Taryfa polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych.
Część I. (uchylona).
Przepisy przewozowe polskich kolei żelaznych, rozdziały I, II, III, IV i V, ogłoszone jako załącznik do rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 stycznia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 14, poz. 102), oraz Postanowienia wykonawcze do powyższych Przepisów przewozowych, ogłoszone jako załącznik do rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 14, poz. 103), stanowią Część I taryfy niniejszej.
Część II. Przepisy taryfowe.
A. Kolei państwowych:
okręgu gdańskiego, nie wyłączając kolei normalnotorowych, położonych na obszarze W. M. Gdańska, z wyjątkiem jednak komunikacji czysto miejscowej pomiędzy stacjami ostatnio wymienionych kolei;
okręgu katowickiego,
" krakowskiego,
" lwowskiego,
" poznańskiego,
" radomskiego,
" stanisławowskiego,
" warszawskiego,
" wileńskiego.
B. Kolei prywatnych, zarządzanych przez Państwo:
a1) z opłatami normalnemi, podanemi w częściach I i II taryfy:
1. Puck-Krokowo,
2. Toruń Mokre-Lubicz koło Torunia,
3. Wejherowo-Zamostne;
b1) z opłatami normalnemi, podanemi w części I taryfy i z podwyższonemi o 50% opłatami normalnemi, podanemi w części II taryfy:
1. Chełmża-Mełno,
2. Toruń Północny-Czarnowo koło Torunia,
3. Zajączkowo Lubawskie - Nowe-Miasto Pomorskie;
a1) z opłatami normalnemi, podanemi w częściach I i II taryfy: Tarnów - Szczucia;
b1) z opłatami normalnemi, podanemi w części I taryfy, i z podwyższonemu o 25% opłatami normalnemi, podanemi w części II taryfy:
1. Kraków - Kocmyrzów z odgałęzieniem Czyżyny Mogiła,
2. Piła - Jaworzno, Trzebinia - Skawce i Trzebinia - Siersza Wodna
C1) z opłatami normalnemi, podanemi w części I taryfy, i z podwyższonemi o 50% opłatami normalnemi, podanemi w części II taryfy:
1. Chabówka - Zakopane, Nowy Targ - Granica Państwa pod Podczerwonem;
2. Muszyna - Krynica
c) w okręgu lwowskim:
a1) z opłatami normalnemi, podanemi w częściach I i II taryfy: Lwów-Bełżec;
b1) z opłatami normalnemi, podanemi w części I taryfy i z podwyższonemi o 25% opłatami normalnemi, podanemi w części II taryfy:
1. Borki Wielkie-Grzymałów,
2. Lwów (Kleparów) -Jaworów,
3. Lwów-Podhajce,
4. Lwów-Stojanów,
5. Tarnopol-Zbaraż;
c1) z opłatami normalnemi, podanemi w części I taryfy i z podwyższonemi o 50% opłatami normalnemi, podanemi w części II taryfy: Drohobycz-Truskawiec:
1. Delatyn -Kołomyja-Stefanówka,
2. Dolina-Wygoda,
3. Kołomyjskie koleje lokalne: Kołomyja-Słoboda Rungurska (Kopalnia) z odgałęzieniem Kołomyja - Przedmieście Nadwórniańskie-Szeparowce- Kniażdwór,
4. Wschodnie-galicyjskie koleje lokalne: Biała Czortkowska -Zaleszczyki, Tarnopol - Kepyczyńce, Wygnanka - Iwanie Puste z odgałęzieniem Teresin - Skała,
5. Połahicze-Tłumacze) w okręgu radomskim z opłatami normalnemi, podanemi w częściach I i II taryfy:
Linja Częstochowa-Kielce kolei Herbsko-Kieleckiej;
f) w okręgu warszawskim z opłatami normalnemi, podanemi w częściach I i II taryfy:
1. Linja Herby Polskie-Częstochowa kolei Herbsko-Kieleckiej,
2. Linje kolei Łódzkiej.
Wyjątek stanowi komunikacja kolei państwowych z następującemi kolejami prywatnemi, w której opłaty oblicza się za odległość całkowitą:
z koleją Lwów-Bełzec (p. II B-c-a1),
z koleją Herbsko-Kielecką (p. II B-e oraz" f-1) i
z koleją Łódzką (p. 11 B - f-2).
W komunikacjach ze stacjami kolei, położonych na obszarze W. M. Gdańska, dolicza się do opłat według taryfy niniejszej dodatek, ogłaszany w tabelach opłat.
Przepisy przewozowe wraz z postanowieniami wykonawczemi.
PRZEPISY TARYFOWE.
Przewóz osób.
Zasady obliczania.
Ceny biletów dodatkowych na pociągi pośpieszne kl. II są 1 i 1/2 raza, a klasy I - 2 i 1/2 raza wyższe, niż kl. III.
Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego.
z biletem | PRZY PRZEJŚCIU | ||||
do pociągu pośpiesznego | do pociągu osobowego | ||||
KLASY | |||||
I | II | III | I | II | |
cena biletu względnie różnica | |||||
Kl. II na pociąg pośpieszny |
1 biletu kl. III na pociąg pośpieszny |
a) do 41 km. bez dopłaty; b) ponad 41 km. różnicę między ceną biletu kl. I na pociąg osobowy, a ceną biietu kl. II na pociąg pośpieszny. |
|||
Kl. III na pociąg pośpieszny |
I biletu kl. II na pociąg pośpieszny | ½ biletu kl. III na pociąg pośpieszny |
a) do 18 km. bez dopłaty; b) ponad 18 km. różnicę; między ceną biletu kl. I na pociąg osobowy a ceną biletu kl. III na pociąg pośpieszny. |
a) do 55 km. bez dopłaty; b) ponad 56 km. różnicę między ceną biletu kl. II na pociąg osobowy, a ceną biletu kl. III na pociąg pośpieszny. |
|
Kl. I na pociąg osobowy |
1 biletu dodatkowego kl. I na pociąg pośpieszny |
a) do 41 km. różnicę między ceną biletu kl. II na pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. I na pociąg osobowy; b) ponad 41 km. bez dopłaty. |
a) do 18 km. różnicę między ceną biletu k). III na pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. I na pociąg osobowy; b) ponad 18 km. bez dopłaty. |
||
Kl. II na pociąg osobowy | 1 biletu kl. III na pociąg osobowy + 1 biletu dodatkowego kl. 1 na pociąg pośpieszny | 1 biletu dodatkowego kl. II na pociąg pośpieszny |
a) do 55 km. różnicę między ceną biletu kl. III na pociąg pośpieszny, a ceną biletu kl. II na pociąg osobowy; b) ponad 55 km. bez dopłaty. |
1 biletu kl. III na pociąg osobowy. | |
Kl. III na pociąg osobowy | 1 biletu kl. II na pociąg osobowy + 1 biletu dodatkowego kl. I na pociąg pośpieszny | ½ biletu kl. III na pociąg osobowy + 1 biletu dodatkowego kl. II na pociąg pospieszny | 1 biletu dodatkowego kl. III na pociąg pośpieszny. | 1 biletu kl. II na pociąg osobowy. | ½ biletu kl. III na pociąg osobowy. |
Przy przejściu z biletem kl. IV do wagonu klasy wyższej lub do pociągu pośpiesznego pobiera się różnicą ceny biletów odnośnych klas, względnie pociągów.
(1) Bilety okresowe.
2. Bilety okresowe są imienne i uprawniają do nieograniczonej ilości przejazdów w okręgach dyrekcyjnych względnie na poszczególnych odcinkach, na jakie opiewają, w klasach i pociągach, oraz w okresach, na które rozciąga się ich ważność.
3. Przejazd w wagonach klasy wyższej, niż wymieniona w bilecie, jest dozwolony za każdorazową dopłatą różnicy cen odnośnych biletów na przejazd jednorazowy, obliczonej według postanowień, zawartych w rozdz. I, dziale B części II taryfy niniejszej.
Przejazd w wagonach klasy wyższej za biletami tygodniowemi klasy IV nie jest dozwolony nawet za dopłatą.
4. Zamówienia na bilety odcinkowe uskutecznia się na umyślnych formularzach nakładu urzędowego, które nabywa się w kasach stacyjnych. Zamówienie z dołączoną fotografją wyraźną, odbitą na papierze zdatnym do naklejania, oraz opłatę taryfową za bilet względnie także należnością za blankiet biletowy i ramką lub, okładką (p. 5) wnosi się do odnośnej kasy biletowej.
Zamówienia na bilety okręgowe uskutecznia się na umyślnych formularzach, które również nabywa się w kasach stacyjnych, wnosi się do dyrekcji kolei państwowych, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby, zamawiającej bilet.
Do zamówienia należy dołączyć dwie fotografje, z których jedna musi być opatrzona własnoręcznym podpisem, oraz pokwitowanie kasy głównej dyrekcji z odbioru opłaty taryfowej za bilet i należności za blankiet biletowy względnie ramkę lub okładkę (p. 5), o ile pieniądze wniesiono bezpośrednio do kasy głównej danej dyrekcji kolei państwowych, lub odpowiednie zaświadczenie pocztowe lub pocztowej kasy oszczędności (P. K. O.), o ile pieniądze wysłano pocztą lub za pośrednictwem P, K. O,
Na przekazie pocztowym lub blankiecie P. K. O. należy wskazać, że przesłana kwota służy na zakup-biletu okręgowego. Termin zgłoszenia zamówienia ustala się dla biletów odcinkowych co najmniej na 3 dni, dla biletów zaś okręgowych co najmniej na 10 dni przed pierwszym dniem ważności zamawianego biletu. Kolej jednak może przyjąć zamówienie w terminie późniejszym, zależnie od warunków miejscowych.
Warunki zamawiania odcinkowych biletów okresowych na kolejach w obrębie dyrekcji katowickiej mogą być odmienne: powinny być one podane do wiadomości publicznej zapomocą ogłoszeń na stacjach.
5. Kolej może wymagać, aby bilet okresowy wraz z fotografią był umieszczony w ramce lub okładce przez kolej dostarczonej.
Ceną formularza (p. 4), blankietu biletowego oraz ramki względnie okładki kolej podaje do wiadomości publicznej zapomocą ogłoszeń na stacjach.
6. Właściciel biletu okresowego powinien go przed użyciem podpisać atramentem w odpowie-dniem miejscu.
W celu stwierdzenia tożsamości osoby kolej może zażądać od okaziciela biletu powtórzenia podpisu.
7. Właściciel biletu okresowego jest obowiązany zastosować się do wszystkich zarządzeń kontrolnych, jakie kolej uzna za niezbędne.
8. Jeżeli z biletu okresowego korzystać będzie osoba nieuprawniona, kolej bilet ten odbiera, nie zwracając wpłaconej zań należności. Nieprawnego posiadacza biletu okresowego uważa się za podróżnego, jadącego bez biletu; płaci on wszelkie przewidziane w takich wypadkach należności i ponosi wszelkie, wynikające z tego powodu skutki.
9. Postanowienia p. 8 mają również; zastosowanie w wypadkach, gdy bilet okresowy będzie użyty na innym odcinku względnie w innym okręgu dyrekcyjnym, niż ten, na który opiewa; następnie, jeżeli użyto biletu okresowego, którego termin ważności upłynął, albo gdy bilet okresowy zawiera poprawki, skreślenia lub zmiany względnie wykazuje ślady nieprawnej wymiany fotografji.
10. Postanowienia art. 16 Przepisów przewozowych wraz z Postanowieniami wykonawczemi mają w odnośnych wypadkach zastosowanie również względem posiadaczy biletów okresowych.
Dopłaty, uiszczone w myśl art. 16 Przepisów przewozowych z powodu nieokazania biletu okresowego z jakiejkolwiek przyczyny, nie podlegają zwrotowi na podstawie późniejszego przedstawienia biletu.
11. W razie braku lub zniesienia pewnych klas wagonów, częściowego ograniczenia ruchu pociągów, właściciel biletu okresowego nie ma prawa żądania od kolei odszkodowania względnie częściowego zwrotu wpłaconej kwoty.
12. Za zaginione lub skradzione bilety okresowe nie zwraca się wpłaconych należności.
Wtórników biletów okresowych nie wydaje się.
13. W razie zajścia okoliczności, uniemożliwiających dalsze korzystanie z półrocznego biletu okręgowego lub z rocznego biletu okresowego (odcinkowego lub okręgowego) jak długotrwała choroba lub śmierć lub też zmiana miejsca zamieszkania, może nastąpić częściowy zwrot uiszczonych należności na następujących zasadach:
14. Podwyższenie lub zniżenie opłat taryfowych nie dotyczy biletów okresowych, wydanych aa podstawie poprzedniej taryfy.
II. Postanowienia szczegółowe.
A. Bilety odcinkowe.
Przejazd w pociągach pośpiesznych za biletami tygodniowemi klasy IV nie jest dozwolony nawet za dopłatą.
Jeżeli bilet odcinkowy ma służyć do przejazdów między dwiema stacjami także innemi drogami) uiszcza się opłatę za drogę najdłuższą, Na bilecie umieszcza się odpowiednią wzmiankę.
B. Bilety okręgowe.
Ważne na okręgi dyrekcyjne | Klasy | ||
I | II | III | |
złotych | |||
Jeden Dwa Trzy Cztery Wszystkie |
350 425 475 525 625 |
210 255 285 315 375 |
140 170 190 210 250 |
Cena biletu półrocznego wynosi 5-krotną cenę odnośnego biletu miesięcznego,
Cena biletu rocznego wynosi 9-krotną cenę odnośnego biletu miesięcznego.
(2) Bilety na przejazd jednorazowy lub na przejazdy powrotne w komunikacjach podmiejskich.
Przejście do pociągu droższego z biletem podmiejskim nie dozwolone.
Za przewóz dzieci (ustęp 2 art. 12 Przepisów przewozowych) pobiera się połowę opłat powyższych.
Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych.
W razie przejazdu ulgowego wychowańców zakładów naukowych dla ociemniałych i głuchoniemych z ulgi pod literą a) korzystać może również osoba ich dozorująca, wymieniona w zaświadczeniu szkolnem (punkt 11).
Okresy świąt wyznania mojżeszowego, w których uczniowie tego wyznania mogą korzystać z przejazdów ulgowych, ustala właściwa władzą szkolna.
Ogółem młodzież szkolna wszelkich wyznań z powodu wakacyj świątecznych ma prawo do przejazdów ulgowych nie więcej, niż trzykrotnie w ciągu roku kalendarzowego.
Do uzyskania ulgi pod lit. b) wymagane jest zaświadczenie szkolne na formularzu urzędu kolejowego, który przyjmuje zgłoszenia na bilety okresowe. Do zaświadczenia takiego winna być dołączona odbita na papierze zdatnym do naklejenia fotografja, zaopatrzona w pieczęć szkoły i podpisana przez osobę, na którą bilet ma opiewać. Zaświadczenie to może być wystawione na półrocze szkolne i przedłużane na dalsze półrocze tegoż a nawet następnego roku szkolnego. Cenę formularza ustanawia kolej.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Zaświadczenie szkolne № ......
do uzyskania 50% zniżki kolejowej w klasie III pociągu osobowego.
II. Wycieczki i przejazdy na kolonje letnie.
W przytoczonych wyżej wypadkach musi być uprzednio wyjednane od Dyrekcji kolejowej, w obrębie której leży stacja wyjazdu, zezwolenie na zastosowanie ulgi na podstawie podania z dołączeniem ustawy związku, stowarzyszenia, instytucji i t. p., urządzających wycieczkę. Po uzyskaniu zezwolenia winno nastąpić co do danej wycieczki zawiadomienie według punktu 5.
Ze względów na warunki ruchu może jednak Dyrekcja wogóle odmówić ulgi dla podobnych wycieczek zbiorowych.
III. Dla robotników.
Uwaga wstępna.
A. Przejazdy między miejscem zamieszkania i pracy.
a) Za biletami tygodniowemu
Bilety takie ważne są w ciągu tygodnia, od poniedziałku do niedzieli włącznie, i dają prawo do codziennego jednorazowego przejazdu tam i z powrotem na przestrzeni, na jaką są wydane.
Wpłaconej za bilet tygodniowy należności nie zwraca się.
b) Za biletami powrotnemi.
aa) We wszystkich komunikacjach z wyjątkiem w komunikacji wewnętrznej pomiędzy stacjami kolei górnośląskich Dyrekcji Katowickiej.
bb) W komunikacji wewnętrznej pomiędzy stacjami kolei górnośląskich Dyrekcji Katowickiej:
Prócz tego władze kolejowe mają prawo do dalszych kroków w myśl ogólnych przepisów przewozowych.
B. Przejazdy grup robotników.
C. Przejazd w celu poszukiwania lub objęcia pracy.
IV. Dla straży ogniowych, udających się do miejsca wypadku.
V. Dla osób niezamożnych, pokąsanych przez zwierzęta podejrzane o wścieklizną.
VI. Dla niezamożnych chorych umysłowo i ich dozorców.
VII. Dla inwalidów wojennych.
A. Dla wszelkich inwalidów.
A) od miejsca pobytu inwalidy:
B) od miejsca zamieszkania lekarza-specjalisty do zakładu leczniczego lub kształcącego, do uzdrowisk lub wreszcie na kursy kształcące dla inwalidów wojennych;
C) od biura porad do dalszej jazdy:
D) po pobycie w zakładach leczniczych lub kształcących albo uzdrowiskach w razie powtórnego zbadania do miejsca zamieszkania najbliższego lekarza-specjalisty;
E) w razie powrotu w wypadkach, wskazanych pod punktami A a, B, C a i D, do miejsca zamieszkania lub pobytu inwalidy.
W razie przejazdu pociągiem pośpiesznym powinien inwalida uiścić, oprócz ceny biletu ulgowego na pociąg osobowy lub mieszany, normalną ceną biletu dodatkowego na pociąg pośpieszny.
Ponadto:
Zaświadczenia te, o ile wózki lub fotele wysyła się jako bagaż, zatrzymuje kasa stacji nadania.
B. Dla inwalidów ociemniałych.
Zaświadczenia te, o ile psy przewozi się w wagonie bagażowym, zatrzymuje kasa stacji nadania.
Ulgi taryfowe przy przejazdach grupami do miejsc odpustowych oraz w celach kulturalno-oświatowych, krajoznawczych i sportowych.
Członkom zalegalizowanych towarzystw sportowych, krajoznawczych i turystycznych ulgi powyższe mogą być przyznane nawet w wypadkach, gdy dana grupa uczestników wycieczki składać się będzie z ilości poniżej 30 osób, nie mniej wszakże, niż z 10 osób.
Dyrekcje kolejowe mogą jednak, o ile na to pozwolą warunki ruchowo-techniczne, dopuścić przejazd ulgowy również pociągami pośpiesznemi po uiszczeniu, oprócz opłaty ulgowej za przejazd pociągiem osobowym, należności, przypadającej za odpowiednią ilość biletów dodatkowych na pociąg pośpieszny według taryfy normalnej tej klasy, w której odbywa się podróż, a w razie przejazdu w wagonach kl. IV według taryfy kl. III.
Dla wycieczek, w których bierze udział mniejsza liczba osób, niż 30 (punkt 2), termin wystąpienia ze zgłoszeniem do Dyrekcji skraca się do dni 3.
Na podstawie otrzymanego zgłoszenia Dyrekcja kolejowa ustala szczegółowe warunki przejazdu (wzgl. przejazdów).
W razie użycia pociągu pośpiesznego pobiera się opłaty dodatkowe za pośpiech w myśl punktu 4.
Dyrekcja może przytem zażądać złożenia kaucji do wysokości opłaty najniższej za dany pociąg; kaucję tę ma kolej prawo zaliczyć na swoje dobro, o ile zamawiający pociąg odwoła.
Ulgi taryfowe przy przejeździe powrotnym z uzdrowisk krajowych.
W razie przejazdu pociągiem pospiesznym, oprócz opłaty ulgowej za przejazd pociągiem osobowym, pobiera się pełną opłatą dodatkową za pociąg pospieszny według taryfy normalnej tej klasy, w której odbywa się podróż.
Zaświadczenie takie ma zawierać imię, nazwisko i zawód (zatrudnienie) osoby, powracającej z uzdrowiska, potwierdzenie, że dana osoba przebywała w uzdrowisku w celach leczniczych lub wypoczynkowych bez przerwy w ciągu co najmniej 14 dni, stacją wyjazdu i przeznaczenia, datę wydania zaświadczenia, podpis i stanowisko służbowe wydawcy zaświadczenia, pieczęć zarządu oraz podpis posiadacza zaświadczenia.
Zaświadczanie powinno być dokładnie wypełnione; zaświadczenia wypełnione nienależycie, z opuszczeniami rubryk, z poprawkami, dopiskami i t. p. będą uznane za nieważne i odbierane posiadaczowi.
Zaświadczenie stempluje kasa kolejowa, wpisuje na niem numer wydanego biletu ulgowego i zwraca właścicielowi, który okazywać je powinien przy kontroli biletów, po ukończeniu zaś podróży oddać łącznie z biletem.
Jeśli z biletu ulgowego korzystać będzie inna, niż wymieniona w zaświadczeniu osoba lub też osoba, nie mająca prawa do ulg powyższych w myśl punktu 2 postanowień niniejszych, uważa się ją za podróżnego, jadącego bez biletu. Podróżny taki ponosi wszelkie prawem przewidziane skutki oraz uiszcza opłaty, przewidziane taryfą w wypadku przejazdu bez biletu.
Za nieprawidłowe wydanie zaświadczenia odpowiada wydawca, na którym kolej może dochodzić odszkodowania, prawnie przewidzianego.
w województwie krakowskiem: Jaszczurówka (st. kol. Zakopane), Krynica, Poronin, Rabka (st. kol. Rabka lub Chabówka), Szczawnica (st. kol. Nowy Targ lub Stary Sącz), Zakopane, Żegiestów Zdrój i Żegiestów Wieś (st. kol. Żegiestów lub Żegiestów Zdrój);
w województwie lubelskiem: Nałęczów (st. kol. Nałęczów lub Sadurki);
w województwie lwowskiem: Hołosko Wielkie (st. kol. Lwów);
w województwie poznańskiem: Inowrocław, Lecznica Ubezpieczalni Krajowej pod Obornikami (st. kol. Oborniki), Miłowody (st. kol. Oborniki), Smukała (st. kol. Bydgoszcz);
w województwie stanisławowskiem: Jaremcze, Tatarów i Worochta;
w województwie śląskiem; Wisła (st. kol. Ustroń); w województwie tarnopolskiem: Zaleszczyki; w województwie warszawskiem: Otwock, Rudka (st. kol. Mrozy),
w województwie białostockiem: Druskieniki; w województwie kieleckiem: Busko (st. kol. Kielce, Jędrzejów lub Szczucin), Czarniecka Góra (st. kol. Niekłań), Ojców i Pieskowa Skała (st. kol. Kraków lub Olkusz), Solec (st. kol. Kielce, Jędrzejów lub Szczucin);
w województwie krakowskiem: Biały Dunajec, Bukowina (st. kol. Poronin), Bystra w pow. bialskim (st. kol. Wilkowice-Bystra), Czarny Dunajec, Jabłonka, Lipnica Wielka oraz Orawka i Lipnica Mała (st. kol. Czarny Dunajec, Jordanów lub Chabówka), Jordanów, Jurgów oraz Rzepiska, Łapszanka, Dursztyn, Niedzica, Łapsze-Niżne, Kacwin i Czorsztyn (st. kol. Nowy Targ, Czarny Dunajec, Poronin lub Zakopane), Kościeliska (st. kol. Zakopane), Krościenko (st. kol. Nowy Targ lub Stary Sącz), Krzeszowice, Marcinkowice, Muszyna, Piwniczna, Podwilk i Podszkle (st. kol. Czarny Dunajec lub Raba Wyżną), Porąbka (st. kol. Kęty), Raycza, Rytro (st. kol. Rytro lub Piwniczna), Swoszowice, Wysowa (st. kol. Grybów), Zawoją (st. kol. Maków), Zubrzyca Górna i Zubrzyca Dolna (st. kol. Czarny Dunajec lub Raba Wyzna), Zubsuche (st. kol. Poronin);
w województwie lubelskiem: Kazimierz nad Wisłą (st. kol. Puławy);
w województwie lwowskiem: Horyniec, Iwonicz, Lubień Wielki, Niemirów (st. kol. Rawa Ruska lub Jaworów), Rymanów, Truska Wiec;
w województwie pomorskiem: wszystkie miejscowości, położone nad morzem w powiecie morskim (wszystkie te miejscowości położone są przy stacjach kolejowych z wyjątkiem: Karwi i Karwieńskich Błot, dla których stacją kolejową jest Krokowo, Orłowa-Kolibek, dla których stacją kolejową jest Kack Mały, oraz Rozewia i Tupadeł, dla których stacjami kolejowemi są: Łebsz, Swarzewo i Wielka Wieś), Czerniewice (st. kol. Stawki), Kartuzy; w województwie poznańskiem: Powidz (st. kol. Gniezno);
w województwie stanisławowskiem: Delatyn, Diłok, Dora, Hrebenów, Hryniawa, Jamna, Kosów, Stary Kosów i Kuty (st. kol. Kołomyja lub Zabłotów), Korczyn (st. kol. Synowódzko Wyżnę), Morszyn, Mikuliczyn, Osmołoda i Podlute (st. kol. Broszniów lub Rożniatów-Krechowice), Skole, Tuchla, Zełemianka, Żabie (st. kol. Worochta);
w województwie śląskiem: Bystra w pow. bielskim (st. kol. Wilkowice-Bystra), Goczałkowice, Istebna (st. kol. Ustroń), Jastrzębie, Jaworze (st. kol. Jaworze-Jasienice), Moszczenica, Ustroń; w województwie warszawskiem: Ciechocinek.
Białka (st. kol. Nowy Targ) i Witów (st. kol. Podczerwone),- położonemi w województwie krakowskiem, oraz miejscowością Okopy Św. Trójcy (st. kolejowa Iwanie Puste), położoną w województwie tarnopolskiem, a przy miejscowościach Kosów, Stary Kosów i Kuty, położonych w województwie stanisławowskiem, oprócz wymienionych w tymże wykazie stacyj kolejowych Kołomyja i Zabłotów, dodaje się stacje Śniatyń, Załucze.
Bilety peronowe.
Przewóz psów.
Przewóz bagażu.
Przewóz przesyłek nadzwyczajnych.
Przewóz czasopism, broszur i książek.
Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe.
Pociągi nadzwyczajne.
Opłata najniższa wynosi 10 zł. za kilometr taryfowy nie mniej jednak niż 500 zł. za pociąg.
Należności za przebieg pociągu nadzwyczajnego uiszcza się na stacji wyjściowej, nie później, niż na 1 godzinę przed czasem, wyznaczonym do wyjazdu.
Jeżeli przy obliczaniu opłaty przewozowej stacja odejścia nie uwzględniła należytości za niezbędne, w danym razie, na poszczególnych odcinkach dodanie parowozu pomocniczego, to przypadające za to należności winny być uiszczone dodatkowo na stacji przeznaczenia.
Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe.
Opłata dodatkowa przy przewozie osób
Uwaga. Od biletów, obliczonych według taryfy normalnej z obniżką 50%, opłatę powyższą pobiera się w wysokości połowy opłaty dodatkowej, jaka przypadałaby za odnośny bilet, obliczony według pełnej taryfy
-zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1926 r. o pobieraniu opłaty dodatkowej od biletów na przejazd kolejami państwowemi oraz prywatnemi, znajdującemi się pod zarządem państwowym (Dz.U.26.33.207) z dniem 15 kwietnia 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 maja 1926 r. o uzupełnieniu i zmianach taryfy polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych. (Dz.U.26.45.280) z dniem 15 maja 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 czerwca 1926 r. o uzupełnieniu taryfy polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych. (Dz.U.26.62.374) z dniem 1 lipca 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 października 1926 r. o zmianach taryfy polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych. (Dz.U.26.106.621) z dniem 1 listopada 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 listopada 1926 r. o zmianach w taryfie polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych. (Dz.U.26.116.674) z dniem 1 grudnia 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 1927 r. o ulgach taryfowych przy przejeździe powrotnym z uzdrowisk krajowych. (Dz.U.27.43.388) z dniem 15 maja 1927 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 października 1927 r. o uzupełnienue i zmianach "Taryfy polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych". (Dz.U.27.94.844) z dniem 1 listopada 1927 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 stycznia 1928 r. o zmianach w Taryfie polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych. (Dz.U.28.14.104) z dniem 15 lutego 1928 r.
- zmieniony przez § 2 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 stycznia 1928 r. w sprawie "Przepisów przewozowych polskich kolei żelaznych." (Dz.U.28.14.102) z dniem 1 marca 1928 r.
- zmieniony przez § 2 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1928 r. w sprawie "Postanowień wykonawczych do Przepisów przewozowych polskich kolei żelaznych" (Dz.U.28.14.103) z dniem 1 marca 1928 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 1928 r. (Dz.U.28.53.511) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 maja 1928 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 1928 r. (Dz.U.28.65.601) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1928 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1925.128.913 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zmiana taryfy osobowej i bagażowej polskich kolei normalnotorowych. |
Data aktu: | 16/12/1925 |
Data ogłoszenia: | 29/12/1925 |
Data wejścia w życie: | 01/02/1926, 29/12/1925 |