Rodzaje dokumentacji medycznej służby medycyny pracy, sposób jej prowadzenia i przechowywania oraz wzory stosowanych dokumentów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 29 lipca 2010 r.
w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy, sposobu jej prowadzenia i przechowywania oraz wzorów stosowanych dokumentów 2

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317, z 2006 r. Nr 141, poz. 1011 oraz z 2008 r. Nr 220, poz. 1416 i Nr 234, poz. 1570) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Dokumentacja medyczna służby medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi obejmuje:
1)
dokumentację medyczną indywidualną, którą stanowi karta badania profilaktycznego;
2)
dokumentację medyczną zbiorczą, którą stanowią:
a)
rejestr orzeczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy, zwanej dalej "ustawą",
b)
rejestr orzeczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy,
c)
księga przeprowadzonych kontroli,
d)
księga podejrzeń oraz rozpoznań chorób zawodowych,
e)
księga udzielonych konsultacji, o których mowa w art. 17 pkt 1 ustawy,
f)
księgi odwołań od treści orzeczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy,
g)
księga wizytacji stanowisk pracy.
2. 
Wzór karty badania profilaktycznego, o której mowa w ust. 1 pkt 1, określa załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Świadczenia zdrowotne służby medycyny pracy niewchodzące w zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej są dokumentowane na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417 i Nr 76, poz. 641 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620) lub odrębnych przepisach prawa.
§  3. 
Zakres informacji zawartych w rejestrze orzeczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy określają przepisy wydane na podstawie art. 229 § 8 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).
§  4. 
Rejestr orzeczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby, której wydano orzeczenie;
3)
dane identyfikacyjne miejsca pobierania nauki lub miejsca pracy osoby badanej (nazwę i adres placówki dydaktycznej lub nazwę i adres pracodawcy);
4)
określenie rodzaju wydanego orzeczenia;
5)
datę wydania orzeczenia;
6)
potwierdzenie odbioru orzeczenia.
§  5. 
1. 
Księgę przeprowadzonych kontroli w odniesieniu do podstawowych jednostek służby medycyny pracy prowadzi wojewódzki ośrodek medycyny pracy.
2. 
Księga przeprowadzonych kontroli, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
dane identyfikacyjne jednostki lub osoby kontrolowanej (nazwę, adres, a w przypadku lekarza i pielęgniarki wykonujących indywidualną praktykę, specjalistyczną indywidualną lub grupową praktykę: imię i nazwisko, adres miejsca wykonywania praktyki, numer z rejestru lekarza lub pielęgniarki);
3)
datę rozpoczęcia i datę zakończenia kontroli;
4)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę;
5)
przedmiot kontroli;
6)
podstawowe ustalenia kontroli;
7)
zalecenia pokontrolne, ich adresatów i terminy realizacji.
§  6. 
1. 
Księga podejrzeń oraz rozpoznań chorób zawodowych zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
dane identyfikacyjne osoby badanej (imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania, numer PESEL, o ile został nadany, a w przypadku jego braku - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby badanej);
3)
dane identyfikacyjne miejsca pracy osoby badanej (nazwę i adres pracodawcy);
4)
datę skierowania na badanie w związku z podejrzeniem choroby zawodowej;
5)
datę zarejestrowania podejrzenia o chorobę zawodową;
6)
rozpoznanie choroby zawodowej i datę rozpoznania;
7)
informację o przekazaniu sprawy (datę i nazwę instytucji, do której przekazano sprawę) oraz wynik postępowania.
2. 
Księgę, o której mowa w ust. 1, prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 i 7;
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy i jednostki organizacyjne uczelni medycznych, prowadzące działalność w dziedzinie medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-3 i 5-7;
3)
jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-3, 6 i 7.
§  7. 
Księga udzielonych konsultacji, o których mowa w art. 17 pkt 1 ustawy, zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
datę skierowania na konsultację i datę konsultacji;
3)
zakres konsultacji;
4)
określenie podmiotu, na którego zlecenie udzielono konsultacji;
5)
dane identyfikacyjne osoby badanej (imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania, numer PESEL, o ile został nadany, a w przypadku jego braku - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby badanej).
§  8. 
1. 
Księga odwołań od treści orzeczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
datę wniesienia odwołania;
3)
dane identyfikacyjne podmiotu odwołującego się (imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania, numer PESEL, o ile został nadany, a w przypadku jego braku - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby odwołującej się lub nazwę i adres pracodawcy);
4)
przedmiot odwołania (treść wydanego orzeczenia);
5)
datę wydania powtórnego orzeczenia oraz treść orzeczenia ustaloną na podstawie ponownego badania lekarskiego;
6)
datę przekazania informacji o wydanym orzeczeniu do jednostki służby medycyny pracy, w której wydano orzeczenie stanowiące przedmiot odwołania.
2. 
Księgę, o której mowa w ust. 1, prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz wojewódzkie ośrodki medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 - w odniesieniu do odwołań od treści orzeczeń wydanych przez te jednostki;
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy oraz jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 - w odniesieniu do rozpatrywanych odwołań.
3. 
Księga odwołań od treści orzeczeń wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
datę wniesienia odwołania;
3)
dane identyfikacyjne podmiotu odwołującego się (imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania, numer PESEL, o ile został nadany, a w przypadku jego braku - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby odwołującej się lub nazwę i adres placówki dydaktycznej);
4)
przedmiot odwołania (treść wydanego orzeczenia);
5)
datę wydania powtórnego orzeczenia oraz treść orzeczenia ustaloną na podstawie ponownego badania lekarskiego;
6)
datę przekazania informacji o wydanym orzeczeniu do jednostki służby medycyny pracy, w której wydano orzeczenie stanowiące przedmiot odwołania.
4. 
Księgę, o której mowa w ust. 3, prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 3 pkt 1-4 - w odniesieniu do odwołań od treści orzeczeń wydawanych przez te jednostki;
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 - w odniesieniu do rozpatrywanych odwołań.
§  9. 
1. 
Księga wizytacji stanowisk pracy zawiera:
1)
liczbę porządkową;
2)
datę przeprowadzonej wizytacji;
3)
dane identyfikacyjne pracodawcy, u którego dokonano wizytacji stanowisk pracy;
4)
wykaz stanowisk pracy, na których przeprowadzono wizytację, wraz z oceną zagrożeń dla zdrowia i życia pracujących, występujących na tych stanowiskach;
5)
wnioski wynikające z oceny zagrożeń oraz adnotacje o sposobie przekazania pracodawcy tych wniosków.
2. 
Księgę wizytacji stanowisk pracy prowadzą podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz pielęgniarki wykonujące wizytacje stanowisk pracy w ramach praktyki indywidualnej.
§  10. 
1. 
Dokumentacja medyczna jest własnością podmiotów obowiązanych do jej prowadzenia.
2. 
Jeżeli zadania z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującym przejmuje inna jednostka służby medycyny pracy, indywidualną dokumentację medyczną osoby objętej opieką przekazuje się tej jednostce za pokwitowaniem w sposób zapewniający ochronę danych osobowych.
3. 
W przypadku zakończenia działalności przez podstawową jednostkę służby medycyny pracy dokumentacja medyczna tej jednostki jest przekazywana do właściwego terytorialnie wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy.
§  11. 
1. 
Dokumentacja medyczna jest przechowywana przez jednostkę służby medycyny pracy, która ją prowadzi.
2. 
Dokumentację medyczną przechowuje się w warunkach zapewniających ochronę danych w niej zawartych oraz zabezpieczających przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą i dostępem osób nieupoważnionych, a także umożliwiających jej wykorzystanie bez zbędnej zwłoki.
§  12. 
1.  3
 Okres przechowywania dokumentacji medycznej służby medycyny pracy, w tym w odniesieniu do pracowników zawodowo narażonych na działanie substancji reprotoksycznych, wynosi 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, a w odniesieniu do pracowników zawodowo narażonych na czynniki rakotwórcze, mutagenne oraz biologiczne 3 lub 4 grupy zagrożenia, które mogą być przyczyną choroby, o której mowa w przepisach wydawanych na podstawie art. 2221 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - 40 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu.
2. 
W państwowych i samorządowych jednostkach służby medycyny pracy, po upływie okresów, o których mowa w ust. 1, do postępowania z dokumentacją medyczną służby medycyny pracy, będącą materiałem archiwalnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, z późn. zm. 4 ), stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 5 ust. 2 i 2b tej ustawy.
§  13. 
Formularze druków określonych w załącznikach do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 15 września 1997 r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposobu jej prowadzenia i przechowywania (Dz. U. Nr 120, poz. 768 oraz z 2003 r. Nr 37, poz. 328) mogą być stosowane po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2010 r.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 5

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

KARTA BADANIA PROFILAKTYCZNEGO

(numer kolejny badania ...............)

wzór

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/431 z dnia 9 marca 2022 r. zmieniającej dyrektywę 2004/37/WE w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów podczas pracy (Dz. Urz. UE L 88 z 16.03.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2023/90090 z 14.11.2023).

_____

Odnośnik nr 1 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1311) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 sierpnia 2024 r.

3 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 2024 r. (Dz.U.2024.1311) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 sierpnia 2024 r.
4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 39, poz. 307 i Nr 166, poz. 1317 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230 i Nr 47, poz. 278.
5 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 15 września 1997 r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposobu jej prowadzenia i przechowywania (Dz. U. Nr 120, poz. 768 oraz z 2003 r. Nr 37, poz. 328), które utraciło moc z dniem 28 czerwca 2010 r. na podstawie art. 3 ustawy z dnia 17 października 2008 r. o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 220, poz. 1416).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.149.1002

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje dokumentacji medycznej służby medycyny pracy, sposób jej prowadzenia i przechowywania oraz wzory stosowanych dokumentów.
Data aktu: 29/07/2010
Data ogłoszenia: 16/08/2010
Data wejścia w życie: 16/08/2010