- ocenę aktualnej sytuacji gospodarczej kraju i diagnozę przyczyn obecnego kryzysu oraz konieczność jego jak najszybszego przezwyciężenia,
- wyniki społecznej konsultacji wariantów koncepcji narodowego planu społeczno-gospodarczego do roku 1985,
- zasady reformy gospodarczej,
uchwala narodowy plan społeczno-gospodarczy na lata 1983-1985, zwany dalej w skrócie npsg.
Plan ten stanowi podstawowe narzędzie polityki ekonomicznej państwa, określając cele, proporcje i środki rozwoju gospodarki, główne zadania społeczne i gospodarcze oraz sposoby ich realizacji.
Sejm stwierdza, że przywrócenie sprawności funkcjonowania gospodarki narodowej, niezbędne dla podniesienia materialnego i kulturalnego poziomu życia obywateli i zapewnienia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej właściwego miejsca w międzynarodowym podziale pracy, wymaga doskonalenia metod sterowania gospodarką oraz pełnej mobilizacji sił, środków i potencjału twórczego całego społeczeństwa wokół realizacji zadań npsg.
Jesteśmy na początku długiej i trudnej drogi wiodącej do odbudowania siły ekonomicznej naszego kraju i poziomu życia narodu.
Trzeba konsekwentnie usuwać bariery na tej drodze. Trzeba jednoczyć wszystkie patriotyczne siły naszego narodu, nie cofając się przed wyrzeczeniami i ograniczeniami. Bez tego gospodarka nie mogłaby przezwyciężyć zastoju, bezwładu i niemożności.
W imię realizacji tych celów musimy krytycznie spojrzeć na naszą pracę. Trzeba surowo ocenić lekkomyślność, partykularyzm i prywatę. Trzeba przywrócić rangę sprawności i pracowitości, które powinny być wynagradzane lepszą płacą.
Musimy więc jako naród podjąć organiczną pracę, której kształt nadaje npsg, określony w niniejszej uchwale.
Uwarunkowania, cele i założenia polityki społeczno-gospodarczej.
Wśród czynników utrudniających rozwój gospodarki w latach 1983-1985 za podstawowe uznaje się:
Polityka gospodarcza państwa powinna zmierzać do przezwyciężenia tych barier rozwoju kraju.
Za podstawowy czynnik sprzyjający rozwojowi gospodarki w latach 1983-1985 uznaje się możliwości rozszerzenia współpracy gospodarczej z krajami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej.
A. Cele i programy ogólnospołeczne
Cele te powinny być realizowane równolegle z przywracaniem ogólnoekonomicznej równowagi w gospodarce.
Dla zdynamizowania budownictwa mieszkaniowego należy wykorzystać również pomoc zakładów pracy w rozwoju wielorodzinnego budownictwa zakładowego i indywidualnego budownictwa mieszkaniowego, zwłaszcza realizowanego przy udziale własnego wkładu pracy załogi, szczególnie młodzieży.
Polityka mieszkaniowa w latach 1983-1985 powinna zapewnić przestrzeganie w praktyce realizacji zasady, że jedna rodzina może posiadać nie więcej niż jedno mieszkanie.
Przychody pieniężne ludności będą równoważone:
Pozostałą część przychodów ludności zrównoważyć musi wzrost cen detalicznych towarów i usług. Skala tego wzrostu zależeć będzie od efektów realizacji programów: przeciwdziałania inflacji i oszczędnościowego. Pozwoli to zrównoważyć w skali globalnej w 1985 r. przychody i wydatki ludności. Oznaczać to będzie krok naprzód w zrównoważeniu podaży i popytu na rynku wewnętrznym.
B. Warunki realizacji celów planu i prognoza wyników gospodarczych
Szacuje się, że dochód narodowy wytworzony może wzrosnąć w latach 1983-1985 łącznie o 10-12% w porównaniu z 1982 r., czyli średnio rocznie o 3,3-3,8%.
Zakłada się, że w latach 1983-1985, w wyniku działania mechanizmów reformy, uzyska się bardziej wyrównane tempo wzrostu produkcji sprzedanej i czystej. Zależy to od zahamowania wzrostu kosztów i przejścia do ich konsekwentnego obniżania. Zrealizowanie tego zadania mieć będzie zasadnicze znaczenie dla umożliwienia poprawy warunków życia społeczeństwa.
Wyszczególnienie | 1982 | 1985 | 1985 |
1982=100 | |||
Produkcja sprzedana przemysłu ogółem w mld zł | 6.575 | 7.500-7.630 | 114,0-116,0 |
w tym przemysłu: | |||
- paliwowo-energetycznego | 1.002 | 1.080 | 107,8 |
- metalurgicznego | 525 | 610 | 116,1 |
- elektromaszynowego | 1.558 | 1.900 | 122,0 |
- chemicznego | 545 | 660 | 121,2 |
- mineralnego | 246 | 270 | 109,8 |
- drzewno-papierniczego | 283 | 340 | 120,3 |
- lekkiego | 623 | 707 | 113,5 |
- spożywczego | 1.657 | 1.830 | 110,4 |
Zakłada się, że górny poziom produkcji sprzedanej przemysłu może być osiągnięty w razie pomyślnej realizacji programów oszczędnościowego i przeciwdziałania inflacji.
Wyszczególnienie | Jednostka miary | 1985 | 1985 |
1982=100 | |||
Węgiel kamienny | mln ton | 186-191 | 98,3-100,9 |
Węgiel brunatny | mln ton | 53 | 141,0 |
Energia elektryczna | mld kWh | 131 | 111,4 |
Wyroby walcowane | tys. ton | 12.000 | 115,9 |
Miedź | tys. ton | 385 | 110,6 |
Ciągniki kołowe dwuosiowe | tys. szt. | 66,5 | 125,5 |
Akumulatory do pojazdów samochodowych | tys. szt. | 2.200 | 133,7 |
Siarka | tys. ton | 5.000 | 101,6 |
Nawozy azotowe | tys. ton | 1.595 | 123,0 |
Polietylen | tys. ton | 150 | 127,0 |
Podstawowym warunkiem uzyskania pomyślnych wyników budownictwa jest polepszenie jego sprawności działania oraz obniżenie kosztów i poprawa wykonawstwa budowlanego. Zwłaszcza budownictwa mieszkaniowego. Jak najpilniej należy zakończyć prace nad aktualizacją normatywów zużycia materiałów i innych czynników produkcji.
Wyszczególnienie | 1982 | 1985 | 1985 |
1982=100 | |||
Globalna produkcja rolnicza w mld zł | 1.663 | 1.805-1.815 | 108,5-109,1 |
z tego: | |||
- roślinna | 883 | 950-955 | 107,6-108,2 |
- zwierzęca | 780 | 855-860 | 109,7-110,3 |
Zintensyfikowane będą działania dla:
Przyjmuje się, że pogłowie bydła zwiększy się do 12,5 mln sztuk w 1985 r., tj. o około 5% w porównaniu z 1982 r. Na 1985 r. zakłada się produkcję mleka o 12% większą niż w 1982 r., a skup o 13% większy. Spożycie mleka i przetworów mleczarskich na 1 mieszkańca powinno wzrosnąć z 255 litrów w 1982 r. do 268 litrów w 1985 r. Do 1985 r. powinna być osiągnięta częściowa odbudowa produkcji żywca drobiowego do poziomu co najmniej 320 tys. ton, tj. o 21% wyższego niż w 1982 r.
Kontynuowana będzie w szerokim zakresie akcja zwalczania szkodników oraz prowadzone będą na większą skalę cięcia sanitarne i zagospodarowywanie drewna z posuszu i wiatrołomów.
Planowane wyręby należy dostosowywać do wymagań racjonalnej gospodarki leśnej, pozyskując i zagospodarowując przede wszystkim drewno, które powinno być usunięte z lasu. Zakłada się, że coroczne pozyskanie grubizny w latach 1983-1985 kształtować się będzie na poziomie około 21 mln m3, tj. mniejszym o 4% niż w 1982 r.
Zakłada się wykonanie w latach 1983-1985 zalesień i odnowień na 175 tys. ha, w tym w Lasach Państwowych na 135 tys. ha.
Prace pielęgnacyjne w lasach będą systematycznie zwiększane i w 1985 r. obejmą ponad 560 tys. ha, w tym w przedsiębiorstwach Lasów Państwowych 500 tys. ha.
W polityce transportowej należy:
Należy poprawić dyscyplinę, ład i przestrzeganie wymagań porządku i bezpieczeństwa w transporcie, organizację pracy i funkcjonowanie służb transportowych.
Preferowana będzie rozbudowa telefonii międzymiastowej i telefonii miejscowej związanej z rozwojem budownictwa mieszkaniowego. Przewiduje się zwiększenie liczby abonentów telefonicznych o około 250 tys.
W rozwoju poczty szczególny nacisk będzie położony na zapewnienie środków przewozu przesyłek, rozbudowę placówek pocztowo-telekomunikacyjnych i modernizację urzędów dworcowych.
Zakłada się, że wartość produkcji kompleksu obejmującego: transport morski, przemysł stoczniowy i rybołówstwo morskie wyniesie 222 mld zł w 1985 r., co stanowi wzrost o 11% w porównaniu z 1982 r. Należy zapewnić ograniczenie stosowania dopłat z budżetu państwa do gospodarki morskiej.
Zakłada się, że wobec utrudnionego dostępu do wysokowydajnych łowisk i rosnących w związku z tym kosztów połowu ryb będą kształtować się na poziomie 580 tys. ton rocznie, tj. utrzymają się na poziomie roku 1982.
Ogólne przewozy flotą handlową w 1985 r. szacuje się na 33 mln ton, tj. na poziomie zbliżonym do osiągniętego w 1982 r. Należy preferować przewozy ładunków własnego handlu zagranicznego. Zakłada się zwiększenie udziału remontów dokonywanych w stoczniach krajowych w ogólnych remontach floty własnej oraz dostaw statków dla armatorów polskich z krajowych stoczni produkcyjnych.
Przewiduje się, że przeładunki w portach morskich kształtować się będą w 1985 r. na poziomie 46 mln ton. W ramach tego obroty tranzytowe powinny osiągnąć 5,4 mln ton, tj. o ok. 39% więcej niż w 1982 r.
Przewiduje się, że dostawy artykułów żywnościowych wzrosną w 1985 r. o ok. 9% w porównaniu z 1982 r. Wyższe niż w 1982 r. będą w 1985 r. dostawy podstawowych artykułów żywnościowych, w tym: mleka, wyrobów mleczarskich, zbożowych, cukru, tłuszczów roślinnych.
Przewiduje się, że dostawy artykułów nieżywnościowych wzrosną w roku 1985 o ok. 28% w porównaniu z 1982 r. Zakłada się poprawę zaopatrzenia w obuwie skórzane i z tworzyw sztucznych (wzrost o 33%). Najtrudniejsza będzie sytuacja w zaopatrzeniu rynku w obuwie gumowe i tekstylno-gumowe oraz tkaniny i dzianiny w metrażu. Szacuje się, że dostawy wyrobów dziewiarskich wzrosną o ok. 28% i pończoszniczych o 24%. Zakłada się poprawę zaopatrzenia rynku w niektóre szczególnie deficytowe wyroby przemysłu elektromaszynowego, takie jak: naczynia kuchenne emaliowane, naczynia aluminiowe, automaty pralnicze, chłodziarki i zamrażarki domowe i maszyny do szycia. Ocenia się, że dostawy mebli w 1985 r. będą o ponad 31% wyższe niż w 1982 r.
Sejm apeluje do załóg zakładów pracy o wykorzystanie wszelkich rezerw uruchamiania dodatkowej produkcji rynkowej i zwiększenia dostaw powyżej przyjmowanego w planie poziomu.
w mld zł
Wyszczególnienie | 1982 | 1985 |
________ 1982=100 |
|
w cenach bieżących | w cenach stałych | |||
Eksport ogółem | 947 | 1.250 | 131,9 | 117,5 |
Import ogółem (fob) | 862 | 1.120 | 130,0 | 111,9 |
Saldo | +85 | +130 | x | x |
Podstawowym zadaniem handlu zagranicznego w latach 1983-1985 jest wzrost eksportu. Zakłada się wzrost udziału eksportu w dochodzie narodowym wytworzonym z 22,2% w 1982 r. do 23,4% w 1985 r.
Zakłada się, że udział krajów I obszaru płatniczego w eksporcie osiągnie w 1985 r. ok. 50% wobec 40% w 1980 r., a w imporcie ok. 58% wobec 40% w 1980 r. Udział obrotów ze Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich powinien wzrosnąć do 35% całości obrotów handlu zagranicznego w 1985 r. wobec 34% w 1982 r. i 24% w 1980 r.
Należy równocześnie stworzyć bazę dla trwałej orientacji polskiego handlu zagranicznego na wymianę z krajami socjalistycznymi po 1985 r.
Należy dążyć do zwiększenia obrotów towarowych z krajami rozwijającymi się.
1982 | 1985 | 1985 | |
1982=100 | |||
Eksport w mld zł (ceny bieżące) | 462,4 | 584,6 | 126,4 |
w tym: | |||
- wyroby przemysłu elektromaszynowego | 275,9 | 373,0 | 135,2 |
Import w mld zł (ceny bieżące) | 501,6 | 645,2 | 128,6 |
w tym: | |||
- wyroby przemysłu elektromaszynowego | 168,8 | 230,0 | 136,2 |
Położony zostanie szczególny nacisk na rozwój produkcji wyrobów przemysłu elektromaszynowego o wysokim poziomie technicznym, jakości i parametrach eksploatacyjnych, dostosowanych do potrzeb krajów Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, oraz na rozwój kooperacji przemysłowej poprzez zainicjowanie nowych wielostronnych i dwustronnych programów w tym zakresie, uwzględniających potrzeby wszystkich krajów.
1982 | 1985 | 1985 | |
1982=100 | |||
Eksport w mld zł (ceny bieżące) | 485,0 | 665,0 | 137,1 |
w tym: | |||
- wyroby przemysłu elektromaszynowego | 138,7 | 205,0 | 147,8 |
Import w mld zł (ceny bieżące) | 360,4 | 475,0 | 131,8 |
w tym: | |||
- wyroby przemysłu elektromaszynowego | 63,7 | 70,5 | 110,7 |
Zakłada się, że w latach 1983-1985 import dóbr inwestycyjnych z krajów II obszaru płatniczego będzie utrzymany na poziomie osiągniętym w 1982 r. Wzrost importu przemysłu elektromaszynowego będzie przeznaczony głównie na import części zamiennych do eksploatowanych maszyn. Możliwie największą część przyrostu importu przeznaczy się na przywóz surowców i materiałów dla przemysłu.
C. Założenia podziału dochodu narodowego i polityki społeczno-gospodarczej
Bez uzyskania dodatkowego wzrostu dochodu narodowego, powyżej przyjmowanego obecnie, nie może być przekraczany określony w niniejszej uchwale poziom konsumpcji oraz inwestycji. Jest to podstawowy warunek umocnienia ogólnej równowagi ekonomicznej kraju.
Zakłada się, że wychowaniem przedszkolnym obejmie się w 1985 r. około 53% dzieci w wieku 3-6 lat. Dzieci w wieku 6 lat, których liczba wzrośnie o ponad 27 tys., będą w pełni objęte wychowaniem przedszkolnym.
Należy zintensyfikować działania dla lepszego dostosowania struktury kształcenia do potrzeb gospodarki, oświaty i kultury, zwłaszcza na studiach wyższych, oraz podniesienia sprawności kształcenia.
Przewiduje się, że wypłaty zasiłków wychowawczych wzrosną o ponad 55%.
W zasiłkach rodzinnych zakłada się preferencje dla zwiększenia świadczeń dla grup społecznych ekonomicznie najsłabszych.
Przewiduje się zmniejszenie zatrudnienia w gospodarce uspołecznionej w 1985 r. o 60 tys. osób w porównaniu z 1982 r. W szczególności powinno nastąpić zmniejszenie zatrudnienia w przemyśle i budownictwie (o 210 tys. osób) przy wzroście zatrudnienia w przemysłach paliwowo-energetycznym (o ok. 25 tys. osób), chemicznym (o ok. 9 tys. osób) i lekkim (o ok. 10 tys. osób). Zakłada się równocześnie, że wzrośnie zatrudnienie w ochronie zdrowia i opiece społecznej, transporcie i łączności, oświacie i wychowaniu, leśnictwie oraz gospodarce komunalnej.
Szacuje się, że zatrudnienie w rzemiośle i usługach indywidualnych, w systemie agencyjnym, prowizyjnym oraz w pracy nakładczej wzrośnie łącznie o 180 tys. osób. W jednostkach i zakładach budżetowych, organizacjach społecznych dotowanych oraz innych jednostkach finansowanych z budżetu państwa, poza działami ochrony zdrowia, opieki społecznej, oświaty i wychowania, kultury, ubezpieczeń oraz służbami podatkowymi, zakłada się utrzymanie do 1985 r. stanu zatrudnienia na poziomie nie wyższym niż ustalony na 1983 r.
Zakłada się odpowiednie przeprofilowanie niektórych kierunków kształcenia, umożliwiające zatrudnienie części absolwentów szkół wyższych jako nauczycieli w szkolnictwie.
Należy prowadzić politykę sprzyjającą aktywizacji inwestycji finansowanych ze środków ludności oraz ze środków własnych przedsiębiorstw.
Przewiduje się, że nakłady na inwestycje przedsiębiorstw - poza spółdzielczym budownictwem mieszkaniowym - wyniosą w latach 1983-1985 około 1.030 mld zł.
Szacuje się, że wydatki ludności na inwestycje wzrosną do 1985 r. o około 5% w porównaniu z 1982 r. Zakłada się stworzenie odpowiednich warunków zaopatrzeniowych, sprzyjających rozwojowi budownictwa produkcyjnego w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz indywidualnego budownictwa mieszkaniowego dla ludności wiejskiej i miejskiej.
Rada Ministrów dokona ponownej weryfikacji inwestycji, których realizacja została wstrzymana, i podejmie decyzje w sprawie sposobu ich zagospodarowania lub likwidacji poszczególnych placów budów.
Rada Ministrów zastosuje środki ograniczające rozpoczynanie nowych inwestycji finansowanych w całości lub w części z budżetu państwa. Ustala się zasadę, że do 1985 r. budowa nowych obiektów szpitalnych może być podejmowana w miarę kończenia realizacji szpitali budowanych w danym województwie. Zaostrzyć należy dyscyplinę przestrzegania cykli inwestycyjnych oraz podjąć środki dla zahamowania wzrostu wartości kosztorysowej inwestycji w toku ich realizacji.
Rada Ministrów zapewni zastosowanie na obszarach zagrożenia ekologicznego szczególnych środków ochrony, polegających na zakazie budowy i rozbudowy zakładów uciążliwych dla środowiska na tych obszarach, a w odniesieniu do górnośląskiego i rybnickiego, gdańskiego oraz krakowskiego obszaru zagrożenia ekologicznego - również obowiązku opracowania kompleksowych perspektywicznych programów zahamowania zanieczyszczenia środowiska i stopniowej poprawy jego stanu.
Należy zwiększyć środki przeznaczone na zahamowanie najgroźniejszych w skutkach przejawów degradacji środowiska na tych obszarach.
Należy zintensyfikować bezinwestycyjne działania organów terenowych, wpływające na poprawę stanu środowiska przyrodniczego, w szczególności zaś rygorystyczną kontrolę przestrzegania obowiązujących przepisów w tym zakresie, a zwłaszcza prawidłowej eksploatacji urządzeń dla ochrony środowiska, rozszerzenie i udoskonalenie systemu pomiarów i kontroli zanieczyszczeń, realizowanie szerokiej akcji zadrzewień obrzeży cieków wodnych oraz dróg śródpolnych, budowy małych zbiorników wodnych itp.
Rada Ministrów zapewni dostosowanie tematyki prac placówek naukowo-badawczych do wspierania i kształtowania przeobrażeń strukturalnych w gospodarce wraz z jednoczesną koncentracją sił i środków na kierunkach wymienionych wyżej.
Szacuje się, że stan zadłużenia przedsiębiorstw uspołecznionych wzrośnie w 1985 r. w porównaniu z 1982 r. o około 1,1 biliona zł. Oznaczać to będzie zmniejszenie udziału kredytów w finansowaniu potrzeb przedsiębiorstw uspołecznionych z 57% w 1982 r. do 47% w 1985 r.
Ocenia się, że stan zadłużenia gospodarki nie uspołecznionej z tytułu otrzymanych kredytów, w tym głównie indywidualnych gospodarstw rolnych, wzrośnie w latach 1983-1985 o około 80 mld zł, a stan zadłużenia gospodarstw domowych, w tym przede wszystkim z tytułu kredytów na indywidualne budownictwo mieszkaniowe, o około 106 mld zł.
Szacuje się, że przyrost środków na rachunkach bankowych organizacji gospodarczych wyniesie łącznie w latach 1983-1985 około 450 mld zł.
Zakłada się, że przyrost emisji pieniądza gotówkowego może wynieść w 1985 r. nie więcej niż ok. 150 mld zł. Stanowić to będzie ok. 3% przychodów ludności w 1985 r. wobec około 6% w 1982 r.
Ocenia się, że wzrosną wyłącznie dochody ze źródeł krajowych (o około 40%), w tym od gospodarki uspołecznionej wzrosną w latach 1983-1985 o 47% w porównaniu z 1982 r.
Około 30% przyrostu tych dochodów stanowić będzie wzrost dochodów państwa z tytułu narzutów na płace: podatku od płac i składek na ubezpieczenie społeczne.
Szacuje się, że z 1,4 biliona zł zysku przedsiębiorstw w 1985 r. budżet przejmie ok. 0,9 biliona zł, tj. 64%. Oznacza to, że łącznie z innymi środkami przedsiębiorstwa dysponować będą w 1985 r. kwotą ponad 1 biliona zł.
Ocenia się, że dochody systemu finansowego państwa od ludności mogą wzrosnąć w latach 1983-1985 o około 65%, w tym wpływy pobierane od pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej z tytułu podatku obrotowego i dochodowego odpowiednio o 71%.
Ocenia się, że wydatki systemu finansowego państwa ogółem, liczone w cenach bieżących, mogą wzrosnąć w 1985 r. do 4,3 biliona zł, tj. o 32% w porównaniu z 1982 r.
Główna część przyrostu dotyczy wydatków na finansowanie bieżących potrzeb. Przewiduje się, że wydatki te wzrosną w 1985 r. o 55% w porównaniu z 1982 r.
Zakłada się, że wzrośnie obciążenie systemu finansowego wypłatą pieniężnych świadczeń społecznych. Udział tych wypłat w wydatkach systemu finansowego wzrośnie z 19,2% w 1982 r. do 20,6% w 1985 r.
Przewiduje się, że ogólny stan zapasów surowców, materiałów i wyrobów gotowych wzrośnie w latach 1983-1985 w ok. 60-70% dzięki wzrostowi ich rzeczowych rozmiarów, a w 40-30% w wyniku zwiększenia ich wartości nominalnej w związku ze zmianami cen. Oznaczać to będzie przyspieszenie odbudowy realnych zapasów i sprzyjać powinno przywracaniu równowagi gospodarczej.
Bilans finansowy państwa powinien być w 1985 r. zrównoważony, z tym że nie zawiera on rezerw finansowych. Uwzględniając istniejące napięcia i zagrożenia dla rysującej się w 1985 r. równowagi finansowej państwa, Sejm zobowiązuje Radę Ministrów do działania na rzecz stworzenia niezbędnych rezerw finansowych w drodze konsekwentnej realizacji programów: przeciwdziałania inflacji i oszczędnościowego.
Ustalenia planu.
Zakłada się, że inwestycje te stanowić będą 19,8% całości inwestycji w gospodarce narodowej w 1985 r.
W ramach tej kwoty:
Wyszczególnienie |
1983-1985 razem |
w tym 1985 |
w mln zł | ||
Zdrowie i opieka społeczna | 29.900 | 9.000 |
Oświata, wychowanie, szkolnictwo wyższe i nauka | 12.850 | 3.400 |
Kultura i sztuka | 1.770 | 480 |
Radio i telewizja | 1.940 | 560 |
Kultura fizyczna, sport i turystyka | 780 | 270 |
Nazwa programu | 1983-1985 w mld zł | 1985 |
1982=100 | ||
PR-1 "Kompleksowe przetwórstwo węgla" | 1,7 | 107,1 |
PR-2 "Optymalne wykorzystanie zasobów i rozwój produkcji wyrobów z miedzi i jej stopów" |
2,0 | 127,3 |
PR-3 "Rozwój materiałów i podzespołów dla potrzeb elektronizacji" |
4,3 | 113,6 |
PR-4 "Optymalizacja produkcji i spożycia białka" |
3,4 | 112,0 |
PR-5 "Kompleksowy rozwój budownictwa mieszkaniowego" |
2,6 | 112,5 |
PR-6 "Zwalczanie chorób nowotworowych" | 1,8 | 113,0 |
PR-7 "Kształtowanie i wykorzystanie zasobów wodnych" |
1,7 | 117,6 |
PR-8 "Kompleksowy rozwój energetyki" | 6,8 | 138,9 |
Upoważnia się Radę Ministrów do dostosowania poziomu wydatków, o których mowa w niniejszym punkcie, do aktualnych potrzeb w ramach ogólnej kwoty wydatków na naukę z budżetu, określonych w niniejszej uchwale.
Poziom wymieniony w ppkt 1 i 2 może być przekroczony pod warunkiem utrzymania relacji zadłużenia do wartości eksportu na dany obszar, wynikających z wyżej podanych wielkości liczbowych.
Uznaje się za maksymalny w 1985 r. poziom dotacji przedmiotowych w wysokości 15% wydatków budżetowych w tym roku.
Sejm zobowiązuje Radę Ministrów do dalszego obniżenia dotacji przedmiotowych.
Środki realizacji polityki społeczno-gospodarczej.
Banki powinny prowadzić politykę sprzyjającą zmianom strukturalnym w gospodarce, zgodnie z ogólnymi kierunkami określonymi w npsg, przez stosowanie preferencyjnych warunków kredytowania.
Dla przyspieszenia zmian strukturalnych należy wykorzystywać następujące mechanizmy:
Należy dążyć do stabilizacji zasad obciążeń na Państwowy Fundusz Aktywizacji Zawodowej oraz ograniczać zakres stosowania decyzji o charakterze preferencyjnym, powodujących zwiększenie ilości pieniądza na rynku.
Po 1983 r. należy wprowadzić sukcesywnie reformę zasad wynagradzania. Celem jej powinno być lepsze powiązanie indywidualnych wynagrodzeń z efektami pracy, uproszczenie systemów wynagrodzeń oraz uporządkowanie poziomych i pionowych struktur płacowych, łącznie z proporcjami między płacą minimalną a maksymalną. Zmodyfikowany podatek wyrównawczy powinien w szerszym niż dotychczas zakresie pełnić rolę regulatora dochodów.
Zakłada się doskonalenie systemu opodatkowania podatkiem obrotowym i dochodowym rzemiosła, prywatnego handlu i usług. Podatek obrotowy powinien być dostosowany do rozwiązań przyjętych w gospodarce uspołecznionej, a skala podatku dochodowego uwzględniać wzrost nominalnych wielkości dochodów. Dalszy rozwój rzemiosła powinien być nadal wspierany systemem ulg inwestycyjnych. Należy stosować preferencyjne formy opodatkowania zakładów drobnych, zwłaszcza usługowych.
Zakłada się, że opodatkowanie gospodarstw rolnych wszystkich sektorów będzie zasadniczo zreformowane przez wprowadzenie zintegrowanego podatku rolniczego. Służba skarbowa powinna zwiększyć kontrolę prywatnej działalności zarobkowej i zwiększyć sankcje za prowadzenie takiej działalności bez opodatkowania. Należy skuteczniej przeciwdziałać osiąganiu nadmiernych dochodów nie uzasadnionych wkładem pracy.
Źródłem finansowania importu na zaopatrzenie produkcji w latach 1983-1985 powinny być środki dewizowe przeznaczone na import centralny oraz odpisy dewizowe na rachunkach przedsiębiorstw. Lepszemu wykorzystaniu surowców krajowych powinny służyć także cła.
Upoważnia się Radę Ministrów do wprowadzenia specjalnych preferencji dla wybranych inwestycji centralnych w celu zapewnienia terminowej ich realizacji, m.in. przy wykorzystaniu formy zamówień rządowych na dostawy urządzeń i materiałów i roboty budowlano-montażowe realizowane dla tych inwestycji.
Zakłada się przeszacowanie z dniem 31 grudnia 1983 r. wartości majątku trwałego. Zakłada się, że część przyrostu amortyzacji z tytułu przeszacowania majątku będzie przejęta do budżetu po to, aby przez zakumulowane na szczeblu centralnym środki oddziaływać na zmiany struktury gospodarki. Środki przejęte z tego tytułu powinny być przeznaczone w pierwszym rzędzie na finansowanie inwestycji sfery produkcji materialnej. W uzasadnionych przypadkach należy stosować zwolnienia z obowiązku przekazywania amortyzacji.
Szczególnie ważne rozwiązania naukowo-techniczne, objęte zamówieniami rządowymi, należy finansować z funduszu prac badawczych oraz centralnego funduszu postępu techniczno-ekonomicznego.
Zakłada się, że jednostkom zaplecza naukowo-technicznego lub przedsiębiorstwom realizującym szczególnie ważne prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe będzie zapewniony dostęp do kredytu i preferencyjnych warunków kredytowania, a także umożliwione korzystanie z odpisów dewizowych z tytułu eksportu wyrobów oraz osiągnięć naukowo-technicznych.
Rada Ministrów podejmie środki dla dalszego doskonalenia mechanizmu inicjowania prac naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych, w kierunku skuteczniejszego nimi sterowania, lepszego wykorzystania ich wyników oraz zwiększenia ich atrakcyjności dla przedsiębiorstw. Zobowiązuje się Radę Ministrów do przygotowania zmiany przepisów dotyczących naliczania funduszu postępu techniczno-ekonomicznego.
Informacje dla organów terenowych, przedsiębiorstw oraz innych jednostek gospodarki narodowej.
Napięta sytuacja występuje w bilansie węgla kamiennego. Na cele produkcyjne przeznaczy się w 1985 r. dostawy węgla tylko o 1-2% większe niż w 1982 r.
Najtrudniejsza będzie sytuacja w zaopatrzeniu w surowce, materiały, półfabrykaty i inne artykuły importowane z krajów zaliczanych do II obszaru płatniczego. Niezbędne jest eliminowanie nieuzasadnionego importu i zastępowanie go materiałami produkcji krajowej lub importem z krajów zaliczanych do I obszaru płatniczego.
Zgodnie z zasadami kształtowania cen w handlu zagranicznym pomiędzy krajami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej w latach 1983-1985 ceny surowców i materiałów będą rosły szybciej niż ceny wyrobów gotowych.
Ocenia się, że wzrost cen w imporcie z krajów I obszaru płatniczego wyniesie w latach 1983-1985 około 6% średnio rocznie, z tego ropy naftowej 13%. Szacuje się, że ceny w eksporcie wzrosną odpowiednio o około 4% średnio rocznie, z tego ceny węgla kamiennego o 2%.
Prognozy wzrostu cen na rynkach kapitalistycznych wskazują na możliwość wzrostu w latach 1983-1985 cen w imporcie ogółem o 4% średnio rocznie. W eksporcie do tych krajów przewiduje się średnio roczny wzrost cen w skali 4-5%.
Zakłada się, że w ramach ogólnego zakładanego wzrostu cen detalicznych w skali, o której mowa w rozdziale 1 pkt 10, podniesione zostaną ceny:
Ośrodkami o największym deficycie siły roboczej w latach 1983-1985 będą aglomeracje: warszawska, łódzka, krakowska, gdańska, szczecińska, katowicka, poznańska, a także Bełchatowski Okręg Przemysłowy, Kielce, Olsztyn, Wrocław, Częstochowa, Wałbrzych, Rzeszów, Radom, Tarnów, Dębica, Bydgoszcz.
Przewiduje się, że liczba absolwentów zasadniczych szkół zawodowych w 1985 r. wyniesie około 184 tys., tj. będzie mniejsza niż w 1982 r. o ponad 11%. Utrzymywać się będą niedobory robotników wykwalifikowanych, zwłaszcza tradycyjnych zawodów grupy budowlanej: murarz, tynkarz, cieśla, posadzkarz, blacharz, dekarz, w zawodach grupy hutniczej: wytapiacze, biali murarze pieców przemysłowych, w zawodach grupy chemicznej, włókienniczej, obuwniczej, w zawodach związanych z obsługą kolei, a także tokarzy, frezerów, szlifierzy, wytaczaczy, spawaczy i ślusarzy narzędziowych.
Liczba absolwentów wyższych uczelni (z systemu studiów dziennych) wyniesie w latach 1983-1985 łącznie około 132 tys., w tym w 1985 r. 42 tys. Przewiduje się, że w latach 1983-1985 wystąpi deficyt absolwentów szkół wyższych z kierunków nauczycielskich.
Dlatego też zapewnienie dyscypliny inwestycyjnej i dyscypliny w zakresie wypłaty wynagrodzeń stanowią podstawowe warunki utrzymania równowagi finansowej w latach 1983-1985.
Postanowienia końcowe.
WYKAZ INWESTYCJI CENTRALNYCH DOPUSZCZONYCH DO REALIZACJI W LATACH 1983-1985
PRZEDSIĘWZIĘCIA PRZEWIDZIANE DO WŁĄCZENIA W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI DO WYKAZU INWESTYCJI CENTRALNYCH OD 1985 ROKU 1)
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1983.24.103 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Narodowy plan społeczno-gospodarczy na lata 1983-1985. |
Data aktu: | 28/04/1983 |
Data ogłoszenia: | 11/05/1983 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1983, 11/05/1983 |