Pobieranie i przekazywanie obrazów linii papilarnych i materiału biologicznego oraz utrwalanie i przekazywanie wizerunku twarzy osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lipca 2016 r.
w sprawie pobierania i przekazywania obrazów linii papilarnych i materiału biologicznego oraz utrwalania i przekazywania wizerunku twarzy osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. poz. 904) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób i tryb:
1)
pobierania obrazów linii papilarnych, utrwalania wizerunku twarzy osoby oraz nieinwazyjnego pobierania materiału biologicznego od osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy:
a)
istnieje wątpliwość co do tożsamości osoby lub
b)
istnieje podejrzenie nielegalnego przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej albo wątpliwość co do deklarowanego celu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
c)
istnieje podejrzenie co do zamiaru nielegalnego przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
d)
istnieje podejrzenie związku osoby ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym, lub
e)
osoba mogła uczestniczyć w szkoleniu terrorystycznym;
2)
przekazywania Komendantowi Głównemu Policji:
a)
pobranych obrazów linii papilarnych, wizerunków twarzy oraz oznaczonych profili DNA,
b)
danych osobowych osoby, której obrazy linii papilarnych pobrano lub utrwalono wizerunek lub osoby, od której pobrano materiał biologiczny,
c)
informacji o podstawie prawnej pobrania obrazów linii papilarnych, utrwalenia wizerunku lub pobrania materiału biologicznego.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
AFIS - Automatyczny System Identyfikacji Daktyloskopijnej będący zbiorem danych daktyloskopijnych prowadzonym przez Komendanta Głównego Policji na podstawie art. 21h ust. 1 pkt 2 ustawy o Policji;
2) 1
 zbiór danych DNA - zbiór danych DNA zawierający informacje o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) prowadzony przez Komendanta Głównego Policji na podstawie art. 21a ust. 1 ustawy o Policji;
3)
CRD - Centralną Registraturę Daktyloskopijną będącą zbiorem danych daktyloskopijnych prowadzonym przez Komendanta Głównego Policji na podstawie art. 21h ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji;
4)
dane daktyloskopijne - informacje i dane osobowe przetwarzane w CRD i AFIS;
5)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Policji, Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
6)
jednostka organizacyjna Policji - komendę powiatową, miejską lub rejonową Policji;
7) 2
 karta daktyloskopijna - kartę daktyloskopijną palców, na której pobiera się odciski linii papilarnych palców, której wzór jest określony w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy o Policji;
8) 3
 karta daktyloskopijna dłoni - kartę daktyloskopijną, na której pobiera się odciski linii papilarnych dłoni, której wzór jest określony w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy o Policji;
9)
materiał biologiczny - próbkę pobraną od osoby w celu przeprowadzenia analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA);
10)
profil DNA - informację o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego;
11) 4
 rejestracja profilu DNA - wprowadzenie do zbioru danych DNA informacji o profilu DNA, danych osobowych i próbki biologicznej oraz nadanie profilowi DNA indywidualnego numeru registratury zbioru danych DNA przez Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
12)
ustawa o Policji - ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015 r. poz. 355, z późn. zm.);
13)
ustawa o działaniach antyterrorystycznych - ustawę z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych;
14)
właściwe laboratorium kryminalistyczne - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji lub Biuro Badań Kryminalistycznych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
15) 5
 zarządzenie - zarządzenie o wprowadzeniu do zbioru danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego.
§  3.  6
 Pobieranie obrazów linii papilarnych od osób, o których mowa w § 1 pkt 1, przeprowadza się za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania lub metodą tuszową, bezpośrednio na kartę daktyloskopijną i kartę daktyloskopijną dłoni.
§  4. 
1. 
Przed przystąpieniem do pobrania obrazów linii papilarnych od osoby funkcjonariusz sprawdza, za pomocą wywiadu daktyloskopijnego lub urządzenia do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej, obecność danych daktyloskopijnych osoby w AFIS lub ich powiązanie z innymi danymi.
2. 
W przypadku gdy wynik sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, wskazuje na różnice między danymi zarejestrowanymi a danymi podawanymi przez osobę, funkcjonariusz informuje swojego przełożonego o stwierdzonych rozbieżnościach.
§  5. 
1. 
Po zakończeniu pobierania obrazów linii papilarnych za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania, utworzony automatycznie w formie pliku elektronicznego oryginał karty daktyloskopijnej należy przesyłać w formie elektronicznej, z użyciem systemu teleinformatycznego bezpośrednio do CRD.
2.  7
 Jeżeli obrazy linii papilarnych pobrane za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania z przyczyn niezależnych nie zostały przesłane do CRD, a nie ma już możliwości sporządzenia kart daktyloskopijnych i kart daktyloskopijnych dłoni metodą tuszową, jest dopuszczalne wydrukowanie karty daktyloskopijnej i chejroskopijnej z utworzonego wcześniej pliku i przesłanie ich w jednym egzemplarzu bezpośrednio do CRD.
3.  8
 Nadesłany do CRD wydruk karty daktyloskopijnej i karty daktyloskopijnej dłoni z pliku, który nie został przesłany drogą elektroniczną, traktuje się jak oryginał karty daktyloskopijnej i chejroskopijnej, podlegający rejestracji w CRD i AFIS.
4.  9
 Kopie plików zawierające karty daktyloskopijne i karty daktyloskopijne dłoni udostępnia się odpowiednio zgodnie z art. 21j ustawy o Policji.
5. 
Pliki zawierające dane powstałe podczas daktyloskopowania są trwale usuwane z dysku twardego urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania lub innego elektronicznego nośnika danych, na którym są zapisane dane, przez osobę odpowiedzialną za funkcjonowanie tego urządzenia lub tego elektronicznego nośnika danych, nie później jednak niż po upływie 3 miesięcy od dnia ich pobrania.
§  6. 
1.  10
 Jeżeli pobranie obrazów linii papilarnych za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania z przyczyn technicznych jest niemożliwe, karty daktyloskopijne i karty daktyloskopijne dłoni sporządza się metodą tuszową.
2.  11
 W przypadku pobrania obrazów linii papilarnych metodą tuszową sporządza się jeden komplet karty daktyloskopijnej i karty daktyloskopijnej dłoni, uwzględniając następujące warunki:
1)
wpisów w polach kart daktyloskopijnych dokonuje się zgodnie z opisem pól, pismem ręcznym, w sposób czytelny, przy użyciu trwałego środka piszącego lub pismem maszynowym;
2)
w polu "powód daktyloskopowania" wskazuje się właściwy przepis ustawy o działaniach antyterrorystycznych;
3)
informację o zastosowaniu środków przymusu bezpośredniego wobec osoby, od której dokonuje się pobrania obrazów linii papilarnych, umieszcza się w karcie daktyloskopijnej;
4)
podpisy osoby i funkcjonariusza realizującego czynność pobrania obrazów linii papilarnych umieszcza się na każdym arkuszu karty, w przeznaczonym do tego polu;
5) 12
 osobę, od której pobrano obrazy linii papilarnych, i fakt daktyloskopowania rejestruje się w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji przed przekazaniem kompletu karty daktyloskopijnej i karty daktyloskopijnej dłoni do rejestracji w CRD;
6) 13
 komplet karty daktyloskopijnej i karty daktyloskopijnej dłoni przesyła się niezwłocznie do CRD w celu rejestracji tego kompletu.
§  7.  14
 Karty daktyloskopijne i karty daktyloskopijne dłoni dostarczone do CRD są sprawdzane w zakresie prawidłowości ich sporządzenia. Karty wypełnione nieprawidłowo lub zawierające obrazy linii papilarnych o niedostatecznej jakości zwraca się podmiotowi, który je przekazał, celem uzupełnienia braków lub powtórnego wykonania.
§  8. 
1.  15
 Wizerunek osób utrwala się w formie zdjęć, w tym zdjęć sygnalitycznych, oraz w formie opisów wizerunków, w tym również na informatycznych nośnikach danych.
2.  16
 Gromadzone przez Policję informacje w formie zdjęć osób, w tym zdjęć sygnalitycznych, oraz w formie opisów wizerunków przetwarza się w postaci elektronicznej w zbiorach danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych.
3.  17
 Materiały źródłowe w postaci cyfrowych zapisów zdjęć na informatycznych nośnikach danych gromadzi się w komórkach organizacyjnych właściwych ze względu na miejsce wykonania zdjęcia. Osoba odpowiedzialna za materiały źródłowe trwale usuwa je z informatycznych nośników danych nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia ich wytworzenia.
4.  18
 Sposób wykonywania zdjęć sygnalitycznych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
5. 
Komendant Główny Policji lub osoba przez niego upoważniona celem umożliwienia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej "ABW", lub Straży Granicznej rejestrowania w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji informacji o utrwaleniu wizerunku w formie opisów wizerunków przekazuje im wykaz określający zbiór cech charakterystycznych i kodów przestępstw, rysopisów, przepisów prawnych oraz wybranych wartości katalogowych Krajowego Systemu Informacyjnego Policji.
§  9. 
1. 
Materiał biologiczny od osób pobiera się przy użyciu przeznaczonych specjalnie do tych celów pakietów kryminalistycznych oznakowanych indywidualnym kodem kreskowym.
2. 
Po pobraniu materiału biologicznego funkcjonariusz:
1) 19
 opracowuje w dwóch egzemplarzach projekt zarządzenia, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
2) 20
 przedstawia projekt zarządzenia do podpisu właściwemu organowi w ABW, Straży Granicznej lub Policji;
3)
przekazuje pakiet kryminalistyczny wraz z jednym egzemplarzem zarządzenia do właściwego laboratorium kryminalistycznego, pozostawiając drugi egzemplarz tego zarządzenia w aktach postępowania lub czynności, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 
Właściwe laboratorium kryminalistyczne:
1)
dokonuje sprawdzenia nadesłanej dokumentacji dotyczącej rejestracji profili DNA;
2)
przeprowadza badania genetyczne w celu uzyskania profili DNA;
3) 21
 na podstawie zarządzenia właściwego organu przekazuje oznaczony profil DNA Komendantowi Głównemu Policji w celu rejestracji w zbiorze danych DNA, dołączając pakiet kryminalistyczny z próbką materiału biologicznego i kartą rejestracyjną próbki biologicznej;
4) 22
 zwraca dokumentację bez oznaczenia i rejestracji profilu DNA w zbiorze danych DNA organowi zlecającemu, który ją nadesłał, w przypadku gdy:
a)
pakiet jest uszkodzony, niekompletny lub nieprawidłowo zabezpieczony,
b)
stwierdzono nieprawidłowe wypełnienie bądź niekompletność dokumentacji,
c)
stwierdzono niezgodność danych na karcie rejestracyjnej próbki biologicznej z danymi podanymi w zarządzeniu,
d)
nie uzyskano profilu DNA.
4. 
Czynność, o której mowa w ust. 3 pkt 3, Biuro Badań Kryminalistycznych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego wykonuje za pośrednictwem Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, zwanego dalej "CLKP".
5. 
CLKP przekazuje Komendantowi Głównemu Policji, przez zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, następujące informacje:
1)
datę przyjęcia próbki do badań;
2)
numer identyfikacyjny próbki biologicznej;
3) 23
 informacje, czy zarejestrowano profil w zbiorze danych DNA;
4) 24
 datę wprowadzenia profilu DNA do zbioru danych DNA;
5) 25
 numer registratury zbioru danych DNA;
6) 26
 informację, czy dany profil znajduje się już w zbiorze danych DNA.
6. 
Komendant Główny Policji przekazuje informacje, o których mowa w ust. 5, organowi wydającemu zarządzenie.
§  10. 
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, funkcjonariusz ABW, Straży Granicznej lub Policji, pobierając obrazy linii papilarnych, utrwalając wizerunek lub pobierając materiał biologiczny od osób, o których mowa w § 1 pkt 1, ustala następujące dane dotyczące tych osób:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
datę i miejsce urodzenia;
3)
posiadane obywatelstwo lub obywatelstwa;
4)
narodowość;
5)
rodzaj i numer dokumentu tożsamości, którym się posługuje, lub dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość;
6)
płeć;
7)
adres miejsca zamieszkania lub pobytu, jeżeli jest to możliwe;
8)
imiona rodziców;
9)
pseudonimy, jeżeli istnieje przypuszczenie co do ich posiadania;
10)
datę oraz dokładną podstawę prawną pobrania obrazów linii papilarnych, utrwalenia wizerunku lub pobrania materiału biologicznego;
11)
znak (numer) sprawy, w związku z którą pobiera się obrazy linii papilarnych, utrwala wizerunek lub pobiera materiał biologiczny.
2. 
Jednostka organizacyjna Policji, której funkcjonariusz pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny od osób, przekazuje Komendantowi Głównemu Policji przez zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji:
1)
ustalone dane, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 8;
2)
utrwalony w sposób określony w § 8 wizerunek osoby, w przypadku jego utrwalenia;
3)
informacje o fakcie pobrania obrazów linii papilarnych, w przypadku ich pobrania;
4)
informacje o fakcie pobrania materiału biologicznego, w przypadku gdy został pobrany materiał biologiczny w celu oznaczenia profili DNA;
5)
nazwę jednostki organizacyjnej Policji dokonującej rejestracji;
6)
informacje o dyspozycjach co do osoby objętej rejestracją lub polecenia utworzenia powiadomień jednostki organizacyjnej Policji rejestrującej dane i informacje o zainteresowaniu tymi informacjami i danymi przez inne jednostki lub organy.
3.  27
 Jednostka organizacyjna ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz pobrał obrazy linii papilarnych lub materiał biologiczny od osób, przekazuje, w formie papierowej lub elektronicznej, jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca pobrania obrazów linii papilarnych lub materiału biologicznego:
1)
ustalone dane, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 8;
2) 28
 (uchylony);
3)
informacje o fakcie pobrania obrazów linii papilarnych, w przypadku ich pobrania;
4)
informacje o fakcie pobrania materiału biologicznego, w przypadku gdy został pobrany materiał biologiczny w celu oznaczenia profili DNA;
5) 29
 nazwę jednostki ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz pobrał obrazy linii papilarnych lub materiał biologiczny;
6)
informacje o dyspozycjach co do osoby objętej rejestracją.
3a.  30
 Jednostka organizacyjna ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz utrwalił wizerunek osoby, przekazuje, w formie elektronicznej, jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca utrwalenia wizerunku:
1)
ustalone dane, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 8;
2)
wizerunek osoby utrwalony w sposób określony w § 8 w przypadku utrwalenia tego wizerunku;
3)
nazwę jednostki ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz utrwalił wizerunek osoby;
4)
informacje o dyspozycjach co do osoby objętej rejestracją.
4.  31
 Jednostka organizacyjna Policji przekazuje Komendantowi Głównemu Policji otrzymane, zgodnie z ust. 3 i 3a, od ABW lub Straży Granicznej dane i informacje przez ich zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji wraz z informacją, o której mowa w ust. 2 pkt 5.
5. 
Funkcjonariusz ABW lub Straży Granicznej, lub Policji, który pobrał obrazy linii papilarnych lub materiał biologiczny od osób, niezależnie od przekazania pobranych obrazów linii papilarnych do zbiorów danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 21h ust. 1 ustawy o Policji, lub oznaczonego profilu DNA do zbioru danych DNA, o którym mowa w art. 21a ust. 1 ustawy o Policji, przekazuje dane i informacje, o których mowa w ust. 2 i 3, Komendantowi Głównemu Policji przez ich zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji zgodnie z przepisami ust. 2, 4 lub 6.
6.  32
 Trybu przekazywania, o którym mowa w ust. 3-4, nie stosuje się, w przypadku gdy ABW lub Straż Graniczna posiada możliwość rejestrowania danych i informacji w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji w trybie teletransmisji danych. W takim przypadku ABW lub Straż Graniczna przekazuje Komendantowi Głównemu Policji dane i informacje, o których mowa w ust. 3 i 3a, przez ich zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, stosując odpowiednio przepisy ust. 2.
7.  33
 Komendant Główny Policji może, w drodze decyzji, wyrazić zgodę na rejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych danych i informacji, o których mowa w ust. 3 i 3a, ABW lub Straży Granicznej, bez konieczności przekazywania tych danych i informacji jednostkom organizacyjnym Policji, jeżeli:
1)
posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie kto, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane przekazał (zarejestrował);
2)
posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
3)
jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywania zadań.
8.  34
 W przypadku gdy ustalenie danych, o których mowa w ust. 1, nie jest możliwe, a zachodzi potrzeba pobrania obrazów linii papilarnych, materiału biologicznego lub utrwalenia wizerunku osoby w przypadkach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, przekazuje się w zakresie niezbędnym dane, które ustalono, oraz informacje określone odpowiednio w ust. 2 pkt 2-6 , ust. 3 pkt 3-6 i ust. 3a pkt 2-4.
§  11. 
1.  35
 Do przekazywania informacji, o których mowa w § 10 ust. 3 i 3a, przez ABW lub Straż Graniczną stosuje się formularz rejestracyjny "KSIP - Rejestracja osoby, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych", którego wzór jest określony w załączniku nr 2a do rozporządzenia.
2.  36
 Komendant Główny Policji lub osoba przez niego upoważniona nadaje, zmienia lub cofa funkcjonariuszom ABW lub Straży Granicznej, na wniosek ABW lub Straży Granicznej, uprawnienia dostępu do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji w celu rejestracji lub aktualizacji informacji i danych o osobach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, w trybie, o którym mowa w § 10 ust. 6. Wzór wniosku o nadanie, zmianę lub cofnięcie uprawnień funkcjonariuszom ABW lub Straży Granicznej do dostępu do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji w celu rejestracji lub aktualizacji informacji i danych o osobach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Wniosek o zmianę lub cofnięcie uprawnień, o których mowa w ust. 2, ABW lub Straż Graniczna przekazuje niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających zmianę lub cofnięcie uprawnień.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, przesyła się w formie papierowej w dwóch egzemplarzach do komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach wywiadu kryminalnego.
§  12. 
1.  37
 Przed przekazaniem danych i informacji, o których mowa w § 10 ust. 2, 3 i 3a, sprawdza się w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, czy te same dane i informacje o osobie, o której mowa w § 1 pkt 1, nie zostały już przekazane i zarejestrowane w tym systemie.
2. 
W przypadku gdy dane osoby zostały pobrane i przekazane Komendantowi Głównemu Policji do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, Policja, ABW lub Straż Graniczna, wykonując czynności wobec osoby, o której mowa w § 1 pkt 1, pobiera dane i informacje dotyczące tej osoby, które nie zostały wcześniej pobrane lub ustalone, lub nie było możliwości ich pobrania lub ustalenia, oraz przekazuje je Komendantowi Głównemu Policji odpowiednio zgodnie z § 10.
3. 
W przypadku gdy ABW, Policja lub Straż Graniczna w toku wykonywania czynności dotyczących osób, o których mowa w § 1 pkt 1, pobierze dane osobowe lub ustali informacje, które mają wpływ na aktualność przekazanych Komendantowi Głównemu Policji, zgodnie z § 10, danych i informacji o tych osobach, organ, który te dane lub informacje ustalił, przekazuje je niezwłocznie Komendantowi Głównemu Policji odpowiednio w trybie określonym w § 10 celem zaktualizowania pobranych danych, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. 
W przypadku gdy aktualizacja, o której mowa w ust. 3, wiąże się z usunięciem informacji i danych, w szczególności w przypadku pobrania danych lub ustalenia informacji niepotwierdzających zaistnienia okoliczności będących podstawą pobrania i przekazania danych lub też ustania tych okoliczności, informacje wskazujące na usunięcie informacji przekazuje się wyłącznie Komendantowi Głównemu Policji w formie pisemnej, wskazując okoliczności będące podstawą do usunięcia informacji i danych oraz dane identyfikacyjne osoby, której taka aktualizacja dotyczy.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  38  

SPOSÓB WYKONYWANIA ZDJĘĆ SYGNALITYCZNYCH

§  1. 
1. 
Zdjęcia sygnalityczne obejmują ujęcie twarzy z prawego profilu i z przodu oraz z prawego i lewego półprofilu.
2. 
Zdjęcie twarzy należy wykonać w taki sposób, aby podstawa nosa oraz dolna krawędź płatków małżowin usznych osoby fotografowanej znajdowały się na jednej wysokości i tworzyły linię poziomą. Na zdjęciach ukazujących prawy profil oraz lewy półprofil powinna być widoczna małżowina uszna. Oczy i brwi na zdjęciach nie mogą być przysłonięte włosami.
3. 
Zdjęcia sygnalityczne wykonuje się bez okularów. Jeżeli fotografowana osoba nosi okulary na stałe, wykonuje się dodatkowe zdjęcie twarzy w okularach w ujęciu z przodu.
4. 
W przypadku gdy osoba ma cechy charakterystyczne budowy anatomicznej (np. brak kończyny, znaczna wada postawy), wykonuje się zdjęcie w pozycji stojącej z przodu, natomiast gdy sylwetka osoby jest bardziej charakterystyczna w innym ustawieniu, osobę tę fotografuje się również w takim ustawieniu. Podczas fotografowania sylwetki osobę ustawia się w pozycji swobodnej, pozwalającej na utrwalenie jej normalnego wyglądu.
5. 
Jeżeli fotografowana osoba ma na ciele widoczne znaki szczególne, w szczególności tatuaże, blizny, znamiona, deformacje, brak palców u rąk, a nie są one widoczne na zdjęciu całej sylwetki, znaki te utrwala się na osobnych zdjęciach.
6. 
Podczas wykonywania zdjęcia należy zwrócić uwagę na ewentualne próby zafałszowania wizerunku przez celową zmianę mimiki twarzy lub zmianę sylwetki osoby fotografowanej. W takim przypadku zdjęcie wykonuje się ponownie.
§  2. 
Zdjęcia wykonuje się na jednolitym, jasnym tle. Oświetlenie przy wykonywaniu fotografii powinno zapewnić uzyskanie równomiernie naświetlonego obrazu, możliwie najbardziej zbliżonego do rzeczywistego wyglądu osoby fotografowanej. Na fotografowanej osobie lub tle nie mogą występować cienie deformujące i zaciemniające wizerunek danej osoby. Zdjęcia sygnalityczne powinny odzwierciedlać wygląd osoby fotografowanej w rzeczywistych barwach w świetle dziennym.
§  3. 
Do wykonywania zdjęć twarzy stosuje się urządzenie do zdjęć sygnalitycznych "UDZS" lub w przypadku jego braku - cyfrowy aparat fotograficzny spełniający odpowiednie wymogi techniczne oraz specjalne krzesło obrotowe z podparciem części potylicznej głowy oraz z możliwością blokady obrotu do zadanego kąta. Jeżeli nie ma takiego krzesła, zdjęcia twarzy mogą być wykonywane przy użyciu zwykłego krzesła lub przy ustawieniu osoby w pozycji stojącej, z zastrzeżeniem § 1 ust. 4.
§  4. 
1. 
Ogniskowa obiektywów cyfrowych aparatów fotograficznych powinna być jak najbardziej zbliżona do podwójnej długości przekątnej matrycy aparatu cyfrowego. W przypadku stosowania urządzenia UDZS stosuje się ogniskową określoną przez producenta w instrukcji obsługi.
2. 
Podczas fotografowania twarzy obiektyw aparatu ustawia się na wysokości oczu, a w czasie fotografowania całej sylwetki ustawia się go na wysokości piersi osoby fotografowanej. Oś optyczną obiektywu należy ustawić prostopadle do fotografowanej osoby.
3. 
Ostrość należy ustawić podczas fotografowania osoby z profilu na kąt oka z zachowaniem niezbędnej głębi ostrości.
4. 
Minimalny format rejestracji powinien wynosić 2048 × 1536 pikseli, co odpowiada około 3,2 megapiksela.
§  5. 
1. 
Na zdjęciu twarzy z profilu powinna być widoczna tabliczka informacyjna zawierająca następujące dane:
1)
nazwę jednostki organizacyjnej Policji, Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w której wykonano zdjęcie;
2)
numer ewidencyjny zdjęcia i rok jego wykonania;
3)
oznaczenia cyfrowe określające wzrost i kolor włosów, przy czym pierwszą cyfrą oznacza się wzrost, a drugą - kolor włosów.
2. 
W przypadku stosowania urządzenia UDZS treść tabliczki jest dodawana zgodnie z ustawieniami urządzenia.
3. 
Na tabliczce informacyjnej, o której mowa w ust. 1, do określenia wzrostu i koloru włosów osoby fotografowanej używa się następujących oznaczeń cyfrowych:
Wzrost [cm] Oznaczenie
do 150 1
151-155 2
156-160 3
161-165 4
166-170 5
171-175 6
176-180 7
181-185 8
ponad 185 9
Kolor włosów Oznaczenie
rudy 1
blond 2
szatyn/szatynka 3
brunet/brunetka 4
siwy 5
szpakowaty 6
§  6. 
Przed wykonaniem zdjęcia osoba fotografowana powinna być uczesana i ogolona (jeżeli nie nosi zarostu na stałe). Osobę tę należy fotografować bez okrycia wierzchniego i nakrycia głowy, a przy pomiarze wzrostu osoba ta powinna być bez obuwia.
§  7. 
1. 
Przed przekazaniem zdjęć sygnalitycznych w postaci plików cyfrowych do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji zdjęcia te powinny być w pierwszej kolejności skopiowane na dysk twardy komputera wydzielonego do ich magazynowania. Po zapisaniu zdjęć na dysku twardym komputera należy wyliczyć sumy kontrolne dla każdego pliku. Wygenerowany raport zawierający sumy kontrolne zapisuje się w pliku o rozszerzeniu PDF i umieszcza w odpowiednim folderze zgodnie z ust. 3 i 4.
2. 
Zdjęcia sygnalityczne nie mogą być modyfikowane.
3. 
W przypadku zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym z wykorzystaniem urządzenia UDZS zdjęcia te umieszcza się w folderze o nazwie odpowiadającej literowemu symbolowi jednostki (bez polskich znaków literowych) z kolejnym numerem ewidencyjnym zdjęcia i oznaczeniem dwóch ostatnich cyfr roku wykonania (np. KMP_Rzeszow_117_13); poszczególne zdjęcia zawarte w tym folderze powinny mieć dodatkowo symbol literowy pozy rejestracji: "ab" - prawy profil i twarz z przodu (en face), "cd" - prawy półprofil i lewy półprofil, "e" - sylwetka, od "f" do "z" - zdjęcia dodatkowe. Poszczególne oznaczenia oddziela się od siebie symbolem podkreślnika (np. KMP_Rzeszow_117_13_ab).
4. 
W przypadku zdjęć wykonanych aparatem cyfrowym bez wykorzystania urządzenia UDZS zdjęcia te umieszcza się w folderze o nazwie odpowiadającej literowemu symbolowi jednostki (bez polskich znaków literowych) z kolejnym numerem ewidencyjnym zdjęcia i oznaczeniem dwóch ostatnich cyfr roku wykonania (np. KMP_Rzeszow_117_13); poszczególne zdjęcia zawarte w tym folderze powinny mieć dodatkowo symbol literowy pozy rejestracji: "a" - prawy profil, "b" - twarz z przodu (en face), "c" - prawy półprofil, "d" - lewy półprofil, "e" - sylwetka, od "f" do "z" - zdjęcia dodatkowe. Poszczególne oznaczenia oddziela się od siebie symbolem podkreślnika (np. KMP Rzeszow_117_13_a).
5. 
Zdjęcia sygnalityczne w postaci plików cyfrowych zarejestrowane przez funkcjonariuszy Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przekazuje się jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca utrwalenia wizerunku na nośnikach jednokrotnego zapisu (np. na płytach CD-R); pliki powinny być zapisane w formacie TIFF (Tagged Image File Format) lub JPEG (Joint Photographic Expert Group) z możliwie najniższym stopniem kompresji. Na nośnikach umieszcza się także plik o rozszerzeniu PDF zawierający wygenerowane wcześniej sumy kontrolne dla plików wchodzących w skład zapisu.

ZAŁĄCZNIK Nr  2  39  

WZÓR ZARZĄDZENIA O WPROWADZENIU DO ZBIORU DANYCH DNA INFORMACJI O WYNIKACH ANALIZY KWASU DEOKSYRYBONUKLEINOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2a  40  

WZÓR FORMULARZA REJESTRACYJNEGO "KSIP - REJESTRACJA OSOBY, O KTÓREJ MOWA W ART. 10 UST. 1 USTAWY Z DNIA 10 CZERWCA 2016 R. O DZIAŁANIACH ANTYTERRORYSTYCZNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR WNIOSKU O NADANIE, ZMIANĘ LUB COFNIĘCIE UPRAWNIEŃ FUNKCJONARIUSZOM ABW LUB STRAŻY GRANICZNEJ DO DOSTĘPU DO KRAJOWEGO SYSTEMU INFORMACYJNEGO POLICJI W CELU REJESTRACJI LUB AKTUALIZACJI INFORMACJI I DANYCH O OSOBACH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 10 UST. 1 USTAWY Z DNIA 10 CZERWCA 2016 R. O DZIAŁANIACH ANTYTERRORYSTYCZNYCH

1 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
2 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
3 § 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
4 § 2 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
5 § 2 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
6 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
7 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
8 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
9 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
10 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
11 § 6 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
12 § 6 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
13 § 6 ust. 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
14 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
15 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
16 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
17 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
18 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
19 § 9 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
20 § 9 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
21 § 9 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. b rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
22 § 9 ust. 3 pkt 4 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
23 § 9 ust. 5 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
24 § 9 ust. 5 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
25 § 9 ust. 5 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
26 § 9 ust. 5 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. c rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
27 § 10 ust. 3 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 9 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
28 § 10 ust. 3 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 9 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
29 § 10 ust. 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
30 § 10 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
31 § 10 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
32 § 10 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. d rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
33 § 10 ust. 7 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 9 lit. e rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
34 § 10 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. f rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
35 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
36 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
37 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
38 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
39 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.
40 Załącznik nr 2a dodany przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 21 października 2024 r. (Dz.U.2024.1582) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2024 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1102

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pobieranie i przekazywanie obrazów linii papilarnych i materiału biologicznego oraz utrwalanie i przekazywanie wizerunku twarzy osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 25/07/2016
Data ogłoszenia: 25/07/2016
Data wejścia w życie: 25/07/2016