uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 9,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/191 z dnia 16 lutego 2022 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej 2 ("rozporządzenie pierwotne"), w szczególności jego art. 2,
1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) 16 lutego 2022 r. rozporządzeniem pierwotnym Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz do Unii niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali ("produkt objęty postępowaniem") pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("Chiny").
(2) W dochodzeniu, które doprowadziło do przyjęcia rozporządzenia pierwotnego ("pierwotne dochodzenie"), wobec producentów eksportujących z Chin zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.
(3) Komisja nałożyła na przywóz produktu objętego postępowaniem od objętych próbą producentów eksportujących z Chin indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 22,1 % do 48,8 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby, nałożono stawkę cła w wysokości 39,6 %. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku do rozporządzenia pierwotnego. Ponadto na przywóz produktu objętego postępowaniem wyprodukowanego przez przedsiębiorstwa w Chinach, które się nie zgłosiły lub nie współpracowały w pierwotnym dochodzeniu, nałożono ogólnokrajową stawkę cła w wysokości 86,5 %.
(4) Na podstawie art. 2 rozporządzenia pierwotnego art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia może zostać zmieniony poprzez przyznanie nowemu producentowi eksportującemu stawki cła mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby, czyli stawki cła w wysokości 39,6 %, w przypadku gdy taki nowy producent eksportujący w Chinach dostarczy Komisji wystarczające dowody na to, że:
a) nie prowadził wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 lipca 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem") ("pierwszy warunek NEPT");
b) nie jest powiązany z żadnym chińskim eksporterem lub producentem podlegającym środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, który współpracował lub mógł współpracować w pierwotnym dochodzeniu ("drugi warunek NEPT");
c) rzeczywiście dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub zaciągnął nieodwołalne zobowiązanie umowne na wywóz znacznych ilości produktu objętego postępowaniem do Unii ("trzeci warunek NEPT").
2. WNIOSEK O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO
(5) 25 września 2023 r. przedsiębiorstwo Suzhou DTFLOCK Precision Fastener Co., Ltd. ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego ("NEPT"), a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła mającej zastosowanie do nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w Chinach, twierdząc, że spełniło wszystkie warunki określone w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("wniosek").
(6) W celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki przyznania NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT"), Komisja przesłała najpierw wnioskodawcy kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków NEPT. Jednocześnie Komisja poinformowała o wniosku wnioskodawcy przemysł Unii i wezwała go do przedstawienia uwag. Przemysł Unii, reprezentowany przez European Industrial Fasteners Institute (Europejski Instytut Przemysłowych Elementów Złącznych), nie przedstawił uwag dotyczących spełnienia przez wnioskodawcę warunków NEPT.
(7) Na podstawie analizy odpowiedzi wnioskodawcy na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje i dowody potwierdzające, które wnioskodawca przekazał. Po analizie dodatkowych dowodów Komisja sprawdziła informacje o spółce w internetowej bazie danych Orbis 3 oraz w chińskich bazach danych takich jak Quichacha 4 i Aliyun 5 , porównując wszystkie dostępne informacje z publicznie dostępnymi informacjami w internecie.
(8) Komisja przeprowadziła ponadto zdalną kontrolę krzyżową z wnioskodawcą 23 i 24 kwietnia 2024 r. Komisja starała się zweryfikować wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawca spełnił warunki NEPT.
3. ANALIZA WNIOSKU
(9) W odniesieniu do pierwszego warunku NEPT Komisja stwierdziła, że wnioskodawca nie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Komisja ustaliła, że wnioskodawca został założony w 2015 r., w tym samym roku uzyskał pozwolenie na wywóz, a wywóz produktu objętego postępowaniem do Unii rozpoczął w 2021 r.
(10) Komisja zweryfikowała wszystkie operacje wywozu w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem i nie znalazła dowodów na wywóz produktu objętego postępowaniem do Unii przed 2021 r. W szczególności w rejestrze sprzedaży wnioskodawcy nie wykazano żadnych operacji wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem; rejestry wnioskodawcy w tym okresie były zgodne ze sprawozdaniami finansowymi przedsiębiorstwa.
(11) W odniesieniu do drugiego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca nie jest powiązany z żadnym producentem eksportującym w Chinach, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym.
(12) W odniesieniu do trzeciego warunku NEPT Komisja stwierdziła, że wnioskodawca dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii od marca 2021 r., a zatem po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.
(13) Wnioskodawca przedstawił dokumenty potwierdzające dotyczące wysyłek znacznych ilości produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie od lutego 2021 r. Komisja zweryfikowała to na podstawie sprawozdań finansowych wnioskodawcy podczas zdalnej kontroli krzyżowej. Komisja stwierdziła w związku z tym, że wnioskodawca spełnia trzeci warunek NEPT.
(14) Na podstawie powyższego Komisja stwierdziła, że wnioskodawca spełnia wszystkie trzy warunki NEPT, jak określono w art. 2 rozporządzenia pierwotnego. W rezultacie wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym w wysokości 39,6 %, stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191.
4. UJAWNIANIE USTALEŃ
(16) Wnioskodawca i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec wnioskodawcy należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących nieobjętych próbą podczas dochodzenia pierwotnego.
(17) Wszystkie zainteresowane strony, a mianowicie przemysł Unii i wnioskodawca, otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 września 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2392 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2392 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/191 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w związku z przyjęciem wniosku o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego |
Data aktu: | 10/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 11/09/2024 |
Data wejścia w życie: | 12/09/2024 |