PRZEPISY OGÓLNE
USYTUOWANIE DROGI
DROGA I POŁĄCZENIA DRÓG
Wymagania ogólne
Klasa drogi | A | S | GP | G | Z | L | D | |
prędkość projektowa drogi (km/h): |
poza terenem zabudowy |
120, 100, 801) | 1202), 100, 80 | 100, 80, 70, 60 | 70, 60, 50 | 60, 50, 40 | 50, 40 | 40,30 |
na terenie zabudowy | 80, 70, 601) | 70, 60 | 60, 50 | 60, 50, 40 | 40, 30 | 30 |
1) Dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym.
2) Można stosować na dwujezdniowej drodze.
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vp - prędkość projektowa (km/h);
Krętość drogi [°/km] | <80 | 80-160 | 161-240 | >240 | |
Prędkość miarodajna [km/h] |
drogi klasy S | 110 | 100 | 90 | 80 |
drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami | 110 | 90 | 80 | 70 | |
drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy | 100 | 90 | 80 | 70 | |
", |
Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna [km/h],
Vp - prędkość projektowa [km/h];
Vm = Vo+ 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
Jezdnie
gdzie R jest promieniem łuku kołowego osi jezdni wyrażonym w metrach, przy czym obliczone poszerzenie powinno być zaokrąglone do 5 cm w górę.
oraz w uzasadnionych wypadkach na skrzyżowaniu albo przy przebudowie lub remoncie ulicy, jeżeli pochylenie ukośne jezdni nie będzie mniejsze niż 0,7%.
Prędkość projektowa (km/h) | Dopuszczalne dodatkowe pochylenie krawędzi jezdni (%) | ||
największe | najmniejsze na odcinku o pochyleniu poprzecznym ≤ 2% | ||
1 | 2 | 3 | |
120-100 | 0,90 | ||
80 | 1,0 | 0,1 × a | |
70, 60 | 1,6 | a - odległość krawędzi jezdni od osi obrotu (m) | |
≤50 | 2,0 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 |
Największa długość odcinka prostego (m) | 2000 | 2000 | 1500 | 1200 | 1000 |
Najmniejsza długość odcinka prostego między odcinkami krzywoliniowymi o zgodnym kierunku zwrotu (m) | 500 | 400 | 350 | 300 | 250 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | |
Promień łuku kołowego (m) | drogi poza terenem zabudowy, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7% | 750 | 500 | 300 | 200 | 125 | 80 | 50 | 30 |
drogi na terenie zabudowy: | |||||||||
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5% | - | - | - | - | 140 | 80 | 50 | 30 | |
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6% | - | - | 250 | 170 | 120 | 70 | - | - |
Prędkość miarodajna (km/h) |
Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni1) | ||||||
jak na odcinku prostym |
2% do 2,5% |
3% | 4% | 5% | 6%2) | 7%2) | |
130 | ≥4000 | ≥3500 | 2500 | 1800 | 1400 | 1100 | ≤900 |
120 | ≥3500 | ≥3000 | 2000 | 1500 | 1200 | 900 | ≤750 |
110 | ≥2800 | ≥2500 | 1800 | 1400 | 1000 | 800 | ≤600 |
100 | ≥2200 | ≥2000 | 1400 | 1000 | 800 | 600 | ≤500 |
90 | ≥1600 | ≥1500 | 1000 | 750 | 600 | 500 | ≤400 |
80 | ≥1200 | ≥1100 | 800 | 600 | 450 | 350 | ≤300 |
70 | ≥1000 | ≥800 | 600 | 400 | 300 | 250 | ≤200 |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | ≤125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | ≤80 |
1) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
2) Stosowanie przy prędkości miarodajnej powyżej 90 km/h wymaga uzasadnienia.
Prędkość miarodajna (km/h) |
Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | |||||
jak na odcinku prostym |
2% | 3% | 4% | 5% | 6% | |
80 | ≥950 | ≥550 | 450 | 350 | 300 | ≤250 |
70 | ≥600 | ≥375 | 300 | 250 | 200 | ≤170 |
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 | ≤120 |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 | ≤70 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) |
Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | ||||||
jak na odcinku prostym |
2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% | |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | 125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | 80 |
40 | ≥250 | ≥220 | 150 | 100 | 75 | 60 | 50 |
30 | ≥150 | ≥120 | 90 | 60 | 50 | 40 | 30 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) |
Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | |||||
jak na odcinku prostym |
2% | 3% | 4% | 5% | ||
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 | |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 | |
40 | ≥150 | ≥100 | 75 | 60 | 50 | |
30 | ≥70 | ≥50 | 40 | 35 | 30 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
Prędkość projektowa (km/h) | 120-100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 |
Przyrost przyspieszenia dośrodkowego (m/s3) | 0,3 | 0,5 | 0,6 | 0,7 | 0,8 | 0,9 |
Prędkość projektowa (km/h) | 60 | 50 | 40 | 30 |
Długość prostej przejściowej (m) | 30 | 25 | 20 | 15 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70-60 |
Długość łuku kołowego (m) | 300 | 200 | 150 | 100 |
Parametr serpentyny | Prędkość projektowa serpentyny (km/h) | ||
30 | 20 | 15 | |
Promień łuku podstawowego w osi jezdni nie mniejszy niż (m) | 30 | 25 | 15 |
Pochylenie poprzeczne jezdni na łuku podstawowym (%) | 5 | 5 | 5 |
Długość krzywej (prostej) przejściowej nie mniejsza niż (m) | 30 | 25 | 20 |
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Pochylenie niwelety jezdni (%) | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 12 |
pod warunkiem należytego odwodnienia jezdni i korpusu drogi.
Prędkość projektowa (km/h) |
120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | |
Promień krzywej wypukłej (m) |
droga dwujezdniowa | 12 000 | 7000*) | 3500 | 2500 | 2000 | - | - | - |
droga jednojezdniowa | - | 8000 | 4500 | 3000 | 2500 | 1500 | 600 | 300 | |
Promień krzywej wklęsłej (m) |
4500 | 3000 | 2000 | 1800 | 1500 | 1000 | 600 | 300 |
*) Dopuszcza się 6000 m przy przebudowie albo remoncie drogi.
Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania
gdzie:
x - odległość lica prowadnicy lub podstawy bariery od krawędzi pasa ruchu i krawędzi dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania, określona w § 129 ust. 3 pkt 2,
b - maksymalna całkowita szerokość dwustronnej bariery ochronnej;
gdzie:
s - maksymalna całkowita szerokość separatora.
Pasy postojowe
Pasy dzielące
Pobocza
Szerokość (m) | Droga klasy A | Droga klasy S | |||||||
poza terenem zabudowy | na terenie zabudowy | ||||||||
prędkość projektowa (km/h) | |||||||||
120 | 100 | 80 | 120 | 100 | 80 | 80 | 70 | 60 | |
pasa awaryjnego | 3,00 | 2,50 | 2,50 | 2,501) | 2,50 | ||||
gruntowego pobocza | 1.252) | 0,752) |
1) Na jednojezdniowej drodze klasy S i etapowaniu budowy dopuszcza się pas awaryjny o szerokości 2,0 m.
2) Szerokość gruntowego pobocza może być większa, jeżeli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska.
Skarpy nasypów i wykopów
Chodniki
Ścieżki rowerowe
Torowisko tramwajowe
gdzie:
d - szerokość taboru tramwajowego, w metrach,
b - zewnętrzny pas bezpieczeństwa, określony w ust. 2,
p - wewnętrzny pas bezpieczeństwa o szerokości 0,50 m.
Pasy zieleni
Skrajnia drogi
Skrzyżowania i zjazdy
Usytuowanie skrzyżowania |
Skos załamania krawędzi jezdni przy prędkości miarodajnej*) drogi (km/h) |
|||||
≤40 | 50 | 60 | 70 | 80 | ≥90 | |
Poza terenem zabudowy | 1:10 |
1:15 (1:10) |
1:20 (1:15) |
1:25 (1:20) |
1:30 (1:20) |
1:40 (1:30) |
Na terenie zabudowy |
1:10 (1:5) |
1:10 | 1:10 |
1:15 (1:10) |
1:20 (1:15) |
- |
*) Na drodze klasy Z lub L jest to prędkość projektowa, a w wypadku małego ronda jest to prędkość przy dojeździe do ronda.
(...) W wypadkach określonych w ust. 2.
Prędkość miarodajna drogi*) (km/h) | ≤50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Długość odcinka zmiany pasa ruchu (m) | 15 | 20 | 30 | 40 | 50 | 55 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
Pochylenie podłużne wlotu (%) | Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*) (km/h) | |||||
≤50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 | |
-6 | 30 | 40 | 60 | 80 | 105 | 140 |
-4 | 25 | 35 | 55 | 70 | 90 | 120 |
-2 | 20 | 30 | 45 | 60 | 80 | 105 |
0 | 15 | 25 | 40 | 50 | 70 | 95 |
2 | 10 | 20 | 35 | 45 | 60 | 85 |
4 | 10 | 15 | 30 | 40 | 55 | 75 |
6 | 10 | 15 | 25 | 35 | 50 | 65 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
Prędkość miarodajna drogi1) (km/h) |
Pochylenie podłużne wlotu (%) |
Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m) | |||||
≤10 | 11-15 | 16-20 | 21-30 | >30 | |||
60 | -4 | 35 | 30 | 25 | 20 | 10 | |
-2 | 30 | 25 | 20 | 15 | 10 | ||
0 | 25 | 20 | 15 | 10 | 10 | ||
2 | 20 | 15 | 10 | - | - | ||
4 | 15 | 10 | 10 | - | - | ||
80 | -4 | 70 | 65 | 60 | 55 | 50 | |
-2 | 60 | 55 | 50 | 45 | 40 | ||
0 | 50 | 50 | 45 | 40 | 35 | ||
2 | 45 | 45 | 40 | 35 | 30 | ||
4 | 40 | 40 | 35 | 30 | 25 | ||
100 | -4 | 120 | 115 | 110 | 105 | 95 | |
-2 | 105 | 100 | 95 | 90 | 85 | ||
0 | 95 | 90 | 85 | 80 | 75 | ||
2 | 85 | 80 | 75 | 70 | 65 | ||
4 | 75 | 70 | 65 | 65 | 60 |
1) W przypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) W przypadku gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie wyposażone jest w sygnalizację świetlną, należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.
Promień skrętu (m) | 8 | 10 | 12 | 15 | 20 | 25 | 30 | 40 |
Szerokość (m) | 7,0 | 6,5 | 6,0 | 5,5 | 5,0 | 4,5 | 4,2 | 4,0 |
Klasa drogi | Typ ronda |
Średnica wyspy środkowej [m] |
Zewnętrzna średnica ronda [m] |
D, L | mini | od 3 do 10 | do 24 |
D, L, Z, G | małe | powyżej 10 do 28 | powyżej 24 do 40 |
Z, G, GP, S*) | średnie | powyżej 28 do 50 | powyżej 40 do 65 |
G, GP, S*) | duże | powyżej 50 | powyżej 65 |
*) Tylko w przypadku, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugim.
3,00 m i nie większa niż szerokość jezdni na drodze, mierzona prostopadle do osi jezdni w miejscu jej przecięcia z osią zjazdu,
Węzły drogowe
Klasa drogi | A | S | GP | G | Z |
A | WA | WA | WA, WB | WB, (WA) | - |
S | WA | WA | WA, WB | WB, (WA) | WB, (WA) |
GP | WA, WB | WA, WB | WB, WA (WC) | WB, (WC) | WB, (WC) |
G | WB, (WA) | WB, (WA) | WB, (WC) | WB, (WC) | WB, (WC) |
Z | - | WB, (WA) | WB, (WC) | WB, (WC) | WB, WC |
Użyte w tabeli symbole oznaczają:
WA, WB, WC - typy węzłów,
(WA), (WC) - rozwiązania dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych przypadkach.
1) Łącznice zaczynające się pasem wyłączania i kończące się pasem włączania.
2) Łącznice zakończone na jednym końcu skrzyżowaniem.
3) Łącznice zakończone na obu końcach skrzyżowaniami.
Prędkość projektowa łącznicy (km/h) |
Wartość promienia łuku w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni | |||||
2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% | |
80 | ≥580 | 420-579 | 350-419 | 290-349 | 270-289 | 250-269 |
70 | ≥365 | 290-364 | 235-289 | 215-234 | 195-214 | 185-194 |
60 | ≥250 | 190-249 | 155-189 | 140-154 | 130-139 | 120-129 |
50 | ≥160 | 125-159 | 100-124 | 90-99 | 85-89 | 75-84 |
40 | ≥95 | 75-94 | 60-74 | 55-59 | 50-54 | 45-49 |
30 | ≥60 | 50-59 | 40-49 | 35-39 | 30-34 | 25-29 |
Prędkość projektowa łącznicy (km/h) |
Najmniejszy parametr klotoidy (m) | Największe pochylenie podłużne (%) | Najmniejszy promień łuku w przekroju podłużnym (m) | |||||
łącznicy wyjazdowej | łącznicy wjazdowej | wypukłego | wklęsłego | |||||
na wzniesieniu | na spadku | na wzniesieniu | na spadku | na łuku w planie |
na prostej w planie |
|||
80 | 100 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4500 | 3000 | 2000 |
70 | 90 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3200 | 2000 | 1400 |
60 | 75 | 6 | 5 | 5 | 6 | 2700 | 1700 | 1000 |
50 | 60 | 6 | 5 | 5 | 6 | 1400 | 1000 | 750 |
40 | 40 | 6 | 6 | 6 | 7 | 700 | 500 | 500 |
30 | 25 | 6 | 6 | 6 | 7 | 500 | 200 | 250 |
Różnica prędkości ΔV (km/h) |
Długość odcinka zwalniania (m) przy pochyleniu podłużnym pasa wyłączania | |||||||
-5% | -4% | -3% | -2% | 0% | 2% | 3% | 4% | |
60 | 280 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 160 | 150 |
50 | 250 | 230 | 210 | 190 | 170 | 150 | 140 | 130 |
40 | 220 | 200 | 180 | 170 | 150 | 130 | 120 | 110 |
30 | 170 | 160 | 150 | 140 | 120 | 110 | 100 | 90 |
≤20 | 120 | 110 | 100 | 95 | 85 | 75 | 70 | 65 |
Oznaczenia: ΔV = 0,75 x Vm - Vp
gdzie: Vm - prędkość miarodajna drogi w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.
Różnica prędkości ΔV (km/h) |
Długość odcinka przyspieszania (m) przy pochyleniu podłużnym pasa włączania | |||||||
-5% | -4% | -3% | -2% | 0% | 2% | 3% | 4% | |
60 | 190 | 200 | 210 | 230 | 270 | 340 | 390 | 450 |
50 | 170 | 180 | 200 | 210 | 250 | 320 | 370 | 430 |
40 | 150 | 160 | 180 | 190 | 230 | 290 | 330 | 400 |
30 | 130 | 140 | 150 | 160 | 200 | 250 | 290 | 350 |
≤20 | 90 | 100 | 110 | 120 | 160 | 200 | 240 | 300 |
Oznaczenia: ΔV = 0,75 x Vm - Vp
gdzie: Vm - prędkość miarodajna drogi w km/h,
Vp - prędkość projektowa łącznicy w km/h.
Przejazdy drogowe oraz skrzyżowania z liniami i bocznicami kolejowymi 70
WYPOSAŻENIE TECHNICZNE DRÓG
Urządzenia odwadniające oraz odprowadzające wodę
Urządzenia oświetleniowe
przy spełnieniu wymagań, o których mowa w § 130.
Obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu
- w rozumieniu przepisów o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie pod kątem [°]*) | Długość [m] | Szerokość [m] |
Samochód osobowy | 90 | 5,00 | 2,50 |
0 | 6,00 | 2,50 | |
Samochód osobowy z przyczepą | 0 | 10,00 | 2,50 |
Samochód dla osób niepełnosprawnych | 90 | 5,00 | 3,60 |
0 | 6,00 | 3,60 |
*) Wymiary stanowisk postojowych przy innych kątach usytuowania w stosunku do krawędzi jezdni powinny być ustalone z zachowaniem wymiarów podanych dla kąta 90°.
Rodzaj pojazdu |
Usytuowanie pod kątem (°)2) |
Długość (m) |
Szerokość (m) |
Samochód ciężarowy |
90 0 |
8,00 15,00 |
3,50 3,00 |
Autobus |
90 0 |
10,00 19,00 |
4,00 3,00 |
Samochód ciężarowy z przyczepą lub członowy |
901) 601) 0 |
19,00 19,00 30,00 |
3,50 3,50 3,00 |
1) Stanowiska postojowe samochodów ciężarowych z przyczepami lub członowych powinny być wykonane jako przelotowe.
2) Wymiary stanowisk postojowych przy innych kątach usytuowania w stosunku do krawędzi jezdni powinny być ustalone z zachowaniem wymiarów podanych dla kąta 90°.
Rodzaj pojazdu |
Usytuowanie stanowiska w stosunku do krawędzi jezdni (°) |
Szerokość jezdni manewrowej (m)*) |
Samochód osobowy |
90 60 45 0 |
5,00 4,00 3,50 3,00 |
Samochód ciężarowy |
90 60 45 0 |
12,00 7,50 6,00 3,50 |
Autobus |
90 60 45 0 |
16,00 10,00 7,50 3,50 |
*) Przy kącie innym niż podany w tabeli powinna być przyjęta szerokość jezdni manewrowej jak dla najbliższego kąta większego.
Parametr jezdni | Jednostka miary | Rodzaj pojazdu użytkującego jezdnię | ||
osobowy | osobowy z przyczepą |
ciężarowy lub autobus |
||
Szerokość jezdni jednokierunkowej: | ||||
1) bez krawężników | m | 3,00 | 3,50 | 4,50 |
2) w krawężnikach | m | 4,50 | 4,50 | 4,50 |
Promień łuku: | ||||
1) w planie | m | 15 | 30 | 30 |
2) w przekroju podłużnym: | ||||
a) wypukły | m | 250 | 250 | 250 |
b) wklęsły | m | 150 | 150 | 150 |
Promień wewnętrznej krawędzi jezdni | m | 6,00 | 10,00 | 10,00 |
Prędkość projektowa | km/h | 30 |
Skos wyjazdowy z drogi nie powinien być większy niż 1 : 8, a skos wjazdowy na drogę nie większy niż 1 : 4.
Urządzenia techniczne drogi
Kanały technologiczne w pasie drogowym
Infrastruktura techniczna w pasie drogowym niezwiązana z drogą
NOŚNOŚĆ I STATECZNOŚĆ DROGOWYCH BUDOWLI ZIEMNYCH ORAZ KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI DRÓG
Wymagania ogólne
Drogowa budowla ziemna
Konstrukcja nawierzchni drogi
Nośność nawierzchni ocenia się na podstawie ugięć; na drogach klasy L i D dopuszcza się wykonanie oceny wyłącznie na podstawie stanu spękań.
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA Z UWAGI NA MOŻLIWOŚĆ WYSTĄPIENIA POŻARU LUB INNEGO MIEJSCOWEGO ZAGROŻENIA
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA UŻYTKOWANIA
Wymagania ogólne
Wymagania widoczności
Prędkość (km/h) | Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie (m) na pochyleniu | ||||||||||
≤-10% | -8% | -6% | -4% | -2% | 0% | 2% | 4% | 6% | 8% | ≥10% | |
130 | - | - | 390 | 350 | 330 | 310 | 300 | 290 | 280 | - | - |
120 | - | - | 340 | 310 | 290 | 270 | 260 | 250 | 240 | - | - |
110 | - | - | 280 | 260 | 240 | 230 | 220 | 200 | - | ||
100 | - | 220 | 200 | 180 | 170 | - | |||||
90 | 190 | 170 | 150 | 130 | 120 | ||||||
80 | 160 | 140 | 120 | 110 | 100 | ||||||
70 | 110 | 100 | 90 | 85 | 80 | ||||||
60 | 80 | 70 | 60 | ||||||||
50 | 55 | 50 | 45 | ||||||||
40 | 40 | 35 | |||||||||
30 | 25 | 20 |
Prędkość (km/h) | >100 | 100-81 | 80-61 | ≤60 |
Wysokość celu obserwacji (m) | 0,45 | 0,30 | 0,15 | 0,00 |
Prędkość miarodajna drogi Vm [km/h] | 110 | 100 | ≤ 90 |
Decyzyjna odległość widoczności Ld [m] | 300 | 250 | 200 |
Prędkość projektowa (km/h) | 100 | 80 | 70 | 60 |
Udział odcinków z możliwością wyprzedzania (%) | 50 | 35 | 30 | 20 |
Prędkość miarodajna drogi (km/h) | 120 | 110 | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 |
Odległość widoczności na wyprzedzanie (m) | 700 | 650 | 600 | 550 | 500 | 450 | 400 |
Wymagania, jakim powinna odpowiadać nawierzchnia jezdni
OCHRONA ŚRODOWISKA
Wymagania ogólne
Ochrona obiektów i obszarów przed hałasem i wibracjami
Ochrona powietrza
Ochrona wód i powierzchniowych utworów geologicznych
Ochrona przyrody, krajobrazu, gruntów rolnych i leśnych
Ochrona środowiska kulturowego
Zagospodarowanie terenów zieleni
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
SCHEMATY SKRAJNI DRÓG1)
3.1. Jezdnia nieograniczona krawężnikami
3.2. Jezdnia ograniczona krawężnikami
4.1. Jezdnia nieograniczona krawężnikami
4.2. Jezdnia ograniczona krawężnikami
WARUNKI WIDOCZNOŚCI NA SKRZYŻOWANIACH I ZJAZDACH
1) zbliżaniu się do skrzyżowania po krzywoliniowym odcinku drogi podporządkowanej, określone w ust. 3.1 i 3.2;
2) zbliżaniu się do skrzyżowania po drodze podporządkowanej, określone w ust. 4.1 i 4.2;
3) ruszaniu z miejsca zatrzymania na wlocie drogi podporządkowanej, określone w ust. 5.
2. Przy wjeżdżaniu na drogę ze zjazdu lub z obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu bez pasa włączania, z zastrzeżeniem ust. 6, powinno być zapewnione wolne od przeszkód pole widoczności przy ruszaniu z miejsca zatrzymania, określone w ust. 5.
3.1. Przy zbliżaniu się do skrzyżowania po krzywoliniowym odcinku drogi podporządkowanej powinna być zapewniona widoczność ustawionego przed skrzyżowaniem znaku drogowego "ustąp pierwszeństwa przejazdu" lub znaku "stop" z odległości widoczności Lz umożliwiającej zatrzymanie pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną po drodze podporządkowanej, nie mniejszej niż określa tabela:
Prędkość miarodajna na drodze podporządkowanej*) (km/h) | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Odległość widoczności Lz (m) | 180 | 150 | 120 | 90 | 70 | 50 | 35 | 20 |
*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.
3.2. W polu widoczności, oznaczonym na rysunku 1, umieszczonym nad jezdnią na wysokości 1 m, nie powinny znajdować się żadne przeszkody. Nie są przeszkodami w rozumieniu niniejszego załącznika poruszające się pojazdy, piesi i inne osoby znajdujące się na drodze, pnie pojedynczych drzew, podpory znaków drogowych.
4.1. Przy zbliżaniu się do skrzyżowania po drodze podporządkowanej powinna być zapewniona widoczność drogi z pierwszeństwem przejazdu umożliwiająca podjęcie decyzji o wykonaniu zamierzonego manewru lub o konieczności zatrzymania się przed skrzyżowaniem:
1) poza terenem zabudowy w odległości od krawędzi jezdni nie mniejszej niż:
a) 20 m - jeżeli droga podporządkowana jest klasy GP lub G,
b) 10 m - jeżeli droga podporządkowana jest klasy Z, L lub D;
2) na terenie zabudowy w odległości od krawędzi jezdni nie mniejszej niż 10 m, jeżeli droga podporządkowana jest klasy GP, G lub Z.
Odległość widoczności L1 pola widoczności, mierzoną wzdłuż drogi z pierwszeństwem przejazdu, określa tabela:
Prędkość miarodajna na drodze z pierwszeństwem przejazdu*) (km/h) | 100 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Odległość widoczności L1 pola widoczności (m) | 210 | 180 | 160 | 140 | 120 | 100 | 80 | 60 |
*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.
4.2. W wypadku gdy nie jest możliwe zapewnienie oznaczonego na rysunku 2 wolnego od przeszkód pola widoczności, umieszczonego nad jezdnią na wysokości 1 m, należy dążyć do usunięcia tych przeszkód, zmiany lokalizacji skrzyżowania lub wprowadzenia ograniczeń wynikających z przepisów o ruchu drogowym.
5. Przy ruszaniu z miejsca zatrzymania na wlocie drogi podporządkowanej oraz przy wjeżdżaniu na drogę ze zjazdu lub z obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu bez pasa włączania, w odległości nie mniejszej niż 3,0 m od krawędzi jezdni lub krawędzi ścieżki rowerowej, powinna być zapewniona widoczność drogi z pierwszeństwem przejazdu, co najmniej na odległość widoczności L2 określoną w tabeli:
Prędkość miarodajna na drodze z pierwszeństwem przejazdu*) (km/h) |
100 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Odległość widoczności L2 (m) | 180 | 160 | 120 | 100 | 90 | 70 | 60 | 40 |
*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.
W polu widoczności, oznaczonym na rysunku 3, umieszczonym nad jezdnią na wysokości 1 m, nie powinny znajdować się żadne przeszkody.
6. Wymagania określone w niniejszym załączniku nie dotyczą skrzyżowań oraz zjazdów i wjazdów usytuowanych w strefie zamieszkania.
Rys. 1. Pole widoczności przy zbliżaniu się do skrzyżowania po krzywoliniowym odcinku drogi
Rys. 2. Pole widoczności przy zbliżaniu się do skrzyżowania po drodze podporządkowanej
Rys. 3. Pole widoczności przy ruszaniu z miejsca zatrzymania
WARUNKI WIDOCZNOŚCI NA WJAZDACH Z PASEM WŁĄCZANIA
Rys. 1. Pole widoczności przy zbliżaniu się do pasa włączania
Rys. 2. Pole widoczności na pasie włączania
Rys. 3. Długość odcinka Lb w zależności od prędkości
(uchylony)
(uchylony)
WARUNKI TECHNICZNE, JAKIM POWINNY ODPOWIADAĆ NAWIERZCHNIE JEZDNI
Przy wykonywaniu nowych oraz przy przebudowie dróg powinny być badane rzędne wysokościowe podłoża, podbudowy zasadniczej i powierzchni nawierzchni. Na drogach klasy A i S pomiar wykonuje się na siatce o rozmiarach 10 m x 10 m wraz ze sprawdzeniem rzędnych osi podłużnej jezdni i obu krawędzi. Na drogach o jezdni węższej niż 10 m sprawdza się rzędne osi podłużnej i krawędzi. Na drogach klasy GP i drogach niższych klas sprawdza się rzędne osi podłużnej jezdni i krawędzi co 20 m, a na odcinkach krzywoliniowych co 10 m. Wartości dopuszczalnych odchyleń w stosunku do rzędnych projektowych określone zostały w tabeli:
Rodzaj warstwy konstrukcyjnej | Dopuszczalne odchylenie |
Podłoże | -2 cm, +0 cm |
Podbudowa zasadnicza | -1 cm, +0 cm |
Warstwa ścieralna lub warstwa nawierzchniowa z betonu cementowego | ±1 cm |
Wymaga się, aby 95% zmierzonych rzędnych danej warstwy nie przekraczało dopuszczalnych odchyleń.
2. Ocena równości podłużnej
2.1. W pomiarach równości podłużnej warstw konstrukcji nawierzchni należy stosować metody:
1) profilometryczną bazującą na wskaźnikach równości IRI;
2) pomiaru ciągłego równoważną użyciu łaty i klina, np. z wykorzystaniem planografu (w miejscach niedostępnych dla planografu pomiar z użyciem łaty i klina).
Długość łaty w pomiarze równości podłużnej powinna wynosić 4 m.
2.2. Do oceny równości podłużnej warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego dróg klasy A, S, GP oraz G należy stosować metodę profilometryczną bazującą na wskaźnikach równości IRI [mm/m]. Wartość IRI należy wyznaczać z krokiem co 50 m. Długość ocenianego odcinka nawierzchni nie powinna być większa niż 1000 m. Odcinek końcowy o długości mniejszej niż 500 m należy oceniać łącznie z odcinkiem poprzedzającym.
Do oceny równości odcinka nawierzchni ustala się minimalną liczbę wskaźników IRI równą 5. W przypadku odbioru robót na krótkich odcinkach nawierzchni, których całkowita długość jest mniejsza niż 250 m, dopuszcza się wyznaczanie wskaźników IRI z krokiem mniejszym niż 50 m, przy czym należy ustalać maksymalną możliwą długość kroku pomiarowego, z uwzględnieniem minimalnej wymaganej liczby wskaźników IRI równej 5.
Wymagana równość podłużna jest określona przez dopuszczalną wartość średnią wyników pomiaru IRIśr oraz dopuszczalną wartość maksymalną pojedynczego pomiaru IRImax, których nie można przekroczyć na długości ocenianego odcinka nawierzchni.
Wartości dopuszczalne przy odbiorze warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego metodą profilometryczną określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Element nawierzchni | Dopuszczalne odbiorcze wartości wskaźników dla zadanego zakresu długości odcinka drogi [mm/m] | |
IRIśr*) | IRImax | ||
A, S, GP | Pasy ruchu zasadnicze, awaryjne, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, jezdnie łącznic | 1,3 | 2,4 |
Jezdnie MOP, utwardzone pobocza | 1,5 | 2,7 | |
G | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, postojowe, jezdnie łącznic, utwardzone pobocza | 1,7 | 3,4 |
*) W przypadku:
a) odbioru odcinków warstwy nawierzchni o całkowitej długości mniejszej niż 500 m,
b) odbioru robót polegających na ułożeniu na istniejącej nawierzchni jedynie warstwy ścieralnej (niezależnie od długości odcinka robót)
- dopuszczalną wartość IRIśr wg tabeli należy zwiększyć o 0,2 mm/m.
W przypadku odbioru odcinków warstwy nawierzchni, na których występują dylatacje mostowe, dopuszcza się ocenę równości podłużnej z użyciem łaty (o długości 4 m) i klina. Wówczas dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości podłużnej określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości podłużnej warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego [mm] |
A, S, GP | 4 |
G | 6 |
2.3. Do oceny równości podłużnej:
1) warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego dróg klasy Z, L i D oraz placów i parkingów,
2) warstw wiążącej i podbudowy nawierzchni dróg wszystkich klas
- należy stosować metodę pomiaru ciągłego równoważną użyciu łaty i klina, np. z wykorzystaniem planografu, umożliwiającego wyznaczanie odchyleń równości podłużnej jako największej odległości (prześwitu) pomiędzy teoretyczną linią łączącą spody kółek jezdnych urządzenia a mierzoną powierzchnią warstwy [mm]. W miejscach niedostępnych dla planografu pomiar równości podłużnej warstw nawierzchni należy wykonać z użyciem łaty i klina.
Wartości dopuszczalne odchyleń równości podłużnej przy odbiorze warstwy planografem (łatą i klinem) określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Element nawierzchni | Dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości podłużnej warstwy [mm] | ||
ścieralna lub nawierzchniowa z betonu cementowego | wiążąca | podbudowa zasadnicza | ||
A, S, GP | Pasy ruchu zasadnicze, awaryjne, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, jezdnie łącznic | 6 | 9 | |
Jezdnie MOP, utwardzone pobocza | - | 9 | 12 | |
G, Z | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, postojowe, jezdnie łącznic, utwardzone pobocza |
6 (dotyczy jedynie klasy Z) |
9 | 12 |
L, D, place, parkingi |
Wszystkie pasy ruchu i powierzchnie przeznaczone do ruchu i postoju pojazdów | 9 | 12 | 15 |
3. Ocena równości poprzecznej
3.1. W pomiarach równości poprzecznej warstw konstrukcji nawierzchni należy stosować metody:
1) profilometryczną równoważną użyciu łaty i klina;
2) łaty i klina.
3.2. Do oceny równości poprzecznej warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego dróg klasy A, S, GP oraz G należy stosować metodę profilometryczną umożliwiającą wyznaczenie odchylenia równości w przekroju poprzecznym pasa ruchu (elementu nawierzchni). Odchylenie to jest obliczane jako największa odległość (prześwit) pomiędzy teoretyczną łatą (o długości 2 m) a zarejestrowanym profilem poprzecznym warstwy. Efektywna szerokość pomiarowa jest równa szerokości mierzonego pasa ruchu (elementu nawierzchni) z tolerancją ±15%. Wartość odchylenia równości poprzecznej należy wyznaczać z krokiem co 1 m, natomiast ocenie podlega wartość średnia z kolejnych 5 metrów.
3.3. Do oceny równości poprzecznej:
1) warstwy ścieralnej lub warstwy nawierzchniowej z betonu cementowego dróg klasy Z, L, D oraz placów i parkingów,
2) warstw wiążącej i podbudowy nawierzchni dróg wszystkich klas oraz w miejscach niedostępnych dla profilografu
- dopuszcza się stosowanie metody pomiaru z użyciem łaty i klina. Długość łaty w pomiarze równości poprzecznej powinna wynosić 2 m. Pomiar powinien być wykonywany nie rzadziej niż co 5 m.
Wartości dopuszczalne odchyleń równości poprzecznej przy odbiorze warstwy określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Element nawierzchni | Dopuszczalne odbiorcze wartości odchyleń równości poprzecznej warstwy [mm] | ||
ścieralna lub nawierzchniowa z betonu cementowego | wiążąca | podbudowa zasadnicza | ||
A, S, GP | Pasy ruchu zasadnicze, awaryjne, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, jezdnie łącznic | 4 | 6 | 9 |
Jezdnie MOP, utwardzone pobocza | 6 | 9 | 12 | |
G, Z | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, włączenia i wyłączenia, postojowe, jezdnie łącznic, utwardzone pobocza | 6 | 9 | 12 |
L, D, place, parkingi |
Wszystkie pasy ruchu i powierzchnie przeznaczone do ruchu i postoju pojazdów | 9 | 12 | 15 |
4. Ocena właściwości przeciwpoślizgowych
4.1. Przy ocenie właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogi klasy G i dróg wyższych klas powinien być określony współczynnik tarcia na mokrej nawierzchni przy całkowitym poślizgu opony testowej.
4.2. Pomiar wykonuje się urządzeniem o pełnej blokadzie koła nie rzadziej niż co 50 m na nawierzchni zwilżanej wodą w ilości 0,5 l/m2, przy 100% poślizgu opony testowej rowkowanej (ribbed tyre) rozmiaru 165 R 15 - zalecanej przez Światową Organizację Drogową (PIARC). Dopuszcza się inną wiarygodną metodę równoważną, jeśli dysponuje się sprawdzoną zależnością korelacyjną umożliwiającą przeliczenie wyników pomiarów na wartości uzyskiwane zestawem o pełnej blokadzie koła. Pomiary powinny być wykonywane w temperaturze otoczenia od 5°C do 30°C, na czystej nawierzchni. Badanie należy wykonać przed dopuszczeniem nawierzchni do ruchu drogowego oraz powtórnie w okresie od 4 do 8 tygodni od oddania nawierzchni do eksploatacji. Badanie powtórne należy wykonać w śladzie koła. Jeżeli warunki atmosferyczne uniemożliwiają wykonanie pomiaru w wymienionym terminie, powinien być on zrealizowany z najmniejszym możliwym opóźnieniem. Uzyskane wartości współczynnika tarcia należy rejestrować z dokładnością do trzech miejsc po przecinku. Miarą właściwości przeciwpoślizgowych jest miarodajny współczynnik tarcia. Za miarodajny współczynnik tarcia przyjmuje się różnicę wartości średniej E(m) i odchylenia standardowego D: E(m) - D. Wyniki podaje się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Długość ocenianego odcinka nawierzchni nie powinna być większa niż 1000 m, a liczba pomiarów nie mniejsza niż 10. Odcinek końcowy o długości mniejszej niż 500 m należy oceniać łącznie z odcinkiem poprzedzającym.
4.3. Minimalne wartości miarodajnego współczynnika tarcia nawierzchni dla konkretnej prędkości zablokowanej opony względem nawierzchni określone zostały w tabeli:
Klasa drogi | Element nawierzchni | Minimalna wartość miarodajnego współczynnika tarcia przy prędkości zablokowanej opony względem nawierzchni | |
30 km/h | 60 km/h | ||
A, S | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, awaryjne*) | 0,48**) | 0,44 |
Pasy włączania i wyłączania, jezdnie łącznic | 0,50**) | 0,46 | |
GP, G | Pasy ruchu zasadnicze, dodatkowe, jezdnie łącznic, utwardzone pobocza*) | 0,46**) | 0,37 |
*) W przypadku pasów awaryjnych i utwardzonych poboczy wykonywanych w jednym ciągu technologicznym wymagania można uznać za spełnione na podstawie pozytywnych parametrów nawierzchni pasów ruchu.
**) Wartości wymagań dla odcinków nawierzchni, na których nie można wykonać pomiarów z prędkością 60 km/h.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2016.124 t.j. |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. |
Data aktu: | 02/03/1999 |
Data ogłoszenia: | 29/01/2016 |
Data wejścia w życie: | 29/05/1999, 30/05/2004 |