Warunki przyjęcia na stanowisko radcy i sekretarza notarialnego oraz w sprawie organizacji praktyki i egzaminu na stanowisko sekretarza notarialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 grudnia 1989 r.
w sprawie warunków przyjęcia na stanowisko radcy i sekretarza notarialnego oraz w sprawie organizacji praktyki i egzaminu na stanowisko sekretarza notarialnego.

Na podstawie art. 40 § 3 ustawy z dnia 24 maja 1989 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. Nr 33, poz. 176) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na stanowisko radcy notarialnego może być mianowany pracownik posiadający wyższe wykształcenie prawnicze i co najmniej trzyletnią praktykę na stanowisku sekretarza notarialnego.
2.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych na stanowisko radcy notarialnego może być mianowany pracownik posiadający co najmniej wykształcenie średnie i pięcioletnią praktykę na stanowisku sekretarza notarialnego.
§  2.
1.
Na stanowisko sekretarza notarialnego może być mianowany ten, kto:
1)
jest obywatelem polskim,
2)
ukończył 18 lat i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
3)
posiada co najmniej średnie wykształcenie,
4)
odbył praktykę i złożył egzamin sekretarski.
2.
Przepis ust. 1 pkt 4 nie dotyczy osób, które ukończyły aplikację notarialną i złożyły egzamin notarialny.
§  3.
1.
Praktykę sekretarską odbywa się na stanowisku pomocnika sekretarza notarialnego. Praktyka ta trwa 12 miesięcy i kończy się oceną kwalifikacyjną dotyczącą dopuszczenia pracownika do złożenia egzaminu sekretarskiego.
2.
Pracownik, który otrzymał ocenę negatywną, po rocznej pracy może ubiegać się ponownie o dopuszczenie go do składania egzaminu sekretarskiego. Decyzję o dopuszczeniu do egzaminu podejmuje prezes sądu wojewódzkiego na wniosek dyrektora państwowego biura notarialnego.
§  4.
1.
Praktyka sekretarska ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika do należytego wykonywania obowiązków sekretarza notarialnego.
2.
W czasie praktyki pracownik powinien zaznajomić się z całokształtem czynności sekretarza notarialnego w państwowym biurze notarialnym lub jego oddziale.
§  5.
1.
Pracownik odbywa praktykę sekretarską zgodnie z programem ustalonym przez Instytut Badania Prawa Sądowego, obejmującym zarówno zajęcia praktyczne, jak i teoretyczne.
2.
Zajęcia teoretyczne dla pracowników wszystkich biur notarialnych organizuje prezes sądu wojewódzkiego wyznaczony przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Zajęcia te mają na celu zapoznanie pracownika z przepisami dotyczącymi funkcjonowania państwowych biur notarialnych i zakresu czynności sekretarza notarialnego, ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz dokształcenie w zakresie wiadomości o państwie i prawie.
3.
Zajęcia praktyczne organizuje dyrektor państwowego biura notarialnego, w którym odbywa się praktyka.
§  6.
Nadzorowanie przebiegu praktyki sekretarskiej należy do kierownika praktyki sekretarskiej, powołanego przez dyrektora państwowego biura notarialnego mającego siedzibę w miejscowości będącej siedzibą sądu wojewódzkiego.
§  7.
1.
Ocenę kwalifikacyjną dotyczącą dopuszczenia pracownika do złożenia egzaminu sekretarskiego sporządza dyrektor państwowego biura notarialnego, w którym odbywa się praktyka.
2.
Ocena kwalifikacyjna powinna zawierać zwięzłą opinię o przebiegu praktyki oraz określenie następujących cech pracownika:
1)
wiedzę zawodową oraz umiejętność jej stosowania w praktyce,
2)
obowiązkowość, pracowitość, inicjatywę i punktualność,
3)
uzdolnienia zawodowe,
4)
stosunek do współpracowników i interesantów.
§  8.
1.
Od obowiązku odbycia praktyki sekretarskiej może być zwolniona w całości lub części osoba, która:
1)
była uprzednio zatrudniona na podobnym stanowisku co najmniej 12 miesięcy albo
2)
wykaże się w inny sposób wymaganą programem wiedzą teoretyczną, umiejętnością stosowania tej wiedzy w praktyce, a także znajomością metod i technik pracy biurowej.
2.
Decyzję w sprawie zwolnienia od obowiązku odbycia praktyki sekretarskiej podejmuje prezes sądu wojewódzkiego na wniosek dyrektora państwowego biura notarialnego, w którym osoba ta jest zatrudniona.
§  9.
1.
Egzamin sekretarski przeprowadza powołana przez prezesa sądu wojewódzkiego komisja, w której skład wchodzi notariusz jako przewodniczący oraz dwóch doświadczonych pracowników administracyjnych państwowych biur notarialnych.
2.
Celem egzaminu jest sprawdzenie praktycznej i teoretycznej wiedzy pracownika, niezbędnej do objęcia stanowiska sekretarza notarialnego.
3.
Kierownik praktyki sekretarskiej zawiadamia pracownika zakwalifikowanego do egzaminu sekretarskiego o terminie tego egzaminu co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem.
§  10.
1.
Egzamin sekretarski składa się z części pisemnej i ustnej.
2.
Przedmiotem egzaminu pisemnego powinien być jeden temat z zakresu wiedzy teoretycznej oraz jeden z zakresu wiedzy praktycznej.
3.
Egzamin pisemny trwa do sześciu godzin i odbywa się w obecności co najmniej dwóch członków komisji wyznaczonych przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§  11.
Egzamin ustny obejmuje całość zagadnień będących przedmiotem praktyki sekretarskiej.
§  12.
1.
Komisja egzaminacyjna ocenia wyniki egzaminu pisemnego i ustnego stopniami: "bardzo dobry", "dobry", "dostateczny" i "niedostateczny".
2.
Złożenie egzaminu sekretarskiego z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania ocen co najmniej dostatecznych z obu części egzaminu.
§  13.
1.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu lub nieprzystąpienia do egzaminu w wyznaczonym terminie, prezes sądu wojewódzkiego wyznacza termin następnego egzaminu.
2.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu, termin następnego egzaminu może być wyznaczony po upływie co najmniej trzech miesięcy od dnia przeprowadzenia poprzedniego egzaminu, nie później jednak niż po upływie roku.
§  14.
Z przebiegu i wyników egzaminu sekretarskiego sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej.
§  15.
Prezes sądu wojewódzkiego wydaje świadectwo o odbyciu praktyki lub o zwolnieniu od obowiązku jej odbycia oraz o złożeniu egzaminu sekretarskiego z wynikiem pozytywnym. Odpis świadectwa załącza się do akt osobowych pracownika.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 1990 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1990.2.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki przyjęcia na stanowisko radcy i sekretarza notarialnego oraz w sprawie organizacji praktyki i egzaminu na stanowisko sekretarza notarialnego.
Data aktu: 19/12/1989
Data ogłoszenia: 12/01/1990
Data wejścia w życie: 01/02/1990