(Tekst przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych zawiera załącznik do niniejszego numeru)
PRZEPISY ŻEGLUGOWE NA ŚRÓDLĄDOWYCH DROGACH WODNYCH
Przepisy ogólne
Znaczenie określeń
Kierownik statku
Obowiązki załogi oraz innych osób przebywających na pokładzie
Ogólny obowiązek zachowania ostrożności
Postępowanie w szczególnych sytuacjach
Korzystanie z drogi wodnej
Największe załadowanie statków i największa liczba pasażerów
Załogi statków i scalonych materiałów pływających
Obsługa steru
Dokumenty statku
oraz inne dokumenty wymagane odrębnymi przepisami, umowami i porozumieniami międzynarodowymi.
Obowiązek posiadania przepisów żeglugowych
Niebezpieczne przedmioty na statku, zagubienie przedmiotów, przeszkody
Ochrona znaków żeglugowych
Ochrona budowli wodnych
Zakaz zanieczyszczania dróg wodnych płynami i przedmiotami stałymi
Ratownictwo i udzielanie pomocy
Wypadki żeglugowe. Statki osiadłe na mieliźnie lub zatopione
Obowiązek uwolnienia szlaku żeglownego
Zalecenia doraźne
Kontrola i inspekcje
Przewozy specjalne
Miejscowe przepisy żeglugowe dla poszczególnych dróg wodnych
Organizacja imprez na wodzie
Znaki rozpoznawcze, podziałki zanurzenia i pomiary statków
Znaki rozpoznawcze małych statków
Pomierzanie statków
Znaki dopuszczalnego zanurzenia i podziałki zanurzenia statków
Znaki rozpoznawcze kotwic
Wzrokowa sygnalizacja statków
Przepisy ogólne
Światła
Tablice i flagi
Walce, kule i stożki
Zabronione światła i sygnały
Światła zastępcze
Zabronione używanie świateł, flag, tablic i reflektorów
Sygnalizacja nocna
Sygnalizacja w ruchu
Sygnalizacja nocna zestawów holowanych w ruchu
Określone wyżej światła pokazywane przez statki holowane w jednym zestawie holowanym, w miarę możliwości, powinny znajdować się na jednakowej wysokości ponad zwierciadłem wody.
Sygnalizacja nocna zestawów pchanych w ruchu
Jeżeli liczba statków jest większa niż dwa, to tylko statki zewnętrzne powinny pokazywać światło rufowe.
Sygnalizacja nocna zestawów sprzężonych w ruchu
Sygnalizacja nocna statków żaglowych w ruchu
Sygnalizacja nocna małych statków w ruchu
Przy zbliżaniu się do innych statków, statek powinien pokazywać drugie zwykłe białe światło.
Dodatkowa sygnalizacja nocna statków w ruchu przewożących materiały niebezpieczne
Sygnalizacja nocna promów w ruchu
Dodatkowa sygnalizacja nocna statków w ruchu, które utraciły zdolność manewrową
Sygnalizacja nocna scalonych materiałów pływających i innych obiektów pływających w ruchu
Sygnalizacja nocna na postoju
Dodatkowa sygnalizacja nocna statków na postoju przewożących materiały niebezpieczne
Sygnalizacja nocna promów na postoju przy przystani
Sygnalizacja nocna scalonych materiałów pływających i innych obiektów pływających na postoju
Sygnalizacja nocna sprzętu połowowego statków na postoju
Sygnalizacja nocna pracujących urządzeń pływających i osiadłych na mieliźnie lub zatopionych statków
Światła wymienione w pkt 1-4 powinny znajdować się na takiej wysokości, aby były dobrze widoczne ze wszystkich stron dla innych statków.
Sygnalizacja nocna kotwic, które mogą zagrażać ruchowi żeglugowemu
Sygnalizacja dzienna
Sygnalizacja dzienna w ruchu
Sygnalizacja dzienna statków żaglowych w ruchu, korzystających równocześnie z napędu żaglowego i napędu mechanicznego
Sygnalizacja dzienna statków w ruchu, które posiadają zezwolenie na przewóz więcej niż 12 pasażerów, o długości mniejszej niż 15 m
Dodatkowa sygnalizacja dzienna statków w ruchu przewożących materiały niebezpieczne
Sygnalizacja dzienna promów w ruchu
Dodatkowa sygnalizacja dzienna statków w ruchu, które utraciły zdolność manewrową
Dodatkowa sygnalizacja dzienna statków mających pierwszeństwo przejścia
Sygnalizacja dzienna na postoju
Dodatkowa sygnalizacja dzienna statków przewożących materiały niebezpieczne na postoju
Sygnalizacja dzienna sprzętu połowowego statków na postoju
Sygnalizacja dzienna pracujących urządzeń pływających i osiadłych na mieliźnie lub zatopionych statków
Sygnalizacja dzienna kotwic, które mogą zagrażać ruchowi żeglugowemu
Sygnalizacja specjalna
Sygnalizacja zakazu palenia tytoniu
Dodatkowa sygnalizacja statków organów kontroli i straży pożarnej
Sygnały wzywania pomocy
Sygnalizacja zakazu postoju w pobliżu statku
Dodatkowa sygnalizacja w celu ochrony przed falowaniem
Dodatkowa sygnalizacja statków w ruchu zajętych pracami na drodze wodnej
Dodatkowa sygnalizacja statków o ograniczonej zdolności manewrowej
Światła i znaki powinny znajdować się nie niżej niż 2 m i nie wyżej niż na poziomie dolnego światła lub znaku określonego w ust. 1.
Dodatkowa sygnalizacja statków zajętych połowem
Dodatkowa sygnalizacja statków zajętych pracami podwodnymi
Dodatkowa sygnalizacja statków zajętych trałowaniem min
Dodatkowa sygnalizacja statków zajętych pilotażem
Sygnalizacja dźwiękowa statków - łączność radiotelefoniczna
Stosowanie sygnałów dźwiękowych
Zabronione sygnały dźwiękowe
Łączność radiotelefoniczna
Znaki żeglugowe i oznakowania dróg wodnych
Oznakowanie dróg wodnych
Zasady ruchu żeglugowego
Przepisy ogólne
przy czym określenie statek oznacza również scalone materiały pływające.
Statki o dużej prędkości
Małe statki
Mijanie, wyprzedzanie i kursy przecinające się
Kursy przecinające się
Jednakże statek, który idzie przy prawej krawędzi szlaku żaglownego lub blisko prawego brzegu, powinien zachować swój kurs.
Przepisy te nie mają zastosowania do małych statków żaglowych w odniesieniu do statków żaglowych nie będących małymi statkami.
Mijanie - podstawowe zasady
a) w dzień - pokazywać jasnoniebieską tablicę w połączeniu z białym migającym światłem albo wyjątkowo, gdy pokazywanie niebieskiej tablicy jest niemożliwe, pokazywać i poruszać, zamiast tablicą, jasnoniebieską flagą,
b) w nocy - pokazywać jasne białe migające światło, z którym jednocześnie mogą pokazywać jasnoniebieską tablicę.
Wymienione sygnały wzrokowe powinny być widoczne z przodu i z tyłu statku, aż do zakończenia mijania.
Nie należy pokazywać tych sygnałów po zakończeniu mijania, z wyjątkiem przypadków, gdy statek chce pokazać, że zamierza dalszym widocznym statkom, idącym w dół, pozostawić wolną drogę z prawej burty.
Jasnoniebieska tablica powinna mieć białe obrzeże o szerokości co najmniej 5 cm, a jej ramka, drążki oraz oprawa białego migającego światła powinny mieć ciemny kolor.
- "jeden krótki dźwięk", jeżeli mijanie ma nastąpić lewymi burtami,
- "dwa krótki dźwięki", jeżeli mijanie ma nastąpić prawymi burtami.
Na drogach wodnych kategorii II
Mijanie - odstępstwa od podstawowych zasad
a) idące w dół statki pasażerskie, które chcą podejść do przystani położonej przy brzegu, przy którym idą statki w górę,
b) idące w dół zestawy holowane, które w celu zawrócenia w górę muszą trzymać się określonego brzegu,
jeżeli jest to dla nich konieczne, mogą żądać zmiany stron mijania od statków idących w górę, proponujących mijanie według zasad określonych w § 89.
Żądanie zmiany strony mijania przez statki idące w dół może wystąpić tylko wtedy, gdy upewnią się, że zmiana ta nie spowoduje ryzyka zderzenia.
- "jeden krótki dźwięk", jeżeli mijanie ma nastąpić lewymi burtami lub
- "dwa krótkie dźwięki", jeżeli mijanie ma nastąpić prawymi burtami, i ponadto powinny pokazywać sygnały wizualne określone w § 89 ust. 3.
- "jeden krótki dźwięk", jeżeli mijanie ma nastąpić lewymi burtami; jednocześnie powinny usunąć sygnały wizualne określone w § 89 ust. 3,
- "dwa krótkie dźwięki", jeżeli mijanie ma nastąpić prawymi burtami; jednocześnie powinny pokazać sygnały wizualne określone w § 89 ust. 3.
Na drogach wodnych II kategorii
a) gdy statki bez ładunku, poddane działaniu bocznego wiatru, nie mogą utrzymać się na prawej stronie,
b) gdy statki chcą podejść do brzegu (przystani) znajdującej się po ich lewej stronie,
c) gdy statki chcą wejść do portu, wejść do odgałęzienia, przejść przez śluzę lub pod mostem znajdującym się po lewej stronie.
Wymienione sygnały powinny być widoczne z przodu i z tyłu statku i aż do zakończenia mijania. Nie wolno pokazywać tych sygnałów po zakończeniu mijania, z wyjątkiem przypadków, gdy statek chce pokazać, że zamierza dalszym, widocznym statkom pozostawić wolną drogę z prawej burty.
Mijanie ze statkami holowanymi na linie z brzegu
Spotkania statków w wąskich przejściach
Zasady te nie mają zastosowania do małych statków żaglowych w stosunku do innych statków żaglowych.
Mijanie zabronione znakami żeglugowymi
Jeżeli warunki miejscowe tego wymagają, przed znakiem żeglugowym zakazu A.1 (załącznik nr 7) powinien być ustawiony znak żeglugowy nakazu B.8 (załącznik nr 7) jako znak uprzedzenia.
Wyprzedzanie - przepisy ogólne
Wyprzedzanie
Jeżeli w tych okolicznościach statek wyprzedzający postanawia wyprzedzać, to powinien nadać sygnał dźwiękowy "dwa krótkie dźwięki" - w przypadku określonym w pkt 1 lub sygnał dźwiękowy "jeden krótki dźwięk" - w przypadku określonym w pkt 2. Wówczas statek wyprzedzany powinien pozostawić wolną drogę z burty, z której ma nastąpić wyprzedzanie, i w razie konieczności odejść w drugą stronę.
Wyprzedzanie zabronione znakami żeglugowymi
Pozostałe zasady ruchu
Zawracanie
Postępowanie przy odejściu z miejsca postoju
Zakaz wchodzenia statków między statki zestawu holowanego
Porty i boczne drogi wodne: wejście i wyjście z przecięciem drogi wodnej
Ruch równoległy statków
Zakaz wleczenia kotwic, łańcuchów i lin
Samospław
Zakaz wytwarzania fal
Zestawy
Zamknięcie ruchu żeglugowego
Ruch żeglugowy w pobliżu pracujących urządzeń pływających oraz osiadłych na mieliźnie lub zatopionych statków
Promy
Przejścia pod mostami oraz przez jazy i śluzy
Przejścia pod mostami stałymi
Przejścia przez mosty zwodzone
Przejścia przez jazy
Przejścia przez śluzy
Wchodzenie i wychodzenie ze śluz
Pierwszeństwo przejścia przez śluzy
Jeżeli wymienione statki zbliżają się do rejonu śluzy lub znajdują się w tym rejonie na postoju, inne statki powinny w miarę możliwości ułatwić wejście tych statków do śluzy.
Ograniczona widzialność - ruch żeglugowy za pomocą radaru
Sygnały dźwiękowe na postoju przy ograniczonej widzialności
a) sygnał dźwiękowy "jedna seria uderzeń w dzwon" - jeżeli znajdują się na postoju z lewej strony szlaku żeglownego (patrząc w kierunku z prądem),
b) sygnał dźwiękowy "dwie serie uderzeń w dzwon" - jeżeli znajdują się na postoju z prawej strony szlaku żeglownego (patrząc w kierunku z prądem),
c) sygnał dźwiękowy "trzy serie uderzeń w dzwon" - jeżeli znajdują się na postoju i ich położenie jest nie określone; nadawanie sygnałów wymienionych w lit. a) i b) obowiązuje tylko w porze dziennej.
Na drogach wodnych kategorii II
Na drogach wodnych kategorii I i II
Na drogach wodnych kategorii II
Na drogach wodnych kategorii I i II
Przepisy dla statków posługujących się radarem w warunkach ograniczonej widzialności
Na drogach wodnych kategorii I
W sytuacjach określonych w ust. 5 i 6 małe statki podają przez radiotelefon swój rodzaj, nazwę, położenie, kierunek ruchu i stronę, w którą ustępują.
Na drogach wodnych kategorii II
Na drogach wodnych kategorii I i II
Przepisy dla statków nie posługujących się radarem, przy ograniczonej widzialności
Na drogach wodnych kategorii I
Na drogach wodnych kategorii II
Na drogach wodnych kategorii I i II
Szczególne zasady ruchu żeglugowego
Uprawianie narciarstwa wodnego lub sportu na podobnym sprzęcie
Zachowanie się statków zajętych połowem oraz zachowanie się innych statków względem nich
Zachowanie się osób uprawiających nurkowanie lub pływanie podwodne oraz zachowanie się statków względem nich
Zasady postoju
Postój
Kotwiczenie
Cumowanie
Miejsca postoju
Zezwolenie na postój dla niektórych kategorii statków
Odstępy od statków i zestawów pchanych lub sprzężonych na postoju, załadowanych materiałami niebezpiecznymi
W przypadkach gdy na postoju znajdują się statki i zestawy pchane lub sprzężone, oznakowane różną liczbą niebieskich świateł lub niebieskich stożków, obowiązuje zachowanie odstępu między nimi określonego dla statków i zestawów pchanych lub sprzężonych, pokazujących największą liczbę niebieskich świateł lub niebieskich stożków. Jeżeli statki i zestawy pchane lub sprzężone oznakowane są jednym niebieskim światłem lub stożkiem, to nie określa się odstępu między nimi.
Dozór na postoju
Postanowienia dodatkowe
Przeładunek
Ustalenie specjalnych tras, rejsów statków oraz miejsc postojowych
Obowiązki usuwania przeszkód
Postoje statków pasażerskich
Przepisy dodatkowe dla transportu materiałów niebezpiecznych
Przepisy dla statków zajętych połowem za pomocą urządzeń elektrycznych
Zakaz kąpieli
Światła masztowe
Pchanie i holowanie
Przemieszczanie barek pchanych poza zestawem
Przejścia między statkami zestawu pchanego
Sygnalizacja pomiędzy statkami zestawu holowanego
Statki holowane mogą również porozumiewać się ze statkiem holującym za pomocą innych sygnałów wzrokowych lub w drodze ustnych zawołań za pomocą tuby.
ZAŁĄCZNIKI
LITERA LUB GRUPA LITER ROZPOZNAWCZYCH KRAJU, W KTÓRYM ZNAJDUJE SIĘ PORT MACIERZYSTY LUB MIEJSCE REJESTRACJI STATKU
Belgia B
Republika Bułgarii BG
Republika Węgierska HU
Królestwo Norwegii NO
Rzeczpospolita Polska PL
Republika Portugalska P
Rumunia R
b.Związek Socjalistycznych
Republik Radzieckich SU
Republika Francuska F
Republika Federalna Niemiec D
Republika Włoska I
Księstwo Luksemburg L
Królestwo Holandii N
Czeska i Słowacka Republika
Federacyjna CS
Konfederacja Szwajcarska CH
Królestwo Szwecji SE
Socjalistyczna Federacyjna
Republika Jugosławii YU
Republika Finlandii FI
PODZIAŁKI ZANURZENIA STATKÓW ŚRÓDLĄDOWYCH
Podziałki zanurzenia powinny być naniesione farbą, w formie dobrze widocznych różnokolorowych pasków.
Cechowanie podziałki zanurzenia powinno być oznaczone cyframi co 1 decymetr na podziałce lub obok niej.
Podziałki zanurzenia powinny być trwałe, przez wyżłobienie lub naspawanie znaków ustalonych przez Polski Rejestr Statków, na burtach statku.
2. Jeżeli statek posiada podziałki nośności, naniesione zgodnie z przepisami ust. 1, to mogą one zastępować podziałki zanurzenia.
SYGNALIZACJA WZROKOWA STATKÓW
KOLORY ŚWIATEŁ STATKÓW
NATĘŻENIA I ZASIĘG WIDZIALNOŚCI ŚWIATEŁ STATKÓW
- światła zwykłe,
- światła jasne,
- światła jaskrawe.
2. Kolory świateł uzyskuje się w zasadzie za pomocą białego źródła światła i odpowiedniego filtra kolorowego. Zastosowane filtry powinny zapewnić kolory świateł o chromatyczności określonej w załączniku nr 4.
3. Wymagane eksploatacyjne natężenia świetlne przewidzianych w niniejszych przepisach świateł określono w tablicy nr 1. Podane tam natężenia stanowią 75% fotometrycznego natężenia świateł, a zmniejszenie to wynika ze zmniejszenia natężenia spowodowanego długotrwałym wykorzystywaniem źródła światła i ewentualnego zanieczyszczenia źródła światła lub systemu optycznego. Podane w tablicy nr 1 natężenia świateł dotyczą całego poziomego kąta rozsyłu określonego światła przewidzianego niniejszymi przepisami. Przy poziomym położeniu ogniskowej świateł, w granicach do 7,5o powyżej poziomu i do 7,5o poniżej poziomu, natężenie świateł nie powinno się zmniejszyć więcej niż o 5% w stosunku do natężenia określonego w płaszczyźnie ogniskowej.
4. W tablicy nr 1 obok wymaganego natężenia światła podano odpowiadające mu zasięgi widzialności świateł w warunkach ciemnej nocy, przy przejrzystym powietrzu. Podane w tablicy nr 1 natężenia w odniesieniu do świateł białych jaskrawych nie powinny być przekraczane, aby unikać oślepienia użytkowników drogi wodnej.
SYGNAŁY DŹWIĘKOWE
Dźwięczność sygnałów
1. Częstotliwość
a) Podstawowa częstotliwość sygnałów nadawanych przez statki o napędzie mechanicznym, z wyjątkiem małych statków określonych w lit. b), powinna wynosić 200 Hz z tolerancją ±20%.
b) Na statkach bez napędu mechanicznego i na małych statkach nie przystosowanych lub wykorzystywanych do holowania statków nie zaliczanych do małych statków podstawowa częstotliwość sygnałów powinna być większa niż 350 Hz.
c) Dla trzytonowych sygnałów dźwiękowych nadawanych przez statki w warunkach ograniczonej widzialności prowadzonych w oparciu o informacje radarowe, podstawowa częstotliwość sygnałów powinna wynosić 165 do 297 Hz, o różnicy pełnych dwóch tonów między najniższym i najwyższym tonem.
2. Poziom natężenia akustycznego
Określony poniżej poziom natężenia akustycznego sygnałów określa się w odległości 1 m przed środkiem otworu urządzenia, z którego wypływa dźwięk, przy czym pomiar powinien być przeprowadzony w otwartym terenie.
a) Statki o napędzie mechanicznym, z wyjątkiem małych określonych w lit. b), powinny nadawać sygnały dźwiękowe o natężeniu akustycznym od 120 do 140 dB (A).
b) Statki bez napędu mechanicznego i małe statki nie przystosowane lub nie wykorzystywane do holowania statków nie zaliczanych do małych statków powinny nadawać sygnały dźwiękowe o natężeniu akustycznym od 100 do 125 dB (A).
c) Dla trzytonowych sygnałów dźwiękowych nadawanych przez statki w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzonych w oparciu o informacje radarowe, natężenie akustyczne każdego dźwięku powinno wynosić od 120 do 140 dB (A).
Kontrola poziomu natężenia akustycznego
Sygnały dźwiękowe statków
- krótki dźwięk - dźwięk trwający około 1 sekundy
- długi dźwięk - dźwięk trwający około 4 sekund
Przerwa między następującymi po sobie dźwiękami tego samego sygnału powinna wynosić około 1 sekundy, z wyjątkiem sygnału dźwiękowego "seria bardzo krótkich dźwięków", który powinien się składać z co najmniej sześciu dźwięków trwających po około 0,25 sekundy, z przerwami między nimi trwającymi również około 0,25 sekundy. "Seria podwójnych krótkich dźwięków" oznacza sygnał składający się z co najmniej sześciu podwójnych krótkich dźwięków, w którym przerwy między podwójnymi dźwiękami trwają 2 sekundy. Sygnały dźwiękowe nadawane dzwonem składają się z jednej lub więcej, nadawanych z przerwami trwającymi około 1 sekundy, serii uderzeń w dzwon trwających około 4 sekund.
A. Sygnały ogólne (pominięty)
B. Sygnały mijania (pominięty)
C. Sygnały wyprzedzania (pominięty)
D. Sygnały zawracania (pominięty)
E. Porty i boczne drogi wodne: wejście i wyjście z przecięciem drogi wodnej (pominięty)
F. Sygnały podczas ograniczonej widzialności (pominięty)
ZNAKI ŻEGLUGOWE REGULUJĄCE RUCH ŻEGLUGOWY NA DROGACH WODNYCH
OZNAKOWANIE SZLAKU ŻEGLUGOWEGO ORAZ DODATKOWE OZNAKOWANIE JEZIOR I SZEROKICH DRÓG WODNYCH
PRZEWÓZ MATERIAŁÓW ŁATWO ZAPALNYCH
1. Przy przewozie w opakowaniach:
a) jeżeli ogólny ciężar brutto przewożonych na statku ładunków przewyższa 5 ton:
1) łatwo palne gazy klasy 2, wyszczególnione w podpunkcie b) każdego punktu;
2) chemiczne lotne gazy klasy 2, wyszczególnione w podpunkcie c) każdego punktu,
3) łatwo palne ciecze o temperaturze zapłonu poniżej 21oC oraz wyszczególnione we wszystkich rubrykach A, B, i C klasy 3,
4) materiały wyszczególnione w punkcie 36 klasy 8, których temperatura zapłonu jest niższa od 21oC .
b) jeżeli ogólny ciężar brutto przewożonych na statku ładunków przewyższa 25 ton:
1) łatwo palne płyny klasy 3, wyszczególnione w punkcie 31 c), których temperatura zapłonu zawarta jest w granicach od 21oC lub więcej, lecz nie wyższa niż 55oC,
2) trujące materiały klasy 6.1. wyszczególnione w punktach 11-24 i 71-88, oprócz materiałów wyszczególnionych w załączniku nr 10, których temperatura zapłonu zawarta jest w granicach 21oC lub więcej, lecz nie wyższa niż 55oC,
3) materiały klasy 8 wyszczególnione w punkcie 37, których temperatura zapłonu jest w granicach 21oC lub więcej, lecz nie wyższa niż 55oC.
*) Do czasu przeglądu załącznika A do ADN podane wyżej ustalenia oparte są na ustaleniach zawartych w załączniku A do ADR (ADR - Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych).
PRZEWÓZ MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH Z GRUPY TRUJĄCYCH PRZY WDYCHANIU ORAZ WYSOKOTOKSYCZNYCH PESTYCYDÓW
1) przy przewozie w opakowaniach, jeżeli ogólny ciężar brutto przewożonych na statku ładunków przewyższa 1 tonę dowolnego jednego materiału lub 5 ton w całości różnych materiałów:
a) gazy trujące klasy 2 wyszczególnione w pkt at), bt) lub ct) każdego z punktów,
b) materiały trujące włączone do rozdziału B klasy 3,
c) materiały klasy 6.1., wyszczególnione w pkt. 1, 2, 3, 11a) i b), 13a) i b), 20a), 31a), 41a), 42a) oraz materiały grupy a), wyszczególnione w pkt 2a), 3a), 6, 7a), 8b), 21a) i 24,
2) przy przewozie zbiornikowcami (tankowcami) - materiały wyszczególnione wyżej w pkt 1 bez ograniczenia ciężaru, a także gazy niebezpieczne, które wydzielają się podczas przewożenia tych ładunków i które jeszcze znajdują się w zbiornikach.
*) Do czasu przyjęcia załącznika A do ADN, podane wyżej ustalenia oparte są na ustaleniach zawartych w załączniku A do ADR. (ADR - Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych).
PRZEWÓZ MATERIAŁÓW WYBUCHOWYCH ORAZ MATERIAŁÓW MAJĄCYCH WŁAŚCIWOŚCI WYBUCHOWE
1) materiały klasy 1a, z wyłączeniem materiałów wyszczególnionych w punkcie 15,
2) przedmioty klasy 1b,
3) materiały i przedmioty klasy 1c, z wyłączeniem wyszczególnionych w punkcie 1a,
4) materiały klasy 5.2., dla których przypisano znak niebezpieczeństwa, wzór nr 1.
*) Do czasu przeglądu załącznika A do ADN, podane wyżej ustalenia oparte są na ustaleniach zawartych w załączniku A do ADR. (ADR - Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych).
KATEGORIE DRÓG WODNYCH I OKREŚLENIE KIERUNKÓW RUCHU NA DROGACH WODNYCH
W rozumieniu rozdziału 6 przepisów żeglugowych na drogach wodnych, drogami wodnymi II kategorii są drogi wodne:
1) systemat Jezior Mazurskich, Augustowskich i Warmińskich,
2) Zbiornik Włocławski,
3) Zbiornik Zegrzyński,
4) rzeka Wisła od km 930,0 do granicy z wodami morskimi,
5) rzeka Wisła Gdańska (Wisła Martwa) od rzeki Wisły w Przegalinie do granicy z wodami morskimi,
6) rzeka Szkarpawa od rzeki Wisły do Zalewu Wiślanego,
7) rzeka Elbląg od Jeziora Drużno do Zalewu Wiślanego,
8) Kanał Gliwicki,
9) rzeka Odra od km 704,1 wraz z rzeką Regalicą, do ujścia do Jeziora Dąbie,
10) rzeka Odra Zachodnia od km 17,1 do granicy z wodami morskimi,
11) rzeka Parnica do granicy z wodami morskimi,
12) Jezioro Dąbie do granicy z wodami morskimi,
13) Przekop Klucz - Ustowo.
2. Określenie kierunków ruchu na drogach wodnych
W rozumieniu przepisów rozdziału 6, określenie kierunku "w górę" na kanałach i jeziorach oznacza:
1) na Kanale Jagiellońskim - ruch w kierunku Elbląga,
2) na Kanale Augustowskim - ruch w kierunku granicy Państwa,
3) na Kanale Bydgoskim - ruch w kierunku Bydgoszczy (rzeki Brdy),
4) na Kanale Gliwickim - ruch w kierunku Gliwic,
5) na Kanale Kędzierzyńskim - ruch w kierunku portu "Azoty" w Kędzierzynie-Koźlu,
6) na kanale Ślesińskim i Jeziorze Gopło (główny szlak żeglowny - ruch w kierunku rzeki Warty,)
7) na Kanale Żerańskim - ruch w kierunku rzeki Narwi (Zbiornika Zegrzyńskiego),
8) na Kanale Górnonoteckim - ruch w kierunku odgałęzienia od rzeki Noteci Górnej,
9) na głównym szlaku żeglownym systematu Jezior Mazurskich (Pisz - Węgorzewo) - ruch w kierunku miasta Pisz,
10) na głównych szlakach żeglownych systematu Jezior Warmińskich (Miłomłyn - rzeka Elbląg, Miłomłyn - Iława, Miłomłyn - Ostróda - Jezioro Szeląg Mały) - ruch do miejscowości Miłomłyn.
3. Na bocznych szlakach żeglownych kanałów i jezior wymienionych w ust. 2 pkt 1 - 10 oraz na szlakach żeglownych akwenów nie wymienionych w załączniku kierunki "w górę" określa inspektorat w porozumieniu z administracją drogi wodnej, według kryteriów: z północy na południe lub z zachodu na wschód albo od głównego szlaku żeglownego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1992.4.20 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych. |
Data aktu: | 19/12/1991 |
Data ogłoszenia: | 29/01/1992 |
Data wejścia w życie: | 15/03/1992 |