Paragrafy, powołane w niniejszem rozporządzeniu bez określenia, oznaczają przepisy niniejszego rozporządzenia.
Skrót "u. o, s." oznacza ustawę z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 41, poz. 413), zaś skrót "r. w. s." - rozporządzenie - wykonawcze z dnia 10 października 1932 r. do ustawy o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. Nr. 99, poz. 842), ze zmianami, wprowadzonemi rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 9 grudnia 1933 r. (Dz. U. R. P. Nr. 103, poz. 797).
do art.1.
Gmina m. st. Warszawy przedkłada tego rodzaju uchwały w powyższym terminie bezpośrednio Ministrowi Spraw Wewnętrznych w 2 egzemplarzach do wiadomości; jednego z tych egzemplarzy udziela Minister Spraw Wewnętrznych Ministrowi Skarbu do wiadomości.
Gmina m. Gdyni oraz wojewódzkie związki komunalne: poznański i pomorski przedkładają za pośrednictwem wojewody Ministrowi Spraw Wewnętrznych do wiadomości swe uchwały, niepodlegające zatwierdzeniu władzy nadzorczej, w ustalonym wyżej terminie w 3 egzemplarzach, Z tych trzech egzemplarzy jeden zatrzymuje wojewoda, z dwóch zaś pozostałych jednego udziela Minister Spraw Wewnętrznych Ministrowi Skarbu do wiadomości.
Uchwały, określające wysokość dodatków do podatków (opłat) państwowych, winny zarządy związków komunalnych udzielać do wiadomości organom powołanym do wymiaru właściwych podatków państwowych przynajmniej na miesiąc przed rozpoczęciem okresu budżetowego, a o ile chodzi o dodatki do świadectw przemysłowych - do dnia 1 października roku poprzedzającego okres budżetowy; łącznie z uchwałami, określającemu wysokość dodatków, wymienionych w drugiem zdaniu art. 1, należy przedstawić organom wymiarowym dowód zatwierdzenia tych uchwał przez władzę nadzorczą.
Powyższe postanowienia nie odnoszą się do dodatków do podatków (opłat) państwowych wymienionych w art. 10, 13, 14 i 16; dodatki te pobierane będą z mocy samego prawa łącznie z właściwemi podatkami (opłatami) państwowemi bez specjalnych w tym przedmiocie uchwał. reprezentacyj związków komunalnych.
Uchwały w sprawie pobierania samoistnych podatków komunalnych winny być powzięte w formie statutów podatkowych.
do art. 2.
Grunty państwowe, przeznaczone wyłącznie na cele wojskowe, które w związku z tem przeznaczeniem nie mogą być eksploatowane w znaczeniu użytkowości rolnej, nie podlegają samoistnemu podatkowi komunalnemu od gruntów państwowych.
Wszelkie zmiany, mogące mieć wpływ na wymiar podatku, jakie co do gruntów zajdą po przedstawieniu wykazów, powinny odnośne urzędy względnie instytucje państwowe podawać przewodniczącemu komisji klasyfikacyjnej do wiadomości przed dniem 1 stycznia każdego roku. W razie niedotrzymania tego terminu wymiar podatku komunalnego dokonany zostanie według stanu wykazów gruntów państwowych z przed dnia 1 stycznia.
do art. 3.
do art. 4.
do art. 5.
do art. 7.
Wpływy z tych dodatków zarachowują kasy urzędów skarbowych oraz celnych do sum obrotowych i zapisują do osobnych wykazów szczegółowych sum obrotowych, zatytułowanych "Wpływy dodatków na rzecz związków komunalnych od spożycia, zużycia względnie produkcji, do dyspozycji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych".
W ten sam sposób Państwowy Monopol Spirytusowy zarachowuje należny związkom komunalnym i komunalnemu funduszowi pożyczkowo-zapomogowemu udział w opłacie monopolowej określony w przepisach o monopolu spirytusowym.
Dyrekcja Państwowego Monopolu Spirytusowego wpływy z komunalnego udziału w opłacie monopolowej wpłaca za ubiegły miesiąc w ciągu 14 dni następnego miesiąca na rachunek żyrowy Centralnej Księgowości jako sumy komunalne do dyspozycji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Do art. 11.
W związku z postanowieniami art. 72, ustęp 2. lit. b), oraz art. 62 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 11 lipca 1932 r. o monopolu spirytusowym, opodatkowaniu kwasu octowego i drożdży oraz sprzedaży napojów alkoholowych (Dz. U. R. P. Nr. 63, poz. 586) określenie "dodatki do opłat państwowych od patentów na wyrób i sprzedaż trunków, przetworów wódczanych i spirytusowych" otrzymuje z dniem 1 stycznia 1933 r. brzmienie "dodatki do opłat państwowych od wyrobu i przerobu spirytusu, od wyrobu drożdży oraz sprzedaży spirytusu i napojów alkoholowych".
do art. 12.
W przypadku, gdy taryfy nie przewidują wyszczególnionej pod 1) i 2) stawki za odległość 25 i 15 km, podatek nie może przekroczyć dla gmin, wymienionych w tych punktach, opłaty przewozowej za 20 względnie 10 km.
Przy zastosowaniu do przywozu towarów z zagranicy taryfy związkowej, podstawą wymiaru podatku jest początkowa stawka opłaty przewozowej, zastosowana przez kolej."
Przy przesyłkach jednostkowych zwyczajnych i pośpiesznych, za które opłata przewozowa oblicza się według sztuki, a nie według wagi, podatek dla wszystkich uprawnionych gmin miejskich nie może przekroczyć:
Nadto dla wymienionych w punkcie I pod poz. 1) i 2) gmin miejskich podatek od towarów, przywożonych z odległości od 50 do 200 km, nie może przewyższać opłaty przewozowej za odległość 10 km.
Jako opakowanie i próżne naczynia zwrotne uważać należy wszelkiego rodzaju naczynia, skrzynie, paki, pudła, kojce, klatki, kosze, butle, bidony, konwie, puszki, stągwie, kartonaże, bębny, worki zadeklarowane jako używane i powrotne z transportów pełnych.
do art. 13.
Przepisy dla całego obszaru Państwa z wyjątkiem województwa śląskiego.
Gmina, uprawniona do pobrania części dodatku komunalnego, która uważa dane, określone przez. płatnika, za nieuzasadnione, ma prawo wnieść sprzeciw do najbliższej władzy nadzorczej, wspólne; dla wszystkich gmin, uprawnionych do poboru tegoż dodatku. Władza ta rozstrzyga sprawę na podstawie materjałów, zebranych przy zastosowaniu art. 44. Ewentualne koszty powołania znawców celem określenia wartości nieruchomości ponosi gmina, która wniosła sprzeciw.
Jeżeli pismo, podlegające dodatkowi komunalnemu, stwierdza zamianę nieruchomości na inną nieruchomość (art. 56, ustęp drugi u. o. s.) lub zamianę nieruchomości na prawo do ciał kopalnych (art. 65, ustęp drugi u. o. s.) lub prawa do ciał kopalnych na inne prawo do ciał kopalnych (art. 65, ustęp ostatni u. o. s.), a nieruchomości, których pismo dotyczy, znajdują się w dwóch gminach, to kwotę, wynoszącą 50% opłaty stemplowej, należy rozdzielić między gminy proporcjonalnie do ich wartości, przyczem przepis poprzedniego ustępu ma odpowiednie zastosowanie.
Jeżeli pismo, podlegające dodatkowi komunalnemu, dotyczy nieruchomości, położonej w gminie wiejskiej, to płatnik ma organowi, właściwemu do wymierzenia dodatku komunalnego, wymienić powiat, na którego obszarze leży dana gmina.
Dodatek komunalny, wymierzony przez urząd skarbowy zapomocą nakazu płatniczego, ma być uiszczony w kasie urzędu skarbowego, w ciągu trzech tygodni od doręczenia nakazu płatniczego.
Do dodatku komunalnego, wiążącego się z opłatą, uiszczoną od aktu wywłaszczenia gotówką bez wymiaru urzędowego (art. 61, zdanie trzecie u. o; s.) stosuje się § 62 niniejszego rozporządzenia.
W przypadkach, wymienionych w §§ 109, 110 i 111 r. w. s., postanowienia tych paragrafów stosuje się również do dodatku komunalnego.
Jeżeli uprawnionym jest powiatowy związek komunalny to kasa urzędu skarbowego przesyła mu, jednocześnie z przekazaniem należności, wykaz wymieniający te gminy wiejskie, z któremi wiążą się wpłaty tytułem dodatku komunalnego, dokonane w miesiącu ubiegłym oraz - co do każdej gminy - wiążącą się z nią kwotę przychodu; należy podać różnicę między kwotą wpłaconą a 2%-ową należnością Skarbu Państwa.
Uprawnionym związkiem komunalnym jest: a) ta gmina miejska, na której obszarze jest położona rzecz nieruchoma, b) ten powiatowy związek komunalny, na którego obszarze jest położona rzecz nieruchoma, znajdująca się w gminie wiejskiej. Przepisy o dodatku komunalnym, dotyczące gmin miejskich, mają zastosowanie również do gmin wiejskich o charakterze miejskim; przepisy o dodatku komunalnym, dotyczące gmin wiejskich, mają zastosowanie również do gmin miejskich o charakterze wiejskim (art. 72 u. f. k.).
Dodatek komunalny, wymierzony przez sekretarjat sądowy zapomocą nakazu płatniczego, ma być uiszczony w kasie sądowej w tym samym terminie, który jest ustanowiony dla uiszczania opłaty stemplowej.
Niezwłocznie po pobraniu dodatku komunalnego kasa sądowa przekazuje go uprawnionemu związkowi komunalnemu (§ 51, ustęp ostatni), potrąciwszy na rzecz Skarbu Państwa 2% (art. 43, ustęp 4, u. f. k.). Jeżeli uprawnionym jest powiatowy związek komunalny, to kasa sądowa wymienia na odwrotnej stronie blankietu nadawczego ("dowodu wpłaty") gminę wiejską (względnie gminę miejską o charakterze wiejskim), z którą wiąże się dodatek komunalny. Jeżeli w myśl § 47 dodatek, pobrany w przypadku poszczególnym, wiąże się z kilkoma gminami, to należy wymienić wszystkie gminy interesowane i co do każdej z nich kwotę, która z nią się wiąże.
Przykład: Od pisma, podlegającego opłacie stemplowej i dodatkowi komunalnemu, wymierzono kwotę 400 zł tytułem opłaty stemplowej i 200 zł tytułem dodatku komunalnego. Termin płatności upłynął w dniu 1 kwietnia 1932 r.
Na poczet powyższych należności wyegzekwowano w dniu 15 grudnia 1932 r. kwotę 364 zł. Koszty egzekucyjne wynoszą 14 zł. Na pokrycie więc kar za zwłokę, należnych za 8 miesięcy, opłaty stemplowej, dodatku 10%-wego i dodatku komunalnego pozostaje 350 zł. Ta suma podlega proporcjonalnemu oddziałowi według następującego schematu:
na opłatę stemplową przypada. | 100 | części | |
na dodatek komunalny | 50 | " | |
na dodatek 10%-owy | 10 | " | |
na karę za zwłokę na rzecz Skarbu Państwa | 10 | " | (za 8 miesięcy po 15 % w stosunku rocznym) |
na karę za zwłokę na rzecz związków komunalnych | 5 | " | (50% kary ha rzecz Skarbu Państwa) |
razem | 175 | części |
350 : 175 = | 2 | (dzielnik); |
100 X 2 = | 200 zł | na opłatę stemplową |
50 X 2 = | 100 zł | dodatek komunalny |
10 X 2 = | 20 zł | 10%-owy dodatek |
10 X 2 = | 20 zł | kary za zwłokę na rzecz Skarbu Państwa |
5 X 2 = | 10 zł | kary za zwłokę na rzecz związków komunalnych. |
razem | 350 zł |
koszty egzekucyjne | 14 zł |
ogółem | 364 zł. |
Decyzja, zawierająca zarządzenie zwrotu dodatku, uiszczonego na rzecz powiatowego związku komunalnego, ma wymienić gminę wiejską, względnie gminy wiejskie, z któremi wiąże się zwrot oraz kwoty częściowe, przypadające na poszczególne gminy.
Izba skarbowa względnie urząd skarbowy zawiadamia o decyzji, zawierającej zarządzenie zwrotu dodatku komunalnego; podatnika oraz gminę miejską, względnie powiatowy związek komunalny, na rzecz których dodatek komunalny został pobrany, Gmina miejska, względnie powiatowy związek komunalny, obowiązane są zarządzić niezwłocznie wypłatę sumy, wskazanej w zawiadomieniu.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych prześle wszystkim urzędom opłat stemplowych, urzędom skarbowym, którym jest poruczony wymiar opłat stemplowych, sekretarjatom sądowym, mającym siedzibę na obszarze, na którym obowiązuje kodeks cywilny niemiecki, oraz wszystkim notariuszom wykaz, wskazujący numery kont czekowych poszczególnych gmin miejskich i powiatowych związków komunalnych, będzie zawiadamiało wymienione organa urzędowe o zmianach, które zajdą w treści owego wykazu.
Kolumnę pod nagłówkiem "Gmina wiejska" wypełnia się tylko wówczas, gdy uprawnionym jest powiatowy związek komunalny.
Sumę miesięczną kolumny kwotowej - po potrąceniu 2% (art. 43, ustęp 4 u. f. k.) - notariusz przekazuje w ciągu 14 dni po upływie danego miesiąca uprawnionemu związkowi komunalnemu za pośrednictwem Pocztowej Kasy Oszczędności; może też przekazywać częściej. Notarjusz ma w obu egzemplarzach wykazu, w kolumnie pod nagłówkiem "Uwagi", uwidoczniać kwoty przekazane i przy każdej z nich datę przekazania.
W wymienionym terminie 14-dniowym notarjusz przesyła każdemu uprawnionemu związkowi komunalnemu jeden egzemplarz wykazu. Egzemplarz drugi wraz z przynależnemi dowodami przekazania za pośrednictwem PKO. ("potwierdzeniami dla wpłacającego") ma przechowywać przez pięć lat.
Przepisy dla obszaru województw; pomorskiego i poznańskiego. 5
Do dodatku komunalnego, pobieranego w przypadkach wyżej określonych, ma zastosowanie ustęp trzeci § 52.
Przepisy dla obszaru województw: krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego. 7
Jeżeli w przypadku takim niszczenie opłaty stemplowej następuje znaczkami stemplowemi (§ 38, punkt "a" oraz § 39, ustęp pierwszy r. w. §.), to w zaświadczeniu o wymiarze (§ 39, ustęp trzeci r. w. s.) należy wymienić nietylko kwotę opłaty stemplowej, ale też kwotę dodatku komunalnego oraz nazwę uprawnionego związku komunalnego. Tę ostatnią kwotę ma płatnik uiścić w kasie związku komunalnego, wskazanego w zaświadczeniu o wymiarze; związek komunalny potwierdza uiszczenie na piśmie, podlegającem opłacie. Jeżeli uprawnionym jest powiatowy związek komunalny, to urząd skarbowy wymienia w zaświadczeniu o wymiarze gminę wiejską, z którą wiąże się dodatek komunalny.
Jeżeli zaś urzędnik, który dokonał wymiaru, skierowuje płatnika do kasy urzędu skarbowego (§ 38, punkt "b" r. w. s.), to w "kartce wymiarowej" (§ 39, ustęp drugi r. w. s.) ma wymienić również dodatek komunalny. Kasa urzędu skarbowego, pobrawszy dodatek komunalny, wymienia w zaświadczeniu o wymiarze (§ 39, ustęp trzeci r. w. s.) również kwotę, wymierzoną przez urząd skarbowy tytułem dodatku komunalnego i nazwę uprawnionego związku komunalnego tudzież kwotę, uiszczoną tytułem dodatku komunalnego.
Po upływie danego miesiąca urząd skarbowy przesyła wyraz właściwemu urzędowi komunalnemu. Urząd komunalny wypełnia kolumny 9 - 11, a po upływie wszystkich terminów, wymienionych w kolumnie 8, zwraca wykaz, urzędowi skarbowemu. Jeżeli nic nie uiszczono na poczet dodatku komunalnego, to urząd komunalny ma przez szerokość kolumn 9 i 10 umieścić adnotację: "nic nie uiszczono". Jeżeli uiszczono jakąkolwiek kwotę na poczet dodatku komunalnego po zwróceniu wykazu urzędowi skarbowemu, to urząd komunalny ma zawiadomić o tem urząd skarbowy na formularzu według załącznika 2.
Co do tych pozycyj wykazu zwróconego, co do których z kolumn 9 - 11 wynika, że dodatku komunalnego nie uiszczono lub uiszczono mniej, niż się należy, urząd skarbowy wymierza zapomoca nakazy płatniczego kwotę, której brakuje, wraz z podwyżką; jeżeli uiszczono dodatek komunalny w całości, ale po upływie terminu, wskazanego w kol. 8, to urząd skarbowy wymierza podwyżkę.
Przepisy dla obszaru województwa śląskiego. 10
Przepisy końcowe. 11
Jeżeli dodatek komunalny, który stał się płatny w czasie do końca listopada 1932 r. i do tego czasu nie został uiszczony, zostanie uiszczony do końca grudnia 1932 r., to nie zostanie wymierzona podwyżka. Uiszczenie ma nastąpić w kasie właściwego związku komunalnego (§ 51).
Nie zostanie też wymierzona podwyżka (bez względu na datę uiszczenia), jeżeli dodatek komunalny, który stał się płatny w czasie do końca listopada 1932 r. i do tego czasu nie został uiszczony, został wymierzony przed dniem 1 stycznia 1933 r. zapomoca nakazu płatniczego przez urząd skarbowy lub przez urząd komunalny.
do art. 14.
do art. 15.
Prawo zaś do pobierania dodatku, przewidzianego w art. 15 u. f. k. uzyskuje gmina miejska dopiero na skutek uchwały jej organu stanowiącego, zatwierdzonej przez władzę nadzorczą.
Wymiar i pobór dodatku, przewidzianego w art. 15, następuje według zasad, podanych w uchwale w przedmiocie wprowadzenia dodatku.
do art. 16.
Przepisy o komunalnym dodatku do państwowego podatku od spadków i darowizn.
Na obszarach, na których obowiązuje kodeks cywilny francuski lub prawo cywilne rosyjskie, urząd skarbowy - w razie ustalenia wpłaty zadatkowej co do podatku spadkowego (§ 34, ustęp drugi, zdanie drugie rozporządzania Ministra Skarbu z dnia, 25 sierpnia 1923 r. Dz. U. R. P. Nr. 101, poz. 794) ma jednocześnie ustalić wpłatę zadatkową co do dodatku komunalnego.
Nie oblicza się dodatku komunalnego od dodatku 10%-wego, należnego na mocy rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 6 marca 1931 r. (Dz. U. R. P. Nr, 23, poz. 138).
Wymiar dodatku komunalnego uwidoczniają władze skarbowe w nakazie płatniczym, obejmującym wymiar podatku państwowego, notariusze zaś uwidoczniają wymiar i pobór w tekście aktu darowizny.
Notarjusz wnosi sumę miesięczną dodatku komunalnego, po potrąceniu 2% (art. 43, ustęp 4 u. f. k.) do kasy urzędu skarbowego przy deklaracji według wzoru 4 do § 60 r. w. §.
Kasa urzędu skarbowego przekazuje sumę miesięczną wpływów z dodatku komunalnego na konto w Pocztowej Kasie Oszczędności Nr 7288 pod nazwą "Polski Bank Komunalny. Dodatek komunalny od spadków i darowizn", a to w ciągu 14 dni po upływie danego miesiąca. Od tej części wpływów, która obejmuje kwoty, wymierzone nakazami płatniczemi oraz wpłaty zadatkowe, kasa urzędu skarbowego potrąca 2% (art. 43, ustęp 4 u. f. k.); od całości potrąca kwoty, które w danym miesiącu wypłaciła tytułem zwrotu dodatków komunalnych, uiszczonych nienależnie.
Jeżeli uiszczono kwotę, która nie wystarcza na pokrycie łącznej sumy należności państwowych i komunalnych, to przedewszystkiem pokrywa się koszty egzekucyjne, a resztę rozdziela się proporcjonalnie między poszczególne należności państwowe i komunalne.
Przykład. Na pokrycie podatku spadkowego, wymierzanego w kwocie 1.000 zł oraz dodatku komunalnego w kwocie 100 zł, nadesłano przez P. K. O. 400 zł. Koszty egzekucyjne wynoszą 23 zł 50 gr. Na pokrycie więc podatku, dodatku komunalnego, dodatku 10%-owego i kar za zwłokę, należnych za 4 miesiące, pozostaje 376 zł 50 gr. Tę sumę należy podzielić proporcjonalnie według następującego schematu:
na podatek państwowy przypada | 100 | części, |
na dodatek komunalny | 10 | " |
na dodatek 10%-owy | 10 | " |
na karę za zwłokę na rzecz Skarbu Państwa | 5 | " |
na karę za zwłokę na rzecz związków komunalnych | 0,50 | " |
razem | 125,50 | części. |
376,50 | : 125,50 = 3 | (dzielnik); | |||||
przypadnie więc: | |||||||
100 | X 3 = | 300 | zł | 00 | gr | na | podatek państwowy, |
10 | X 3 = | 30 | " | 00 | " | " | dodatek komunalny, |
10 | X 3 = | 30 | " | 00 | " | " | dodatek 10%-owy, |
5 | X 3 = | 15 | " | 00 | " | " | karę za zwłokę na rzecz Skarbu Państwa. |
0.50 | X 3 = | 1 | " | 50 | " | na | karę za zwłokę na rzecz związków komunalnych. |
Razem | 376 | zł | 50 | gr | |||
koszty egzekucyjne | 23 | " | 50 | " | |||
ogółem | 400 | " | 00 | gr. |
Do odroczenia płatności dodatku komunalnego stosuje się wszystkie przepisy, dotyczące odroczenia płatności podatków spadkowego i od darowizn.
Środki odwoławcze od wymiaru dodatku komunalnego rozstrzygają te władze skarbowe, które są powołane do orzekania na skutek środków odwoławczych od wymiaru podatków: spadkowego i od darowizn. Zwrot dodatku komunalnego, uiszczonego nienależnie, zarządzają i uskuteczniają te sama organa państwowe, które wykonywują te czynności w zakresie państwowych podatków: spadkowego i od darowizn.
Dodatek komunalny, niewymierzony jednoczę-. śnie z wymierzeniem podatku państwowego względnie przy ustaleniu wpłaty zadatkowej, ma być wymierzony dodatkowo zapomocą nakazu płatniczego przez tę władzę skarbową, która jest powołana do wymierzenia podatku spadkowego.
do art. 17.
do art. 13.
Przepisy ogólne.
Przepisy o podatku od publicznego wyświetlania filmów. 12
Filmy, oznaczone stampilą "temat polski", korzystają z ulgowej stawki podatku.
Dla programów, w skład których wchodzą wyłącznie filmy krótkometrażowe, stawka podatku nie może przekraczać:
Do podatku, wymierzonego w myśl ustępu drugiego, nie mają zastosowania zniżki, wymienione w §§ 83, 84 i 88 niniejszego rozporządzenia.
wówczas zarząd miejski zastosuje na dany okres roczny specjalną zniżkę podatku od wyświetlanych przez przedsiębiorcę filmów bez stampili "temat polski", wynoszącą czwartą część podatku, oraz specjalną zniżkę podatku od wyświetlanych przez przedsiębiorcę filmów ze stampilą "film dubbingowany w Polsce", wynoszącą połowę podatku.
Zniżka specjalna, określona w poprzednim ustępie, będzie cofnięta na okres czasu, wyznaczony przez zarząd miejski, tym przedsiębiorstwom publicznego wyświetlania filmów, w których popełnione zostaną nadużycia na szkodę miasta, Funduszu Pracy lub Polskiego Czerwonego Krzyża
W miastach, liczących powyżej 25.000 mieszkańców, film ze stampilą "krótkometrażowy, temat polski", powoduje określoną w ustępie pierwszym paragrafu niniejszego zniżkę podatkową tylko przez okres wyświetlania jednego programu.
Filmy ze stampilą "krótkometrażowy, temat polski", oznaczone jednocześnie stampilą "reklamowy", nie powodują zniżki podatkowej.
Metraż filmów ze stampilą "krótkometrażowy, temat polski", musi ściśle odpowiadać metrażowi, uwidocznionemu na legitymacji filmowej, w przeciwnym razie filmy takie nie powodują zniżki podatkowej. Normalne zużycie filmu nie przekraczające 10% metrażu, uwidocznionego w legitymacji filmowej, nie pociąga za sobą utraty zniżki podatkowej. Metraż tygodników aktualności, własność Polskiej Agencji Telegraficznej, musi ściśle odpowiadać metrażowi, uwidocznionemu w legitymacji filmowej.
Filmy ze stampilą "krótkometrażowy, temat polski", do których legitymacje filmowe zostały wystawione przed dniem wejścia w życie rozporządzenia niniejszego, powodują określoną w ustępie pierwszym paragrafu niniejszego zniżkę podatkową tylko w tych wypadkach, gdy posiadają oceny "artystyczny" lub "kształcący".
Do podatku, wymierzonego według średniej arytmetycznej stawek, nie mogą być stosowane zniżki z §§ 83 i 84 rozporządzenia niniejszego.
Zamiana dodatku procentowego do ceny biletu wstępu na podatek procentowy od obrotu lub podatek ryczałtowy może nastąpić tylko pod warunkami, przewidzianymi w § 83 rozporządzenia niniejszego dla zastosowania zniżki specjalnej, dotyczącymi obowiązku wyświetlania co najmniej 10% pełnoprogramowych filmów ze stampilą "temat polski" o długości ponad 1500 metrów.
Zarówno do podatku procentowego od obrotu, jak i do podatku ryczałtowego stosują się odpowiednie zniżki z §§ 84 i 88 rozporządzenia niniejszego, natomiast nie stosuje się zniżka specjalna z § 83 rozporządzenia niniejszego.
I-a strefa obejmuje: województwo poznańskie, powiaty: nieszawski i włocławski województwa warszawskiego oraz powiaty: kolski, koniński, sieradzki i turecki województwa łódzkiego.
Maksymalna wysokość podatku - 20 gr z 1 ha,
II-a strefa obejmuje: województwo pomorskie, województwo kieleckie, województwo warszawskie bez powiatów, wydzielonych do strefy I-ej, województwo łódzkie bez powiatów zaliczonych do strefy I-ej, oraz powiaty: garwoliński, sokołowski i węgrowski województwa lubelskiego i województwo krakowskie bez powiatów wydzielonych do strefy IV-ej.
Maksymalna wysokość podatku - 10 gr z 1 ha.
III-a strefa obejmuje województwo białostockie bez powiatów wydzielonych do strefy IV-ej, województwo lwowskie bez powiatów, włączonych do strefy IV-ej, oraz województwo lubelskie bez powiatów, zaliczonych do strefy II-ej.
Maksymalna wysokość podatku - 5 gr z 1 ha.
IV-a strefa obejmuje: województwo wileńskie, województwo nowogródzkie, województwo poleskie, województwo wołyńskie, województwo stanisławowskie, województwo tarnopolskie, powiaty: augustowski, grodzieński i suwalski województwa białostockiego, powiaty: gorlicki, nowotarski, nowosądecki i żywiecki województwa krakowskiego oraz powiaty: krościeński, liski, sanocki i turczański województwa lwowskiego.
Maksymalna wysokość podatku - 1/8 gr z 1 ha.
do art. 21.
Za wydatki inwestycyjne, na pokrycie których mogą być pobierane podatki inwestycyjne, należy uważać zarówno wydatki na bieżące inwestycje, jako też wydatki powstałe z inwestycyj już dokonanych na kredyt bieżący lub z pożyczek, gdy spłata zaciągniętych w związku z tem zobowiązań nie znajduje pokrycia w innych dochodach związku komunalnego, zaś charakter tych inwestycyj wskazuje na to, iż kwalifikowałyby się one do wykonania w całości lub w części z podatku inwestycyjnego.
W przypadku zaś poboru podatku inwestycyjnego na pokrycie wydatków, wynikłych z dokonanych już inwestycyj powinny być nadto dołączone: a) wykaz dokonanych inwestycyj i faktycznego ich kosztu; b) zestawienie zaciągniętych na te inwestycje zobowiązań z kredytu bieżącego i pożyczek z podaniem wysokości, terminów i warunków ich spłaty; c) zestawienie sum uiszczonych dotychczas na spłatę tych zobowiązań, z podaniem, z jakich kredytów sumy te zostały spłacone, w szczególności - czy z ogólnych dochodów budżetowych związku komunalnego, czy też z pobieranego już na len cel podatku inwestycyjnego; w tym drugim przypadku winno być dołączone zestawienie wymierzonych i faktycznie pobranych sum podatku inwestycyjnego; d) o ile spłata tych zobowiązań przekracza okres danego roku budżetowego - plan pokrycia tych zobowiązań w następnych latach.
do art. 23.
do art. 24.
do art. 26.
Jako opłatę za czynność urzędową uważać należy także opłatę za załatwianie podań, którą uiszcza się w kasie komunalnej w gotówce, albo w znaczkach, wypuszczonych przez, związek komunalny, a nalepionych na podaniu.
do art. 31.
do art. 32.
Natomiast osoby, wymienione w art. 31, są obowiązane do specjalnych dopłat na rzecz związków komunalnych za szczególne korzyści i udogodnienia, osiągane z, urządzeń i zakładów dobra publicznego tych związków.
do art. 33.
do art. 38.
do art. 39.
do art. 44.
do art. 47.
Wynikające z art. 48, ust. 4, p. b i art. 49, ust. 1 uprawnienia Ministra Spraw Wewnętrznych do rozstrzygania i ostatecznego decydowania odwołań od wymiaru samoistnych danin komunalnych oraz odrębnych odwołań od wymiaru dodatków do podatków państwowych przekazuje się wojewodom, z którymi w tym względzie współdziałają z głosem stanowczym wydziały wojewódzkie.
do art. 59.
do art. 61.
Niezależnie od powyższego ma starosta krajowy prawo żądania od związków komunalnych przedkładania pisemnych sprawozdań, wyjaśniających powyższe dane.
do art. 72.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Dodatki komunalne, pobrane w myśl art. 13 u. f. k
na rzecz gminy miejskiej ...... Powiatowego Związku Komunalnego ......
STATUT
Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o tymczasowem uregulowaniu finansów komunalnych (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 106, poz. 844) wprowadza się na obszarze gminy ...... podatek od plakatów i szyldów oraz podatek od anonsów według następujących zasad:
Ogłoszenia zamieszczone w czasopismach, wychodzących co miesiąc lub częściej, aniżeli w miesięcznych odstępach czasu, ogłoszenia urzędowe, ogłoszenia wyborcze do reprezentacyj publicznych, ogłoszenia o odczytach i zgromadzeniach publicznych, oraz ogłoszenia osób, poszukujących pracy, jak również wszelkie ogłoszenia, znaki i napisy przedstawicieli państw obcych.
Pozatem w każdym poszczególnym przypadku, zasługującym na uwzględnienie, zarządowi gminy przysługuje prawo stosowania ulg podatkowych względnie zwolnień od podatku.
(Stosunek stawek podatkowych dla każdej grupy może być następujący: a) -x, b) -2x, c) -5x, d) -9x i t. d. za napisy na szybach okien, drzwiach, markizach, roletach oraz za napisy z liter plastycznych, bezpośrednio przytwierdzonych do ściany domu, podatek może być pobierany o 50% niższy; za napisy, znaki i plakaty umieszczane, urządzane na dachach lub szczytach domów, względnie w poprzek ulicy, podatek może być pobierany o 100% wyższy, aniżeli od tych obiektów podatkowych, znajdających się na parterze i I piętrze. Zarząd gminy może podzielić ulice na klasy i w związku z tem zróżniczkować powyższe stawki podatkowe);
Od przedmiotów, wyszczególnionych w § 1 statutu, a posiadających wartość artystyczną, stwierdzoną przez właściwą władzę konserwatorską I instancji, podatek będzie o 20 - 50% niższy w stosunku do stawek, wyżej określonych. Stopień ulgi - w zależności od wartości artystycznej przedmiotu - określony będzie przez władzę konserwatorską.
We wszystkich innych przypadkach podatek należy wpłacać bezpośrednio do kasy gminnej.
STATUT WZOROWY
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o tymczasowem uregulowaniu finansów komunalnych (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 106, poz. 884) wprowadza się na rzecz miasta ...... (Związku komunalnego powiatu ......) podatek od psów.
- zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 18 maja 1934 r. (Dz.U.34.46.400) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 1934 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 1936 r. o podatku komunalnym od publicznego wyświetlania filmów (Dz.U.36.64.464) z dniem 24 sierpnia 1936 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 lipca 1938 r. o podatku komunalnym od publicznego wyświetlania filmów (Dz.U.38.53.417) z dniem 29 lipca 1938 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 18 maja 1934 r. (Dz.U.34.46.400) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 1934 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 1936 r. o podatku komunalnym od publicznego wyświetlania filmów (Dz.U.36.64.464) z dniem 24 sierpnia 1936 r.
- zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 8 marca 1933 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.33.24.203).
- zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 18 maja 1934 r. (Dz.U.34.46.400) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 1934 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 1936 r. o podatku komunalnym od publicznego wyświetlania filmów (Dz.U.36.64.464) z dniem 24 sierpnia 1936 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 18 maja 1934 r. (Dz.U.34.46.400) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 1934 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 1936 r. o podatku komunalnym od publicznego wyświetlania filmów (Dz.U.36.64.464) z dniem 24 sierpnia 1936 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 18 maja 1934 r. (Dz.U.34.46.400) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 1934 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 1936 r. o podatku komunalnym od publicznego wyświetlania filmów (Dz.U.36.64.464) z dniem 24 sierpnia 1936 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1932.113.937 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wykonanie ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o tymczasowem uregulowaniu finansów komunalnych. |
Data aktu: | 23/11/1932 |
Data ogłoszenia: | 21/12/1932 |
Data wejścia w życie: | 21/12/1932 |