Zastępcę prezesa wyznacza na jego wniosek Minister Skarbu z pośród naczelników wydziałów. Zakres działania zastępcy oznacza prezes. W razie niemożności pełnienia przez prezesa obowiązków służbowych, przechodzą na zastępcę w okresie zastępstwa wszystkie prawa i obowiązki prezesa.
Celem rozważenia problemów skarbowych mających donioślejsze znaczenie jak też wogóle spraw wymagających wszechstronnego oświetlenia prezes izby może zwoływać posiedzenia naczelników wydziałów lub ich zastępców. Z posiedzeń spisuje się protokół, wygłoszone jednakże na posiedzeniach opinje mają dla prezesa tylko znaczenie doradcze.
I. ogólny,
II. podatków bezpośrednich,
III. rachunkowo-kasowy,
IV. akcyz i monopolów państwowych,
V. opłat skarbowych.
W skład izb skarbowych w Krakowie, Poznaniu i Warszawie wchodzi nadto wydział emerytur i rent, zaś w skład izby skarbowej we Lwowie wydział emerytalny, jako wydział VI.
Wydziały dzielą się na oddziały, w których grupuje się o ile możności sprawy jednorodzajowe danego działu służby.
Pozatem tak przy mianowaniu na stanowiska służbowe jak też przy awansowaniu urzędników izba skarbowa winna się ściśle stosować do postanowień art. 41 ustawy o państwowej służbie cywilnej.
Naczelnik wydziału pozostaje w bezpośredniej zależności od prezesa i jest przełożonym urzędników wchodzących w skład wydziału i podległego wydziałowi działu służby. Jest on odpowiedzialny za urzędowanie w wydziale, rozdziela pracę pomiędzy oddziały względnie przydzielonych mu urzędników i aprobuje projekty ich załatwień.
W granicach udzielonych przez prezesa upoważnień naczelnik wydziału załatwia samodzielnie sprawy bieżące, przedkładając do jego decyzji sprawy zasadniczego znaczenia i większej wagi. W razie nadmiaru czynności może za zgodą prezesa upoważnić do samodzielnego załatwiania pomniejszych spraw kierowników oddziałów.
Poszczególne wydziały nie mogą występować na zewnątrz jako organa samoistne, lecz zawsze w imieniu izby skarbowej. Sprawozdania do Ministerstwa Skarbu podpisuje prezes, a w razie jego nieobecności lub przeszkody w urzędowaniu, jego zastępca.
Szczególne obowiązki naczelników wydziałów normują postanowienia odnoszące się do zakresu działania poszczególnych wydziałów.
Do kancelarji głównej należy także przyjmowanie wpływu wszelkich pism do izby skarbowej i rozdział ich pomiędzy wydziały.
Czynności kancelaryj wydziałowych i kancelarji głównej normuje szczegółowo osobna instrukcja kancelaryjna.
W skład wydziału ogólnego wchodzi nadto referat dyscyplinarny podległy bezpośrednio naczelnikowi wydziału.
Kierownictwo referatu dyscyplinarnego sprawuje rzecznik dyscyplinarny.
W szczególności w przedmiocie ulg podatkowych wydział II załatwia sprawy:
Naczelnik wydziału II czuwa nad sprawnością akcji wymiarowej i poborowej w zakresie podatków bezpośrednich, dokonywa rewizji czynności urzędów skarbowych podatków bezpośrednich tak osobiście jak też i przez ustanowionego specjalnie lustratora okręgowego, wydaje pouczenia podwładnym urzędnikom o stosowaniu przepisów, uczestniczy względnie zastępuje prezesa izby skarbowej w przewodniczeniu na posiedzeniach podatkowych komisyj odwoławczych.
W okręgach izb skarbowych, w których istnieją ewidencje katastru podatku gruntowego, względnie urzędy katastralne, wchodzi w skład wydziału II oddział katastralny jako oddział szósty.
W wydziałach II izb skarbowych o mniejszych okręgach względnie o mniejszej ilości agend, mogą być czynności poszczególnych oddziałów łączone, a ilość oddziałów zmniejszona. Łączenie poszczególnych czynności oddziałów i zmniejszenie ich ilości może mieć miejsce jedynie w drodze zarządzenia Ministerstwa Skarbu.
Ponadto oddział administracyjny sprawdza pod względem merytorycznym rachunki kosztów podroży i diet funkcjonarjuszów działu podatków bezpośrednich i załatwia sprawy ogólne, nią należące do zakresu działania innych oddziałów.
W skład oddziału administracyjnego wchodzi biuro informacyjne z zakresem działania określonym osobną instrukcją.
Oddział ten załatwia nadto sprawy dotyczące finansów samorządowych.
ponadto opinjuje odwołania od wymiaru powyższych podatków i przeprowadza przez specjalnie w tym celu ustanowionych buchalterów rewizje, ksiąg handlowych tych zakładów i towarzystw obowiązanych do publicznego składania sprawozdań, dla których wymiar podatków do niego należy.
Obowiązki i uprawnienia buchalterów jako też sposób przeprowadzania rewizji ksiąg przemysłowo-handlowych określa osobna instrukcja.
Do obowiązków naczelnika wydziału należy wykonywanie niespodziewanych rewizyj i lustracyj kas skarbowych, tak osobiście jak też i przez wyznaczonych rewidentów względnie lustratorów, podpisywanie asygnacyj i zleceń wypłaty w granicach udzielonych mu przez prezesa izby skarbowej upoważnień, czuwanie nad odpowiednim doborem oraz należytem wyszkoleniem personelu i przedstawianie w tym kierunku wniosków wydziałowi ogólnemu.
sprawdzanie rachunków administracyjnych i asygnowanie wszelkich wydatków izby oraz podległych urzędów i kas, kontrasygnowanie asygnacyj i t. p., nadto likwidowanie i prowadzenie ewidencji uposażeń służbowych personelu skarbowego okręgu izby skarbowej oraz innych należności perjodycznych (zaliczki, ryczałty, komorne i t. d.).
prowadzenie systematycznej cenzury rachunkowej ksiąg podatkowych i opłat oraz usprawiedliwiających dowodów, odnoszących się do przypisu i poboru wszelkich podatków, opłat i danin publicznych, nadto prowadzenie korespondencji i wydawanie odpowiednich zarządzeń w sprawach uchybień, zauważonych przy wykonywaniu cenzury.
systematyczne prowadzenie rachunków dochodów budżetowych, pobranych przez kasy skarbowe i specjalne kasy państwowe, nie wyłączając dochodów, administrowanych przez izbę skarbową oraz podległe urzędy skarbowe, czuwanie nad prawidłowem uiszczaniem dochodów budżetowych, administrowanych przez izbą skarbową, przeprowadzanie cenzury przychodowych dzienników kas skarbowych, sporządzanie zestawień i wszelkich sprawozdań, dotyczących dochodów budżetowych, wreszcie cenzura dzienników, obejmujących obroty znaków wartościowych.
systematyczne prowadzenie rachunków kredytów budżetowych władz i urzędów okręgu izby, nie wyłączając kredytów na wydatki asygnowane przez izbę skarbową, kontrola nad właściwem użyciem kredytów, cenzura rozchodowych dzienników kas skarbowych oraz rozchodowych dowodów kasowych, obejmujących sumy budżetowe, nadto sporządzanie zestawień i wszelkich sprawozdań, dotyczących rozchodów budżetowych.
systematyczne prowadzenie rachunków sum obcych oraz sum obrotowych, nie wyłączając obrotów, administrowanych bezpośrednio przez izbę skarbową, prowadzenie rachunku stanu gotowizny w kasach i sporządzanie zestawień obrotów kasowych, ustalanie dla kas skarbowych maksymalnych zapasów kasowych, wyznaczanie, względnie pośredniczenie w wyznaczaniu dotacyj, czuwanie nad terminowem zasilaniem kas skarbowych i odsyłaniem nadmiarów kasowych, sporządzanie zestawień i wszelkich sprawozdań, obejmujących przychody i rozchody w sumach obcych i obrotowych, względnie tyczących się wszelkich obrotów kasowych, wydawanie zarządzeń w sprawie obrotów obligacjami pożyczek państwowych i wszelkiemi papierami wartościowemi (sprzedaż, amortyzacja, konwersja, opłata kuponów), wreszcie przeprowadzanie cenzury dowodów kasowych odnoszących się do sum obcych i obrotowych.
Łączenie czynności poszczególnych oddziałów i zmiana w ilości oddziałów może nastąpić jedynie w drodze zarządzenia Ministerstwa Skarbu.
w zakresie opłat stemplowych:
Pozatem wydział V sprawdza pod względem merytorycznym rachunki kosztów podróży i diet funkcjonarjuszów działu opłat skarbowych i załatwia wszelkie inne sprawy, które nie przekazano urzędom skarbowym podatków i opłat skarbowych (urzędom opłat stemplowych) i które nie należą do zakresu działania Ministerstwa Skarbu.
sprawy orzecznictwa, uzgadniania przyznania i wymiaru zaopatrzeń emerytalnych cywilnych funkcjonarjuszów państwowych, osób wojskowych i ich rodzin, sprawy zaopatrzeń inwalidów i ich rodzin oraz innych wypłacanych ze Skarbu Państwa zaopatrzeń, sporządzanie preliminarzy budżetowych oraz prowadzenie statystyki w zakresie wyżej określonym.
I. wymiar podatków bezpośrednich i opłat skarbowych przy współudziale komisyj podatkowych, o ile odnośne ustawy to przewidują, kontrola i przymusowe ściąganie podatków i opłat;
II. nadzór nad podatkami i opłatami obliczanemi i uiszczanemi przez osoby lub urzędy do tego powołane;
III. czuwanie nad przestrzeganiem ustaw podatkowych i stemplowych i wymierzanie kar i grzywien za ich przekroczenia, o ile karanie nie należy do władz sądowych.
A. W dziale podatków bezpośrednich:
B. W dziale opłat stemplowych:
C. W dziale podatku spadkowego i od darowizn:
W miejscowościach, w których istnieją specjalne urzędy opłat stemplowych, czynności wyszczególnione wyżej pod B i C spełniają te urzędy.
W szczególności do naczelnika urzędu skarbowego podatków i opłat skarbowych należy:
Urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych.
Pozatem do zakresu działania urz. skarb. akcyz i monopolów należy:
Referent działu akcyzowo-monopolowego prowadzi ewidencję zakładów przemysłowych, znajdujących się w okręgu urzędu, a podlegających kontroli skarbowej, inwentarz i ewidencję przyrządów kontrolnych, ewidencję kontroli działania aparatów mierniczych, przechowuje akta weryfikacyjne, sprawdza dokonane obliczenia i wymiary naczyń w przedsiębiorstwach, załatwia sprawy techniczne, wreszcie wydaje zezwolenia na pobór spirytusu do celów technicznych.
Organizacja i zakres działania kas skarbowych.
Kasy skarbowe prowadzą księgi biercze danin publicznych i wykonywują przymusowe ściąganie zaległości podatków oraz opłat.
Kasom skarbowym mogą być poruczane niektóre czynności bankowe i tym podobne.
Kasy skarbowe zaopatrują urzędy oraz dystrybutorów i poszczególnych nabywców w znaki wartościowe.
Ponadto kasy skarbowe przyjmują i wydają sumy depozytowe, komunalne i fundusze specjalne i prowadzą księgi obrotu tych sum.
W miarę osobnych zarządzeń kasy skarbowe sprzedają i skupują państwowe papiery wartościowe, pośredniczą w ich konwersji i innych operacjach oraz opłacają kupony.
Przy kasach skarbowych mogą być otwierane kasy pomocnicze.
Kasy skarbowe mogą również na zasadzie osobnych przepisów dokonywać obrotów za pośrednictwem Banku Polskiego oraz Pocztowej Kasy Oszczędności.
W szczególności do naczelnika kasy należy:
Księgowy uczestniczy w każdorazowem otwieraniu i zamykaniu szef opancerzonych i skarbca i ponosi łączną z naczelnikiem kasy odpowiedzialność za bezpieczeństwo i całość funduszów skarbowych, podpisuje obok naczelnika kasy sprawozdania i inne pisma urzędowe, wszelkie rachunki, dzienniki i wykazy i jest obecny przy rewizji kasy.
Ponadto współdziała z naczelnikiem kasy w czynnościach, wymienionych w § 77, o ile wymagają jego uczestnictwa.
W razie nieobecności księgowego, lub w razie delegowania go do zastępstwa nieobecnego naczelnika kasy, obowiązki księgowego przechodzą na najstarszego hierarchicznie urzędnika względnie na urzędnika, wyznaczonego przez prezesa izby skarbowej.
W razie wyznaczenia księgowego na zastępcę naczelnika kasy, klucze naczelnika otrzymuje nie księgowy, lecz urzędnik, wyznaczony na zastępcą księgowego.
Nieobecnego skarbnika zastępuje jeden z urzędników kasy, wyznaczony przez naczelnika kasy w porozumieniu z księgowym.
Stosunek kas skarbowych do urzędów państwowych i związków komunalnych z szczególnem uwzględnieniem stosunku do urzędów skarbowych.
Ponadto kasy przeprowadzają przez sekwestratorów przymusowe ściąganie zaległości podatków i opłat na podstawie upoważnień naczelników urzędów skarbowych.
W razie różnicy zdań co do możliwości użycia w danym czasie personelu kasowego do czynności egzekucyjnych, rozstrzyga izba skarbowa.
Ponadto naczelnikowi urzędu skarbowego przysługuje prawo nadzoru nad prawidłowem i terminowem prowadzeniem przez kasę ksiąg bierczych podatków i opłat.
Naczelnikowi urzędu egzekucyjnego przysługuje prawo nadzoru nad prawidłowem i terminowem prowadzeniem przez kasę poborową ksiąg bierczych podatków i opłat.
W wypadkach uzasadnionych podejrzeń o nadużycia w kasie naczelnik urzędu skarbowego powinien samodzielnie przeprowadzić niespodziewaną rewizję kasy i o powodach tejże rewizji oraz o jej wyniku donieść izbie skarbowej.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1927.66.588 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Organizacja i zakres działania izb skarbowych i podległych izbom urzędów skarbowych. |
Data aktu: | 20/06/1927 |
Data ogłoszenia: | 27/07/1927 |
Data wejścia w życie: | 01/08/1927 |