Dzięki wysiłkowi mas pracujących miast i wsi, a przede wszystkim klasy robotniczej, podstawowe zadania planu na lata 1947 i 1948 zostały nie tylko wykonane, ale nawet w istotny sposób przekroczone.
Plan produkcji przemysłu państwowego według wartości za okres dwóch lat został wykonany w 108%. Plan w rolnictwie w zakresie obszaru zasiewów został wykonany w 103%; plan kolejowych przewozów towarowych w tonach - w 109%.
Gospodarka narodowa Polski w końcu roku 1948 coraz wyraźniej przechodzi od odbudowy aparatu produkcyjnego do jego rozbudowy.
Podstawowe zadanie trzyletniego Planu Odbudowy Gospodarczej, podniesienie stopy życiowej mas pracujących powyżej poziomu przedwojennego jest systematycznie realizowane.
Wyniki produkcyjne doprowadziły do umocnienia ustroju demokracji ludowej i umożliwiły postawienie przed naszym krajem zadania budowy podstaw społeczeństwa socjalistycznego.
Wyniki te zostały osiągnięte w ostrej walce klasowej przeciw elementom kapitalistycznym, które usiłowały poderwać gospodarkę narodową Polski poprzez spekulację i przechwytywanie produktu dodatkowego w takim stopniu, że w niektórych okresach zagrażało ono przejściowo realizacji zadań planu trzyletniego w zakresie podniesienia stopy życiowej ludności pracującej.
Upowszechnienie ruchu współzawodnictwa pracy stało się poważnym czynnikiem, zapewniającym wykonywanie i przekraczanie zadań planu. Szczególnie dobitnie ujawniło się to w toku akcji Czynu Kongresowego, która przyniosła poważne zwiększenie wydajności pracy i wzrost produkcji. Zjednoczenie klasy robotniczej uwielokrotnia jej siły, wzmacnia jej kierowniczą rolę w narodzie i otwiera szerokie perspektywy na drodze budownictwa socjalistycznego w Polsce.
Plan na rok 1949 zamyka okres trzyletniego Planu Odbudowy Gospodarczej. Wykonanie tego planu stworzy podstawę dla realizacji sześcioletniego planu rozwoju i przebudowy gospodarczej Polski, planu budowy podstaw socjalizmu, wielkiego rozwoju sił wytwórczych, wzrostu dobrobytu mas pracujących, rozkwitu kultury.
Wykonanie planu na rok 1949 zadecyduje o wykonaniu planu trzyletniego jako całości, zadecyduje o wykonaniu zadań w dziedzinie odbudowy sił wytwórczych i wzrostu dobrobytu ludzi pracy.
Istnieją wszelkie warunki obiektywne dla przedterminowego wykonania planu trzyletniego. Aby jednak wykonanie planu trzyletniego przed terminem stało się faktem, trzeba wzmóc zorganizowany wysiłek mas pracujących we wszystkich dziedzinach.
Realizując plan trzyletni na 2-3 miesiące przed końcem r. 1949, masy pracujące Polski przyśpieszą zakończenie okresu odbudowy gospodarczej, przejście gospodarki polskiej do okresu rozbudowy i przebudowy i zbudowanie podstaw społeczeństwa socjalistycznego.
PRZEMYSŁ.
Wartość produkcji środków wytwórczych w przemyśle państwowym według cen z 1937 r. wyniesie około 61% ogólnej wartości produkcji przemysłu państwowego, a wartość produkcji środków spożycia około 39%, podczas gdy w r. 1948 wartość środków wytwórczych stanowiła około 60%, a wartość środków spożycia - około 40% ogólnej wartości produkcji tego przemysłu.
Ustala się wytwórczość ważniejszych artykułów przemysłowych w przemyśle uspołecznionym, jak następuje:
Jednostka miary |
Produkcja 1949 r. |
Odsetki do |
||
planu 1948 r. |
przewidywanego wykonania 1948 r. |
|||
Przemysł paliw i energetyki: | ||||
energia elektryczna ogółem. |
mld. kWh |
8,1 |
107 |
110 |
węgiel kamienny |
mil. ton |
74 |
110 |
108 |
węgiel brunatny |
- " - |
5 |
119 |
114 |
brykiety z węgla kamiennego |
tys. ton |
757 |
116 |
111 |
brykiety z węgla brunatnego |
- " - |
194 |
130 |
154 |
koks |
- " - |
5.429 |
115 |
110 |
w tym przemysł państwowy |
- "- |
4.892 |
113 |
108 |
Przemysł naftowy: | ||||
ropa naftowa |
tys. ton |
142 |
111 |
105 |
gaz ziemny |
mil. m3 |
200 |
95 |
123 |
Przemysł mineralny: | ||||
cement portlandzki i hutniczy |
tys. ton |
1.950 |
115 |
103 |
cegła budowlana (pełna i dziurawka bez cegły z rozbiórki) |
mil. szt. |
936 |
116 |
114 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
746 |
120 |
115 |
wapno palone budowlane |
tys. ton |
732 |
170 |
126 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
653 |
164 |
116 |
szkło okienne |
tys. m2 |
10.639 |
106 |
104 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
10.439 |
106 |
104 |
porcelana stołowa |
tona |
5.523 |
113 |
115 |
porcelana elektrotechniczna i techniczna |
- " - |
3.581 |
128 |
123 |
Przemysł hutniczy: | ||||
rudy żelazne surowe |
tys. ton |
645 |
107 |
107 |
surówka |
- " - |
1.211 |
112 |
112 |
stal surowa |
- " - |
2.033 |
119 |
111 |
wyroby walcowane |
- " - |
1.400 |
119 |
111 |
rudy cynku surowe |
- " - |
984 |
108 |
104 |
cynk (hutniczy, elektrolityczny, pył) |
- " - |
100 |
111 |
107 |
blacha cynkowa |
- " - |
33,1 |
93 |
92 |
ołów rafinowany |
- " - |
17,0 |
112 |
104 |
Przemysł metalowy: | ||||
obrabiarki do metali |
sztuka |
4.655 |
141 |
141 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
4.505 |
138 |
139 |
parowozy normalnotorowe |
- " - |
267 |
108 |
111 |
wagony osobowe normalnotorowe |
- " - |
237 |
126 |
134 |
węglarki |
- " - |
13.800 |
105 |
99 |
ciągniki |
- " - |
2.000 |
167 |
167 |
motocykle |
- " - |
4.000 |
133 |
220 |
rowery |
tys. sztuk |
75,0 |
75 |
107 |
konstrukcje stalowe |
tys. ton |
78,2 |
153 |
140 |
maszyny i narzędzia rolnicze oraz młyńskie (C.Z.P. Metalowego) |
mil. zł 1937 r. |
46,0 |
94 |
99 |
Przemysł stoczniowy: | ||||
statki morskie |
ton konstr. |
8.859 |
220 |
220 |
kutry metalowe |
- " - |
1.276 |
- |
- |
Przemysł elektrotechniczny: | ||||
maszyny wirujące |
tona |
3.234 |
112 |
113 |
transformatory |
- " - |
3.062 |
121 |
115 |
kable |
tys. ton |
12,9 |
146 |
107 |
żarówki oświetleniowe |
mil. sztuk |
22,4 |
143 |
137 |
aparatura zabezpieczeniowa wysokiego i niskiego napięcia |
tys. sztuk |
198 |
164 |
204 |
odbiorniki radiowe |
- " - |
87,5 |
175 |
213 |
Przemysł chemiczny: | ||||
barwniki |
tys. ton |
3,0 |
135 |
125 |
azotniak wysokoprocentowy |
- " - |
140 |
103 |
103 |
saletrzak (łącznie z saletrą amonową) |
- " - |
104 |
83 |
81 |
saletra wapniowa |
- " - |
38,0 |
- |
- |
siarczan amonu |
- " - |
48,9 |
116 |
111 |
superfosfat mineralny |
- " - |
361 |
134 |
142 |
supertomasyna |
- " - |
18,0 |
- |
514 |
kwas siarkowy |
- " - |
276 |
128 |
126 |
soda kalcynowana |
- " - |
138 |
120 |
115 |
soda kaustyczna |
- " - |
55,8 |
126 |
117 |
elektrody węglowe |
- " - |
10,0 |
125 |
116 |
mydło |
- " - |
34,6 |
164 |
155 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
33,3 |
166 |
161 |
smoła surowa |
- " - |
212 |
116 |
110 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
181 |
114 |
108 |
Przemysł włókienniczy: | ||||
przędza bawełniana |
tys. ton |
89,2 |
113 |
112 |
tkaniny bawełniane |
mil. m |
371 |
116 |
109 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
370 |
116 |
109 |
przędza wełniana |
tys. ton |
35,1 |
118 |
116 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
35,0 |
117 |
115 |
tkaniny wełniane |
mil. m |
46,4 |
114 |
114 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
46,1 |
113 |
113 |
tkaniny lniane i konopne |
- " - |
32,1 |
123 |
113 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
32,1 |
123 |
113 |
tkaniny jedwabne |
- " - |
36,4 |
132 |
113 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
34,3 |
133 |
116 |
sztuczne włókno cięte |
tys. ton |
10,9 |
123 |
111 |
wyroby dziane |
- " - |
6,8 |
111 |
112 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
6,5 |
111 |
109 |
Przemysł odzieżowy: | ||||
płaszcze męskie i damskie |
tys. sztuk |
1.143 |
- |
171 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
743 |
- |
166 |
ubrania |
tys. kompl. |
4.522 |
- |
174 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
3.344 |
- |
159 |
Przemysł skórzany: | ||||
skóry podeszwowe |
tona |
11.460 |
149 |
140 |
skóry wierzchnie z futrówką |
tys. m2 |
1.764 |
133 |
120 |
obuwie mechaniczne |
tys. par |
9.283 |
125 |
112 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
8.280 |
124 |
111 |
pasy pędne |
tona |
450 |
94 |
100 |
Przemysł papierniczy: | ||||
celuloza ogółem |
tys. ton |
117 |
114 |
107 |
papier ogółem |
- " - |
245 |
111 |
103 |
tektura |
- " - |
42,4 |
124 |
126 |
zeszyty |
mil. sztuk |
185 |
112 |
149 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
98,6 |
79 |
115 |
Przemysł drzewny: | ||||
tarcica |
tys. m3 |
2.998 |
265 |
109 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
2.924 |
281 |
109 |
sklejki i płyty stolarskie |
- " - |
45,5 |
134 |
143 |
okleiny |
- " - |
2.845 |
205 |
161 |
płyty spilśnione |
- " - |
200 |
87 |
118 |
meble gięte |
tys. sztuk |
829 |
167 |
130 |
Przemysł cukrowniczy: | ||||
cukier |
tys. ton |
620 |
119 |
109 |
Przemysł spożywczy: | ||||
olej surowy |
tona |
36.969 |
- |
114 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
35.754 |
125 |
113 |
margaryna |
- " - |
15.000 |
150 |
118 |
cukierki |
- " - |
17.447 |
162 |
130 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
13.000 |
166 |
124 |
czekolada, kakao |
- " - |
3.406 |
148 |
120 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
1.900 |
131 |
96 |
drożdże prasowane |
- " - |
6.560 |
92 |
99 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
5.600 |
90 |
100 |
Przemysł fermentacyjny: | ||||
wina różne |
tys. l |
7.142 |
175 |
150 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
3.442 |
149 |
133 |
piwo |
tys. hl |
1.796 |
133 |
122 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
1.612 |
133 |
123 |
Przemysł konserwowy: | ||||
bekony |
tona |
21.000 |
175 |
189 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
18.000 |
300 |
214 |
konserwy mięsne |
- " - |
12.350 |
77 |
109 |
w tym przemysł państwowy |
- " - |
6.350 |
127 |
120 |
konserwy rybne |
- " - |
1.310 |
127 |
127 |
Monopole: | ||||
papierosy |
mil. sztuk |
16.625 |
128 |
112 |
spirytus surowy 100% (łącznie ze Zrzeszeniem Gorzelni Rolniczych) |
mil. l |
112 |
112 |
114 |
sól kamienna i warzona |
tys. ton |
394 |
101 |
101 |
zapałki (ze zwiększeniem ilości polepszonych gatunków) |
tys. skrzyń |
219 |
111 |
99 |
Spośród wyrobów, wymienionych w art. 3, przemysł samorządowy wyprodukuje w szczególności:
537 |
tys. ton |
koksu, |
343 |
mil. m3 |
gazu oczyszczonego, |
52,1 |
tys. ton |
brukowca i kostki, |
8,4 |
" " |
wapna budowlanego, |
92,7 |
mil. sztuk |
cegły budowlanej (pełnej i dziurawki), |
4,7 |
" " |
dachówki czerwonej, |
88,0 |
tys. sztuk |
kafli, |
8.523 |
sztuk |
wodomierzy, |
31,0 |
tys. ton |
smoły surowej. |
Spośród wyrobów, wymienionych w art. 3, przemysł spółdzielczy wyprodukuje w szczególności:
70,9 |
tys. ton |
wapna budowlanego, |
97,3 |
mil. sztuk |
cegły budowlanej, |
14,0 |
" " |
dachówki czerwonej, |
12,1 |
tys. ton |
szkła, |
150 |
sztuk |
obrabiarek do metali, |
235 |
tys. m |
tkanin bawełnianych, |
374 |
" " |
tkanin wełnianych, |
699 |
tys. par |
skórzanego obuwia mechanicznego, |
4.447 |
ton |
cukierków, |
550 |
" |
konserw owocowych, |
1.506 |
" |
czekolady i kakao, |
960 |
" |
drożdży prasowanych. |
energia elektryczna (C.Z.E.) 35%
węgiel kamienny 35%
węgiel brunatny 95%
koks 55%
stal surowa 22%
rudy cynku 36%
wagony pocztowe 100%
węglarki 64%
żurawie i dźwigi 97%
wodomierze 57%
konstrukcje stalowe 64%
kwas siarkowy 37%
cement portlandzki 31%
cegła budowlana 40%
szkło płaskie 46%
odbiorniki radiowe 73%
miazga drzewna 46%
papier ogółem 32%
tektura 53%
tkaniny z jedwabiu sztucznego 47%
tkaniny bawełniane 28%
obuwie wytwórczości mechanicznej 38%
cukier 37%.
Przemysł państwowy rozpocznie w r. 1949 produkcję następujących ważniejszych artykułów przemysłowych dotychczas niewytwarzanych, względnie wytwarzanych w nieznacznych ilościach: samochody ciężarowe 3,5 t "Star 20", nadwozia autobusowe Leyland, silniki S-64, maszyny do produkcji śrub na zimno, nowe typy obrabiarek, sadzarki do kartofli, żniwiarki, młocarnie czyszczące (typ folwarczny), młocarnie szerokomłotne z podwójnym czyszczeniem, elektrowciągi, dźwigi osobowe i towarowe, chwytaki do węgla, łopatki turbinowe, maszyny papiernicze, silniki trakcyjne, wózki akumulatorowe, aparatura do lokomotyw dołowych, urządzenia sygnalizacji świetlnej, kondensatory radiowe, lampy radiowe serii "U", arsenian ołowiu, arsenian rtęci, żelazocyjanek potasu, chlorek sulfurylu, chlorek etylu, saletra wapniowa, kauczuk syntetyczny (Ker), żywice ftalowe (alkidale), wosk syntetyczny, hydrol, penicylina, antipiryna, witamina B, gliceryna, preszpan, celuloza słomowa, aldehyd octowy, potaż.
W roku 1949 uruchomione zostaną następujące ważniejsze zakłady przemysłowe bądź nowe działy w istniejących zakładach: dwie elektrownie, sześć zakładów chemicznych (w tym zakłady syntezy chemicznej, zakłady farmaceutyczne, superfosfatu oraz zakłady kwasu siarkowego), dwa wielkie piece, trzy piece martenowskie, jeden piec elektryczny, trzy nowe działy walcownicze w hutach, fabryki: maszyn papierniczych, igieł dziewiarskich, łożysk tocznych oraz wielkich maszyn elektrycznych, jedna cementownia, cztery zakłady ceramiczne, trzy kamieniołomy, cztery roszarnie, trzy fabryki konfekcyjne, jedna garbarnia, jedna fabryka celulozy i papieru, jedna fabryka celulozy słomowej oraz dwie chłodnie.
Wzrost wydajności pracy robotników produkcyjnych grupy przemysłowej wyniesie w całym przemyśle państwowym co najmniej 6,5% w porównaniu z r. 1948. W poszczególnych gałęziach przemysłu wzrost wydajności pracy wyniesie co najmniej:
% wzrostu
C.Z.P. Węglowego 3,3%
-"- Naftowego 8,2%
-"- Mineralnego 8,1%
-"- Hutniczego 10,8%
-"- Metalowego 3,9%
-"- Elektrotechnicznego 7,5%
-"- Chemicznego 7,3%
-"- Tłuszczowego 16,6%
-"- Włókienniczego 9,0%
-"- Odzieżowego 20,8%
-"- Papierniczego 6,6%
-"- Zakładów Graficznych 18,0%
-"- Skórzanego 13,8%
-"- Drzewnego 12,1%
-"- Cukrowniczego 13,1%
-"- Spożywczego 3,5%
-"- Fermentacyjnego 7,3%
-"- Konserwowego 15,1%
Monopolu Tytoniowego 14,2%
-"- Spirytusowego 26,1%
-"- Solnego 10,0%
-"- Zapałczanego 7,6%.
Zostanie podniesiona jakość produkcji i polepszony asortyment wyrobów przemysłu państwowego w ten sposób, aby wzrost wartości produkcji wyprzedzał jej wzrost ilościowy, w szczególności: w stali surowej co najmniej o 4%, w blachach - o 7%, w tkaninach bawełnianych - o 12%, w papierze pisemnym - o 2%, w skórach podeszwowych - o 10%, w obuwiu - o 10%. Osiągnie się to przez wzmocnienie kontroli technicznej produkcji oraz właściwe planowanie asortymentów.
Rozszerzona zostanie sieć laboratoriów przemysłowych i usprawniona praca biur opracowań produkcyjnych oraz biur konstrukcyjnych. Działalność instytutów naukowo-badawczych zostanie ściślej powiązana z konkretnymi zadaniami produkcyjnymi.
Stworzy się odpowiednie warunki, aby ruch współzawodnictwa objął wszystkie zakłady pracy i aby obok rozwoju współzawodnictwa indywidualnego nastąpił dalszy rozwój współzawodnictwa zespołowego (brygad, oddziałów, zakładów, grup zakładów tej samej gałęzi i całych gałęzi przemysłu).
Należy stworzyć odpowiednie warunki, aby robotnicza wynalazczość i nowatorstwo techniczne stały się jednym z podstawowych czynników racjonalizacji technicznej przemysłu.
Rozwój drobnego przemysłu miejscowego państwowego, samorządowego i spółdzielczego winien przyczynić się do umocnienia socjalistycznych elementów w gospodarce narodowej oraz aktywizacji rejonów nieuprzemysłowionych.
w połowach pozabałtyckich 12.000 t ryb
w połowach bałtyckich 45.000 t ryb
w połowach zalewowych 5.000 t ryb.
C.Z. Energetyki 11.647 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Węglowego 19.840 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Naftowego 4.800 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Mineralnego 4.500 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Hutniczego 20.108 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Metalowego 11.260 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Elektrotechnicznego 3.867 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Chemicznego 12.065 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Włókienniczego 9.600 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Odzieżowego 842 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Papierniczego 2.250 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Zakładów Graficznych 550 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Skórzanego 2.400 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Drzewnego 600 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Cukrowniczego 1.784 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Spożywczego 643 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Tłuszczowego 857 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Fermentacyjnego 430 mil. zł r. 1948
C.Z.P. Konserwowego 1.130 mil. zł r. 1948
Przemysł torfowy 140 mil. zł r. 1948
Przemysł miejscowy 845 mil. zł r. 1948
Monopol Tytoniowy 1.260 mil. zł r. 1948
Monopol Spirytusowy 430 mil. zł r. 1948
Monopol Solny 315 mil. zł r. 1948
Monopol Zapałczany 165 mil. zł r. 1948
Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych 275 mil. zł r. 1948
Mennica Państwowa 55 mil. zł r. 1948
Przemysł drzewny (Ministerstwo Leśnictwa) 1.250 mil. zł r. 1948
Zjednoczenie Stoczni Polskich 1.060 mil. zł r. 1948
Stocznie rybackie 72 mil. zł r. 1948
Film Polski (kinotechnika i fotochemia) 68 mil. zł r. 1948
Zjednoczone Zakłady Przemysłu Muzycznego 32 mil. zł r. 1948
Państwowe Zakłady Pomocy Szkolnych 130 mil. zł r. 1948
Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych 160 mil. zł r. 1948
Centralny Zarząd Państwowych Przedsiębiorstw
Budowlanych (zakłady prefabrykacji) 1.160 mil. zł r. 1948
ROLNICTWO I LEŚNICTWO.
Likwidacja odłogów obejmie w r. 1949 ogółem około 500 tys. ha powierzchni.
Powierzchnia zbiorów wyniesie ok. 14.800 tys. ha, tj. o 4% więcej niż w r. 1948.
pszenica około 1.710 tys. ton
żyto około 5.622 tys. ton
jęczmień około 1.229 tys. ton
owies około 2.000 tys. ton
ziemniaki około 29.800 tys. ton
buraki cukrowe około 4.260 tys. ton
rośliny oleiste około 108 tys. ton
rośliny włókniste (nasiona) około 53 tys. ton
rośliny włókniste (włókno) około 34 tys. ton
koni około 2.550 tys. szt.
bydła około 6.300 tys. szt.
w tym krów około 4.060 tys. szt.
trzody chlewnej około 5.900 tys. szt.
owiec około 1.600 tys. szt.
mięsa wołowego około 121 tys. ton
mięsa wieprzowego około 488 tys. ton
w tym tłuszczu handlowego około 98 tys. ton
mleka około 6.090 mil. l
jaj około 3.200 mil. szt.
wełny około 2.080 ton.
Stopień towarowości produkcji gospodarstw władania publicznego winien się zwiększyć, a gospodarstwa te winny stać się poważnym czynnikiem zaopatrzenia miast w produkty rolne. W szczególności gospodarstwa władania publicznego winny dostarczyć co najmniej:
ziarna zbóż chlebowych 270 tys. ton
ziemniaków 300 tys. ton
buraków cukrowych 693 tys. ton
nasion roślin oleistych 34 tys. ton
żywca wołowego i wieprzowego 18 tys. ton
Gospodarstwa rolne władania publicznego winny zwiększyć realną pomoc drobnym i średnim gospodarstwom chłopskim, w pierwszym rzędzie jako dostawcy nasion kwalifikowanych i zwierząt zarodowych.
Ustalone zostaną normy wydajności pracy w gospodarstwach władania publicznego i rozwijana będzie akcja współzawodnictwa pracy; stworzone będą warunki, aby akcją tą objąć większość gospodarstw, przy czym zawierane będą umowy współzawodnictwa między poszczególnymi gospodarstwami oraz między zespołami gospodarstw.
W okresie od l lipca 1949 r. nastąpi powiększenie powierzchni gospodarstw, podległych bezpośrednio Ministerstwu Rolnictwa i Reform Rolnych, o 200 tys. ha - wskutek przejęcia części gospodarstw władania publicznego, podległych innym użytkownikom, oraz objęcia obszarów dotychczas niezagospodarowanych.
Rada Ministrów ustali w drodze uchwały plan właściwego zagospodarowania resztówek pomajątkowych na wniosek Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych, zgłoszony w terminie do dnia 1 lipca 1949 r.
W 1949 r. zostanie uczyniony poważny krok naprzód w kierunku rekonstrukcji technicznej i społecznej rolnictwa. Przejawi się to w podniesieniu produkcji średnich i drobnych gospodarstw chłopskich, w ograniczeniu wyzysku kapitalistycznego na wsi, powstaniu tworzonych na zasadzie dobrowolności pierwszych spółdzielni produkcyjnych. Nowopowstającym spółdzielniom Państwo okaże wszechstronną pomoc.
Przewiduje się, iż produkcja gospodarstw chłopskich osiągnie w 1949 r. wartość 7,3 mld. zł według cen z 1937 r., tj. o 4% więcej, niż osiągnięto faktycznie w 1948 r. Przewidywana wartość produkcji roślinnej gospodarstw chłopskich wyniesie około 4,8 mld. zł z 1937 r., przewidywana zaś wartość produkcji zwierzęcej będzie się kształtowała na poziomie około 2,5 mld. zł z 1937 r.
pszenica około 1.540 tys. ton
żyto około 5.210 tys. ton
jęczmień około 1.100 tys. ton
owies około 1.865 tys. ton
ziemniaki około 28.300 tys. ton
buraki cukrowe około 3.540 tys. ton
rośliny oleiste około 70 tys. ton
rośliny włókniste (nasiona) około 50 tys. ton
rośliny włókniste (włókno) około 32 tys. ton.
koni około 2.450 tys. szt.
bydła około 6.140 tys. szt.
w tym krów około 3.965 tys. szt.
trzody chlewnej około 5.690 tys. szt.
owiec około 1.480 tys. szt.
mięsa wołowego około 119 tys. ton
mięsa wieprzowego około 476 tys. ton
w tym tłuszczu handlowego około 95 tys. ton
mleka około 5.940 mil. l
jaj około 3.195 mil. szt.
wełny około 1.840 ton.
Dla osiągnięcia przewidywanych wyników produkcyjnych oraz unowocześnienia metod produkcji rolnej zaopatrzenie rolnictwa w materiały i środki produkcji będzie się kształtowało, jak następuje:
Park traktorowy w majątkach państwowych wyniesie na dzień 1 lipca 1949 r. około 14 tys. traktorów (w przeliczeniu na jednostki o mocy 30 KM) i wykona w ciągu roku około 1.750 tys. ha różnych robót w przeliczeniu na orkę średnią, w czym około 1.380 tys. ha właściwej orki.
Przedsiębiorstwo "Techniczna Obsługa Rolnictwa" wykona około 30 tys. remontów traktorów, w tym około 7 tys. remontów głównych.
Stan ośrodków maszynowych I kategorii osiągnie liczbę 1.500, II kat. - 1.500, co łącznie będzie stanowiło wzrost o 74% w stosunku do 1948 r.
Akcja melioracyjna obejmie melioracje podstawowe i szczegółowe, zabezpieczenia przed powodziami, zagospodarowanie łąk i pastwisk oraz osuszenie Żuław.
tys. ha wzrost w stosunku do r. 1948.
buraki cukrowe ok. 233 4%
rośliny oleiste ok. 93 174%
ziemniaki ok. 90 84%
rośliny włókniste ok. 72 57%
jęczmień browarny ok. 15 -.
Wartość zakontraktowanych produktów roślinnych wynieść winna ogółem ponad 43 mld. zł, tj. o 29% więcej niż w r. 1948.
Elektryfikacja obejmie 600 wsi, a reelektryfikacja 800 wsi, łączny wzrost w stosunku do r. 1948 wyniesie 15%.
Będzie zmierzało się do rozwoju gałęzi produkcji rolniczej, mających znaczenie dla eksportu rolnego, a w pierwszym rzędzie - trzody bekonowej, drobiu na tucz, sadzeniaków i nasion.
Budownictwo wiejskie obejmie przede wszystkim obszary urodzajne Ziem Odzyskanych i obszary południowo-wschodnie ziem dawnych, jak również zabudowę nowoutworzonych gospodarstw poparcelacyjnych.
Państwo udzieli pomocy przy wyposażeniu spółdzielni produkcyjnych w budynki oraz zwiększy nakłady na budownictwo gospodarcze wsi.
zagospodarowanie majątków publicznych 12,3 mld. zł
zagospodarowanie gospodarstw chłopskich i spółdzielni produkcyjnych 7,5 mld. zł
likwidację odłogów 3,7 mld. zł
meliorację 2,7 mld. zł
ośrodki maszynowe i mechanizację spółdzielni produkcyjnych 4,6 mld. zł
techniczną obsługę rolnictwa 0,5 mld. zł
przebudowę ustroju rolnego 1,2 mld. zł
weterynarię 0,3 mld. zł
ochronę roślin i ocenę nasion 0,1 mld. zł
elektryfikację wsi 0,75 mld. zł.
Łączne nakłady na bezpośrednią pomoc dla gospodarstw chłopskich indywidualnych i spółdzielczych wyniosą 13,9 mld. zł, na mechanizację rolnictwa - 9,3 mld. zł, na budownictwo rolnicze - 7,3 mld. zł, na podniesienie hodowli - 5,2 mld. zł. Niezależnie od nakładów inwestycyjnych przeznacza się na cele, związane z hodowlą, ponad 1,8 mld. zł z wydatków bieżących budżetu.
Wartość ogólnej wytwórczości leśnej wyniesie ok. 15,1 mld. zł, w tym wartość produkcji lasów państwowych około 13,7 mld. zł. Wyrąb drewna obejmie łącznie ok. 11,5 mil. m3 grubizny, w tym w lasach państwowych 10,5 mil. m3; wywóz drewna w zakresie administracji lasów państwowych obejmie ok. 8,4 mil. m3 grubizny.
W zakresie gospodarstwa leśnego zostanie rozpoczęta przebudowa systemu zagospodarowania lasów drogą stopniowego zaniechania zrębów zupełnych i zastąpienia ich systemem przerębowym.
Będą stosowane zabiegi pielęgnacji upraw, młodników i wprowadzenia podszytów w lasach państwowych na powierzchni około 88 tys. ha. Kontynuowana będzie akcja zwalczania szkodników.
W ramach planu inwestycyjnego przeznacza się kwotę 1,070 mil. zł na zalesienie i ochronę lasów państwowych oraz kwotę 280 mil. zł na usprawnienie komunikacji i transportu.
KOMUNIKACJA I ŁĄCZNOŚĆ.
Wykonanie napraw głównych taboru obejmie 1.100 szt. parowozów, 1.200 szt. wagonów osobowych i 9.000 szt. wagonów towarowych. Zakupionych zostanie 209 parowozów, 135 wagonów osobowych i 12.800 wagonów towarowych.
W stanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu nastąpi podwyższenie ilości blokad stacyjnych o 18%, blokad liniowych - o 22%, sygnałów - o 26% w stosunku do stanu w r. 1948, przy czym zostanie wybudowanych 148 nowych blokad stacyjnych z 712 km blokad liniowych.
Usprawnienie eksploatacji kolei zostanie osiągnięte przez: zmniejszenie współczynnika obrotu wagonów do 6, 8 dni, tj. o 1,7% w stosunku do 1948 r., powiększenie szybkości handlowej w ruchu towarowym o 9,1%, a w ruchu pasażerskim o 8,6% przy zwiększonym średnim przebiegu na dobę parowozu o 7% w stosunku do r. 1948.
Nastąpi wzrost brutto-tonokm, przypadających na 1 pracownika eksploatacyjnego PKP, o 11% w stosunku do r. 1948 oraz zmniejszenie liczby robotniko-godzin, zużytych przy naprawie głównej parowozu, o 5% w stosunku do roku 1948.
Zostanie odbudowanych lub wybudowanych 480 km linii kolejowych oraz 77 km elektrycznej sieci zasilającej.
Zostanie odbudowanych lub wybudowanych 480 km linii kolejowych, 148 blokad stacyjnych, 712 km blokad liniowych, 77 km elektrycznej sieci zasilającej i trakcyjnej oraz zakupionych zostanie 209 parowozów, 135 wagonów osobowych, 12.800 wagonów towarowych.
Długość czynnych linii transportu samochodowego w zakresie publicznych przewozów wyniesie około 46 tys. km, co będzie stanowiło wzrost o 8% w stosunku do roku 1948, z czego państwowe przedsiębiorstwa przewozowe będą eksploatowały 32,7 tys. km, osiągając stan o 26% większy niż w r. 1948.
Sieć państwowych dróg kołowych zostanie ulepszona, osiągając w szczególności w nawierzchniach ulepszonych stan 17,904 km, co będzie stanowiło wzrost o 2% w stosunku do r. 1948, oraz osiągając w mostach stalowych stan 13,922 mb, co stanowi wzrost o 23%.
Zdolność przewozowa państwowej żeglugi śródlądowej zostanie wydatnie zwiększona przez powiększenie stanu taboru pływającego. W szczególności stan holowników wzrośnie o 43% jednostek oraz o 73% mocy w stosunku do stanu w roku 1948.
Przeładunek portów morskich wyniesie 19,3 mil. ton, osiągając wzrost o 17% w stosunku do r. 1948. W szczególności przeładunek portów Gdańsk - Gdynia wyniesie 13,2 mil. ton, tj. 103% przeładunku z roku 1948, portów Szczecin - Świnoujście - 5,4 mil. ton, tj. 187% przeładunku z roku 1948.
Zdolność przeładunkowa portów morskich zostanie znacznie podniesiona przez powiększenie długości nadbrzeży o 11% w stosunku do roku 1948, zwiększenie ilości urządzeń przeładunkowych o 14%, rozszerzenie powierzchni hangarów manipulacyjnych o 24%, zwiększenie zdolności przepustowej magazynów o 57% w stosunku do roku 1948.
Nośność floty pełnomorskiej wzrośnie o 5% w stosunku do roku 1948.
W ramach planu inwestycyjnego na rok 1949 przeznacza się:
na koleje 27,5
na drogi kołowe 7,5
na drogi wodne i żeglugę śródlądową 5,6
na lotnictwo 1
na motoryzację 2,5
na porty 7,1
na flotę 4,1
na pocztę i telekomunikację 4,3
na drogi kołowe 1,9
na telekomunikację 0,7
BUDOWNICTWO.
Nakłady inwestycyjne i środki materiałowe przeznaczone będą przede wszystkim na maksymalnie możliwe w danych warunkach zaspokojenie potrzeb budowlanych, wynikających z rozwoju przemysłu, komunikacji, żeglugi i obrotu towarowego. Wzrost budownictwa na cele produkcyjne wyniesie 47% w stosunku do roku 1948.
W oparciu o wpływy z tytułu regulacji czynszów Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej przeprowadzi intensywną akcję konserwacji i remontów mieszkań w celu powstrzymania dekapitalizacji nieruchomości mieszkalnych.
W dziedzinie budownictwa użyteczności publicznej wzrost nakładów w stosunku do roku 1948 wyniesie 18%. Inwestycje te zostaną skoncentrowane w miastach silnie zniszczonych i intensywnie odbudowywanych oraz w ośrodkach szczególnie zaniedbanych.
Nakłady na przygotowanie budowy pod względem terenowym, technicznym i dokumentacji zostaną zwiększone więcej niż dwukrotnie w porównaniu z rokiem 1948, tak aby wyrównać istniejące w zakresie prac dokumentacyjnych opóźnienia i przygotować realizację planu sześcioletniego.
Celem podniesienia wydajności pracy i potanienia budownictwa zastosowane zostaną w większej niż dotychczas mierze nowe metody wykonawstwa budowlanego (system trójkowy w murarstwie), wykorzystanie doświadczeń poczynionych przy budowie trasy W-Z i innych wielkich obiektów.
Stworzone zostaną warunki, aby współzawodnictwo pracy, zarówno zespołowe jak i indywidualne, przyjęło charakter masowy w wykonawstwie budowlanym gospodarki uspołecznionej.
W ramach planu inwestycyjnego na rok 1949 przeznacza się:
na budownictwo mieszkaniowe 25,0 mld. zł
na budownictwo administracyjne 7,0 mld. zł
na urządzenia użyteczności publicznej i przygotowanie budowy 4,8 mld. zł
na komunikację miejską 3,8 mld. zł
na budownictwo mieszkaniowe 1,8 mld. zł
na komunikację miejską 2,0 mld. zł.
OBRÓT TOWAROWY I GOSPODARKA MATERIAŁOWA
Wzrost produkcji przemysłowej i rolnej oraz zwiększający się import towarów powiększą wartość masy towarowej w porównaniu z r. 1948 o około 18%. Wzrost masy towarowej, pochodzącej z produkcji uspołecznionej, osiągnie około 20%.
Uspołecznione przedsiębiorstwa handlowe dokonają na szczeblu hurtu obrotów o 48% większych niż w r. 1948, a na szczeblu detalu - o 52% większych niż w r. 1948.
W celu zwiększenia wydajności pracy w uspołecznionym aparacie handlowym stworzone będą warunki dla rozszerzenia zespołowego i indywidualnego współzawodnictwa pracy.
Przedsiębiorstwa uspołecznione rozszerzą działalność w zakresie skupu na warzywa, owoce, nasiona, rośliny strączkowe i inne artykuły roślinnej produkcji rolnej.
W celu uporządkowania obrotu artykułami mięsnymi zwiększy się ilość punktów spędu. Spółdzielnie gminne "Samopomocy Chłopskiej" rozszerzą swój udział w skupie żywca, prowadzonym przez aparat uspołeczniony, jak również nastąpi usprawnienie zaopatrzenia handlowej sieci detalicznej w mięso, przetwory mięsne i tłuszcze.
Celem pełniejszego zaspokojenia potrzeb konsumcyjnych ludności pracującej zostanie zapoczątkowana organizacja sieci uspołecznionych przedsiębiorstw żywienia zbiorowego pracujących przy zastosowaniu nowoczesnych urządzeń technicznych. Dla realizacji pierwszego etapu prac przewidziane zostały na ten cel w planie inwestycyjnym nakłady w wysokości 140 mil. zł.
Suma nakładów inwestycyjnych na rozbudowę aparatu obrotu towarowego w sektorze uspołecznionym osiągnie wysokość 15.832 mil. zł, z czego na inwestycje ze środków własnych przypadnie 2.367 mil. zł. Na rozbudowę aparatu zbytu przeznacza się 562 mil. zł, aparatu hurtu - 6.466 mil. zł, aparatu detalu - 3.260 mil. zł.
Wartość obrotów z zagranicą wzrośnie w porównaniu z rokiem 1948 o 15%.
Wartość przywozu towarów wzrośnie w porównaniu z rokiem 1948 o 10%, przy czym będzie dążyło się do następującego kształtowania struktury procentowej wartości przywozu:
Wartość wywozu towarów wzrośnie w porównaniu z r. 1948 o 19%, przy czym będzie dążyło się do następującego kształtowania struktury procentowej wartości wywozu:
Lista artykułów eksportowych ulegnie rozszerzeniu, a w szczególności nastąpi zwiększenie wywozu artykułów produkcji rolnej oraz gotowych wyrobów przemysłowych.
Nastąpi zwiększenie wymiany towarowej ze Związkiem Radzieckim i krajami demokracji ludowej.
Zaopatrzenie materiałowe zakładów produkcyjnych i gospodarstw rolnych oraz przeznaczenie produktów na cele inwestycyjne, na konsumcję oraz eksport będzie odbywało się zgodnie z bilansami materiałowymi, uchwalonymi przez Radę Ministrów w ramach postanowień niniejszej ustawy.
DOCHÓD NARODOWY.
Wskutek szybkiego rozwoju gospodarki uspołecznionej nastąpi dalszy wzrost jej udziału w wytwarzaniu dochodu narodowego, a mianowicie z około 61% w roku 1948 do około 66%.
OŚWIATA, SZKOLENIE, KULTURA, OCHRONA ZDROWIA I OPIEKA SPOŁECZNA.
W szkołach zawodowych i na kursach ilość uczniów i absolwentów wyniesie:
tys. uczniów |
wzrost lub zmniejszenie w porównaniu z 1948 r. o % |
tys. absolwentów |
wzrost w porównaniu z 1948 r. o % |
|
a) w szkołach przysposobienia zawodowego |
370,2 |
29,5 |
47,2 |
122,6 |
w tym w szkołach: |
||||
Ministerstwa Rolnictwa |
325,0 |
33,2 |
20,0 |
566,7 |
Ministerstwa Przemysłu i Handlu |
28,8 |
7,1 |
21,9 |
76,6 |
b) w szkołach zawodowych I stopnia |
399,0 |
13,1 |
84,7 |
76,8 |
w tym w szkołach: |
||||
Ministerstwa Oświaty |
250,9 |
8,9 |
50,0 |
49,3 |
Ministerstwa Przemysłu i Handlu |
84,9 |
29,6 |
14,9 |
156,4 |
Ministerstwa Odbudowy |
5,4 |
35,0 |
1,6 |
99,0 |
Ministerstwa Rolnictwa |
31,2 |
6,5 |
15,0 |
158,6 |
c) w szkołach zawodowych II stopnia |
102,7 |
21,4 |
15,1 |
39,8 |
w tym w szkołach: |
||||
Ministerstwa Oświaty |
60,6 |
16,3 |
9,8 |
18,1 |
Ministerstwa Przemysłu i Handlu |
15,8 |
42,4 |
2,2 |
102,2 |
Ministerstwa Odbudowy |
0,6 |
50,0 |
0,2 |
147,1 |
Ministerstwa Rolnictwa |
7,7 |
10,0 |
1,0 |
100,0 |
d) na kursach zawodowych |
295,4 |
64,5 |
262,2 |
67,1 |
w tym na kursach: |
||||
Ministerstwa Oświaty |
58,0 |
72,1 |
52,6 |
77,4 |
Ministerstwa Przemysłu i Handlu |
69,6 |
56,4 |
60,2 |
60,5 |
Ministerstwa Odbudowy |
11,1 |
88,1 |
9,0 |
158,5. |
W zakładach kształcenia nauczycieli ilość uczniów i absolwentów wyniesie:
tys. uczniów |
wzrost w porównaniu z 1948 r. o % |
tys. absolwentów |
wzrost w porównaniu z 1948 r. o % |
|
a) w liceach pedagogicznych |
32,0 |
1,8 |
6,9 |
37,4 |
b) w wyższych szkołach pedagogicznych i instytutach dla nauczycieli |
3,6 |
63,3 |
1,9 |
153,9 |
W szkołach wyższych i akademickich ilość studentów i absolwentów wyniesie:
tys. studentów |
wzrost w porównaniu z 1948 r. o % |
tys. absolwentów |
wzrost w porównaniu z 1948 r. o % |
|
a) w szkołach wyższych i zawodowych |
16,2 |
14,9 |
2,5 |
196 |
w tym technicznych |
3,2 |
18,5 |
0,72 |
361 |
b) w szkołach akademickich |
79,1 |
2,1 |
10,6 |
268 |
w szkołach politechnicznych nastąpi wzrost liczby studentów o 2,6%, a liczby absolwentów o 435% w porównaniu z r. 1948.
Celem zapewnienia szerokiego dostępu młodzieży robotniczej i chłopskiej do szkół średnich i wyższych będzie rozbudowywało się akcję stypendialną, a liczby uczniów i studentów w internatach, domach akademickich i bursach osiągną:
tys. osób |
wzrost w porównaniu z 1948 r. o % |
|
w internatach |
271,8 |
31,1 |
w domach akademickich |
15,9 |
14,1 |
w bursach Towarzystwa Burs i Stypendiów |
8,9 |
79,5 |
W zakresie walki z analfabetyzmem i akcji szkolenia dorosłych objętych zostanie szkoleniem co najmniej:
tys. osób |
wzrost w porównaniu z 1948 r. o % |
|
na poziomie szkoły powszechnej |
54 |
9,5 |
na kursach i w zespołach |
295 |
23,3 |
W ramach rozwoju akcji opiekuńczo-wychowawczej nad małymi dziećmi znajdzie miejsce w przedszkolach około 261 tys. dzieci, tj. o 6,9% więcej niż w r. 1948. W tej liczbie przedszkolami wiejskimi zostanie objętych około 125 tys. dzieci, tj. o 5,9% więcej niż w r. 1948.
W dziedzinie radiofonizacji kraju zwiększona zostanie w porównaniu z 1948 r.: liczba radiostacji do 14, tj. o 27,3%, moc radiostacji do 548 kW, tj. o 204,4%; liczba radiowęzłów macierzystych - do 362, tj. o 28,4%, pomocniczych - do 296, tj. o 208,3%; liczba zradiofonizowanych wsi - do 5 tys., tj. o 39%; liczba abonentów - do 1.290 tys., tj. o 37,2%, w tym liczba głośników mieszkaniowych do 440 tys., tj. o 51,7%.
Przewiduje się, iż rozwój akcji wydawniczej osiągnie ogółem co najmniej 6,7 tys. wydanych książek i broszur, co w porównaniu z r. 1948 będzie stanowiło wzrost o około 17,5%. Przewidywany łączny nakład tych wydawnictw wyniesie około 69 mil. egzemplarzy.
W zakresie rozwoju teatrów dramatycznych zostanie zwiększona frekwencja o około 30% w stosunku do r. 1948, przekraczając liczbę 6 mil. osób. Wyniki te zostaną osiągnięte w szczególności przez organizację widowni oraz zwiększenie ilości biletów ulgowych.
W zakresie rozwoju społecznej służby zdrowia w dziedzinie lecznictwa zamkniętego zwiększy się w stosunku do r. 1948: liczba łóżek w szpitalach - do 90 tys., przelotność w szpitalach - do 1.500 tys. chorych, liczba sanatoriów - do 100, przelotność w sanatoriach przeciwgruźliczych - do 75 tys. chorych, liczba prewentoriów - do 45, przelotność w prewentoriach - do 20 tys. dzieci.
W dziedzinie lecznictwa otwartego przelotność ośrodków zdrowia osiągnie około 14.400 tys. osób, z czego na wieś przypadnie około 50%. Wzrost w tej dziedzinie będzie wynosił w stosunku do roku 1948 - 55%.
Walka z chorobami społecznymi, prowadzona dotychczas w formie akcji przeciwgruźliczej, przeciwwenerycznej oraz przeciwjaglicznej, prowadzona będzie z wzrastającym nasileniem w normalnych ramach organizacyjnych społecznej służby zdrowia.
W zakresie lecznictwa uzdrowiskowego zostanie osiągnięta przelotność roczna w wysokości 600 tys. osób, co będzie stanowiło wzrost o 9% w stosunku do roku 1948.
Akcja upowszechniania wychowania fizycznego i kultury fizycznej obejmie około 5.240 tys. osób, w czym ludność wiejska będzie stanowiła około 70%. W stosunku do roku 1948 wzrost liczby osób, objętych akcją upowszechnienia wychowania fizycznego i kultury fizycznej, będzie wynosił około 17%.
W zakresie opieki nad matką i dzieckiem zapewnione zostaną właściwe warunki pracy dla kobiet i podniesiona będzie zdrowotność dzieci przez zwiększenie ilości osób, objętych opieką w stosunku do roku 1948, a w szczególności: w domach matki i dziecka oraz w domach wypoczynkowych - o 117%, w domach małych dzieci - o 34%, w żłobkach - o 69%, z czego w żłobkach przy zakładach pracy - o 78%, w stacjach opieki nad matką i dzieckiem - o 49%, w punktach opieki nad matką i dzieckiem - do 450 tys. osób, tj. o 50%, z czego na wsi 270 tys. osób, tj. o 50%.
ze środków planu inwestycyjnego w mld. zł | z innych środków objętych budżetem Państwa w mld. zł | ||
limitowane | nielimitowane | ||
szkolnictwo i oświata | 9,5 | 2,0 | 57,3 |
kultura | 3,5 | 0,3 | 7,7 |
ochrona zdrowia | 4,3 | 0,4 | 8,7 |
świadczenia społeczne (niezależne od kwot na budownictwo mieszkaniowe) | 1,6 | 0,1 | 31,7 |
kwoty na cele socjalne i kulturalne w planach resortów gospodarczych | 4,7 | - | - |
GOSPODARKA KOMUNALNA.
Gospodarka związków samorządu terytorialnego ulegnie usprawnieniu i rozszerzeniu w celu lepszego zaspokajania potrzeb gospodarczych i społecznych ludności pracującej.
Celem poprawy warunków zaopatrzenia ludności miejskiej łączna powierzchnia hal targowych zostanie zwiększona o około 100 tys. m2.
800 km dróg bitych,
25 km dróg o nawierzchni ulepszonej,
1,2 tys. metrów bieżących mostów stalowych,
1,5 tys. metrów bieżących mostów żelbetonowych,
2,7 tys. metrów bieżących mostów półstałych,
3,6 tys. metrów bieżących mostów drewnianych,
275 km ulic.
W ramach planu inwestycyjnego na rok 1949 przeznacza się na inwestycje samorządowe:
ze środków limitowanych |
ze środków nielimitowanych |
|
w mld. zł |
||
komunikację miejską, zakłady i urządzenia użyteczności publicznej |
7,7 |
2,8 |
drogi i mosty |
0,5 |
1,9 |
przygotowanie budowy |
0,8 |
0,3 |
oświatę |
2,9 |
1,8 |
kulturę |
0,8 |
0,3 |
zdrowie i opiekę |
1,3 |
0,5 |
budownictwo administracyjne i obrotu towarowego |
0,1 |
0,3 |
ZATRUDNIENIE.
Przeciętny stan zatrudnienia w sektorze uspołecznionym wyniesie 3.646 tys. osób, tj. 110,6% stanu z 1948 r.
W sektorze państwowym przeciętny stan zatrudnienia osiągnie 3.000 tys. osób, tj. 108,4% stanu z 1948 r., z czego przypadnie:
tys. osób |
% w stosunku do 1948 r. |
||
na przemysł |
1.448 |
108,9 |
|
na rolnictwo |
270 |
115,2 |
|
na leśnictwo |
106 |
111,6 |
|
na budownictwo |
125 |
133,6 |
|
na komunikację i łączność (przy włączeniu nowych przedsiębiorstw) |
481 |
99,4 |
|
w tym PKP |
341 |
(pracownicy eksploatacyjni 308 tys.) |
95,5 |
Przedsiębiorstwo P.P.T. i T. |
66 |
(pracownicy etatowi 55 tys.). |
100,4 |
na obrót towarowy |
90 |
132,4 |
|
na szkolnictwo, kulturę, ochronę zdrowia i opiekę społeczną |
229 |
109,5 |
na grupę przemysłową 1.284 tys.
w tym:
robotnicy produkcyjni 988 tys.
pracownicy inż.-techn. 61 tys.
na grupę nieprzemysłową 56 tys.
na grupę inwestycyjną 84 tys.
na instytucje centralne 24 tys.
tys. osób | w stosunku do r. 1948 | |
w przemyśle węglowym | 287 tys. | 103,5% |
w przemyśle hutniczym | 138 tys. | 110,7% |
w przemyśle metalowym | 163 tys. | 113,4% |
w przemyśle chemicznym | 62 tys. | 106,0% |
w przemyśle włókienniczym | 309 tys. | 113,7% |
W instytucjach i przedsiębiorstwach samorządu terytorialnego przeciętny stan zatrudnienia osiągnie 278 tys. osób, tj. 110,1% stanu z 1948 r.
W spółdzielczości przeciętny stan zatrudnienia osiągnie 369 tys. osób, tj. 128,1% z 1948 r., w tym w przemyśle i rzemiośle 125 tys. osób, w obrocie towarowym 145 tys.
Ogólny przeciętny stan zatrudnienia wyniesie szacunkowo:
poza rolnictwem 4.366 tys., tj. 106% stanu z 1948 r.
w rolnictwie i leśnictwie 7.400 tys., tj. 99% stanu z 1948 r.
INWESTYCJE.
- dostaw inwestycyjnych, pochodzących ze specjalnych dostaw zagranicznych,
- inwestycji włączonych dodatkowo do planu ze środków nielimitowanych.
Kancelarię Prezydenta R. P. i Kancelarię Rady Państwa 322.000 tys. zł
Kancelarię Sejmu Ustawodawczego 290.000 tys. zł
Prezydium Rady Ministrów 1.290.000 tys. zł
Ministerstwo Obrony Narodowej 220.000 tys. zł
Ministerstwo Administracji Publicznej 50.000 tys. zł
Ministerstwo Ziem Odzyskanych 635.000 tys. zł
Ministerstwo Sprawiedliwości 18.500 tys. zł
Ministerstwo Skarbu 2.500.000 tys. zł
Ministerstwo Przemysłu i Handlu 131.215.491 tys. zł
Ministerstwo Komunikacji 45.030.000 tys. zł
Ministerstwo Rolnictwa 29.198.500 tys. zł
Ministerstwo Oświaty 3.630.000 tys. zł
Ministerstwo Kultury i Sztuki 2.075.250 tys. zł
Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej 1.200.000 tys. zł
Ministerstwo Poczt i Telegrafów 4.300.000 tys. zł
Ministerstwo Zdrowia 1.520.000 tys. zł
Ministerstwo Odbudowy 54.608.000 tys. zł
Ministerstwo Żeglugi 13.507.844 tys. zł
Ministerstwo Leśnictwa 3.065.000 tys. zł
przemysłu 40,3%
rolnictwa 11,4%
leśnictwa 0,5%
rybołówstwa 0,6%
komunikacji 21,3%
obrotu towarowego 4,6%
urządzeń socjalnych i kulturalnych 8,0%
budownictwa mieszkaniowego 8,5%
budownictwa administracyjnego 2,5%
ogólnych urządzeń użyteczności publicznej i różnym 1,8%.
w przemyśle 46,8%
w rolnictwie 29,8%
w leśnictwie 15,8%
w rybołówstwie 70,0%
w komunikacji 16,0%
w obrocie towarowym 32,8%
w urządzeniach socjalnych i kulturalnych 37,1%
w budownictwie mieszkaniowym 20,4%
w budownictwie administracyjnym 8,9%.
STAŁY SYSTEM OSZCZĘDZANIA.
Stały system oszczędzania winien objąć całą gospodarkę i administrację uspołecznioną. Należy wykorzystać wszystkie rezerwy i likwidować systematycznie marnotrawstwo.
W każdym przedsiębiorstwie należy sporządzić plan oszczędności, zawierający konkretne zadania. Wykonanie tego planu winno być poddane ścisłej kontroli.
W przemyśle uspołecznionym stały system oszczędzania winien objąć w szczególności zadania w dziedzinie oszczędnego zużycia surowców, materiałów pomocniczych, paliwa i energii elektrycznej i pełnego wykorzystania maszyn i urządzeń. Obniżenie faktycznych kosztów produkcji winno wynieść około 5%.
W rolnictwie gospodarstwa władania publicznego oraz w leśnictwie - administracja lasów państwowych będą prowadziły stałą walkę o zniżenie kosztów produkcji. Wprowadzone zostaną jednolite formy rachunkowości i sprawozdawczości, powiązane z zasadami systemu finansowego.
W budownictwie wzmożona akcja oszczędzania materiałów obejmie rewizję norm i standartów budowlanych w celu uzyskania istotnych oszczędności, zwłaszcza w dziedzinie zużycia deficytowych materiałów budowlanych.
W uspołecznionym aparacie handlowym nastąpi obniżenie kosztów dystrybucji przez zwiększenie przelotności punktów sprzedaży, skrócenie cyklu obrotu i przeprowadzenie usprawnień organizacyjnych. Należy dążyć do obniżenia faktycznych kosztów dystrybucji o około 4%.
W administracji państwowej i samorządowej należy osiągnąć wydatne oszczędności w drodze likwidacji zbędnych ogniw, uproszczenia manipulacji i usunięcia przerostów osobowych.
FINANSE.
na wydatki związane z utrzymaniem władz naczelnych 744 mil. zł
na wydatki na utrzymanie administracji państwowej i na pomoc
dla administracji samorządu terytorialnego 118.982 mil. zł
na obronę narodową 56.441 mil. zł
na szkolnictwo i oświatę 70.196 mil. zł
na naukę i kulturę 8.002 mil. zł
na zdrowie publiczne 8.745 mil. zł
na świadczenia społeczne 41.281 mil. zł
na gospodarkę narodową 25.304 mil. zł
na obsługę długu publicznego 5.217 mil. zł
na inne wydatki majątkowe 4.471 mil. zł
Zostanie utrzymana stała siła nabywcza pieniądza. Obieg pieniężny utrzymywany będzie na poziomie, niezbędnym dla sfinansowania potrzeb gospodarstwa narodowego, przy utrzymaniu odpowiednich proporcji między ilością pieniądza a masą towarową.
Rola gospodarki uspołecznionej jako źródła akumulacji środków finansowych winna wzrosnąć. W tym celu będzie prowadzona walka o zwiększenie wpływów budżetowych z przedsiębiorstw uspołecznionych, a system finansowy będzie rozszerzony na przedsiębiorstwa dotychczas nim nie objęte.
Akcja usprawnienia wymiaru i poboru podatków będzie kontynuowana, przy czym położy się specjalny nacisk na rozkład ciężarów podatkowych dostosowany do dochodów i zgodny z polityką gospodarczą Państwa wobec elementów drobnotowarowych oraz na niedopuszczenie do uchylania się elementów kapitalistycznych od świadczeń podatkowych.
Banki zreorganizowane na podstawie dekretu o reformie bankowej (Dz. U. R. P. z 1948 r. Nr 52, poz. 412) wezmą czynny udział w walce o rentowność przedsiębiorstw uspołecznionych, o obniżenie kosztów własnych produkcji i kosztów inwestycji, o utrzymanie środków obrotowych w granicach normatywów i o ścisłe przestrzeganie wykonania planu inwestycyjnego.
Celem uporządkowania stanu zadłużenia z tytułu dotychczasowych normatywnych kredytów obrotowych i inwestycyjnych przedsiębiorstw publicznych, zostanie dokonana konwersja niespłaconych kredytów średnio i krótkoterminowych na kredyty długoterminowe bądź przejęte zostanie przez Skarb Państwa zadłużenie z tego tytułu przedsiębiorstw państwowych przy odpowiednim zwiększeniu ich majątku trwałego.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Prezesowi Rady Ministrów i właściwym ministrom.
Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1949 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1949.26.189 |
Rodzaj: | Ustawa |
Tytuł: | Narodowy Plan Gospodarczy na rok 1949. |
Data aktu: | 31/03/1949 |
Data ogłoszenia: | 30/04/1949 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1949, 30/04/1949 |