Zm.: rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 lutego 2001 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

Na podstawie art. 1 ust. 2, art. 5 ust. 6, art. 6 ust. 5 pkt 1, art. 7 ust. 6 pkt 1, art. 8 ust. 3, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 4, art. 17 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 1993 r. o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy (Dz. U. Nr 127, poz. 584, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1323) i art. 6 ust. 10 pkt 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100, z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 92) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 lutego 1994 r. w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy (Dz. U. Nr 26, poz. 93, Nr 43, poz. 167, Nr 71, poz. 313 i Nr 127, poz. 629, z 1995 r. Nr 135, poz. 664 i Nr 148, poz. 723, z 1996 r. Nr 23, poz. 105, Nr 51, poz. 219, Nr 149, poz. 706 i Nr 158, poz. 812, z 1998 r. Nr 65, poz. 425 oraz z 2000 r. Nr 116, poz. 1221) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wysokość zaliczki na podatek akcyzowy odpowiadającej wartości banderol podatkowych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. Wysokość odpłatności za sprzedaż banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80% kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.";

2)
załączniki nr 3 i 4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie ustalone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
3)
po załączniku nr 9 dodaje się załącznik nr 10 w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY) NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY TYTONIOWE (PAPIEROSY)

Tabela 1
Lp. Liczba papierosów w opakowaniu jednostkowym w sztukach Rodzaje papierosów w opakowaniu jednostkowym Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy)

w zł

1 2 3 4
1 20 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 0,15
2 20 Papierosy z filtrem o długości powyżej 70 mm z filtrem włącznie 0,15
3 20 Papierosy z filtrem o długości do 70 mm z filtrem włączenie 0,15
4 20 Papierosy bez filtra 0,15
5 20 Papierosy importowane 0,15
6 25 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 0,15
7 25 Papierosy z filtrem o długości powyżej 70 mm z filtrem włącznie 0,15
8 25 Papierosy z filtrem o długości do 70 mm z filtrem włącznie 0,15
9 25 Papierosy bez filtra 0,15
10 25 Papierosy importowane 0,15
11 inna niż 20, 25 Bez względu na rodzaj papierosów w opakowaniu jednostkowym 0,15

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY), WEDŁUG POJEMNOŚCI (ZAWARTOŚCI) OPAKOWAŃ JEDNOSTKOWYCH I MOCY ALKOHOLU W TYCH OPAKOWANIACH, IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW SPIRYTUSOWYCH

Tabela 2
Lp. Pojemność (zawartość) opakowania jednostkowego w litrach Rzeczywista moc alkoholu w opakowaniu jednostkowym w % Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
1 do 0,25 włącznie do 25 włącznie 0,38
2 do 0,25 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 0,48
3 do 0,25 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 0,68
4 do 0,25 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 0,88
5 do 0,25 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 0,98
6 do 0,25 włącznie powyżej 85 1,08
7 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie do 25 włącznie 0,68
8 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 0,98
9 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 1,28
10 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 1,58
11 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 1,88
12 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 85 1,98
13 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie do 25 włącznie 0,88
14 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 1,38
15 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 1,78
16 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 2,28
17 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 2,68
18 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 85 2,88
19 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie do 25 włącznie 1,18
20 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 1,78
21 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 2,38
22 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 2,98
23 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 3,68
24 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 85 3,98
25 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie do 25 włącznie 1,78
26 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 2,48
27 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 3,58
28 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 4,38
29 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 5,48
30 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 85 5,78
31 powyżej 1,5 do 25 włącznie 2,38
32 powyżej 1,5 powyżej 25 do 40 włącznie 3,58
33 powyżej 1,5 powyżej 40 do 55 włącznie 4,78
34 powyżej 1,5 powyżej 55 do 70 włącznie 5,98
35 powyżej 1,5 powyżej 70 do 85 włącznie 7,28
36 powyżej 1,5 powyżej 85 7,98

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY), WEDŁUG POJEMNOŚCI (ZAWARTOŚCI) OPAKOWAŃ JEDNOSTKOWYCH I MOCY ALKOHOLU W TYCH OPAKOWANIACH, IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW WINIARSKICH

Tabela 3
Lp. Pojemność (zawartość) opakowania jednostkowego w litrach Rzeczywista moc alkoholu w opakowaniu jednostkowym

w %

Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
1 do 0,5 włącznie do 9 włącznie 0,01
2 do 0,5 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,01
3 do 0,5 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,02
4 do 0,5 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,02
5 do 0,5 włącznie powyżej 18 0,58
6 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie do 9 włącznie 0,03
7 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,03
8 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,04
9 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,06
10 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 18 0,78
11 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie do 9 włącznie 0,08
12 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,08
13 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,10
14 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,13
15 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 18 1,58
16 powyżej 2,0 do 9 włącznie 0,18
17 powyżej 2,0 powyżej 9 do 12 włącznie 0,23
18 powyżej 2,0 powyżej 12 do 15 włącznie 0,33
19 powyżej 2,0 powyżej 15 do 18 włącznie 0,43
20 powyżej 2,0 powyżej 18 2,38

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAWIENIE ODPŁATNOŚCI ZA SPRZEDAŻ BANDEROL LEGALIZACYJNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW TYTONIOWYCH (PAPIEROSÓW), SPIRYTUSOWYCH I WINIARSKICH

Lp. Pochodzenie i rodzaj wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rodzaj lub pojemność (zawartość) tego opakowania Kwota odpłatności za sprzedaż banderoli legalizacyjnej w zł
1 2 3
1 Importowane oraz krajowe papierosy we wszystkich opakowaniach - niezależnie od liczby papierosów 0,25
2 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - butelce1) o pojemności (zawartości) do 0,25 l włącznie 0,50
3 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - butelce1) o pojemności (zawartości) powyżej 0,25 l 0,90
4 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - puszce, niezależnie od pojemności (zawartości) 0,50
5 Importowane oraz krajowe wyroby winiarskie w opakowaniu2) o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie 0,30
6 Importowane oraz krajowe wyroby winiarskie w opakowaniu2) o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l 0,50
Objaśnienia:

1) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich innych (nietypowych) opakowań jednostkowych, z wyjątkiem puszek, niż określone w załączniku nr 5 (rys. 3 i 4) do rozporządzenia.

2) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich innych (nietypowych) opakowań jednostkowych niż określone w załączniku nr 5 (rys. 5 i 6) do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY TYTONIOWE (PAPIEROSY)

Tabela 1
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 45x22 17,40 20,40
2 50x22 17,81 21,01

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY SPIRYTUSOWE

Tabela 2
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 50x12 14,28 15,93
2 90x16 18,22 21,21

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY WINIARSKIE

Tabela 3
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 110x14 12,20 16,60
2 160x16 14,16 18,06

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.14.129

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.
Data aktu: 19/02/2001
Data ogłoszenia: 28/02/2001
Data wejścia w życie: 15/03/2001