Tryb postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 stycznia 2009 r.
w sprawie trybu postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie

Na podstawie art. 109 ust. 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", o odstąpienie od wymierzenia lub obniżenie kary pieniężnej, o której mowa w art. 106 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Przedsiębiorca uznający, że spełnia warunki, o których mowa w art. 109 ust. 1 lub 2 ustawy, może wystąpić do Prezesa Urzędu z pisemnym wnioskiem o odstąpienie od wymierzenia lub obniżenie kary pieniężnej, zwanym dalej "wnioskiem". Prezes Urzędu potwierdza datę i godzinę wpływu wniosku.
2.
Wniosek przesłany pocztą elektroniczną lub faksem na wskazany na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej "Urzędem", adres poczty elektronicznej lub numer faksu uznaje się za złożony w dniu i o godzinie jego wpływu do Urzędu, jeżeli oryginał dokumentu lub jego kopia poświadczona w sposób określony w art. 51 ustawy zostanie przekazana Prezesowi Urzędu w terminie 3 dni od dnia wpływu wniosku drogą elektroniczną lub faksem.
3.
Przedsiębiorca może złożyć wniosek również ustnie do protokołu. Sporządzający protokół pracownik Urzędu opatruje go datą i godziną.
4.
Datą wpływu wniosku złożonego ustnie do protokołu jest data i godzina przystąpienia do sporządzania protokołu.
§  3.
1.
Przedsiębiorca dołącza do wniosku dowód lub informację, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy, lub dowód, o którym mowa w art. 109 ust. 2 pkt 1 ustawy.
2.
We wniosku przedsiębiorca może przedstawić opis porozumienia zawierający w szczególności wskazanie:
1)
przedsiębiorców, którzy zawarli porozumienie;
2)
produktów lub usług, których dotyczy porozumienie;
3)
terytorium objętego porozumieniem;
4)
celu porozumienia;
5)
okoliczności zawarcia porozumienia;
6)
roli poszczególnych uczestników w porozumieniu;
7)
imiona, nazwiska i stanowiska służbowe osób pełniących w porozumieniu znaczące funkcje;
8)
czasu trwania porozumienia;
9)
czy wniosek o odstąpienie od wymierzenia lub obniżenie kary pieniężnej został złożony również do organów ochrony konkurencji państw członkowskich Unii Europejskiej lub Komisji Europejskiej.
3.
Do wniosku przedsiębiorca dołącza także:
1)
oświadczenie o zaprzestaniu uczestnictwa w zakazanym porozumieniu, określające termin zaprzestania;
2)
oświadczenie, że przedsiębiorca składający wniosek nie był inicjatorem zawarcia porozumienia i nie nakłaniał innych przedsiębiorców do uczestnictwa w porozumieniu - w przypadkach określonych w art. 109 ust. 1 ustawy.
§  4.
Przedsiębiorca może dołączyć do wniosku również inne dowody lub informacje, wskazujące na istnienie zakazanego porozumienia.
§  5.
1.
Przedsiębiorca może złożyć wniosek zawierający w szczególności wskazanie:
1)
przedsiębiorców, którzy zawarli porozumienie,
2)
produktów lub usług, których dotyczy porozumienie,
3)
terytorium objętego porozumieniem,
4)
czasu trwania porozumienia,
5)
celu porozumienia,
6)
czy wniosek o odstąpienie od wymierzenia lub obniżenie kary pieniężnej został złożony również do organów ochrony konkurencji państw członkowskich Unii Europejskiej lub Komisji Europejskiej

- jeśli wniosek zawiera wstępną informację lub dowód, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 ustawy.

2.
Przedsiębiorca załącza do wniosku oświadczenia, o których mowa w § 3 ust. 3.
3.
Prezes Urzędu potwierdza datę i godzinę złożenia wniosku, określając niezwłocznie zakres informacji, o które wniosek powinien zostać uzupełniony, oraz termin, w którym przedsiębiorca jest obowiązany uzupełnić wniosek.
4.
Wniosek uzupełniony w terminie, o którym mowa w ust. 3, uznaje się za złożony w dacie złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.
5.
Nieuzupełnienie w terminie dowodu lub informacji, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 ustawy, skutkuje nieuwzględnieniem wniosku.
§  6.
Jeżeli Prezes Urzędu stwierdzi, że wniosek jest niekompletny, a w szczególności brak jest załączników, o których mowa w § 3, lub wniosek zawiera braki formalne, niezwłocznie wzywa przedsiębiorcę do jego uzupełnienia w wyznaczonym terminie. W razie nieuzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie Prezes Urzędu nie uwzględnia wniosku, o czym niezwłocznie zawiadamia pisemnie przedsiębiorcę, wskazując przyczyny jego nieuwzględnienia.
§  7.
Jeżeli na podstawie analizy wniosku Prezes Urzędu uzna, że przedsiębiorca nie spełnia warunków określonych w art. 109 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 ustawy, Prezes Urzędu niezwłocznie zawiadamia pisemnie przedsiębiorcę o nieuwzględnieniu wniosku.
§  8.
1.
Jeżeli na podstawie analizy wniosku Prezes Urzędu uzna, że przedsiębiorca może spełniać warunki określone w art. 109 ust. 1 lub 2 ustawy, niezwłocznie zawiadamia o tym pisemnie przedsiębiorcę. W zawiadomieniu Prezes Urzędu informuje jednocześnie, że uznanie spełnienia powyższych warunków ma charakter wstępny i będzie podlegać weryfikacji w toku postępowania antymonopolowego oraz poucza o skutkach prawnych braku lub niewłaściwej współpracy z Prezesem Urzędu.
2.
W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu informuje ponadto o kolejności, w jakiej wniosek wpłynął do Prezesa Urzędu.
§  9.
W przypadku nieuwzględnienia wniosku wniosek ten nie będzie brany pod uwagę przy ustalaniu kolejności złożonych wniosków dla celów stosowania art. 109 ust. 1-4 i art. 110 ustawy.
§  10.
1.
Przedsiębiorca może cofnąć wniosek w każdej chwili przed wydaniem przez Prezesa Urzędu decyzji w sprawie zakazanego porozumienia, którego wniosek dotyczy.
2.
Cofnięcie wniosku nie ma wpływu na zmianę kolejności pozostałych złożonych wniosków.
§  11.
1.
Przedsiębiorca uznający, że spełnia warunki, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy, może złożyć wniosek uproszczony w przypadku złożenia do Komisji Europejskiej wniosku o zwolnienie z grzywien za udział w zakazanym porozumieniu obejmującym terytorium więcej niż trzech państw członkowskich Unii Europejskiej.
2.
Wniosek uproszczony zawiera wskazanie:
1)
przedsiębiorców, którzy zawarli porozumienie;
2)
produktów lub usług, których dotyczy porozumienie;
3)
terytorium objętego porozumieniem;
4)
celu porozumienia;
5)
czasu trwania porozumienia;
6)
państw członkowskich Unii Europejskiej, w których znajdują się dowody na istnienie porozumienia.
3.
Wniosek uproszczony zawiera również informację o wnioskach złożonych lub planowanych do złożenia przez przedsiębiorcę w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w Komisji Europejskiej.
4.
Przedsiębiorca dołącza do wniosku uproszczonego oświadczenia, o których mowa w § 3 ust. 3.
5.
Prezes Urzędu wzywa przedsiębiorcę do uzupełnienia w wyznaczonym terminie wniosku uproszczonego o informację lub dowód, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wszczęcia postępowania dotyczącego porozumienia, o którym mowa we wniosku uproszczonym.
6.
Wniosek uzupełniony w terminie, o którym mowa w ust. 5, uznaje się za złożony w dacie złożenia wniosku uproszczonego.
§  12.
Do wniosków złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  13.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie trybu postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie (Dz. U. Nr 134, poz. 938).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 660 i Nr 171, poz. 1206, z 2008 r. Nr 157, poz. 976, Nr 223, poz. 1458 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.20.109

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb postępowania w przypadku wystąpienia przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie.
Data aktu: 26/01/2009
Data ogłoszenia: 09/02/2009
Data wejścia w życie: 24/02/2009