Przepisy wstępne.
Tafla (tablica) jest to najmniejsza jednostka spławianego drewna, składająca się z ułożonych obok siebie na wodzie i złączonych w całość dłużyc lub klocków. Pęczek jest to najmniejsza jednostka spławianego drewna, utworzona ze złączonych w całość dłużyc lub kłód uformowanych w owalny pęczek. Pas stanowi kilka połączonych ze sobą tafli lub pęczków.
Oznakowanie i wyposażenie statków i tratw.
Oznakowanie tratw.
Wyposażenie statków i tratw.
Wolna burta, podziałki pomiarowe i załadunek statków.
Podziałki pomiarowe.
Załadunek statków.
Dokumenty na statkach i tratwach.
Kierownictwo statkami i tratwami.
Skład załogi.
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki - z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników, i z marynarza albo - z kierownika statku i motorzysty;
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki, nie przewożących pasażerów i towarów, a przeznaczonych do wykonywania prac pomocniczych w zasięgu lokalnym - z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników;
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki - z kierownika statku, bosmana i motorzysty albo z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników, i z bosmana;
Skład załogi na tratwach.
Dokumenty żeglarskie.
Znaki żeglugowe i sygnalizacja.
Znaki żeglugowe.
Stosowanie sygnałów.
Rodzaje sygnałów.
Sygnały dźwiękowe.
Znaczenie sygnałów dźwiękowych.
1) | - | baczność (uwaga); |
2) | - - | wezwanie do otwarcia śluzy lub mostu oraz wezwanie nadzorcy lub strażnika wodnego na brzeg; |
3) | - - - | koniec jazdy (dla pociągu holowniczego); |
4) | . | kieruję statek na prawo (zezwolenie na mijanie wzdłuż lewej burty); |
5) | . . | kieruję statek na lewo (zezwolenie na mijanie wzdłuż prawej burty); |
6) | . . . | moja maszyna pracuje wstecz (rzucenie kotwicy dla pociągu holowniczego); |
7) | . . . . . | nie mogę dać się wyprzedzić lub wyminąć; |
8) | - . | a) chcę zawrócić statkiem w prawo; |
b) na postoju - rozpoczęcie jazdy, podniesienie kotwicy (dla pociągu holowniczego); |
||
9) | - . . | chcę zawrócić statkiem w lewo; |
10) | - . . . | nakaz zatrzymania się statków idących z przeciwnego kierunku; |
11) | - . . . . - . . . . | nie mogę manewrować statkiem; |
12) | - - . | mam zamiar wyprzedzać i kieruję statek na prawo (zezwolenie na wyprzedzenie wzdłuż prawej burty); |
13) | - - . . | mam zamiar wyprzedzać i kieruję statek na lewo (zezwolenie na wyprzedzenie wzdłuż lewej burty); |
14) | - - - - - - | długotrwałe powtarzające się długie dźwięki - wzywam pomocy; |
15) | .. .. .. | seria podwójnych krótkich dźwięków - człowiek za burtą; |
16) | . . - - | wiozę materiały niebezpieczne. |
Latarnie sygnałowe - pozycyjne.
Lp. | Nazwa latarni sygnałowo-pozycyjnych | Kolor światła | Odległość widzialności | Kąt widzialności światła w płaszczyźnie poziomej | ||
światła w m | kąt całkowity | układ kąta widzialności | ||||
1 | Latarnia masztowa (topowa): | |||||
a) na statkach z własnym napędem mechanicznym |
biały jasny |
1.000 | 225° | po 1121/2° w obie strony od płaszczyzny symetrii, licząc od dziobu statku | ||
b) na statkach bez własnego napędu mechanicznego, holowanych |
biały zwykły |
1.000 | 360° | wokoło całego horyzontu | ||
2 | Latarnia burtowa prawa | zielony jasny | 500 | 1121/2° | od dziobu po 221/2° poza trawers w kierunku rufy | |
3 | Latarnia burtowa lewa | czerwony jasny | 500 | 1121/2° | od dziobu po 221/2° poza trawers w kierunku rufy | |
4 | Latarnia rufowa |
biały zwykły |
1.000 | 135° | po 671/2° w obie strony od płaszczyzny symetrii licząc od rufy statku | |
5 | Latarnia holownicza (druga topowa na maszcie w odstępie 1 m) |
biały jasny |
1.000 | 225° | jak w latarni masztowej | |
6 | Latarnie awaryjne: | 360° | ||||
a) górna | a) czerwony | 500 | wokoło całego | |||
b) dolna | b) biały | 1.000 | horyzontu | |||
jedna nad drugą w odstępie 1 m |
Światła statków z własnym napędem będących w ruchu.
Światła statków holujących i zestawów pchanych.
Światła statków bez własnego napędu mechanicznego, pływających pojedynczo.
Światła statków holowanych.
Ruch żeglugowy i spław tratw.
Szybkość jazdy.
Przejazd pod mostami.
Zabezpieczenie przejazdów w przęsłach żeglownych.
Przejazd przez uciążliwe miejsca.
Przejazd statków i tratw przez śluzy, jazy i pochylnie.
Pociągi holownicze i zestawy pchane.
Rozdzielanie i zatrzymywanie pociągów holowniczych.
Holowanie z brzegu.
Mijanie.
Flagę i światło wybłyskowe umieszcza się przy sterówce w taki sposób, aby znaki te były widoczne od przodu i możliwie od tyłu statku. Flaga powinna być wystawiona, a światło zapalone do chwili minięcia statku mijanego, jeżeli nie zamierza on mijać prawą burtą następnych statków.
Wyprzedzanie.
Zawracanie (manewrowanie).
Żegluga i spław w czasie złych warunków atmosferycznych.
Czasowe zamknięcie drogi wodnej oraz ograniczenie żeglugi i spławu.
Żegluga nocna.
Przewozy międzybrzegowe.
Tratwy.
Ruch tratw.
Postoje statków i tratw.
Kotwice.
Przepisy szczególne dla żeglugi pasażerskiej.
Lokalizacja przystani I, II i III klasy wymaga uzgodnienia z właściwym inspektorem żeglugi śródlądowej niezależnie od zezwoleń wymaganych odrębnymi przepisami.
Przepisy szczególne dla określonych rodzajów statków oraz przepisy końcowe.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1967.14.71 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych. |
Data aktu: | 01/02/1967 |
Data ogłoszenia: | 07/03/1967 |
Data wejścia w życie: | 07/03/1967 |