uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/73 z dnia 17 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, w szczególności jego art. 1 ust. 6 2 ,
A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
(1) 17 stycznia 2019 r. rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/73 ("rozporządzenie pierwotne") Komisja nałożyła
ostateczne cło antydumpingowe na przywóz do Unii rowerów elektrycznych ("produkt objęty postępowaniem") pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").
(2) W dochodzeniu, które doprowadziło do nałożenia ostatecznych ceł antydumpingowych ("pierwotne dochodzenie"), wobec producentów eksportujących z ChRL zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) 2016/1036.
(3) Komisja nałożyła na przywóz rowerów elektrycznych od objętych próbą producentów eksportujących z ChRL indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 10,3 % do 62,1 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby (z wyjątkiem przedsiębiorstw objętych stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/72 3 na produkt objęty postępowaniem), nałożono średnią ważoną stawkę cła w wysokości 24,2 %. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku I do rozporządzenia pierwotnego. Nałożono średnią ważoną stawkę cła w wysokości 16,2 % na pozostałe współpracujące przedsiębiorstwa nieobjęte próbą (i objęte stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/72 na produkt objęty postępowaniem). Zostały one wymienione w załączniku II do rozporządzenia pierwotnego. Ponadto ogólnokrajowa stawka celna w wysokości 70,1 % została nałożona na rowery elektryczne z przedsiębiorstw w ChRL, które nie współpracowały w dochodzeniu antydumpingowym, ale współpracowały w dochodzeniu antysubsydyjnym dotyczącym przywozu produktu objętego postępowaniem (wymienione w załączniku III do rozporządzenia pierwotnego). Na wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa nałożono stawkę cła w wysokości 62,1 %.
(4) Na podstawie art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego ust. 2 tego artykułu może zostać zmieniony poprzez dodanie nowego producenta eksportującego do odpowiedniego załącznika wraz ze współpracującymi przedsiębiorstwami nieobjętymi próbą, a zatem podlegającymi odpowiedniej średniej ważonej stawce cła antydumpingowego, jeżeli ten nowy producent eksportujący w ChRL przedstawi Komisji wystarczające dowody na to, że:
a) nie prowadził wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 października 2016 r. do 30 września 2017 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem");
b) nie jest powiązany z żadnym eksporterem lub producentem w ChRL podlegającym środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, który współpracował lub mógł współpracować w dochodzeniu pierwotnym; oraz że
c) faktycznie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stał się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu.
B. WNIOSKI O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO
(5) W dniu 9 października 2022 r. przedsiębiorstwo Zhejiang Feishen Vehicle Industry Co., Ltd. ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego, a zatem o zastosowanie względem niego stawki cła mającej zastosowanie do nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w ChRL, które są objęte stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw, tj. 16,2 %, twierdząc, że spełniło wszystkie trzy warunki określone w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego.
(6) W celu ustalenia, czy wnioskodawca spełnia warunki przyznania statusu nowego producenta eksportującego, jak określono w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego ("warunki przyznania statusu nowego producenta eksportującego"), Komisja przesłała najpierw wnioskodawcy kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków przyznania statusu nowego producenta eksportującego. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu.
(7) Komisja zgromadziła i zweryfikowała wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawca spełnia warunki przyznania statusu nowego producenta eksportującego. W tym celu Komisja przeanalizowała dowody przedstawione przez wnioskodawcę. Wnioskodawca posiada ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie produkcji rowerów elektrycznych, które zostało zweryfikowane na podstawie danych zawartych w chińskim rejestrze. Jednocześnie Komisja poinformowała o wniosku wnioskodawcy przemysł Unii i wezwała go do przedstawienia ewentualnych uwag. Przemysł Unii potwierdził, że wnioskodawca nie był powiązany z żadnym producentem eksportującym objętym cłem. Przemysł Unii przedstawił również dane dotyczące wywozu dokonywanego przez wnioskodawcę, wskazując, że mógł on wywozić rowery elektryczne już w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Po przeanalizowaniu dostarczonych danych Komisja stwierdziła jednak, że wywóz ten nie dotyczył rowerów elektrycznych, lecz hulajnóg elektrycznych, które nie podlegają środkom antydumpingowym.
C. ANALIZA WNIOSKU
(8) W odniesieniu do warunku określonego w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawca miał nie dokonywać wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 października 2016 r. do 30 września 2017 r., Komisja ustaliła w trakcie dochodzenia, że wnioskodawca nie dokonywał wywozu rowerów elektrycznych do Unii. W rejestrach sprzedaży przedłożonych przez wnioskodawcę nie wykazano żadnej sprzedaży rowerów elektrycznych do Unii.
(9) W odniesieniu do drugiego warunku określonego w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawca miał nie być powiązany z żadnymi eksporterami lub producentami, którzy podlegają środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, Komisja ustaliła w trakcie dochodzenia, że wnioskodawca nie jest powiązany z żadnymi eksporterami ani producentami w ChRL, którzy podlegają środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym i dokonywali wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.
(10) W odniesieniu do trzeciego warunku określonego w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawca faktycznie miał dokonywać wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stać się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu, w trakcie dochodzenia Komisja ustaliła, że z dowodu w postaci dokumentu wynika, iż wnioskodawca faktycznie dokonywał wywozu rowerów elektrycznych do Unii po okresie objętym dochodzeniem w ramach pierwotnego dochodzenia. Wnioskodawca przedstawił odpowiednie dokumenty sprzedaży dotyczące operacji wywozu do Niemiec zrealizowanej we wrześniu 2022 r.
(11) W związku z powyższym Komisja stwierdziła, że wnioskodawca spełnia warunek określony w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego.
(12) Wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego powinien zatem zostać przyjęty, a wnioskodawca - objęty cłem antydumpingowym w wysokości 16,2 %, stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą podczas dochodzenia pierwotnego (i objętych stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/72 na produkt objęty postępowaniem).
D. UJAWNIENIE USTALEŃ
(13) Wnioskodawca i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec przedsiębiorstwa Zhejiang Feishen Vehicle Industry Co., Ltd. należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących niewłączonych do próby podczas dochodzenia pierwotnego.
(14) Strony otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.
(15) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.841 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/841 w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie statusu podmiotu traktowanego jako nowy producent eksportujący w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/73 |
Data aktu: | 08/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 11/03/2024 |
Data wejścia w życie: | 12/03/2024 |