- sprawdzenie i ocenę spełniania określonych warunków technicznych, o których mowa w skierowaniu,
- sprawdzenie i ocenę spełniania określonych warunków technicznych, o których mowa w skierowaniu,
Badanie techniczne autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, wykonywane jest za zgodą właściciela pojazdu.
WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU
Przedmiot i zakres badania | Sposób przeprowadzenia badania | Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający |
1 | 2 | 3 |
1. IDENTYFIKACJA I DODATKOWE WYPOSAŻENIE | ||
1.1.Identyfikacja pojazdu | Oględziny organoleptyczne: porównanie zapisów w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze stanem faktycznym. |
1.Brak zgodności zapisów numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy), numeru rejestracyjnego ze stanem faktycznym. 2.Brak numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy) lub numer nieczytelny. 3.Niezgodna z zapisem w dowodzie rejestracyjnym: masa własna pojazdu, dopuszczalna ładowność, dopuszczalna masa całkowita, pojemność silnika lub liczba miejsc. 4.Tablice rejestracyjne nie certyfikowane. 5.Tablice rejestracyjne nieczytelne lub uszkodzone. 6.Ozdobienie tablic rejestracyjnych. 7.Brak tabliczki znamionowej (zastępczej) albo nieczytelna lub niezgodna ze stanem faktycznym. |
1.2.Dodatkowe wyposażenie | Oględziny. |
1.Brak trójkąta ostrzegawczego do ustawiania na drodze. 2.Brak gaśnicy (jeżeli jest wymagana). |
2.OGUMIENIE | ||
2.1.Stan techniczny i ciśnienie powietrza w oponach |
Oględziny. Pojazd uniesiony za pomocą dźwignika lub ustawiony na kanale. Pomiar i regulacja ciśnienia w oponach. |
1.Na tej samej osi zamontowane są opony różnej konstrukcji (radialne, diagonalne, diagonalne z opasaniem lub o różnej rzeźbie bieżnika). 2.Na pojeździe samochodowym o dwóch osiach są zamontowane opony: a)diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne, b)diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem. |
3.Opony różnej konstrukcji na osiach wchodzących w skład osi wielokrotnej z zastrzeżeniem, że na osi nie napędzanej opony mogą być takie same jak na osi kierowanej. 4.Opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki o rzeźbie bieżnika mniejszej niż 1,6 mm na 3/4 szerokości środkowej części opony. 5.Opony o widocznych pęknięciach obnażających lub naruszających ich osnowę albo odkształcone. 6.Opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz przeciwślizgowymi elementami metalowymi. 7.Niedostateczna wytrzymałość (nośność) opon. |
||
3.ŚWIATŁA | ||
3.l.Światła drogowe i mijania 3.1.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Niejednakowa barwa lub barwa inna niż biała bądź żółta selektywna. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Brak lub niedziałanie świateł drogowych (jeżeli są wymagane). 5.Brak lub niedziałanie świateł mijania. 6.Włączenie świateł mijania lub świateł drogowych nie włącza równocześnie świateł pozycyjnych oraz oświetlenia tablicy rejestracyjnej. 7.Przełączenie świateł drogowych na światła mijania nie powoduje wyłączenia wszystkich świateł drogowych. 8.Przełączenie świateł mijania na światła drogowe nie powoduje włączenia co najmniej jednej pary świateł drogowych. 9. Brak wyraźnej granicy światła i cienia świateł mijania. 10.Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia świateł drogowych. |
3.1.2.Ustawienie świateł drogowych i mijania w płaszczyźnie poziomej i pionowej | Pomiar ustawienia za pomocą przyrządów specjalnych lub ekranu. |
1.Odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice: w lewo - 5 cm na 10 m, w prawo - 20 cm na 10 m. 2.Odchylenie strumienia światła drogowego w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice: 20 cm na 10 m ( w lewo lub w prawo). 3.Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż: 3 cm na 10 m w górę, lub 5 cm na 10 m w dół. 4.Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż: 5 cm na 10 m w górę lub w dół. |
3.1.3.Światłość świateł drogowych |
Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych par świateł drogowych i obliczenie: - sumy światłości, - różnicy światłości między lewym i prawym światłem. Uwaga: pomiaru światłości dokonuje się przy pracy silnika na średniej prędkości obrotowej. |
1.Światłość co najmniej jednej pary świateł nie osiąga wymaganego minimum 30 kcd (12,5 kcd dla motocykla). 2.Suma światłości przekracza dopuszczalne maksimum 225 kcd. 3.Różnica światłości w którejkolwiek parze świateł przekracza: a) 30% światłości większej - w wypadku gdy światłość większa przekracza 40 kcd, b) 50% światłości większej - w wypadku gdy światłość większa nie przekracza 40 kcd. |
3.2.Światła kierunkowskazów 3.2.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą w przepisach. 2.Barwa inna niż żółta samochodowa. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Brak kontrolnego sygnału działania lub niewłaściwe jego działanie. 5.Włączenie kierunkowskazów uzależnione jest od włączenia innych świateł. 6.Działają nie w jednej fazie. 7.Częstotliwość błysków mniejsza niż 60 cykli na minutę lub większa niż 120 cykli na minutę. 8.Włączenie świateł następuje z opóźnieniem większym niż 1 s, a pierwsze wyłączenie z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów. |
3.3.Światła hamowania "stop" 3.3.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż czerwona. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Nie włącza się przy uruchomieniu hamulca roboczego. 5.Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych. 6.Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza się sygnał niesprawności świateł). |
3.4.Światła pozycyjne przednie 3.4.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli światła te są połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej). 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. |
3.5.Światła pozycyjne tylne 3.5.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż czerwona. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. |
3.6.Światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną 3.6.1.Stan techniczny i działanie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Barwa inna niż biała. 2.Widoczne bezpośrednio z tyłu pojazdu. |
3.7.Światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne 3.7.1.Stan techniczny i rozmieszczenie |
Oględziny. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż czerwona. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
3.8.Światła odblaskowe tylne trójkątne 3.8.1.Stan techniczny i rozmieszczenie |
Oględziny. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż czerwona. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Kształt trójkąta inny niż równoboczny. 5.Wewnątrz trójkąta umieszczone jest inne światło. 6.Umieszczone na innym pojeździe niż przyczepa. |
3.9.Światła odblaskowe przednie 3.9.1.Stan techniczny i rozmieszczenie |
Oględziny. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż biała. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Mają kształt trójkąta. |
3.10.Światła odblaskowe boczne 3.10.1.Stan techniczny i rozmieszczenie |
Oględziny. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż żółta samochodowa, z tyłu dopuszcza się barwę czerwoną. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Mają kształt trójkąta. |
3.11.Światła awaryjne 3.11.1.Stan techniczny i działanie |
Oględziny. |
1.Jak w poz.3.2 pkt 1-4 i 7. 2.Nie działają, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę. |
3.12.Światła przeciwmgłowe tylne 3.12.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż czerwona. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Brak lub niewłaściwie działający kontrolny sygnał włączenia. 5.Może być włączone bez włączonych świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych przednich. 6.Nie ma możliwości wyłączenia światła przeciwmgłowego tylnego niezależnie od światła przeciwmgłowego przedniego. 7.Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych. 8.Umieszczone w odległości mniejszej niż 10 cm od światła stop. |
3.13.Światła cofania 3.13.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż biała. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Włączanie na biegu innym niż wsteczny. 5.Możliwość włączenia, gdy urządzenie włączające silnik jest w położeniu uniemożliwiającym jego pracę. 6.Oślepiają innych użytkowników drogi. |
3.14.Światła obrysowe 3.14.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż biała z przodu i czerwona z tyłu. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Umieszczone na innym pojeździe niż pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 1,8 m. |
3.15.Światła przeciwmgłowe przednie 3.15.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż biała lub żółta selektywna. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Włączają się bez włączenia świateł pozycyjnych. 5.Oślepiają innych użytkowników drogi. 6.Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia niezależnie od świateł drogowych i mijania. |
3.15.2.Ustawienie świateł przeciwmgłowych przednich | Pomiar ustawienia za pomocą przyrządów specjalnych lub ekranu. | Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego przedniego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż: 5 cm/10 m w górę lub w dół. |
3.16.Światła jazdy dziennej 3.16.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż biała. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Podłączenie elektryczne niezgodne z przepisami. 5.Nieodpowiednia powierzchnia świetlna. |
3.17.Światła pozycyjne boczne 3.17.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż żółta samochodowa, z tyłu dopuszcza się barwę czerwoną. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Zamontowane na pojeździe samochodowym o długości nie przekraczającej 6,0 m, z wyjątkiem ciągnika siodłowego i przyczepy. |
3.18.Światło kierunkowe (tzw. szperacz) 3.18.1.Stan techniczny i działanie |
Oględziny. | Światło zamontowane na pojeździe nieuprzywilejowanym. |
3.19.Światła robocze 3.19.1.Stan techniczny i działanie |
Oględziny. | Światło zamontowane na innym pojeździe niż ciągnik rolniczy |
3.20.Światła postojowe 3.20.1.Stan techniczny, działanie i rozmieszczenie |
Oględziny. |
1.Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2.Barwa inna niż: - biała z przodu, - czerwona z tyłu, - żółta samochodowa z boku, jeśli światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym. 3.Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4.Zamontowane na pojeździe samochodowym o długości przekraczającej 6,0 m i szerokości przekraczającej 2,0 m. |
4.UKŁADY HAMULCOWE | ||
4.1.Układy hamulcowe (wszystkie) 4.1.1.Konstrukcja |
Oględziny. |
1.Konstrukcja niezgodna z wymaganiami. 2.Samodzielne zmiany konstrukcyjne jakiejkolwiek części układu hamulcowego. 3.Brak obwodowości układu roboczego (o ile jest wymagana). 4.Nieszczelna instalacja układu hamulcowego (szczególnie na połączeniach). |
4.1.2.Mocowanie pedału hamulca nożnego | Oględziny. |
1.Nadmierny opór. 2.Zużyta piasta. 3.Nadmierne zużycie/luz. |
4.1.3.Stan techniczny pedału hamulcowego i skok elementu uruchamiającego hamulce | Oględziny. |
1.Nadmierny lub zbyt mały skok jałowy (brak odległości rezerwowej stopki pedału hamulca). 2.Pedał hamulca nie zwalnia się prawidłowo. 3.Brak powierzchni antypoślizgowej na powierzchni pedału hamulca lub przemieszcza się, jest zużyta/śliska. |
4.1.4.Układ wspomagania lub sprężarka | Oględziny. |
1.Nadmierny czas wzrostu ciśnienia do wartości umożliwiającej skuteczne działanie hamulców. 2.Niewystarczające ciśnienie/podciśnienie do przynajmniej dwukrotnego uruchomienia hamulców po zadziałaniu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy wskaźnik pokazuje niebezpieczną wartość). 3.Wypływ powietrza powodujący zauważalny spadek ciśnienia lub słyszalny wypływ. 4.Brak wyraźnego spadku nacisku na pedał hamulca po włączeniu do działania urządzenia wspomagającego (przez uruchomienie silnika lub napowietrzenie układu pneumatycznego). |
4.1.5.Wskaźnik lub miernik ostrzegawczy niskiego ciśnienia |
Oględziny. | Wadliwe działanie lub uszkodzenie wskaźnika lub miernika ostrzegawczego niskiego ciśnienia. |
4.1.6.Zawór sterujący hamulca postojowego | Oględziny. |
1.Pęknięty, uszkodzony lub nadmiernie zużyty zawór sterujący. 2.Wadliwe działanie zaworu sterującego. 3.Sterowanie niepewne, niepewne działanie trzpienia blokującego lub zaworu. 4.Luźne połączenie bądź nieszczelność. 5.Niezadowalające działanie. |
4.1.7.Hamulec postojowy, dźwignia sterująca, zapadka hamulca postojowego | Oględziny. |
1.Zapadka hamulca postojowego nie blokuje prawidłowo. 2.Nadmierne zużycie łożyska dźwigni lub mechanizmu. Nadmierny ruch dźwigni wskazujący na nieprawidłową regulację. |
4.1.8.Zawory hamulcowe (zawory zabezpieczające, zawory sterujące itp.) | Oględziny. |
1.Uszkodzone, nadmierny wypływ powietrza. 2.Nadmierny ubytek oleju ze sprężarki. 3.Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. 4.Brak działania zaworu bezpieczeństwa. 5.Zauważalny samoczynny spadek ciśnienia hamowania w czasie 1 minuty. 6.Zauważalny spadek ciśnienia w okresie 1 minuty, gdy pedał hamulca jest utrzymany w pozycji wciśniętej. 7.Spadek ciśnienia na 1 pełne zahamowanie przekracza 0,06 MPa. |
4.1.9.Złącza przewodów hamulcowych przyczepy | Oględziny. |
1.Uszkodzenie, nieszczelności przewodów lub zaworu złącza przewodu. 2.Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. 3.Nadmierne nieszczelności. 4.Przy rozłączeniu połączenia hamulec przyczepy nie działa automatycznie. |
4.1.10.Zbiornik powietrza | Oględziny. |
1.Uszkodzony, skorodowany, nieszczelny. 2.Nie działa zawór odwadniający, 3.Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. |
4.1.11.Podzespoły serwomechanizmu wspomagającego, pompa hamulcowa (w systemach hydraulicznych) | Oględziny. |
1.Wadliwy lub niesprawny zespół serwomechanizmu. 2.Nieszczelna lub wadliwa pompa hamulcowa. 3.Niepewne działanie pompy hamulcowej. 4.Niewystarczający poziom płynu hamulcowego. 5.Brak zamknięcia (pokrywki) zbiorniczka pompy. 6.Lampka kontrolna poziomu płynu hamulcowego świeci lub jest uszkodzona. 7.Nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego poziomu płynu hamulcowego. 8.Zapowietrzony układ hydrauliczny. 9.Zbiorniczek płynu hamulcowego zasłonięty {niedostępny dla kontroli). 10.Nieprawidłowy rodzaj lub niski poziom płynu hamulcowego. |
4.1.12.Sztywne przewody hamulcowe | Oględziny. |
1.Możliwość rozerwania lub pęknięcia. 2.Wycieki z przewodów lub połączeń. 3.Uszkodzone lub nadmiernie skorodowane. 4.Zauważalnie przemieszczone. |
4.1.13.Elastyczne przewody hamulcowe | Oględziny. |
1.Możliwość rozerwania lub pęknięcia. 2.Przewody hamulcowe uszkodzone, ocierające, za krótkie, skręcone. 3.Wycieki z przewodów lub połączeń. 4.Wybrzuszanie się, pęcznienie przewodów pod działaniem ciśnienia. 5.Porowatość. |
4.1.14.Okładzina szczęk (klocków) hamulcowych | Oględziny. |
1.Zauważalne nadmierne zużycie. 2.Zauważalne zanieczyszczenie (olejem, smarem itp.). |
4.1.15.Bębny, tarcze hamulcowe | Oględziny. |
1.Zauważalne nadmierne zużycie, zarysowania, pęknięcia. 2.Zauważalne zanieczyszczenia (olejem, smarem itp.). 3.Uszkodzone osłony, brak. |
4.1.16.Linki hamulcowe, pręty i połączenia dźwigniowe | Oględziny. |
1.Linki zniszczone lub nie działają. 2.Nadmiernie zużyte lub skorodowane. 3.Niepewne połączenia linek lub prętów. 4.Uszkodzona prowadnica linki. 5.Jakiekolwiek ograniczenia swobodnego ruchu elementów układu hamulcowego. 6.Jakikolwiek nietypowy ruch dźwigni, sworzni, połączeń wskazujący na niewłaściwe ustawienie lub zużycie. |
4.1.17.Urządzenie uruchamiające hamulce (w tym siłownik membranowo- sprężynowy lub rozpieracz hydrauliczny szczęk hamulcowych). | Oględziny. |
1.Pęknięte lub uszkodzone. 2.Nieszczelne. 3.Niepewne lub niewłaściwe zamocowanie. 4.Nadmierna korozja. 5.Nadmierny skok tłoka siłownika lub membrany. 6.Brak lub nadmierne zużycie osłony przeciwpyłowej. |
4.1.18.Regulator (korektor) siły hamowania | Oględziny. |
1.Wadliwe podłączenie. 2.Zauważalna nieprawidłowa regulacja. 3.Zatarty, brak działania. 4.Brak regulatora (o ile jest przewidziany). |
4.1.19.Automatyczny regulator szczęk | Oględziny. |
1.Zatarty, nienormalny skok, nadmiernie zużyty lub niewłaściwa regulacja zauważalna przy naciskaniu pedału hamulca. 2.Uszkodzony. |
4.1.20.Zwalniacz (o ile jest wymagany lub zamontowany ) | Oględziny. |
1.Niepewne połączenia lub zamocowanie. 2.Uszkodzony. |
4.2.Skuteczność i sprawność roboczego układu hamulcowego | Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia). |
1.Brak stopniowej zmiany natężenia siły hamowania. 2.Zauważalny nieprawidłowy czas opóźnienia zadziałania hamulca w którymkolwiek kole. 3.Nadmierne wahanie siły hamowania odpowiednio do zniekształceń tarczy lub owalizacji bębnów. 4.Bardzo mała lub brak siły hamującej na co najmniej jednym kole. 5.Siła hamująca na którymś z kół jest mniejsza od 70% maksymalnej wartości zmierzonej na innym kole tej samej osi w wypadku testowania układu hamulcowego na drodze, hamowanie nierówne, ściąganie pojazdu w prawo lub w lewo. 6.Nierównomierny, skokowy przyrost siły hamującej (zakleszczenie). 7.Zauważalne opóźnienie początku hamowania na którymś kole. 8.Brak wymaganej skuteczności hamowania. |
4.3.Skuteczność i sprawność awaryjnego układu hamulcowego |
Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia). Pomiary tylko, jeżeli działanie uzyskiwane jest dzięki oddzielnemu układowi. Jeżeli hamulec awaryjny stanowi część hamulca roboczego, nie przeprowadza się sprawdzenia działania. |
1.Hamulec(-ce) nie działający(-ce) z jednej strony pojazdu. 2.Nierównomierny przyrost siły hamującej (zakleszczanie). 3.Automatyczny system hamulcowy przyczepy nie działa. 4.Brak wymaganej skuteczności hamowania. |
4.4.Skuteczność i sprawność postojowego układu hamulcowego | Pomiaru skuteczności działania hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia). |
l.Hamulce nie działają po jednej stronie. 2.Brak wymaganej skuteczności hamowania. |
4.5.Skuteczność układu hamowania zwalniacza, hamulca silnikowego (wydechowego) |
Oględziny. |
1.Niepłynny przyrost siły hamującej (dla zwalniacza). 2.Uszkodzenia hamulca wydechowego. |
4.6.Urządzenie przeciwblokujące (ABS) | Oględziny. |
1.System sygnalizacji wskazuje uszkodzenie. 2.Zauważalna niekompletność: brak czujnika, sterownika, modulatora. |
5.UKŁAD KIEROWNICZY | ||
5.1.Kolumna i koło kierownicy 5.1.1.Stan techniczny i zamocowanie |
Ustawić pojazd kołami na twardym podłożu i energicznie nacisnąć na koło kierownicy w kierunku poosiowym i promieniowym, jak również obracać koło w obie strony dookoła osi kolumny. |
1.Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h. 2.Luźne zamocowanie koła na kolumnie. 3.Wyraźny luz promieniowy lub poosiowy kolumny kierownicy. 4.Pęknięcia lub deformacja koła kierowniczego. 5.Koło kierownicy bez certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji. |
5.1.2.Ruch jałowy koła kierownicy |
Pomiar ruchu jałowego przy kołach kierowanych ustawionych na nieruchomej nawierzchni symetrycznie do osi podłużnej pojazdu. Uwaga: w wypadku mechanizmów kierowniczych ze wspomaganiem, kontrolę przeprowadzać przy pracującym silniku. |
Ruch jałowy przekracza wartość maksymalną dopuszczalną dla danego typu pojazdu. |
5.2.Przekładnia kierownicza 5.2.1.Stan techniczny i działanie |
Obracanie koła kierownicy w obie strony od oporu do oporu i ocena organoleptyczna działania. |
1.Mechanizm obraca się ciężko lub z zacięciami albo zgrzytami. 2.Nadmierne luzy poosiowe wałka przekładni. |
5.2.2.Mocowanie obudowy przekładni | Pojazd ustawiony kołami na twardej nawierzchni. Oględziny obudowy przekładni podczas energicznego obracania kołem kierownicy w lewo i w prawo. |
1.Brak śrub mocujących lub niedokręcone. 2.Pęknięcie obudowy przekładni. |
5.3.Mechanizm wspomagający 5.3.1.Stan techniczny i działanie |
Pojazd ustawiony kołami na twardym podłożu. Obracać koło kierownicy w obie strony o kąt potrzebny do poruszenia kół jezdnych, równocześnie uruchamiać i zatrzymywać silnik - sprawdzić działanie mechanizmu. |
1.Mechanizm nie działa. 2.Pęknięcie mechanizmu lub wycieki oleju. 3.Złe połączenie lub tarcie części o inne elementy. 4.Brak mechanizmu wspomagającego w pojeździe (jeżeli jest wymagany). |
5.4.Drążki kierownicze 5.4.1.Stan techniczny |
Samochód stoi na twardej nawierzchni (na dźwigniku lub na stanowisku kanałowym). Podczas energicznego obracania kołem kierownicy w obie strony obserwować działanie drążków i ich połączeń. |
1.Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach). 2.Pęknięcie lub deformacja jakiejkolwiek części. 3.Czynności naprawcze wykonane spawaniem, zgrzewaniem lub lutowaniem. |
5.4.2.Działanie | Obracając koła w obie strony od oporu do oporu sprawdzić działanie drążków w całym zakresie. |
1.Ocieranie drążków lub dźwigni o sąsiednie elementy podwozia. 2.Brak lub niedziałanie ograniczników skrętu. |
5.5.Koła jezdne 5.5.1.Zawieszenie kół, zwrotnice, wahacze, łożyska |
Oględziny kół, zwrotnic i wahaczy podczas energicznego kołysania (szarpania) kołem w kierunku pionowym oraz dookoła zwrotnicy. |
1.Pęknięcia lub odkształcenia osi. 2.Pęknięcia lub widoczne odkształcenie zwrotnic lub wahaczy. 3.Nadmierny luz: na sworzniu zwrotnicy, na sworzniach wahaczy, w łożyskach kół. 4.Naprawy osi zwrotnic lub wahaczy wykonane techniką spawania lub zgrzewania. 5.Zgrzyty w łożysku wskazujące na uszkodzenie łożyska. |
5.5.2.Koła | Oględziny kół obustronne. |
1.Pęknięcia lub deformacje tarcz kół. 2.Brak lub obluzowanie nakrętek lub śrub kół. 3.Niepewne zamocowanie pierścienia zaporowego. |
5.5.3.Piasty kół | Oględziny. | Brak zabezpieczenia nakrętek półosi. |
5.5.4.Zbieżność kół przednich |
Pomiar zbieżności kół ustawionych do jazdy na wprost. Uwaga: Dopuszcza się kontrolę na urządzeniu do ogólnej oceny prawidłowego ustawienia kół. |
1.Wartość zbieżności wykracza poza dopuszczalne granice dla danego typu pojazdu. 2.Urządzenie do ogólnej oceny wykazuje nieprawidłowe wartości. |
6.PODWOZIE I ZAWIESZENIE | ||
6.l.Rama podwozia | Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku. |
1.Pęknięcie lub odkształcenie ramy. 2.Nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej konstrukcji. |
6.2.Resory, wahacze, drążki reakcyjne, amortyzatory |
Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku. |
1.Niepewne mocowanie do nadwozia/podwozia lub do osi kół. 2.Pęknięcia lub silne odkształcenia. 3.Nadmierne luzy. 4.Istotne wycieki płynu z amortyzatorów. |
6.3.Układ napędowy | Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku. | Zauważalne poluzowanie lub brak śrub mocujących zespoły napędowe do nadwozia/podwozia i pomiędzy sobą. |
6.4.Urządzenia sprzęgowo-zaczepowe | Oględziny, ostukiwanie metalowym młotkiem. Szczególną uwagę należy zwrócić na urządzenie zabezpieczające. |
1.Nadmierne zużycie lub pęknięcie jakichkolwiek części. 2.Obluzowanie mocowania urządzenia zaczepowego do podwozia. 3.Zacinanie się lub nieprawidłowe działanie jakichkolwiek urządzeń zabezpieczających. 4.Brak zaczepów do holowania (o ile są wymagane). |
6.5.Zderzaki, urządzenia ochronne | Oględziny. |
1.Brak lub niespełnianie wymagań rozporządzenia (jeżeli jest wymagany zderzak tylny lub urządzenia ochronne). 2.Pęknięcia lub odkształcenia zderzaka grożące zranieniem innych uczestników ruchu drogowego. 3.Pęknięcia lub odkształcenia bocznych urządzeń ochronnych, grożące zranieniem innych uczestników ruchu drogowego. |
6.6.Zbiornik paliwa i przewody | Oględziny. |
1.Nadmierna korozja zbiornika. 2.Nieszczelny zbiornik lub przewody. 3.Ocieranie przewodów o ruchome części podwozia. 4.Niewłaściwe umieszczenie zbiornika. |
6.7.Zaczep kulowy samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | Oględziny. |
1.Niepewne mocowanie do pojazdu. 2.Brak tabliczki znamionowej. 3.Brak certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji. |
7.INSTALACJA ELEKTRYCZNA | ||
7.l.Akumulator | Oględziny. |
1.Brak wyłącznika akumulatora (o ile jest wymagany). 2.Brak możliwości uruchomienia pojazdu. 3.Brak mocowania akumulatora do nadwozia. 4.Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu. |
7.2.Przewody i urządzenia elektryczne | Oględziny. |
1.Przetarta izolacja. 2.Brak zabezpieczenia przed zakłóceniami radioelektrycznymi. 3.Brak połączenia elektrycznego silnika z nadwoziem, tzw. "masa". |
7.3.Złącze elektryczne z przyczepą | Oględziny i kontrola prawidłowości połączeń elektrycznych. |
1.Brak zabezpieczenia przed samoczynnym rozłączeniem. 2.Przetarta izolacja przewodów elektrycznych. 3.Niewłaściwe połączenia, wtyczki lub gniazda. |
8.NADWOZIE I OSPRZĘT | ||
8.l.Kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób, przestrzeń ładunkowa 8.1.1.Stan techniczny i zamocowanie |
Oględziny zewnętrzne pojazdu umieszczonego na kanale przeglądowym lub na dźwigniku. |
1.Niepewne mocowanie do podwozia lub brak tego mocowania. 2.Nadmierna korozja w miejscach mocowania. 3.Uszkodzenie burt, zawiasów, słupków i podłogi nadwozia czyniące przewóz niebezpiecznym. 4.W samochodzie ciężarowym brak trwałej przegrody o odpowiedniej wytrzymałości rozdzielającej pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób od przestrzeni ładunkowej. 5.Brak kabiny lub ramy ochronnej do ciągnika rolniczego (o ile jest wymagana). |
8.1.2.Nadwozie |
Oględziny zewnętrzne. Kontrola stopnia skorodowania elementów nośnych za pomocą małego młotka. |
1.Uszkodzenia korozyjne osłabiające w istotny sposób konstrukcję nośną pojazdu. 2.Uszkodzenie lub skorodowanie części mogących ulec oderwaniu. 3.Uszkodzenie umożliwiające dostawanie się spalin do wnętrza pojazdu. 4.Uszkodzenia zwiększające ryzyko uwięzienia pasażerów lub poranienia przechodniów w razie wypadku. 5.Brak zabezpieczenia pokrywy przedniej przed samoczynnym otwarciem. |
8.1.3.Drzwi | Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne bądź niezamierzone otwieranie się. 2.Brak lub uszkodzenie klamek drzwi. |
8.1.4.Podłoga | Oględziny. | Nadmierne skorodowanie lub popękanie podłogi. |
8.1.5.Stopnie | Oględziny. | Brak, obluzowanie lub uszkodzenie grożące zranieniem. |
8.1.6.Błotniki -fartuchy | Oględziny. | Brak błotników lub fartuchów albo niespełnianie wymagań. |
8.1.7.Siedzenia | Oględziny. |
1.Pęknięcie szkieletu siedzenia. 2.Złe zamocowanie grożące samoczynnym przesuwaniem. 3.Złe działanie mechanizmu regulacji położenia siedzenia. 4.Brak zagłówków na siedzeniach (jeżeli są wymagane). |
8.1.8.Lusterka wsteczne | Oględziny. |
1.Brak wymaganych lusterek wstecznych. 2.Brak wymaganej widoczności. 3.Pęknięcia powierzchni luster. 4.Ograniczenie pola widzenia w lusterkach zewnętrznych. |
8.1.9.Szyby | Oględziny. |
l.Pęknięcia lub zmatowienie szyb ograniczające widoczność kierowcy lub osłabiające wytrzymałość szyb. 2.Brak ocechowania szyb. 3.Ograniczenie pola widzenia lub widoczności w szybie przedniej i przednich bocznych. |
8.1.10.Wycieraczki i spryskiwacze | Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Brak wycieraczek lub nie działające. 2.Brak spryskiwaczy lub nie działające. |
8.1.11.Sygnał dźwiękowy | Sprawdzenie działania, ocena tonu i poziomu dźwięku sygnału. |
1.Brak działania. 2.Ton przeraźliwy lub nieciągły. 3.Za niski poziom dźwięku. |
8.1.l2.Pasy bezpieczeństwa i miejsca kotwiczenia pasów | Oględziny. |
1.Brak pasów bezpieczeństwa (jeżeli są wymagane). 2.Brak miejsc kotwiczenia pasów (jeżeli są wymagane). 3.Brak działania mechanizmu blokowania pasów bezwładnościowych. 4.Stan techniczny nasuwający wątpliwości co do prawidłowości działania w razie wypadku. |
8.1.13.Prędkościomierz, drogomierz, tachograf, ogranicznik prędkości | Oględziny. |
1.Brak lub brak działania prędkościomierza i drogomierza. 2.Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia kierowcy. 3.Brak lub brak działania tachografu (jeżeli jest wymagany). 4.Brak, w dniu badania technicznego, ważnego oznakowania uwierzytelnienia tachografu. 5.Rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu pojazdu i tachografu. 6.Brak ogranicznika prędkości (o ile jest wymagany). 7.Zauważalne uszkodzenia połączeń ogranicznika prędkości. |
8.1.14.Wyjście bezpieczeństwa | Oględziny. | Brak wyjść bezpieczeństwa, niewłaściwie urządzone lub za mała ich liczba. |
8.1.15.Ogrzewanie i wentylacja | Oględziny i sprawdzenie działania. |
1.Brak lub niedziałanie urządzeń ogrzewczych w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób. 2.Brak lub niedziałanie urządzeń wentylacyjnych w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób. |
8.1.16.Urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane | Oględziny i sprawdzenie działania. | Niekompletność lub niedziałanie blokady koła kierownicy, jeżeli jest zamontowana. |
8.1.17.Wymiary zewnętrzne, masy, oznakowanie | Pomiary zewnętrznych wymiarów (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). |
1.Niezgodne z przepisami szerokość, wysokość lub długość pojazdu. 2.Niezgodne z przepisami masy lub naciski osi pojazdu. 3.Brak oznakowania pojazdu wolno poruszającego, długiego i ciężkiego lub oznakowanie niezgodne z przepisami. |
8.1.18.Wózek boczny motocyklowy | Oględziny. | Wózek motocykla umieszczony po lewej stronie. |
9.ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA | ||
9.1.Hałas zewnętrzny | Ocena i pomiar hałasu zewnętrznego na postoju przeprowadza się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 3 do niniejszego rozporządzenia). |
1.Wyraźnie nieszczelny układ wydechowy. 2.Niekompletny układ wydechowy. 3.Poziom hałasu zewnętrznego przekracza określone w przepisach wartości. |
9.2.Emisja zanieczyszczeń gazowych z silnika o zapłonie iskrowym |
Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych przeprowadza się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 4 do niniejszego rozporządzenia). |
1.Nieprawidłowe wolne obroty silnika. 2.Wskazania miernika tlenku węgla (CO) na biegu jałowym silnika powyżej wartości 4,5% (3,5%), w odniesieniu do motocykla 5,5% (4,5%) dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy przed: 01.10.1986 (01.07.1995). 3.Wyraźnie zauważalne spalanie oleju silnikowego (nie dotyczy silników dwusuwowych). 4.Niedozwolone odprowadzenie spalin do atmosfery (tzw. "odma"). 5.Wskazania wieloskładnikowego analizatora spalin powyżej: - 0,5% CO i 100 ppm CH mierzone na biegu jałowym silnika, w odniesieniu do motocykla 4,5% CO, - 0,3% CO i 100 ppm CH mierzone z prędkością obrotową silnika (z zakresu od 2000-3000 min ) nie dotyczy motocykli, oraz wartość współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) poza granicami 0,97-1,03, mierzona z podwyższoną prędkością obrotową silnika (z zakresu od 2000 min do 3000 min ) dla pojazdu wyposażonego w sondę lambda, dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po 30.06.1995r. |
9.3.Zadymienie spalin z silnika o zapłonie samoczynnym | Pomiar zadymienia spalin przeprowadza się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 4 do niniejszego rozporządzenia). | Zadymienie spalin pojazdu większe niż 2,5 m-1, zaś w przypadku silników z turboładowaniem 3,0 m-1. |
9.4.Wycieki płynów eksploatacyjnych | Oględziny. |
Wycieki paliwa, olejów, płynów hamulcowych, chłodniczych i innych, tworzące plamy na drodze. |
10.WARUNKI DODATKOWE | ||
10.1.Autobus, trolejbus, przyczepa rolnicza ciężarowa przystosowana do przewozu osób | Oględziny. |
1.Brak co najmniej dwóch drzwi w autobusie regularnej komunikacji miejskiej, publicznej. 2.Brak wyjść awaryjnych. 3.Brak gaśnic, zasłony za miejscem kierowcy, apteczki, koła zapasowego. 4.Brak napisu wskazującego dopuszczalną liczbę miejsc do siedzenia i do stania albo napis nieczytelny. 5.Brak tablic kierunkowych w autobusie regularnej komunikacji publicznej. |
10.2.Taksówka | Oględziny. |
1.Brak zalegalizowanego taksometru. 2.Brak gaśnicy, apteczki, koła zapasowego. 3.Światło "TAXI" nieprawidłowo podłączone lub umieszczone. 4.Napisy nie związane z działalnością przewoźnika umieszczone na świetle "TAXI". |
10.3.Pojazd samochodowy uprzywilejowany | Oględziny. |
1.Brak lub niedziałanie sygnałów ostrzegawczych dźwiękowych. 2.Ostrzegawczy sygnał świetlny nie działa lub ma nieprawidłową barwę. 3.Nieprawidłowa barwa lub napisy na pojeździe. 4.Możliwość włączenia sygnałów dźwiękowych bez włączenia świetlnych. 5.Włączenie sygnałów zależy od położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika. |
10.4.Pojazd przeznaczony do wykonywania czynności na drodze oraz inne pojazdy, na które ze względu na bezpieczeństwa ruchu należy zwracać szczególną uwagę | Oględziny. |
1.Brak lub niedziałanie sygnału świetlnego błyskowego barwy żółtej samochodowej. 2.Brak oznakowania pojazdu pomocy drogowej. 3.Brak oznakowania części wystających poza obrys lub ich oświetlenia (jeżeli jest wymagane). |
10.5.Samochód ciężarowy, przyczepa rolnicza ciężarowa przystosowana do przewozu osób |
Oględziny. |
1.Brak stopni lub drabinki. 2.Brak oświetlenia wnętrza. 3.Brak okienka służącego do oświetlania i do przewietrzania. 4.Ławki o nieodpowiednich wymiarach lub niewłaściwie rozmieszczone. 5.Brak lub niedziałanie urządzeń sygnalizacyjnych. 6.Brak koła zapasowego, apteczki. 7.Brak oznakowania pojazdu. |
10.6.Pojazd przeznaczony do nauki jazdy i egzaminowania | Oględziny. |
1.Brak dodatkowego pedału hamulca roboczego. 2.Brak dodatkowych lusterek wstecznych. 3.Brak koła zapasowego lub apteczki. 4.Nieogrzewana tylna szyba (w samochodzie osobowym). 5.Brak wymaganego oznakowania. |
11.SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PO WYPADKU, KOLIZJI DROGOWEJ, WYMIANIE (LUB NADANIU I WYBICIU NUMERU) NADWOZIA, PODWOZIA (RAMY) | ||
11.1.Dodatkowa kontrola stanu technicznego i działania hamulców | Oględziny części zewnętrznych układów hamulcowych pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika. Hamulce są uruchamiane pedałem hamulca lub dźwignią ręcznego sterowania. |
1.Zastosowanie nieoryginalnych elementów. 2.Niekompletność układu hamulcowego. 3.Wadliwie poprowadzone cięgła lub przewody hamulcowe. |
11.2.Dodatkowa kontrola świateł mijania 11.2.1.Stan techniczny i działanie korektorów świateł mijania |
Sprawdzenie na stanowisku kontrolnym przez pomiar zmian położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia świateł mijania w funkcji położenia elementu uruchamiającego korektor. |
1.Brak samoczynnej (bez wywierania dodatkowego nacisku) zmiany położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia przy zmianach położenia elementu uruchamiającego korektor w dwie skrajne pozycje. 2.Niewłaściwa (niezgodna z wymaganiami producenta) wartość zmiany położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia w dwóch skrajnych pozycjach elementu uruchamiającego korektor, różniąca się od wartości nominalnej o więcej niż 2 cm/10 cm. Uwaga: w wypadku braku danych jako wartość nominalną należy przyjąć zmianę min. 10 cm/10 m. |
11.3.Dodatkowa kontrola układu kierowniczego 11.3.1.Stan techniczny |
Oględziny części zewnętrznych układu kierowniczego pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika. Sprawdzenie wyrywkowe momentów dokręcenia połączeń śrubowych kluczem dynamometrycznym (dopuszcza się komplet kluczy zwykłych znormalizowanych . |
1.Zastosowanie nieoryginalnych elementów układu kierowniczego lub elementów połączeń śrubowych. 2.Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co najmniej 1 ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub nakrętek. 3.Nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i końcówek drążków. 4.Brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych. |
11.3.2.Wartość skrętności kół oraz maksymalnego skrętu kół (prawidłowość montażu układu kierowniczego) |
Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w obrotnice. Pomiar wykonuje się w funkcji obrotów koła kierownicy (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). |
1.Niezgodna z wymaganiami producenta wartość skrętności kół w którąkolwiek stronę. 2.Niezgodna z wymaganiami wartość maksymalnego kąta skrętu kół w którąkolwiek stronę. |
11.3.3.Działanie mechanizmu wspomagającego układ kierowniczy |
Sprawdzenie na stanowisku o twardej nawierzchni, przy kołach badanego pojazdu ustawionych do jazdy na wprost, poprzez skręcanie kół. Uwaga: sprawdzenie płynności działania wykonywać na obrotnicach lub przy kołach uniesionych nad nawierzchnią stanowiska. |
1.Brak zmiany oporu skrętu kół przednich przy działającym i niedziałającym mechanizmie wspomagającym. 2.Brak płynności działania w całym zakresie skrętu. |
11.4.Dodatkowa kontrola zawieszenia 11.4.1.Stan techniczny |
Oględziny części zewnętrznych elementów zawieszenia pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika i z możliwością unoszenia poszczególnych osi. Sprawdzenie wyrywkowe momentów dokręcenia połączeń śrubowych kluczem dynamometrycznym (dopuszcza się komplet kluczy zwykłych znormalizowanych). |
1.Zastosowanie nieoryginalnych elementów zawieszenia lub połączeń śrubowych. 2.Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub nakrętek. |
11.4.2.Pomiar sprawności amortyzatorów (dotyczy tylko samochodu osobowego) | Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w urządzenie do kontroli amortyzatorów wbudowanych w pojazd. | Wyniki badań nie są zgodne z wymaganiami podawanymi przez producenta pojazdów (lub producenta urządzenia kontrolnego). |
11.5.Dodatkowa kontrola ustawienia kół jezdnych 11.5.1.Pomiar geometrii ustawienia kół przednich: - pomiar kąta pochylenia koła lewego i prawego, - pomiar kąta pochylenia sworznia zwrotnicy kół lewego i prawego, - pomiar kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy kół lewego i prawego, - pomiar zbieżności kół. |
Pomiary geometrii kół jezdnych pojazdu wykonuje się na stanowisku płaskim i poziomym. Uwaga: - pomiary wykonuje się przy takim stanie obciążenia pojazdu, dla jakiego producent podaje określone mierzone parametry, - pomiarów nie wykonuje się, jeżeli wielkość luzu w układzie jezdnym pojazdu przekracza wielkości dopuszczalne w eksploatacji, -zakres pomiarów odpowiedni do rodzaju wypadku, kolizji drogowej, - pomiary kąta pochylenia kół oraz zbieżności kół wykonuje się po uprzednim skompensowaniu "bicia" kół, - pomiary wykonuje się po uprzednim wyregulowaniu ciśnienia w ogumieniu do wartości nominalnej dla danego pojazdu. |
1.Niedopuszczalna wielkość luzów w układzie jezdnym pojazdu. 2.Niezgodność otrzymanych wyników pomiarów z wartościami parametrów podawanymi przez producenta pojazdów (niezgodność nawet jednego parametru). |
11.5.2.Pomiar geometrii ustawienia kół tylnej osi (jeżeli jest wymagana przez producenta pojazdu): - pomiar kąta pochylenia koła lewego i prawego, - pomiar zbieżności kół. |
Jak wyżej. | Jak wyżej. |
11.5.3.Pomiar śladowości kół poszczególnych osi | Jak wyżej. |
Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu symetryczności ustawienia kół jezdnych między stronami lewą i prawą (śladowość kół). W wypadku braku danych nie więcej niż 2% rozstawu kół osi tylnej. |
11.5.4.Pomiar równoległości osi pojazdu | Pomiar przeprowadza się urządzeniami lub przymiarem rurowym lub linkowym. |
Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu dopuszczalnej nierównoległości osi pojazdu (różnicy między rozstawem osi z lewej i prawej strony pojazdu). W wypadku braku danych nie więcej niż 0,8% rozstawu osi. |
11.6.Dodatkowa kontrola tarcz kół i ich mocowania oraz ogumienia 11.6.1.Stan techniczny elementów mocujących tarcze kół |
Oględziny elementów mocujących tarcze kół. |
Zastosowanie nieoryginalnych śrub lub nakrętek mocujących tarcze kół. Uwaga: dopuszcza się stosowanie specjalnych śrub (nakrętek) zabezpieczających koła przed kradzieżą. |
11.6.2.Wyważenie kół (dotyczy tylko samochodu osobowego) |
Oględziny kół w pojeździe uniesionym i kołach odciążonych. Uwaga: przy braku ciężarków wyważających na obu kołach przednich w wypadku tarcz o wymiarach 13" - 16" dokonuje się dodatkowej kontroli wyważenia kół przednich za pomocą urządzenia do napędu uniesionych kół lub wyważarki; nie stosuje się do kół napędzanych. |
Występowanie intensywnych drgań zawieszenia i koła kierownicy lub nadwozia badanego pojazdu przy napędzaniu kół urządzeniem do napędu kół zamontowanych (lub za pomocą napędu własnego pojazdu) do prędkości obrotowej odpowiadającej prędkości jazdy wynoszącej około 90 km/h. |
11.7.Dodatkowa kontrola nadwozia/podwozia (ramy) 11.7.1.Główne wymiary nadwozia (jako bazy dla układu jezdnego) |
Oględziny pojazdu na stanowisku i pomiary przymiarami liniowymi lub sprawdzianami (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). |
Niezgodność podstawowych wymiarów nadwozia (jako bazy dla układu jezdnego) z wymaganiami podawanymi przez producenta pojazdu, zwłaszcza: - rozstawu kół i osi, - zwisów, tylnego i przedniego, - odległości między wybranymi punktami bazowymi nadwozia (np. pomiar po przekątnej). |
11.7.2.Stan techniczny głównych węzłów nadwozia (elementów ramy) | Oględziny głównych węzłów nadwozia lub elementów ramy przy pojeździe ustawionym na kanale lub podniesionym za pomocą dźwignika. | Zły stan techniczny (np. korozja) lub wadliwy montaż, naprawa głównych węzłów nadwozia lub elementów ramy, zwłaszcza stanowiących bazę do mocowania zawieszenia lub zespołów sterowania pojazdem (mechanizm kierowniczy, pompa hamulcowa i inne). |
11.8.Dodatkowa próba drogowa |
Próba drogowa, przeprowadzona tylko w wypadkach uzasadnionych wynikami pomiarów lub obserwacjami pracownika dokonującego badania. Uwaga: Próbę należy przeprowadzać na wydzielonym terenie nie na drodze publicznej. |
1.Nieprawidłowość działania podstawowych zespołów kierowania i prowadzenia pojazdu, a w szczególności: utrudnione zmiany kierunku jazdy oraz utrudnione lub niepełne włączanie biegów oraz niestabilność ich włączenia. 2.Brak działania wstecznego biegu (w wypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 400 kg). 3.Utrudnione kierowanie pojazdem, a w szczególności brak stabilności i zakłócenia prostoliniowego toru jazdy. |
12.SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM | ||
12.1.Instalacja zasilania gazem |
Oględziny zewnętrzne instalacji na wolnym powietrzu. Kontrola szczelności za pomocą urządzeń oraz roztworu wodnego mydła. Kontrolę instalacji zasilania gazem przeprowadza się zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik nr 5 do niniejszego rozporządzenia. |
1.Nieszczelny jakikolwiek element instalacji. 2.Brak działania lub działanie nieprawidłowe urządzenia(zaworu) ograniczającego stopień napełnienia. 3.Brak lub niedziałanie układu sygnalizacji zasilania gazem. 4.Nieprawidłowe poprowadzenie przewodów instalacji gazowej. 5.Brak ważnego poświadczenia KDT lub oznakowania butli albo zbiorników gazowych. 6.Brak lub przysłonięte otwory wentylacyjne. 7.Wypływ gazu z reduktora do mieszalnika w wypadku zatrzymania silnika. 8.Nieprawidłowe działanie zaworów. 9.Brak homologacji dla elementów instalacji zasilania gazem płynnym; dotyczy to instalacji dopuszczonej po raz pierwszy do ruchu po dniu 31 grudnia 1995 r. |
13.SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU ZAREJESTROWANEGO PO RAZ PIERWSZY ZA GRANICĄ | ||
13.1.Dane pojazdu | Oględziny zewnętrzne, sporządzenie dokumentu identyfikacyjnego. Porównanie danych technicznych pojazdu z wymaganiami przepisów. | Niezgodność parametrów technicznych pojazdu z wymaganiami ustawy i rozporządzenia albo z przepisami homologacyjnymi. |
13.2.Dodatkowa kontrola układu jezdnego 13.2.1.Pomiar geometrii ustawienia kół przednich lub tylnych oraz osi |
Jak w poz. 11.5. (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach) | Jak w poz. 11.5. |
13.2.2.Pomiar sprawności amortyzatorów (dotyczy tylko samochodu osobowego) | Jak w poz.11.4.2. | Jak w poz.11.4.2. |
14.SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU, W KTÓRYM DOKONANO ZMIAN | ||
14.1.Zmiany konstrukcyjne, przeznaczenia | Oględziny zewnętrzne, sporządzenie opisu zmian, ustalenie nowych danych pojazdu (w uzasadnionych przypadkach opinia rzeczoznawcy). | Niezgodność zmian z wymaganiami przepisów ustawy i rozporządzeń. |
15.SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PRZEZNACZONEGO DO PRZEWOZU MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH | ||
15.1.Dodatkowe warunki techniczne | Oględziny (warunki techniczne określają przepisy o przewozie drogowym materiałów niebezpiecznych-ADR). |
Niespełnianie wymagań odnoszących się do pojazdu i jego wyposażenia dotyczących przewozu określonych materiałów niebezpiecznych w zakresie: - rodzaju pojazdu, - układu hamulcowego, - środków do gaszenia pożaru, - wyposażenia elektrycznego, - innego wyposażenia dodatkowego, - szczególnych wymagań przy przewozach w cysternach, - oznakowania pojazdu. |
16.SPECJALISTYCZNE BADANIE AUTOBUSU, KTÓREGO DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ NA AUTOSTRADZIE I DRODZE EKSPRESOWEJ WYNOSI 100 km/h | ||
16.1.Charakterystyka techniczna pojazdu | Oględziny i sporządzenie specjalnego zaświadczenia |
1.Brak ogranicznika prędkości. 2.Brak lub niedziałanie zwalniacza hamulcowego. 3.Brak urządzenia przeciwblokującego (ABS). 4.Siedzenia nie odpowiadają wymaganiom przepisów. 5.Opony niehomologowane lub głębokość rzeźby bieżnika opon mniejsza niż 3 mm. 6.Brak tachografu o zakresie działania min. 125 km/h. 7.Stosunek maksymalnej mocy silnika do dopuszczalnej masy całkowitej mniejszej niż 11 kW/t. |
1.Oględziny przeprowadza się bez demontażu zespołów i części pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika na stanowisku kontrolnym.
2. Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych wypadków niesprawności. W indywidualnych, uzasadnionych wypadkach przedmiot i zakres badania, sposób przeprowadzania badania i kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający ustala okręgowa stacja kontroli pojazdów.
SPOSÓB BADANIA SKUTECZNOŚCI I RÓWNOMIERNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCÓW
Przepisy ogólne
Pomiar sił hamowania
określone w daN
Rodzaj pojazdu | Hamulec roboczy | Hamulec awaryjny | Hamulec postojowy | |||
nożny | ręczny | nożny | ręczny | nożny | ręczny | |
motocykl | 40 | 40 | - | - | - | - |
samochód osobowy | 50 | 20 | 50 | 40 | 50 | 40 |
pozostałe | 70 | 20 | 70 | 60 | 70 | 60 |
Uwaga: Dla przyczep z hamulcem najazdowym dopuszczalny nacisk na urządzenie sterujące nie może przekraczać 10% dopuszczalnej masy całkowitej badanej przyczepy.
Pomiar opóźnienia hamowania
Ocena skuteczności hamowania
ΣT
z = ----- x 100
P
gdzie:
z - wskaźnik skuteczności hamowania (%) dla badanego rodzaju hamulca,
ΣT - siła hamowania uzyskana ze wszystkich kół (kN), odpowiednio dla hamulca roboczego, awaryjnego lub postojowego,
P - siła ciężkości (nacisk) od dopuszczalnej masy całkowitej badanego pojazdu (kN), przyjmując do obliczeń 1 kN = siła ciężkości 100 kg masy (dla pojazdów członowych dopuszcza się przyjmowanie do obliczeń dopuszczalnego nacisku danej osi).
Dopuszczalną masę całkowitą pojazdu przyjmuje się na podstawie danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym, tabliczce znamionowej albo innych wiarygodnych danych technicznych pojazdu lub oblicza się, sumując masę własną i dopuszczalną ładowność pojazdu; dla ciągników siodłowych dopuszczalną ładownością jest dopuszczalny nacisk na siodło ciągnika.
Tmin = P x zmin
Pd
T*= Σ(T x ---- )
Pz
i
T*
z* = ---- x 100
P
gdzie:
Tmin - minimalna wymagana siła hamulca roboczego (kN),
P - siła ciężkości od dopuszczalnej masy całkowitej badanego pojazdu (kN), przyjmując do obliczeń 1 kN = siła ciężkości 100 kg masy (dla pojazdów członowych dopuszcza się przyjmowanie do obliczeń dopuszczalnego nacisku danej osi),
Zmin - wymagany wskaźnik skuteczności hamowania (%),
T* - obliczona siła hamowania hamulca roboczego (kN),
z* - obliczony wskaźnik skuteczności hamowania (%),
T - siła hamowania uzyskana ze wszystkich kół danej osi (kN),
i - kolejna badana oś pojazdu,
Pz - zmierzony nacisk na pedał (dźwignię) hamulca roboczego lub zmierzone ciśnienie w siłownikach (kN lub MPa),
Pd - dopuszczalny nacisk na pedał (dźwignię) hamulca roboczego według § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia dla danego rodzaju pojazdu lub ciśnienie obliczone (dolne regulowane lub określone przez producenta pojazdu) pneumatycznego układu hamulcowego (kN lub MPa).
Uzyskaną w ten sposób obliczoną siłę hamowania lub obliczony wskaźnik skuteczności hamowania należy ponownie porównać z wartością wymaganą dla danego rodzaju pojazdu.
Dla pojazdów członowych dopuszcza się określanie wskaźnika skuteczności hamowania (również obliczonego) pojedynczo dla każdej osi przy zachowaniu warunków wymienionych powyżej.
Powinien być spełniony warunek:
ΣT ł Tmin lub T* ł Tmin
z ł zmin lub z* ł zmin
b
z = --- x 100
g
gdzie:
z - wskaźnik skuteczności hamowania (%),
b - zmierzone opóźnienie hamowania (m/s2),
g - przyspieszenie ziemskie, którego wartość do obliczenia należy przyjmować 10 m/s2.
Powinien być spełniony warunek:
b ł bmin lub Z Ł Zmin
gdzie:
bmin - minimalne wymagane opóźnienie hamowania.
SPOSÓB OCENY STANU TECHNICZNEGO UKŁADU WYDECHOWEGO I POMIARU POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO PODCZAS POSTOJU POJAZDU ORAZ SPOSÓB KONTROLI STANU TECHNICZNEGO SYGNAŁU DŹWIĘKOWEGO
Kontrola stanu technicznego układu wydechowego i poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu
Zakres kontroli
przy czym przeprowadzenie II etapu jest uzależnione od wyników I etapu.
Kontrola organoleptyczna - I etap
Pomiar poziomu hałasu przyrządem (miernikiem poziomu dźwięku) - II etap
Warunki atmosferyczne
Poziom hałasu otoczenia
Miejsce pomiarowe
Przygotowanie pojazdu do badań
Ustawienie mikrofonu
Wykonanie pomiarów
Ustalenie końcowej wartości pomiaru
Ocena wyników
Kontrola stanu technicznego i poziomu dźwięku sygnału dźwiękowego
Kontrola organoleptyczna (I etap)
Pomiar poziomu dźwięku
Warunki pomiaru
Ustawienie mikrofonu
Wykonanie pomiarów
Ocena wyników
SPOSÓB POMIARU EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ GAZOWYCH ORAZ ZADYMIENIA SPALIN
Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 lipca 1995 r.
Wykonanie pomiaru
Ocena wyników pomiaru
Pomiar emisji zanieczyszczeń gazowych spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym, zarejestrowanych po raz pierwszy od dnia 1 lipca 1995 r.
Wykonanie pomiaru
Ocena wyników pomiaru
Pomiar zadymienia spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym
Wykonanie pomiaru
Ocena wyników pomiarów
TABELA ZAMIANY JEDNOSTEK SKALI PROCENTOWEJ HARTRIDGE'A [HRT] NA JEDNOSTKI WSPÓŁCZYNNIKA k [m-1]
k | %(HRT) | k | %(HRT) | k | %(HRT) | k | %(HRT) | k | %(HRT) |
1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
0,02 | 1 | 0,55 | 21 | 1,23 | 41 | 2,19 | 61 | 3,86 | 81 |
0,05 | 2 | 0,58 | 22 | 1,27 | 42 | 2,25 | 62 | 3,99 | 82 |
0,07 | 3 | 0,61 | 23 | 1,31 | 43 | 2,31 | 63 | 4,12 | 83 |
0,09 | 4 | 0,64 | 24 | 1,35 | 44 | 2,38 | 64 | 4,26 | 84 |
0,12 | 5 | 0,67 | 25 | 1,39 | 45 | 2,44 | 65 | 4,41 | 85 |
0,14 | 6 | 0,70 | 26 | 1,43 | 46 | 2,51 | 66 | 4,57 | 86 |
0,17 | 7 | 0,73 | 27 | 1,48 | 47 | 2,58 | 67 | 4,74 | 87 |
0,19 | 8 | 0,76 | 28 | 1,52 | 48 | 2,65 | 68 | 4,93 | 88 |
0,22 | 9 | 0,80 | 29 | 1,57 | 49 | 2,72 | 69 | 5,13 | 89 |
0,25 | 10 | 0,83 | 30 | 1,61 | 50 | 2,80 | 70 | 5,35 | 90 |
0,27 | 11 | 0,88 | 31 | 1,66 | 51 | 2,88 | 71 | 5,60 | 91 |
0,30 | 12 | 0,90 | 32 | 1,71 | 52 | 2,96 | 72 | 5,87 | 92 |
0,32 | 13 | 0,95 | 33 | 1,76 | 53 | 3,04 | 73 | 6,18 | 93 |
0,35 | 14 | 0,97 | 34 | 1,81 | 54 | 3,13 | 74 | 6,54 | 94 |
0,38 | 15 | 1,00 | 35 | 1,86 | 55 | 3,22 | 75 | 6,97 | 95 |
0,41 | 16 | 1,04 | 36 | 1,91 | 56 | 3,32 | 76 | 7,49 | 96 |
0,43 | 17 | 1,07 | 37 | 1,96 | 57 | 3,42 | 77 | 8,15 | 97 |
0,46 | 18 | 1,11 | 38 | 2,02 | 58 | 3,52 | 78 | 9,10 | 98 |
0,49 | 19 | 1,15 | 39 | 2,07 | 59 | 3,63 | 79 | 10,71 | 99 |
0,52 | 20 | 1,19 | 40 | 2,13 | 60 | 3,74 | 80 |
SPOSÓB SPRAWDZANIA PRAWIDŁOWOŚCI PRZYSTOSOWANIA POJAZDU DO ZASILANIA GAZEM
Przepisy ogólne
Sposób sprawdzenia
Ocena wyników
SPOSÓB USTALANIA NIEZNANYCH DANYCH TECHNICZNYCH POJAZDU
SPOSÓB NADAWANIA I WYBIJANIA NUMERÓW NA NADWOZIACH (PODWOZIACH-RAMACH) I SILNIKACH ORAZ WYKONYWANIA TABLICZEK ZASTĘPCZYCH I WZÓR SPECJALNEJ PIECZĄTKI UPOWAŻNIAJĄCEJ DO NADAWANIA I WYBIJANIA NUMERÓW
Przepisy ogólne
Wybijanie numerów
numer upoważnienia stacji do dokonywania badań
Ż
KRK2500001
wyróżnik kolejny numer
województwa i powiatu
Tabliczka zastępcza
Wzór tabliczki zastępczej
Uwagi:
1. W pozycji "NR IDENTYFIKACYJNY" zamieszcza się numer identyfikacyjny (VIN) lub numer nadwozia (podwozia-ramy) nadany przez wytwórnię - w wypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, a w pozostałych wypadkach - nadany i wybity numer nadwozia (podwozia-ramy).
2. W pozycji "TABLICZKA WYKONANA PRZEZ" zamieszcza się symbol (identyfikator) stacji kontroli.
Inne wymagania
Wzór zaświadczenia o nadaniu i wybiciu numeru nadwozia
(podwozia-ramy) i silnika
............................ ............................
(pieczątka stacji kontroli (miejscowość, data nadania
pojazdów) i wybicia numeru)
ZAŚWIADCZENIE NR ...............
(lp. rejestru)
Zaświadcza się, że w pojeździe marki .........................
typ model .........................
został nadany i wybity numer nadwozia*) (podwozia-ramy)*),
silnika*) ....................................................
wykonano tabliczkę zastępczą*)
Numer (numery) nadano i wybito, tabliczkę zastępczą wykonano
na podstawie: ................................................
..............................................................
(nazwa organu właściwego do rejestracji pojazdu,
data i nr dokumentu)
Uwagi: .......................................................
..............................................................
....................... ..............................
(pieczątka specjalna) (pieczątka identyfikacyjna
i imienna, podpis)
*) Niepotrzebne skreślić.
Wzór pieczątki specjalnej uprawnionego diagnosty upoważnionego do nadawania i wybijania numerów
numer kolejny wyróżnik numer upoważnienia
uprawnionego diagnosty województwa stacji do dokonywania
wymienionego w i powiatu badań
upoważnieniu dla stacji
kontroli pojazdów
REJESTR NADANYCH I WYBITYCH NUMERÓW ORAZ TABLICZEK ZASTĘPCZYCH
Numer kolejny rejestru | Data wykonania | Marka, typ i model pojazdu | Numer rejestracyjny pojazdu | Nadany i wybity numer nadwozia (podwozia-ramy) lub silnika |
Wydano tabliczkę zastępczą |
Organ zezwalający na nadanie i wybicie numeru, wykonanie tabliczki zastępczej oraz data i numer dokumentu |
Podpis i pieczątka imienna uprawnionego diagnosty |
Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Uwagi: 1. W kolumnie 5 lub 6 należy zamieścić znak "- ", gdy nie nadano i nie wybito numeru.
2. W kolumnie 7 należy wpisać wyraz "tak" lub "nie".
WZÓR REJESTRU BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW
Numer kolejny rejestru | Data pierwszej rejestracji | Rodzaj pojazdu | Marka pojazdu | Numer rejestracyjny pojazdu | Numer identyfikacyjny lub nadwozia (podwozia-ramy) | Wynik badania | Uwagi |
Data badania | Rodzaj badania | Typ i model pojazdu | Seria i numer dowodu rejestracyjnego | Numer silnika | Podpis i pieczątka imienna | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
P - dopuszczony do ruchu,
W - dopuszczony do ruchu warunkowo oraz wpisać cyframi ważność dopuszczenia (np.07.11.96),
N - nie dopuszczony do ruchu,
X - nie dotyczy.
2. W wypadku wydawania zaświadczenia należy to zaznaczyć w rubryce "Seria i numer dowodu rejestracyjnego" symbolem "Z" (numer zaświadczenia jest identyczny z numerem rejestru).
3. W wypadku pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą należy w rubryce "Uwagi" podać datę pierwszej rejestracji za granicą.
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU
ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU NR [................] (pieczątka stacji kontroli pojazdów) | |||
Marka pojazdu | Typ i model pojazdu | Rodzaj pojazdu | Nr rejestracyjny |
Nr identyfikacyjny (VIN) Nr nadwozia (podwozia-ramy) |
Organ, który wydał dowód rejestracyjny: | ||
Nr silnika | Rodzaj badania: | ||
ZGODNIE Z WYNIKIEM BADANIA POJAZD MOŻE BYĆ: | 1. dopuszczony do ruchu (P) | ||
2. dopuszczony do ruchu warunkowo (W) | |||
3. nie dopuszczony do ruchu (N) | |||
Data pierwszej rejestracji | (pieczątka identyfikacyjna (podpis), pieczątka imienna) | ||
Data badania | |||
Następny termin badania do |
Uwagi:
1. Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem rejestru badań (załącznik nr 8 do niniejszego rozporządzenia).
2. Pozycje 1, 2 i 3 wypełnia się przez wyraźne skreślenie treści pozycji nie mających w danym wypadku zastosowania.
3. Na formularzu zaświadczenia dopuszcza się stosowanie znaków firmowych jednostki upoważnionej do dokonywania badań technicznych pojazdów, z zastrzeżeniem, że barwa znaków i miejsce umieszczenia znaków nie pogorszy czytelności zaświadczenia.
(strona 2)
l. Uwagi*):........................................................... ...................................................................... ...................................................................... ...................................................................... 2. Pojazd (nie)** odpowiada dodatkowym warunkom przewidzianym dla: ...................................................................... ...................................................................... ...................................................................... ............................. (podpis i pieczątka imienna) |
*) Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.
**) Niepotrzebne skreślić.
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRZEPROWADZONYM DODATKOWYM BADANIU TECHNICZNYM POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM
(pieczątka stacji kontroli (miejscowość, data)
pojazdów)
ZAŚWIADCZENIE Nr .......*)
o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu
przystosowanego do zasilania gazem
Marka ........... Nr rejestracyjny ...........................
Typ, model ...... Nr identyfikacyjny (VIN) lub
................. nr nadwozia(podwozia-ramy) .................
Pojazd przystosowany jest do zasilania gazem płynnym
(ziemnym)**)
Producent instalacji .........................................
Nr fabryczny zbiornika ........ Typ reduktora ................
Pojemność zbiornika .................
Ważność KDT zbiornika do ............
Przeprowadzono badanie z wynikiem pozytywnym (negatywnym)**),
ze względu na: ...............................................
..............................................................
..............................................................
Uwagi:
..............................................................
..............................................................
..............................................................
............................. .............................
(pieczątka identyfikacyjna) (podpis, pieczątka imienna)
______
*) Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem rejestru
badań technicznych pojazdów.
**) Niepotrzebne skreślić.
Uwaga: Wzór zaświadczenia powinien być stosowany również przez
wytwórnie pojazdu lub uprawniony zakład.
WZÓR DOKUMENTU IDENTYFIKACYJNEGO POJAZDU ZAREJESTROWANEGO PO RAZ PIERWSZY ZA GRANICĄ
(pieczątka stacji kontroli
pojazdów)
DOKUMENT IDENTYFIKACYJNY POJAZDU
ZAREJESTROWANEGO PO RAZ PIERWSZY ZA GRANICĄ
Załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym
badaniu technicznym
nr ............. z dnia ....................
1. Numer rejestracyjny ............................ ........
2. Kraj poprzedniej rejestracji ................... ........
3. Kraj producenta ................................ ........
4. Numer identyfikacyjny (VIN) lub nadwozia
(podwozia-ramy)*) .............................. ........
5. Numer silnika ((nie) istnieje możliwość
odczytania*) ................................... ........
6. Marka .......................................... ........
7. Typ, model ..................................... ........
8. Kod typu, modelu ............................... ........
9. Rodzaj pojazdu ................................. ........
10. Przeznaczenie .................................. ........
11. Rodzaj nadwozia (podwozia) ..................... ........
12. Barwa nadwozia ................................. ........
13. Masa własna .................................... ..... kg
14. Maksymalna ładowność ........................... ..... kg
(konstrukcyjna - przewidziana przez producenta)
15. Dopuszczalna ładowność ......................... ..... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami
krajowymi)
16. Maksymalna masa całkowita ...................... ..... kg
(konstrukcyjna - przewidziana przez producenta)
17. Dopuszczalna masa całkowita .................... ..... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami
krajowymi)
18. Liczba miejsc do siedzenia ..................... ........
19. Liczba miejsc do stania/leżenia ................ ..../...
20. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej
przyczepy (bez hamulca) ........................ ......kg
21. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej
przyczepy (z hamulcem) ......................... ......kg
22. Liczba osi / liczba kół ........................ ..../...
23. Rozstaw osi skrajnych .......................... ...... m
24. Rozstaw osi tylnych 1-2-3 ...................... ...... m
25. Rozmiar opon /nośność 1 opony .................. ../.. kg
26. Maksymalny nacisk osi przedniej ................ ..... kN
(konstrukcyjny - przewidziany przez producenta)
27. Dopuszczalny nacisk osi przedniej .............. ..... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi)
28. Maksymalny nacisk osi tylnej 1 ................. ..... kN
(konstrukcyjny - przewidziany przez producenta)
29. Dopuszczalny nacisk osi tylnej 1 ............... ..... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi)
30. Maksymalny nacisk osi tylnej 2 ................. ..... kN
(konstrukcyjny - przewidziany przez producenta)
31. Dopuszczalny nacisk osi tylnej 2 ............... ..... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi)
32. Maksymalny nacisk osi tylnej 3 ................. ..... kN
(konstrukcyjny - przewidziany przez producenta)
33. Dopuszczalny nacisk osi tylnej 3 ............... ..... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi)
34. Pojemność skokowa silnika ..................... ..... cm3
35. Rodzaj silnika /rodzaje paliwa ................ ..../....
36. Rodzaj dopalacza katalitycznego ............... .........
37. Maksymalna moc silnika przy obrotach .... min-1 .......kW
38. Miejsce mocowania tabliczki ................... .........
39. Miejsce wybicia numeru VIN lub nadwozia
(podwozia-ramy)*) ............................. .........
40. Miejsce wybicia numeru silnika ................ .........
41. Długość /szerokość pojazdu .................... ..../.. m
42. Wysokość pojazdu .............................. ....... m
______
*) Niepotrzebne skreślić.
Uwagi:
..............................................................
..............................................................
Nr i data opinii rzeczoznawcy, jeżeli jej żądano, nazwisko
i imię rzeczoznawcy, firma:
..............................................................
..............................................................
................ ................... ................
(data badania) (pieczątka (podpis,
identyfikacyjna) pieczątka
imienna)
UWAGA:
W pozycjach nie dotyczących danego pojazdu należy umieścić
znak "x".
WZÓR OPISU ZMIAN DOKONANYCH W POJEŹDZIE
(pieczątka stacji kontroli
pojazdów)
OPIS ZMIAN DOKONANYCH W POJEŹDZIE
Załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym nadaniu
technicznym
nr .... z dnia ...... pojazdu ............ o nr rejestracyjnym
(marka, typ,
model)
I. Opis zmian:
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
II. Ocena dokonanych zmian:
1. *) Dokonane zmiany są zgodne z przepisami.
2. *) Dokonane zmiany nie spełniają wymagań przepisów ze
względu na: ..............
..............................................................
..............................................................
..............................................................
....................
______
*) Niepotrzebne skreślić.
III. Nowe dane techniczne pojazdu po dokonaniu zmian:
1. Marka .......................................... ........
2. Typ / model .................................... ..../...
3. Rodzaj pojazdu ................................. ........
4. Przeznaczenie .................................. ........
5. Rodzaj nadwozia (podwozia) ..................... ........
6. Barwa nadwozia ................................. ........
7. Masa własna .................................... ..... kg
8. Dopuszczalna ładowność ......................... ..... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami
krajowymi)
9. Dopuszczalna masa całkowita .................... ..... kg
(administracyjna - przewidziana przepisami
krajowymi)
10. Liczba miejsc do siedzenia ..................... ........
11. Liczba miejsc do stania/leżenia ................ ..../...
12. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy
(z hamulcem) ................................... ..... kg
13. Największy dopuszczalny nacisk osi ............. ..... kN
(administracyjny - przewidziany przepisami
krajowymi, na osi dla której jest największy)
14. Pojemność skokowa silnika ...................... .... cm3
15. Rodzaj silnika / rodzaj paliwa ................. ..../...
16. Długość ........................................ ...... m
17. Szerokość ...................................... ...... m
18. Wysokość ....................................... ...... m
19. ................................................ ........
20. ................................................ ........
______
W pozycjach nie dotyczących danego pojazdu należy umieścić znak "x".
IV. Uwagi:
..............................................................
..............................................................
Nr i data opinii rzeczoznawcy, jeżeli jej żądano, nazwisko
i imię rzeczoznawcy, firma:
..............................................................
..............................................................
................ ................... ................
(data badania) (pieczątka (podpis,
identyfikacyjna) pieczątka
imienna)
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM AUTOBUSU, KTÓREGO DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ NA AUTOSTRADZIE I DRODZE EKSPRESOWEJ WYNOSI 100 km/h
ZAŚWIADCZENIE o przeprowadzonym badaniu technicznym autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h NR ................. (pieczątka stacji kontroli pojazdów) | |||
Marka pojazdu | Typ, model pojazdu | Rodzaj pojazdu | Nr rejestracyjny |
AUTOBUS | |||
Nr identyfikacyjny (VIN) lub nr nadwozia (podwozia-ramy) | Organ, który wydał dowód rejestracyjny: | ||
Nr silnika | Data pierwszej rejestracji: | ||
Rok produkcji lub modelu ............. | Uwagi: | ||
Prędkość maksymalna ............. km/h | |||
Moc maksymalna silnika - przy obrotach ....... ............. kW | |||
Liczba miejsc siedzących ............. | |||
Maksymalna masa całkowita ............. kg | |||
Dopuszczalna masa całkowita ............. kg | |||
Dopuszczalny nacisk osi przedniej ............. kN | |||
Dopuszczalny nacisk osi tylnej 1 ............. kN | |||
Dopuszczalny nacisk osi tylnej 2 ............. kN | |||
Rozmiar opon kół osi przedniej ............. | |||
Rozmiar opon kół osi tylnej 1 ............. | |||
Rozmiar opon kół osi tylnej 2 ............. | |||
ZAKRES BADANIA | Wynik badania 1/0 | Uwagi | |
1 | 2 | 3 | |
Ogranicznik prędkości jazdy max 100 km/h | |||
Układ hamulcowy |
Międzynarodowa homologacja | ||
Zwalniacz elektryczny/ hydrauliczny |
|||
Urządzenie przeciwblokujące (ABS) | |||
Turystyczne | |||
Siedzenia | Pasy bezpieczeństwa na siedzeniach niezabezpieczonych | ||
Zamocowanie pasów bezpieczeństwa | |||
Tabliczki informujące o obowiązku używania pasów bezpieczeństwa | |||
Zabezpieczenie tylne miejsca kierowcy | |||
Urządzenia do mocowania bagażu | |||
Ogumienie | Międzynarodowa homologacja | ||
Głębokość bieżnika minimum 3 mm | |||
Wskaźnik prędkości (km/h) | |||
Wskaźnik wytrzymałości (kg) | |||
Tachograf o zakresie pomiarowym min. 125 km/h | |||
Wskaźnik stosunku mocy maksymalnej silnika do dopuszczalnej masy całkowitej nie mniejszy niż 11,0 kW/t | |||
Dopuszczenie pojazdu do ruchu w RP (okresowe) |
TAK NIE |
Termin następnego badania technicznego autobusu do | |
Zgodnie z wynikami badania stwierdzono, że pojazd: | SPEŁNIA WARUNKI DODATKOWE DLA AUTOBUSU, KTÓREGO PRĘDKOŚĆ DOPUSZCZALNA WYNOSI 100 km/h | ||
NIE SPEŁNIA WARUNKÓW DODATKOWYCH DLA AUTOBUSU, KTÓREGO PRĘDKOŚĆ DOPUSZCZALNA WYNOSI 100 km/h | |||
ZAŚWIADCZENIE JEST WAŻNE 1/2 ROKU OD DATY WYSTAWIENIA, tj. do | |||
..................... ................... ..................... (data badania) (pieczątka identyfikacyjna) (podpis, pieczątka imienna) |
1. Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem rejestru badań (załącznik nr 8 do niniejszego rozporządzenia).
2. W rubryce nr 2 - 1 oznacza pozytywny wynik badania, 0 - negatywny, X - nie dotyczy.
WZORY PIECZĄTEK STACJI KONTROLI POJAZDÓW ORAZ IDENTYFIKACYJNEJ I IMIENNEJ UPRAWNIONEGO DIAGNOSTY
Wzór pieczątki stacji kontroli pojazdów o podstawowym (oraz ewentualnie rozszerzonym) zakresie badań
Wzór pieczątki identyfikacyjnej uprawnionego diagnosty
1) w okręgowej stacji kontroli pojazdów
2) w stacji kontroli pojazdów o podstawowym (oraz ewentualnie rozszerzonym) zakresie badań
Wzór pieczątki imiennej uprawnionego diagnosty
OBJAŚNIENIA:
1. Przykładowa nazwa jednostki upoważnionej do dokonywania badań technicznych pojazdów.
2. Wyróżnik województwa i powiatu określony jako pierwszy w przepisach dotyczących rejestracji, ewidencji i oznaczania pojazdów (dwie lub trzy litery) oraz numer upoważnienia stacji do dokonywania badań technicznych (dwie cyfry).
3. Jak wyżej numer kolejny uprawnionego diagnosty wymienionego w upoważnieniu do dokonywania badań technicznych pojazdów.
4. Symbole rodzajów pojazdów, do których badania jest upoważniona stacja kontroli i uprawniony diagnosta:
A - motocykle i motorowery,
B - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
C - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 16 t,
CC - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
D - autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
T - ciągniki rolnicze,
E - przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do których badania jest upoważniona stacja kontroli.
5. Symbole rodzajów badań, do których dokonywania może być dodatkowo upoważniona stacja kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań (§ 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 września 1999 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji kontroli pojazdów (Dz. U. Nr 81, poz. 918):
b - pojazdów używanych do przewozu materiałów niebezpiecznych,
c - pojazdów przystosowanych do zasilania gazem,
d - pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą (pierwsze badanie techniczne),
e - pojazdów skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę,
f - okresowe pojazdu marki "SAM",
h - nadawanie i wybijanie numerów na nadwoziach (podwoziach-ramach), silnikach pojazdów oraz wykonywanie tabliczek zastępczych.
______
* W wypadku miast na prawach powiatu - "z up. Prezydenta Miasta Krosna"
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.1999.81.917 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zakres i sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzory dokumentów przy tym stosowanych. |
Data aktu: | 07/09/1999 |
Data ogłoszenia: | 13/10/1999 |
Data wejścia w życie: | 13/10/1999 |