Obowiązujące na kolejach polskich w dawnym zaborze rosyjskim przepisy i taryfy na przewóz pasażerów, bagażu i towarów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
o obowiązujących na kolejach polskich w dawnym zaborze rosyjskim przepisach i taryfach na przewóz pasażerów, bagażu i towarów. *

Na mocy dekretu Naczelnika Państwa z dnia 7 lutego r. b. (Dziennik Praw № 14 p. 152) o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Kolei Żelaznych prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich, postanawiam w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
Art.  1.

Wprowadzone na kolejach żelaznych b. wojennego i c. i k. Generał-Gubernatorstwa Lubelskiego przez b. władze okupacyjne austrjacko-węgierskie taryfy na przewóz pasażerów, bagażu i towarów wraz z zamieszczonemi w tychże taryfach przepisami i postanowieniami, a mianowicie:

a)
taryfa na przewóz pasażerów, psów i bagażu, wydana przez b. c. i k. Ministerstwo Wojny za № 97367 z roku 1917 i obowiązująca od dnia 1 stycznia 1918 r., a następnie podwyższona co do opłat przewozowych od dnia 1 listopada 1918 r., i
b) 1
taryfa na przewóz towarów (prywatnych), zwierząt i nieboszczyków, wydana przez b. c. i k. Ministerstwo Wojny za № 71948 z roku 1916 i obowiązująca od dnia 20 grudnia 1916 r., a następnie podwyższona co do opłat przewozowych od dnia 1 listopada 1918 r.,

obowiązują nadal na tychże kolejach od czasu przejścia ostatnich do władz polskich.

Art.  2.

Również pozostały w swej mocy i obowiązują nadal od czasu przejścia do władz polskich kolei żelaznych w b. wojennem Generał-Gubernatorstwie Warszawskiem przepisy, postanowienia i taryfy na przewóz pasażerów, bagażu i towarów, wprowadzone na tychże kolejach przez b. władze okupacyjne niemieckie, a mianowicie:

a)
taryfa na przewóz pasażerów i bagażu z dnia 1 sierpnia 1916 r., wydana przez Wojskową Generalną Dyrekcję Kolejową w Warszawie i zamieszczona między innemi w wydaniu № 9 "Amtliches Kursbuch", i
b)
taryfa na przewóz towarów (prywatnych), wydana przez b. Wojskową Generalną Dyrekcję Kolejową w Warszawie i obowiązująca od dnia 1 czerwca 1916 r., a następnie podwyższona co do opłat przewozowych ze wszelkiemi zmianami ostatecznie od dnia 15 sierpnia 1918 r.
Art.  3. 2

We wskazanej w artykule 2 b) taryfie na przewóz towarów (prywatnych) na kolejach żelaznych b. wojennego Generał-Gubernatorstwa Warszawskiego obowiązują od dnia 10 grudnia 1918 r. opłaty przewozowe wraz z opłatami dodatkowemi powiększone o 100% w stosunku do takichże opłat z dnia 15 sierpnia 1916 r.

Art.  4.

W powyższych taryfach tak obowiązujących na kolejach b. wojennego Generał-Gubernatorstwa Lubelskiego jak i Warszawskiego od dnia przejścia tych kolei do władz polskich nie obowiązują wszystkie ulgi, tyczące się przejazdu wojskowych niemieckich i austrjacko-węgierskich i ich rodzin, oraz przewozu dla tychże wojskowych lub też do Niemiec i Austro Węgier różnych towarów.

Warszawa, dnia 31 marca 1919 r.

* Z dniem 1 listopada 1919 r. na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. (Dz.U.19.14.152) od 1 listopada 1919 r. aż do odwołania obowiązywać ma wydana przez Ministerstwo Kolei Żelaznych "Tymczasowa Taryfa Towarowa na przewóz towarów, zwierząt żywych i zwłok kolejami państywowymi Okręgów Warszawskiego i Radomskiego". Od powyższego terminu przestają obowiązywać taryfy byłych władz okupacyjnych oraz wydania poskie tych taryf, a mianowicie "Taryfa tymczasowa na przewóz towarów i zwierząt na liniach kolei państwowych Okręgu Warszawskiego" i "Taryfa tymczasowa na przewóz towarów, zwierząt żywych i zwłok w obrębie Dyrekcji Radomskiej" wraz ze wszystkimi zmianami i uzupełnieniami, jakie zastąpiły do 31 października 1919 r. włącznie, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 1919 r. o wprowadzeniu z dniem 1 listopada 1919 r. "Tymczasowej Taryfy Towarowej na przewóz towarów, zwierząt żywych i zwłok kolejami państwowemi Okręgów Warszawskiego i Radomskiego" (Dz.U.19.83.461).

Z dniem 15 grudnia 1919 r.:

1. Przesyłki w pociągach, wyznaczonych do przewozu osób, mogą być 2-ch rodzajów: a) bagażowe, nadawane za okazaniem biletu na przejazd, oraz b) przesyłki nadzwyczajne, nadawane bez okazania biletu na przejazd.

2. Dyrekcji kolei państwowych Okręgu Warszawskiego przysługuje prawo, zależnie od wymagań ruchu, zastosować w pewnych wypadkach niezbędne ograniczenia, co do ilości sztuk i wagi przyjmowanych do przewozu bagażu i przesyłek nadzwyczajnych.

3. Opłata jednostkowa za przewóz bagażu i przesyłek nadzwyczajnych ustala się jednakowo i wynosić ma od każdych 10 kilogramów w pociągach osobowych i mieszanych-1 fen. od kilometra a w pociągach pośpiesznych-1,5 fen. od kilometra.

4. Opłaty oblicza się strefami po 10 klm. licząc za pełne strefy, z zaokrągleniem wagi przesyłki do najbliższych 10 klg. a przypadającej do pobrania należności do najbliższych 10 fen. wzwyż. Najniższa opłata w pociągach osobowych i mieszanych wynosi 1 markę, a w pociągach pośpiesznych równać się będzie opłacie za 100 kilometrów,

zgodnie z rozporządzeniem z dnia 3 grudnia 1919 r. o zmianie taryf i warunków przewozu bagażu i przesyłek nadzwyczajnych kolejami państwowemi Okręgu Warszawskiego. (Dz.U.19.92.501).

1 Z dniem 14 lipca 1919 r. z chwilą objęcia kolei przez władze polskie, niezależnie od ulg na wywóz do Niemiec różnych towarów, znosi się następujące opłaty taryfowe: a) na przewóz towarów według klas dodatkowych w ładunkach półwagonowych, b) na przewóz towarów w ładunkach wagonowych z szybkością pośpieszną i c) na przewóz węgla podług wyjątkowej taryfy № 1, zgodnie z pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 lipca 1919 r. w sprawie stosowanych na kolejach polskich w b. okupacji niemieckiej taryfach na przewóz towarów (Dz.U.19.56.343).
2 Z dniem 14 lipca 1919 r. opłaty dodatkowe zostają podwyższone o 100% w stosunku do takichże opłat z dnia 1 stycznia 1918 r. oraz zmienia się opłaty taryfowe na a) na przewóz zwierząt w pełnych ładunkach i b) na przewóz mleka, zgodnie z pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 lipca 1919 r. w sprawie stosowanych na kolejach polskich w b. okupacji niemieckiej taryfach na przewóz towarów (Dz.U.19.56.343).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz. Praw P. Pol.1919.30.254

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązujące na kolejach polskich w dawnym zaborze rosyjskim przepisy i taryfy na przewóz pasażerów, bagażu i towarów.
Data aktu: 31/03/1919
Data ogłoszenia: 08/04/1919
Data wejścia w życie: 10/12/1918, 08/04/1919