Zasady i tryb oceniania cywilnych nauczycieli akademickich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 maja 1992 r.
w sprawie zasad i trybu oceniania cywilnych nauczycieli akademickich.

Na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 10, poz. 40) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy art. 16, 31 i 35, powołane w niniejszym rozporządzeniu bez bliższego określenia, oznaczają przepisy ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 10, poz. 40).
§  2.
1.
Cywilni nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie.
2.
Oceny cywilnego nauczyciela akademickiego dokonuje się co cztery lata lub na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej wyższej szkoły wojskowej. Oceny dokonuje się także przed upływem okresu, na który cywilny nauczyciel akademicki został zatrudniony.
3.
W przypadku otrzymania przez cywilnego nauczyciela akademickiego oceny negatywnej, ponowną ocenę przeprowadza się po upływie roku.
§  3.
1.
Przedmiotem okresowej oceny cywilnego nauczyciela akademickiego są wyniki jego pracy w okresie od ostatniej oceny, w zakresie wywiązywania się z obowiązków, o których mowa w art. 31 ust. 1-3.
2.
Przy przeprowadzaniu kolejnej oceny cywilnego nauczyciela akademickiego uwzględnia się stopień wykonania przez ocenianego wniosków i zaleceń wynikających z poprzedniej oceny.
§  4.
1.
Okresowych ocen cywilnych nauczycieli akademickich, z wyjątkiem nauczycieli, o których mowa w ust. 2, dokonują komisje wydziałowe wybrane przez rady wydziałów oraz komisja wybrana przez radę naukową wyższej szkoły wojskowej dla pracowników zatrudnionych poza wydziałami. W posiedzeniu komisji bierze udział bezpośredni przełożony ocenianego cywilnego nauczyciela akademickiego; przełożony ten nie bierze udziału w głosowaniu.
2.
Pracownicy biblioteczni oraz dokumentacji i informacji naukowej, o których mowa w art. 35, oceniani są przez komisję wybraną przez radę biblioteczną. Komisja uwzględnia w swej ocenie opinię kierownika jednostki organizacyjnej, w której ramach działa biblioteka zatrudniająca ocenianego pracownika.
3.
Komisje, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz w § 6, wybierane są odpowiednio na okres kadencji organów doradczych, o których mowa w art. 16 ust. 1, 2 i 4. Komisje wybierają ze swego składu przewodniczących.
4.
Członkowie komisji, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz w § 6, powinni posiadać tytuł naukowy lub stopnie naukowe co najmniej równorzędne w stosunku do posiadanych przez ocenianego.
§  5.
1.
Komisja wydaje ocenę na podstawie ankiety sprawozdawczej cywilnego nauczyciela akademickiego, sporządzonej według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz na podstawie pisemnej opinii jego bezpośredniego przełożonego.
2.
Ocena pracy cywilnego nauczyciela akademickiego ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym: wyróżniająca, dobra, zadowalająca lub negatywna.
3.
Uchwałę o ocenie końcowej, o której mowa w ust. 2, komisja podejmuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków komisji.
4.
Komisja przedstawia ocenianemu pracownikowi i jego bezpośredniemu przełożonemu swoją ocenę w formie arkusza oceny cywilnego nauczyciela akademickiego, sporządzonego według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Od oceny komisji, o której mowa w § 4 ust. 1 lub 2, pracownikowi przysługuje, w terminie czternastu dni od zapoznania go z treścią oceny, odwołanie do komisji odwoławczej, wybranej przez radę naukową wyższej szkoły wojskowej. Decyzja komisji odwoławczej jest ostateczna.
2.
W skład komisji odwoławczej nie mogą wchodzić członkowie komisji, o których mowa w § 4 ust. 1 lub 2.
§  7.
W posiedzeniach komisji, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz § 6, biorą udział z głosem doradczym przedstawiciele związków zawodowych działających w wyższej szkole wojskowej, po jednym z każdego związku.
§  8.
Arkusz oceny cywilnego nauczyciela akademickiego, zatwierdzony przez komendanta wyższej szkoły wojskowej, włącza się do jego akt osobowych.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ANKIETA SPRAWOZDAWCZA CYWILNEGO NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO

I. Dane osobowe

1. Imię i nazwisko; stopień naukowy .........................

2. Wydział; instytut ........................................

3. Katedra (zakład) .........................................

4. Stanowisko służbowe i pełnione funkcje ...................

5. Data urodzenia ...........................................

6. Data ukończenia studiów ..................................

7. Data uzyskania stopnia doktora lub przewidywany termin

uzyskania tego stopnia ...................................

8. Data nadania stopnia doktora habilitowanego lub przewidywany

termin nadania tego stopnia (dotyczy osób, które uzyskały

stopień doktora) .........................................

9. Przebieg pracy zawodowej poza szkołą wojskową.............

10. Posiadanie odznaczenia ..................................

II.Przebieg pracy w wyższej szkole wojskowej

1. Okres zatrudnienia na stanowiskach:

.......... od............ do..............

.......... od............ do..............

.......... od............ do..............

.......... od............ do..............

.......... od............ do..............

2. Data i wynik poprzedniej oceny okresowej*)................

.........................................................

3. Długoterminowe urlopy naukowe, macierzyńskie, wychowawcze,

zwolnienia z zajęć dydaktycznych, stypendia doktoranckie

i habilitacyjne**)

............................................................

............................................................

.............................................

4. Otrzymane nagrody za działalność naukową oraz

organizacyjno - dydaktyczną**................................

............................................................

III. Działalność dydaktyczna w okresie sprawozdawczym**)

1. Ilość i rodzaj prowadzonych zajęć dydaktycznych:

a) obciążenie dydaktyczne w r. akad. ...... godz.

b) obciążenie dydaktyczne w r. akad. ...... godz.

c) obciążenie dydaktyczne w r. akad. ...... godz.

d) obciążenie dydaktyczne w r. akad. ...... godz.

Rodzaj prowadzonych zajęć dydaktycznych ...........................................................

...........................................................

...........................................................

2. Udział w procesie wychowawczym i organizacji procesu

dydaktycznego (opiekuństwo roku lub grupy, opieka nad kołem naukowym, udział w obozach naukowych, opieka nad praktykami,udział w komisjach rekrutacyjnych itp.)**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

3. Osiągnięcia i inicjatywy w zakresie doskonalenia procesu

dydaktycznego (w tym podręczniki, pomoce dydaktyczne -

zestawy laboratoryjne, skrypty, poradniki metodyczne, filmy

naukowo-dydaktyczne itd.)**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

4. Inne formy udziału w procesie dydaktyczno - wychowawczym**)

...........................................................

...........................................................

...........................................................

5. Uzyskane nagrody i wyróżnienia za działalność dydaktyczno - wychowawczą**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

6. Formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych (w tym m. in.

kursy doskonalenia pedagogicznego, znajomość języków

obcych)***) .............................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

7. Kształcenie kadr naukowych (opieka naukowa, promotorstwo

w pracach magisterskich i doktorskich)**) ...............

...........................................................

...........................................................

...........................................................

IV. Działalność naukowa

1. Wykaz opublikowanych prac naukowych (forma publikacji,

współautorzy, dane bibliograficzne)**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

2. Wykaz prac naukowych przyjętych do publikacji (forma

publikacji, współautorzy) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

3. Udział w zjazdach i sympozjach naukowych krajowych

i zagranicznych (nazwy konferencji, tytuły wygłoszonych

referatów i komunikatów)**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

4. Udział w stażach zagranicznych i krajowych (krótko- i

długoterminowe stypendia zagraniczne)**)

...........................................................

...........................................................

...........................................................

5. Wdrożenia, ekspertyzy i opinie wymagające przeprowadzenia

badań naukowych (oraz inne prace naukowe nie przeznaczone

do publikacji)**) .......................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

6. Inne ....................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

7. Przygotowywana rozprawa doktorska lub habilitacyjna (temat,

promotor lub opiekun naukowy, stopień zaawansowania -

wymienić artykuły, referaty i raporty z zakresu badań

objętych rozprawą) .....................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

8. Członkostwo i działalność w stowarzyszeniach naukowych**)

...........................................................

...........................................................

...........................................................

V. Działalność w zakresie upowszechniania nauki, sztuki,

techniki i kultury (w tym członkostwo w stowarzyszeniach

popularnonaukowych)**) ..................................

............................................................

............................................................

............................................................

VI. Działalność na rzecz gospodarki narodowej i

administracji państwowej oraz innych instytucji (m. in.

ekspertyzy)**)

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

VII. Uwagi o ewentualnych trudnościach w pracy naukowej i

dydaktycznej lub dodatkowe informacje

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

VIII. Inna działalność organizacyjna na rzecz szkolnictwa

wyższego, nauki, oświaty i kultury**)

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

IX. Inne informacje, które ankietowany pragnie zamieścić w

ankiecie

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............ dnia ........... ........................

(podpis ankietowanego)

______

*) Dotyczy osób, które były poddane ocenie okresowej.

**) Za okres ostatnich czterech lat.

***) Nie dotyczy profesorów i doktorów habilitowanych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wzór ARKUSZA OCENY CYWILNEGO NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO

I. ........................ Komisja Oceniająca .............

........................ data ............................

II. Imię i nazwisko, stopień naukowy ........................

.........................................................

stanowisko ..............................................

jednostka organizacyjna .................................

III. Oceny z uzasadnieniem

1. Kształcenie słuchaczy i kandydatów do pracy naukowej

.........................................................

.........................................................

.........................................................

2. Badania naukowe i podnoszenie swoich kwalifikacji

........................................................

.........................................................

.........................................................

3. Upowszechnianie wiedzy i kultury .......................

.........................................................

.........................................................

4. Uczestnictwo w pracach organizacyjnych ..................

.........................................................

.........................................................

5. Inne informacje .........................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

IV Ocena końcowa z uzasadnieniem

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

V. Wnioski i zalecenia .....................................

.........................................................

.........................................................

VI. Podpisy Komisji

Przewodniczący: ....................................

Członkowie: ....................................

....................................

....................................

....................................

VII. Z przedstawioną wyżej oceną mojej pracy w okresie objętym

tą oceną zapoznałem(am) się w dniu ......... Zostałem(am)

(również) powiadomiony(a) o możliwości odwołania się od

oceny w terminie 14 dni.

VIII. Decyzja Komendanta ...................................

.......................................................

.......................................................

................................

(podpis pracownika - data)

Data ............... Komendant

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.47.211

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady i tryb oceniania cywilnych nauczycieli akademickich.
Data aktu: 27/05/1992
Data ogłoszenia: 10/06/1992
Data wejścia w życie: 25/06/1992