Kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 25 września 2007 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczonych na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Środki finansowe, o których mowa w § 1, mogą być przyznawane jednostce organizacyjnej posiadającej osobowość prawną, zwanej dalej "jednostką", która spełnia następujące kryteria:
1)
posiada siedzibę w Polsce, strukturę organizacyjną umożliwiającą prawidłową realizację zadań oraz wyposażenie w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i infrastrukturę informatyczną z dostępem do sieci informatycznych;
2)
zatrudnia lub ma możliwość zatrudnienia pracowników, których liczba, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe zapewnią prawidłową realizację poszczególnych rodzajów działalności określonych w art. 17 ust. 1 ustawy, zwanych dalej "zadaniami".
2.
Osoby zatrudnione przez jednostkę nie mogą uczestniczyć w realizacji określonych przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem", projektów zakwalifikowanych do realizacji, w tym:
1)
współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,
2)
projektów realizowanych w ramach programów lub przedsięwzięć określonych przez ministra, zwanych dalej "projektami",
3)
zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, zwanych dalej "zadaniami DWB"

- finansowanych przez tę jednostkę ze środków finansowych na naukę.

§  3.
1.
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań jednostka składa na podstawie ogłoszenia ministra o konkursie na realizację zadania. Ogłoszenie określa w szczególności:
1)
podstawę prawną ogłoszenia konkursu;
2)
rodzaje projektów i zadań DWB przewidzianych do finansowania w ramach zadania;
3)
wysokość i sposób finansowania poszczególnych rodzajów projektów i zadań DWB przewidzianych do finansowania w ramach zadania;
4)
termin składania wniosków.
2.
Minister zamieszcza ogłoszenie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra.
§  4.
1.
Minister może w szczególnie uzasadnionych przypadkach powierzyć realizację wszystkich lub niektórych rodzajów zadań bez ogłaszania konkursu na realizację zadania jednostce, która:
1)
ma doświadczenie w realizacji danego rodzaju zadań lub realizowała zadania powierzone przez ministra;
2)
spełnia kryteria, o których mowa w § 2 ust. 1, i wyraża zgodę na realizację danego rodzaju zadań;
3)
przedłoży informacje określone w § 5 ust. 2 i w § 6;
4)
wyrazi zgodę na dokonanie kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1.
2.
Przed powierzeniem zadań w trybie określonym w ust. 1, minister zasięga opinii zespołu powołanego na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy albo zespołu zadaniowego powołanego na podstawie art. 30 ust. 2a ustawy, zwanych dalej "zespołem".
§  5.
1.
Jednostka składa wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań w urzędzie obsługującym ministra w dwóch egzemplarzach.
2.
We wniosku należy podać:
1)
nazwę jednostki, adres, numer telefonu, faksu oraz imiona i nazwiska członków organu zarządzającego jednostką;
2)
informacje niezbędne do dokonania oceny, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 2 ust. 1;
3)
dziedziny albo tematy badań naukowych lub prac rozwojowych objętych konkursami - w przypadku wniosków dotyczących organizowania i finansowania konkursów na finansowanie określonych przez ministra rodzajów projektów;
4)
sposób oraz harmonogram realizacji zadań;
5)
kosztorys realizacji zadań w układzie kalkulacyjnym, w tym wysokość środków finansowych planowanych do przekazania wykonawcom projektów oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na koszty prac organizacyjnych i na obsługę finansową;
6)
określenie sposobu zarządzania realizacją zadania;
7)
określenie sposobu sprawowania przez jednostkę kontroli nad prawidłowością realizacji poszczególnych rodzajów projektów i zadań DWB przez ich wykonawców.
§  6.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
aktualną informację z Krajowego Rejestru Sądowego;
2)
informację o stanie prawnym i majątkowym jednostki, w tym statut lub umowę spółki i roczne sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający złożenie wniosku;
3)
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP i numeru identyfikacyjnego REGON;
4)
zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5)
zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
6)
zaświadczenie banku, w którym prowadzony jest rachunek bieżący, o posiadaniu płynności finansowej.
§  7.
1.
Eksperci wyznaczeni przez ministra mogą, w uzgodnieniu z jednostką, dokonać w jej siedzibie kontroli rzetelności informacji zawartych we wniosku w zakresie niezbędnym do dokonania jego oceny, a w szczególności do ustalenia, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 2 ust. 1.
2.
W przypadku braku zgody jednostki na dokonanie kontroli, wniosek pozostawia się bez dalszego biegu.
§  8.
1.
Minister przekazuje wniosek jednostki do zaopiniowania właściwemu zespołowi, w terminie nie dłuższym niż 45 dni od dnia upływu terminu określonego w ogłoszeniu o konkursie na realizację zadania. Zespół wydaje opinię wraz ze szczegółowym uzasadnieniem dotyczącą spraw, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 4-7.
2.
Po uzyskaniu opinii minister wydaje decyzję o przyznaniu jednostce dotacji celowej na realizację wszystkich lub niektórych zadań określonych we wniosku albo zawiadamia tę jednostkę o odmowie przyznania dotacji.
§  9.
Przy ocenie wniosków o dofinansowanie określonych przez ministra rodzajów projektów i zadań DWB oraz rozliczaniu środków finansowych przyznanych na realizację tych projektów i zadań DWB, jednostka jest obowiązana do stosowania kryteriów przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 5 i 6 oraz art. 15 ust. 3 ustawy.
§  10.
W umowie zawartej przez ministra z jednostką ustala się szczegółowe warunki i terminy realizacji zadania, w tym:
1)
sposób organizowania i finansowania konkursów na realizację projektów i zadań DWB;
2)
sposób przekazywania środków finansowych i dokonywania rozliczeń;
3)
wysokość dotacji celowej;
4)
zobowiązanie jednostki do przekazywania informacji o wynikach projektów i zadań DWB;
5)
warunki zwrotu środków wykorzystanych nieprawidłowo;
6)
postanowienia dotyczące kar umownych.
§  11.
1.
Rozliczanie środków finansowych przekazywanych jednostce na realizację zadań jest dokonywane na podstawie raportów rocznych i końcowych.
2.
Jednostka jest obowiązana do przedkładania ministrowi:
1)
w terminie do dnia 31 marca - rocznego raportu merytorycznego i finansowego dotyczącego realizacji zadań w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia raportu, nie wcześniej jednak niż po półrocznym okresie realizacji tych zadań;
2)
w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia realizacji zadania - raportu końcowego, zawierającego zbiorcze rozliczenie poniesionych kosztów, opis wykonanych prac i podsumowanie osiągniętych wyników.
3.
Raporty składane przez jednostkę są oceniane pod względem zgodności wykonanych prac z zawartą umową.
4.
Na podstawie oceny raportu końcowego dokonuje się rozliczenia środków finansowych i zawiadamia jednostkę o uznaniu umowy za:
1)
wykonaną i rozliczoną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu niewykorzystanych środków finansowych;
3)
niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz wezwaniem do zapłacenia kar umownych.
§  12.
Niezłożenie przez jednostkę rocznego raportu w terminie, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, stanowi podstawę do wstrzymania dalszego finansowania realizacji zadań określonych w umowie oraz do odstąpienia od umowy.
§  13.
1.
Należności finansowe wynikające z rozliczenia środków finansowych przyznawanych na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3)
zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2.
Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub w części, odroczyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu zawarcia umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2)
wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;
3)
jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.
3.
Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
§  14.
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli lub przez biegłych rewidentów, że przekazane ministrowi rozliczenie zawarte w raporcie końcowym, stanowiące podstawę do uznania umowy za wykonaną i rozliczoną, nie zostało sporządzone prawidłowo lub jest nierzetelne, minister może zarządzić dokonanie ponownej oceny raportu końcowego i prawidłowości wykonania zadań.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.189.1356

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra.
Data aktu: 25/09/2007
Data ogłoszenia: 16/10/2007
Data wejścia w życie: 31/10/2007