uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") azoksystrobiny, famoksadonu, flutriafolu, mandipropamidu i mefentriflukonazolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Dnia 2 grudnia 2023 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) dla substancji czynnych azoksystrobina, famoksadon, flutriafol, mandipropamid i mefentriflukonazol 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów unijnego prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił ryzyko, jakie te CXL stwarzają dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe 4 . Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 5 ,6 ,7 wobec CXL proponowanych w odniesieniu do następujących kombinacji pestycyd/produkt, w przypadku których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów w swoim sprawozdaniu naukowym: famoksadon w "podgrupie cebuli", "podgrupie owoców leśnych", "podgrupie warzyw owocowych, dyniowatych - ogórków i dyni zwyczajnych", "papryce rocznej" i "papryce słodkiej, w tym pieprzu angielskim"; mandipropamid w "podgrupie cebuli", "podgrupie bakłażanów" i "żeń-szeniu, suszonym, w tym żeńszeniu czerwonym"; mefentriflukonazol w "podrobach jadalnych ze ssaków", "jajach", "tłuszczach ssaków z wyjątkiem tłuszczów mlecznych", "mięsie ze ssaków innych niż ssaki morskie", "mleku", "grupie owocach ziarnkowych", "podrobach jadalne z drobiu", "tłuszczach drobiowych" i "mięsie drobiowym".
(5) CXL, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów ani Komisji Kodeksu Żywnościowego, można uznać za bezpieczne. Dotyczy to niektórych CXL azoksystrobiny, famoksadonu, flutriafolu, mandipropamidu i mefentriflukonazolu. Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów niewyszcze- gólnionych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP dla przedmiotowych kombinacji pestycydów/produktów.
(6) W odniesieniu do mandipropamidu w cukiniach podczas przeglądu wszystkich NDP tej substancji czynnej zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Urząd stwierdził, że pewne informacje dotyczące badań pozostałości przypadku cukinii są niedostępne4. Dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował NDP na poziomie 0,2 mg/kg, który jest bezpieczny dla konsumentów, a w załączniku II do wspomnianego rozporządzenia wskazano lukę w danych wraz z określeniem terminu, w którym należało przedłożyć Urzędowi brakujące informacje uzasadniające proponowane NDP. Ponieważ nowy poziom CXL wynoszący 0,2 mg/kg dla mandipropamidu w "podgrupie warzyw owocowych, dyniowatych - ogórków i dyni zwyczajnych" z jadalną skórką, który ma zastosowanie do ogórków, korniszonów, cukinii i "pozostałych dyniowatych z jadalną skórką", został w pełni poparta danymi, a Unia nie zgłosiła do niego zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów, można uznać, że luka w danych dotycząca badań pozostałości mandipropamidu w cukiniach została odpowiednio wypełniona.
(7) Ponadto w odniesieniu do mandipropamidu w liściach rzodkwi do państwa członkowskiego, którego to dotyczy, złożono zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP.
(8) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wniosek, sprawozdanie z oceny i dokumentację uzupełniającą Urzędowi.
(9) Urząd dokonał oceny wniosku i sprawozdania oceniającego, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 8 . Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(10) W odniesieniu do mandipropamidu w liściach rzodkwi Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę sposobu wdrożenia proponowanego NDP. Podczas gdy liście rzodkwi są włączone do części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i sklasyfikowane w podgrupie jarmużu, pozostałości mandipropamidu w liściach rzodkwi są wynikiem stosowania tej substancji na powierzchni rzodkwi, a nie na jarmużu. Ponieważ ustalono inny NDP mandipropamidu w jarmużu, na podstawie zastosowań tej substancji na tej uprawie, nie należy ustanawiać nowego NDP wynoszącego 50 mg/kg zaproponowanego przez Urząd w przypadku mandipropamidu w liściach rzodkwi dla całej podgrupy jarmużu. W związku z tym ten NDP powinien mieć zastosowanie wyłącznie do mandipropamidu w liściach rzodkwi.
(11) Na podstawie sprawozdania naukowego i uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2633 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2024/2633 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, famoksadonu, flutriafolu, mandipropamidu i mefentriflukonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 08/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 09/10/2024 |
Data wejścia w życie: | 29/10/2024 |