersji sprawozdania w sprawie odnowienia oraz do dalszej oceny przedstawionej przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy. Uwagi te zostały dokładnie przeanalizowane i należycie uwzględnione.

(13) W odniesieniu do jednego lub większej liczby reprezentatywnych zastosowań co najmniej jednego środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną kaptan ustalono, że kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zostały spełnione. Należy zatem odnowić zatwierdzenie kaptanu.

(14) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w związku z jego art. 6 oraz w świetle aktualnej wiedzy naukowej i technicznej należy jednak uwzględnić pewne warunki i ograniczenia. W szczególności należy ograniczyć stosowanie środków ochrony roślin zawierających kaptan do stosowania poza okresem kwitnienia upraw oraz kiedy w rzędach upraw poddanych działaniu środka nie występują chwasty kwitnące. Ponadto w przypadku zastosowań na wolnym powietrzu w sadach (np. jabłka, wiśnie i czereśnie) w celu zapewnienia ochrony organizmów niebędą- cych przedmiotem zwalczania, w szczególności dzikich ssaków, organizmów wodnych i pszczół, należy zezwolić jedynie na niektóre zastosowania. Są to zastosowania z wykorzystaniem sprzętu do aplikacji pestycydów, który zwiększa precyzję i dokładność stosowania oraz - przy utrzymaniu dawkowania na powierzchniach docelowych - pozwala na średnią redukcję o co najmniej 61 % stosowanego środka ochrony roślin (na hektar) i redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu z zastosowaniami przy użyciu konwencjonalnego sprzętu do wykonywania zabiegów i konwencjonalnych praktyk, minimalizując w ten sposób znoszenie do obszarów poza powierzchnią docelową upraw (np. koronami roślin).

(15) Aby zwiększyć zaufanie do procesu podejmowania decyzji regulacyjnych, wnioskodawcy powinni przedłożyć informacje i dane dotyczące narażenia wykazujące, że sprzęt do aplikacji pestycydów (np. osłony przeciwznoszeniowe, opryskiwacze osłonięte, opryskiwacze kapturowe, opryskiwacze tunelowe, opryskiwacze sterowane czujnikiem) stosowany w sadach osiąga redukcję narażenia o co najmniej 61 % stosowanego środka ochrony roślin (na hektar) i redukcję utraty środka ochrony roślin do gleby o co najmniej 20 % w porównaniu z zastosowaniem konwencjonalnego sprzętu.

(16) Należy ponadto wymagać dalszych informacji potwierdzających wpływ procesów uzdatniania wody na charakter pozostałości metabolitów kaptanu THPI i THPAM obecnych w wodach podziemnych, w przypadku gdy pozyskuje się z nich wodę pitną.

(17) Biorąc pod uwagę opinię Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów z 14 września 2023 r. 9 , w której zaproponowano sklasyfikowanie kaptanu jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 2 i substancji kategorii 1 STOT-RE, należy również wymagać dalszych informacji potwierdzających dotyczących znaczenia metabolitów THPI i THPAM, które mogą występować w wodach podziemnych.

(18) Ponadto należy również wymagać dalszych informacji potwierdzających w odniesieniu do stabilności kaptanu przy przechowywaniu w matrycach o wysokiej zawartości kwasów, aby potwierdzić obowiązujący najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości w przypadku truskawek.

(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.

(20) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/918 10  przedłużono okres zatwierdzenia kaptanu do dnia 15 listopada 2024 r., aby umożliwić zakończenie procesu odnowienia przed wygaśnięciem okresu zatwierdzenia tej substancji czynnej. Jednak z uwagi na to, że decyzję w sprawie odnowienia podjęto przed tym przedłużonym terminem wygaśnięcia zatwierdzenia, niniejsze rozporządzenie należy zacząć stosować przed tą datą.

(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej

Odnawia się zatwierdzenie substancji czynnej kaptan, określonej w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem warunków wyszczególnionych w tym załączniku.

Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 540/2011

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa lUPAC Czystość (1) Data zatwierdzenia Data wygaśnięcia zatwierdzenia Przepisy szczegółowe
Kaptan

Nr CAS 133-06-2

Nr CIPAC 40

N-[(trichlorome- tylo)tio]cyklo- heks-4-eno- 1,2- dikarboksyimid ≥ 930 g/kg

perchlorometylo- merkaptan: ≤ 5 g/ kg

folpet: ≤ 10 g/kg

tetrachlorek

węgla: ≤ 0,1 g/kg

1 listopada 2024 r. 31 października 2039 r. Do użytku na zewnątrz zastosowanie mają następujące warunki:

- zezwala się wyłącznie na stosowanie poza okresem kwitnienia upraw oraz kiedy w rzędach upraw poddanych działaniu środka nie występują chwasty kwitnące;

- państwa członkowskie wymagają, aby stosowanie w sadach (np. jabłka, wiśnie i czereśnie) odbywało się wyłącznie przy użyciu sprzętu do wykonywania zabiegów, który zwiększa precyzję i dokładność stosowania (np. osłony przeciwzno- szeniowe, opryskiwacze osłonięte, opryskiwacze kapturowe, opryskiwacze tunelowe, opryskiwacze sterowane czujnikiem) oraz - przy utrzymaniu dawkowania na powierzchniach docelowych - osiąga średnią redukcję o co najmniej 61 % stosowanego środka ochrony roślin (na hektar) i redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu z zastosowaniami przy użyciu konwencjonalnego sprzętu do wykonywania zabiegów i konwencjonalnych praktyk.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania w sprawie odnowienia dotyczącego kaptanu, w szczególności jego dodatki I i II. Ponadto w celu ochrony pszczół i organizmów wodnych państwa członkowskie wymagają, w stosownych przypadkach, środków ograniczających ryzyko, takich jak strefy buforowe nieobjęte opryskami przylegające do miedz śródpolnych.

W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na:

- zgodność ze specyfikacją techniczną substancji czynnejzawartejw środku ochrony roślin, w odniesieniu do której złożono wnioski o udzielenie zezwolenia;

- ochronę operatorów i pracowników, zapewniając jednocześnie, aby warunki stosowania zawierały zalecenia dotyczące stosowania odpowiednich środków ochrony indywidualnej, biorąc pod uwagę silne potencjalne działanie uczulające na skórę substancji czynnej;

- ochronę znajdujących się w pobliżu osób postronnych i mieszkańców, zapewniając, aby warunki stosowania obejmowały odpowiednie środki ograniczające ryzyko, biorąc pod uwagę silne potencjalne działanie uczulające na skórę substancji czynnej.

Ponadto przy udzielaniu zezwoleń państwa członkowskie mogą ustanowić wymogi dotyczące monitorowania w celu uzupełnienia monitorowania prowadzonego na podstawie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE (2) i 2009/128/WE (3).

W ciągu dwóch lat od dnia 24 września 2024 r. wnioskodawca przedkłada Komisji, państwom członkowskim oraz Urzędowi informacje potwierdzające dotyczące:

1) wpływu procesów uzdatniania wody na charakter pozostałości metabolitów kaptanu THPI i THPAM obecnych w wodach podziemnych, w przypadku gdy pozyskuje się z nich wodę pitną;

2) znaczenia metabolitów THPI i THPAM, które mogą występować w wodach podziemnych, z uwzględnieniem propozycji klasyfikacji kaptanu jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 2 i substancji kategorii 1 STOT-RE zawartej w opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów z dnia 14 września 2023 r.;

3) stabilności kaptanu przy przechowywaniu w matrycach o wysokiej zawartości kwasów, zgodnie z odpowiednimi wytycznymi OECD dotyczącymi badań; oraz

ponadto, w ciągu 18 miesięcy od dnia 24 września 2024 r., wnioskodawca przedkłada Komisji, państwom członkowskim oraz Urzędowi:

4) informacje i dane dotyczące narażenia wykazujące, że sprzęt do aplikacji pestycydów stosowany w sadach zwiększa precyzję i dokładność stosowania oraz osiąga redukcję narażenia o co najmniej 61 % zastosowanego środka ochrony roślin (na hektar) oraz redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu ze stosowaniem przy użyciu konwencjonalnego sprzętu i konwencjonalnych praktyk.

(1) Dodatkowe dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej znajdują się w sprawozdaniu w sprawie odnowienia.

(2)Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2000/60/oj).

(3)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/128/oj).

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części A skreśla się pozycję 145 dotyczącą kaptanu;
2)
w części B dodaje się pozycję w brzmieniu:
Numer Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość (1) Data zatwierdzenia Wygaśnięcie zatwierdzenia Przepisy szczególne
" 170 Kaptan Nr CAS 133-06-2

Nr CIPAC 40

N-[(trichlorome- tylo)tio]cyklo- heks-

4-eno- 1,2- dikarboksyimid

≥ 930 g/kg

perchloro- metylomer- kaptan: ≤ 5 g/ kg

folpet: ≤ 10 g/ kg

tetrachlorek węgla:

≤ 0,1 g/kg

1 listopada 2024 r. 31 października 2039 r. Do użytku na zewnątrz zastosowanie mają następujące warunki:

- zezwala się wyłącznie na stosowanie poza okresem kwitnienia upraw oraz kiedy w rzędach upraw poddanych działaniu środka nie występują chwasty kwitnące;

- państwa członkowskie wymagają, aby stosowanie w sadach (np. jabłka, wiśnie i czereśnie) odbywało się wyłącznie przy użyciu sprzętu do wykonywania zabiegów, który zwiększa precyzję i dokładność stosowania (np. osłony przeciwznoszeniowe, opryskiwacze osłonięte, opryskiwacze kapturowe, opryskiwacze tunelowe, opryskiwacze sterowane czujnikiem) oraz - przy utrzymaniu dawkowania na powierzchniach docelowych - osiąga średnią redukcję o co najmniej 61 % stosowanego środka ochrony roślin (na hektar) i redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu z zastosowaniami przy użyciu konwencjonalnego sprzętu do wykonywania zabiegów i konwencjonalnych praktyk.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania w sprawie odnowienia dotyczącego kaptanu, w szczególności jego dodatki I i II. Ponadto w celu ochrony pszczół i organizmów wodnych państwa członkowskie wymagają, w stosownych przypadkach, środków ograniczających ryzyko, takich jak strefy buforowe nieobjęte opryskami przylegające do miedz śródpolnych.

W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na:

- zgodność ze specyfikacją techniczną substancji czynnej zawartej w środku ochrony roślin, w odniesieniu do której złożono wnioski o udzielenie zezwolenia;

- ochronę operatorów i pracowników, zapewniając jednocześnie, aby warunki stosowania zawierały zalecenia dotyczące stosowania odpowiednich środków ochrony indywidualnej, biorąc pod uwagę silne potencjalne działanie uczulające na skórę substancji czynnej;

- ochronę znajdujących się w pobliżu osób postronnych i mieszkańców, zapewniając, aby warunki stosowania obejmowały odpowiednie środki ograniczające ryzyko, biorąc pod uwagę silne potencjalne działanie uczulające na skórę substancji czynnej.

Ponadto przy udzielaniu zezwoleń państwa członkowskie mogą ustanowić wymogi dotyczące monitorowania w celu uzupełnienia monitorowania prowadzonego na podstawie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE (2) i 2009/128/WE (3).

W ciągu dwóch lat od dnia 24 września 2024 r. wnioskodawca przedkłada Komisji, państwom członkowskim oraz Urzędowi informacje potwierdzające dotyczące:

1) wpływu procesów uzdatniania wody na charakter pozostałości metabolitów kaptanu THPI i THPAM obecnych w wodach podziemnych, w przypadku gdy pozyskuje się z nich wodę pitną;

2) znaczenia metabolitów THPI i THPAM, które mogą występować w wodach podziemnych, z uwzględnieniem propozycji klasyfikacji kaptanu jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 2 i substancji kategorii 1 STOT-RE zawartej w opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów z dnia 14 września 2023 r.;

3) stabilności kaptanu przy przechowywaniu w matrycach o wysokiej zawartości kwasów, zgodnie z odpowiednimi wytycznymi OECD dotyczącymi badań; oraz

ponadto, w ciągu 18 miesięcy od dnia 24 września 2024 r., wnioskodawca przedkłada Komisji, państwom członkowskim oraz Urzędowi:

4) informacje i dane dotyczące narażenia wykazujące, że sprzęt do aplikacji pestycydów stosowany w sadach zwiększa precyzję i dokładność stosowania oraz osiąga redukcję narażenia o co najmniej 61 % zastosowanego środka ochrony roślin (na hektar) oraz redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu ze stosowaniem przy użyciu konwencjonalnego sprzętu i konwencjonalnych praktyk.
(1) Dodatkowe dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej znajdują się w sprawozdaniu w sprawie odnowienia.

(2) Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2000/60/oj).

(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/128/oj)."

1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1107/oj.
2 Dyrektywa Komisji 2007/5/WE z dnia 7 lutego 2007 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia kaptanu, folpetu, formetanatu i metiokarbu jako substancji czynnych (Dz.U. L 35 z 8.2.2007, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2007/5/oj).
3 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1991/414/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2011/540/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 844/2012 z dnia 18 września 2012 r. ustanawiające przepisy niezbędne do wprowadzenia w życie procedury odnowienia dotyczącej substancji czynnych, jak przewidziano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 252 z 19.9.2012, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2012/844/oj).
6 Dziennik EFSA 2020; 18(9):6230 (zmieniony 11 listopada 2020 r.). Dostępne na stronie: www.efsa.europa.eu.
7 Oświadczenie w sprawie udoskonalonej oceny ryzyka dla środowiska naturalnego i wpływu na nową klasyfikację kaptanu EFSA (Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2024; 10.2903/j.efsa.2024.8576.
8 Compendium of conditions of use to reduce exposure and risk from plant protection products (Kompendium dotyczące warunków stosowania ograniczających narażenie i ryzyko związane ze środkami ochrony roślin).
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/918 z dnia 4 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do przedłużenia okresów zatwierdzenia substancji czynnych: aklonifen, ametoktradyna, beflubutamid, bentiowalikarb, boskalid, kaptan, kletodym, cykloksydym, cyflumetofen, dazomet, diklofop, dimetomorf, etefon, fenazachina, fluopi- kolid, fluoksastrobina, flurochloridon, folpet, formetanat, wirus polihedrozy jądrowej Helicoverpa armigera, hymeksazol, kwas indolilo- 3-masłowy, mandipropamid, metalaksyl, metaldehyd, metam, metazachlor, metrybuzyna, milbemektyna, paklobutrazol, penoksulam, fenmedifam, pirymifos metylu, propamokarb, prochinazyd, protiokonazol, S-metolachlor, wirus polihedrozy jądrowej Spodoptera litto- ralis, Trichoderma asperellum szczep T34 i Trichoderma atroviride szczep I-1237 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 160, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg_impl/2023/918/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2186

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2186 w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej kaptan, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011
Data aktu: 03/09/2024
Data ogłoszenia: 04/09/2024
Data wejścia w życie: 01/11/2024, 24/09/2024