Decyzja wykonawcza 2024/853 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/853
z dnia 14 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 1571)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 stycznia 2023 r. Hiszpania przedłożyła Komisji zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  w odniesieniu do instalacji GSM-R (globalny system łączności ruchomej dla kolei) na linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, na łącznym odcinku liczącym 88 km linii o rozstawie iberyjskim (projekt). Do wniosku dołączono dokumentację zawierającą uzasadnienie wniosku i określającą alternatywne przepisy, które dane państwo członkowskie zamierza stosować. Dokumentację uzupełniono o dokumentację uzupełniającą przedłożoną na wniosek Komisji dnia 16 czerwca 2023 r.

(2) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Zasadniczo wymóg instalacji GSM-R określony w pkt 7.3.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 został przeniesiony do pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(3) Linia 502 między Cáceres a Valencia de Alcántara jest linią o niskim natężeniu ruchu, z częstotliwością jednego pociągu (tam i z powrotem) co dwa dni. Na dzień złożenia wniosku nie było wniosków o eksploatację większej liczby pociągów na tej linii. Linia ta jest częścią europejskiej sieci kompleksowej, a instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) nie jest przewidywana przed 2040 r.

(4) Wniosek dotyczy odnowienia urządzeń przytorowych, które są obecnie wyposażone w analogiczny system ASFA (system klasy B), blokadę telefoniczną i nie posiadają systemu łączności radiowej. Projekt obejmuje instalację automatycznego systemu blokowania, odnowienie nastawnic oraz instalację nowego systemu łączności opartego na systemach łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego). Oczekuje się, że zostanie on uruchomiony do grudnia 2025 r.

(5) Wniosek zostaje złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie braku opłacalności ekonomicznej oddania do użytku urządzeń przytorowych do czerwca 2026 r., w tym systemu łączności z technologią GSM-R, jak określono w pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(6) Złożoności GSM-R i powiązanych kosztów instalacji nie można amortyzować na liniach o bardzo niskim zapotrzebowaniu na użytkowanie, jak ma to miejsce w przypadku linii 502. Z analizy kosztów projektu wynika, że instalacja rozwiązania GSM-R oznaczałaby 26-krotnie wyższy koszt niż rozwiązanie ostatecznie zaproponowane przez wnioskodawcę (ponad 4 mln EUR w porównaniu z 0,150 mln EUR). Koszt ten nie może być uzasadniony, biorąc pod uwagę niskie natężenie ruchu na tej linii. Koszty utrzymania planowanego rozwiązania wynoszą 2 % w porównaniu z instalacją GSM-R.

(7) Jako alternatywne rozwiązania władze hiszpańskie planują wykorzystanie systemu satelitarnego i GSM (komercyjnego), w tym jego późniejszych wersji, do celów łączności podczas eksploatacji. Rozwiązanie to jest zgodne ze studium wykonalności łączności satelitarnej dla komunikacji kolejowej, przeprowadzonym przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA) 4  w 2016 r. i rozważanym przez funkcjonalną grupę roboczą ds. FRMCS (przyszły kolejowy system łączności ruchomej) & grupę ds. architektury i technologii, luty 2020 r. - przypadek 6 (wykorzystanie łączności satelitarnej). Władze hiszpańskie przeanalizowały również wykorzystanie łączności satelitarnej w sieciach o niskim natężeniu ruchu, a wyniki testów łączności satelitarnej na odcinku Cáceres-Valencia de Alcántara dały zadowalające wyniki.

(8) Warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do linii 502 od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Hiszpanię wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, przy jednoczesnym łagodzeniu niestosowania tego przepisu poprzez zainstalowanie systemu łączności satelitarnej i GSM (komercyjnego, w tym późniejszych wersji).

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Hiszpanii o tymczasowe niestosowanie pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do odcinka linii 502 hiszpańskiej sieci kolejowej, znajdującego się w granicach geograficznych od Cáceres (punkt kilometrowy 332 + 529), Arroyo de Malpartida, Valencia de Alcántara do punktu kilometrowego 428 + 500, zostaje przyjęty.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja przestaje obowiązywać w dniu, w którym wdrożenie FRMCS lub innego równoważnego nowoczesnego systemu radiowego stanie się obowiązkowe w europejskiej kompleksowej sieci kolejowej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.853

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/853 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Królestwo Hiszpanii na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.3.1.1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 w odniesieniu do linii 502 pomiędzy Cáceres i Valencia de Alcántara
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 18/03/2024