Zakres i zasady wykonywania w rzemiośle małej poligrafii dla celów handlowych i reklamowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 20 lipca 1983 r.
w sprawie zakresu i zasad wykonywania w rzemiośle małej poligrafii dla celów handlowych i reklamowych.

Na podstawie art. 1 ust. 5 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła (Dz. U. z 1983 r. Nr 7, poz. 40) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Działalność w zakresie małej poligrafii dla celów handlowych i reklamowych może obejmować wyłącznie wykonywanie form i druków dla tych celów z użyciem maszyn i urządzeń poligraficznych w technice drukowania typograficznego, offsetowego oraz powielania kserograficznego, termicznego i fotochemicznego na maszynach i urządzeniach poligraficznych o maksymalnym formacie druku AB-2.
2.
Zezwolenie na działalność poligraficzną, o której mowa w ust. 1, wydają organy administracji państwowej wymienione w art. 21 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła (Dz. U. z 1983 r. Nr 7, poz. 40).
§  2.
Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności poligraficznej powinien zawierać:
1)
imię i nazwisko osoby ubiegającej się o zezwolenie,
2)
siedzibę lokalu, w którym ma być prowadzona działalność poligraficzna,
3)
tytuł prawny do zajmowania lokalu,
4)
rodzaj produkcji oraz techniki drukarskiej, posiadane maszyny i urządzenia poligraficzne, łącznie z planem ich rozmieszczenia w lokalu,
5)
dowód posiadania kwalifikacji zawodowych do wykonywania rzemiosła w zawodzie drukarza lub poligrafa,
6)
opinię i protokół inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w lokalu przeznaczonym na prowadzenie działalności poligraficznej,
7)
opinię właściwej terytorialnie stacji sanitarno-epidemiologicznej,
8)
opinię właściwej rejonowej komendy straży pożarnych.
§  3.
1.
Zezwolenie na prowadzenie działalności poligraficznej powinno zawierać:
1)
imię i nazwisko osoby otrzymującej zezwolenie,
2)
siedzibę lokalu, w którym ma być prowadzona działalność poligraficzna,
3)
określenie techniki drukowania i maszyn używanych do druku,
4)
termin ważności zezwolenia,
5)
dodatkowe warunki prowadzenia działalności poligraficznej.
2.
Przez dodatkowe warunki prowadzenia działalności poligraficznej rozumie się określenie w zezwoleniu obowiązku:
1)
przestrzegania ogólnych i branżowych przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
przestrzegania przepisów o kontroli publikacji i widowisk,
3)
zarejestrowania posiadanych maszyn i urządzeń poligraficznych we właściwym okręgowym urzędzie kontroli publikacji i widowisk.
3.
Zmiana miejsca lub uruchomienie dodatkowego punktu produkcji poligraficznej na terenie tej samej jednostki podziału terytorialnego, a także rozszerzenie zakresu działalności określonego w zezwoleniu, wymaga uzyskania dodatkowego dokumentu w formie aneksu do zezwolenia. Jeżeli zmiana miejsca lub uruchomienie dodatkowego punktu produkcji poligraficznej obejmuje teren innej jednostki podziału terytorialnego, należy uzyskać zgodę odpowiedniego terenowego organu administracji państwowej.
4.
Zwiększenie liczby lub zmiana maszyn i urządzeń, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, wymaga uzyskania dodatkowego dokumentu w formie aneksu do zezwolenia.
§  4.
Osoby mające zezwolenie na działalność w zakresie małej poligrafii, wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, są obowiązane, w ciągu trzech miesięcy od dnia jego wejścia w życie, wystąpić do właściwego organu administracji państwowej w celu dostosowania treści dotychczas posiadanego zezwolenia do warunków określonych w rozporządzeniu.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.45.209

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres i zasady wykonywania w rzemiośle małej poligrafii dla celów handlowych i reklamowych.
Data aktu: 20/07/1983
Data ogłoszenia: 11/08/1983
Data wejścia w życie: 11/08/1983