Przepisy ogólne.
Zakres obowiązywania.
Wymiary i masy pojazdów.
przegubowego - 18 m,
jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy - 22 m,
Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami.
Warunki ogólne.
niż 12 t, z silnikiem o mocy powyżej 147 kW (200 KM) - 94 dB (A),
niż 12 t, z silnikiem o mocy nie przekraczającej 147 kW (200 KM) - 92 dB (A),
niż 3,5 t, lecz nie większej niż 12 t - 89 dB (A),
z wyjątkiem motocykla - 85 dB (A),
przepisy lit. a) i c) nie dotyczą pojazdów Sił Zbrojnych,
Wyposażenie.
lusterka powinny zapewniać co najmniej strefę widoczności drogi do tyłu:
metodę pomiaru poziomu dźwięku określają odrębne przepisy,
nie dotyczy to pojazdów z nadwoziem otwartym,
nie dotyczy to motocykli jednośladowych,
Światła.
umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej
40 km/h,
przekraczającej 1,6 m,
6 m, ciągnik siodłowy i przyczepa,
przyczepa,
szerokość przekracza 2,1 m;
przepisy pkt 12-15 nie dotyczą pojazdów Sił
Zbrojnych.
wymieniony w ust. 1 pkt 1,
przekraczającej 6 m; zabrania się umieszczania
tych świateł na innych pojazdach,
wymieniony w ust. 1 pkt 11,
odpowiadające warunkom określonym dla tych świateł; światła pozycyjne powinny się włączać i wyłączać równocześnie z światłami pozycyjnymi motocykla,
Hamulce.
hamulca postojowego nie wymaga się, jeżeli hamulec awaryjny (pkt 2) spełnia warunki określone w niniejszym punkcie.
Warunki dodatkowe dla autobusów
Warunki dodatkowe dla taksówek.
Warunki dodatkowe dla pojazdów samochodowych uprzywilejowanych.
Warunki dodatkowe dla pojazdów samochodowych przeznaczonych do wykonywania czynności na drodze oraz dla innych pojazdów samochodowych, na które ze względu na bezpieczeństwo ruchu należy zwracać szczególną uwagę.
Warunki dodatkowe dla samochodów ciężarowych przewożących osoby.
Warunki dodatkowe dla pojazdów używanych w ruchu międzynarodowym
Ciągniki rolnicze i pojazdy wolnobieżne oraz przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami.
Warunki ogólne.
Wyposażenie.
Światła.
jeżeli jednak pojazdy te wyposażone są w powyższe światła, światła te powinny odpowiadać określonym dla nich warunkom,
Hamulce.
Rowery, wózki inwalidzkie i pojazdy zaprzęgowe.
do świateł tych nie stosuje się przepisów ust. 1 pkt 2-4.
Homologacja.
oraz przedstawia jeden egzemplarz pojazdu w celu przeprowadzenia badań homologacyjnych.
Badania techniczne pojazdów.
Przepisy przejściowe i końcowe.
przepisy lit. a) i b) nie dotyczą pojazdów kierowanych przez osoby głuchonieme lub głuche,
WYKAZ ODCINKÓW DRÓG OZNACZONYCH ZNAKAMI SZLAKÓW DROGOWYCH Z NUMERAMI TRZYCYFROWYMI, NA KTÓRYCH DOPUSZCZA SIĘ RUCH POJAZDÓW O NACISKU OSI NIE PRZEKRACZAJĄCYM 100 kN (10 T)
Lp. | Nr drogi | Nazwa drogi | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | 107 | (Warszawa) Zakroczym-Wyszogród-Płock | |
2 | 108 | Łódź-Zgierz-Piątek-Kutno-Gostynin-Łąck-Płock-Bielsk-Drobin | z wyłączeniem odcinka Łódź-Kutno |
3 | 109 | (Płock) Bielsk-Sierpc-Rypin-Brodnica (Olsztyn) | z wyłączeniem odcinka Bielsk-Sierpc |
4 | 121 | Warszawa-Piaseczno-Góra Kalwaria-Warka-Kozienice-Zwoleń-Lipsko-Ożarów-Sandomierz | |
5 | 125 | Kielce-Buda Maleniecka-Żarnów-Sulejów (Piotrków Trybunalski) | |
6 | 126 | Kielce-Łagów-Opatów-Wyszmontów-Ożarów-Annopol-Kraśnik (Lublin) | |
7 | 128 | Kielce-Chmielnik-Busko-Zdrój-Stopnica-Szczucin-Dąbrowa Tarnowska-Tarnów | |
8 | 144 | Kalisz-Rychwał-Konin-Ślesin-Strzelno (Inowrocław) | |
9 | 155 | Poznań-Oborniki-Chodzież-Ujście-Piła-Jastrowie | |
10 | 160 | Bydgoszcz-Koronowo-Sępólno Krajeńskie-Człuchów (Koszalin) | |
11 | 162 | Bydgoszcz-Złotniki Kujawskie-Inowrocław | |
12 | 165 | (Poznań) Gniezno-Strzelno-Inowrocław-Toruń | |
13 | 167 | Włocławek-Lipno | |
14 | 170 | Toruń-Brodnica-Nowe Miasto Lubawskie-Lubawa-Ostróda-Olsztyn | |
15 | 172 | Grudziądz-Łasin-Iława-Ostróda (Olsztyn) | z wyłączeniem odcinka Łasin-Iława |
16 | 173 | (Toruń) Stolno-Grudziądz-Kwidzyn-Sztum-Malbork-Nowy Dwór Gdański | z wyłączeniem odcinka Grudziądz-Sztum |
17 | 182 | Olsztyn-Biskupice-Mrągowo-Mikołajki-Orzysz-Ełk-Kalinowo-Augustów-Lipsk-granica państwa | z wyłączeniem odcinków Mrągowo-Ełk i Augustów-granica państwa |
18 | 183 | (Warszawa) Szelków-Maków Mazowiecki-Przasnysz-Chorzele-Szczytno-Biskupiec | z wyłączeniem odcinka Szelków-Chorzele |
19 | 190 | Białystok-Mońki-Grajewo-Ełk | |
20 | 192 | Białystok-Zabłudów-Bielsk Podlaski-Siemiatycze-Łosice-Międzyrzec Podlaski-Radzyń Podlaski (Lublin) | |
21 | 201 | (Sandomierz) Trześń-Stalowa Wola-Nisko-Leżajsk-Jarosław | z wyłączeniem odcinka Trześń-Stalowa Wola i Tryńcza-Jarosław |
22 | 205 | Rzeszów-Domaradz-Brzozów-Sanok-Lesko-Ustrzyki Dolne-Krościenko-granica państwa | |
23 | 208 | Nowy Sącz-Gorlice-Jasło-Krosno-Sanok | |
24 | 210 | Sandomierz-Tarnobrzeg-Mielec-Dębica | |
25 | 212 | Brzesko-Tymowa-Jurków-Czchów-Nowy Sącz-Krynica-Muszyna-Leluchów-granica państwa | z wyłączeniem odcinka Muszyna-granica państwa |
26 | 213 | Nowy Sącz-Limanowa-Mszana Dolna-Rabka (Chabówka) | |
27 | 214 | Mszana Dolna-Lubień | |
28 | 217 | Kraków-Brzesko Nowe-Koszyce-Nowy Korczyn-Pacanów-Osiek-Sandomierz-Annopol | z wyłączeniem odcinka Sandomierz-Annopol |
29 | 219 | Olkusz-Wolbrom-Miechów | |
30 | 221 | (Katowice) Tychy-Bieruń Stary-Oświęcim-Zator-Wadowice-Sucha-Skomielna Biała-Rabka-(Nowy Sącz) | |
31 | 223 | Bielsko-Biała-Żywiec-Las-Sucha (Zakopane) | |
32 | 226 | Podwarpie-Dąbrowa Górnicza-Mysłowice-Tychy-Pszczyna-Bielsko-Biała | |
33 | 227 | Katowice-Tychy | |
34 | 229 | (Kraków) Chrzanów-Oświęcim-Brzeszcze-Pszczyna-Żory-Rybnik-Racibórz | |
35 | 230 | Gliwice-Rybnik-Wodzisław Śląski-Chałupki-granica państwa | |
36 | 234 | (Katowice) Siewierz-Zawiercie-Szczekociny-Nagłowice-Jędrzejów (Kielce) | |
37 | 236 | Częstochowa-Kłobuck-Krzepice-Wieluń-Walichnowy (Kępno) | |
38 | 242 | Opole-Krapkowice-Koźle-Racibórz-Krzyżanowice-Chałupki | |
39 | 245 | Gliwice-Koźle-Prudnik-Nysa-Paczków-Kłodzko | |
40 | 254 | Świebodzice-Wałbrzych-Nowa Ruda-Kłodzko | |
41 | 285 | (Piła) Wałcz-Czaplinek-Połczyn-Zdrój-Białogard-Kołobrzeg | |
42 | 294 | (Grudziądz) Warlubie-Skórcz-Zblewo-Kościerzyna-Bytów-Suchorze-Słupsk-Ustka | z wyłączeniem odcinka Warlubie-Zblewo |
43 | 295 | Gdynia-Żukowo-Kościerzyna-Korne-Chojnice | |
44 | 298 | (Gdynia) Reda-Puck-Władysławowo | |
45 | 310 | Łoniów-Nagnajów |
WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I PRZYCZEP
jeżeli są to sygnały świetlne, powinny być umieszczone w miejscu zapewniającym kierowcy dobrą ich widoczność i nie powinny utrudniać obserwacji drogi; kontrolny sygnał włączenia może być zastąpiony kontrolnym sygnałem działania; jeżeli umieszczenie kontrolnego sygnału włączenia jest zabronione, nie oznacza to, że zabronione jest umieszczenie kontrolnego sygnału działania.
Lp. | Rodzaj światła | Liczba świateł | Barwa | Rozmieszczenie na pojeździe (mm) | Kontrolny sygnał | Połączenia | Własności | Inne warunki | |||||||
pojazdy samochod | motocykle | przyczepy | na długości | na szerokości1) | na wysokości | inne wymagania | włączenia | działania | elektryczne | świetlne | |||||
owe z wyjątkiem motocykli | jednośladowe | trzykołowe | |||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1 | Drogowe | 2 lub 4 | 1 | 12) | - | biała lub żółta selektywna | z przodu | nie bliżej bocznego obrysu pojazdu niż światła mijania | - | - | obowiązkowy - świetlny nie migający barwy niebieskiej | - |
1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami, 2) przełączenie świateł mijania na światła drogowe musi powodować włączenie co najmniej jednej pary świateł drogowych, 3) przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych |
1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, 2) światłość wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30.000 cd3) (dla motocykli - 12.500 cd.) i nie może przekraczać 225.000 cd. |
w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł przeznaczona jest wyłącznie do świateł drogowych dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować wokół osi pionowej |
2 | Mijania | 2 | 1 | 12) | - | biała lub żółta selektywna | z przodu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 500-1.200 | - | dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy zielonej | - | wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych | powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza | powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie |
3 | Kierunkowskazy | 2 | 25) | 26) | - | żółta samochodowa | z przodu | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 400 mm od tego obrysu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7) | 350-1.5008) | nie bliżej niż 40 mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego9) | - | jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na przyczepie | |||
3a | przednie | obowiązkowy dla wszystkich kierunkowskazów, które nie są widoczne z miejsca kierowcy; może to być sygnał świetlny migający barwy zielonej lub akusty |
1) włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł; 2) wszystkie kierunkowskazy umieszczone z jednej strony pojazdu powinny być |
1) powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90±30 cykli na minutę; 2) włączenie świateł powinno nastąpić z opóźnieniem nie większym niż 1 s, a |
|||||||||||
3b | tylne | 2 | 25) | 210) | 2 | żółta samochodowa | z tyłu | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 400 mm od tego obrysu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7) | 350-1.5008) | jeżeli odległość od światła pozycyjnego tylnego nie przekracza 300 mm, odległość kierunkowskazu od bocznego obrysu pojazdu nie powinna przekraczać więcej niż o 50 mm odległości światła pozycyjnego tylnego od tego obrysu | - | czny albo oba równocześnie; sygnał optyczny powinien gasnąć lub pozostać palącym się i nie migać lub zmieniać ustaloną częstotliwość migania w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu, z wyjątkiem kierunkowska | włączan e i wyłączane jednym wyłącznikiem oraz powinny działać w jednej fazie | pierwsze wyłączenie - z opóźnieniem nie większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów | |
3c | boczne | 211) | 212) | 2 | - | żółta samochodowa | na obu bokach, odległość środka powierzchni świetlnej od przedniego obrysu nie może przekraczać 1.800 mm13) | wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm16) | 50014)-1.50015) | - | - | zów bocznych; sygnał akustyczny powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien zmieniać ustaloną częstotliwość | j.w. | j.w. | j.w. |
4 | Hamowania "stop" | 2 | 1 | 217) | 2 | czerwona | z tyłu | wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 350-1.5008) | - | nie dopuszcza się; dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy żółtej samochodowej, zapalający się w razie niesprawności światła hamowania "stop" | - | powinno zapalać się w momencie uruchomienia hamulca roboczego | natężenie światła powinno być wyraźnie większe niż natężenie światła świateł pozycyjnych tylnych | - |
5 | Oświetlające tylną tablicę rejestracyjną | nie określa się | biała | - | - | - | w sposób zapewniający oświetlenie miejsca umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej | dopuszcza się, z tym że funkcję tę powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinno zapewniać możliwość odczytania znaków na tablicy rejestracyjnej w nocy, przy dobrej przejrzystości powietrza, z odległości co najmniej 20 m | nie może być bezpośrednio widoczne z tyłu pojazdu | |||
6 | Pozycyjne przednie | 2 | 1 | 2 | 2 | biała: dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli jest połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej | z przodu18) | nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 350-1.5008) | - | obowiązkowy - świetlny nie migający barwy zielonej: sygnał ten nie jest wymagany, jeżeli oświetlenie tablicy rozdzielczej może włączać się i wyłączać tylko równocześnie ze światłami pozycyjnymi przednimi i tylnymi | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na pojeździe | - |
7 | Pozycyjne tylne | - | 1 | 2 | 2 | czerwona | z tyłu20) | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 350-1.5008) | - | obowiązkowy - funkcję jego powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m | - |
8 | Odblaskowe tylne inne niż trójkątne | 2 | 1 | 2 | - | czerwona | z tyłu20) | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 350-90021) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt - inny niż trójkąt; 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła tylnego |
9 | Odblaskowe tylne trójkątne | - | - | - | 2 | czerwona | z tyłu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 350-900 | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy, przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt - trójkąt równoboczny zwrócony wierzchołkiem do góry; 2) wewnątrz trójkąta nie może być umieszczone żadne światło |
10 | Odblaskowe przednie | 2 | - | 2 | 2 | biała | z przodu18) | nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) | 350-90021) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt - inny niż trójkąt; 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią światła pozycyjnego przedniego |
11 | Odblaskowe boczne | co najmniej jedno na każdym boku pojazdu; liczba świateł powinna zapewniać spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na długości pojazdu | żółta samochodowa | jeżeli jest jedno światło - powinno być umieszczone w połowie długości22) pojazdu (±15%); światło powinno być umieszczone nie dalej niż 3m od przedniego obrysu pojazdu i nie dalej niż 1 m od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych na tym samym boku pojazdu nie może przekraczać 3 m; w odniesieniu do motocykli światło lub światła powinny być umieszczone w taki sposób, aby w normalnych warunkach nie mogły być zasłonięte odzieżą kierowcy lub pasażera | na obu bokach pojazdu | 350-90021) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | kształt - inny niż trójkąt | |||
12 | Awaryjne | jak kierunkowskazy (lp. 3) | - | obowiązkowy - świetlny migający barwy czerwonej; może działać równocześnie z kontrolnym sygnałem, o którym mowa pod lp. 3 kol. 13 | - | powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90±30 cykli na minutę |
1) uzyskiwane jest przez jednoczesne działanie wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę - również kierunkowskazów przyczepy; 2) powinno być włączane oddzielnym włącznikiem; 3) powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę |
||||||||
13 | Przeciwmgłowe tylne | 1 lub 2 | 1 | 1 lub 2 | 1 lub 2 | czerwona | z tyłu | jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone po lewej stronie pojazdu; jeżeli są dwa światła - po obu stronach pojazdu | 250-1.00023) | nie bliżej niż 100 mm od światła hamowania "stop" | obowiązkowy - świetlny nie migający barwy żółtej samochodowej | - |
1) może włączać się tylko wówczas, gdy włączone są jedno lub oba spośród następujących świateł: mijania lub przeciwmgłowe przednie 2) jeżeli pojazd wyposażony jest w światła przeciwmgłowe przednie, powinna być zapewniona możliwość wyłączenia światła przeciwmgłowego tylnego niezależnie od światła przeciwmgłowego przedniego |
natężenie światła powinno być wyraźnie większe niż natężenie światła świateł pozycyjnych tylnych | - |
14 | Cofania | 1 lub 2 | - | - | - | biała | z tyłu | - | 250-1.200 | - | nie dopuszcza się | - | może włączać się tylko wówczas, gdy włączony jest wsteczny bieg, a urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę | - | - |
15 | Obrysowe | 2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu | - | - | 2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu | biała - z przodu, czerwona - z tyłu | - | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu | możliwie najwyżej, przy spełnieniu warunku rozmieszczenia na szerokości oraz symetrii świateł | odległość między rzutami na poprzeczną płaszczyznę najbliższych punktów powierzchni świetlnych światła obrysowego i światła pozycyjnego przedniego lub tylnego nie może być mniejsza niż 200 mm | nie dopuszcza się | - | - | - | jeżeli ze względu na kształt nadwozia lub wyposażenie pojazdu nie jest możliwe zastosowanie odrębnych świateł widocznych z przodu i świateł widocznych z tyłu, dopuszcza się światło widoczne z przodu i światło widoczne z tyłu, umieszczone po tej samej stronie pojazdu, połączone w jednym urządzeniu |
16 | Przeciwmgłowe przednie | 2 | 1 | 12) | - | biała lub żółta selektywna | z przodu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania | - | dopuszcza się sygnał świetlny nie migający barwy zielonej | - | powinno być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania | - | nie może zmieniać ustawienia w zależności od kąta obrotu kierownicy (nie dotyczy motocykli) |
17 | Postojowe | 4 lub 2 | - | 4 lub 2 | - | biała - z przodu, czerwona z tyłu, żółta samochodowa - jeżeli światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym | 2 z przodu i 2 z tyłu albo po jednym na każdym boku pojazdu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | 350-1.5008) | - | nie dopuszcza się | - | powinno być możliwe włączenie świateł po jednej stronie pojazdu bez włączania jakiegokolwiek innego światła | - | funkcja tego światła może być również spełniana przez równoczesne włączenie świateł pozycyjnych przednich i tylnych po jednej stronie pojazdu |
1) światła pojedyncze motocykli powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu;
2) jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m - liczba świateł jak w kol. 3;
3) przy czterech światłach drogowych wymaganie to powinna spełniać przynajmniej jedna para świateł;
4) jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m odległość ta może być zmniejszona do 400 mm;
5) jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy boczne;
6) dotyczy motocykli z jednym kołem z tyłu;
7) dla motocykli jednośladowych - 300 mm;
8) dla motocykli - 1.200 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wysokości 1.500 mm, dopuszcza się 2.100 mm;
9) dopuszcza się mniejszą odległość, jeżeli natężenie światła kierunkowskazu nie jest mniejsze niż 400 cd;
10) dotyczy motocykli z jednym kołem z przodu;
11) nie wymaga się, jeżeli długość pojazdu nie przekracza 6 m i nie jest on przewidziany do ciągnięcia przyczepy;
12) jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy przednie i tylne;
13) jeżeli odległość ta, ze względu na konstrukcję pojazdu, nie zapewni dobrej widoczności kierunkowskazów, może być ona zwiększona do 2.500 mm;
14) dla motocykli - 350 mm;
15) dla motocykli - 1.200 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wysokości 1.500 mm, dopuszcza się 2.300 mm;
16) dla motocykli - 560 mm;
17) dla motocykli z jednym kołem z tyłu dopuszcza się jedno światło;
18) na motocyklu z jednym kołem z przodu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności;
19) dla przyczep - 150 mm;
20) na motocyklu z jednym kołem z tyłu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności;
21) jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się 1.500 mm;
22) dla przyczep - z uwzględnieniem dyszla;
23) dla motocykli - 900 mm.
2 WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDÓW UŻYWANYCH W RUCHU MIĘDZYNARODOWYM
przy czym wartość ta może być zwiększona do 38 t, jeśli dopuszczalne masy całkowite ciągnika i naczepy nie przekraczają odpowiednio 18 t i 20 t, a oś napędowa ciągnika jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznawane za równoważne,
przy czym wartość ta może być zwiększona do 26 t, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznane za równoważne,
przy czym wartość ta może być zwiększona do 19 T, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznawane za równoważne.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1983.70.317 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Warunki techniczne i badania pojazdów. |
Data aktu: | 08/12/1983 |
Data ogłoszenia: | 24/12/1983 |
Data wejścia w życie: | 01/07/1987, 01/07/1985, 01/01/1985, 01/01/1984, 01/01/1986 |