Wyjątek stanowią formularze listów przewozowych i wtórników dawniejszego wzoru, które w myśl § 1 pkt 5) rozporządzenia Ministra Komunikacji dnia 25 czerwca 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr 49, poz. 357) mogły być używane aż do wyczerpania zapasów; formularze te nie mogą być odtąd używane.
Regulamin przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych.
PRZEDMIOT I ZAKRES REGULAMINU.
A. Przedmioty zagrażające wybuchem, mianowicie:
B. Materiały samozapalne.
A. Przedmioty wymienione w załączniku A do regulaminu niniejszego - na warunkach tam wskazanych.
B. Zwłoki - na warunkach określonych w załączniku B do regulaminu niniejszego.
C. Tabor kolejowy toczący się na własnych kołach - pod warunkiem, że zdatność jego do biegu będzie stwierdzona przez kolej i poświadczona napisem na taborze lub w osobnym świadectwie. Parowozom, tendrom i wagonom motorowym powinien nadto towarzyszyć przydzielony przez nadawcę fachowy pracownik, który ma obowiązek ich dozorowania, w szczególności zaś ich smarowania w drodze. Opłaty za przejazd takich dozorców oraz inne warunki ich przejazdu określają taryfy.
D. Żywe zwierzęta - na warunkach określonych w załączniku C do regulaminu niniejszego.
E. Przedmioty, których załadowanie lub przewóz sprawiałyby, według oceny kolei, szczególne trudności ze względu na urządzenia lub środki przewozowe kolei, leżących na drodze przewozu. Przedmioty takie przyjmuje się do przewozu na warunkach specjalnych, ustalanych w każdym poszczególnym przypadku.
Pod tymi samymi warunkami kolej obowiązana jest przyjmować przesyłki do przewozu w obrębie tej. samej stacji za listem przewozowym lub za dokumentem przewozowym odmiennego wzoru (§ 6, pkt 3).
Przesyłki, których przewóz nie może być niezwłocznie dokonany, kolej obowiązana jest przyjmować na tymczasowe przechowanie, jeżeli posiada na stacjach nadania odpowiednie pomieszczenia. Na tymczasowe przechowanie nadawca powinien wyrazić swą zgodę w liście przewozowym. Powyższe oświadczenie należy zamieścić także we wtórniku listu przewozowego. Aż do czasu zawarcia umowy o przewóz, kolej ponosi odpowiedzialność jako przedsiębiorca składowy i ma prawo pobrać za przechowanie opłaty przewidziane w taryfie.
Kolej nie ma obowiązku przyjmować na przechowanie przedmiotów łatwo ulegających zepsuciu oraz przedmiotów wymienionych w § 4. Kolej może również uzależnić przechowanie przesyłek, których wszystkie koszty przewozu lub tylko przewoźne powinny być opłacone z góry, od złożenia odpowiedniego zabezpieczenia.
Za takie przechowanie przesyłki w wagonie za czas od przyjęcia jej do przewozu aż do wysłania kolej ma prawo pobrać opłatę określoną w taryfie.
Zarządzenia te muszą być ogłoszone w czasopiśmie przeznaczonym do ogłaszania taryf (§ 9) lub przez wywieszenie ich na stacjach i nie mogą wejść w życie przed ich ogłoszeniem w taki sposób. Na wydanie takich zarządzeń należy możliwie zwrócić również uwagę w prasie. Jeżeli zarządzenia te ogłoszono przez ich wywieszenie na stacjach, to muszą być one w ciągu czterech tygodni od daty wywieszenia potwierdzone przez ogłoszenie w czasopiśmie przeznaczonym do ogłaszania taryf.
Kolej może odmówić przyjęcia przesyłek, których przewóz doznałby przeszkód wskutek tego rodzaju ograniczeń.
UMOWA O PRZEWÓZ.
FORMA I WARUNKI UMOWY O PRZEWÓZ.
Dla przesyłki zwyczajnej można użyć albo listu przewozowego drukowanego na białym papierze według wzoru wskazanego w załączniku D (zwanego w skróceniu listem przewozowym imiennym) albo też listu przewozowego drukowanego na żółtym papierze według wzoru wskazanego w załączniku E (zwanego w skróceniu listem przewozowym na okaziciela). Dla przesyłek pośpiesznych używa się tych samych wzorów z tą tylko różnicą, że listy przewozowe imienne na takie przesyłki drukowane są na papierze różowym, a listy przewozowe na okaziciela posiadają czerwony szlak o szerokości 1 cm na górnym i dolnym brzegu obu stron oraz, że słowa "Przesyłka zwyczajna", umieszczone w nagłówku wzorów dla przesyłek zwyczajnych, są tu zastąpione słowami "Przesyłka pośpieszna".
Listy przewozowe (także ich wtórniki) drukowane są nakładem kolei. Wyjątki dla pewnych towarów określa taryfa.
Nadawca może żądać w liście przewozowym przewozu przesyłki pośpiesznej jako przyśpieszonej, jeżeli taryfa dopuszcza takie przewozy.
Zarządy kolejowe, o których mowa w pkt 6 paragrafu niniejszego, mogą przyjmować zamówienia na listy przewozowe imienne, wypełniane częściowo drukiem według wskazówek zamawiającego, pod warunkami wskazanymi w taryfie i w obwieszczeniach zamieszczanych w czasopiśmie, przeznaczonym do ogłaszania taryf.
Jeżeli kolej połączy w jeden komplet, przystosowany do wypełniania przez masę kalkową, oprócz listu przewozowego imiennego i wtórnika, także formularze potrzebne dla jej własnego użytku, to wszystkie części takiego kompletu należy wypełniać równocześnie w sposób wyżej podany.
List przewozowy na okaziciela należy wypełnić atramentem lub na maszynie.
Każdy list przewozowy powinien być wypełniony pismem wyraźnym.
Nie przyjmuje się listów przewozowych poprawionych, podskrobanych lub pozaklejanych. Przekreślenia dopuszczalne są pod warunkiem, że nadawca stwierdzi je swym podpisem, gdy zaś chodzi o ilość lub wagę sztuk, pod warunkiem, że sprostowane liczby wpisze słowami. Listy przewozowe należy wypełniać literami łacińskimi w języku polskim (na obszarze W. M. Gdańska w języku polskim lub niemieckim).
przy przesyłkach drobnych - ilość sztuk, rodzaj opakowania, cechy i numery sztuk lub, zamiast cech i numerów, wzmiankę, że na sztukach znajduje się adres odbiorcy,
przy przesyłkach, których załadowanie należy do nadawcy - rodzaj, numer i cechy własności wagonu.
Towary należy oznaczać w sposób następujący: towary wymienione w załączniku A do regulaminu niniejszego - według nazwy użytej w tyra załączniku, towary wyszczególnione w taryfach - według użytej w nich nazwy, inne towary - według nazwy przyjętej w handlu, odpowiadającej ich właściwościom.
Jeżeli miejsce przeznaczone w liścia przewozowym dla wyszczególnienia towarów nie wystarcza, do dalszego oznaczenia należy użyć osobnych dodatkowych arkuszy papieru o takich samych rozmiarach jak list przewozowy, podpisanych przez nadawcę.
W razie użycia listu przewozowego imiennego w kompletach (pkt 9) należy złożyć dodatkowe arkusze w tylu egzemplarzach, z ilu części składa się komplet, we wszystkich innych przypadkach w dwu egzemplarzach, z których jeden powinien być należycie przytwierdzony do listu przewozowego.
Jeden egzemplarz arkusza dodatkowego kolej dołącza do wtórnika listu przewozowego (§ 8).
O dołączeniu arkuszy dodatkowych powinna być umieszczona wzmianka w liście przewozowym.
Jeżeli podano ogólną wagę przesyłki, należy ją wpisać do samego listu przewozowego;
Oprócz tego nadawca może zamieścić w miarę potrzeby w przeznaczonych na to rubrykach listu przewozowego:
Na przedmioty wymienione w § 4 muszą być również sporządzone oddzielne listy przewozowe, jeżeli chodzi o przedmioty, które nie mogą być ładowane razem ze sobą lub razem z innymi towarami.
"Z przesyłki od N.",
"Z polecenia N.",
"Do rozporządzenia N.",
"Do przeekspediowania do N.",
"Ubezpieczono w N.",
"Na linię żeglugi wodnej N. lub na statek N.",
"Z linii żeglugi wodnej N. lub ze statku N.",
"Na linię samochodową N.",
"Z linii samochodowej N.",
"Na linię lotniczą N.",
"Z linii lotniczej N.",
"Do wywozu do N.".
Jeżeli wynik sprawdzenia różni się od wskazań lub oświadczeń listu przewozowego, należy go wpisać do tegoż listu przewozowego. W razie gdy sprawdzenia dokonano na stacji nadania, należy wynik wpisać również do wtórnika listu przewozowego, jeżeli ten znajduje się w rękach kolei. Jeżeli przesyłka nie odpowiada wskazaniom lub oświadczeniom listu przewozowego, kolej pobiera za ważenie i liczenie sztuk opłaty według taryfy, za sprawdzenie zaś zawartości - koszty powstałe przy takim sprawdzeniu. Opłaty te i koszty obciążają przesyłkę, jeżeli nie zostały zapłacone zaraz na miejscu.
Kolej nie pobiera opłaty za ważenie w przypadku przewidzianym w § 14, pkt 29, jeżeli bez żądania nadawcy sprawdza wagę podaną przez niego w liście przewozowym.
Dopłatę oblicza się, jak następuje:
za przedmioty wyłączone od przewozu na podstawie | |||||
§ 3, pkt 1 (4) regulaminu | 450 | złotych, | |||
za przedmioty wymienione w załączniku A: | |||||
klasy | I i II | 450 | złotych, | ||
" | III, IV i V | 300 | złotych, | ||
" | VI | 60 | złote |
od kilograma wagi brutto każdej sztuki, w której znaleziono powyższe przedmioty:
Powyższy przepis stosuje się odpowiednio również w razie zamieszczenia jakiegokolwiek wskazania lub oświadczenia, które by mogło w jakikolwiek bądź sposób spowodować zastosowanie niższej taryfy aniżeli ta, która powinna być w rzeczywistości zastosowana do danej przesyłki, oraz w przypadku niedopełnienia przez odbiorcę warunków taryfy specjalnej lub wyjątkowej, zastosowanej do przesyłki na podstawie oświadczenia nadawcy w liście przewozowym.
Za niedopełnienie takich warunków uważa się również w rozumieniu przepisów punktu niniejszego niezłożenie przez odbiorcę w terminie przewidzianym w odnośnej taryfie, pomimo żądania kolei, dostatecznego dowodu spełnienia tych warunków. Jeżeli taryfa przewiduje określony sposób przeprowadzenia takiego dowodu, to niezastosowanie się do odpowiednich przepisów tej taryfy uważa się również za niedopełnienie jej warunków w rozumieniu przepisów niniejszego punktu.
Jeżeli przesyłka składa się z towarów, do których stosuje się różne stawki taryfowe, a wagę każdego z towarów można ustalić bez trudności, dopłatę oblicza się według stawek stosowanych dla każdego towaru, gdy taki sposób obliczenia daje niższą dopłatę.
Najniższa dopłata wynosi 60 złote.
Przeciążenie ma miejsce, gdy ciężar ładunku przekracza nośność, określoną w następujący sposób:
jeżeli wagon ma tylko jeden napis określający dopuszczalne obciążenie, uważa się, że napis ten wskazuje ładowność; nośność odpowiada wówczas tej ładowności powiększonej o 5%;
jeżeli wagon ma dwa napisy, wówczas napis wskazujący niższe obciążenie oznacza ładowność, napis zaś wskazujący wyższe obciążenie - nośność,
Jeżeli przesyłka była nadana za listem przewozowym imiennym, należy nadto wezwać nadawcę, aby rozporządził nadwyżką. Jeżeli przesyłka była nadana za listem przewozowym na okaziciela, do rozporządzenia nadwyżką wzywa się posiadacza wtórnika listu przewozowego za pośrednictwem domicyliata, lub za pośrednictwem nadawcy, jeżeli domicyliata nie wskazano w liście przewozowym. Wezwanie należy przesłać listem poleconym.
Jeżeli właściwości towaru lub przepisy celne, podatkowe, skarbowe, policyjne lub przepisy innych władz administracyjnych nie zezwalają na odładowanie nadwyżki, przesyłkę należy przeładować do innego wagonu lub do dwóch wagonów z zachowaniem przepisów § 14, VI.
Za sporządzenie wtórnika listu przewozowego na okaziciela kolej pobiera opłatę wskazaną w taryfie.
Kolej jest odpowiedzialna za zgodność treści listu przewozowego z treścią wtórnika listu przewozowego w chwili zawarcia umowy o przewóz.
Na żądanie nadawcy kolej obowiązana jest wydać mu za opłatą określoną w taryfie, oprócz wtórnika listu przewozowego, także poświadczenie nadania przesyłki wzoru podanego w załączniku F do regulaminu niniejszego, które służy wyłącznie do celów wskazanych w tym regulaminie.
Gdy chodzi o taryfy lub ich zmiany, drukowane w formie osobnych wydawnictw, to w czasopiśmie tym zamiast pełnego brzmienia taryfy lub jej zmian zamieszcza się tylko ogłoszenie, że taryfę lub jej zmiany wprowadza się w życie, gdzie i za jaką cenę można nabyć dane wydawnictwo oraz od kiedy taryfa lub jej zmiany mają obowiązywać. Ta skrócona forma ogłoszenia ma tę samą moc prawną jak ogłoszenie z pełnym brzmieniem. W każdym takim osobnym wydawnictwie należy wymienić urzędowe czasopismo publiczne, w którym zamieszczono takie skrócone ogłoszenie oraz w którym ogłaszać się będzie późniejsze zmiany.
Taryfy wprowadzone tylko na pewien określony czas tracą moc obowiązującą po upływie tego czasu bez ogłoszenia o ich odwołaniu.
Natomiast dozwolone są zniżki taryfowe, należycie ogłoszone i w równej mierze dostępne dla wszystkich pod tymi samymi warunkami, jako też zniżki opłat dla przewozów na potrzeby kolei, administracji publicznej albo na cele dobroczynne.
Kwotę dopłat (§ 7) i powód ich pobrania należy wskazać w liście przewozowym, jeżeli ten, znajduje się jeszcze w posiadaniu kolei.
Przy obliczaniu przewoźnego i oznaczaniu drogi przewozu obowiązują następujące przepisy:
Wskazanie stacyj, na których mają być załatwione formalności przepisane, przez władze celne, podatkowe, skarbowe, policyjne oraz inne władze administracyjne, jest równoznaczne ze wskazaniem drogi przewozu.
1. spomiędzy kilku dróg przewozu kolej powinna wybrać dla przesyłek pośpiesznych oraz żywych zwierząt drogę, która zapewnia najszybszy przewóz do stacji przeznaczenia, dla innych przesyłek drogę, która daje najtańsze obliczenie przewoźnego w dniu zawarcia umowy o przewóz a w przypadkach, kiedy przewoźne na dwu lub więcej drogach jest jednakowe, drogę, która zapewnia najszybszy przewóz do stacji przeznaczenia;
2. spomiędzy kilku taryf bezpośrednich istniejących między stacją, nadania a stacją przeznaczenia kolej powinna wybrać taryfę, która jest najtańszą w dniu zawarcia umowy o przewóz; jeżeli najtańszą będzie taryfa specjalna lub wyjątkowa, należy ją zastosować, o ile jej warunki zostały spełnione; w braku taryfy bezpośredniej między stacją nadania a stacją przeznaczenia kolej, stosuje inne taryfy, obowiązujące na drodze przewozu wskazanej przez nadawcę lub wybranej przez kolej, przestrzegając odpowiednio powyższych przepisów punktu niniejszego.
1. że przewoźne i termin dostawy nie będą większe, niż przewoźne i termin dostawy na drodze wskazanej przez nadawcę,
2. że formalności wymagane przez władze celne, podatkowe, skarbowe, policyjne i inne władze administracyjne, jak również pojenie i karmienie żywych zwierząt, będą dokonywane zawsze na stacjach, wskazanych przez nadawcę.
Jeżeli przewóz przesyłki nadanej za listem przewozowym imiennym odbywa się inną drogą niż wskazał nadawca, należy go o tym zawiadomić na koszt kolei; w razie użycia listu przewozowego na okaziciela, kolej zawiadamia posiadacza wtórnika listu przewozowego za pośrednictwem domicyliata lub za pośrednictwem nadawcy, jeżeli domicyliata nie wskazano w liście przewozowym.
Opłaty dodatkowe oblicza się według taryfy, obowiązującej w dniu zajścia okoliczności, uzasadniającej pobranie opłaty.
A. dla przesyłek zwyczajnych:
1 dzień;
B. dla przesyłek pośpiesznych:
1 dzień;
Terminy wskazane pod A i B liczy się podwójnie, jeśli chodzi o przesyłki drobne, zawierające:
niezwykły wzrost przewozów lub niezwykłe trudności eksploatacyjne.
Termin dostawy przesyłki nadanej za listem przewozowym na okaziciela jest zachowany, jeżeli kolej przed jego upływem:
1) zatrzymania tych zwierząt celem pojenia, karmienia i skrapiania;
2) zatrzymania wskutek zarządzenia policyjnego;
3) badania weterynaryjnego;
Zawieszenia terminu dostawy przewidziane w punkcie niniejszym pod literami a) do g) działają tylko wówczas, gdy kolej wskaże w liście przewozowym ich przyczynę i czas trwania.
W braku miejsca w liście przewozowym na powyższe oświadczenie należy użyć dodatkowych arkuszy, stosując się odpowiednio do § 6, pkt 11, lit. d) regulaminu niniejszego.
Poza tym opakowanie powinno odpowiadać odnośnym przepisom regulaminu niniejszego i taryf.
Nadawca jest również odpowiedzialny za widoczne na zewnątrz wady opakowania, chociażby one nie były uznane w liście przewozowym, jeżeli kolej udowodni, że wady te istniały w czasie przyjmowania przesyłki do przewozu.
Wszystkie poprzednie napisy i kartki na sztukach przesyłki nadawca powinien przekreślić lub usunąć. Nadawca ponosi skutki niestosowania się do powyższego przepisu.
Jeżeli kolej wykonywa wymienione wyżej czynności na żądanie nadawcy, ma ona prawo pobrać za to opłaty przewidziane w taryfach.
Jeżeli dokumenty tego rodzaju nie mogą być dołączone do listu przewozowego, ponieważ złożono je na stacji, w urzędzie celnym lub w jakimkolwiek innym urzędzie, wówczas list przewozowy powinien zawierać wskazówkę, gdzie dokumenty te złożono.
Jeżeli nadawca nie opakował towarów lub nie przykrył ich oponami zgodnie z przepisami celnymi lub podatkowymi, wówczas kolej może sama tego dokonać. Koszty obciążają przesyłkę.
WYKONANIE UMOWY O PRZEWÓZ.
Nadawanie.
Służba zatrudniona przy dostawie do kolei powinna mieć przy sobie obowiązującą taryfę opłat za dostawę i okazywać ją na żądanie.
Nadawca może skorzystać z usług kolei, albo też dostarczyć przesyłkę własnymi środkami lub przez innego przedsiębiorcę.
Za czynności przewidziane w punkcie niniejszym kolej odpowiada jak ekspedytor.
Za czynności przewidziane w punkcie niniejszym kolej odpowiada jak ekspedytor.
Jeżeli przed zawarciem umowy o przewóz nadawca zażąda zwrotu towaru, którego załadowanie należy do kolei, to kolej wydaje mu go po pobraniu składowego za. cały czas przechowania i innych kosztów.
Zamawianie wagonów.
Kolej może żądać, ażeby osoba zamawiająca wagon złożyła przy zamówieniu podpisany przez nią jako przez nadawcę list przewozowy na przesyłkę, która ma być przewieziona w zamówionym wagonie. Przyjmując zamówienie na wagon kolej może żądać złożenia zabezpieczenia, którego najwyższą wysokość określa taryfa.
Kolej podstawia wagony w żądanym dniu tylko w miarę możności.
Osoba zamawiająca wagon może wskazać w zamówieniu ostateczny termin, do którego przyjmie wagon w razie niemożności podstawienia wagonu w żądanym dniu.
Gdyby wagon nie mógł być podstawiony w żądanym dniu, kolej powinna; o ile to jest możliwe, zawiadomić o tym na swój koszt osobę zamawiającą. Jeżeli oznaczono ostateczny termin, do którego wagon będzie mógł być przyjęty, kolej powinna równocześnie powiadomić, w którym dniu w ciągu tego terminu wagon będzie podstawiony.
Jeżeli kolej nie podstawi wagonu w żądanym dniu lub w ciągu oznaczonego terminu, zamówienie uważa się za wygasłe bez skutków przewidzianych w pkt 11.
Jeżeli kolej zamiast wagonu o wskazanej przez osobę zamawiającą ładowności lub powierzchni ładunkowej albo wagonu specjalnej konstrukcji podstawi inny wagon, osoba zamawiająca może odmówić przyjęcia wagonu bez skutków, przewidzianych w pkt 11.
Jeżeli osoba zamawiająca wagon odwoła zamówienie już po podstawieniu wagonu, ale jeszcze przed upływem terminu załadowania, kolej ma prawo pobrać opłatę przewidzianą w taryfie, nie przenoszącą jednak opłaty, jaką pobiera za przetrzymanie wagonu przez jeden dzień.
Jeżeli zamówienie odwołano już po upływie terminu załadowania, zamawiający powinien uiścić przewidzianą w taryfie opłatę za przetrzymanie wagonu (postojowe) za czas Od chwili podstawienia wagonu, nie mniej wszakże niż za jeden dzień.
Taryfy mogą przewidzieć także inne opłaty na wypadek odwołania zamówienia wagonów o wielkiej ładowności lub powierzchni i wagonów specjalnej konstrukcji, przydzielonych do pewnych stacyj macierzystych.
Ładowanie.
Kolej obowiązana jest uwzględnić powyższe żądanie, jeżeli według jej uznania pozwalają na to właściwości przesyłki oraz warunki eksploatacyjne na stacji nadania.
Jeżeli kolej Uwzględni takie żądanie nadawcy, obowiązana jest w liście przewozowym zamieścić o tym odpowiednią wzmiankę.
W razie żądania właściwych władz, by wagon był odkażony przed załadowaniem do niego pewnych towarów, kolej dokonywa odkażenia, pobierając od osoby zamawiającej wagon opłatę przewidzianą w taryfie.
Jeżeli przesyłkę ładuje nadawca, odpowiada on wobec kolei za uszkodzenie wagonu, urządzeń wagonowych i ładunkowych powstałe w czasie czynności ładowania, chybaby się okazało, że szkoda nie powstała z jego winy, ani z winy osób, którymi posługiwał się przy ładowaniu.
Odszkodowanie za uszkodzenie wagonu, urządzeń wagonowych i ładunkowych oblicza się według cennika, ustanowionego przez kolej i ogłoszonego w czasopiśmie, przeznaczonym do ogłaszania taryf; jednakże zobowiązany do odszkodowania może udowodnić, że wartość wyrządzonej szkody jest mniejsza. Za uszkodzenia nie przewidziane w cenniku kolej pobiera Odszkodowanie w wysokości rzeczywiście poniesionej szkody.
Kolej może w taryfach ograniczyć wykorzystywanie ładowności wagonu ze względu na nacisk osi na szyny ograniczony choćby tylko na części drogi przewozu.
Przy ładowaniu wagonów obowiązują nadto odpowiednie przepisy zawarte w taryfie.
Jeżeli jednak prawidłowe wykonywanie przewozów wymaga natychmiastowego wprowadzenia w życie takich zarządzeń, kolei służy prawo wydawać je z mocą obowiązującą od terminu wywieszenia odpowiednich ogłoszeń na odnośnych stacjach. W ogłoszeniu takim należy nadmienić, że zarządzenie podlega późniejszemu zatwierdzeniu przez Ministra Komunikacji. Jeżeli zarządzenie takie nie będzie zatwierdzone przez Ministra Komunikacji w ciągu 8 dni od terminu jego wejścia w życie, to uważa się je za niebyłe. Zatwierdzenie tych zarządzeń przez Ministra Komunikacji należy ogłaszać tym samym trybem co i taryfy.
Użycie wagonów krytych lub niekrytych.
Nadawca ma prawo żądać w liście przewozowym:
Kolej uwzględnia te żądania, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami regulaminu niniejszego lub z przepisami celnymi, podatkowymi, skarbowymi, policyjnymi i przepisami innych władz administracyjnych oraz jeżeli względy eksploatacyjne pozwalają na ich uwzględnienie.
W razie uwzględnienia żądania przewidzianego pod a), kolej ma prawo pobrać podwyższone przewoźne w wysokości określonej w taryfach.
Ustalanie wagi i ilości sztuk przesyłki oraz wagi własnej wagonu.
Kolej obowiązana jest zważyć przesyłkę, chociaż żądania tego w liście przewozowym nie umieszczono, jeżeli nadawca nie podał wagi w liście przewozowym.
Jeżeli na stacji nadania nie można zważyć przesyłki, kolej obowiązana jest uczynić to na dalszej stacji, leżącej na drodze przewozu lub na stacji przeznaczenia przesyłki, jeżeli stacje te posiadają odpowiednie wagi.
Za ważenie takich przesyłek i przeliczenie ilości sztuk kolej ma prawo pobrać opłaty określone w taryfach.
Jeżeli ani stacja nadania, ani stacja przeznaczenia, ani też żadna stacja leżąca na drodze przewozu nie posiada odpowiednich urządzeń wagonowych, a nadawca nie wskazał wagi w liście przewozowym, to za podstawę do obliczenia przewoźnego służy ładowność użytego wagonu. Nadawca może jednak w takim przypadku żądać w liście przewozowym zważenia przesyłki na stacji przez niego wskazanej; przewoźne oblicza się wówczas za łączną sumę odległości taryfowych od stacji nadania do stacji ważenia oraz od tej stacji do stacji przeznaczenia przesyłki.
Jeżeli przesyłka drobna, którą kolej sama ładuje, składa się z kilku sztuk, kolej obowiązana jest ważyć osobno poszczególne sztuki lub poszczególne części przesyłki tylko wtedy, kiedy nadawca podał oddzielnie w liście przewozowym wagę poszczególnych sztuk lub poszczególnych części przesyłki. Za takie ważenie kolej ma prawo pobrać opłaty podane w taryfach.
Przeładowanie.
Jeżeli nadawca życzy sobie być obecnym osobiście lub przez pełnomocnika przy załatwianiu powyższych formalności w drodze, to powinien życzenie swoje wyrazić w liście przewozowym w rubryce "Oświadczenia nadawcy przewidziane w regulaminie przewozu i taryfach", podając stację, na której formalności te mają być załatwione. Na żądanie nadawcy oraz za zwrotem połączonych z tym kosztów, nadawca lub jego pełnomocnik powinien być zawiadomiony o przybyciu przesyłki na stację, na której mają być dokonane wspomniane formalności.
Jeżeli formalności celnych w terminach ustalonych przepisami celnymi nie załatwi ani odbiorca ani nadawca lub jego pełnomocnik, a list przewozowy nie został wykupiony, formalności te, w porozumieniu z urzędem celnym, załatwia kolej sama.
Do terminów powyższych nie wlicza się dnia podstawienia wagonu dla załatwienia wspomnianych formalności, ani dnia wyładowania przesyłki, ani dni świątecznych, jeżeli w te dni dany urząd nie załatwia tych formalności.
Taryfy mogą przewidzieć wyjątki od przepisów punktu niniejszego.
Zawiadomienie o przybyciu przesyłki.
Na pisemne żądanie odbiorcy kolej może wprowadzić także inny sposób zawiadamiania.
Jeżeli przesyłkę wagonową przeładowano w drodze, należy o tym zawiadomić odbiorcę równocześnie z zawiadomieniem o przybyciu przesyłki.
Jeżeli w liście przewozowym nie wskazano, domicyliata, lub jeżeli zawiadomienie go okaże się niemożliwe, kolej ogłasza na stacji przeznaczenia o przybyciu przesyłki.
Wykupienie listu przewozowego. Wydanie przesyłki.
Przyjęcie listu przewozowego zobowiązuje odbiorcę do zapłacenia kolei wszystkich należności, wynikających z listu przewozowego (zobacz jednak § 18, pkt 4).
Jeżeli przy wydaniu brakuje części przedmiotów, wymienionych w liście przewozowym, należy pomimo tego zapłacić całkowitą kwotę należności, wynikających z listu przewozowego. Nie narusza to jednak prawa odbiorcy do żądania zwrotu przewoźnego za przedmioty niewydane.
Za upoważnionego do wykupienia i odbioru listu przewozowego na okaziciela uważa się osobę, która okaże kolei wtórnik listu przewozowego. Jeżeli taryfy to przewidują, odbiorcy przesyłek nadanych za listami przewozowymi na okaziciela obowiązani są opatrywać wtórniki listów przewozowych w pokwitowanie z odbioru. W takim przypadku za upoważnionego do wykupienia i odbioru listu przewozowego na okaziciela uważa się osobę, która złoży kolei wtórnik listu przewozowego zaopatrzony w pokwitowanie z odbioru. Kwitując z odbioru, odbiorca powinien zamieścić czytelny podpis i adres oraz wylegitymować się na żądanie kolei. Wydając list przewozowy, kolej zatrzymuje wtórnik.
Za "odbiorcę" w rozumieniu przepisów regulaminu niniejszego w zastosowaniu do przewozów za listami przewozowymi na okaziciela należy uważać, zależnie od okoliczności, posiadacza wtórnika listu przewozowego, osobę, która wykupiła list przewozowy, lub osobę, której wydano przesyłkę.
Po otrzymaniu oświadczenia kolej obowiązana jest niezwłocznie wywiesić na stacji przeznaczenia ogłoszenie o zaginięciu wtórnika listu przewozowego i zawiadomić o tym nadawcę oraz domicyliata, jeżeli został on wskazany w liście przewozowym. Koszty związane z ogłoszeniem i zawiadomieniem ponosi osoba składająca oświadczenie. W ogłoszeniu należy podać datę złożenia oświadczenia, istotną treść zaginionego wtórnika listu przewozowego oraz termin, po upływie którego przesyłka będzie wydana.
Przesyłkę wydaje się osobie, która złożyła oświadczenie, po upływie 10 dni od dnia wywieszenia ogłoszenia na stacji przeznaczenia, jeżeli od chwili przybycia przesyłki upłynęło co najmniej 30 dni.
Wszelkie prawa, związane z posiadaniem wtórnika listu przewozowego, wygasają z chwilą wydania przesyłki w trybie wyżej podanym.
Od tej chwili kolej nie ponosi odpowiedzialności wobec posiadacza wtórnika listu przewozowego.
Jeżeli wtórnik listu przewozowego zostanie przedstawiony przed wydaniem przesyłki osobie składającej oświadczenie, kolej obowiązana jest wydać przesyłkę jego okazicielowi, który na żądanie kolei powinien potwierdzić odbiór przesyłki oraz wylegitymować się.
Przesyłki ulegające szybkiemu zepsuciu, przesyłki, które z powodu miejscowych warunków nie mogą być przechowywane, oraz takie, które z powodu dłuższego przechowania mogłyby znacznie stracić na wartości, tudzież przesyłki, których koszty przechowania byłyby zbyt wielkie w stosunku do ich wartości, kolej może wydać przed upływem terminów wyżej wskazanych, po złożeniu przez osobę składającą oświadczenie odpowiedniego zabezpieczenia. W razie zgłoszenia się posiadacza wtórnika listu przewozowego przed upływem wskazanych wyżej terminów, kolej obowiązana jest do wypłacenia mu odszkodowania w myśl przepisów tytułu III. Nadwyżkę zabezpieczenia, pozostałą po wypłaceniu odszkodowania, zwraca kolej osobie, której wydała przesyłkę. Jeżeli zabezpieczenie nie wystarcza na wypłacenie odszkodowania, osoba, której wydano przesyłkę, obowiązana jest do pokrycia różnicy.
Jeżeli posiadacz wtórnika nie zgłosi się przed upływem terminów wyżej podanych, kolej zwraca zabezpieczenie osobie, której wydała przesyłkę.
Gdy o przybyciu przesyłki nie zawiadamia się (§ 16, pkt 7), kolej wydaje przesyłkę odbiorcy, wskazanemu w liście przewozowym imiennym. W tym przypadku odbiorca powinien wylegitymować się na żądanie kolei.
Przed wykupieniem listu przewozowego odbiorca nie ma prawa dostępu do przesyłki, ani też prawa pobierania prób towaru. Kolej może jednak zezwolić na branie prób z niektórych towarów, bądź na wszystkich, bądź też tylko na niektórych stacjach pod warunkami określonymi w taryfach.
Kolej ma prawo pobrać opłaty wskazane w taryfie, jeżeli na żądanie odbiorcy albo przestawia w obrębie tej samej stacji wagony już podstawione do wyładowania lub jeżeli na żądanie nadawcy, zamieszczone w liście przewozowym, albo na żądanie odbiorcy podstawia wagony do wyładowania na inny tor niż ten, który został przez nią przeznaczony do tego celu lub na specjalne miejsce tego ostatniego toru.
Wyładowanie.
Z podobnym żądaniem do kolei może wystąpić i odbiorca, jeżeli nadawca nie zamieścił już w liście przewozowym odmiennego żądania.
Kolej obowiązana jest uwzględnić powyższe żądanie, jeżeli według jej uznania pozwalają na to właściwości przesyłki oraz warunki eksploatacyjne na stacji przeznaczenia.
Jeżeli kolej uwzględni takie żądanie, obowiązana jest w liście przewozowym zamieścić o tym odpowiednią wzmiankę.
Sprawdzanie przesyłki na stacji przeznaczenia.
Jeżeli przesyłka składa się z kilku sztuk, kolej obowiązana jest ważyć na stacji przeznaczenia osobno poszczególne sztuki lub poszczególne części przesyłki tylko wtedy, kiedy nadawca podał oddzielnie w liście przewozowym wagę poszczególnych sztuk lub poszczególnych części przesyłki. Za takie ważenie kolej ma prawo pobrać opłaty podane w taryfach.
Jeżeli kolej zważyła przesyłkę przy nadaniu i zaznaczyła to w liście przewozowym, to ma ona prawo odmówić żądaniu zważenia tej przesyłki na stacji przeznaczenia, jeżeli na stacji tej nie ma takich samych urządzeń wagowych, jakie się znajdują na stacji, która zważyła przesyłkę przy nadaniu. Odbiorca ma jednak prawo żądać zważenia przesyłki na innej stacji, posiadającej takie same urządzenia. W tym przypadku odbiorca obowiązany jest opłacić koszty przewozu przesyłki do stacji zważenia i z powrotem.
Dostawa przesyłek do domu.
Służba zatrudniona przy dostawie do domu przesyłek powinna mieć przy sobie obowiązującą taryfę opłat za dostawę i okazywać ją na żądanie.
Za czynności przewidziane w punkcie niniejszym kolej odpowiada jak ekspedytor.
Terminy odbioru i wyładowania przesyłek.
Terminy te liczy się:
Termin odbioru przesyłek, które kolej ma wyładować i których nie dostawia do domu nie może wynosić mniej niż 24 godziny.
Kolej ma prawo żądać, aby przesyłki były wywożone ze stacji w godzinach służbowych.
Na stacjach zamkniętych w dni świąteczne dla czynności ładunkowych do terminów wolnych od składowego i postojowego nie wlicza się także tych dni.
Taryfa wymienia towary, po przewozie których kolej dokonywa wymycia lub odkażenia wagonu za odbiorcę. Za czynności te kolej pobiera opłaty przewidziane w taryfie, chociażby nawet odbiorca sam dokonał wspomnianych czynności.
Jeżeli przesyłkę wyładowuje odbiorca, odpowiada on wobec kolei za uszkodzenie wagonu, urządzeń wagonowych i ładunkowych, powstałe w czasie czynności wyładowania, chybaby się okazało, że szkoda nie powstała z jego winy, ani z winy osób, którymi posługiwał się przy wyładowaniu. Przy ustalaniu wysokości odszkodowania stosuje się przepisy § 14, pkt 16, ustęp trzeci regulaminu niniejszego.
Jeżeli jednak prawidłowe wykonywanie przewozów wymaga natychmiastowego wprowadzenia w życie takich zarządzeń, kolei służy prawo wydawać je z mocą obowiązującą od terminu wywieszenia odpowiednich ogłoszeń na odnośnych stacjach. W ogłoszeniu takim należy nadmienić, że zarządzenie podlega późniejszemu zatwierdzeniu przez Ministra Komunikacji. Jeżeli zarządzenie takie nie będzie zatwierdzone przez Ministra Komunikacji w ciągu 8 dni od terminu jego wejścia w życie, to uważa się je za niebyłe. Zatwierdzenie tych zarządzeń przez Ministra Komunikacji należy ogłaszać tym samym trybem co i taryfy.
Przy stosowaniu tych przepisów opłaty, o które według stosowanych taryf podwyższa się przewoźne, uważa się za przewoźne a nie za opłaty dodatkowe.
Wskazówka "franko cło" oznacza, że nadawca bierze na swój rachunek wszelkie kwoty, które władze celne pobiorą od kolei, jak również opłaty dodatkowe i inne pobierane przez kolej za załatwienie oclenia.
Do listu przewozowego wolno wpisać naraz kilka wzajemnie uzupełniających się oświadczeń co do frankatury.
Taryfy specjalne i wyjątkowe ze zniżonym przewoźnym mogą wprowadzić opłacanie kosztów z góry.
Poza tym dla uniknięcia trudności gospodarczych lub finansowych przy stosowaniu przepisów pkt 2 i 3 paragrafu niniejszego taryfy mogą przewidzieć odchylenia od tych przepisów.
Nadpłaty uzasadnione wynikiem sprawdzenia dokonanego według § 16, pkt 27 zwraca kolej na żądanie osoby uprawnionej.
Jeżeli odbiorca wykupił list przewozowy, nadawca obowiązany jest do pokrycia niedoboru tylko co do tych kosztów, które obowiązany był zapłacić z góry, stosownie do oświadczenia o frankaturze, wpisanego przez niego do listu przewozowego (§ 17), albo stosownie do przepisów regulaminu niniejszego i taryf; pozostałą różnicę obowiązany jest pokryć odbiorca.
Odbiorca jest obowiązany zawsze do zapłacenia niedoboru (różnicy przewoźnego) powstałego wskutek: niedopełnienia przez niego warunków taryfy specjalnej lub wyjątkowej (§ 7, pkt 5, lit. b), zastosowanej do przesyłki na podstawie oświadczenia nadawcy w liście przewozowym.
Do uiszczenia niedoboru z tytułu dopłat obowiązana jest ta osoba, która według § 7, pkt 6 miała obowiązek uiszczenia dopłaty.
Odsetki te liczą się od dnia doręczenia wezwania do zapłaty, albo od dnia wniesienia reklamacji, przewidzianej w § 40, jeżeli zaś nie było ani wezwania do zapłaty, ani reklamacji, od dnia wytoczenia powództwa sadowego.
Kwota zaliczenia może być wyrażona tylko w walucie krajowej; taryfy mogą dopuszczać wyjątki oraz określać najniższą kwotę zaliczenia.
Koszty przesłania zaliczenia za pośrednictwem poczty lub Pocztowej Kasy Oszczędności pobiera się od odbiorcy przy wydaniu przesyłki.
Kolej przeznaczenia obowiązana jest pobrać wszystkie należności, wynikające z umowy o przewóz, a w szczególności przewoźne, opłaty dodatkowe, inne koszty powstałe w czasie przewozu, zaliczenia, zaliczki w gotowiźnie, dopłaty, koszty celne i inne kwoty obciążające przesyłkę. Kolej przeznaczenia pobiera te należności tak na rachunek własny, jak i na rachunek kolei poprzednich lub na rachunek innych interesowanych.
ZMIANA UMOWY O PRZEWÓZ.
W przypadkach wymienionych pod literami e) i f) nadawca może żądać, aby posłano dalej lub odesłano z powrotem przesyłkę zwyczajną jako pośpieszną lub przesyłkę pośpieszną jako zwyczajną, jednakże pod tym warunkiem, że stacja na której przesyłkę zatrzymano, jest otwarta do, odprawy przesyłek obu tych rodzajów przewozu. Nadawca może wskazać także taryfę, jaką należy zastosować, oraz drogę przewozu.
Posiadacz wtórnika listu przewozowego może nadto drogą dodatkowego zlecenia, wskazać lub zmienić osobę domicyliata.
Posiadacz wtórnika listu przewozowego, będący równocześnie nadawcą przesyłki, ma prawo wprowadzać jeszcze następujące Zmiany umowy o przewóz drogą dodatkowego zlecenia, w którym może żądać, aby:
Oświadczenie to należy powtórzyć we wtórniku listu przewozowego w przeznaczonej na ten cel rubryce. Wtórnik powinien być przedłożony kolei jednocześnie z tym oświadczeniem i przez nią zwrócony składającemu zlecenie po stwierdzeniu przyjęcia dodatkowego zlecenia przez wyciśnięcie datownika na wtórniku pod wpisaną treścią zlecenia.
Na żądanie kolei składający zlecenie powinien wylegitymować się.
Kolej, która zastosuje się do zleceń dodatkowych posiadacza wtórnika listu przewozowego na okaziciela, nie żądając przedłożenia wtórnika z powtórzonym w nim oświadczeniem, o którym mowa wyżej w pkt 6 paragrafu niniejszego, odpowiada za szkodę, wyrządzoną przez to każdemu późniejszemu posiadaczowi wtórnika.
Skierowane bezpośrednio do stacji przeznaczenia żądanie nadawcy przesyłki, nadanej za listem przewozowym imiennym, aby jej nie wydano odbiorcy, może być tymczasowo uwzględnione na jego koszt. Nadawca powinien jednak złożyć stacji nadania zlecenie w przepisanej formie najpóźniej następnego dnia po wysłaniu tego żądania. Stacja ta obowiązana jest przesłać to zlecenie niezwłocznie na stację przeznaczenia. Jeżeli nie nadejdzie ono do stacji przeznaczenia w ciągu odpowiedniego terminu, przesyłkę wydaje się odbiorcy.
Żądanie telegraficznego lub telefonicznego zawiadomienia powinno być zamieszczone w oświadczeniu i we wtórniku listu przewozowego.
Treść telegramu lub telefonogramu należy powtórzyć pisemnie w formie przewidzianej w pkt 6. W tym przypadku, jeżeli taryfa nie postanawia inaczej, stacja przeznaczenia lub zatrzymania nie powinna ani wydawać odbiorcy listu przewozowego, ani przesyłki, ani też wysyłać przesyłki dalej, dopóki nie otrzyma pisemnego oświadczenia.
Od tej chwili kolej powinna stosować się do zleceń odbiorcy, w przeciwnym razie za następstwa niewykonania tych zleceń odpowiada wobec odbiorcy według warunków, ustalonych w tytule III.
W przypadkach wyżej wskazanych należy możliwie najrychlej zawiadomić składającego zlecenie o przeszkodach nie pozwalających na wykonanie jego zleceń. W razie nadania przesyłki za listem przewozowym na okaziciela należy oprócz tego zawiadomić domicyliata, jeżeli go wskazano w liście przewozowym.
Jeżeli kolej nie mogła z góry przewidzieć tych przeszkód, składający zlecenie ponosi wszelkie następstwa tego, że kolej rozpoczęła wykonywać jego zlecenie.
Jeżeli jednak przesyłka już minęła stację pośrednią, wówczas przewoźne oblicza się:
Jeżeli składający zlecenie polecił odesłać przesyłkę z powrotem na stację nadania, przewoźne oblicza się:
Jeżeli składający zlecenie polecił wysłać przesyłkę do innej stacji, przewoźne oblicza się:
Taryfy specjalne i wyjątkowe mogą dopuszczać wyjątki od przepisów punktu niniejszego.
Jeżeli wskazówki te, według uznania kolei, nie mogą być wykonane, żąda ona nowych wskazówek od nadawcy.
Jeżeli odpowiedź osoby uprawnionej nie nadejdzie w ciągu 4 dni od chwili wysłania przez kolej pisma z żądaniem wskazówek, kolej pobiera składowe według taryfy. W przypadkach, gdy warunki przewozowe lub właściwości towaru nie pozwalają na wyładowanie lub gdy kolej nie ma prawa wyładować przesyłki ze względów celnych, podatkowych, skarbowych, policyjnych lub innych, po upływie powyższego terminu pobiera się postojowe według taryfy.
Jeżeli przy przesyłce, nadanej za listem przewozowym na okaziciela, list przewozowy nie zostanie wykupiony w terminie przewidzianym w taryfie, stacja przeznaczenia wzywa do odbioru przesyłki w sposób wyżej wskazany posiadacza wtórnika za pośrednictwem domicyliata lub za pośrednictwem nadawcy, jeżeli domicyliata nie wskazano w liście przewozowym.
Nadawca powinien załączyć do wskazówek wtórnik listu przewozowego, w którym Wskazówki te powinny być powtórzone i przez niego podpisane. Jeżeli odbiorca odmówił przyjęcia przesyłki, wystarcza gdy nadawca dołączy do wskazówek zawiadomienie stacji przeznaczenia o przeszkodzie w wydaniu. Wskazówki, z którymi połączono jedną ze zmian umowy o przewóz, przewidzianych w § 21, pkt 1, lit. g), h) lub i), należy składać za pośrednictwem stacji nadania.
W razie zawarcia takiej umowy kolej nie zawiadamia nadawcy o przeszkodzie w wydaniu, lecz po upływie umówionego okresu przechowania zwraca przesyłkę nadawcy, jeżeli wcześniej hle nastąpi jej odbiór. Nadawca, który zawarł taką umowę, powinien zamieścić w liście przewozowym odpowiednie żądanie określające sposób postępowania kolei.
Składowe za cały czas przechowania obciąża przesyłkę. W razie zawarcia takiej umowy kolej ma prawo żądać złożenia odpowiedniego zabezpieczenia.
Jeżeli odbiorca przesyłki, nadanej za listem przewozowym imiennym, który odmówił przyjęcia przesyłki zgłosi się później po jej odbiór, przesyłkę należy mu wydać, jeżeli stacja przeznaczenia nie otrzymała w międzyczasie od nadawcy odmiennych wskazówek. O tym późniejszym wydaniu przesyłki należy nadawcę zawiadomić niezwłocznie listem poleconym.
Jeżeli jednak po upływie powyższego terminu, lecz przed otrzymaniem lub wykonaniem przez stację przeznaczenia rozporządzeń nadawcy, posiadacz wtórnika listu przewozowego zażąda wydania przesyłki, kolej przesyłkę wydaje, zawiadamiając o tym nadawcę listem poleconym,
Osobę uprawnioną należy, w miarę możności, zawiadomić uprzednio listem poleconym o zarządzonej sprzedaży, w trybie określonym w pkt 1 paragrafu niniejszego.
Jeżeli kolej sprzedaje przesyłkę, to ma ona prawo, oprócz kwot pobieranych tytułem zwrotu wydatków w gotowiźnie, należności za dokonany przewóz i za dostawę przesyłki do miejsca sprzedaży, pobrać także przewidzianą w taryfie opłatę za przygotowanie i dokonanie sprzedaży.
W razie sprzedaży przesyłki uzyskaną kwotę oddaje się do rozporządzenia nadawcy przesyłki nadanej za listem przewozowym imiennym po potrąceniu nie zapłaconych jeszcze kosztów a w danym razie dopłat. W razie użycia listu przewozowego na okaziciela wspomniana kwota po potrąceniu podanych wyżej należności pozostaje do rozporządzenia posiadacza wtórnika listu przewozowego. W razie zaginięcia wtórnika listu przewozowego na okaziciela stosuje się odpowiednio przepisy § 16, pkt 11 regulaminu niniejszego.
Na żądanie osoby zainteresowanej kole; wydaje jej odpis protokółu sprzedaży.
ZABEZPIECZENIE PRAW KOLEI.
Kolej ma prawo zastawu na przesyłce dla zabezpieczenia wszystkich należności, wskazanych w § 20. Prawo to istnieje tak długo, dopóki przesyłka znajduje się w posiadaniu kolei lub osoby trzeciej, która ją dzierży dla kolei.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KOLEI. REKLAMACJE. POWÓDZTWO. INNE PRZEPISY.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ.
W przypadku przewidzianym w pkt 1 pod lit. a) domniemania tego nie stosuje się w razie nadmiernego ubytku lub w razie zaginięcia całych sztuk.
według ceny giełdowej,
w braku ceny giełdowej według bieżących cen targowych,
w braku jednych i drugich według wartości zwyczajnej,
jaką towary tego samego rodzaju i gatunku miały w miejscu i czasie przyjęcia przesyłki do przewozu. Wysokość odszkodowania nie może jednak przewyższać 3.440 złotych za każdy brakujący kilogram wagi brutto z zastrzeżeniem ograniczeń, przewidzianych w § 34.
Jeżeli przewoźne oblicza się według wag jednostkowych, przewidzianych w taryfach dla poszczególnych sztuk przesyłki, to za podstawę do obliczenia odszkodowania służy nie rzeczywista waga przesyłki, lecz określona w taryfie waga jednostkowa.
Jeżeli przewoźne oblicza się stosownie do taryfy nie według wagi, lecz według ilości sztuk przesyłki lub według powierzchni podłogi wagonu, to za podstawę do obliczenia odszkodowania służy waga przeciętna towaru danego rodzaju.
Nadto należy zwrócić przewoźne, cło i inne kwoty, zapłacone w związku z przewozem zaginionego towaru, jednak bez jakiegokolwiek dalszego odszkodowania.
Wyższego odszkodowania można żądać tylko w przypadku deklarowania wartości dostawy, stosownie do § 35, pkt 4, oraz w przypadku złego zamiaru lub rażącego niedbalstwa kolei, stosownie do § 36.
O złożeniu takiego żądania należy jej wydać poświadczenie na piśmie.
chmiel,
drzewo farbiarskie tarte lub mielone,
futra w błamach,
jarzyny świeże,
kit świeży,
kory,
korzenie,
korzeń lukrecjowy,
kości całe lub mielone,
liście tytoniowe świeże,
mydła i oleje twarde,
odpadki skór,
owoce suszone i smażone,
owoce świeże,
rogi i kopyta,
ryby suszone,
skóry niewyprawione,
skóry wyprawione,
sól,
szczecina,
ścięgna zwierzęce
tłuszcze,
tytoń krajany,
wełna owcza,
włosie końskie;
Odszkodowanie nie może jednak przewyższać:
W razie częściowego zaginięcia należy odszkodowania te zapłacić, w danym razie tylko za niezawinioną część przesyłki.
W razie uszkodzenia przyznaje się, w danym razie, te odszkodowania obok odszkodowania przewidzianego w § 32.
Odszkodowania przewidziane w pkt 1 i 2, łącznie z odszkodowaniami przewidzianymi w §§ 29 i 32, nie mogą w żadnym razie wynosić więcej, niż odszkodowanie za całkowite zaginięcie przesyłki.
Jeżeli taką maksymalną kwotę przewiduje taryfa, którą zastosowano tylko na części drogi przewozu, ograniczenie odpowiedzialności może być zastosowane tylko wówczas, gdy fakt uzasadniający odszkodowanie zaszedł na tej właśnie części drogi przewozu.
Kwota deklarowanej wartości dostawy powinna być podana w walucie krajowej, jeżeli taryfa nie dozwala na oznaczanie tej kwoty także w innej walucie.
Taryfy mogą zniżyć tę opłatę i określić minimum należności.
Jeżeli wysokość deklarowanej kwoty jest niższa od odszkodowań przewidzianych w § 33, wówczas można żądać tych odszkodowań zamiast odszkodowań przewidzianych pod literami a) i b).
We wszystkich przypadkach, w których całkowite albo częściowe zaginięcie, uszkodzenie albo przekroczenie terminu dostawy przesyłki wynikło wskutek złego zamiaru lub rażącego niedbalstwa kolei, należy wypłacić osobie uprawnionej pełne odszkodowanie za udowodnioną szkodę do podwójnej wysokości kwot maksymalnych, przewidzianych, zależnie od okoliczności, w §§ 29, 32, 33, 34 i 35.
Osoba uprawniona może żądać odsetek w stosunku sześciu od sta rocznie od sumy odszkodowania przyznanego jej z jednego listu przewozowego, jeżeli odszkodowanie to przewyższa dwadzieścia złotych.
Odsetki te liczą się od dnia wniesienia reklamacji, przewidzianej w § 40, lub jeżeli reklamacji nie zgłoszono, od dnia wytoczenia powództwa sądowego.
Każde niesłusznie otrzymane odszkodowanie należy zwrócić.
W razie oszustwa, niezależnie od skutków sądowo-karnych, kolej ma nadto prawo żądać zapłacenia kwoty równej tej, którą niesłusznie wypłaciła.
Kolej odpowiada za swoich pracowników oraz za inne osoby, którymi się posługuje przy wykonaniu przyjętego na siebie przewozu.
Jeżeli jednak pracownicy kolei, na żądanie osoby interesowanej, sporządzają listy przewozowe, dokonywają tłumaczeń lub spełniają inne czynności, do których kolej nie jest obowiązana, uważa się ich za działających na rachunek osoby, której oddają te usługi.
REKLAMACJE ADMINISTRACYJNE. POWÓDZTWA. PRZEDAWNIENIE.
Jeżeli przesyłka była nadana za listem przewozowym na okaziciela, to nadawca, wnosząc reklamację, powinien złożyć oryginalne poświadczenie nadania, otrzymane od kolei zgodnie z § 8, pkt 8, zaś odbiorca list przewozowy, jeżeli mu go wydano; przy reklamacjach dotyczących roszczeń, wskazanych w § 41, pkt 3, posiadacz wtórnika listu przewozowego musi złożyć wtórnik listu przewozowego, zaś odbiorca list przewozowy, jeżeli mu go wydano.
Przy reklamacjach o zwrot kwot, na które kolej wydała osobne pokwitowania, należy zamiast wymienionych wyżej dokumentów złożyć odpowiednie pokwitowanie; kolej może jednak żądać w razie potrzeby także złożenia, zależnie od okoliczności, jednego z wyżej wymienionych dokumentów oprócz pokwitowania.
Kolej może żądać, aby podpisy na tych dokumentach były należycie uwierzytelnione. Dokumentów tych kolej nie zwraca osobie reklamującej.
Kolej może na żądanie osoby interesowanej podjąć się uwierzytelnienia odpisów powyższych dokumentów za opłatą określoną w taryfie. Odpis uwierzytelniony w taki sposób służy wyłącznie do rozpatrzenia danej reklamacji.
Załatwiając reklamacje ostatecznie, kolej może żądać przedstawienia oryginalnego listu przewozowego, wtórnika listu przewozowego, zaświadczenia o zaliczeniu, poświadczenia nadania lub pokwitowania, ażeby stwierdzić na nich ostateczne załatwienie.
A. Jeżeli przesyłka była nadana za listem przewozowym imiennym:
nadawcy, dopóki posiada on prawo zmiany umowy o przewóz według § 21, odbiorcy, od chwili gdy wydano mu list przewozowy lub gdy skorzystał z prawa, przysługującego mu na mocy § 16, pkt 18.
Wytaczając powództwo, nadawcą powinien przedstawić wtórnik listu przewozowego. Nadawca, nie posiadający wtórnika listu przewozowego, może wytoczyć powództwo przeciwko kolei jedynie za zgodą odbiorcy lub jeżeli udowodni, że odbiorca odmówił przyjęcia przesyłki.
B. Jeżeli przesyłka była nadana za listem przewozowym na okaziciela:
posiadaczowi wtórnika listu przewozowego, dopóki przesyłki nie wydano, zaś odbiorcy po wydaniu przesyłki.
Jeżeli prawo rozporządzania przesyłką przeszło na nadawcę zgodnie z § 24, pkt 8, nie ma on obowiązku przedstawiania wtórnika listu przewozowego.
Powództwa z tytułu roszczeń wynikających z innych stosunków prawnych opartych na przepisach regulaminu niniejszego i taryf można wytaczać tylko przeciwko kolei, na której zaszło zdarzanie uzasadniające roszczenie.
Odpis tego protokołu powinien być wydany osobie uprawnionej bezpłatnie na jej żądanie.
Zastrzeżenia uczynione przy przyjęciu przesyłki nie mają znaczenia, jeżeli kolej ich nie uznała.
Termin przedawnienia wynosi natomiast trzy lata, jeżeli chodzi:
dla roszczeń o zapłatę lub zwrot kwot, stanowiących przedmiot rachunku przedpłaty, - od dnia rozliczenia się z nadawcą z rachunku przedpłaty;
dla roszczeń kolei o zwrot kwot, które opłacił odbiorca zamiast nadawcy lub nadawca zamiast odbiorcy, a które kolej musi zwrócić osobie uprawnionej, - od dnia zwrotu tej kwoty;
Dnia wskazanego jako początek terminu przedawnienia nie wlicza się w żadnym razie do tego terminu.
Dalsze reklamacje, których przedmiotem jest to samo roszczenie, nie zawieszają biegu przedawnienia.
Roszczeń wygasłych lub przedawnionych według przepisów §§ 44 i 45 nie można dochodzić w drodze powództwa wzajemnego, ani podnosić w drodze zarzutu.
ROZRACHUNEK. WZAJEMNE ROSZCZENIA ZWROTNE MIĘDZY KOLEJAMI.
A. w razie przewozu dwiema kolejami sąsiednimi:
B. w razie przewozu trzema lub więcej kolejami:
Koleje mogą zawierać odrębne umowy bądź z góry dla różnych przypadków roszczeń zwrotnych, które by mogły zajść między nimi, bądź dla pewnego specjalnego przypadku.
WALUTA. PRZEPISY SPECJALNE O PRZEWOZIE WAGONÓW PRYWATNYCH.
To samo dotyczy wszelkich wypłat, dokonywanych przez kolej na podstawie regulaminu niniejszego i taryf.
Kolej obowiązana jest w ten sam sposób ogłaszać kursy, po jakich przyjmuje zapłatę w walucie innej niż krajowa (kursy przyjmowania).
Przy przewozie wagonów prywatnych stosuje się przepisy załącznika J do regulaminu niniejszego.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
(do § 4 regulaminu przewozu).
o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo.
ZAŁĄCZNIK B
(do § 4 regulaminu przewozu).
PRZEPISY O PRZEWOZIE ZWŁOK.
Załącznik C
(do § 4 regulaminu przewozu).
PRZEPISY O PRZEWOZIE ŻYWYCH ZWIERZĄT.
Jeżeli zwierząt nie można wysłać pociągiem przeznaczonym stosownie do pkt 1 do przewozu zwierząt, kolej może je wysłać innym odpowiednim pociągiem, zawiadamiając o tym nadawcę.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Załącznik D
(do § 6 regulaminu przewozu).
Załącznik D 1
(do § 8 regulaminu przewozu).
Załącznik E
(do § 6 regulaminu przewozu).
Załącznik E 1
(do § 8 regulaminu przewozu).
Załącznik F
(do § 8 regulaminu przewozu).
Załącznik G
(do § 12 regulaminu przewozu).
BRAK LUB WADLIWOŚĆ OPAKOWANIA.
Oświadczenie ogólne.
Załącznik H
(do § 21 regulaminu przewozu).
ZLECENIE ZMIANY UMOWY O PRZEWÓZ.
Załącznik J
(do § 52 regulaminu przewozu).
PRZEPISY O PRZEWOZIE WAGONÓW PRYWATNYCH.
Na każdym wagonie prywatnym wymienionym wyżej pod literami a) i b) powinny się znajdować następujące napisy:
W ten sam sposób powinny być oznaczone wagony prywatne, wskazane wyżej pod literą c), z wyjątkiem będących własnością kolei, lecz wynajętych osobom prywatnym, które to wagony zamiast znaku [P] otrzymują znak (w) (wynajęty od kolei).
Oświadczenie właściciela nie jest potrzebne, jeżeli odbiorca wagonu próżnego, wysłanego przez właściciela do załadowania, nadaje go do przewozu z ładunkiem na stacji, na którą wagon nadszedł w stanie próżnym.
Nadawca próżnego wagonu nie może bez zgody właściciela wprowadzić żadnych zmian w umowie o przewóz.
Przepis ten stosuje się również do wagonów próżnych, które przybyły do załadowania, a które nie zostaną w ciągu ośmiu dni po przybyciu nadane do przewozu przez odbiorcę w stanie ładownym, jeżeli przed upływem tego terminu właściciel nie nadesłał odmiennego zlecenia.
Przepisów punktu niniejszego nie stosuje się do wagonów prywatnych, znajdujących się na bocznicach prywatnych.
Jeżeli wagony prywatne posiadają umieszczone na osiach przybory napędowe, to w razie żądania uruchomienia tych przyborów należy w liście przewozowym, w rubryce "Nazwa towaru", zamieścić wzmiankę: "Użyć siły napędowej z osi wagonu". Kolej ma prawo pobrać za użycie siły napędowej z osi wagonu opłatę przewidzianą w taryfie.
Jeżeli w ciągu ośmiu dni po wysłaniu telegramu właściciel nie udzieli żadnej wskazówki, kolej ma prawo zwrócić wagon z urzędu na stację macierzystą za listem przewozowym, wystawionym na nazwisko właściciela i na jego adres. Przyczyny zwrotu wagonu należy podać w liście przewozowym.
Koszty przewozu i inne koszty powstałe aż do stacji, na której wagon zatrzymano, oraz koszty wynikłe wskutek wykonania wskazówek właściciela lub zwrotu wagonu z urzędu na stację macierzystą przez kolej obciążają przesyłkę.
Właściciel zachowuje swoje prawa stosownie do przepisów niżej zamieszczonego § 5, jeżeli zatrzymanie wagonu spowodowane zostało z winy kolei.
Przepisy punktu niniejszego stosuje się także:
Nie żąda się wskazówek właściciela, jeżeli kolej dokonywa na własny koszt nieznacznych napraw, niezbędnych do przywrócenia wagonu do stanu zdatności do biegu lub do użytku.
Bieg terminu dostawy zawiesza się na czas postoju wagonu, wynikłego wskutek uszkodzenia, które nie pozwala na dalszy przewóz.
Za przekroczenie terminu dostawy próżnego wagonu oznaczonego znakiem (w) kolej nie odpowiada.
Również za uszkodzenie naczyń, pokrytych od wewnątrz (emalią, ebonitem itp.), odpowiada ona tylko wtedy, gdy na samym naczyniu są ślady zewnętrznego uszkodzenia, za które kolej ponosi odpowiedzialność.
Kolej ma prawo żądać od właściciela zabezpieczenia zapłaty odszkodowań, które miałby on uiścić kolei według powyższych postanowień.
Dla należności z tytułu tych szkód przysługuje kolei prawo zastawu na wagonie prywatnym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1938.73.521 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Regulamin przewozu przesyłek towarowych na kolejach żelaznych. |
Data aktu: | 24/09/1938 |
Data ogłoszenia: | 28/09/1938 |
Data wejścia w życie: | 01/10/1938 |