Zm.: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 27 grudnia 1991r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.

Na podstawie art. 57 ust. 1 pkt 1 i art. 66 pkt 1 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i z 1991 r. Nr 73, poz. 321) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 70, poz. 317) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po § 39 dodaje się podrozdział w brzmieniu:

"Warunki dodatkowe dla pojazdów używanych w ruchu międzynarodowym

§ 39a. 1. Pojazdy i zespoły pojazdów powinny odpowiadać warunkom określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

2. Warunki, o których mowa w ust. 1, dotyczą samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, autobusów oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami.",

2)
dodaje się załącznik nr 3 w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDÓW UŻYWANYCH W RUCHU MIĘDZYNARODOWYM

§  1.
1.
Odległość, mierzona równolegle do podłużnej osi zespołu pojazdów, między najdalej wysuniętym do przodu punktem części nadwozia pojazdu samochodowego, zawierającej przestrzeń ładunkową, a tylnym obrysem przyczepy nie może być większa niż 16 m, przy zachowaniu odległości między tylnym obrysem samochodu a przednim obrysem nadwozia przyczepy wynoszącej co najmniej 0,35 m.
2.
Odległość między tylną osią pojazdu samochodowego a przednią osią przyczepy w zespole pojazdów nie może być mniejsza niż 3 m.
§  2.
1.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdów nie może przekraczać:
1)
dwuosiowej przyczepy - 18 t,
2)
trzyosiowej przyczepy - 24 t,
3)
zespołu pojazdów o liczbie osi 5 lub 6:
a)
dwuosiowego samochodu z trzyosiową przyczepą - 40 t,
b)
trzyosiowego samochodu z dwu- lub trzyosiową przyczepą - 40 t,
4)
pojazdu członowego o liczbie osi 5 lub 6:
a)
dwuosiowego ciągnika z trzyosiową naczepą - 40 t,
b)
trzyosiowego ciągnika z dwu- lub trzyosiową naczepą - 40 t,
c)
trzyosiowego ciągnika z dwu- lub trzyosiową naczepą, przeznaczoną do transportu kombinowanego przy użyciu czterdziestostopowego kontenera ISO - 44 t,
5)
zespołu pojazdów o liczbie osi 4, składającego się z dwuosiowego samochodu i dwuosiowej przyczepy - 36 t,
6)
pojazdu członowego o liczbie osi 4, składającego się z dwuosiowego ciągnika i dwuosiowej naczepy, przy rozstawie osi naczepy:
a)
od 1,3 do 1,8 m - 36 t,
b)
powyżej 1,8 m - 36 t,

przy czym wartość ta może być zwiększona do 38 t, jeśli dopuszczalne masy całkowite ciągnika i naczepy nie przekraczają odpowiednio 18 t i 20 t, a oś napędowa ciągnika jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznawane za równoważne,

7)
dwuosiowego pojazdu samochodowego - 18 t,
8)
trzyosiowego pojazdu samochodowego - 25 t,

przy czym wartość ta może być zwiększona do 26 t, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznane za równoważne,

9)
czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwiema osiami kierowanymi - 31 t,
a)
przy czym wartość ta może być zwiększona do 32 t, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze lub uznawane za równoważne,
b)
nie może przekraczać wartości wynikającej z iloczynu liczby 5 i wartości liczbowej odległości między pierwszą i ostatnią osią tego pojazdu, wyrażonej w metrach.
2.
Naciski osi nie mogą przekraczać w odniesieniu do:
1)
podwójnej osi przyczep, przy odległości między osiami składowymi:
a)
poniżej 1 m - 110 kN (11 T),
b)
od 1 m do 1,3 m - 160 kN (16 T),
c)
od 1,3 do 1,8 m - 180 kN (18 T),
d)
1,8 m i powyżej - 200 kN (20 T),
2)
potrójnej osi przyczep, przy odległości między osiami składowymi:
a)
poniżej 1,3 m - 210 kN (21 T),
b)
od 1,3 m do 1,4 m - 240 kN (24 T),
3)
osi napędowej pojazdów wymienionych w ust. 1 pkt 3, 4, 5 i 6 oraz autobusu przegubowego - 115 kN (11,5 T),
4)
podwójnej osi napędowej, przy odległości między osiami składowymi:
a)
poniżej 1 m - 115 kN (11,5 T),
b)
od 1 m do 1,3 m - 160 kN (16 T),
c)
od 1,3 m do 1,8 m - 180 kN (18 T),

przy czym wartość ta może być zwiększona do 19 T, jeśli oś napędowa jest wyposażona w ogumienie bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub uznawane za równoważne.

3.
Udział rzeczywistej masy całkowitej na oś (osie) napędową (napędowe) pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25%.
§  3.
Pojazd samochodowy powinien być wyposażony z przodu w zaczep do holowania.
§  4.
Urządzenia sprzęgające pojazdów powinny mieć trwałe oznakowanie, podające co najmniej producenta i dopuszczalne obciążenie.
§  5.
Pojazd powinien być wyposażony w homologowane zewnętrzne urządzenia świetlne.
§  6.
Opony pojazdu powinny być homologowane i o głębokości rzeźby bieżnika nie mniejszej niż 3 mm.
§  7.
Pojazdy i ich zespoły powinny spełniać międzynarodowe zalecenia dotyczące wymagań technicznych.
§  8.
Kabina pojazdu powinna być wyposażona w urządzenie zapewniające bezpieczeństwo i wygodę pracy kierowcy.
§  9.
Autobus powinien być wyposażony w urządzenia zapewniające wygodę podróżowania pasażerów.
§  10.
W pojeździe nie mogą występować zauważalne wycieki z zespołów i układów, w których znajdują się materiały eksploatacyjne; dopuszcza się ślady płynów bez tworzenia kropel.
§  11.
Stosunek mocy silnika do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (zespołu) nie może być mniejszy niż 5 kW/t.
§  12.
Wiek pojazdu samochodowego, liczony od roku wyprodukowania, nie może przekraczać dziesięciu lat.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.2.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.
Data aktu: 27/12/1991
Data ogłoszenia: 11/01/1992
Data wejścia w życie: 11/01/1992