Nabywanie uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowanie tych czynności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 5 lutego 2003 r.
w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanego dalej "egzaminem dla pracowników";
2)
sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanego dalej "egzaminem kwalifikacyjnym na rzeczoznawcę";
3)
sposób powoływania i skład komisji kwalifikacyjnej;
4)
wysokość wynagrodzenia członków komisji kwalifikacyjnej;
5)
wzór zaświadczenia o wpisaniu do rejestru rzeczoznawców;
6)
wzór pieczęci imiennej rzeczoznawcy;
7)
wzory protokołów z czynności przeprowadzanych przez rzeczoznawców;
8)
stawki opłat za szkolenie rzeczoznawców oraz za egzaminy kwalifikacyjne na rzeczoznawców.
§  2. 
1. 
O powołanie komisji kwalifikacyjnej do przeprowadzenia egzaminu dla pracowników występuje z wnioskiem do Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zwanego dalej "Głównym Inspektorem", właściwy ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
2. 
Egzamin dla pracowników jest przeprowadzany w formie testu opracowanego przez Głównego Inspektora.
3. 
Egzamin dla pracowników uważa się za zdany, jeżeli egzaminowany uzyska przynajmniej 70% maksymalnej liczby punktów.
§  3. 
1. 
O powołanie komisji kwalifikacyjnej do przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego na rzeczoznawcę występuje z wnioskiem do Głównego Inspektora właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o wpis do rejestru rzeczoznawców wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
2. 
Osoba, która zamierza przystąpić do egzaminu kwalifikacyjnego na rzeczoznawcę, wnosi opłatę za ten egzamin przelewem na rachunek bankowy Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
3. 
Egzamin kwalifikacyjny na rzeczoznawcę składa się z:
1)
egzaminu pisemnego przeprowadzanego w formie testu, mającego na celu sprawdzenie znajomości przepisów dotyczących produkcji i obrotu artykułami rolno-spożywczymi, w tym zasad ustalania klas jakości, sposobu produkcji i pobierania próbek określonych artykułów rolno-spożywczych oraz zasad postępowania rzeczoznawcy;
2)
egzaminu praktycznego mającego na celu sprawdzenie prawidłowości przeprowadzenia czynności związanych z ustalaniem klas jakości, sposobu produkcji, pobieraniem próbek określonych artykułów rolno-spożywczych oraz prawidłowości sporządzania protokołów z przeprowadzonych czynności.
4. 
Główny Inspektor zatwierdza zbiór pytań testowych oraz ćwiczeń praktycznych, opracowanych przez komisję kwalifikacyjną.
5. 
Ocena z egzaminu pisemnego jest określana w formie punktowej w następujący sposób:
1)
odpowiedź prawidłowa - jeden punkt;
2)
odpowiedź nieprawidłowa lub brak odpowiedzi - zero punktów.
6. 
Egzamin pisemny uważa się za zdany, jeżeli egzaminowany uzyska przynajmniej 70% maksymalnej liczby punktów.
7. 
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu praktycznego jest zdanie egzaminu pisemnego.
8. 
Egzamin praktyczny uważa się za zdany w przypadku uzyskania przez egzaminowanego pozytywnej oceny wyrażonej przez większość składu komisji kwalifikacyjnej.
§  4. 
1. 
Z egzaminów, o których mowa w § 2 i 3, sporządza się protokół, który zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu;
2)
skład komisji kwalifikacyjnej;
3)
imiona i nazwiska, adresy zamieszkania i numery dowodów tożsamości osób, które przystąpiły do egzaminu;
4)
wyniki egzaminu.
2. 
Protokół, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji kwalifikacyjnej przekazuje niezwłocznie Głównemu Inspektorowi.
3. 
O wynikach egzaminów Główny Inspektor informuje egzaminowanych oraz wojewódzkich inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwych ze względu na:
1)
miejsce zamieszkania egzaminowanego - w przypadku egzaminów kwalifikacyjnych na rzeczoznawcę;
2)
miejsce zatrudnienia egzaminowanego - w przypadku egzaminów dla pracowników.
§  5. 
Egzaminy, o których mowa w § 2 i 3, przeprowadza komisja kwalifikacyjna w miejscu i terminie wyznaczonym przez Głównego Inspektora.
§  6. 
1. 
W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący;
2)
trzech członków.
2. 
Główny Inspektor spośród członków komisji kwalifikacyjnej wyznacza przewodniczącego.
3. 
W skład komisji kwalifikacyjnej powoływane są osoby, które:
1)
ukończyły studia wyższe;
2)
posiadają wiedzę teoretyczną oraz co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe z zakresu zagadnień objętych przedmiotem egzaminu.
§  7. 
Za przeprowadzenie egzaminów, o których mowa w § 2 i 3:
1)
przewodniczący komisji kwalifikacyjnej otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 20,00 zł,
2)
członkowie komisji kwalifikacyjnej otrzymują wynagrodzenie w wysokości 16,00 zł

- od jednej osoby egzaminowanej.

§  8. 
1. 
Określa się wzory:
1)
zaświadczenia o wpisaniu do rejestru rzeczoznawców, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
pieczęci imiennej rzeczoznawcy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
protokołów z czynności przeprowadzanych przez rzeczoznawców:
a)
ustalenia klas jakości tusz zwierząt rzeźnych, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,
b)
ustalenia klas jakości produktów rybnych, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia,
c)
ustalenia sposobu produkcji, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia,
d)
pobrania próbek, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia,
e)
ustalenia klas jakości świeżych owoców i warzyw, stanowiący załącznik nr 7 od rozporządzenia.
2. 
Protokół z ustalenia klas jakości tusz wołowych zawiera co najmniej informacje dotyczące:
1)
miejsca ustalenia klas jakości;
2)
daty ustalenia klas jakości;
3)
dostawcy żywca (w przypadku uboju dokonywanego na podstawie umowy z właścicielem);
4)
rzeczoznawcy;
5)
metody ustalenia klas jakości;
6)
wyników ustalenia klas jakości i masy tusz, w tym:
a)
kategorię tuszy,
b)
klasę uformowania,
c)
klasę otłuszczenia,
d)
masę tuszy ciepłej,
e)
masę tuszy ciepłej skorygowaną, oznaczającą masę tuszy po dokonaniu korekty masy współczynnikami korygującymi określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1249/2008 z dnia 10 grudnia 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrożenia wspólnotowych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania ich cen (Dz. Urz. UE L 337 z 16.12.2008, str. 3, z późn. zm.), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej

- z podaniem numeru ubojowego i numeru identyfikacyjnego zwierzęcia;

7)
prezentacji tuszy podczas ważenia wraz z określeniem sumarycznego wskaźnika korekty.
2a. 
Protokół, o którym mowa w ust. 2, może być sporządzony w formie wydruku komputerowego.
3. 
Protokół z ustalenia klas jakości tusz wieprzowych zawiera co najmniej informacje dotyczące:
1)
miejsca ustalenia klas jakości;
2)
daty ustalenia klas jakości;
3)
dostawcy żywca;
4)
rzeczoznawcy;
5)
metody ustalenia klas jakości;
6)
wyników ustalenia klas jakości i masy tusz, w tym:
a)
opis oszacowanych wartości odnoszących się do:
-
grubości mięśnia w miejscach pomiaru lub pomiarów - oznaczonych literą M,
-
grubości słoniny w miejscach pomiaru lub pomiarów - oznaczonych literą F,
b)
klasy jakości,
c)
oszacowaną zawartość mięsa w tuszy,
d)
masę tuszy ciepłej,
e)
masę tuszy ciepłej skorygowaną, oznaczającą masę tuszy po dokonaniu korekty masy w oparciu o wartości określone w art. 2 decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2005, str. 62, z późn. zm.), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej,
f)
masę tuszy schłodzonej skorygowaną zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków ustalania klasy jakości handlowej tusz wieprzowych (Dz. U. Nr 28, poz. 181), w przypadku gdy ważenie tuszy nastąpi później niż 45 minut po uboju;
7)
prezentacji tuszy podczas ważenia, jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej.
3a. 
Protokół, o którym mowa w ust. 3, może być sporządzony w formie wydruku komputerowego.
4. 
Protokoły, o których mowa w ust. 2 i 3, powinny dotyczyć ocen dokonywanych przez jednego rzeczoznawcę jednego dnia.
5. 
Poza informacjami, o których mowa w ust. 2 i 3, protokół powinien również zawierać:
1)
uwagi lub adnotacje o ich braku;
2)
pieczęć imienną i podpis rzeczoznawcy;
3)
datę i miejsce wystawienia protokołu;
4)
potwierdzenie odbioru protokołu, w tym datę, imię i nazwisko odbierającego oraz jego podpis.
§  9. 
1. 
Opłatę za godzinę szkolenia rzeczoznawców ustala się w wysokości 32,00 zł.
2. 
Opłatę za egzamin kwalifikacyjny na rzeczoznawcę ustala się w wysokości 162,00 zł.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WPISANIU DO REJESTRU RZECZOZNAWCÓW

wzór

Wymiar: 105 mm x 70 mm

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR PIECZĘCI IMIENNEJ RZECZOZNAWCY

.....................................................................

(imię i nazwisko)

RZECZOZNAWCA
wpisany do rejestru prowadzonego

przez wojewódzkiego inspektora jakości

handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ............................. pod numerem ............

Wymiary pieczęci: 20 x 45 mm.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR nr 1

grafika

WZÓR nr 2

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR
PROTOKÓŁ NR ..................../........................... Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI
(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)
PRODUKTÓW RYBNYCH
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U.

z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Producent ..............................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
...............................................................................................................................................................................................
2. Nazwa jednostki połowowej ................................................................................................................................................
3. Łowisko (zwyczajowa nazwa) .............................................................................................................................................
4. Rzeczoznawca ......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ..................................... pod numerem ...............................................................................................................................

5. Miejsce ustalenia klas jakości ...............................................................................................................................................
6. Wyniki ustalenia klas jakości:
Lp. Gatunek Wielkość partii Sortyment wielkościowy Klasa świeżości
7. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Potwierdzenie odbioru protokołu
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR
PROTOKÓŁ NR ..................../.......................... Z USTALENIA SPOSOBU PRODUKCJI
(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U.

z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Producent ..............................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

2. Rzeczoznawca ......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ..................................... pod numerem ...............................................................................................................................

3. Miejsce ustalenia klas jakości

...............................................................................................................................................................................................

4. Zakres przeprowadzonych czynności

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

5. Ocena sposobu produkcji

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

6. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Potwierdzenie odbioru protokołu
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR
PROTOKÓŁ NR ........................./.............................. Z POBRANIA PRÓBEK
(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U.

z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Nazwa artykułu .....................................................................................................................................................................
2. Rzeczoznawca ......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ............................................................................................ pod numerem ........................................................................

3. Osoby obecne przy pobieraniu próbek: ................................................................................................................................
(imiona i nazwiska)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

4. Zleceniodawca .......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
5. Miejsce pobrania próbek
...............................................................................................................................................................................................
(nazwa i adres)
...............................................................................................................................................................................................
(rodzaj i numer środka transportu/numer, nazwa magazynu)
6. Czas pobrania próbek ............................................................................................................................................................
(data i godzina)
7. Producent ...............................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
8. Sprzedawca ............................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
9. Odbiorca ................................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
10. Wielkość partii .......................................................................................................................................................................
11. Data produkcji partii ..............................................................................................................................................................
12. Dane identyfikacyjne partii ....................................................................................................................................................
(numer identyfikacyjny, numer partii, oznaczenie kodowe)
13. Przeznaczenie artykułu ..........................................................................................................................................................
14. Deklarowana jakość ...............................................................................................................................................................
(deklaracja producenta lub wprowadzającego do obrotu)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

15. Sposób składowania lub transportu i rodzaj opakowania ......................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

16. Stan ogólny partii ..................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

17. Wskazania dotyczące rodzaju badań .....................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

18. Metodyka pobierania próbek .................................................................................................................................................
(przepis, norma)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

19. Opis warunków mogących mieć wpływ na pobieranie próbek .............................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

20. Liczba przygotowanych próbek .............................................................................................................................................
21. Jednostkowe masy próbek .....................................................................................................................................................
22. Rodzaj opakowania ................................................................................................................................................................
23. Sposób zabezpieczenia próbek ...............................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

24. Wskazania dotyczące sposobu transportu i przechowywania próbek ...................................................................................

................................................................................................................................................................................................

25. Próbki wraz z protokołem przekazano ...................................................................................................................................
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

26. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag* .......................................................................................
................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
Podpisy osób obecnych przy pobraniu próbek:

..........................................................................

..........................................................................

Potwierdzenie odbioru próbek i protokołu
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.

)

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR
PROTOKÓŁ NR ....................../............................ Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI
(kolejny numer/ numer rzeczoznawcy)
ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U.

z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).

1. Przedsiębiorca .......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

2. Rzeczoznawca ......................................................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

w ..................................... pod numerem ...............................................................................................................................

3. Miejsce ustalenia klas jakości ...............................................................................................................................................
4. Wyniki ustalenia klas jakości:
Lp. Nazwa produktu/odmiana/wielkość Opakowanie

(rodzaj i liczba)

Wielkość partii Klasa jakości
5. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*
...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:
...................................................................
(miejsce i data wystawienia protokołu)
Potwierdzenie odbioru protokołu
...................................................................
(data, imię i nazwisko, podpis)
* Niepotrzebne skreślić.

)

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.102 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nabywanie uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowanie tych czynności.
Data aktu: 05/02/2003
Data ogłoszenia: 21/01/2014
Data wejścia w życie: 15/03/2003