Przepisy ogólne
Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących
Warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących oraz warunki, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis kas
Terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas rejestrujących
Przepisy przejściowe i przepis końcowy
- mogą je nadal stosować do prowadzenia ewidencji po upływie tego okresu, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1342, 1448, 1529 i 1530 oraz z 2013 r. poz. 35.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593, z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 120, poz. 690, Nr 131, poz. 764, Nr 132, poz. 766, Nr 153, poz. 902, Nr 163, poz. 981, Nr 171, poz. 1016, Nr 199, poz. 1175, Nr 204, poz. 1195 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 855, 1166, 1407, 1445 i 1529.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 848, 1101, 1342 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 35.
5) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338, z 2010 r. Nr 252, poz. 1694 oraz z 2011 r. Nr 140, poz. 818), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332).
....................................
(miejscowość, data)
Dane podatnika
..........................................
(imię i nazwisko/nazwa)
..........................................
(adres)
..........................................
..........................................
NIP/REGON ....................
Naczelnik Urzędu Skarbowego
w ..................................................
ZAWIADOMIENIE
Informuję, że z dniem ........................ rozpoczynam ewidencjonowanie przy zastosowaniu
następującej liczby kas rejestrujących: .................. (sztuk), w tym ........... (sztuk) kas
rezerwowych.
Kasy te będą się znajdować w następujących miejscach*:
1) ......................................................................................... (liczba szt.: :.......)
2) ......................................................................................... (liczba szt.: ........)
3) ......................................................................................... (liczba szt.: ........)
4) ......................................................................................... (liczba szt.: ........)
5) ......................................................................................... (liczba szt.: ........)
.......................................................
(czytelny podpis wnioskodawcy)
* Należy podać dokładny adres oraz nazwę placówki, w przypadku kas przenośnych - adres siedziby lub adres zamieszkania podatnika. |
....................................
(miejscowość, data)
Dane podatnika
..........................................
(imię i nazwisko/nazwa)
..........................................
..........................................
..........................................
(adres)
NIP/REGON ...................
Naczelnik Urzędu Skarbowego
w .............................
ul. ..........................................
WNIOSEK o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy
Proszę o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy:
- o numerze unikatowym: .......................
- o numerze fabrycznym: .......................
- o numerze ewidencyjnym: ............................
- sfiskalizowanej w dniu: ............................
- zainstalowanej pod adresem: ........................
w związku z:
1) zakończeniem prowadzenia działalności gospodarczej w dniu .................;*
2) wymianą pamięci fiskalnej kasy;*
3) zapełnieniem się pamięci fiskalnej kasy w dniu ...............;*
4) inną przyczyną, tj. ...............................................;*
Oświadczam, że nie korzystałem / korzystałem* z ulgi z tytułu zakupu kasy.
Oświadczam, że kasa była użytkowana krócej niż trzy lata, w związku z tym zwracam ulgę
z tytułu zakupu kasy w wysokości: ................................ na konto urzędu skarbowego.
.....................................................
(czytelny podpis wnioskodawcy)
* Niepotrzebne skreślić. |
PROTOKÓŁ
Z CZYNNOŚCI ODCZYTANIA ZAWARTOŚCI PAMIĘCI FISKALNEJ
KASY REJESTRUJĄCEJ
Imię i nazwisko lub nazwa podatnika:
NIP:
Adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika:
Miejsce instalacji kasy:
Nr unikatowy:
Nr fabryczny:
Nr ewidencyjny:
Data fiskalizacji:
Odczyt kasy w związku z (likwidacją działalności gospodarczej, likwidacją (wycofaniem z
użytkowania) kasy, wymianą modułu fiskalnego itp.) .......................................................
...............................................................................................................................................
w obecności pracownika US: ....................................................................
Po sprawdzeniu całości plomb kasy sporządzony został raport fiskalny:
- rozliczeniowy (powodujący blokowanie działania kasy),
- okresowy.
Łączny raport okresowy (rozliczeniowy)*:
od raportu nr ........................................... data ..........................
do raportu nr ........................................... data ..........................
Sprzedaż opod. PTU A1) (...%) ............ Sprzedaż opod. PTU A2) (...%) ...........
Sprzedaż PTU B (...)3)....................... Sprzedaż PTU B (...)3) ..................
Sprzedaż PTU C (...)3)....................... Sprzedaż PTU C (...)3)...................
Sprzedaż PTU D (...)3)....................... Sprzedaż PTU D (...)3)...................
Sprzedaż PTU E (...)3)....................... Sprzedaż PTU E (...)3)...................
Sprzedaż PTU F (...)3)....................... Sprzedaż PTU F (...)3)...................
Sprzedaż PTU G (...)3)...................... Sprzedaż PTU G (...)3)...................
PTU A1)............................................. PTU A2)...............................................
PTU B ............................................... PTU B ..................................................
PTU C .............................................. PTU C .................................................
PTU D .............................................. PTU D ..................................................
PTU E ............................................... PTU E ..........................................
PTU F ............................................... PTU F ..................................................
Łączna należność: .................................
Łączna kwota PTU: ............................
Liczba zerowań RAM: ..................................
Liczba paragonów fiskalnych: ..................................
Liczba anulowanych paragonów: ..................................
Wartość anulowanych paragonów: ..............................
________________________
1) Stawka 22%.
2) Stawka 23%.
3) Należy wpisać przypisaną do litery stawkę podatku VAT lub zwolnienie od podatku.
UWAGI: .......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Przeglądy techniczne dokonywane w terminach (podać daty przeglądów):
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Protokół sporządzono w trzech egzemplarzach, po jednym egzemplarzu otrzymują: użytkownik, wykonujący serwis oraz urząd skarbowy.
............................................
(miejscowość, data)
Podpis i pieczęć urzędu skarbowego |
Podpis i pieczęć podatnika |
Podpis i pieczęć serwisanta kas oraz data wystawienia identyfikatora** |
* Niepotrzebne skreślić.
** W przypadku, gdy odczytu zawartości pamięci fiskalnej dokonuje podmiot prowadzący serwis główny -
podpis i pieczęć osoby upoważnionej w podmiocie prowadzącym serwis główny.
ZGŁOSZENIE/AKTUALIZACJA PRZEZ PODMIOT PROWADZĄCY SERWIS KAS LUB PROWADZĄCY SERWIS GŁÓWNY DANYCH DOTYCZĄCYCH KASY1)
WZÓR IDENTYFIKATORA SERWISANTA KAS
Dopuszcza się zmiany w stosunku do wzoru: formatu, rozmieszczenia zapisów oraz zastosowanych zabezpieczeń dokumentu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2013.363 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Kasy rejestrujące. |
Data aktu: | 14/03/2013 |
Data ogłoszenia: | 15/03/2013 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2013 |