Rejestr spółdzielni.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 marca 1983 r.
w sprawie rejestru spółdzielni.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr spółdzielni składa się z dwóch działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się spółdzielnie i banki spółdzielcze,
2)
działu B, do którego wpisuje się związki spółdzielcze i banki państwowo-spółdzielcze.
§  2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową.
§  3.
Księgi rejestrowe w dziale A i B składają się z rubryk, do których wpisuje się:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
nazwę i siedzibę spółdzielni lub związku,
3)
przedmiot działalności gospodarczej i teren działania spółdzielni lub związku oraz czas trwania spółdzielni lub związku, jeżeli jest ograniczony,
4)
wysokość i ilość udziałów, które członek powinien wnieść, oraz wzmiankę o prawie lub obowiązku wnoszenia wkładów, jeżeli statut przewiduje takie prawo lub obowiązek,
5)
imiona i nazwiska członków zarządu, sposób reprezentowania przez nich spółdzielni lub związku, imiona i nazwiska osób pełniących czasowo funkcje członków zarządu, ograniczenia uprawnień zarządu, imiona i nazwiska likwidatorów, a gdy likwidatorem jest osoba prawna - jej nazwę i siedzibę, ograniczenie uprawnień likwidatora, wzmiankę o udzieleniu likwidatorowi upoważnienia do dokonywania czynności wymagających uchwały rady lub walnego zgromadzenia, imię i nazwisko syndyka masy upadłości,
6)
imiona i nazwiska pełnomocników, którym udzielono pełnomocnictwa do dokonywania czynności związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą spółdzielni, związku lub wyodrębnionej organizacyjnie i gospodarczo jednostki, oraz granice ich umocowania,
7)
wzmianki o zmianie statutu, ze wskazaniem paragrafów objętych zmianą, a dotyczących danych nie przewidzianych w poprzednich rubrykach, dane dotyczące połączenia spółdzielni lub związków, przyłączenia jednostki organizacyjnej spółdzielni do innej spółdzielni, podziału, likwidacji albo upadłości spółdzielni lub związku,
8)
cyfrowy identyfikator nadany w systemie informacji statystycznej oraz uwagi.
§  4.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis sekretarza sądu.
§  5.
Księgi rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdej spółdzielni i związku prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Sąd może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
§  8.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
§  9.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  10.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd zażąda ich usunięcia wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi wpisu do rejestru.
§  11.
Sąd może wezwać Naczelną Radę Spółdzielczą do udziału w postępowaniu, jeżeli uzna, że przyczyni się to do wyjaśnienia sprawy.
§  12.
Uchwała zarządu centralnego związku o odwołaniu członka zarządu spółdzielni lub związku i o postawieniu spółdzielni lub związku w stan likwidacji stanowi podstawę dokonania wpisu dopiero po upływie terminu do jej zaskarżenia albo po oddaleniu powództwa bądź po umorzeniu postępowania w tej sprawie.
§  13.
W postanowieniu zarządzającym wpis sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, do której wpis ma być dokonany.
§  14.
Postanowienia zarządzające wpis są skuteczne z chwilą ich wydania. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  15.
Postanowienia zarządzające wpis sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  16.
Przepisy dotyczące wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  17.
1.
W rubryce "uwagi" wpisuje się z urzędu wzmiankę o wniesieniu rewizji od postanowienia zarządzającego wpis, a na wniosek - wzmiankę o wytoczeniu powództwa o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia, na której podstawie wpis został dokonany. Wzmianki te ulegają wykreśleniu po prawomocnym zakończeniu postępowania, którego dotyczą.
2.
W rubryce "uwagi" wpisuje się również wzmiankę o upoważnieniu likwidatora do dokonania czynności, które wymagają uchwały rady lub walnego zgromadzenia.
§  18.
Sąd rewizyjny nie jest związany granicami rewizji i może uchylić zaskarżone orzeczenie również na niekorzyść skarżącego.
§  19.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w razie uchylenia postanowienia zarządzającego dokonanie tego wpisu.
§  20.
Jeżeli okaże się, że w rejestrze figuruje wpis, który jest niedopuszczalny ze względu na obowiązujące przepisy prawa lub niezgodny z prawdziwym stanem rzeczy, sąd z urzędu zarządzi jego wykreślenie.
§  21.
Rejestr oraz złożone do akt rejestrowych dokumenty stanowiące podstawę wpisu może przeglądać każdy pod nadzorem sekretarza sądowego. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
§  22.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 1961 r. w sprawie wydawania oświadczeń o celowości założenia spółdzielni i ich związków oraz o rejestrze spółdzielni i ich związków (Dz. U. Nr 36, poz. 184).
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.20.87

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr spółdzielni.
Data aktu: 14/03/1983
Data ogłoszenia: 14/04/1983
Data wejścia w życie: 29/04/1983