Przepisy ogólne
- od punktu odniesienia lotniska, w którym lotniskowe służby ratowniczo-gaśnicze, medyczne, techniczne i ochrony udzielają pomocy statkowi powietrznemu będącemu w niebezpieczeństwie;
- gdzie liczba operacji lotniczych w przeciętnej godzinie szczytu jest średnią arytmetyczną wyliczaną z największych godzinowych liczb operacji wykonywanych każdego dnia w roku;
Wymagania dotyczące przygotowania lotniska do prowadzenia interwencji 2
- na zasadach określonych w OPRL.
Plan działania w sytuacjach zagrożenia oraz obowiązki realizujących go podmiotów
Infrastruktura lotniska dla celów interwencji
Zakres obowiązków podmiotów biorących udział w przygotowywaniu i realizacji zadań z zakresu ratownictwa medycznego
Warunki i program szkolenia lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych
Przepisy dostosowujące i końcowe
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757, Nr 175, poz. 1462 i Nr 180, poz. 1490.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 52, poz. 452, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 100, poz. 835.
ZAŁĄCZNIKI
Tabela nr 1. Minimalne ilości środków gaśniczych na lotniskach dla samolotów
Kategoria ochrony przeciwpożarowej lotniska | Piana gaśnicza spełniająca wymagania pian gaśniczych grupy A1) | Piana gaśnicza spełniająca wymagania pian gaśniczych grupy B1) | Uzupełniający środek gaśniczy | ||
objętość wody2) [dm3] | wydatek roztworu pianotwórczego [dm3 x min.-1] | objętość wody2) [dm3] | wydatek roztworu pianotwórczego [dm3 x min.-1] | ilość proszku gaśniczego [kg] | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | - | - | 230 | 230 | 45 |
2 | - | - | 670 | 550 | 90 |
1 i 23) | - | - | - | - | 45 |
3 | 1.800 | 1.300 | 1.200 | 900 | 135 |
4 | 3.600 | 2.600 | 2.400 | 1.800 | 135 |
5 | 8.100 | 4.500 | 5.400 | 3.000 | 180 |
6 | 11.800 | 6.000 | 7.900 | 4.000 | 225 |
7 | 18.200 | 7.900 | 12.100 | 5.300 | 225 |
8 | 27.300 | 10.800 | 18.200 | 7.200 | 450 |
9 | 36.400 | 13.500 | 24.300 | 9.000 | 450 |
10 | 48.200 | 16.600 | 32.300 | 11.200 | 450 |
2) Objętości wody podane w kolumnach 2 i 4 oparte są na średniej całkowitej długości samolotu danej kategorii. Gdy spodziewane są operacje lotnicze samolotów większych niż wielkość średnia, to objętości wody powinny być przeliczone ponownie.
3) Dotyczy lotnisk niepublicznych o małym natężeniu ruchu lotniczego.
Tabela nr 2. Minimalne ilości środków gaśniczych na lotniskach naziemnych i nawodnych dla śmigłowców
Kategoria ochrony przeciwpożarowej | Piana grupy B1) | Uzupełniający środek gaśniczy | |
lotniska |
objętość wody [dm3] |
wydatek roztworu pianotwórczego [dm3 x min-1] |
ilość proszku gaśniczego [kg] |
1 | 2 | 3 | 4 |
H1 | 500 | 250 | 23 |
H2 | 1.000 | 500 | 45 |
H3 | 1.600 | 800 | 90 |
1) Objętość wody przeznaczonej do wytwarzania piany dla intensywności podawania 5,5 dm3/min/m2 dla pian grupy B. Przedstawione intensywności podawania należy uważać za minimalne, zakładające opanowanie pożaru w ciągu jednej minuty.
Tabela nr 3. Minimalne ilości środków gaśniczych na lotniskach na obiektach dla śmigłowców
Kategoria ochrony przeciwpożarowej | Piana grupy B1) | Uzupełniający środek gaśniczy | |
lotniska |
objętość wody [dm3] |
wydatek roztworu pianotwórczego [dm3 x min-1] |
ilość proszku gaśniczego [kg] |
1 | 2 | 3 | 4 |
H1 | 2.500 | 250 | 45 |
H2 | 5.000 | 500 | 45 |
H3 | 8.000 | 800 | 45 |
1) Objętość wody przeznaczonej do wytwarzania piany dla intensywności podawania 5,5 dm3/min/m2 dla pian grupy B. Przedstawione intensywności podawania należy uważać za minimalne, zakładające opanowanie pożaru w ciągu jednej minuty.
Tabela nr 4. Minimalna liczba obecnych pracowników lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej na lotnisku
Kategoria ochrony przeciwpożarowej lotniska | Minimalna liczba pracowników 1) | |
1-2, H1 | 2 | |
3, H2 | 3 | |
4-5, H3 | 4 | |
6-7 | według analizy zabezpieczenia operacyjnego przeprowadzonej przez zarządzającego lotniskiem, w uzgodnieniu z właściwym terenowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, z tym że liczba obecnych pracowników na zmianie, przydzielonych do obsługi pojazdów ratowniczo-gaśniczych oraz wyposażenia ratowniczego, nie może być mniejsza niż: | 62) |
8 | 83) | |
9-10 | ||
124) | ||
1) Minimalna liczba pracowników nie uwzględnia pracowników wykonujących obowiązki: kierownika i zastępcy jednostki ochrony przeciwpożarowej (komendant, szef służby ratowniczej), specjalistów, inspektorów, obsady punktu alarmowego, stażystów.
2) Minimalna liczba pracowników ulega zwiększeniu o jednego pracownika od każdego zaczętego miliona obsługiwanych pasażerów przy obsłudze ponad 3 milionów, z uwzględnieniem pkt 1.
3) Minimalna liczba pracowników ulega zwiększeniu o jednego pracownika od każdego zaczętego miliona obsługiwanych pasażerów przy obsłudze ponad 5 milionów, z uwzględnieniem pkt 1.
4) Minimalna liczba pracowników ulega zwiększeniu o jednego pracownika od każdego zaczętego miliona obsługiwanych pasażerów przy obsłudze ponad 7 milionów, z uwzględnieniem pkt 1.
Uwaga: pkt 2-4 mają zastosowanie do momentu, gdy liczba pracowników jest zgodna z liczbą miejsc siedzących w pojazdach lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej.
Tabela nr 5. Wymagane minimalne parametry charakterystyczne dla lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych
Wyposażenie/parametr |
Pojazdy o pojemności zbiornika wodnego Vzb ≤ 4.500 dm3 |
Pojazdy o pojemności zbiornika wodnego Vzb > 4.500 dm3 |
1 | 2 | 3 |
Działko wodno-pianowe | fakultatywne dla kategorii 1, 2, H1, H2; wymagane dla kategorii od 3 do 10, oraz H3 | wymagane |
Stopnie wydajności działka wodno-pianowego | wysoki | wysoki i niski |
Bezpośrednie wyjście do działka z kabiny pojazdu | wymagane | wymagane |
Zasięg rzutu strumienia piany | odpowiedni dla najdłuższego samolotu1) | odpowiedni dla najdłuższego samolotu1) |
Linie szybkiego natarcia | wymagane | wymagane |
Tryskacze pod podwoziem | fakultatywne | wymagane |
Działko zderzakowe | fakultatywne | fakultatywne |
Rozpędzanie | 80 km/h w 25 sekund | 80 km/h w 40 sekund |
w normalnej temperaturze otoczenia | ||
Prędkość maksymalna | co najmniej 105 km/h | co najmniej 100 km/h |
Napęd na wszystkie koła | wymagany | wymagany |
Automatyczna lub półautomatyczna skrzynia biegów | wymagana | wymagana |
Układ pojedynczych kół tylnych | pożądany dla kategorii 1, 2, H1, H2, wymagany dla kategorii od 3 do 10 oraz H3 | wymagany |
Minimalne kąty natarcia i zejścia | 30° | 30° |
Minimalny kąt przechyłu statycznego | 30° | 28° |
1) Nie dotyczy lotnisk dla śmigłowców i szybowców.
Tabela nr 6. Wyposażenie ratownicze przewożone łącznie na posiadanych przez zarządzającego lotniskiem lotniskowych pojazdach ratowniczo-gaśniczych
Lp. | Rodzaj sprzętu ratowniczego | Kategoria lotniska | |||||
1-2 | 3-5 | 6-7 | 8 | 9-10 | H1-H31) | ||
wyposażenie w sztukach | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | Wkrętaki (zestaw) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
2 | Zestaw narzędzi nieiskrzących | - | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
3 | Klucz nastawny | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
4 | Topór ratowniczy duży, nieklinujący | - | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
5 | Topór ratowniczy mały, nieklinujący | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | - |
6 | Nożyce do cięcia prętów o średnicy co najmniej ø 10 mm | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
7 | Nożyce do blachy | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
8 | Szczypce nastawne o długości 250 mm | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
9 | Szczypce boczne o długości 160 mm | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
10 | Łom duży o długości 1.500 mm | - | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
11 | Łom mały o długości 1.000 mm | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | - |
12 | Ręczne uniwersalne narzędzie ratownicze | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
13 | Przecinak ślusarski o szerokości 25 mm | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
14 | Młotek 2 kg | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
15 | Szpadel | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
16 | Bosak podręczny o długości 3 m | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 |
17 | Koc gaśniczy | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
18 | Drabina wysuwana o długości odpowiedniej do wysokości najwyższego statku powietrznego operującego z lotniska | - | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
19 | Linka ratownicza o długości 20 m | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
20 | Linka ratownicza o długości 30 m | - | 1 | 2 | 3 | 4 | - |
21 | Klin do blokowania kół o wysokości 10 cm3) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
22 | Klin do blokowania kół o wysokości 15 cm | - | - | 2 | 2 | 2 | - |
23 | Piła łańcuchowa do drewna | - | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
24 | Piła tarczowa do betonu i stali z kompletem tarcz zapasowych | - | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 |
25 | Nóż do przecinania pasów bezpieczeństwa | 1 | 2 | 4 | 6 | 8 | 1 |
26 | Aparat powietrzny butlowy - nadciśnieniowy z butlą zapasową | 1 komplet na każdego ratownika w służbie | |||||
27 | Zestaw głośnomówiący | - | - | 1 | 1 | 2 | - |
28 | Zestaw pierwszej pomocy medycznej R1 określonej dla Państwowej Straży Pożarnej | 1 | - | - | - | - | - |
29 | Zestaw pierwszej pomocy medycznej R2 określonej dla Państwowej Straży Pożarnej | - | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
30 | Nosze ratownicze podbierające | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
31 | Płachta impregnowana o wymiarach 3 m x 3 m | - | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 |
32 | Agregat wentylacyjno-oddymiający (z przystawkami na wodę i pianę) | - | - | 1 | 2 | 3 | - |
33 | Latarka | - | 2 | 4 | 6 | 8 | 2 |
34 | Kamera termowizyjna2) | - | 1 | 1 | 1 | 2 | - |
35 | Noktowizor2) | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
36 | Pirometr | - | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
37 | Przyrządy pomiarowe i wykrywcze4) | - | 1 | 1 | 1 | 2 | - |
38 | Zestaw do uszczelniania wycieków paliwa | - | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
39 | Ubranie ochrony biologicznej2) | - | 2 | 2 | 4 | 6 | - |
40 | Ubranie żaroodporne3) | 2 | 2 | 2 | 4 | 6 | 2 |
41 | Ubranie gazoszczelne2) | - | - | 4 | 4 | 6 | - |
42 | Zestaw narzędzi hydraulicznych kategorii 25) | - | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
43 | Zestaw narzędzi hydraulicznych kategorii 16), 7) | - | - | - | 1 | 1 | - |
44 | Zestawy podnośników pneumatycznych niskociśnieniowych8) | - | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
45 | Zestawy podnośników pneumatycznych wysokociśnieniowych8) | - | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 |
46 | Zestaw do usuwania rozlewów i wycieków produktów ropopochodnych | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
47 | Zestaw oświetleniowy | jeden zestaw na pojazd ratowniczo-gaśniczy |
1) Na lotniskach dla śmigłowców na obiektach wyposażenie ratownicze powinno być przechowywane w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska.
2) Wymagane na wyposażeniu lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych w przypadku braku dostępności w ciągu 15 minut przy wykorzystaniu możliwości podmiotów realizujących zadania z zakresu ratownictwa.
3) Nie dotyczy lotnisk dla szybowców.
4) W skład zestawu wchodzi co najmniej: radiometr, miernik wielogazowy (eksplozymetr), pehametr lub zestaw papierków lakmusowych.
5) Zestaw obejmuje: pompę, przewody, rozdzielacze, łańcuchy, wymienne końcówki, nożyce i rozpieracz (lub nożyco-rozpieracz kombi) o sile cięcia do 30 t i sile rozpierania do 10 t, zaciskacz do rur.
6) Zestaw obejmuje: pompę, przewody, rozdzielacze, łańcuchy, wymienne końcówki, nożyce o sile cięcia powyżej 30 t, rozpieracz o sile rozpierania powyżej 10 t, rozpieracze kolumnowe, zaciskacz do rur.
7) W przypadku posiadania przez lotnisko dwóch zestawów narzędzi hydraulicznych kategorii 2 dopuszcza się stosowanie ich zamiast zestawu narzędzi hydraulicznych kategorii 1.
8) Zestaw zawiera: poduszki pneumatyczne (2 szt.), reduktor ciśnienia (1 szt.), węże nisko-/wysokociśnieniowe (2 szt.), podwójny układ sterujący (1 szt.), zestaw naprawczy (1 szt.) i pokrowiec (1 szt.).
Tabela nr 7. Minimalna liczba lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych na lotnisku
Kategoria ochrony przeciwpożarowej lotniska | Pojazdy ratowniczo-gaśnicze w sztukach |
1 | 1 |
2, H1 | 1 |
3, H2 | 1 |
4, H3 | 1 |
5 | 1 |
6 | 2 |
7 | 2 |
8 | 3 |
9 | 4 |
10 | 4 |
PROGRAM SZKOLENIA LOTNISKOWYCH SŁUŻB RATOWNICZO-GAŚNICZYCH
1.1. Po ukończeniu szkolenia uczestnicy powinni:
1) znać:
- zasady obowiązujące podczas operacji startu i lądowania statków powietrznych, ruchu naziemnego pojazdów na terenie lotniska,
- kierunki lądowań i startów statków powietrznych, drogi kołowania i dojazdowe oraz warunki i zasady bezpiecznego i szybkiego dojazdu do miejsca wypadku lub incydentu lotniczego,
- budowę samolotów i śmigłowców mającą wpływ na przeprowadzenie skutecznej ewakuacji zagrożonych ludzi oraz prowadzenie działań ratowniczych,
- budowę, parametry taktyczno-techniczne, zasady działania i wykorzystania sprzętu będącego na wyposażeniu lotniskowych jednostek ratowniczych,
- wybrane zagadnienia z zakresu zapobiegania pożarom i przeciwdziałania innym zagrożeniom występującym na terenie lotniska,
- środki gaśnicze i neutralizatory oraz możliwości ich stosowania,
- funkcje i zasady dowodzenia, w szczególności zastępem i sekcją,
- mechanizmy procesu spalania i rozwoju pożaru samolotów,
- metody i sposoby gaszenia pożarów samolotów i innych obiektów na terenie lotniska,
- zasady taktyki działań ratowniczych prowadzonych przez lotniskowe służby ratowniczo-gaśnicze podczas różnych zdarzeń i w różnych warunkach,
- zasady organizacji i utrzymania łączności dowodzenia i współdziałania,
- zasady postępowania przy występowaniu materiałów niebezpiecznych,
- zasady udzielania pomocy osobom poszkodowanym w warunkach pozaszpitalnych podczas wypadków i incydentów lotniczych,
- zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w strażnicach, podczas szkolenia, ćwiczeń i działań ratowniczych;
2) umieć:
- obsługiwać sprzęt znajdujący się na wyposażeniu lotniskowych służb ratowniczych i wykorzystywać walory taktyczno-techniczne sprzętu,
- prowadzić rozpoznanie w różnych warunkach i podczas różnych zdarzeń,
- dowodzić zastępem i sekcją,
- organizować oraz utrzymywać łączność dowodzenia i współdziałania,
- organizować i prowadzić ewakuację i ratowanie ludzi oraz mienia podczas wypadków i incydentów lotniczych i innych zdarzeń,
- formułować poprawnie pod względem treści i formy rozkazy bojowe,
- składać meldunki o rozwoju sytuacji i przebiegu działań,
- dokonywać wyboru odpowiednich środków gaśniczych i skutecznie operować prądami gaśniczymi,
- określać niezbędne służby i sprzęt do prowadzonych działań ratowniczych,
- organizować i prowadzić zajęcia w ramach doskonalenia zawodowego,
- sprawdzać stan techniczny powierzonego sprzętu,
- udzielać pomocy osobom poszkodowanym w warunkach pozaszpitalnych,
- stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w strażnicach, podczas szkolenia, ćwiczeń i działań ratowniczych,
- gasić pożary różnych obiektów,
- oceniać możliwość rozwoju pożaru,
- skutecznie prowadzić akcje ratownictwa technicznego, chemicznego i ekologicznego.
1.2. Na realizację programu szkolenia przewidziano:
1) nie mniej niż 203 godziny lekcyjne (1 godzina lekcyjna = 45 min);
2) nie mniej niż 22 dni szkoleniowe.
PLAN NAUCZANIA
Nr | Przedmiot | Liczba godzin lekcyjnych | ||
przedmiotu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
I | Lotniska | 4 | 6 | 10 |
II | Budowa statków powietrznych | 5 | 5 | 10 |
III | Lotniskowy sprzęt ratowniczo-gaśniczy | 24 | 69 | 93 |
IV | Rozpoznawanie zagrożeń | 4 | 5 | 9 |
V | Środki gaśnicze i neutralizatory | 4 | - | 4 |
VI | Taktyka działań ratowniczych w lotnictwie | 17 | 35 | 52 |
VII | Zagrożenia ekologiczne i chemiczne na lotniskach | 3 | 5 | 8 |
VIII | Lotniczy transport materiałów niebezpiecznych | 8 | 5 | 13 |
IX | Bezpieczeństwo i higiena pracy w lotniskowych służbach ratowniczo-gaśniczych | 4 | - | 4 |
I-IX | Razem: | 73 | 130 | 203 |
I. Lotniska
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | ||
tematu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Topografia rejonu operacyjnego lotniska | 1 | 2 | 3 |
2 | Łączność radiowa w lotniskowej służbie ratowniczo-gaśniczej | 1 | 2 | 3 |
3 | Kategorie ochrony przeciwpożarowej lotnisk | 1 | - | 1 |
4 | Lotniczy alfabet fonetyczny | 1 | 2 | 3 |
1-4 | Razem: | 4 | 6 | 10 |
W tabelach użyto następujących skrótów:
T - zajęcia teoretyczne,
P - zajęcia praktyczne,
R - razem.
Materiał nauczania
Temat 1 - Topografia rejonu operacyjnego lotniska
- drogi startowe oraz ich oznaczenia numerowe,
- drogi kołowania, drogi dojazdowe oraz wszelkie znaki identyfikacyjne,
- identyfikacja kodów kolorowych świateł zainstalowanych na drogach startowych, kołowania i dojazdowych,
- zasady ruchu naziemnego pojazdów na terenie lotniska, łącznie z dojazdami do parkingów oraz obiektów lotniskowych,
- kierunki lądowań, startów, długości dróg startowych i ich szerokości, drogi pożarowe, drogi kołowania, miejsca postojów samolotów na płytach przeddworcowych oraz bezpieczne i szybkie kierunki dojazdów do tych miejsc,
- funkcje personelu ATS (służby ruchu lotniczego), związane z bezpieczeństwem przeciwpożarowym lotniska,
- system zabezpieczenia terenu lotniska oraz tereny niedostępne, w których występuje stałe niebezpieczeństwo,
- układy drenażowe na terenie lotniska,
- wytyczne i zasady poruszania się na terenie lotniska.
Temat 2 - Łączność radiowa w lotniskowej służbie ratowniczo-gaśniczej
- zadania punktów alarmowych i współpraca ze stanowiskami kierowania,
- praktyczna obsługa urządzeń łączności zainstalowanych w punkcie alarmowym jednostki,
- dokumentacja punktów alarmowych i stanowisk kierowania,
- zasady prowadzenia korespondencji radiowej na terenie lotniska,
- zasady prowadzenia korespondencji radiowej podczas działań ratowniczych,
- łączność dowodzenia i współdziałania na terenie lotniska i w rejonie operacyjnym.
Temat 3 - Kategorie ochrony przeciwpożarowej lotnisk
- zasady określania kategorii ochrony przeciwpożarowej lotnisk określonej dla celów ratowniczo-gaśniczych,
- dobór wyposażenia ratowniczego i środków gaśniczych do określonej kategorii lotniska.
Temat 4 - Lotniczy alfabet fonetyczny
- zasady stosowania alfabetu fonetycznego,
- nauka prawidłowej wymowy oznaczeń cyfrowo-literowych w języku angielskim.
II. Budowa statków powietrznych
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | ||
tematu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Typy i budowa samolotów i śmigłowców cywilnych | 2 | 3 | 5 |
2 | Typy i budowa samolotów i śmigłowców wojskowych | 2 | 2 | 4 |
3 | Paliwa lotnicze | 1 | - | 1 |
1-3 | Razem: | 5 | 5 | 10 |
Materiał nauczania
Temat 1 - Typy i budowa samolotów i śmigłowców cywilnych
- ogólne zasady budowy samolotów i śmigłowców,
- typy samolotów i śmigłowców,
- zasady otwierania wyjść normalnych i awaryjnych oraz środki ewakuacyjne różnych typów samolotów,
- awaryjne dostawanie się do wnętrz samolotów i śmigłowców,
- terminologia lotniskowa oraz elementy konstrukcyjne samolotów, mające wpływ na skuteczne prowadzenie działań ratowniczych,
- miejsca lokalizacji i oznakowanie zbiorników paliwowych i instalacji technicznych w samolotach cywilnych,
- układ i lokalizacja foteli załogi i pasażerów,
- materiały konstrukcyjne stosowane do budowy samolotów i zagrożenia z tym związane.
Temat 2 - Typy i budowa samolotów i śmigłowców wojskowych
- ogólne zasady budowy samolotów i śmigłowców,
- typy samolotów i śmigłowców,
- awaryjne dostawanie się do wnętrz samolotów i śmigłowców,
- sposoby ewakuacji osób z rozbitych samolotów i śmigłowców,
- lokalizacja zbiorników paliwowych i uzbrojenia bojowego,
- materiały konstrukcyjne stosowane do budowy samolotów i śmigłowców oraz zagrożenia z tym związane,
- występujące zagrożenia i zasady bezpieczeństwa przy działaniach ratowniczych w przypadku uzbrojonych samolotów i śmigłowców.
Temat 3 - Paliwa lotnicze
- rodzaje paliw lotniczych,
- charakterystyka pożarowa paliw lotniczych,
- zasady gaszenia paliw lotniczych.
III. Lotniskowy sprzęt ratowniczo-gaśniczy
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | ||
tematu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Lotniskowe pojazdy ratowniczo-gaśnicze | 3 | 10 | 13 |
2 | Sprzęt do podawania wody | 1 | 2 | 3 |
3 | Sprzęt do podawania i wytwarzania piany gaśniczej | 1 | 2 | 3 |
4 | Sprzęt i urządzenia do podawania proszków gaśniczych i gazów gaśniczych | 1 | 2 | 3 |
5 | Sprzęt ratowniczy | 10 | 30 | 40 |
6 | Sprzęt ochrony dróg oddechowych | 2 | 2 | 4 |
7 | Odzież ochronna | 1 | 2 | 3 |
8 | Sprzęt specjalny - energetyczny i elektroniczny | 2 | 3 | 5 |
9 | Systemy wykrywania zagrożeń pożarowych i stałe instalacje gaśnicze | 1 | 1 | 2 |
10 | Gospodarka sprzętem | 1 | - | 1 |
11 | Ćwiczenia ze sprzętem w ramach sekcji i plutonu | 1 | 15 | 16 |
1-11 | Razem: | 24 | 69 | 93 |
Materiał nauczania
Temat 1 - Lotniskowe pojazdy ratowniczo-gaśnicze
- dane taktyczno-techniczne lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych,
- obsługa urządzeń pożarniczych i ratowniczych stanowiących wyposażenie lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych,
- dane eksploatacyjne lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych,
- zasady przeprowadzania codziennej konserwacji lotniskowych pojazdów ratowniczo-gaśniczych.
Temat 2 - Sprzęt do podawania wody
- warunki wytrzymałościowe węży pożarniczych,
- straty na przepływie wody w wężach, metody unikania i minimalizowania strat,
- analiza charakterystyk pomp pożarniczych,
- budowa, obsługa i drobne naprawy motopomp i autopomp,
- budowa stanowisk wodnych i linii wężowych,
- armatura wodna: prądownice, zbieracze, rozdzielacze, wysysacze.
Temat 3 - Sprzęt do podawania i wytwarzania piany gaśniczej
- parametry prądownic pianowych, wytwornic pianowych, działek wodno-pianowych, agregatów i generatorów piany, zasysaczy liniowych,
- podawanie piany gaśniczej przy pożarze samolotu.
Temat 4 - Sprzęt i urządzenia do podawania proszków gaśniczych i gazów gaśniczych
- parametry techniczne i eksploatacyjne agregatów do podawania proszków gaśniczych i gazów gaśniczych,
- obsługa i konserwacja agregatów i armatur do podawania proszków gaśniczych i gazów gaśniczych,
- podawanie proszku gaśniczego i gazów gaśniczych przy pożarze samolotu.
Temat 5 - Sprzęt ratowniczy
- warunki techniczne eksploatacji i konserwacji hydraulicznych i pneumatycznych zestawów ratowniczych,
- obsługa pomp hydraulicznych,
- obsługa agregatów sprężarkowych, butli, osprzętu ciśnieniowego, poduszek pneumatycznych, zacisków, młotów itp.,
- piły do cięcia betonu i stali oraz do cięcia drewna,
- wyciągarki ręczne i mechaniczne,
- rozpory i podpory,
- praktyczne stosowanie sprzętu w różnych zestawieniach.
Temat 6 - Sprzęt ochrony dróg oddechowych
- wymogi techniczne i eksploatacja sprężarek powietrza - elektrycznych i spalinowych,
- praca w sprzęcie ochrony dróg oddechowych w różnych warunkach, w tym w ubraniach ochronnych i komorze dymowej.
Temat 7 - Odzież ochronna
- typy i przeznaczenie stosowanych ubrań ochronnych,
- korzyści i ograniczenia związane z właściwościami refleksyjnymi ubrań żaroochronnych,
- wkładanie alarmowe ubrań ochronnych (z aparatem ochrony dróg oddechowych i bez aparatu),
- konserwacja ubrań ochronnych.
Temat 8 - Sprzęt specjalny - energetyczny i elektroniczny
- urządzenia prądotwórcze i połączenia odbiorników energii elektrycznej,
- zasady bezpiecznej eksploatacji i konserwacji urządzeń elektrycznych,
- obsługa urządzeń elektrycznych i osprzętu,
- przeznaczenie, budowa, obsługa i konserwacja urządzeń elektronicznych, takich jak: analizator gazów, pirometr, dozymetry z sondami, sprzęt komputerowy itp.
Temat 9 - Systemy wykrywania zagrożeń pożarowych i stałe instalacje gaśnicze
- rodzaje systemów wykrywania pożaru oraz stałych instalacji gaśniczych,
- znajomość lokalizacji instalacji przeciwpożarowych i ich obsługa.
Temat 10 - Gospodarka sprzętem
- ogólne problemy związane z gospodarką materiałową sprzętem,
- normy eksploatacyjne, czasokresy przeglądów technicznych, naprawy, wycofanie z użytkowania,
- okresowe badania butli na gazy sprężone, sprzętu elektrycznego, agregatów itp.
Temat 11 - Ćwiczenia ze sprzętem w ramach sekcji i plutonu
praktyczne sprawdzenie wiadomości i doskonalenie umiejętności w zakresie prawidłowego doboru sprzętu, wykorzystania jego walorów taktyczno-technicznych i obsługi w różnych sytuacjach i warunkach.
IV. Rozpoznawanie zagrożeń
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | ||
tematu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Prace niebezpieczne pod względem pożarowym | 1 | - | 1 |
2 | Rozpoznanie i charakterystyka miejsc niebezpiecznych pod względem pożarowym na terenie lotniska | 1 | 2 | 3 |
3 | Ewakuacja ludzi z obiektów budowlanych | 1 | 2 | 3 |
4 | Tankowanie samolotów | 1 | 1 | 2 |
1-4 | Razem: | 4 | 5 | 9 |
Materiał nauczania
Temat 1 - Prace niebezpieczne pod względem pożarowym
- prace remontowe z zastosowaniem ognia otwartego, zagrożenie pożarowe,
- zabezpieczenie przez lotniskową jednostkę ratowniczą prac szczególnie niebezpiecznych.
Temat 2 - Rozpoznanie i charakterystyka miejsc niebezpiecznych pod względem pożarowym na terenie lotniska
- elementy wpływające na stopień zagrożenia pożarowego pomieszczeń magazynowych, warsztatowych, biurowych i budynków użyteczności publicznej,
- praktyczne zaznajomienie się z pomieszczeniami lub budynkami o zwiększonym zagrożeniu pożarowym.
Temat 3 - Ewakuacja ludzi z obiektów budowlanych
- zasady przeprowadzania ewakuacji pracowników lotniska oraz podróżnych,
- wymagania dla dróg i wyjść ewakuacyjnych,
- praktyczne zaznajomienie się z obiektami, z których przewiduje się ewakuację ludzi,
- przeciwdziałanie panice tłumu.
Temat 4 - Tankowanie samolotów
- ogólne zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas operacji tankowania,
- zasady obowiązujące podczas tankowania samolotów bez pasażerów i z pasażerami,
- zadania dla lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej podczas zabezpieczania operacji tankowania.
V. Środki gaśnicze i neutralizatory
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | |||||||
tematu | T | P | R | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
1 | Środki gaśnicze i neutralizatory stosowane w lotnictwie | 3 | - | 3 | |||||
2 | Intensywność podawania środków gaśniczych | 1 | - | 1 | |||||
1-2 | Razem: | 4 | - | 4 |
Materiał nauczania
Temat 1 - Środki gaśnicze i neutralizatory stosowane w lotnictwie
- materiały palne używane do budowy samolotów, dobór odpowiedniego środka gaśniczego,
- omówienie właściwości i zakresu stosowania wody, piany, proszków, halonów, CO2 podczas gaszenia samolotów,
- charakterystyka oraz dobór neutralizatorów służących do likwidacji zagrożeń chemiczno-ekologicznych.
Temat 2 - Intensywność podawania środków gaśniczych
- omówienie pojęcia "intensywność podawania środków gaśniczych",
- sposoby podawania środków gaśniczych do miejsca pożaru,
- czynniki wpływające na intensywność podawania środków gaśniczych,
- omówienie pojęcia "powierzchni krytycznej",
- zasady obliczania wymaganej intensywności środków gaśniczych.
VI. Taktyka działań ratowniczych w lotnictwie
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | ||
tematu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Charakterystyka i rozwój pożaru statku powietrznego | 2 | - | 2 |
2 | Wypadki i incydenty lotnicze | 1 | - | 1 |
3 | Elementy czasu operacyjnego | 1 | - | 1 |
4 | Wspólne cechy stanów zagrożenia | 3 | - | 3 |
5 | Rozpoznanie, ocena sytuacji i ustawienie lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej na terenie działań ratowniczych | 2 | - | 2 |
6 | Prowadzenie działań ratowniczych | 5 | 30 | 35 |
7 | Organizacja pomocy medycznej na miejscu wypadku lub incydentu lotniczego | 2 | 5 | 7 |
8 | Stanowisko kierowania (punkt alarmowy) | 1 | - | 1 |
1-8 | Razem: | 17 | 35 | 52 |
Materiał nauczania
Temat 1 - Charakterystyka i rozwój pożaru statku powietrznego
- możliwości powstania pożaru na statku powietrznym,
- rozwój i przebieg pożaru w zależności od miejsca powstania,
- strefa oddziaływania cieplnego i zadymienia,
- powierzchnia pożaru i jej zmiana w czasie, zachowanie się konstrukcji statku powietrznego i materiałów wykończeniowych podczas pożaru,
- zjawiska towarzyszące procesowi pożaru statku powietrznego i ich wpływ na przebieg akcji ratowniczej.
Temat 2 - Wypadki i incydenty lotnicze
- pojęcie "wypadku lotniczego" i "incydentu lotniczego",
- statystyka wypadków i incydentów lotniczych,
- omówienie najczęstszych przyczyn wypadków i incydentów lotniczych.
Temat 3 - Elementy czasu operacyjnego
- definicja i omówienie pojęć: czas reakcji, opanowanie i gaszenie,
- bezpieczne osiąganie czasów operacyjnych w zależności od pory dnia i roku.
Temat 4 - Wspólne cechy stanów zagrożenia
- nadzór wizualny terenu lotniska, ze szczególnym uwzględnieniem progów i pasów startowych oraz dróg kołowania,
- fazy sytuacji awaryjnych (faza krytyczna, alarmowa i niepewności),
- dysponowanie lotniskowym sprzętem ratowniczo-gaśniczym,
- problem ciągłości zabezpieczenia lotniska przez jednostkę ratowniczą,
- wyjazd lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej do miejsca zdarzenia,
- podejmowanie decyzji przez pierwszego dowódcę przybyłego na miejsce zdarzenia,
- organizowanie działań ratowniczych na terenie lotniska.
Temat 5 - Rozpoznanie, ocena sytuacji i ustawienie lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej na terenie działań ratowniczych
- rodzaje i elementy rozpoznania,
- ocena źródeł informacji,
- metody prowadzenia rozpoznania,
- rozpoznanie zagrożenia ludzi,
- ocena sytuacji na podstawie informacji z rozpoznania,
- łączność w czasie rozpoznania,
- zasady zatrzymywania i rozmieszczania pojazdów na miejscu akcji.
Temat 6 - Prowadzenie działań ratowniczych
- teren akcji ratowniczej i jego elementy,
- stanowiska bojowe: gaśnicze, wodne, dowodzenia,
- rodzaje działań taktycznych: natarcie, obrona,
- czynniki decydujące o skuteczności działań gaśniczych podczas wypadków lub incydentów lotniczych,
- ewakuacja osób zagrożonych,
- współpraca służb podległych zarządzającemu lotniskiem z innymi służbami ratowniczymi,
- sposoby postępowania i dobór sprzętu,
- określanie miejsc cięcia, podnoszenia, odginania,
- ewakuacja ludzi z samolotu,
- sprawdzenie nabytej wiedzy w ćwiczeniach praktycznych,
- repetytorium z zakresu zasad dowodzenia zastępem i sekcją.
Temat 7 - Organizacja pomocy medycznej na miejscu wypadku lub incydentu lotniczego
- cechy charakterystyczne-pod względem ilości i rodzaju osób poszkodowanych - wypadku i incydentu lotniczego,
- organizacja ratownictwa medycznego na lotnisku,
- sposób alarmowania i postępowania służb medycznych,
- ogólne zasady ratownictwa medycznego podczas zdarzeń z dużą ilością poszkodowanych,
- obsługa i zastosowanie wyrobów medycznych, będących na wyposażeniu lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej.
Temat 8 - Stanowisko kierowania (punkt alarmowy)
- zadania i organizacja stanowiska kierowania (punktu alarmowego),
- podstawowa dokumentacja,
- obowiązki dyżurnych i sposób pełnienia służby,
- postępowanie dyżurnego po otrzymaniu meldunku o zdarzeniu (pożar, wypadek lotniczy, incydent lotniczy, inne),
- organizacja łączności alarmowej i operacyjnej na terenie lotniska i poza nim.
VII. Zagrożenie ekologiczne i chemiczne na lotniskach
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | ||
tematu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Rodzaje zagrożeń ekologicznych i chemicznych na lotnisku | 2 | 1 | 3 |
2 | Przeciwdziałanie skażeniom produktami ropopochodnymi, innymi substancjami chemicznymi i radioaktywnymi | 1 | 4 | 5 |
1-2 | Razem: | 3 | 5 | 8 |
Materiał nauczania
Temat 1 - Rodzaje zagrożeń ekologicznych i chemicznych na lotnisku
- rodzaje występujących zagrożeń,
- rozpoznanie, środki wiążące i neutralizujące,
- ocena zagrożenia,
- sprzęt i metody.
Temat 2 - Przeciwdziałanie skażeniom produktami ropopochodnymi, innymi substancjami chemicznymi i radioaktywnymi
- likwidacja rozlewisk i rozsypów na gruncie,
- zabezpieczenia na ciekach i wodach stojących,
- oznakowanie terenu zagrożonego,
- zabezpieczenie pracowników lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej i osób poszkodowanych,
- wybór metod likwidacji przy różnych rodzajach zagrożenia,
- współdziałanie z innymi służbami,
- obsługa urządzeń wykrywających i identyfikujących zagrożenie.
VIII. Lotniczy transport materiałów niebezpiecznych
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | ||
tematu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych | 1 | - | 1 |
2 | Klasyfikacja materiałów niebezpiecznych i ich oznakowanie | 2 | - | 2 |
3 | Postępowanie w stanie zagrożenia podczas przewozu lotniczego materiałów niebezpiecznych | 3 | 3 | 6 |
4 | Postępowanie przy wystąpieniu awarii radiacyjnej | 2 | 2 | 4 |
1-4 | Razem: | 8 | 5 | 13 |
Materiał nauczania
Temat 1 - Przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych
- definicja pojęcia materiałów niebezpiecznych,
- ogólne przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych,
- przepisy krajowe i międzynarodowe dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych drogą lotniczą.
Temat 2 - Klasyfikacja materiałów niebezpiecznych i ich oznakowanie
- klasyfikacja materiałów niebezpiecznych w transporcie drogowym i lotniczym,
- oznakowanie, rodzaje opakowań, szczególne uwarunkowania dotyczące transportu lotniczego tych materiałów.
Temat 3 - Postępowanie w stanie zagrożenia podczas przewozu lotniczego materiałów niebezpiecznych
- metodyka postępowania w sytuacjach zagrożenia pożarem przy występowaniu materiałów niebezpiecznych,
- identyfikacja materiału niebezpiecznego według oznakowań na opakowaniach oraz przy wykorzystaniu urządzeń pomiarowych,
- ocena zagrożenia i wybór metody likwidacji zagrożenia i jego skutków,
- utylizacja materiałów niebezpiecznych.
Temat 4 - Postępowanie przy wystąpieniu awarii radiacyjnej
- zasady oznakowania i rodzaje opakowań materiałów promieniotwórczych,
- metody i przyrządy służące do wykrywania promieniowania radiacyjnego,
- wyznaczenie strefy niebezpiecznej i jej oznakowanie,
- metody likwidacji zagrożenia radiacyjnego,
- warunki bezpieczeństwa ratowników i zagrożonych osób,
- współpraca ze służbą ratownictwa radiacyjnego.
IX. Bezpieczeństwo i higiena pracy w lotniskowych służbach ratowniczo-gaśniczych
Nr | Temat | Liczba godzin lekcyjnych | ||
tematu | T | P | R | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy | 2 | - | 2 |
2 | Dodatkowe zagrożenia występujące podczas działań ratowniczych | 1 | - | 1 |
3 | Metody ochrony osobistej przed zakażeniami podczas działań ratowniczych | 1 | - | 1 |
1-3 | Razem: | 4 | - | 4 |
Materiał nauczania
Temat 1 - Regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
- podstawowe pojęcia prawa pracy oraz prawnej ochrony pracy,
- odpowiedzialność prawna za bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
- obowiązki jednostek ochrony przeciwpożarowej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie pracy.
Temat 2 - Dodatkowe zagrożenia występujące podczas działań ratowniczych
- podmuch oraz wysoka temperatura gazów spalinowych z dysz wylotowych silników samolotowych, natężenie hałasu,
- zagrożenia od śmigieł samolotowych,
- strefy zasysania powietrza w otwory wlotowe silników samolotowych,
- bezpieczna odległość, części wystające,
- klapy i hamulce aerodynamiczne, anteny, rurki Pitote'a.
Temat 3 - Metody ochrony osobistej przed zakażeniami podczas działań ratowniczych
- stosowanie ochrony i zabezpieczenia przy pracy z rannymi,
- zasady ratowania osób z otwartymi ranami,
- badania profilaktyczne.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2005.197.1634 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Przygotowanie lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowe służby ratowniczo-gaśnicze. |
Data aktu: | 12/09/2005 |
Data ogłoszenia: | 10/10/2005 |
Data wejścia w życie: | 25/10/2005 |