Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 września 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunków, jakie muszą spełniać te programy, podmiotów dokonujących oceny programów oraz sposobu i trybu wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych", ustanowionym uchwałą nr 179/2008 Rady Ministrów z dnia 16 września 2008 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych";
2)
warunki, jakie musi spełniać regionalny lub lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zwany dalej "programem";
3)
udział środków własnych niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania;
4)
podmioty dokonujące oceny programów;
5)
sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
§  2.
Projektodawcami i realizatorami programów mogą być jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm. 2 ), zwane dalej "podmiotami ubiegającymi się o dofinansowanie".
§  3.
1.
Program musi koncentrować się na przynajmniej dwóch spośród następujących celów:
1)
zwiększenie liczby zajęć edukacyjno-wspomagających dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym realizowanych w innych formach wychowania przedszkolnego;
2)
wzmocnienie funkcji wychowawczej i opiekuńczej szkoły, rodziny oraz środowiska lokalnego skierowanej do dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
3)
opracowanie i wdrożenie regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych skoncentrowanych na podwyższaniu jakości funkcjonowania systemu oświaty przez wprowadzenie rozwiązań zwiększających efektywność kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem małych dzieci;
4)
wyrównywanie szans edukacyjnych, kulturowych i społecznych uczniów niepełnosprawnych.
2.
Program musi uwzględniać funkcję wychowawczą, w szczególności polegającą na:
1)
rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania;
2)
wspieraniu inicjatyw i aktywności uczniów;
3)
kształtowaniu postaw obywatelskich;
4)
współpracy nauczycieli z uczniami, rodzicami, opiekunami dzieci oraz środowiskiem lokalnym;
5)
udzielaniu pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i podejmowaniu wspólnych inicjatyw wychowawczych.
3.
Program określa:
1)
cel;
2)
zasięg;
3)
formę realizacji;
4)
przewidywaną skuteczność;
5)
liczbę i strukturę odbiorców;
6)
realizatorów.
§  4.
1.
Wojewoda ogłasza konkurs na programy spełniające warunki określone w § 3 oraz zgodne z założeniami Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych".
2.
W ogłoszeniu o konkursie określa się:
1)
rodzaj programów, które mogą być dofinansowane;
2)
rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie;
3)
kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie programów dla danego województwa (w ramach limitu środków dla danego województwa);
4)
kryteria wyboru programów;
5)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
6)
wzór wniosku o dofinansowanie programu;
7)
termin, miejsce i sposób składania wniosków o dofinansowanie programów;
8)
wzór umowy o dofinansowanie programu.
§  5.
1.
Wniosek o dofinansowanie programu, zwany dalej "wnioskiem", zawiera:
1)
pełną nazwę i adres podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
2)
nazwę programu;
3)
numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym rejestrze, w przypadku podmiotu niebędącego jednostką samorządu terytorialnego;
4)
informację o zgodności przedstawionego programu z przedmiotem działalności statutowej podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
5)
termin realizacji programu;
6)
miejsce realizacji programu;
7)
zasięg programu;
8)
formę realizacji programu;
9)
opis, cel i uzasadnienie programu;
10)
zakres podejmowanych działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
11)
informację o innych programach pomocy realizowanych na rzecz dzieci i młodzieży;
12)
informację o współrealizatorach programu;
13)
harmonogram realizacji programu;
14)
kalkulację kosztów ze wskazaniem:
a)
wysokości środków własnych,
b)
źródeł finansowania,
c)
wysokości dofinansowania, o jaką ubiega się podmiot,
d)
struktury dochodów i wydatków;
15)
w przypadku zakupu niezbędnego do realizacji programu wyposażenia, informację o możliwości kontynuacji działań po zakończeniu dofinansowania;
16)
informację o zgodności programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną.
2.
Przez środki własne, o których mowa w ust. 1 pkt 14 lit. a, rozumie się wkład finansowy, wkład osobowy oraz wkład rzeczowy.
3.
Wnioskodawca do wniosku dołącza oświadczenie, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
§  6.
1.
Wojewoda powołuje zespół do oceny wniosków, zwany dalej "zespołem". W skład zespołu wchodzą co najmniej 4 osoby, w tym co najmniej po jednym przedstawicielu wojewody i kuratora oświaty. Pozostałe osoby zostaną wybrane przez wojewodę ze środowisk zapewniających obiektywną i rzetelną ocenę wniosków.
2.
Zespół opracowuje kryteria oceny wniosków, uwzględniające wymagania określone w rozporządzeniu.
3.
Wnioski ocenia się pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, uwzględniając w szczególności:
1)
spełnianie wszystkich wymogów formalnych określonych we wzorze wniosku;
2)
merytoryczną jakość programu, w tym jego zasięg, przewidywaną skuteczność i trwałość rezultatów;
3)
zgodność programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną;
4)
celowość programu, w tym możliwość rozwiązania lub złagodzenia istniejących problemów edukacyjnych oraz wykorzystania potencjału regionalnego lub lokalnego;
5)
zasadność zaplanowanych kosztów;
6)
wysokość kosztów obsługi;
7)
możliwość realizacji programu zgodnie z przedstawionym harmonogramem.
4.
Na podstawie oceny wniosków zespół przygotowuje listę programów, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program, uwzględniając wielkość środków przekazanych wojewodzie na dofinansowanie programów (w ramach limitu środków dla danego województwa).
5.
Wojewoda ogłasza listę realizatorów, którzy otrzymają dofinansowanie, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program.
6.
Realizatorzy programów, przed przystąpieniem do ich realizacji, potwierdzają pisemnym oświadczeniem, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
7.
Wojewoda przekazuje listę realizatorów programów do wiadomości ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania i marszałkowi województwa.
8.
Podmiot, któremu przyznano dofinansowanie, podaje do publicznej wiadomości zakres świadczeń edukacyjnych dla uczniów, przewidzianych w programie, oraz warunki uczestnictwa w programie.
§  7.
W przypadku niewykorzystania całości środków zaplanowanych dla województwa w trakcie konkursu wojewoda może ogłaszać ponowne konkursy na zasadach określonych w § 4.
§  8.
1.
Dofinansowanie na realizację programów przyznaje wojewoda w formie dotacji. Dotację przyznaje się w wysokości 70 % środków niezbędnych do realizacji programu, z tym że łączna kwota dotacji przyznanych przez wojewodę nie może przekraczać wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie programów, będących w dyspozycji wojewody. Pozostałe 30 % środków stanowią środki własne realizatora programu.
2.
W każdym województwie co najmniej 15 % przyznanych środków przeznacza się na programy, które obejmują uczniów niepełnosprawnych.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje wojewodzie środki na realizację Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych" w wysokości, w jakiej jest planowane udzielenie dofinansowania, uwzględniając limit środków dla województwa.
4.
Podmiot, który otrzymał dotację, sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe z realizacji programu oraz przekazuje je wojewodzie w terminie do dnia 28 grudnia 2008 r.
5.
Wojewoda, do dnia 15 lutego 2009 r., przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczą informację merytoryczną i finansową o zrealizowanych programach, uwzględniając w szczególności:
1)
liczbę uczniów poszczególnych typów szkół, którym przyznano pomoc;
2)
formy przyznanej pomocy.
§  9.
Realizator programu może przeznaczyć nie więcej niż 5 % dotacji otrzymanej na realizację programu, na jego obsługę.
§  10.
1.
Realizator programu może przeznaczyć do 50 % otrzymanej dotacji na zakup niezbędnego do realizacji programu wyposażenia, które będzie wykorzystywane w kolejnych latach do prowadzenia działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wobec dzieci.
2.
Ze środków otrzymanej dotacji nie mogą być finansowane zakupy środków trwałych oraz działania o charakterze inwestycyjnym.
3.
Zasady przyznawania środków oraz ich rozliczania przez realizatorów programu określa wojewoda.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 94, poz. 651.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.171.1059

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
Data aktu: 16/09/2008
Data ogłoszenia: 23/09/2008
Data wejścia w życie: 23/09/2008