uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 7 lit. b) pkt (ii),
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1698 2 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli podmiotów i grup podmiotów w państwach trzecich, przeprowadzanych przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące uznane zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz ustanowiono przepisy dotyczące weryfikacji przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii, które mają być przeprowadzane przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2306 3 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i punktach dopuszczenia do obrotu w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii.
(3) W rozporządzeniach delegowanych (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 określono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli przesyłek produktów wysokiego ryzyka przeznaczonych do przywozu do Unii jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 produkty wysokiego ryzyka pochodzące z państw trzecich należy wymienić w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848 na podstawie wyboru dokonanego po wystąpieniu poważnych, krytycznych lub powtarzających się przypadków niezgodności mających wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji lub ich produkcji.
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 w ramach innych wymogów kontroli należy przeprowadzać systematyczne kontrole bezpośrednie i pobrać co najmniej jedną reprezentatywną próbkę każdej z przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka, która mają zostać przywiezione do Unii.
(6) Dotychczasowe doświadczenie w zakresie kontroli przywozu do Unii produktów z państw trzecich, których w znacznym stopniu dotyczą powiadomienia otwarte przez państwa członkowskie w systemie informacyjnym rolnictwa ekologicznego (OFIS) w związku z podejrzeniami niezgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w tym powiadomienia o zanieczyszczeniach produktami i substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej, pokazuje, że zgodność z warunkami i środkami dotyczącymi przywozu produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji do Unii można zapewnić, poddając mniej niż 100 % przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek. Poddanie różnych odsetków przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich oraz przez właściwe organy państw członkowskich nie ma wpływu na skuteczność kontroli.
(7) Ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka przyczyniłoby się do obniżenia kosztów kontroli dla podmiotów, organów kontrolnych i jednostek certyfikujących działających w państwach trzecich oraz właściwych organów państw członkowskich ds. produktów ekologicznych, co mogłoby również obniżyć ostateczne ceny konsumpcyjne produktów ekologicznych w Unii w sytuacji, gdy ostateczne ceny produktów ekologicznych, postrzegane jako wysokie, są jedną z głównych przeszkód utrudniających wzrost popytu na produkty ekologiczne w Unii.
(8) Ponadto ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka pozwoliłoby uniknąć nadmiernego spadku wolumenu i wartości obrotu między Unią a państwem trzecim, z którego pochodzą produkty wysokiego ryzyka.
(9) Należy zatem skupić się na kontroli produktów wysokiego ryzyka pochodzących z niektórych państw trzecich oraz zapewnić, aby wykaz produktów wysokiego ryzyka informował o kraju pochodzenia tych produktów, jak również przewidywał niezbędną liczbę kontroli identyfikacyjnych, kontroli bezpośrednich i odsetek próbek w przypadku przesyłek tych produktów.
(10) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 każda przesyłka produktów wysokiego ryzyka, która ma zostać przywieziona do Unii, podlega systematycznym kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz reprezentatywnemu pobieraniu próbek w punktach kontroli granicznej i w punktach dopuszczenia do obrotu. Aby zapewnić spójne podejście do częstotliwości kontroli przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji, wymóg ten należy dostosować do podejścia, które należy przyjąć na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2975 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2975 zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 w odniesieniu do przywozu do Unii produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji |
Data aktu: | 25/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2024 |
Data wejścia w życie: | 02/12/2024 |