ROZMIESZCZENIE WŁADZ I URZĘDÓW SKARBOWYCH.
Siedzibami izb skarbowych są: Białystok, Kielce, Lublin, Łódź i Warszawa.
Izbie skarbowej dla województwa Warszawskiego podlegają także Urzędy skarbowe w mieście stołecznem Warszawie.
Miasto stołeczne Warszawa i miasto Łódź posiadają odrębne Urzędy skarbowe podatków i opłat skarbowych i odrębne Kasy skarbowe.
A. W okręgu Izby skarbowej Warszawskiej:
I. W mieście Warszawie: 1 - szy dla obszaru miasta na północ od Alei Jerozolimskiej i dla powiatu Płońskiego; 2 - gi dla obszaru miasta na południe od Alei Jerozolimskiej i dla powiatu Grójeckiego i Warszawskiego; 3 - ci dla przedmieścia Pragi i dla powiatów Pułtuskiego, Radzymińskiego i Mińsko-Mazowieckiego.
II. W mieście Skierniewicach dla powiatów: Łowickiego, Skierniewickiego, Rawskiego, Błońskiego i Sochaczewskiego.
III. W mieście Włocławku dla powiatów: Włocławskiego, Nieszawskiego, Gostyńskiego i Kutnowskiego.
IV. W mieście Płocku dla powiatów: Płockiego, Lipnowskiego, Rypińskiego i Sierpeckiego.
V. W mieście Ciechanowie dla powiatów: Ciechanowskiego, Makowskiego, Przasnyskiego i Mławskiego.
B. W okręgu Izby skarbowej Łódzkiej:
I. W mieście Łodzi - dla miasta Łodzi i dla powiatów: Łódzkiego, Brzezińskiego i Łęczyckiego.
II. W mieście Koninie dla powiatów: Konińskiego, Słupeckiego i Kolskiego.
III. W mieście Kaliszu dla powiatów: Kaliskiego i Tureckiego.
IV. W mieście Sieradzu dla powiatów: Sieradzkiego, Wieluńskiego i Łaskiego.
V. W mieście Piotrkowie dla powiatów: Piotrkowskiego i Noworadomskiego.
C. W okręgu Izby skarbowej Kieleckiej:
I. W mieście Częstochowie dla powiatów: Częstochowskiego, Będzińskiego i Włoszczowskiego.
II. W mieście Miechowie dla powiatów: Miechowskiego, Olkuskiego, Pińczowskiego i Jędrzejowskiego.
III. W mieście Kielcach dla powiatów: Kieleckiego, Koneckiego i Opoczyńskiego.
IV. W mieście Opatowie dla powiatów; Opatowskiego, Sandomierskiego i Buskiego (Stopnickiego).
V. W mieście Radomiu dla powiatów: Radomskiego, Iłżeckiego (Wierzbnickiego) i Kozienickiego.
D. W okręgu Izby skarbowej Lubelskiej:
I. W mieście Lublinie dla powiatów: Lubelskiego, Lubartowskiego, Puławskiego i Janowskiego.
II. W mieście Zamościu dla powiatów: Zamojskiego, Tomaszowskiego, Biłgorajskiego i Krasnystawskiego.
III. W mieście Chełmie dla powiatów: Chełmskiego, Hrubieszowskiego i Włodawskiego.
IV. W mieście Łukowie dla powiatów: Łukowskiego, Garwolińskiego, Radzyńskiego i Bialskiego.
V. W mieście Siedlcach dla powiatów: Siedleckiego, Janowskiego, Sokołowskiego i Węgrowskiego.
E. W okręgu Izby skarbowej Białostockiej:
I. W mieście Białymstoku dla powiatów: Białostockiego, Bielskiego, Sokolskiego i Mazowieckiego.
II. W mieście Suwałkach dla powiatów: Suwalskiego, Sejneńskiego, Augustowskiego i Szczuczyńskiego.
III. W mieście Łomży dla powiatów: Łomżyńskiego, Kolneńskiego, Ostrołęckiego i Ostrowskiego.
IZBY SKARBOWE.
Dyrektor izby.
Mianuje go, zwalnia i przenosi Minister Skarbu. Zastępcę Dyrektora wyznacza Minister Skarbu w zasadzie z pośród naczelników wydziałów.
WYDZIAŁY.
Wydziały dzielą się na oddziały, ilość oddziałów oznacza Ministerstwo Skarbu na wniosek Dyrektora Izby.
Naczelnicy wydziałów powinni w zasadzie posiadać wyższe wykształcenie.
Wydział I - szy Ogólny.
Do archiwisty należy utrzymanie w ładzie i porządku archiwum Izby skarbowej stosownie do przepisów kancelaryjnych, jak również zarząd biblioteką Izby.
Wydział II - gi podatków bezpośrednich i opłat skarbowych.
wszystkich spraw, wchodzących w zakres czynności wydziału, przedstawianie Dyrektorowi Izby do decyzji spraw, wymagających jego zatwierdzenia, dokonywanie rewizji czynności urzędów skarbowych podatków i opłat skarbowych i przewodniczenie ewentualnie uczestnictwo w okręgowych komisjach podatkowych.
Naczelnik wydziału II - go powinien w zasadzie posiadać wykształcenie prawnicze.
Ilość kierowników i pomocniczych urzędników oddziałów określa etat.
1. W przedmiocie podatku gruntowego i podymnego.
2. W przedmiocie podatku od nieruchomości w miastach.
3. W przedmiocie podatku przemysłowego.
A. Co do podatku zasadniczego.
B. Co do dodatkowego podatku przemysłowego.
a. Na terenie b. okupacji austrjackiej:
b. Ma terenie b. okupacji niemieckiej:
zbieranie i przedstawianie z wnioskami Ministerstwu Skarbu danych, niezbędnych, do wyznaczenia sum kontyngensu podatku repartycyjnego dla okręgu każdego urzędu skarbowego podatków i opłat skarbowych.
c. Na terenie obydwu b. okupacji:
sprawdzanie bilansów i sprawozdań rocznych przedsiębiorstw obowiązanych do publicznego składania rachunków, tudzież dokonanego przez nich obliczenia podatku od kapitału i od czystego zysku i przedstawianie Ministerstwu Skarbu skarg na decyzje Izby skarbowej w przedmiocie dodatkowego podatku przemysłowego od przedsiębiorstw sprawozdawczych, w miarę specjalnych kompetencyjnych przepisów wydanych przez Ministerstwo Skarbu.
4. W przedmiocie podatku od dochodów z kapitałów pieniężnych:
5. W przedmiocie podatku od dochodów z kapitałów zabezpieczonych hipotecznie:
Rozpatrywanie i decydowanie skarg na postanowienia Urzędów skarbowych podatków i opłat skarbowych.
6. W przedmiocie podatku mieszkaniowego:
Inicjatywa w tworzeniu okręgowych Komisji do spraw podatku mieszkaniowego, przygotowywanie spraw, na jej posiedzenia, prowadzenie biurowości Komisji i wykonywanie jej decyzji, przedstawianie na decyzją Komisji okręgowej skarg na uchwały Komisji miejskich, jak również próśb o rozłożenie na raty i o umorzenie podatku.
7. W przedmiocie podatku majątkowego:
8. W przedmiocie jednorazowej daniny państwowej:
9. W przedmiocie podatku od zysków wojennych:
10. W przedmiocie ulg podatkowych, kar i zwrotów:
Wstrzymywanie; egzekucji, odraczanie płatności na okres najwyżej 6 - cio miesięczny, rozkładanie na raty należności w podatkach i karach do wysokości 5.000 marek i najdłużej na okres jednego roku, umarzanie należności w wysokości do 1.000 marek we wszystkich powyżej specjalnie nie unormowanych wypadkach, tudzież zwroty nadpłat w podatkach i karach do wysokości 2.000 marek, wszystko to, jeżeli zachodzą warunki określone specjalnemi przepisami Ministerstwa Skarbu - o ile zarządzenia tego rodzaju w myśl obowiązujących przepisów są dopuszczalne, - i jeżeli wydawanie ich nie jest zastrzeżone innym organom (komisjom wymiarowym).
I. W przedmiocie opłat stemplowych:
II. W przedmiocie opłat spadkowych:
Wydział III-ci kasowy.
Przepisy co do prowadzenia ksiąg, zestawień i wykazów oraz ich wzory podaje instrukcja rachunkowa dla izb skarbowych.
Wydział IV Akcyz i Monopolów Państwowych.
A. W sprawach nadzoru służbowego:
B. W sprawach, kontroli i sprzedaży produktów:
C. W sprawie udzielania koncesji i zezwoleń:
D. W różnych sprawach:
DZIAŁ III - ci.
URZĘDY SKARBOWE.
Urzędy skarbowe podatków i opłat skarbowych.
I. W przedmiocie podatku gruntowego i podymnego:
A. Dokonywanie czynności poleconych Inspektorom podatkowym w art. 300 ustawy o podatkach bezpośrednich, a to:
B. Przyjmowanie podań o odroczenie lub rozłożenie na raty płatności podatków i zaległości (art. 290), zbieranie do wszystkich takich podań potrzebnych danych i składanie tych podań ze swemi wnioskami Izbie skarbowej.
II. W przedmiocie podatku od nieruchomości w miastach:
III. W przedmiocie podatku przemysłowego:
A. Co do podatku zasadniczego:
B. Co do podatku repatrycyjnego:
a. Na terenie b. okupacji austriackiej:
b. Na terenie b. okupacji niemieckiej:
c. Ma terenie obydwu b. okupacji:
Wzywanie przedsiębiorstw sprawozdawczych do składania bilansów i sprawozdań, nakładania grzywien na opieszałe przedsiębiorstwa, przesyłanie Izbie skarbowej ich bilansów i sprawozdań, doręczanie przedsiębiorstwom sprawozdawczym nakazów płatniczych a miejscowym Kasom skarbowym rejestrów poborowych, otrzymanych od Izby skarbowej, przyjmowanie odwołań od tychże przedsiębiorstw i przesyłanie ich izbie skarbowej.
IV. W przedmiocie podatku hipotecznego:
V. W przedmiocie podatku mieszkaniowego:
VI. W przedmiocie jednorazowej daniny majątkowej:
VII. W przedmiocie podatku od zysków wojennych:
VIII. W przedmiocie podatku majątkowego.
IX. W przedmiocie opłat stemplowych:
X. W przedmiocie opłat spadkowych:
XI. W przedmiocie wszystkich w ogóle podatków i opłat skarbowych:
przymusowe ściąganie zaległości i kar, tudzież grzywien nakładanych przez władze i urzędy skarbowe, o ile pobór danego podatku nie został przekazany zarządom gmin miejskich lub wiejskich; a także na prośby urzędów i władz celnych przymusowe ściąganie należytości celnych oraz kar i grzywien z powodu przekroczeń przepisów celnych.
Naczelnik urzędu powinien w zasadzie posiadać wyższe wykształcenie.
W nagłych niecierpiących zwłoki wypadkach, o ile to jest możliwe bez szkody dla służby i nie wymaga substytucji, połączonych z kosztami, mogą naczelnicy urzędów skarbowych podatków i opłat skarbowych udzielać urlopów do pobytu w kraju urzędnikom do VIII stopnia służbowego włącznie najdłużej do dni 14, a pozostałemu podwładnemu personelowi do dni 8, w ciągu roku kalendarzowego, obowiązani są jednak donosić o tem za każdym razem izbie skarbowej
Naczelnik urzędu może polecić sekwestratorom przy sposobności ich wyjazdów służbowych załatwianie niektórych czynności w zakresie wymiaru podatków np. sprawdzanie świadectw przemysłowych, zebranie pewnych danych, potrzebnych do wymiaru lub odpisania podatku i t. p.
Sekwestratorowie prowadzą dzienniki urzędowe swych zajęć, w których zaznaczają dnie swych wyjazdów i czynności wykonane tak podczas wyjazdów jak i podczas pobytu w miejscu służbowem.
Urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych.
Naczelnik urzędu akcyz i monopolów państwowych powinien w zasadzie posiadać wyższe, a co najmniej średnie wykształcenie i dostateczną praktykę akcyzową.
Ilość inspektorów, kontrolerów i strażników określa etat.
W nagłych niecierpiących zwłoki wypadkach, o ile to jest możliwe bez szkody dla służby i nie wymaga substytucji, połączonych z kosztami, mogą naczelnicy urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych udzielać urlopów do pobytu w kraju podwładnym urzędnikom najdłużej do dni czternastu, zaś funkcjonariuszom kontroli skarbowej, dietarjuszom i służbie niższej do dni ośmiu w ciągu roku kalendarzowego, obowiązani są jednak donosić o tem za każdym razem izbie skarbowej
W nagłych niecierpiących zwłoki wypadkach, o ile to jest możliwe bez szkody dla służby i nie wymaga substytucji, połączonych z kosztami, mogą inspektorzy akcyzowi udzielać podwładnym urzędnikom kontroli skarbowej i funkcjonarjuszom tejże kontroli urlopów do pobytu w kraju najdłużej do ośmiu dni w ciągu soku kalendarzowego, obowiązani są jednak donosić o tem za każdym razem urzędowi skarbowemu akcyz i monopolów państwowych
W razie wykrycia braku patentów albo świadectw przemysłowych lub ujawnienia świadectw nieodpowiedniej kategorji, kontrolerzy są obowiązani sporządzać o tem protokuły i wysyłać je za pośrednictwem właściwego inspektora dla dalszych zarządzeń do Urzędu akcyz i monopolów państwowych, względnie Urzędu skarbowego podatków i opłat skarbowych. W ten sam sposób postępują kontrolerzy, o ile przy pełnieniu swych obowiązków służbowych ujawnią wykroczenia przeciwko przepisom ustawy celnej; w tym wypadku dokonywują tymczasowego sekwestru nieoclonych towarów w sposób, przewidziany we właściwych przepisach.
Kasy skarbowe.
Rachmistrz posiada drugie egzemplarze kluczy, od skarbca i kas ogniotrwałych, uczestniczy w otwieraniu i zamykaniu kas i skarbca i ponosi łączną ze skarbnikiem odpowiedzialność za bezpieczeństwo i całość funduszów kasowych.
Skarbnik wyznacza zastępcę rachmistrza, w razie gdy ten nie może spełniać swych obowiązków, do czasu wyznaczenia zastępcy przez Dyrektora Izby skarbowej.
W skład Komisji rewizyjnej wchodzą:
II. Stosunek Kas do Urzędów skarbowych podatków i opłat skarbowych i do Urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych.
Na żądanie naczelnika Urzędu akcyz i monopolów państwowych lub inspektora akcyzowego - Kasy udzielają mu wiadomości co do poszczególnych wpływów.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 października 1921 r. (Dz.U.21.91.674) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 listopada 1921 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 marca 1923 r. (Dz.U.23.36.239) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1923 r. (Dz.U.24.4.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 maja 1926 r. (Dz.U.26.52.310) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 października 1921 r. (Dz.U.21.91.674) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 listopada 1921 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 marca 1923 r. (Dz.U.23.36.239) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1923 r. (Dz.U.24.4.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 maja 1926 r. (Dz.U.26.52.310) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 października 1921 r. (Dz.U.21.91.674) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 listopada 1921 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 17 marca 1923 r. (Dz.U.23.36.239) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 1923 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1923 r. (Dz.U.24.4.30) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 maja 1926 r. (Dz.U.26.52.310) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1926 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1920.15.81 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze do ustawy o organizacji Władz i Urzędów skarbowych na obszarze województw: Białostockiego, Kieleckiego, Lubelskiego, Łódzkiego i Warszawskiego, wydane na zasadzie art. 12, 13 i 15 ustawy z dnia 31 lipca 1919 r. (Dz. Praw P. P. Nr 65, poz. 391). |
Data aktu: | 30/01/1920 |
Data ogłoszenia: | 23/02/1920 |
Data wejścia w życie: | 09/03/1920 |