Porozumienie między Konfederacją Szwajcarską oraz Republiką Austrii w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD) w Wiedniu, podpisane w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r., zmienione Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 27 marca 1996 r. w sprawie zmiany i przedłużenia Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD oraz Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 26 kwietnia 1996 r. w sprawie zmiany Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD.

POROZUMIENIE
między Konfederacją Szwajcarską oraz Republiką Austrii w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD) w Wiedniu, podpisane w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r., zmienione Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 27 marca 1996 r. w sprawie zmiany i przedłużenia Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD oraz Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 26 kwietnia 1996 r. w sprawie zmiany Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 1 czerwca 1993 r. zostało podpisane w Wiedniu Porozumienie między Konfederacją Szwajcarską oraz Republiką Austrii w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD) w Wiedniu, zmienione Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 27 marca 1996 r. w sprawie zmiany i przedłużenia Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD oraz Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 26 kwietnia 1996 r. w sprawie zmiany Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD, w następującym brzmieniu:

Przekład

POROZUMIENIE

między Konfederacją Szwajcarską oraz Republiką Austrii w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD) w Wiedniu

zmienione Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 27 marca 1996 r. w sprawie zmiany i przedłużenia Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD oraz Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 26 kwietnia 1996 r. w sprawie zmiany Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD.

Artykuł  1

Cele porozumienia

W ostatnich latach nasiliły się nielegalne i jeszcze bardziej zorientowane na poszukiwanie azylu ruchy migracyjne z Południa na Północ, a sytuację dodatkowo pogarsza wzrastający napływ imigrantów ze Wschodu na Zachód. Środki kontroli wjazdu w poszczególnych krajach, choć bardzo potrzebne, nie wystarczają do utrzymania napływu imigrantów - pod względem rozmiaru i narodowości - na poziomie odpowiadającym Stronom. Dlatego też główny nacisk trzeba położyć na opracowanie i wdrożenie długoterminowej strategii polegającej na kontrolowaniu zjawiska migracji. Celem takich strategii będzie ułatwienie wczesnego ostrzegania, zwalczania problemów imigracji u podstaw, harmonizacja środków kontroli wjazdu oraz koordynacja postępowania wobec cudzoziemców, uchodźców i azylantów.

Celem porozumienia jest promowanie międzynarodowej współpracy w zakresie polityki migracyjnej, a także odpowiednich badań w tej dziedzinie.

Artykuł  2

Międzynarodowy Ośrodek Rozwoju Polityki Migracyjnej

(1)
Umawiające się Strony ustanawiają Międzynarodowy Ośrodek Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD) z siedzibą w Wiedniu jako organizację międzynarodową. ICMPD będzie analizować aktualne oraz przewidywane ruchy migracyjne do krajów europejskich, śledzić oraz badać sytuację w najważniejszych krajach będących źródłem napływu imigrantów w celu lepszego rozpoznawania i kontroli ruchów migracyjnych.
(2)
Powyższa organizacja międzynarodowa posiada osobowość prawną.
(3)
Kwestie osobowości prawnej, przywilejów i immunitetów ICMPD w Republice Austrii zostaną uregulowane przez Republikę Austrii.
Artykuł  3

Polityczna Grupa Sterująca

Przedstawiciele Umawiających się Stron tworzą Polityczną Grupę Sterującą. Każda z Umawiających się Stron jest reprezentowana w Grupie Sterującej przez jednego przedstawiciela.

Przewodnictwo w Grupie Sterującej jest sprawowane na zasadzie rotacji przez każdą z Umawiających się Stron.

Grupa Sterująca spotyka się tak często, jak to konieczne, jakkolwiek nie rzadziej niż trzy razy w roku.

Artykuł  4

Obowiązki Politycznej Grupy Sterującej

Grupa Sterująca

-
sprawuje ogólny nadzór nad ICMPD,
-
mianuje Dyrektora ICMPD,
-
zatwierdza coroczny raport Dyrektora ICMPD,
-
zatwierdza i finansuje zwykły coroczny budżet ICMPD,
-
zatwierdza coroczne sprawozdanie ICMPD,
-
zatwierdza program roboczy ICMPD,
-
zatwierdza program konferencji ICMPD,
-
zatwierdza umowy ICMPD,
-
zatwierdza projekty zaproponowane przez lub dla ICMPD,
-
wspiera polityczne kontakty ICMPD,
-
odnotowuje sprawozdania ICMPD z postępu prac,
-
doradza Dyrektorowi ICMPD w kwestiach merytorycznych,
-
mianuje członków Organu Doradczego,
-
doradza i decyduje o przystąpieniu kolejnych członków do porozumienia.
Artykuł  5

Dyrektor ICMPD

Dyrektor ICMPD ściśle współpracuje z międzynarodowymi i krajowymi organizacjami oraz instytucjami aktywnymi w zakresie polityki migracyjnej. Może on podejmować się realizacji zadań na prośbę międzynarodowych organizacji, konferencji, mechanizmów i procesów, jak np. proces wiedeński, berliński i budapeszteński i inne podobne fora. Śledzi on krajowe polityki migracyjne i metody postępowania wobec imigrantów w krajach uprzemysłowionych i pozostałych, a także wyniki badań i odkrycia w tej dziedzinie, oraz prowadzi dokumentację przedmiotową. Analizuje te polityki i trendy oraz opracowuje strategie wymagane w celu rozwiązania określonych problemów.

Platforma Strategiczna przyjęta w ramach "Nieformalnych Konsultacji" formułuje zasadnicze ramy jego działalności. W związku z tym powinien on zwrócić szczególną uwagę na kwestie zdolności Stron do przyjmowania imigrantów z punktu widzenia demograficznego, ekonomicznego, społecznego, politycznego, kulturalnego i ekologicznego. Ponadto Dyrektor ICMPD powinien śledzić i wspierać dotychczasowe wysiłki w celu zwalczania przyczyn imigracji, aby móc lepiej kontrolować ruchy migracyjne. Wreszcie Dyrektor ICMPD opracowuje propozycje międzynarodowej harmonizacji polityk i praktyk w dziedzinie migracji.

Dyrektor ICMPD bezpośrednio odpowiada przed Polityczną Grupą Sterującą. Wybiera on i nadzoruje personel odpowiedzialny za fundusze. Obowiązki Dyrektora ICMPD są szczegółowo uregulowane w osobnym dokumencie.

Artykuł  6

Wykorzystanie usług ICMPD

Stronom przysługują prawa do nieograniczonego korzystania z wyników działalności ICMPD w celu sformułowania własnych polityk migracyjnych, jak również do własnych działań w zakresie międzynarodowej polityki migracyjnej.

Strony mogą przekazywać takie wyniki zainteresowanym instytucjom, jeśli uznają to za stosowne.

W miarę dostępnych możliwości usługi ICMPD będą do pełnej dyspozycji Umawiających się Stron.

Artykuł  7

Fundusze ICMPD

Strony biorą na siebie pełną odpowiedzialność finansową za stałe koszty ICMPD.

Grupa Sterująca corocznie otrzymuje od Dyrektora ICMPD projekt budżetu na nadchodzący rok z wyszczególnionymi kosztami personelu, podróży, pomieszczeń, administracji, reprezentacji oraz innymi kosztami. Grupa Sterująca zatwierdza budżet i decyduje o rozdziale kosztów pomiędzy Umawiające się Strony. Zaleca się, aby koszty zostały podzielone pomiędzy Strony w równych częściach.

ICMPD może zatwierdzać granty projektowe, dobrowolne wkłady, dotacje i inne dary.

Zmiany planowanego budżetu, w tym konieczne zwiększenia wkładu Stron porozumienia, wymagają zgody Grupy Sterującej.

Artykuł  8

Uczestnictwo dalszych stron i organizacji międzynarodowych

Grupa Sterująca może zapraszać Państwa i międzynarodowe organizacje do przystąpienia do niniejszego porozumienia.

Podstawą przystąpienia innych stron do niniejszego porozumienia lub do działań projektowych ICMPD powinno być wzajemne zaufanie i wspólnota interesów, a także przestrzeganie zasad postępowania zawartych w wyżej wymienionej Platformie Strategicznej Nieformalnych Konsultacji oraz w końcowych dokumentach Konferencji Ministerialnych w Wiedniu, Berlinie i Budapeszcie.

Artykuł  9

Organ Doradczy

Dyrektor ICMPD jest wspierany przez Organ Doradczy, który może składać się z przedstawicieli świata polityki i nauki oraz różnych krajów i organizacji międzynarodowych. Organ Doradczy nie ma prawa udzielać instrukcji Dyrektorowi ICMPD, jednak ma prawo proponować projekty i pomagać w uzyskaniu funduszy na nie.

Artykuł  10

Lokalizacja i administracja ICMPD

Republika Austrii zobowiązuje się, wykonując niniejsze porozumienie, w jak największym stopniu ułatwić funkcjonowanie i działalność ICMPD oraz jego personelu.

Artykuł  11

Okres obowiązywania porozumienia

Porozumienie jest zawarte na okres jedenastu lat. Przed wygaśnięciem porozumienia Strony zadecydują o ewentualnym przedłużeniu jego mocy obowiązującej.

Artykuł  12

Rozwiązanie porozumienia

Każda Umawiająca się Strona może zakończyć swoje członkostwo, przekazując o tym notyfikację z trzymiesięcznym wyprzedzeniem.

Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze porozumienie wchodzi w życie z mocą wsteczną od 1 maja 1993 r.

Po zaznajomieniu się z powyższym porozumieniem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

- zostało ono uznane za słuszne zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,

- Rzeczpospolita Polska postanawia przystąpić do porozumienia,

- postanowienia porozumienia są ratyfikowane, przyjęte, potwierdzone i będą niezmiennie zachowywane.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 23 października 2003 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.43.414

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Porozumienie między Konfederacją Szwajcarską oraz Republiką Austrii w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD) w Wiedniu, podpisane w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r., zmienione Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 27 marca 1996 r. w sprawie zmiany i przedłużenia Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD oraz Porozumieniem między Konfederacją Szwajcarską, Republiką Austrii oraz Republiką Węgierską z dnia 26 kwietnia 1996 r. w sprawie zmiany Porozumienia podpisanego w Wiedniu dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie utworzenia i funkcjonowania ICMPD.
Data aktu: 01/06/1993
Data ogłoszenia: 18/03/2005
Data wejścia w życie: 28/11/2003