uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do tej konwencji (zwaną dalej "Umową w sprawie przystąpienia do konwencji").
(2) Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej "Zgromadzeniem Ogólnym") zostało powołane zgodnie z art. 13 § 1 lit. a) COTIF. Zgodnie z art. 14 § 2 COTIF Zgromadzenie Ogólne między innymi przyjmuje swój regulamin wewnętrzny, wybiera Sekretarza Generalnego, postanawia, w razie potrzeby, o utworzeniu innych tymczasowych komisji dla realizacji określonych zadań oraz postanawia w sprawach propozycji mających na celu zmianę COTIF.
(3) Unia uczestniczy w Zgromadzeniu Ogólnym zgodnie z COTIF, przepisami regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz postanowieniami Umowy w sprawie przystąpienia do konwencji.
(4) Oczekuje się, że na 16. sesji, która ma odbyć się w dniach od 25 do 26 września 2024 r., Zgromadzenie Ogólne podejmie szereg decyzji. Należy określić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, ponieważ podjęte decyzje będą miały wpływ na funkcjonowanie OTIF i rozwój strategii organizacji lub doprowadzą do przyjęcia aktów, które są wiążące na mocy prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawodawstwa Unii, a zatem będą stanowić "akt mający skutki prawne" w rozumieniu art. 218 ust. 9 TFUE.
(5) W szczególności w ramach pkt 5 porządku obrad na 16. sesji Zgromadzenie Ogólne ma podjąć decyzje w sprawie wniosku Chińskiej Republiki Ludowej (zwanej dalej "Chinami") o przystąpienie do OTIF w charakterze członka stowarzyszonego OTlF. Zgodnie z art. 37 § 2-5 COTIF Komisja wniosła w imieniu Unii sprzeciw wobec tego wniosku, z liczbą głosów równą liczbie głosów jej członków, którzy są również państwami członkowskimi OTIF. Zgodnie z zapowiedzią Sekretarza Generalnego OTIF w jego wniosku z 28 sierpnia 2024 r. wniosek Chin zostanie przedłożony Zgromadzeniu Ogólnemu w celu podjęcia decyzji zgodnie z art. 37 § 4 COTIF. 19 sierpnia 2024 r., w odpowiedzi na sprzeciw złożony przez Komisję w imieniu Unii i jej państw członkowskich, które są członkami OTIF, wydział stosunków zewnętrznych Krajowej Administracji Kolei Chińskich przedstawił dodatkowe wyjaśnienia i uzasadnienie swojego wniosku o członkostwo stowarzyszone w COTIF. Jednak do określenia stanowiska Unii niezbędne będą dodatkowe informacje. Dlatego na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF stanowisko Unii powinno polegać na opowiedzeniu się za odłożeniem decyzji w sprawie wniosku Chin o przystąpienie do OTIF na prawach członka stowarzyszonego do czasu kolejnej sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF oraz za poleceniem Sekretarzowi Generalnemu OTIF, aby w sprawie wniosku Chin zorganizował konsultacje z zainteresowanymi stronami.
(6) W ramach pkt 7 porządku obrad przyjęcie długoterminowej strategii dla OTIF może mieć wpływ na polityczne i merytoryczne prace OTIF oraz na proces decyzyjny w ramach OTIF. Proponowana zmieniona strategia długoterminowa przedłożona Zgromadzeniu Ogólnemu została omówiona i uzgodniona na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej (zwanego dalej "komitetem ad hoc") zgodnie ze stanowiskami Unii w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia tej zmienionej strategii długoterminowej.
(7) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie "wytycznych w sprawie stosowania procedur zmiany COTIF", o zalecenie kierowania się nimi przy przygotowywaniu zmian COTIF w ramach kompetencji Zgromadzenia Ogólnego oraz o zobowiązanie komitetu ad hoc do monitorowania i oceny stosowania wytycznych oraz do ich zmiany w razie potrzeby. Chociaż wytyczne te same w sobie nie są wiążące, mogą mieć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wytyczne przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii, które zostały ustalone w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tych wytycznych.
(8) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie podstawowych zasad regulacyjnych określonych w sprawozdaniu komitetu ad hoc i odzwierciedlających stanowisko Unii określone w decyzji Rady (UE) 2023/2582 2 , mających ukierunkować komitet ad hoc i Komisję Rewizyjną podczas przygotowywania zmian COTIF oraz zmian odpowiednich not w sprawozdaniu wyjaśniającym do COTIF w celu wprowadzenia zobowiązania państw członkowskich OTIF do poszanowania (niepodważania) integralności fizycznej i funkcjonalnej infrastruktury kolejowej innych państw członkowskich OTIF, a także wprowadzenia przepisów materialnych i proceduralnych dotyczących sankcji w celu zapewnienia zgodności z obowiązkami wynikającymi z COTIF, które mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celu OTIF. Te podstawowe zasady regulacyjne dotyczą zorganizowania i funkcjonowania organizacji, której Unia jest umawiającą się stroną, i mogą prowadzić do opracowania wniosków w sprawie zmiany COTIF; ta ważna kwestia dotyczy pełnego zakresu działalności OTIF, w tym obszarów, w których Unia posiada wyłączne kompetencje w odniesieniu do państw członkowskich Unii. Powiązane wnioski dotyczące zmiany COTIF będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego i będą mogły mieć decydujący wpływ zarówno na treść prawodawstwa Unii, jak i na interpretację i stosowanie COTIF. Podstawowe zasady regulacyjne przedstawione Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na zatwierdzeniu tych podstawowych zasad regulacyjnych.
(9) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie "zalecenia w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, rozwój łączności elektronicznej wymaga pewnych aktualizacji o charakterze administracyjnym w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami. Ważne jest poparcie przygotowania zalecenia w tym zakresie, które uwzględni różny poziom doświadczenia członków OTIF i będzie zgodne z przepisami ustanowionymi na poziomie unijnym, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 3 . Chociaż zalecenie to nie jest samo w sobie wiążące, będzie miało wpływ na "wytyczne w sprawie aktów traktatowych w ramach COTIF", a także na noty wyjaśniające do "regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego", "przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego" oraz "decyzji w sprawie stałych przedstawicieli", które będzie należało odpowiednio zmienić. Zalecenie to może zatem wywrzeć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tego zalecenia.
(10) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o przyjęcie "decyzji w sprawie symboli, nazwy i skrótu Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami" oraz "decyzji w sprawie praw autorskich i otwartego dostępu", a także zatwierdzenie w odniesieniu do każdej decyzji związanych z nimi "not wyjaśniających". Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, polityka sformułowana w taki sposób, by ułatwiać ponowne wykorzystywanie informacji i dokumentów będących własnością OTIF, powinna być zgodna z przepisami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 4 oraz w decyzji Komisji 2011/833/UE 5 . Planowane akty w tym obszarze mogą zatem w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów Unii. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na przyjęciu tych decyzji i zatwierdzeniu związanych z nimi not wyjaśniających.
(11) W ramach pkt 14 i 15 porządku obrad planowane decyzje Zgromadzenia Ogólnego dotyczą przyjęcia zmienionych wersji, odpowiednio, regulaminu wewnętrznego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego, a także zatwierdzenia not wyjaśniających związanych z tymi aktami, z których wszystkie zostały dostosowane zgodnie z nowymi wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo. Odpowiednie noty wyjaśniające uwzględnią również propozycję komitetu ad hoc zawartą w "zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Regulamin wewnętrzny Zgromadzenia Ogólnego oraz przepisy dotyczące wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego są prawnie wiążącymi aktami na mocy COTIF, a związane z nimi odpowiednie noty wyjaśniające mogą mieć decydujący wpływ na interpretację i stosowanie COTIF. Zmienione wersje regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego oraz związanych z nimi not wyjaśniających zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Unia Europejska powinna zatem poprzeć przyjęcie tych zmian.
(12) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię.
(13) Zgodnie z załącznikiem III do decyzji Rady 2013/103/UE przygotowanie posiedzeń OTIF obejmuje koordynację w miejscu obrad. Niewielkie zmiany w niniejszym stanowisku Unii mogą zostać uzgodnione w drodze koordynacji w miejscu obrad bez konieczności podejmowania przez Radę dalszych decyzji, w szczególności by można było zareagować na propozycje i rozwój sytuacji, które nie zostały uwzględnione w momencie podejmowania niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2586 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/2586 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) |
Data aktu: | 23/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 01/10/2024 |