"1. Określa się wykaz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których diagnosta laboratoryjny może odbywać specjalizację, oraz staż pracy w medycznym laboratorium diagnostycznym lub w innej jednostce właściwej dla danej dziedziny, niezbędny do przystąpienia do danej specjalizacji:
1) laboratoryjna diagnostyka medyczna - 2 lata;
2) laboratoryjna genetyka medyczna - 2 lata;
3) laboratoryjna immunologia medyczna - 2 lata;
4) mikrobiologia medyczna - 2 lata;
5) laboratoryjna transfuzjologia medyczna - 2 lata;
6) laboratoryjna toksykologia medyczna - 2 lata;
7) zdrowie publiczne - 2 lata;
8) zdrowie środowiskowe - 2 lata;
9) laboratoryjna hematologia medyczna - 2 lata;
10) cytomorfologia medyczna - 2 lata;
11) laboratoryjna parazytologia medyczna - 2 lata;
12) epidemiologia - 2 lata;
13) laboratoryjna genetyka sądowa - 2 lata;
14) laboratoryjna toksykologia sądowa - 2 lata.";
"4) czas trwania podstawowego stażu specjalizacyjnego, na który składa się czas pracy w laboratorium lub innej jednostce właściwej dla danej dziedziny specjalizacji oraz czas trwania kursów specjalizacyjnych i staży kierunkowych;",
"a) kursy specjalizacyjne obejmujące szczegółowy zakres wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych będących przedmiotem kursu, zwane dalej "kursami", oraz ich wymiar godzinowy,";
"2. W skład zespołu ekspertów, o którym mowa w ust. 1, powołuje się:
1) konsultanta krajowego w dziedzinie właściwej dla danej specjalizacji lub w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej dziedzinie nie ma powołanego konsultanta krajowego, jako przewodniczącego;
2) dwie osoby będące przedstawicielami konsultanta krajowego w dziedzinie właściwej dla danej specjalizacji lub w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej dziedzinie nie ma powołanego konsultanta krajowego, posiadające tytuł specjalisty w dziedzinie właściwej dla danej specjalizacji i legitymujące się dorobkiem naukowym i zawodowym w tej dziedzinie;
3) dwie osoby wskazane przez Krajową Radę Diagnostów Laboratoryjnych posiadające tytuł specjalisty w dziedzinie właściwej dla danej specjalizacji i legitymujące się dorobkiem naukowym i zawodowym w tej dziedzinie;
4) dwie osoby wskazane przez zarząd towarzystwa naukowego właściwego dla danej specjalizacji posiadające tytuł specjalisty w danej dziedzinie oraz legitymujące się dorobkiem naukowym i zawodowym w tej dziedzinie;
5) przedstawiciela Centrum.",
"4. Opracowany przez zespół ekspertów program specjalizacji, po zredagowaniu przez Centrum, zatwierdza minister właściwy do spraw zdrowia.";
"2. Wniosek o wpis na listę zawierający informacje, o których mowa w ust. 1, jest składany do wojewody właściwego ze względu na siedzibę podmiotu ubiegającego się o wpis na listę.",
"4. Wojewoda po sprawdzeniu formalnym wniosku, o którym mowa w ust. 2, oraz po uzyskaniu opinii konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie właściwej dla danej specjalizacji w zakresie możliwości prowadzenia stażu kierunkowego przez podmiot ubiegający się o wpis na listę przesyła dokumenty do Centrum.";
"6. Konsultant wojewódzki w dziedzinie właściwej dla danej specjalizacji opracowuje wykaz podmiotów, w których może być realizowany podstawowy staż specjalizacyjny, spełniających standardy kształcenia określone w programie specjalizacji, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 9 lit. b. Wykaz podmiotów konsultant wojewódzki przekazuje do wojewody co najmniej dwa razy w roku według stanu na dzień 1 kwietnia i 1 października.
7. Wykaz, o którym mowa w ust. 6, wojewoda podaje do publicznej wiadomości.";
"3. Diagnosta laboratoryjny odbywa specjalizację przez cały czas jej trwania w pełnym wymiarze czasu pracy diagnosty laboratoryjnego zatrudnionego w podmiocie leczniczym lub w innej jednostce właściwej dla danej dziedziny.";
"2. Liczbę osób, które mogą rozpocząć specjalizację w danej jednostce kształcącej, z uwzględnieniem liczby miejsc dla diagnostów laboratoryjnych posiadających odpowiednią specjalizację I stopnia uzyskaną na podstawie dotychczasowych przepisów, jednostka ogłasza na swojej stronie internetowej na 30 dni przed terminem składania wniosku, o którym mowa w § 11.",
"3) przedstawiciel wojewody właściwego ze względu na siedzibę jednostki kształcącej;",
"11. Na podstawie przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego oraz uwzględniając liczbę miejsc szkoleniowych, komisja kwalifikacyjna sporządza listę diagnostów laboratoryjnych zakwalifikowanych do odbywania określonej specjalizacji i po wprowadzeniu kodu w miejsce danych osobowych udostępnia ją w siedzibie jednostki kształcącej i wojewody właściwego ze względu na siedzibę tej jednostki.";
"4. Osobie zakwalifikowanej do rozpoczęcia specjalizacji wojewoda właściwy ze względu na siedzibę jednostki kształcącej wydaje kartę specjalizacji, której wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.";
"§ 14. Po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego jednostka kształcąca przesyła właściwemu wojewodzie dokumenty, o których mowa w § 11, oraz informacje dotyczące miejsca odbywania podstawowego stażu specjalizacyjnego, a także imię i nazwisko kierownika specjalizacji.";
"1. Wojewoda prowadzi rejestr osób odbywających specjalizację na obszarze danego województwa, zwany dalej "rejestrem".",
"3. Osoba, o której mowa w ust. 1, jest obowiązana niezwłocznie informować wojewodę o wszystkich zmianach danych objętych rejestrem.";
"5. Pełnomocnik jest obowiązany zawiadomić wojewodę o przedłużeniu lub skróceniu czasu trwania specjalizacji.";
"1. Specjalizacja odbywa się pod nadzorem kierownika specjalizacji, który jest odpowiedzialny za ustalenie przebiegu podstawowego stażu specjalizacyjnego, staży kierunkowych i kursów w sposób zapewniający realizację programu specjalizacji.";
"2) współudział w ustaleniu szczegółowego planu odbywania specjalizacji i zgłaszanie do wojewody właściwego dla danej jednostki kształcącej terminu rozpoczęcia specjalizacji przez diagnostę laboratoryjnego;";
"3. Jednostka kształcąca jest obowiązana powiadomić wojewodę o przesunięciu terminu rozpoczęcia specjalizacji przez diagnostę laboratoryjnego.";
"1. Jednostka kształcąca, która przestała spełniać warunki, o których mowa w art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej, zawiadamia właściwego wojewodę, który w porozumieniu z kierownikiem specjalizacji i kierownikiem innej jednostki kształcącej wskazuje miejsce i termin kontynuowania specjalizacji.",
"4. Pełnomocnik jednostki kształcącej, w której diagnosta laboratoryjny kontynuuje specjalizację, jest obowiązany zawiadomić wojewodę o zmianie jednostki kształcącej.";
"2. Wojewoda skreśla diagnostę laboratoryjnego z rejestru w przypadkach, o których mowa w ust. 1, po otrzymaniu powiadomienia o zaistnieniu tych okoliczności od pełnomocnika.
3. O skreśleniu z rejestru diagnosty laboratoryjnego odbywającego specjalizację wojewoda niezwłocznie powiadamia tego diagnostę laboratoryjnego za pośrednictwem pełnomocnika.",
"7. Na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw zdrowia o przywróceniu możliwości kontynuowania specjalizacji wojewoda dokonuje zmiany w rejestrze.";
"Do PESDL może być dopuszczona osoba, która zrealizowała i zaliczyła program specjalizacji oraz złożyła do właściwego wojewody:",
"5) adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu;",
"16) datę zakończenia szkolenia specjalizacyjnego, a w przypadku osób dopuszczonych do PESDL decyzją ministra właściwego do spraw zdrowia, o której mowa w § 38 ust. 1, datę uzyskania decyzji.",
"4. Formularz wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest generowany elektronicznie i pobierany na stronie internetowej CEM. CEM potwierdza elektronicznie zapisanie zgłoszonych danych. Diagnosta laboratoryjny po wypełnieniu formularza i jego wydrukowaniu składa wniosek podpisany własnoręcznie do właściwego wojewody.
5. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, składa się w terminie do dnia 15 lipca każdego roku dla sesji jesiennej albo do dnia 15 stycznia każdego roku dla sesji wiosennej.
6. Właściwy wojewoda weryfikuje, czy dokumenty, o których mowa w ust. 2, spełniają warunki formalne. W przypadku stwierdzenia braków formalnych diagnosta laboratoryjny jest wzywany do ich usunięcia w terminie 7 dni od doręczenia wezwania. Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek jest pozostawiany bez rozpoznania.",
"7. Właściwy wojewoda po stwierdzeniu, że dokumenty, o których mowa w ust. 2, spełniają warunki formalne, przekazuje je do CEM nie później niż w terminie 14 dni od upływu terminów wskazanych w ust. 5 lub niezwłocznie po uzupełnieniu braków formalnych, o których mowa w ust. 6. Właściwi wojewodowie zawiadamiają CEM o liczbie przyjętych zgłoszeń oraz przekazują listę diagnostów laboratoryjnych, których dokumenty nie zostały przyjęte.
8. W przypadku gdy diagnosta laboratoryjny złoży zgłoszenie w formie wniosku elektronicznego, a nie złoży dokumentów, o których mowa w ust. 2, CEM zawiadamia go za pomocą środków komunikacji elektronicznej o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania.";
"5. Zwrot opłaty za PESDL następuje, jeżeli pismo, o którym mowa w ust. 4, zostanie złożone do dnia:
1) 2 października, w przypadku gdy diagnosta laboratoryjny miał przystąpić do PESDL w sesji jesiennej;
2) 15 marca, w przypadku gdy diagnosta laboratoryjny miał przystąpić do PESDL w sesji wiosennej.",
"7. CEM dokonuje zwrotu opłaty także, jeżeli właściwy wojewoda stwierdzi, że dokumenty, o których mowa w § 23 ust. 2, nie spełniają warunków formalnych albo jeżeli diagnosta laboratoryjny nie zostanie dopuszczony do PESDL. Zwrot opłaty następuje na rachunek bankowy diagnosty laboratoryjnego w terminie 30 dni od powzięcia przez Dyrektora CEM informacji o tych faktach.";
"3a. Członkiem PKE nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
3b. Kandydatów do PKE mogą zgłaszać:
1) konsultant krajowy w danej dziedzinie lub w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej dziedzinie nie ma powołanego konsultanta;
2) Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych;
3) towarzystwo naukowe właściwe dla danej dziedziny.
3c. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 3b, zamieszcza się:
1) imię i nazwisko kandydata;
2) określenie posiadanej specjalizacji;
3) wskazanie dziedziny, w której kandydat ma być powołany do PKE;
4) adres korespondencyjny kandydata.
3d. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 3b, należy dołączyć kopie prawa wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego oraz dyplomu specjalisty, poświadczone za zgodność z oryginałem.
3e. Kopia dyplomu specjalisty nie jest wymagana, w przypadku gdy diagnosta laboratoryjny uzyskał dyplom specjalisty wydany przez Dyrektora CEM. W takim przypadku w zgłoszeniu należy podać datę wydania i numer dyplomu.
3f. Osoby powołane do PKE otrzymują akt powołania. Powołanie następuje na czas nieokreślony.",
"4. Dyrektor CEM powołuje na Przewodniczącego PKE konsultanta krajowego w danej dziedzinie lub w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej dziedzinie nie ma powołanego konsultanta krajowego.",
"10. Dyrektor CEM, w celu przeprowadzenia PESDL w ustalonych miejscach i terminach, wyznacza spośród członków PKE Zespoły Egzaminacyjne. Zespół Egzaminacyjny składa się co najmniej z trzech członków PKE, z zachowaniem reprezentacji podmiotów wymienionych w ust. 3b.
11. Członkiem Zespołu Egzaminacyjnego nie może być osoba, w stosunku do której kandydat do złożenia PESDL w tym Zespole Egzaminacyjnym jest:
1) małżonkiem;
2) osobą pozostającą w stosunku:
a) pokrewieństwa albo powinowactwa do drugiego stopnia,
b) przysposobienia;
3) osobą pozostającą we wspólnym pożyciu;
4) osobą pozostającą w stosunku zależności służbowej.
12. Powody wyłączenia określone w ust. 11 pkt 1 i 2 trwają pomimo ustania małżeństwa albo przysposobienia.
13. Członkowie Zespołu Egzaminacyjnego przed rozpoczęciem PESDL składają Dyrektorowi CEM pisemne oświadczenie, że nie pozostają z żadnym z kandydatów do złożenia PESDL w tym Zespole Egzaminacyjnym w stosunku, o którym mowa w ust. 11, oraz nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 5a do rozporządzenia.
14. W czasie składania egzaminu ustnego lub praktycznego może być obecny w charakterze obserwatora kierownik specjalizacji osoby zdającej PESDL.";
"§ 26. 1. Po otrzymaniu przez CEM dokumentów, o których mowa w § 23 ust. 2, CEM przekazuje je do właściwej PKE.
2. PKE weryfikuje dokumenty pod względem spełnienia przez diagnostę laboratoryjnego wymogów merytorycznych określonych w programie danej specjalizacji i na tej podstawie rozstrzyga o dopuszczeniu go do PESDL.
3. W przypadku podjęcia rozstrzygnięcia o niedopuszczeniu diagnosty laboratoryjnego do PESDL, PKE uzasadnia swoje stanowisko, wskazując elementy programu specjalizacji, które nie zostały zrealizowane.
4. PKE po podjęciu rozstrzygnięcia przekazuje dokumenty diagnosty laboratoryjnego do CEM.
5. W przypadku dopuszczenia diagnosty laboratoryjnego do PESDL, CEM informuje o tym fakcie w powiadomieniu, o którym mowa w ust. 6. W przypadku niedopuszczenia diagnosty laboratoryjnego do PESDL, CEM przesyła zainteresowanemu rozstrzygnięcie PKE wraz z uzasadnieniem.
6. CEM przesyła osobie dopuszczonej do PESDL powiadomienie o miejscu i terminie składania PESDL, nie później niż 21 dni przed dniem jego rozpoczęcia.
7. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 6, jest przekazywane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.";
"§ 27. Do zadań zespołu egzaminacyjnego przeprowadzającego dany PESDL należy:
1) przeprowadzenie PESDL zgodnie z regulaminem porządkowym, o którym mowa w § 28 ust. 8;
2) przekazanie do CEM kart odpowiedzi, niezwłocznie po zakończonym egzaminie testowym, w sposób uniemożliwiający dokonywanie zmian w ich treści;
3) przekazanie do CEM ocen z egzaminów ustnego i praktycznego oraz dokumentacji związanej z przeprowadzonym PESDL, niezwłocznie po zakończonym PESDL, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia PESDL.";
"§ 28. 1. Zakres PESDL jest zgodny z ramowym programem specjalizacji.
2. PESDL jest przeprowadzany dwa razy w roku w sesji wiosennej od dnia 15 kwietnia do dnia 31 maja i w sesji jesiennej od dnia 2 listopada do dnia 15 grudnia.
3. PESDL dla każdej dziedziny składa się z dwóch części w następującej kolejności - egzaminu teoretycznego i praktycznego. Warunkiem dopuszczenia do części praktycznej PESDL jest uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu teoretycznego.
4. Egzamin teoretyczny jest przeprowadzany w formie:
1) egzaminu testowego, jeżeli do PESDL w danej dziedzinie w sesji zostanie dopuszczonych co najmniej 20 osób, albo
2) egzaminu ustnego.
5. Egzamin testowy dla danej dziedziny odbywa się jednocześnie w całym kraju, w terminie ustalonym przez Dyrektora CEM.
6. Egzamin testowy uważa się za zaliczony z wynikiem pozytywnym w przypadku uzyskania przez osobę egzaminowaną co najmniej 60% możliwej do uzyskania liczby punktów.
7. Miejsca i terminy egzaminu ustnego i praktycznego ustala Dyrektor CEM w porozumieniu z Przewodniczącym PKE.
8. PESDL przeprowadza się zgodnie z regulaminem porządkowym, ustalonym przez Dyrektora CEM i zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia.";
"§ 30. 1. Diagnosta laboratoryjny, który po dopuszczeniu do PESDL nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie albo uzyskał wynik negatywny z PESDL, może przystąpić do PESDL w kolejnej sesji egzaminacyjnej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, diagnosta laboratoryjny składa do Dyrektora CEM zgłoszenie; przepisy § 23 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, następuje w formie wniosku elektronicznego, generowanego i pobieranego na stronie internetowej CEM. CEM potwierdza elektronicznie zapisanie zgłoszenia. Diagnosta laboratoryjny po wypełnieniu formularza składa do CEM podpisany wniosek wraz z dokumentem potwierdzającym wniesienie na konto CEM opłaty za PESDL. O złożeniu zgłoszenia CEM zawiadamia wojewodę za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
4. Diagnosta laboratoryjny, o którym mowa w ust. 2, zostaje wpisany na listę diagnostów laboratoryjnych dopuszczonych do PESDL w danej sesji egzaminacyjnej przez Dyrektora CEM.
5. Wynik pozytywny z części PESDL jest uznawany w kolejnych sześciu sesjach egzaminacyjnych po sesji, w której został uzyskany. W przypadku nieuzyskania wyniku pozytywnego z części PESDL albo nieprzystąpienia do części PESDL w ustalonym terminie, diagnosta laboratoryjny może przystąpić w innej sesji egzaminacyjnej tylko do tej części PESDL.
6. W przypadku przystępowania przez diagnostę laboratoryjnego tylko do egzaminu teoretycznego albo tylko do egzaminu praktycznego, wysokość opłaty za egzamin wynosi 50% kwoty ustalonej na podstawie § 24 ust. 2. Przepisy § 24 ust. 4-6 stosuje się odpowiednio.
7. Za wynik pozytywny PESDL uznaje się uzyskanie pozytywnych wyników z obu jego części, o których mowa w § 28 ust. 3.
8. Niezwłocznie po zakończeniu danej sesji egzaminacyjnej CEM przekazuje informację o wynikach PESDL poszczególnych diagnostów laboratoryjnych przystępujących do PESDL w danej sesji egzaminacyjnej właściwym wojewodom oraz Centrum. Przekazanie informacji następuje w formie elektronicznej na arkuszu opracowanym przez CEM.";
"§ 30a. 1. W przypadku rażących uchybień formalnych w przeprowadzeniu PESDL lub nieprzewidzianych sytuacji mających wpływ na przeprowadzenie PESDL, Dyrektor CEM może unieważnić PESDL w całości albo w części, o której mowa w § 28 ust. 3, w danym terminie dla danej dziedziny dla poszczególnych albo wszystkich zdających.
2. Decyzję o unieważnieniu Dyrektor CEM podejmuje w terminie 14 dni od dnia powzięcia informacji o przyczynach uzasadniających unieważnienie PESDL albo jego części.
3. Decyzja o unieważnieniu PESDL albo jego części jest ogłaszana na stronie internetowej CEM oraz przesyłana zainteresowanym diagnostom laboratoryjnym listem poleconym.
4. Od decyzji o unieważnieniu PESDL albo jego części przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw zdrowia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, składane za pośrednictwem Dyrektora CEM.
5. Unieważnienie PESDL albo jego części powoduje, że traktuje się odpowiednio PESDL albo jego część jako niebyłe. Unieważniony PESDL jest powtarzany w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia podjęcia decyzji o unieważnieniu. W przypadku unieważnienia całości PESDL wszystkie jego części odbywają się w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia podjęcia decyzji o unieważnieniu.
6. Za powtórzony PESDL albo jego część CEM nie pobiera dodatkowej opłaty.";
"§ 31. 1. Diagnoście laboratoryjnemu, który uzyskał wynik pozytywny PESDL, Dyrektor CEM wydaje dyplom w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnej dokumentacji egzaminacyjnej od PKE.
2. Wzór dyplomu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. CEM przesyła do Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych informację o osobach, które uzyskały dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu specjalisty. Przekazanie informacji następuje w formie elektronicznej na arkuszu opracowanym przez CEM.";
"§ 32. 1. CEM prowadzi rejestr wydanych dyplomów, o których mowa w § 31 ust. 1. Rejestr jest prowadzony w systemie ewidencyjno-informatycznym, według określonego przez CEM układu danych.
2. Rejestr zawiera następujące dane:
1) imię i nazwisko diagnosty laboratoryjnego;
2) numer PESEL diagnosty laboratoryjnego, a w przypadku braku numeru PESEL - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
3) numer wpisu na listę diagnostów laboratoryjnych;
4) numer i datę wydania dyplomu;
5) imię i nazwisko kierownika specjalizacji oraz jego stopień albo tytuł naukowy;
6) nazwę i adres jednostki kształcącej, w której diagnosta laboratoryjny odbył specjalizację;
7) wyniki PESDL;
8) uzyskany tytuł specjalisty.
3. Dokumentacja dotycząca PESDL jest przechowywana przez CEM.
4. Niezwłocznie po zakończeniu sesji egzaminacyjnej CEM przekazuje dokumentację diagnosty laboratoryjnego właściwemu wojewodzie.
5. Dokumentacja, o której mowa w ust. 3 i 4, jest przechowywana zgodnie z przepisami art. 5 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016).";
WZÓR
1. Imię (imiona) i nazwisko .......................................................................................................................................................
2. Obywatelstwo ........................................................................................................................................................................
3. Numer PESEL* .....................................................................................................................................................................
4. Data i miejsce urodzenia .......................................................................................................................................................
5. Tel. kontaktowy .....................................................................................................................................................................
6. Tytuł zawodowy ....................................................................................................................................................................
7. Data wydania i nr dyplomu szkoły wyższej ..........................................................................................................................
8. Numer prawa wykonywania zawodu ....................................................................................................................................
9. Miejsce wykonywania zawodu ..............................................................................................................................................
10. Posiadany stopień naukowy ...................................................................................................................................................
nadany przez ................................................................................................... w dniu ..........................................................
Tytuł pracy doktorskiej, habilitacyjnej ..................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
11. Posiadane specjalizacje (tytuł, data i nr dyplomu, podmiot wydający)
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
12. Miejsce odbywania studiów doktoranckich .........................................................
13. Przynależność do towarzystw naukowych lub stowarzyszeń zawodowych
(nazwa towarzystwa naukowego lub stowarzyszenia zawodowego, data przystąpienia)
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
14. Liczba publikacji lub wygłoszonych referatów .....................................................................................................................
(wykaz publikacji i referatów w załączeniu)
15. Dotychczasowy przebieg pracy zawodowej ..........................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
16. Nazwa i adres aktualnego miejsca pracy/stanowisko ............................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
17. Zobowiązuję się do rozpoczęcia, odbywania i zakończenia specjalizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
.................................................................................................
(data) (podpis wnioskodawcy)
18. Potwierdzam zawarcie umowy cywilnoprawnej, o której mowa w § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia
16 kwietnia 2004 r. w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty przez diagnostów laboratoryjnych (Dz. U.
Nr 126, poz. 1319, z późn. zm.)**
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
(nazwa i adres podmiotu zatrudniającego wnioskodawcę lub jednostki prowadzącej studia doktoranckie)
.................................................................................................
(data) (podpis i pieczątka pracodawcy)
19. Wynik postępowania kwalifikacyjnego
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................
(data) (podpis i pieczątka pełnomocnika)
......................................................................................................................................
(data) (podpis i pieczątka konsultanta wojewódzkiego lub krajowego)
* Diagnosta laboratoryjny, który jest obywatelem państwa innego niż Rzeczpospolita Polska, wpisuje numer paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
** Dotyczy diagnosty laboratoryjnego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę.
(pieczęć wojewody)
KARTA SPECJALIZACJI NR ....../......
w dziedzinie ......................................................................................................................................................................................
I CZĘŚĆ
DANE
1. Imię (imiona) i nazwisko osoby odbywającej specjalizację ..................................................................................................
2. Numer PESEL* .....................................................................................................................................................................
3. Data i miejsce urodzenia .......................................................................................................................................................
4. Miejsce zamieszkania ............................................................................................................................................................
5. Tytuł zawodowy ....................................................................................................................................................................
6. Data wydania i nr dyplomu szkoły wyższej ..........................................................................................................................
7. Numer wpisu na listę diagnostów laboratoryjnych ...............................................................................................................
8. Nazwa i adres jednostki kształcącej ......................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
9. Nazwa i adres podmiotu, w którym odbywany jest podstawowy staż specjalizacyjny ........................................................
................................................................................................................................................................................................
10. Tytuł, imię i nazwisko kierownika specjalizacji ...................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
11. Nazwa i adres podmiotu, w którym jest zatrudniony kierownik specjalizacji ......................................................................
................................................................................................................................................................................................
12. Termin rozpoczęcia specjalizacji ...........................................................................................................................................
13. Potwierdzenie rozpoczęcia specjalizacji ...............................................................................................................................
(data)
.................................................. | .................................................................. | ................................................................ |
(data, podpis i pieczątka kierownika specjalizacji) |
(podpis i pieczątka konsultanta wojewódzkiego w danej dziedzinie lub dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej dziedzinie nie ma powołanego konsultanta, właściwego ze względu na miejsce odbywania podstawowego stażu specjalizacyjnego) |
(data, podpis i pieczątka pełnomocnika) |
14. Kartę specjalizacji wydał .......................................................................................................................................................
(data, podpis i pieczęć wojewody)
15. Przedłużono/skrócono okres trwania specjalizacji do dnia ...................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................. | ................................................................ | |
(data, podpis i pieczątka kierownika specjalizacji) | (data, podpis i pieczątka pełnomocnika) |
16. Uzasadnienie przedłużenia/skrócenia ....................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................. | ................................................................ | |
(data, podpis i pieczątka kierownika specjalizacji) | (data, podpis i pieczątka pełnomocnika) |
17. Skreślono z rejestru osób specjalizujących się ......................................................................................................................
(data)
................................................................. | ||
(data, podpis i pieczęć wojewody) |
Uzasadnienie .....................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................
................................................................. | ................................................................ | |
(data, podpis i pieczątka kierownika specjalizacji) | (data, podpis i pieczątka pełnomocnika) |
II CZĘŚĆ
PRZEBIEG SZKOLENIA TEORETYCZNEGO
Nazwa modułu nauczania |
Temat kursu |
Liczba godzin |
Forma zaliczenia |
Data | Ocena | Podpis** |
Zaliczenie modułu nauczania: .......................................................................................................................................................... (data, podpis kierownika specjalizacji) | ||||||
III CZĘŚĆ
PRZEBIEG STAŻU KIERUNKOWEGO
Staż kierunkowy w zakresie: .............../ Nazwa modułu nauczania |
Nazwa i adres podmiotu prowadzącego staż kierunkowy |
Okres stażu od ............... do ............... |
Forma zaliczenia |
Ocena |
Data zaliczenia |
Podpis*** |
*** Podpis opiekuna stażu kierunkowego.
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
(nazwa i adres podmiotu, w którym odbywany był podstawowy staż specjalizacyjny)
w terminie od ...................................................... do ........................................................................................................................
................................................................. | ............................................................................. | |
(data, podpis i pieczątka kierownika specjalizacji) |
(data, podpis i pieczątka kierownika podmiotu, w którym odbywany był podstawowy staż specjalizacyjny) |
IV CZĘŚĆ
OPINIA DOTYCZĄCA PRZEBIEGU SPECJALIZACJI
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
................................................................. | ||
(data, podpis i pieczątka kierownika specjalizacji) |
V CZĘŚĆ
JĘZYK OBCY
Podmiot przeprowadzający sprawdzian z języka ..............................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
Pan/Pani ............................................................................................................................................................................................
zaliczył/a sprawdzian w zakresie znajomości języka .......................................................................................................................
w stopniu umożliwiającym rozumienie tekstu pisanego, w szczególności literatury fachowej, porozumiewania się z pacjen-
tami, diagnostami laboratoryjnymi i przedstawicielami innych zawodów medycznych.
............................................ | ................................................................. | |
(data) | (podpis osoby przeprowadzającej sprawdzian) |
FORMY SAMOKSZTAŁCENIA
Rodzaj ...............................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................................
W przypadku opracowania prac poglądowych, doniesień lub publikacji – w załączeniu wykaz prac.
..................................................................................
(data, podpis i pieczątka kierownika specjalizacji)
ZALICZENIE SPECJALIZACJI PRZEZ KIEROWNIKA SPECJALIZACJI
Pan/Pani ...........................................................................................................................................................................................
odbył/a specjalizację w dziedzinie .................................................................................................................................................
zgodnie z programem specjalizacji oraz zaliczył/a specjalizację z wynikiem ...........................................................................
Wnioskuję o dopuszczenie Pana/Pani ...........................................................................................................................................
do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego Diagnostów Laboratoryjnych.
.................................................. | .................................................................. | ................................................................ |
(data, podpis i pieczątka kierownika specjalizacji) |
(podpis i pieczątka konsultanta wojewódzkiego w danej dziedzinie lub dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej dziedzinie nie ma powołanego konsultanta, właściwego ze względu na miejsce odbywania podstawowego stażu specjalizacyjnego) |
(data, podpis i pieczątka pełnomocnika) |
)
KODY SPECJALIZACJI
Lp. | Nazwa dziedziny | Kod specjalizacji |
1 | Laboratoryjna diagnostyka medyczna | 020 |
2 | Laboratoryjna genetyka medyczna | 021 |
3 | Laboratoryjna hematologia medyczna | 022 |
4 | Laboratoryjna immunologia medyczna | 023 |
5 | Mikrobiologia medyczna | 024 |
6 | Laboratoryjna transfuzjologia medyczna | 025 |
7 | Laboratoryjna toksykologia medyczna | 026 |
8 | Zdrowie publiczne | 008 |
9 | Zdrowie środowiskowe | 009 |
10 | Cytomorfologia medyczna | 027 |
11 | Laboratoryjna parazytologia medyczna | 028 |
12 | Epidemiologia | 029 |
13 | Laboratoryjna genetyka sądowa | 035 |
14 | Laboratoryjna toksykologia sądowa | 036 |
OŚWIADCZENIE CZŁONKA ZESPOŁU EGZAMINACYJNEGO
............................................................................
Imię i nazwisko osoby składającej oświadczenie
.............................................................................
Numer PESEL*
Oświadczenie
Ja, niżej podpisana/y, oświadczam, że nie jestem:
1) małżonkiem,
2) osobą pozostającą w stosunku:
a) pokrewieństwa albo powinowactwa do drugiego stopnia,
b) przysposobienia,
3) osobą pozostającą we wspólnym pożyciu,
4) osobą pozostającą w stosunku zależności służbowej
osoby przystępującej do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego Diagnostów Laboratoryjnych w dziedzinie ........................
.......................................... w sesji wiosennej/jesiennej** ................................ r., składanego przed Zespołem Egzaminacyjnym,
do którego zostałam/em wyznaczona/y.
Oświadczam również, że nie zostałam/em skazana/y prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane
z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Równocześnie zobowiązuję się poinformować Dyrektora Centrom Egzaminów Medycznych o wszelkich zmianach
okoliczności, które wpływałyby na moją bezstronność, a które nastąpiłyby do dnia egzaminu. Zawiadomienie przekażę
niezwłocznie po zaistnieniu tych okoliczności.
.............................................................................................................
(data) (czytelny podpis osoby składającej oświadczenie)
* W przypadku braku numeru PESEL należy podać cechy dokumentu potwierdzającego tożsamość: nazwę i numer dokumentu oraz
kraj wydania
** Niepotrzebne skreślić.
)
DYPLOM
Pani/Pan ............................................................................................................................................................................................
urodzona/y ............................................................................... w .....................................................................................................
posiadająca/y obywatelstwo ..............................................................................................................................................................
oraz wpis na listę diagnostów laboratoryjnych numer ......................................................................................................................
po zrealizowaniu programu specjalizacji pod kierunkiem Pani/Pana ...............................................................................................
i złożeniu Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego Diagnostów Laboratoryjnych
z oceną ............................................................................ w dniu .....................................................................................................
przed Państwową Komisją Egzaminacyjną w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16 kwietnia
2004 r. w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty przez diagnostów laboratoryjnych (Dz. U. Nr 126, poz. 1319,
z późn. zm.)
uzyskała/uzyskał tytuł specjalisty
w dziedzinie ...................................................
(pieczęć okrągła Centrum Egzaminów Medycznych)
...........................................................
(podpis i pieczątka Dyrektora
Centrum Egzaminów Medycznych)
.......................................................................................................................
(numer dyplomu) (miejsce i data wydania dyplomu)
)
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2014.20 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zmiana rozporządzenia w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty przez diagnostów laboratoryjnych. |
Data aktu: | 20/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 07/01/2014 |
Data wejścia w życie: | 07/01/2014, 16/06/2014, 22/01/2014 |