uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 2 , w szczególności art. 6 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) 3 , w szczególności w art. 21 i art. 140 ust. 4,
uwzględniając propozycję Rady ds. Nadzoru,
(1) Zgodnie z art. 75 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 4 właściwe organy są zobowiązane do gromadzenia informacji ujawnianych zgodnie z kryteriami ujawniania informacji ustanowionymi w art. 450 ust. 1 lit. g), h), i) oraz k) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 , a także informacji przekazywanych przez instytucje na temat zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, oraz wykorzystują te informacje w celu przeprowadzenia analiz porównawczych tendencji i praktyk w dziedzinie wynagrodzeń. Właściwe organy przekazują następnie te informacje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB).
(2) Informacje dotyczące analizy porównawczej, które mają być gromadzone przez właściwe organy, zostały dodatkowo zharmonizowane i doprecyzowane przez EUNB w wytycznych dotyczących analiz porównawczych praktyk w dziedzinie wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć oraz zatwierdzonych wyższych stosunków zmiennych składników wynagrodzenia do składników stałych na podstawie dyrektywy 2013/36/UE (EBA/GL/2022/06) 6 , a także w wytycznych w sprawie procesu gromadzenia danych dotyczących osób o wysokich zarobkach na mocy dyrektywy 2013/36/UE i dyrektywy (UE) 2019/2034 (EBA/GL/2022/08) 7 . Wytyczne EUNB EBA/GL/2022/06 i EBA/GL/2022/08 stanowią, że w przypadku, gdy odpowiedzialność za nadzór spoczywa na Europejskim Banku Centralnym (EBC), właściwe organy powinny koordynować gromadzenie danych między sobą i przekazywać sobie nawzajem niezbędne dane i informacje w celu zapewnienia, aby tylko jeden zestaw danych dla każdego państwa członkowskiego był gromadzony i przekazywany do EUNB 8 .
(3) Zgodnie z art. 75 ust. 1 i 2 dyrektywy 2013/36/UE właściwe organy muszą przekazywać EUNB odpowiednie dane dotyczące polityki wynagrodzeń i zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, aby umożliwić EUNB analizę porównawczą tendencji i praktyk w dziedzinie wynagrodzeń w skali Unii. Analiza porównawcza pozwala na identyfikację zmian rok do roku i wskazuje na różnice między grupami/instytucjami w zależności od tego, gdzie w Unii mają one siedzibę. Aby zapewnić porównywalność, dane przekazywane EUNB muszą być spójne. Dane, które należy przekazywać na potrzeby analizy porównawczej, dotyczą istotnych i mniej istotnych nadzorowanych podmiotów.
(4) W ramach współpracy w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym, określonych w art. 6 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, EBC posiada wyłączną kompetencję w zakresie wykonywania, do celów nadzoru ostrożnościowego, zadań określonych w art. 4 ust. 1 lit. e) tego rozporządzenia. Przy wykonywaniu tych zadań EBC zapewnia zgodność z przepisami prawa unijnego nakładającymi na instytucje kredytowe wymogi ostrożnościowe w dziedzinie wynagrodzeń.
(5) Zgodnie z art. 140 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) nadzorowane podmioty przekazują swojemu odpowiedniemu właściwemu organowi krajowemu informacje, które zgodnie z właściwym prawem unijnym należy przekazywać regularnie. Jeżeli wyraźnie nie postanowiono inaczej, wszelkie informacje objęte sprawozdawczością nadzorowanych podmiotów podlegają przekazywaniu do właściwych organów krajowych. Organy te dokonują wstępnego sprawdzenia danych i udostępniają informacje przekazane przez nadzorowane podmioty EBC.
(6) Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i art. 21 rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) zarówno EBC, jak i właściwe organy krajowe podlegają obowiązkowi wymiany informacji. Z zastrzeżeniem uprawnienia EBC do bezpośredniego otrzymywania informacji sprawozdawczych od instytucji kredytowych oraz do posiadania bezpośredniego i stałego dostępu do takich informacji właściwe organy krajowe w szczególności mają obowiązek przekazywać EBC wszystkie informacje niezbędne do celów wykonywania zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, z uwzględnieniem potrzeby koordynacji między organami w celu przekazywania tylko jednego zestawu danych na państwo członkowskie.
(7) Na potrzeby wykonywania zadań EBC dotyczących polityki i praktyk w zakresie wynagrodzeń należy doprecyzować sposób, w jaki właściwe organy krajowe przekazują EBC informacje, które otrzymują od nadzorowanych podmiotów. W szczególności bardziej szczegółowego określenia wymagają wzory, częstotliwość i terminy przedkładania EBC tych informacji, a także szczegóły kontroli jakości danych wykonywanej przez właściwe organy krajowe przed przekazaniem informacji EBC.
(8) Dane, które należy przekazywać właściwym organom na potrzeby analizy porównawczej wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, zatwierdzonych wyższych wskaźników i osób o wysokich zarobkach, zostały szczegółowo opisane w wytycznych EUNB EBA/GL/2022/06 i EBA/GL/2022/08. Aby uniknąć niespójności w zakresie informacji, które właściwe organy krajowe powinny przekazywać EBC, niniejsza decyzja zawiera w stosownych przypadkach odniesienia do tych wytycznych EUNB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.461 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2024/2 (2024/461) w sprawie przekazywania przez właściwe organy krajowe Europejskiemu Bankowi Centralnemu informacji na temat wynagrodzeń, zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć, zatwierdzonych wyższych wskaźników, osób o wysokich zarobkach i praktyk w zakresie różnorodności na szczeblu organu zarządzającego do celów analizy porównawczej (EBC/2024/2) |
Data aktu: | 29/01/2024 |
Data ogłoszenia: | 08/02/2024 |
Data wejścia w życie: | 08/02/2024 |