uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
(1) W świetle doświadczenia zdobytego w trakcie stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 2 pułap pomocy de minimis, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymać od jednego państwa członkowskiego w trzyletnim okresie, należy zwiększyć do 50 000 EUR. Ten zmieniony pułap wynika z uwzględnienia kilku czynników, w tym zdobytych doświadczeń, szczególnej inflacji w sektorze rolnym, która miała miejsce od czasu zmiany rozporządzenia (UE) nr 1408/2013 w 2019 r. 3 , oraz przewidywanego rozwoju sytuacji w okresie obowiązywania rozporządzenia (UE) nr 1408/2013. Pułap ten jest niezbędny, aby każdy środek wchodzący w zakres rozporządzenia (UE) nr 1408/2013 można było uznać za niewywierający wpływu na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi, niezakłócający konkurencji i niegrożący jej zakłóceniem.
(2) Biorąc pod uwagę obowiązek rejestrowania informacji o przyznanej pomocy de minimis w centralnym rejestrze na poziomie krajowym lub unijnym, górny limit krajowy należy obliczyć jako 2 % średniej z trzech najwyższych wartości rocznych produkcji poszczególnych państw członkowskich. Przy obliczaniu górnego limitu krajowego należy również uwzględnić ostatnie lata, zgodnie z okresem obowiązywania rozporządzenia (UE) nr 1408/2013. W związku z powyższym okres stosowany do obliczenia średniej najwyższych wartości rocznej produkcji rolnej należy określić na lata 2012-2023.
(3) W konsekwencji kryteria obliczania ekwiwalentu dotacji brutto w odniesieniu do pożyczek i gwarancji należy dostosować zgodnie z podwyższonymi pułapami de minimis.
(4) W celu dostosowania do rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 4 okres, jaki należy brać pod uwagę do celów oceny zgodności z pułapami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1408/2013, powinien zostać zmieniony z 3 lat podatkowych na 3 lata. Okres ten należy oceniać w sposób ciągły. Dla każdego przypadku przyznania nowej pomocy de minimis należy uwzględnić całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu minionych 3 lat.
(5) Komisja ma obowiązek czuwać nad przestrzeganiem zasad pomocy państwa i zasady lojalnej współpracy określonej w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej. Państwa członkowskie powinny ułatwiać wypełnianie tego obowiązku za pomocą narzędzi niezbędnych do zapewnienia, aby całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej jednemu przedsiębiorstwu zgodnie z zasadą de minimis, jak również skumulowana kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie (górny limit krajowy) nie przekraczały ogólnych dopuszczalnych pułapów. Państwa członkowskie powinny monitorować udzieloną pomoc, aby zapewnić nieprzekraczanie tych pułapów oraz przestrzeganie zasad dotyczących kumulacji pomocy. Aby wywiązać się z tego obowiązku i zapewnić zgodność z rozporządzeniem (UE) 2023/2831, państwa członkowskie powinny udostępniać pełne informacje na temat przyznanej pomocy de minimis w centralnym rejestrze na poziomie krajowym lub unijnym najpóźniej od 1 stycznia 2027 r. oraz upewnić się, że udzielenie nowej pomocy nie spowoduje przekroczenia pułapu de miminis ani górnego limitu krajowego określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1408/2013. Centralny rejestr pomoże zmniejszyć obciążenie administracyjne dla przedsiębiorstw. Od momentu gdy centralny rejestr będzie zawierał dane z 3 lat, przedsiębiorstwa nie będą już zobowiązane do monitorowania i deklarowania jakiejkolwiek innej otrzymanej pomocy de minimis. Do celów rozporządzenia (UE) nr 1408/2013 kontrola przestrzegania pułapów określonych w tym rozporządzeniu powinna zasadniczo opierać się na informacjach zawartych w centralnym rejestrze.
(6) Każde państwo członkowskie może utworzyć centralny rejestr krajowy. Działające już centralne rejestry krajowe spełniające wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 1408/2013 mogą być nadal wykorzystywane. Komisja utworzy centralny rejestr na poziomie unijnym, z którego państwa członkowskie będą mogły korzystać od 1 stycznia 2026 r.
(7) Biorąc pod uwagę, że obciążenie administracyjne i bariery regulacyjne są problemem dla większości MŚP oraz że Komisja zamierza ograniczyć obciążenie wynikające z wymogów sprawozdawczych 5 o 25 %, każdy centralny rejestr powinien zostać utworzony w taki sposób, aby ograniczyć obciążenie administracyjne. Podczas tworzenia i korzystania z centralnego rejestru na poziomie unijnym i krajowym można wykorzystać dobre praktyki administracyjne, jak np. praktyki określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 6 .
(8) Komisja uważa także, że monitorowanie pułapu sektorowego zwiększa obciążenie administracyjne, w szczególności dla MŚP. W związku z tym, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne wynikające z wymogów sprawozdawczych, właściwe jest, aby Komisja nie wymagała już monitorowania pułapu sektorowego.
(9) Celem zasad przejrzystości jest zapewnienie lepszego przestrzegania przepisów, większej odpowiedzialności i wzajemnej oceny, a w efekcie - efektywniejszych wydatków publicznych. Publikacja nazwy beneficjenta pomocy w centralnym rejestrze służy uzasadnionemu interesowi w zakresie przejrzystości przez informowanie opinii publicznej o wykorzystaniu funduszy państwowych. Nie ingeruje to nadmiernie w prawo beneficjentów do ochrony danych osobowych, o ile publikacja danych osobowych w centralnym rejestrze jest zgodna z przepisami Unii dotyczącymi ochrony danych 7 . Państwa członkowskie powinny mieć możliwość pseudonimizacji konkretnych wpisów, jeżeli będzie to konieczne do zapewnienia zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych.
(10) Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje wszystkich sytuacji, w których środek może nie wywierać żadnego wpływu na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi, nie zakłócać konkurencji ani nie grozić jej zakłóceniem. Mogą wystąpić sytuacje, w których beneficjent realizuje dostawy towarów lub usług na ograniczonym obszarze (np. w regionie wyspiarskim lub regionie najbardziej oddalonym) w obrębie danego państwa członkowskiego i nie jest prawdopodobne, aby mógł przyciągnąć klientów z innego państwa członkowskiego, oraz nie można przewidzieć, że środek wpłynąłby na warunki transgranicznych inwestycji lub funkcjonowania zakładów w sposób większy niż marginalny. Takie środki należy oceniać indywidualnie w zależności od konkretnej sytuacji.
(11) Ze względu na zwiększoną potrzebę korzystania z pomocy de minimis oraz biorąc pod uwagę, że obecne pułapy są nadmiernie ograniczające, konieczna jest zmiana rozporządzenia (UE) nr 1408/2013 i przedłużenie okresu jego obowiązywania do 31 grudnia 2032 r.
(12) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1408/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3118 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2024/3118 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym |
Data aktu: | 10/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 16/12/2024 |