- dokonanej na podstawie kryteriów oceny LGD i LSR, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, chyba że LGD uzyskała mniej niż 50% punktów na podstawie kryteriów oceny LGD określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 6 lub 7 lub nie uzyskała żadnych punktów na podstawie kryteriów oceny LGD określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 4 lit. b;
- w terminie 14 dni od dnia, w którym upłynął termin składania wniosków.
- właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.
ZAKRES LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU
1) nazwa i status prawny LGD oraz data wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i numer w tym rejestrze;
2) opis procesu budowania partnerstwa;
3) charakterystyka członków LGD albo jej partnerów i sposób rozszerzania lub zmiany składu LGD;
4) struktura rady lub innego organu LGD, do którego wyłącznej właściwości należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr 1698/2005, zwanych dalej "organem decyzyjnym";
5) zasady i procedury funkcjonowania LGD oraz organu decyzyjnego;
6) kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego;
7) doświadczenie LGD i członków LGD albo jej partnerów w realizacji operacji.
1) wykaz gmin wchodzących w skład LGD albo będących jej partnerami;
2) uwarunkowania przestrzenne (mapa), geograficzne, przyrodnicze, historyczne i kulturowe;
3) ocena społeczno-gospodarcza obszaru, w tym potencjału demograficznego i gospodarczego obszaru oraz poziomu aktywności społecznej;
4) specyfika obszaru.
KRYTERIA OCENY LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA I LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU
1) struktura LGD (maksymalnie 22 pkt):
a) liczba członków LGD albo jej partnerów:
– poniżej 16 - 1 pkt,
– 16-30 - 2 pkt,
– 31-40 - 3 pkt,
– 41-50 - 4 pkt,
– powyżej 50 - 6 pkt,
b) reprezentatywność składu organu decyzyjnego w odniesieniu do składu LGD albo jej partnerów:
– przedstawiciele wszystkich gmin będących członkami albo partnerami LGD - 3 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora publicznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym: gmin, powiatów, uczelni publicznych, jednostek badawczo-rozwojowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych lub samorządowych instytucji kultury, państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorców - 3 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora społecznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym osób fizycznych działających na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji z obszaru objętego LSR - 5 pkt,
– co najmniej trzej przedstawiciele przedsiębiorców będących członkami albo partnerami LGD - 5 pkt;
2) określenie sposobu powołania i zmian w składzie organu decyzyjnego LGD - 2 pkt;
3) rozszerzanie składu LGD albo jej partnerów (maksymalnie 3 pkt):
a) LGD zakłada rozszerzanie składu LGD albo jej partnerów - 1 pkt,
b) określenie sposobu rozszerzania składu LGD albo jej partnerów - 3 pkt;
4) szczegółowe zasady i procedury funkcjonowania organu decyzyjnego LGD (maksymalnie 8 pkt):
a) organ decyzyjny LGD posiada regulamin organizacyjny zapewniający:
– przejrzystość podejmowania decyzji - 1 pkt,
– demokratyczność podejmowania decyzji - 1 pkt,
– jawność podejmowania decyzji - 1 pkt,
b) żaden z członków organu decyzyjnego nie jest zatrudniony w biurze LGD i określona została procedura wyłączenia członka organu decyzyjnego od udziału w dokonywaniu wyboru operacji w razie zaistnienia okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do jego bezstronności, w szczególności w przypadku ubiegania się przez członka organu decyzyjnego o wybór jego operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej "ustawą" - 5 pkt;
5) określenie procedury naboru pracowników oraz warunków funkcjonowania biura LGD (maksymalnie 8 pkt):
a) określenie wymagań koniecznych i pożądanych w odniesieniu do kandydatów do pracy w LGD, pozwalających na zatrudnienie osób gwarantujących profesjonalną obsługę organów LGD i beneficjentów - 2 pkt,
b) określenie procedury naboru pracowników, w tym procedury postępowania w sytuacji wystąpienia trudności w zatrudnieniu pracowników spełniających wymagania konieczne - 2 pkt,
c) opisy stanowisk precyzujące podział obowiązków i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach, adekwatne do wymagań koniecznych i pożądanych - 2 pkt,
d) warunki techniczne i lokalowe biura LGD, pozwalające na efektywne i sprawne wykonywanie zadań LGD (wydzielone biuro LGD) (maksymalnie 2 pkt):
– brak warunków technicznych i lokalowych biura LGD, pozwalających na efektywne i sprawne wykonywanie zadań LGD - 0 pkt,
– warunki techniczne i lokalowe biura LGD zapewniają możliwość przyjmowania i obsługi interesantów - 1 pkt,
– warunki techniczne i lokalowe biura LGD zapewniają możliwość przyjmowania i obsługi interesantów oraz możliwość archiwizowania dokumentów i organizacji spotkań - 2 pkt;
6) procedury oceny zgodności operacji z lokalną strategią rozwoju (LSR) i wyboru operacji oraz odwołania od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie wyboru operacji (maksymalnie 10 pkt):
a) przejrzystość procedur określających podział zadań i zakres odpowiedzialności na poszczególnych etapach, w formie:
– opisowej albo graficznej, albo tabelarycznej - 2 pkt,
– opisowej i graficznej albo tabelarycznej - 3 pkt,
– opisowej, graficznej i tabelarycznej - 4 pkt,
b) zawarcie w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji (maksymalnie 6 pkt):
– brak w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji - 0 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR - 2 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR i instrukcje ich wypełniania - 4 pkt,
– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR, instrukcje ich wypełniania, wzory pism stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji oraz wzory innych dokumentów - 6 pkt;
7) kryteria wyboru operacji przez LGD (maksymalnie 30 pkt):
a) adekwatne do analizy SWOT - 15 pkt,
b) mierzalne - 15 pkt;
8) dotychczasowa działalność LGD, jej członków albo partnerów w zakresie realizacji (maksymalnie 9 pkt):
a) projektów o zakresie podobnym do operacji, które mogą być realizowane w ramach działań osi 3 i 4 Programu, lub projektów, które były realizowane w ramach działania, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia:
– brak zrealizowanych projektów - 0 pkt,
– od 1 do 4 zrealizowanych projektów - 3 pkt,
– powyżej 4 zrealizowanych projektów - 5 pkt,
b) innych projektów realizowanych na obszarach wiejskich:
– brak zrealizowanych projektów - 0 pkt,
– od 1 do 6 zrealizowanych projektów - 2 pkt,
– powyżej 6 zrealizowanych projektów - 4 pkt;
9) kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego (maksymalnie 8 pkt):
a) co najmniej połowa składu organu decyzyjnego posiada udokumentowaną wiedzę z zakresu rozwoju obszarów wiejskich i podejścia Leader - 2 pkt,
b) co najmniej połowę składu organu decyzyjnego stanowią osoby zameldowane na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, przez okres co najmniej 3 lat - 1 pkt,
c) co najmniej połowa składu organu decyzyjnego posiada udokumentowane doświadczenie w zakresie realizacji operacji lub projektów z zakresu rozwoju obszarów wiejskich współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej - 3 pkt,
d) przynajmniej jedna osoba będąca członkiem organu decyzyjnego posiada udokumentowaną znajomość co najmniej jednego języka roboczego Unii Europejskiej (angielski, francuski lub niemiecki) w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się - 2 pkt.
1) związek i spójność przyjętych w LSR kierunków rozwoju z uwarunkowaniami lokalnymi (maksymalnie 10 pkt):
a) opisanie lokalnych zasobów (np. historycznych, kulturowych lub przyrodniczych) oraz wykazanie związku i spójności z uwarunkowaniami:
– przestrzennymi obszaru objętego LSR - 1 pkt,
– przestrzennymi i historycznymi lub kulturowymi albo przestrzennymi i przyrodniczymi lub geograficznymi - 2 pkt,
– przestrzennymi i historycznymi lub kulturowymi oraz przyrodniczymi lub geograficznymi - 3 pkt,
b) opisanie sytuacji społeczno-gospodarczej obszaru objętego LSR - 3 pkt,
c) wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienie sposobu jej wykorzystania (maksymalnie 4 pkt):
– brak wskazania specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienia sposobu jej wykorzystania - 0 pkt,
– wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR - 2 pkt,
– wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienie sposobu jej wykorzystania - 4 pkt;
2) analiza SWOT (maksymalnie 5 pkt):
a) spójność analizy SWOT z opisem obszaru - 3 pkt,
b) spójność wniosków wynikających z przeprowadzonej analizy SWOT - 2 pkt;
3) cele LSR oraz wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania (maksymalnie 15 pkt):
a) adekwatność celów LSR do analizy SWOT i specyfiki obszaru (maksymalnie 4 pkt):
– cele nie są adekwatne do analizy SWOT i specyfiki obszaru - 0 pkt,
– cele są adekwatne do analizy SWOT - 2 pkt,
– cele są adekwatne do analizy SWOT i specyfiki obszaru - 4 pkt,
b) mierzalność celów LSR - 2 pkt,
c) konkretność celów LSR - 1 pkt,
d) określenie terminu osiągnięcia celów i możliwość ich zrealizowania w okresie wdrażania LSR - 2 pkt,
e) dla każdego przedsięwzięcia są określone, adekwatne do celów i stanowiące miernik ich osiągania, wskaźniki:
– produktu - 2 pkt,
– rezultatu - 2 pkt,
– oddziaływania - 2 pkt;
4) adekwatność przedstawionych przedsięwzięć w stosunku do celów LSR (maksymalnie 7 pkt):
a) przyczynienie się przedsięwzięć wskazanych w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21, 22 lub 23 ustawy, do osiągnięcia celów LSR - 3 pkt,
b) nawiązywanie przedsięwzięć wskazanych w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21, 22 lub 23 ustawy, do specyfiki obszaru objętego LSR - 4 pkt;
5) zintegrowany charakter LSR (maksymalnie 8 pkt):
a) jako grupy docelowe określonych w LSR przedsięwzięć, w zakresie których będzie realizowane zintegrowane podejście, wymieniono:
– podmioty z nie więcej niż 2 różnych sektorów gospodarki - 1 pkt,
– podmioty z więcej niż 2 różnych sektorów gospodarki - 3 pkt,
b) jako grupy docelowe określonych w LSR przedsięwzięć, w zakresie których będzie realizowane zintegrowane podejście, wymieniono podmioty z sektorów publicznego, społecznego lub gospodarczego:
– podmioty z jednego sektora - 1 pkt,
– podmioty z 2 sektorów - 2 pkt,
– podmioty z 3 sektorów - 3 pkt,
c) opisanie przedsięwzięć opierających się na waloryzacji i wykorzystaniu różnych zasobów przyrodniczych, kulturowych i historycznych - 2 pkt;
6) innowacyjny charakter proponowanych w LSR przedsięwzięć i operacji (maksymalnie 8 pkt):
a) powiązanie zaproponowanych innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem lokalnych zasobów - 2 pkt,
b) opisanie innowacyjnych, niestosowanych wcześniej na danym obszarze rozwiązań w ramach realizowanych operacji - 3 pkt,
c) możliwość stosowania zaprezentowanych innowacyjnych rozwiązań na innych obszarach - 3 pkt;
7) opisanie procesu przygotowania LSR, w tym procesu konsultacji LSR z przedstawicielami społeczności lokalnej (maksymalnie 10 pkt):
a) brak opisu procesu przygotowania LSR - 0 pkt,
b) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej - 2 pkt,
c) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej oraz opis przeprowadzonych sondaży lub wywiadów - 4 pkt,
d) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej, sondaży lub wywiadów oraz funkcjonowania punktu informacyjno-konsultacyjnego - 7 pkt,
e) opis innych sposobów przeprowadzania konsultacji - 10 pkt;
8) opisanie procesu informowania o wdrażaniu LSR uwzględniającego udział społeczności lokalnej (maksymalnie 7 pkt):
a) brak opisu procesu informowania o wdrażaniu LSR - 0 pkt,
b) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie - 2 pkt,
c) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie i systematyczny sposób rozpowszechniania takich informacji - 5 pkt,
d) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie, systematyczny sposób rozpowszechniania takich informacji oraz ich aktualność - 7 pkt;
9) opisanie procesu aktualizacji LSR uwzględniającego udział społeczności lokalnej (maksymalnie 7 pkt):
a) brak opisu procesu przeprowadzania konsultacji - 0 pkt,
b) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny udział w konsultacjach LSR - 2 pkt,
c) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny i systematyczny udział w konsultacjach LSR - 5 pkt,
d) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny i systematyczny udział w konsultacjach LSR oraz adekwatność konsultacji do zakresu aktualizacji LSR - 7 pkt;
10) metodologia ewaluacji własnej LGD i oceny realizacji LSR oraz aktualizacji LSR (maksymalnie 7 pkt):
a) powiązanie zaproponowanej metodologii przeprowadzenia ewaluacji własnej LGD z oceną:
– realizacji celów określonych przez LGD do osiągnięcia przez realizację LSR - 3 pkt,
– planowanych przedsięwzięć mających doprowadzić do osiągnięcia celów określonych w LSR - 2 pkt,
b) opisanie sposobu wykorzystania informacji uzyskanych z ewaluacji własnej w celu usprawnienia działalności LGD - 2 pkt;
11) budżet LSR wraz z harmonogramem przedsięwzięć w ramach LSR (maksymalnie 12 pkt):
a) zapewnienie systematycznej i ciągłej realizacji LSR zgodnie z zaplanowanym budżetem LSR oraz harmonogramem przedsięwzięć - 6 pkt,
b) zapewnienie w budżecie LSR proporcjonalności między kosztami administracyjnymi i własnymi LGD a kosztami realizacji LSR - 3 pkt,
c) adekwatność budżetu LSR do podstawowych celów LSR - 3 pkt;
12) powiązania z innymi dokumentami planistycznymi i wpływ na rozwój obszaru objętego LSR (maksymalnie 4 pkt):
a) komplementarność LSR w stosunku do innych dokumentów planistycznych - 2 pkt,
b) przyczynienie się LSR do rozwoju obszaru objętego LSR oraz do rozwoju całego regionu zgodnie z kierunkami określonymi w LSR i innych dokumentach planistycznych - 2 pkt;
13) określenie zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy, w przypadku gdy LGD planuje realizację operacji w ramach innych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (maksymalnie 2 pkt):
a) brak określenia zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy - 0 pkt,
b) wskazanie obowiązków i zadań wykonywanych przez pracowników LGD na rzecz poszczególnych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie tych obowiązków i zadań - 1 pkt,
c) wskazanie obowiązków i zadań wykonywanych przez pracowników LGD na rzecz poszczególnych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie tych obowiązków i zadań, a także prowadzenie odrębnych rachunków bankowych dla każdego z tych programów oraz wyznaczenie osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za realizację operacji z zakresu działania wymienionego w art. 5 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy - 2 pkt.
KRYTERIA OCENY EFEKTYWNOŚCI LGD ORAZ REALIZACJI LSR
a) poniżej 25% - 0 pkt,
b) od 25 do 40% - 4 pkt,
c) powyżej 40% - 8 pkt;
2) liczba operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, zwanych dalej "małymi projektami", na które została przyznana pomoc finansowa podmiotom innym niż jednostki sektora finansów publicznych, w stosunku do liczby wszystkich małych projektów, na które została przyznana pomoc finansowa w ramach LSR, wynosi:
a) poniżej 10% - 0 pkt,
b) od 10 do 20% - 1 pkt,
c) powyżej 20 do 40% - 4 pkt,
d) powyżej 40% - 6 pkt;
3) wśród podmiotów, które złożyły wnioski o przyznanie pomocy na małe projekty wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, są osoby fizyczne, w tym prowadzące działalność gospodarczą, oraz osoby prawne niebędące jednostkami sektora finansów publicznych - 4 pkt;
4) średnia frekwencja członków organu decyzyjnego oraz osób reprezentujących członków tego organu na posiedzeniach organu decyzyjnego dotyczących wyboru operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi:
a) poniżej 60% - 0 pkt,
b) od 60 do 70% - 1 pkt,
c) powyżej 70 do 80% - 2 pkt,
d) powyżej 80% - 3 pkt;
5) liczba operacji objętych wnioskami o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, które zostały wybrane przez LGD i mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, a na realizację których nie została przyznana taka pomoc, z wyłączeniem operacji objętych wnioskami o przyznanie tej pomocy całkowicie wycofanymi na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 25 z 28.01.2011, str. 8, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 65/2011", w stosunku do liczby wszystkich operacji objętych wnioskami o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, które zostały wybrane przez LGD i mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, wynosi:
a) poniżej 20% - 4 pkt,
b) od 20 do 30% - 2 pkt,
c) powyżej 30 do 50% - 1 pkt,
d) powyżej 50% - 0 pkt;
6) liczba zadań określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, na którą LGD została przyznana pomoc finansowa w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, polegających na przeprowadzeniu szkoleń w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi:
a) poniżej 10 - 0 pkt,
b) od 10 do 15 - 1 pkt,
c) od 16 do 20 - 2 pkt,
d) powyżej 20 - 4 pkt;
7) pomoc finansowa w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, została przyznana na wszystkie rodzaje operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy - 4 pkt;
8) na wniosek danej LGD zostały podane do publicznej wiadomości informacje o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w zakresie wszystkich rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy - 4 pkt;
9) wysokość wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, ustalonych na podstawie wniosków o płatność w ramach tego działania, które nie zostały wypłacone, w stosunku do wysokości wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach tego działania, ustalonych na podstawie wniosków o płatność w ramach tego działania, wynosi:
a) poniżej 1% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 - 4 pkt,
b) od 1 do 2% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 - 3 pkt,
c) powyżej 2 do 3% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 - 1 pkt,
d) powyżej 3% lub co najmniej raz zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 - 0 pkt;
10) wysokość kwot pomocy finansowej przyznanej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, w zakresie kosztów związanych z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, o których mowa w art. 63 lit. c rozporządzenia nr 1698/2005, w stosunku do wysokości kwot pomocy finansowej przyznanej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, wynosi:
a) do 23% - 0 pkt,
b) powyżej 23% - 4 pkt;
11) wysokość środków publicznych otrzymanych przez LGD od dnia złożenia wniosku, z wyłączeniem środków stanowiących pomoc finansową przyznaną w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy, oraz pochodzących od członków albo partnerów LGD, wynosi:
a) poniżej 10.000 złotych - 1 pkt,
b) od 10.000 do 50.000 złotych - 2 pkt,
c) powyżej 50.000 do 100.000 złotych - 3 pkt,
d) powyżej 100.000 złotych - 4 pkt;
12) LGD brała udział w charakterze wystawcy na targach, które odbyły się:
a) na obszarze województwa, w którym LGD posiada siedzibę - 1 pkt,
b) poza obszarem województwa, w którym LGD posiada siedzibę - 2 pkt,
c) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - 4 pkt;
13) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy, o którym mowa w art. 65 ust. 1 rozporządzenia nr 1698/2005, zwanego dalej "projektem współpracy", oraz na operację polegającą na realizacji tego projektu współpracy - 2 pkt;
14) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na przygotowaniu lub realizacji co najmniej jednego międzynarodowego projektu współpracy - 2 pkt;
15) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na realizacji co najmniej jednego projektu współpracy z udziałem więcej niż 2 partnerów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 128, poz. 822 oraz z 2011 r. Nr 64, poz. 336 i Nr 261, poz. 1562) - 2 pkt;
16) LGD współdziałała z innymi LGD w ramach organizacji zrzeszającej LGD - 5 pkt.
KRYTERIA OCENY LSR W ZAKRESIE DODATKOWYCH ZADAŃ
2) w projekcie zmiany LSR przewidziano co najmniej jedno nowe przedsięwzięcie lub co najmniej jeden nowy cel szczegółowy - 5 pkt;
3) w projekcie zmiany LSR opisano proces konsultacji z przedstawicielami społeczności lokalnej, w wyniku którego został rozszerzony zakres określonych w LSR przedsięwzięć lub celów szczegółowych, lub zostały wprowadzone nowe przedsięwzięcia lub cele szczegółowe - 2 pkt;
4) w projekcie zmiany LSR rozszerzony zakres określonych w LSR przedsięwzięć lub celów szczegółowych lub nowe przedsięwzięcia, lub nowe cele szczegółowe wynikają z przeprowadzonej oceny (ewaluacji) własnej LGD - 2 pkt;
5) co najmniej połowa nowych celów szczegółowych lub rozszerzonego zakresu celów szczegółowych określonych w LSR, lub nowych przedsięwzięć, lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR ma charakter innowacyjny, gdyż zakłada wprowadzenie nowych produktów lub usług, lub zastosowanie nowych metod, lub surowców na obszarze:
a) LSR - 2 pkt,
b) województwa, w którym znajduje się siedziba LGD - 4 pkt,
c) wykraczającym poza obszar województwa, o którym mowa w lit. b - 8 pkt;
6) w ramach nowych celów szczegółowych lub rozszerzonego zakresu celów szczegółowych określonych w LSR, lub nowych przedsięwzięć, lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR przewiduje się realizację:
a) dwóch rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji - 2 pkt,
b) trzech rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji - 5 pkt,
c) każdego rodzaju operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji - 8 pkt;
7) w wyniku realizacji nowych przedsięwzięć lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR przewiduje się utworzenie miejsc pracy, przy czym w ramach operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, na które została przyznana pomoc finansowa, zostało utworzone co najmniej 5 miejsc pracy - 5 pkt;
8) realizacja nowych przedsięwzięć lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR ma wpływ na co najmniej jedną z następujących grup docelowych: kobiety, osoby poniżej 26. roku życia, osoby powyżej 50. roku życia lub organizacje pozarządowe, a ten wpływ został uzasadniony - 5 pkt.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2013.861 t.j. |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Szczegółowe kryteria i sposób wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. |
Data aktu: | 23/05/2008 |
Data ogłoszenia: | 31/07/2013 |
Data wejścia w życie: | 16/06/2008 |