Szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z likwidacją skutków powodzi z 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 14 września 2010 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z likwidacją skutków powodzi z 2010 r.

Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 835 i Nr 148, poz. 993) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", poszkodowanym w wyniku powodzi z 2010 r. na:
1)
utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób niepełnosprawnych;
2)
odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą;
3)
pomoc dla osób niepełnosprawnych na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi;
4)
usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych (finansowanie remontów, readaptacja oraz zakup sprzętu);
5)
dofinansowanie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.2)), zwanej dalej "ustawą o rehabilitacji", do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób niepełnosprawnych.
§  2.
Zaświadczenie o okolicznościach, o których mowa w § 1, wydaje organ gminy właściwy ze względu na miejsce wystąpienia powodzi.
§  3.
W przypadku przyznawania środków na utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób niepełnosprawnych oraz odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia zakładów aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą, środki Funduszu mogą być przeznaczone w szczególności na:
1)
zakup materiałów, towarów i usług niezbędnych do utrzymania miejsc pracy osób niepełnosprawnych;
2)
naprawę lub zakup maszyn i urządzeń oraz oprzyrządowania stanowiących wyposażenie miejsc pracy osób niepełnosprawnych, zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi;
3)
usunięcie skutków powodzi uniemożliwiających dalsze prowadzenie działalności, przez co należy rozumieć:
a)
roboty budowlane dotyczące zniszczonych budynków, budowli, infrastruktury zakładu i wyposażenia,
b)
oczyszczanie terenu zakładu ze skutków powodzi;
4)
zakup surowców do produkcji bieżącej;
5)
naprawę uszkodzonych maszyn i urządzeń, w tym części i podzespołów koniecznych do ich uruchomienia;
6)
zakup lub remont uszkodzonych w wyniku powodzi środków transportu.
§  4.
1.
W przypadku określonym w § 3 osoba niepełnosprawna prowadząca działalność gospodarczą, pracodawca zatrudniający osoby niepełnosprawne lub organizator zakładu aktywności zawodowej składają wniosek w oddziale Funduszu właściwym ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane o wnioskodawcy:
a)
pełną nazwę wnioskodawcy oraz jej skrót, jeżeli posiada,
b)
numery: REGON i NIP, jeżeli zostały nadane,
c)
adres wnioskodawcy właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce zamieszkania w przypadku braku siedziby wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
d)
adres do korespondencji wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
e)
imię, nazwisko, numery telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada, osoby odpowiedzialnej za kontakty z Funduszem;
2)
przedmiot działalności;
3)
charakterystykę i oszacowanie majątku trwałego i obrotowego przed powodzią oraz wyszczególnienie i oszacowanie poniesionych strat;
4)
oświadczenie wnioskodawcy o zawartych umowach ubezpieczenia majątku oraz o kwocie przyznanego odszkodowania;
5)
opis działań zmierzających do utrzymania zagrożonych likwidacją miejsc pracy;
6)
wnioskowaną kwotę pomocy i jej przeznaczenie, wraz z uzasadnieniem;
7)
oświadczenie o nieuzyskaniu pomocy z innych źródeł na cele określone we wniosku lub informację o wysokości pomocy uzyskanej na te cele;
8)
liczbę zatrudnionych osób niepełnosprawnych.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
zaświadczenie, o którym mowa w § 2;
2)
kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem - w przypadku osoby niepełnosprawnej prowadzącej działalność gospodarczą.
4.
Osoby niepełnosprawne prowadzące działalność gospodarczą i pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne do wniosku dołączają również odpowiednie informacje, o których mowa w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010 r. Nr 18, poz. 99).
§  5.
Fundusz, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku spełniającego wymogi określone w § 4, rozpatruje wniosek i pisemnie powiadamia wnioskodawcę o wysokości przyznanych środków albo o odmowie ich przyznania, podając przyczynę odmowy przyznania tych środków.
§  6.
1.
W przypadku podjęcia decyzji o przyznaniu środków, o których mowa w § 5, Fundusz zawiera z wnioskodawcą umowę o dofinansowanie, w której określa się:
1)
wysokość dofinansowania;
2)
przeznaczenie dofinansowania;
3)
sposób rozliczenia dofinansowania;
4)
warunki wypowiedzenia umowy;
5)
czy otrzymane dofinansowanie stanowi pomoc publiczną.
2.
Kontrolę przestrzegania warunków określonych w umowie o dofinansowanie wykonuje Fundusz.
§  7.
W przypadku przyznawania środków na odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej środki Funduszu mogą być przeznaczone na usunięcie bezpośrednich skutków powodzi, uniemożliwiających lub ograniczających dalsze funkcjonowanie warsztatów terapii zajęciowej, w szczególności na:
1)
roboty budowlane dotyczące zniszczonych budynków i pomieszczeń;
2)
naprawę lub wymianę uszkodzonego wyposażenia oraz środków transportu;
3)
zakup zniszczonych materiałów do terapii zajęciowej.
§  8.
1.
Jednostka prowadząca warsztat terapii zajęciowej składa wniosek w oddziale Funduszu właściwym ze względu na miejsce prowadzonej działalności.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane o wnioskodawcy:
a)
pełną nazwę wnioskodawcy oraz jej skrót, jeżeli posiada,
b)
numery: REGON i NIP, jeżeli zostały nadane,
c)
tytuł prawny do obiektu lub lokalu przeznaczonego na warsztat,
d)
liczbę uczestników terapii oraz zatrudnionych,
e)
adres wnioskodawcy właściwy ze względu na miejsce prowadzonej działalności wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
f)
adres do korespondencji wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego;
2)
charakterystykę i oszacowanie majątku trwałego i obrotowego przed powodzią oraz wyszczególnienie i oszacowanie poniesionych strat;
3)
oświadczenie wnioskodawcy o zawartych umowach ubezpieczenia majątku oraz o kwocie otrzymanego odszkodowania;
4)
wnioskowaną kwotę pomocy i jej przeznaczenie, wraz z uzasadnieniem;
5)
oświadczenie o nieuzyskaniu pomocy z innych źródeł na cele określone we wniosku lub informację o wysokości pomocy uzyskanej na te cele.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
zaświadczenie, o którym mowa w § 2;
2)
szacunkowy kosztorys robót budowlanych;
3)
wykaz odtwarzanego wyposażenia i materiałów.
4.
Przepisy § 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  9.
1.
W zakresie określonym w § 1 pkt 3 i 4 osoba niepełnosprawna poszkodowana na skutek powodzi albo jej przedstawiciel ustawowy składają wniosek w oddziale Funduszu właściwym ze względu na miejsce jej zamieszkania.
2.
Wniosek zawiera:
1)
imię i nazwisko wnioskodawcy;
2)
adres wnioskodawcy wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego;
3)
adres do korespondencji wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju: województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy, stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego;
4)
określenie:
a)
rodzaju utraconego lub zniszczonego sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych lub środków pomocniczych,
b)
powstałych w wyniku powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i architektonicznych u wnioskodawcy (finansowanie remontów, readaptacja i zakup sprzętu);
5)
oświadczenie wnioskodawcy o zawartych umowach ubezpieczenia majątku oraz o kwocie przyznanego odszkodowania;
6)
oświadczenie o nieuzyskaniu pomocy z innych źródeł na cele określone we wniosku lub informację o wysokości pomocy uzyskanej na te cele;
7)
wnioskowaną kwotę pomocy wraz z uzasadnieniem.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
zaświadczenie, o którym mowa w § 2;
2)
kopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem.
4.
Przepisy § 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
W zakresie określonym w § 1 pkt 5 pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej może uzyskać dofinansowanie w wysokości do 50 % oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację skutków powodzi.
2.
Przepis art. 32 ust. 1 pkt 1 oraz przepisy wydane na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy o rehabilitacji stosuje się odpowiednio.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1463, Nr 227, poz. 1505 i Nr 237, poz. 1652, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 802, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 40, poz. 223.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.173.1173

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z likwidacją skutków powodzi z 2010 r.
Data aktu: 14/09/2010
Data ogłoszenia: 23/09/2010
Data wejścia w życie: 23/09/2010