Przepisy ogólne
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy
Szkolenie
Egzaminowanie
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 530, Nr 106, poz. 622, Nr 205, poz. 1210, Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454, z 2012 r. poz. 113 oraz z 2013 r. poz. 82.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy, egzaminowania kandydatów na instruktorów techniki jazdy, postępowania z dokumentacją związaną z prowadzeniem szkoleń oraz wzorów stosowanych dokumentów (Dz. U. Nr 77, poz. 458), które na podstawie art. 137 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, Nr 92, poz. 530, Nr 106, poz. 622, Nr 205, poz. 1210, Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454, z 2012 r. poz. 113 oraz z 2013 r. poz. 82) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
WYMAGANIA DLA OBIEKTU SZKOLENIOWEGO OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego
1) miejsca przeznaczonego do przeprowadzania zajęć teoretycznych, w tym:
a) co najmniej jednej sali wykładowej:
– o powierzchni nie mniejszej niż 20 m2,
– wyposażonej w stoliki i miejsca siedzące dla każdej uczestniczącej w szkoleniu osoby,
– przystosowanej do szkolenia minimum 10 osób,
– oświetlonej, ogrzewanej i przewietrzanej,
– odizolowanej od innych pomieszczeń,
– oznaczonej nazwą ośrodka doskonalenia techniki jazdy oraz napisem "Sala wykładowa";
b) zaplecza socjalnego dla instruktorów i osób szkolonych zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie sali, o której mowa w lit. a, składającego się z węzła sanitarnego oraz pomieszczenia, w którym można czekać na kolejne zajęcia w zakresie doskonalenia techniki jazdy;
2) miejsca przeznaczonego do przeprowadzania zajęć praktycznych, w tym:
a) placu manewrowego,
b) co najmniej jednej płyty poślizgowej prostokątnej,
c) mechanicznego urządzenia destabilizującego tor jazdy, umieszczonego bezpośrednio przed płytą, o której mowa w lit. b, lub pojazdu właściwego dla prawa jazdy kategorii B wyposażonego w niebędące trolejami urządzenie, pozwalające na zmianę przyczepności do podłoża przednich lub tylnych kół pojazdu,
d) co najmniej jednej płyty poślizgowej, stanowiącej wycinek pierścienia o kącie rozwarcia nie mniejszym niż 120 stopni,
e) toru szkoleniowego,
f) toru ziemnego, jeżeli podmiot prowadzący szkolenie prowadzi szkolenie w zakresie doskonalenia techniki jazdy kierowców posiadających prawo jazdy kategorii A1, A2 i A,
g) przeszkód stałych, w szczególności: pachołków, tyczek, makiet przeszkód, umożliwiających zaaranżowanie sytuacji drogowych niezbędnych do realizacji zadań programowych.
1) wymiary placu nie powinny być mniejsze niż 100 m długości i 20 m szerokości;
2) nawierzchnia placu powinna być równa, wykonana z asfaltu, betonu lub kostki brukowej.
1) równa, wykonana z asfaltu, kostki brukowej lub betonu;
2) pokryta farbami lub przygotowana w inny sposób oraz nawadniana za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania tak, aby nawierzchnia asfaltowa była bardziej śliska niż mokra, przy czym tafla lodowa nie jest właściwą nawierzchnią.
1) stanowić odcinek drogi wytyczony w sposób naturalny lub sztuczny o długości co najmniej 800 m;
2) posiadać równą nawierzchnię wykonaną z asfaltu, betonu lub kostki brukowej;
3) posiadać co najmniej trzy zakręty w prawo i trzy zakręty w lewo o różnej charakterystyce, w tym co najmniej jeden zakręt o kącie rozwarcia nie większym niż 90 stopni oraz jeden zakręt w lewo i jeden zakręt w prawo następujące tuż po sobie;
4) posiadać co najmniej jedno wzniesienie i spadek drogi o kącie podjazdu i spadku co najmniej 10%, umiejscowione na zakręcie drogi, z tym że zakręt powinien znajdować się na spadku drogi;
5) posiadać co najmniej jeden prosty odcinek drogi o kącie spadku co najmniej 10%, którego nawierzchnia może być pokryta farbami lub przygotowana w inny sposób oraz nawadniana za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania tak, aby nawierzchnia asfaltowa była bardziej śliska niż mokra, przy czym tafla lodowa nie jest właściwą nawierzchnią;
6) posiadać właściwe strefy bezpieczeństwa pozwalające na bezpieczne wykonanie ćwiczeń;
7) strefy jednego zakrętu w prawo i jednego zakrętu w lewo powinny być nawadniane za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania w stopniu powodującym znaczną zmianę przyczepności podłoża;
8) konfiguracja toru powinna umożliwiać wykonanie ćwiczeń z użyciem co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu.
1) apteczkę pierwszej pomocy;
2) gaśnice przenośne i koce gaśnicze;
3) tablicę informacyjną z adresami i numerami telefonów służb ratowniczych;
4) środki łączności pozwalające na zawiadomienie służb ratowniczych.
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego
1) stanowić odcinek drogi wytyczony w sposób naturalny lub sztuczny o długości co najmniej 400 m;
2) posiadać równą nawierzchnię wykonaną z asfaltu, betonu lub kostki brukowej;
3) posiadać co najmniej dwa zakręty w prawo i dwa zakręty w lewo o różnej charakterystyce, w tym co najmniej jeden zakręt o kącie rozwarcia nie większym niż 90 stopni oraz jeden zakręt w lewo i jeden zakręt w prawo następujące tuż po sobie;
4) posiadać właściwe strefy bezpieczeństwa pozwalające na bezpieczne wykonanie ćwiczeń;
5) strefy jednego zakrętu w prawo i jednego zakrętu w lewo powinny być nawadniane za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania w stopniu powodującym znaczną zmianę przyczepności podłoża;
6) konfiguracja toru powinna umożliwiać wykonanie ćwiczeń z użyciem co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu.
Rys. 1. Płyta poślizgowa w kształcie prostokąta wraz ze strefami bezpieczeństwa, stanowiąca element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego
Rys. 2. Płyta poślizgowa w formie pierścienia ze strefami bezpieczeństwa
Wymiary płyty i stref bezpieczeństwa stanowią podstawę do projektowania płyty w kształcie wycinka pierścienia, stanowiącej element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego
Rys. 3. Płyta poślizgowa w kształcie prostokąta wraz ze strefami bezpieczeństwa, stanowiąca element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego
WYPOSAŻENIE DYDAKTYCZNE OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY STOPNIA PODSTAWOWEGO ORAZ OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY STOPNIA WYŻSZEGO
1) tablicę do pisania lub inne urządzenie do wizualizacji prezentowanych zagadnień;
2) filmy prezentujące zagadnienia poruszane na szkoleniu;
3) środki audiowizualne do prezentowania filmów, o których mowa w pkt 2;
4) środki łączności zapewniające porozumiewanie się osoby szkolonej z instruktorem pozostającym na zewnątrz pojazdu.
WZÓR NUMERU W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY, WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI OŚRODKÓW DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY PROWADZONYCH PRZEZ JEDNOSTKI WOJSKOWE LUB JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE SŁUŻB PODLEGŁYCH LUB NADZOROWANYCH PRZEZ MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW WEWNĘTRZNYCH ORAZ WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY I SPOSÓB ICH NADAWANIA
"001X"
w którym:
1) trzy cyfry określają numer kolejny w rejestrze; w przypadku nadania numeru innego niż 3-cyfrowy, puste pozycje uzupełnia się cyfrą "0";
2) litera "X" stanowi wyróżnik województwa, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
"001X/ZZ"
w którym:
1) trzy cyfry określają numer kolejny w rejestrze; w przypadku nadania numeru innego niż 3-cyfrowy, puste pozycje uzupełnia się cyfrą "0";
2) litera "X" stanowi wyróżnik województwa, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów;
3) litery "ZZ" stanowią oznaczenie:
a) "JW" - ośrodek prowadzony przez jednostkę wojskową,
b) "SW" - ośrodek powadzony przez jednostkę organizacyjną służb podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
"X0001"
w którym:
1) litera "X" stanowi wyróżnik województwa, zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów;
2) 4 cyfry stanowią kolejny w ewidencji numer instruktora techniki jazdy; w przypadku nadania numeru innego niż 4-cyfrowy puste pozycje uzupełnia się cyfrą "0".
WZÓR WNIOSKU POTWIERDZAJĄCY WPIS DO REJESTRU PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY
WZÓR ZAŚWIADCZENIA POTWIERDZAJĄCY WPIS PRZEDSIĘBIORCY DO REJESTRU PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY
PROGRAM SZKOLENIA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY
Szkolenie podstawowe
Po zakończeniu zajęć osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy będzie dysponowała wiedzą w zakresie:
- modelu komunikacji interpersonalnej oraz zasady skutecznego komunikowania się,
- sposobu rozwiązywania konfliktów w grupie szkoleniowej,
- podstawowych pojęć i zasad dydaktyki dorosłych,
- roli motywacji w procesie kształcenia,
- katalogu umiejętności dydaktycznych osoby prowadzącej zajęcia,
- podstawowych pojęć z zakresu procesu szkolenia,
- budowy lekcji,
- zasady tworzenia konspektu,
- zasady realizacji lekcji metodą wykładu,
- zasady realizacji lekcji metodą pokazu.
Lp. | Zagadnienia | Wskazówki do realizacji | Metoda | Czas realizacji |
1 |
Komunikacja interpersonalna - wybrane zagadnienia |
Zapoznać osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy z programem szkolenia. Omówić zasady pracy w grupie, a następnie wykonać ćwiczenia dotyczące autoprezentacji, nawiązywania i podtrzymywania kontaktu interpersonalnego. Na podstawie modelu komunikacji interpersonalnej, wyjaśnić pojęcia i omówić zasadnicze elementy systemu komunikowania się. Przedstawić poziomy komunikacji interpersonalnej. Zastosować umiejętności werbalnego komunikowania się. Scharakteryzować problemy (bariery) w komunikacji interpersonalnej. Omówić pojęcie dobrego komunikatu. Zaprezentować techniki aktywnego słuchania oraz przedstawić zagadnienia dotyczące komunikacji pozawerbalnej. Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy znalezienie sposobów przezwyciężania barier utrudniających skuteczną komunikację. Omówić sposoby rozwiązywania konfliktów grupowych i podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach. Podać przykłady niewłaściwych zachowań w grupie szkoleniowej, wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia instruktora techniki wypracować strategie radzenia sobie z nimi. Omówić rolę komunikacji interpersonalnej w procesie dydaktycznym. | praca w grupach wykład ćwiczenia z komunikacji interpersonalnej dyskusja |
3 godziny (T) |
2 | Dydaktyka dorosłych - wybrane zagadnienia |
Omówić podstawowe pojęcia: dydaktyka, metodyka, pedagogika, andragogika, jednostka lekcyjna, jednostka metodyczna, cele nauczania, proces kształcenia. Scharakteryzować zasady nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem zasad dotyczących nauczania dorosłych, takich jak: poglądowość, świadomy i aktywny udział osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki w procesie nauczania - uczenia się, przystępność w nauczaniu, systematyczność, operatywność osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, trwałość wiedzy, kształtowanie umiejętności uczenia się, wykorzystywanie doświadczeń osób dorosłych, indywidualizacja i zespołowość, ustawiczność kształcenia, łączenie teorii z praktyką, wzajemny szacunek. Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy wypracowanie katalogu pożądanych umiejętności dydaktycznych osoby prowadzącej zajęcia. Szczególną uwagę zwrócić na kompetencje merytoryczne i psychologiczne, takie jak: obiektywizm, umiejętność obserwacji grupy, budowanie zaufania oraz stanowczość i elastyczność w działaniu. |
wykład praca w grupach dyskusja |
3 godziny (T) |
Omówić style nauczania i kierowania pracą grupy. Wskazać sposoby motywowania w procesie kształcenia (zwróć uwagę na elementy blokujące aktywność osób nauczanych w czasie zajęć). | ||||
3 | Proces kształcenia | Omówić podstawowe pojęcia z zakresu procesu szkolenia: cel dydaktyczny, treści kształcenia, metody i sposoby nauczania, sposoby oceniania. Przedstawić taksonomie celów nauczania oraz zakres ich stosowania. Omówić strukturę lekcji oraz wskazać czynniki, decydujące o jej strukturze. Wskazać zasadnicze elementy lekcji, zwracając uwagę na czas ich realizacji, oraz omówić rodzaje lekcji. Zdefiniować pojęcia metody nauczania (dokonać ich klasyfikacji) i techniki aktywizującej (podać ich rodzaje). Omówić zasady opracowywania konspektu zajęć oraz zaprezentować przykładowe konspekty. Zdefiniować pojęcie środków dydaktycznych w kształceniu i omówić ich funkcje. Dokonać podziału środków dydaktycznych na: pomoce dydaktyczne, materiały dydaktyczne, techniczne środki przekazu i pedagogiczne środki pracy. Wskazać znaczenie merytorycznego i metodycznego przygotowania osoby prowadzącej zajęcia do lekcji. Omówić pojęcie oceniania oraz funkcje oceny, zakres i kryteria oceniania, formę oceny oraz cechy oceny efektywnej. Wskazać podstawowe i najczęściej występujące w procesie oceniania błędy popełniane przez osoby prowadzące, m.in.: "efekt tendencji centralnej", "efekt aureoli", "efekt podobny do mnie", "efekt kontrastu", "efekt pierwszego wrażenia". |
wykład dyskusja |
4 godziny (T) |
4 | Metody nauczania dorosłych | Zrealizować zajęcia z zastosowaniem metody wykładu. Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, aby obserwowali lekcję i zwracali uwagę na jej elementy. Wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia instruktora techniki jazdy omówić lekcję, a następnie wypracować chronologię lekcji prowadzonej metodą wykładu. | wykład obserwacja lekcji praca w grupach |
2 godziny (T) |
Zrealizować zajęcia z zastosowaniem metody pokazu (demonstracja i ćwiczenia). Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, aby obserwowali lekcję i zwracali uwagę na jej elementy. Wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia instruktora techniki jazdy omówić lekcję, a następnie wypracować chronologię lekcji prowadzonej metodą pokazu. | wykład obserwacja lekcji praca w grupach |
2 godziny (T) |
Temat nr 2.1: Doskonalenie techniki jazdy pojazdem w zakresie prawa jazdy kategorii A
Po zakończeniu zajęć osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy:
- potrafi kierować pojazdem, przestrzegając ogólnych zasad z zakresu techniki jazdy,
- potrafi manewrować pojazdem po wyznaczonej trasie - slalomy,
- zna konsekwencje związane z przecenianiem własnych umiejętności,
- wie, jak prędkość jazdy wpływa na stopień trudności różnych sytuacji,
- posiada większą świadomość, jakie znaczenie ma unikanie ryzyka drogowego,
- wie, jaki związek istnieje pomiędzy prędkością jazdy a czasem zaistnienia zdarzenia drogowego,
- zna trudności związane z prawidłową oceną zachowania się pojazdu na różnych nawierzchniach drogowych,
- zna związek pomiędzy techniką jazdy a zachowaniem się pojazdu,
- potrafi prawidłowo hamować pojazdem na prostym odcinku oraz łuku drogi,
- zna elementy ćwiczeń wykorzystywanych podczas szkolenia,
- zna znaczenie przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas prowadzonego szkolenia,
- posiada wiedzę teoretyczną z doskonalenia techniki jazdy.
Lp. | Zagadnienia | Wskazówki do realizacji | Metoda | Czas realizacji |
1 | Przygotowanie pojazdu | Przypomnieć budowę motocykla terenowego i szosowego. Zapoznać z przeznaczeniem poszczególnych elementów jego wyposażenia. Przypomnieć czynności związane z przygotowaniem pojazdu i wskazać ich wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zapoznać z charakterystyką i parametrami technicznymi motocykla. Wskazać właściwą pozycję motocyklisty podczas kierowania pojazdem. | omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
pokaz + ćwiczenia |
1 godzina (P) |
|||
2 |
Jazda na torze ziemnym, umiejętność utrzymania pozycji i równowagi w trakcie jazdy po nierównym terenie |
Przypomnieć i pokazać technikę jazdy motocyklem terenowym po odcinkach prostych i na łukach drogi, pokonywania wzniesień i spadków terenu. Omówić ćwiczenia, a następnie zademonstrować prawidłowe ich wykonanie. Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. |
omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
pokaz (przed każdym ćwiczeniem) + ćwiczenia |
7 godzin (P) |
|||
3 |
Ogólne zasady techniki i taktyki jazdy motocyklem szosowym |
Omówić technikę jazdy motocyklem szosowym po odcinkach prostych: ruszanie z miejsca, zmiana i redukcja biegów, prawidłowe sposoby hamowania i zatrzymywania motocykla (w tym używanie hamulców przedniego, tylnego oraz obydwu hamulców równocześnie). |
omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
4 | Hamowanie awaryjne na wprost |
Zwrócić uwagę na znaczenie umiejętności płynnego posługiwania się manetką gazu i dźwignią sprzęgła. Omówić ćwiczenia a następnie zademonstrować prawidłowe ich wykonanie. Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Zademonstrować technikę ruszania z miejsca, osiągania optymalnych obrotów silnika i zmiany biegów. Wskazać na konieczność płynnego manewrowania manetką gazu i dźwignią sprzęgła motocykla. Zwrócić uwagę na technikę jazdy pojazdem przy hamowaniu i zatrzymaniu się. Omówić manewr nagłego hamowania przy dużej prędkości przy zachowaniu właściwego toru jazdy i użyciu hamulca przedniego oraz tylnego jednocześnie. Zatrzymanie motocykla powinno odbyć się bez spowodowania zagrożenia jego przewrócenia. Zaprezentować kolejno ćwiczenia: 1) ruszanie z miejsca i zatrzymanie się przed wyznaczoną linią; 2) przyspieszanie i zwalnianie, prawidłowa zmiana przełożeń; 3) hamowanie awaryjne na wprost przy prędkości co najmniej 50 km/h. W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję na motocyklu i indywidualnie wykonała ćwiczenia. Powtórzyć ćwiczenia w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy. |
pokaz (przed każdym ćwiczeniem) + ćwiczenia |
7 godzin (P) |
5 6 |
Pokonywanie zakrętów Hamowanie |
Zwrócić uwagę na technikę jazdy motocyklem szosowym przy pokonywaniu zakrętów. Omówić ćwiczenia, a następnie zademonstrować prawidłowe ich wykonanie. | omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
awaryjne w zakręcie - umiejętność właściwego używania hamulca przedniego i tylnego |
Zaprezentować kolejno ćwiczenia: 1) po ruszeniu z miejsca jazda z prędkością ok. 50 km/h; wykonywanie skrętów w prawą i lewą stronę po uprzedniej redukcji biegu; 2) pokonywanie zakrętów przy różnych prędkościach bez podpierania się nogami; 3) wykonywanie slalomów między rozstawionymi co 3 - 4 m pachołkami tak, aby ich nie potrącić i nie ominąć oraz bez podpierania się nogami; 4) jazda po wyznaczonych pachołkami torach. Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy indywidualnie wykonała ćwiczenia. Powtórzyć ćwiczenia w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy. |
pokaz (przed każdym ćwiczeniem) + ćwiczenia |
24 godziny (P) | |
7 | Jazda szosowa |
Omówić zasady jazdy torem szkoleniowym przy zastosowaniu co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu, pokonywaniu zakrętów przy zachowaniu właściwej taktyki i techniki jazdy, hamowaniu z redukcją biegów, zastosowaniu skrętu szosowego oraz techniki przeciwskrętu, zaprezentowaniu umiejętności zastosowania bezpiecznych torów przejazdu i bezpiecznej pozycji motocyklisty na motocyklu w zależności od występujących zakrętów, stosowaniu odpowiednich przechyłów na krętym odcinku toru, omijaniu przeszkód na zakręcie. W szczególności zwrócić uwagę na umiejętność odpowiedniego zachowania się kierującego podczas pokonywania łuku na spadku toru szkoleniowego. Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy indywidualnie wykonała ćwiczenia. Powtórzyć ćwiczenia w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy. |
omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
pokaz (przed każdym ćwiczeniem) + ćwiczenia |
7 godzin (P) |
Temat nr 2.2: Doskonalenie techniki jazdy pojazdem w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C, C+E, D lub D+E
Po zakończeniu zajęć osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy:
- potrafi kierować pojazdem i przestrzega ogólnych zasad z zakresu techniki jazdy,
- potrafi manewrować pojazdem po wyznaczonej trasie - slalomy,
- zna konsekwencje związane z przecenianiem własnych umiejętności,
- wie, jak prędkość jazdy wpływa na stopień trudności różnych sytuacji,
- posiada większą świadomość, jakie znaczenie ma unikanie ryzyka drogowego,
- wie, jaki związek istnieje pomiędzy prędkością jazdy a czasem zaistnienia zdarzenia drogowego,
- zna trudności związane z prawidłową oceną zachowania się pojazdu na różnych nawierzchniach drogowych,
- zna związek pomiędzy techniką jazdy a zachowaniem się pojazdu,
- potrafi prawidłowo hamować na prostym odcinku oraz na łuku drogi pojazdem wyposażonym w system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania lub konwencjonalny układ hamulcowy,
- zna wpływ nowoczesnych systemów elektronicznych na wykonywane manewry i zachowanie się pojazdu,
- potrafi operować kołem kierownicy w skręcie szosowym i właściwie reagować na poślizg kół,
- zna elementy ćwiczeń, na które należy zwrócić uwagę podczas szkolenia,
- zna znaczenie przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas prowadzonego szkolenia,
- posiada wiedzę teoretyczną z doskonalenia techniki jazdy.
Lp. | Zagadnienia | Wskazówki do realizacji | Metoda | Czas realizacji |
1 | Ogólne wiadomości z zakresu techniki jazdy pojazdem | Przypomnieć czynności związane z przygotowaniem pojazdu i wskazać ich wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Omówić i zaprezentować prawidłową pozycję kierującego w pojeździe - ustawienie wymiaru dolnego i górnego, sposób ułożenia rąk na kierownicy oraz ustawienie lusterek. Zwrócić | omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
pokaz (przed każdym ćwiczeniem) + ćwiczenia |
5 godzin (P) |
|||
2 |
Kierowanie pojazdem po wyznaczonej trasie - slalomy |
uwagę na prawidłowe korzystanie z pasów bezpieczeństwa i zagłówków. Wskazać wpływ prawidłowej pozycji w pojeździe na wykonywanie manewrów. Omówić różnice techniki jazdy pojazdem z przednim i tylnym napędem. Wyjaśnić pojęcia podsterowności i nadsterowności pojazdu oraz skrętu manewrowego. W ramach pokazu zaprezentować technikę kierowania pojazdem przodem i tyłem, po wytyczonej trasie (slalomy). Szczególną uwagę zwrócić na prawidłowe ułożenie rąk kierującego na kole kierownicy podczas wykonywania skrętu manewrowego. Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. |
||
W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję za kierownicą i przejechała przodem oraz tyłem wytyczoną trasę (slalom). Powtórzyć ćwiczenie w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy. W przypadku odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E lub D+E omówić sposób zachowania się zespołu pojazdów podczas wykonywania manewrów oraz przeprowadzić ćwiczenia. |
||||
3 | Hamowanie na prostym odcinku i na łuku drogi |
Omówić zasadę działania konwencjonalnego układu hamulcowego i układu hamulcowego wyposażonego w system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) - wskazać różnice. Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Zademonstrować manewr hamowania na prostej drodze i na łuku drogi pojazdem wyposażonym w konwencjonalny układ hamowania i układ hamulcowy wyposażony w system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Szczególną uwagę zwrócić na odpowiednie dobranie prędkości granicznej, umożliwiającej prawidłowe wykonanie manewru hamowania. Opisać działanie siły odśrodkowej na pojazd w czasie hamowania awaryjnego na łuku drogi. Omówić i zaprezentować działanie innych nowoczesnych systemów elektronicznych (m.in. systemu stabilizacji toru jazdy oraz systemu kontroli trakcji) i ich wpływ na wykonywane manewry. W ramach ćwiczeń polecić, aby każda z osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję za kierownicą i ćwiczyła zademonstrowane manewry, wykonując ćwiczenie z różnymi prędkościami przy użyciu i bez użycia systemów. Ćwiczenie ma na celu ukazanie granic, których przekroczenie sprawia, że panowanie nad pojazdem przestaje być możliwe. Powtórzyć ćwiczenie w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy. |
omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
W przypadku odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E lub D+E omówić sposób zachowania się zespołu pojazdów podczas wykonywania manewrów oraz przeprowadzić ćwiczenia. Ćwiczenia przeprowadzane w zakresie prawa jazdy kategorii C+E należy wykonać przy użyciu zespołu pojazdów, w którego skład będzie wchodzić: - przyczepa obciążona do połowy swojej dopuszczalnej ładowności, - cysterna wypełniona do połowy płynem. |
pokaz (przed każdym ćwiczeniem) + ćwiczenia |
5 godzin (P) |
||
4 |
Kierowanie pojazdem na |
Omówić pojęcie tzw. skrętu szosowego. | omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
prostym odcinku i na łuku drogi w czasie pokonywania wyznaczonej trasy na torze szkoleniowym |
Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. W ramach pokazu zaprezentować prawidłową technikę pokonywania pojazdem łuku drogi. Szczególną uwagę zwróć na: ułożenie rąk i operowanie kołem kierownicy w skręcie szosowym, dobór prędkości i przełożenia skrzyni biegów, tory przejazdu oraz występowanie nadsterowności i podsterowności pojazdu. Omówić wpływ rodzaju i stanu nawierzchni na przyczepność kół. Omówić i zaprezentować działanie nowoczesnych systemów elektronicznych i ich wpływ na wykonywane manewry. W ramach ćwiczeń polecić, aby każda z osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję za kierownicą i ćwiczyła zademonstrowane manewry. Powtórzyć ćwiczenie w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy. W przypadku odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E lub D+E omówić sposób zachowania się zespołu pojazdów podczas wykonywania manewrów oraz przeprowadzić ćwiczenia. Ćwiczenia przeprowadzane w zakresie prawa jazdy kategorii C+E należy wykonać przy użyciu zespołu pojazdów, w którego skład będzie wchodzić: - przyczepa obciążona do połowy swojej dopuszczalnej ładowności, - cysterna wypełniona do połowy płynem. |
pokaz (przed każdym ćwiczeniem) + ćwiczenia |
7 godzin (P) |
|
5 |
Wyprowadzanie pojazdu z poślizgu w warunkach symulowanych na płycie poślizgowej |
Scharakteryzować technikę kierowania pojazdem w przypadku możliwego poślizgu kół. Wskazać różnice w poślizgu osi przedniej i tylnej. Opisać reakcje obronne kierującego pojazdem na powstały poślizg. Szczególną uwagę zwróć na wpływ prędkości i sposobu używania pedału hamulca na technikę wyprowadzania pojazdu z poślizgu oraz na konieczność zajmowania prawidłowej pozycji kierującego w pojeździe. Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. W ramach pokazu zaprezentować prawidłową technikę pokonywania wyznaczonej trasy pojazdem (w tym zademonstrować technikę omijania |
omówienie zagadnienia |
1 godzina (T) |
pokaz (przed każdym ćwiczeniem) + ćwiczenia z wykorzystaniem zdalnego urządzenia do pomiaru prędkości |
7 godzin (P) |
|||
niespodziewanej przeszkody w sytuacji, gdy nie można przed nią zatrzymać pojazdu). Szczególną uwagę zwrócić na kształcenie umiejętności w zakresie prawidłowych odruchów obronnych na powstały poślizg tylnej osi pojazdu. W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję za kierownicą i przećwiczyła technikę pokonywania wyznaczonej trasy, wykonując ćwiczenie z różnymi prędkościami. Ćwiczenie ma na celu ukazanie granic, których przekroczenie sprawia, że panowanie nad pojazdem przestaje być możliwe. Powtórzyć ćwiczenie w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy. Dodatkowo przeprowadzić ćwiczenia z wykorzystaniem innych systemów symulowania poślizgu w realnym ruchu, np. trolei, pojazdu wyposażonego w urządzenie zmieniające przyczepność kół do podłoża. W przypadku odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E lub D+E omówić sposób zachowania się zespołu pojazdów podczas wykonywania manewrów oraz przeprowadzić ćwiczenia. Ćwiczenia przeprowadzane w zakresie prawa jazdy kategorii C+E należy wykonać przy użyciu zespołu pojazdów, w którego skład będzie wchodzić: - przyczepa obciążona do połowy swojej dopuszczalnej ładowności, - cysterna wypełniona do połowy płynem. |
Temat nr 3: Kształcenie umiejętności metodycznych instruktora techniki jazdy
Po zakończeniu zajęć osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy:
- potrafi przygotować konspekt zajęć realizowanych metodą wykładu i pokazu,
- potrafi zrealizować zajęcia metodą wykładu,
- potrafi zrealizować zajęcia metodą pokazu,
- posiada umiejętności w zakresie przekazywania wiedzy z doskonalenia techniki jazdy,
- potrafi wykazać się umiejętnościami z zakresu techniki jazdy.
Lp. | Zagadnienia | Wskazówki do realizacji | Metoda | Czas realizacji |
1 | Przygotowanie konspektu zajęć |
Osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy opracowują konspekty do realizacji zajęć z zakresu doskonalenia techniki jazdy z wykorzystaniem metody wykładu i metody pokazu (demonstracja i ćwiczenia). Osoby prowadzące szkolenie monitorują grupę i oceniają poprawność metodyczną opracowanych konspektów zajęć. |
praca indywidualna |
6 godzin (T) |
2 |
Realizacja i omówienie zajęć dydaktycznych |
Osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy przeprowadzają zajęcia z zakresu doskonalenia techniki jazdy na podstawie opracowanych przez siebie konspektów. Zajęcia dydaktyczne z zastosowaniem danej metody nauczania (wykład, pokaz) przeprowadza się w czasie jednej jednostki lekcyjnej (45 minut). Każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy przeprowadza dwie lekcje - każdą z nich inną metodą. Bezpośrednio po zakończeniu każdej lekcji należy ją omówić według poniższego scenariusza: - osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy dokonuje samooceny w zakresie realizowanych zajęć, - pozostałe osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy oceniają obserwowane zajęcia w aspekcie mocnych i słabych stron, - osoby prowadzące szkolenie oceniają zajęcia. W podsumowaniu zwrócić uwagę na aspekt metodyczny i merytoryczny lekcji oraz wskazać mocne i słabe strony przeprowadzonych zajęć. Szczególną uwagę zwróć na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa (m.in. czy prowadzący je omawiał) podczas realizowanych zajęć. |
prowadzenie zajęć przez osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy omówienie realizowanych zajęć przez osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy oraz osoby prowadzące kurs |
40 godzin (T) |
Szkolenie podstawowe w zakresie prawa jazdy kategorii A
Numer tematu | Numer zagadnienia | Liczba godzin | |
zajęć teoretycznych (T) |
zajęć praktycznych (P) |
||
1 | 1 | 3 | - |
2 | 3 | - | |
3 | 4 | - | |
4 | 4 | - | |
2.1 | 1 | 1 | 1 |
2 | 1 | 7 | |
3 | 1 | 7 | |
4 | |||
5 | 1 | 24 | |
6 | |||
7 | 1 | 7 | |
3 | 1 | 6 | - |
2 | 40 | - | |
Suma (T) i suma (P) | 65 | 46 | |
Razem | 111 |
Szkolenie podstawowe w zakresie w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C, C+E, D lub D+E
Numer tematu | Numer zagadnienia | Liczba godzin | |
zajęć teoretycznych (T) |
zajęć praktycznych (P) |
||
1 | 1 | 3 | - |
2 | 3 | - | |
3 | 4 | - | |
4 | 4 | - | |
2.2 | 1 | 1 | 5 |
2 | |||
3 | 1 | 5 | |
4 | 1 | 7 | |
5 | 1 | 7 | |
3 | 1 | 6 | - |
2 | 40 | - | |
Suma (T) i suma (P) | 64 | 24 | |
Razem | 88 |
Szkolenie uzupełniające
Numer tematu | Numer zagadnienia | Liczba godzin | |
zajęć teoretycznych (T) |
zajęć praktycznych (P) |
||
2.2 | 1 | 1 | 5 |
2 | |||
3 | 1 | 5 | |
4 | 1 | 7 | |
5 | 1 | 7 | |
Suma (T) i suma (P) | 4 | 24 | |
Razem | 28 |
Numer tematu | Numer zagadnienia | Liczba godzin | |
zajęć teoretycznych (T) |
zajęć praktycznych (P) |
||
2.1 | 1 | 1 | 1 |
2 | 1 | 7 | |
3 | 1 | 7 | |
4 | |||
5 | 1 | 24 | |
6 | |||
7 | 1 | 7 | |
Suma (T) i suma (P) | 5 | 46 | |
Razem | 51 |
Numer tematu | Numer zagadnienia | Liczba godzin | |
zajęć teoretycznych (T) |
zajęć praktycznych (P) |
||
2.2 | 1 | 15 min. | 3 |
2 | |||
3 | 15 min. | 3 | |
4 | 15 min. | 4 | |
5 | 15 min. | 4 | |
Suma (T) i suma (P) | 1 | 14 | |
Razem | 15 |
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU SZKOLENIA PODSTAWOWEGO ALBO UZUPEŁNIAJĄCEGO OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY
WYSOKOŚĆ STAWEK WYNAGRODZENIA OSÓB WCHODZĄCYCH W SKŁAD KOMISJI EGZAMINACYJNEJ ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA EGZAMIN OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY
Lp. | Funkcja | Wynagrodzenie za egzamin (w zł)*) | |
teoretyczny | praktyczny | ||
1 | Przewodniczący komisji | 290 | 348 |
2 | Członek komisji | 174 | 232 |
3 | Sekretarz komisji | 232 | 290 |
*) Wynagrodzenie jest wypłacane za przeprowadzenie egzaminu dla jednej grupy osób egzaminowanych.
Tabela 2. Wysokość opłat za egzamin osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy
Lp. | Egzamin w zakresie prawa jazdy kategorii | Opłata za egzamin (w zł) | |
teoretyczny | praktyczny | ||
1 | A | 120 | 260 |
2 | B | 120 | 275 |
3 | C lub D | 120 | 390 |
4 | B+E, C+E lub D+E | 120 | 390 |
ZAKRES WIEDZY SPRAWDZANEJ PODCZAS CZĘŚCI TEORETYCZNEJ EGZAMINU ORAZ STRUKTURA BANKU PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH
1) 20 pytań po 3 punkty w zakresie szkolenia teoretycznego i praktycznego osób doskonalących technikę jazdy;
2) 5 pytań za 1 punkt z zakresu psychologii w zakresie kształcenia dorosłych;
3) 5 pytań za 1 punkt z zakresu metodyki nauczania;
4) 10 pytań za 2 punkty z zakresu wybranych zagadnień z techniki kierowania pojazdami z uwzględnieniem wybranych zagadnień z bezpieczeństwa ruchu drogowego.
1) szkolenie teoretyczne i praktyczne osób doskonalących technikę jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii A;
2) szkolenie teoretyczne i praktyczne osób doskonalących technikę jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E;
3) szkolenie teoretyczne i praktyczne osób doskonalących technikę jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E;
4) szkolenie teoretyczne i praktyczne osób doskonalących technikę jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii D, D+E;
5) psychologia w zakresie kształcenia dorosłych;
6) metodyka nauczania;
7) wybrane zagadnienia z techniki kierowania pojazdami, z uwzględnieniem wybranych zagadnienia z bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2013.91 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Doskonalenie techniki jazdy. |
Data aktu: | 16/01/2013 |
Data ogłoszenia: | 18/01/2013 |
Data wejścia w życie: | 19/01/2013 |