Zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.

INSTRUKCJA
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 8 lipca 1954 r.
sprawie zakresu inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.

§  1.
Instrukcja ustala zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego, zwanych dalej OZR.
§  2.
Organy Państwowej Inspekcji Handlowej dokonują inspekcji w OZR na podstawie:
1)
dekretu z dnia 21 września 1950 r. o Państwowej Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 44, poz. 396),
2)
rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 36, poz. 253) oraz
3)
§ 15 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 28 września 1951 r. w sprawie zasad tworzenia oddziałów zaopatrzenia robotniczego oraz ich organizacji (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-87, poz. 1203, z 1952 r. Nr A-90, poz. 1407 oraz z 1953 r. Nr A-26, poz. 302, Nr A-71, poz. 859 i Nr A-94, poz. 1310).
§  3.
1.
Inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej podlegają wszystkie oddziały zaopatrzenia robotniczego bez względu na resort, w którym się znajdują.
2.
Inspekcji w OZR podlegają placówki handlowe (sklepy i kioski), zakłady żywienia zbiorowego (stołówki, bufety, bary mleczne, prowadzone przez OZR), magazyny oraz zakłady produkcyjne, związane z placówkami handlowymi i żywienia zbiorowego.
3.
Inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w zasadzie nie podlegają placówki usługowe i naprawcze oraz pomocnicze gospodarstwa rolne i ogrodnicze. W placówkach tych mogą być dokonywane inspekcje tylko wtedy, kiedy wyniki inspekcji placówek wymienionych w ust. 2 wskazują na konieczność uzyskania dodatkowych materiałów z placówek wymienionych w ust. 3.
§  4.
Inspekcje w placówkach OZR przeprowadzają wyłącznie inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej wyznaczeni przez Głównego Inspektora na wniosek właściwego wojewódzkiego inspektora.
§  5.
Inspekcje w placówkach OZR przeprowadzane są aż do odwołania wyłącznie na podstawie zlecenia inspekcji, podpisanego przez Głównego Inspektora lub jego zastępcę albo przez wojewódzkiego inspektora lub osobą zastępującą go. W placówkach OZR nie należy więc aż do odwołania przeprowadzać inspekcji bez zleceń, przewidzianych w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej.
§  6.
Inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej obowiązani są do:
1)
spowodowania włączenia się do inspekcji kontrolerów społecznych OZR,
2)
omówienia z kontrolerami społecznymi wyników inspekcji i sposobu pomocy z ich strony w dopilnowaniu wykonania wniosków poinspekcyjnych,
3)
udzielenia instruktażu i pomocy w uaktywnienia działalności kontrolerów społecznych OZR.
§  7.
Do zakresu działania inspektorów Państwowej Inspekcji Handlowej w placówkach OZR należy:
1)
w zakresie kontroli zaopatrzenia i sposobu rozprowadzania towarów:
a)
kontrolowanie, czy placówki handlowe i żywienia zbiorowego są należycie i terminowo zaopatrywane w surowce i artykuły pierwszej potrzeby,
b)
kontrolowanie sposobu rozprowadzania masy towarowej,
c)
kontrolowanie, czy transport towarów odbywa się zgodnie z przepisami sanitarnymi oraz czy podczas transportu towary nie ulegają obniżeniu jakości lub zniszczeniu;
2)
w zakresie zwalczania spekulacji i nadużyć w handlu:
a)
kontrolowanie, czy sprzedawane towary mają pełną wagę i miarę,
b)
kontrolowanie, czy nie pobiera się wyższych cen od ustalonych, czy nie sprzedaje się towarów niższego gatunku po cenach wyższego gatunku,
c)
kontrolowanie, czy umieszczone są na widocznym miejscu cenniki oraz czy uwidocznione są ceny na próbkach towarów,
d)
kontrolowanie, czy sprzedaż towarów deficytowych i atrakcyjnych odbywa się zgodnie z przepisami obowiązującymi placówki sieci zamkniętej,
e)
kontrolowanie, czy nie odmawia się sprzedaży towarów przeznaczonych do sprzedaży i czy nie ukrywa się ich przed kupującymi,
f)
kontrolowanie, czy sprzedaż towarów odbywa się w ilościach detalicznych oraz czy nie zachodzą wypadki samozaopatrywania się personelu wbrew przepisom,
g)
systematyczne sprawdzanie prawidłowości działania wag i odważników oraz innych przyrządów do mierzenia, jak również sprawdzanie terminowości ich cechowania,
h)
kontrolowanie w placówkach żywienia zbiorowego kalkulacji cen oraz kontrolowanie czy sporządzanie potraw odbywa się zgodnie z recepturami,
i)
zwalczanie wszelkich innych form spekulacji i nadużyć;
3)
w zakresie kontroli jakości:
a)
kontrolowanie, czy sprzedawane towary nie są zepsute lub uszkodzone oraz czy w razie otrzymania towarów niepełnowartościowych (z wadami produkcyjnymi) stosowane jest postępowanie reklamacyjne zgodnie z przepisami,
b)
kontrolowanie, czy towary i surowce są należycie przechowywane oraz czy są one przydatne do sprzedaży i produkcji,
c)
kontrolowanie, czy produkcja odbywa się z surowców przewidzianych recepturą i pełnowartościowych;
4)
w zakresie współpracy z organami sanitarnymi przy inspekcjonowaniu przestrzegania przepisów sanitarnych:
a)
kontrolowanie, czy personel placówek spożywczych, mięsnych i żywienia zbiorowego posiada karty okresowego badania lekarskiego oraz czy poddaje się okresowemu badaniu lekarskiemu,
b)
kontrolowanie higieny sporządzania potraw, czystości personelu oraz warunków sanitarnych urządzeń i pomieszczeń,
c)
kontrolowanie, czy przestrzegane są inne przepisy sanitarne;
5)
w zakresie innych czynności inspekcyjnych:
a)
kontrolowanie sprawności obsługi i stosunku personelu do kupujących i konsumentów,
b)
kontrolowanie, czy prowadzone są książki życzeń i zażaleń oraz czy, jak i w jakim czasie załatwiane są życzenia i zażalenia, zamieszczone w tych książkach,
c)
kontrolowanie, czy wykorzystywane są odpadki produkcyjne i pokonsumpcyjne w placówkach żywienia zbiorowego,
d)
kontrolowanie, czy godziny handlu i wydawania posiłków dostosowane są do potrzeb robotników i ich rodzin,
e)
kontrolowanie wykonywania zarządzeń Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Handlu Wewnętrznego w ramach zakresu inspekcji.
§  8.
Postępowanie inspekcyjne w placówkach OZR odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 2 działu II rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej, z tym że inspekcja powinna być przeprowadzana w miarę możności również w obecności przedstawiciela rady zakładowej.
§  9.
1.
Wnioski poinspekcyjne organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają kierownikowi OZR, a kopie wniosków przesyłają do wiadomości dyrektorowi administracyjno-finansowemu zakładu pracy, przy którym działa inspekcjonowany OZR, oraz właściwemu zarządowi zaopatrzenia robotniczego.
2.
W przypadku stwierdzenia niedociągnięć powstałych z winy kierownictwa OZR organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają wnioski poinspekcyjne do dyrektora zakładu pracy, przy którym działa inspekcjonowany OZR, kopie zaś wniosków przesyłają właściwemu zarządowi zaopatrzenia robotniczego.
3.
W przypadku stwierdzenia niedociągnięć, których usunięcie przekracza kompetencje kierownika OZR i dyrektora zakładu pracy - organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają wnioski poinspekcyjne do właściwego zarządu zaopatrzenia robotniczego.
4.
Dalsze postępowanie poinspekcyjne odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3 działu II rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej.
§  10.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 15 lipca 1954 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.86.978

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.
Data aktu: 08/07/1954
Data ogłoszenia: 16/09/1954
Data wejścia w życie: 15/07/1954, 16/09/1954