Przepisy ogólne
Zasady klasyfikacji LUN
Warunki techniczne oraz eksploatacyjne LUN
Rejestr LUN
Przepisy przejściowe i końcowe
DODATKOWE WARUNKI TECHNICZNE I EKSPLOATACYJNE LOTNICZYCH URZĄDZEŃ NAZIEMNYCH
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług, w tym przy użyciu systemu bezprzerwowego zasilania UPS (Uninterruptible Power Supply) oraz wyposaża się we wskaźniki informujące na bieżąco wyznaczony personel techniczny o awarii urządzenia lub awarii jego zasilania podstawowego.
1.1. Urządzenia łączności ruchomej.
1.1.1. Umożliwiają nadawanie i odbiór w zakresie częstotliwości 117,975-137,000 MHz z odstępem międzykanałowym 25 kHz lub 8,33 kHz, przy czym pierwszą przydzieloną częstotliwością jest 118,000 MHz, a ostatnią 136,975 MHz.
1.1.2. Umożliwiają uzyskanie natężenia pola elektromagnetycznego o wartości co najmniej 75 mikrowolt na metr (-109 dBW/m2), na zdefiniowanej przestrzeni pokrycia, które wynosi dla:
1) służb kontroli lotniska TWR (Tower) 25 NM do FL40;
2) służb kontroli mchu naziemnego na lotnisku GND (Ground Controller) w granicach lotniska;
3) służb kontroli zbliżania - górna APP-U (Approach Control Service - Upper) 150 NM do FL660;
4) służb kontroli zbliżania - pośrednia APP-1 (Approach Control Service - Intermediate) 75 NM do FL250;
5) służb kontroli zbliżania - dolna APP-L (Approach Control Service - Lower) 50 NM do FL120;
6) służb kontroli obszaru - górna ACC-U (Area Control Service - Upper) w granicach sektora do FL660;
7) służb kontroli obszaru - dolna ACC-L (Area Control Service - Lower) w granicach sektora do FL250;
8) służb informacji powietrznej - górna FIS-U (Flight Information Service - Upper) w granicach sektora do FL660;
9) służb informacji powietrznej - dolna FIS-L (Flight Information Service - Lower) w granicach sektora do FL250;
10) służb rozgłaszania VOLMET (Meteorological Information for Aircraft in Flight) w rejonie informacji powietrznej do FL530;
11) służb rozgłaszania ATIS (Automatic Terminal Information Service) 50 NM do FL660;
12) lotniskowych służb informacji lotniczej AFIS (Aerodrome Flight Information Service) 16NM do FL30.
1.1.3. Zapewniają transmisję danych zgodnie z częstotliwościami radiowymi wykorzystywanymi przez służby żeglugi powietrznej w przestrzeni pokrycia opublikowanej w AIP Polska.
1.1.4. Wyposaża się w anteny odbiorcze zapewniające polaryzację pionową o współczynniku fali stojącej w zakresie pracy 118,000-137,000 MHz, który zawiera się w przedziale od 1 do 2, posiadające charakterystykę promieniowania dookólną lub kierunkową w zastosowaniach specjalnych.
1.1.5. Wyposaża się w anteny lub system antenowy zaprojektowane z uwzględnieniem ekstremalnych warunków pogodowych, w szczególności odporności na wiatr o prędkości do 160 km/h i wyładowania atmosferyczne.
1.1.6. Mogą być obsługiwane przez jedną antenę lub jeden system antenowy, z uwzględnieniem potrzeby lokalizowania części nadawczej danego systemu w odległości zapewniającej niezakłóconą pracę części odbiorczej.
1.1.7. Cyfrowe wykorzystują emisję oznaczoną odpowiednio jako:
1) 13K0A2DAN dla systemu transmisji krótkich wiadomości tekstowych pomiędzy statkami powietrznymi i stacjami naziemnymi ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) wykorzystujące modulację z minimalną zmianą częstotliwości MSK (Minimum Shift Keying);
2) 14K0G1D dla łącza VDL Mode 2 (Very High Frequency Digital Link - Mode 2) wykorzystującego modulację D8PSK i 13K0F7D;
3) 13K0F7D dla łącza VDL Mode 4 (Very High Frequency Digital Link - Mode 4) wykorzystującego modulację z ciągłą fazą i minimalną zmianą częstotliwości GFSK (Gaussian Frequency Shift Keying).
1.1.8. Analogowe wykorzystują emisję dwuwstęgową z modulacją amplitudy DSB-AM (Amplitude Modulation - Double Side Band), oznaczoną jako:
1) 6K80A3EJN dla odstępu międzykanałowego 25 kHz;
2) 5K00A3EJN dla odstępu międzykanałowego 8,33 kHz.
1.2. Urządzenia łączności stałej.
1.2.1. Urządzenia transmisji danych służą do wymiany depesz lotniczych i mogą tworzyć:
1) system przekazywania danych o lotach OLDI (On-Line Data Interchange);
2) stałą telekomunikacyjną sieć lotniczą AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network);
3) wspólną sieć wymiany danych ICAO CIDIN (Common ICAO Data Interchange Network);
4) system wymiany depesz służb ruchu lotniczego ATSMHS (Air Traffic Services Message Handling System);
5) pozostałe operacyjne łącza, sieci oraz systemy przesyłania informacji dotyczących żeglugi powietrznej.
1.2.2. Urządzenia łączności stałej mogą posiadać oznaczenie lokalizacji (Location Indicators), które publikowane są przez ICAO w wydawanym co kwartał dokumencie Doc 7910.
1.2.3. Urządzenia transmisji głosu posiadają sieci oraz bezpośrednie łącza telefoniczne służb ruchu lotniczego ATS (Air Traffic Services) i systemy integracji łączności głosowej VCS (Voice Communications System), zapewniające co najmniej:
1) jeden z poniższych dostępów:
a) natychmiastowy,
b) bezpośredni,
c) pośredni;
2) identyfikację strony wywołującej i wywoływanej;
3) połączenia pilne i priorytetowe;
4) połączenia konferencyjne.
1.2.4. Spełniają odpowiednie międzynarodowe normy ISO (International Organization for Standarization) i IEC (International Electrotechnical Commission) oraz zalecenia ITU-T (International Telecommunication Union - Telecommunication Standardization Sector).
1.3. Urządzenia automatycznej rejestracji korespondencji.
1.3.1. Umożliwiają automatyczny zapis informacji, czasu i daty, przy czym do zapisu czasu wykorzystuje się uniwersalny czas skoordynowany UTC (Coordinated Universal Time).
1.3.2. Utrzymują dokładność zapisu czasu w zakresie ±2 sekundy, z wyjątkiem urządzeń transmisji danych, gdzie dokładność wynosi ±1 sekunda.
1.3.3. Umożliwiają rejestrację korespondencji i przechowywanie jej przez okres co najmniej 30 dni od daty utworzenia zapisu.
2. Urządzenia radiolokacyjne - SUR (Surveillance)
2.1. Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający:
1) możliwie najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług;
2) nieprzerwaną pracę w przypadku awarii zasilania - stosowanie automatycznie włączających się awaryjnych zespołów prądotwórczych oraz zasilanie urządzeń poprzez UPS z wyjątkiem systemów o architekturze rozproszonej.
2.1.1. Wyposaża się w systemy diagnostyczno-monitorujące, które umożliwiają wyznaczonemu personelowi technicznemu bieżące sprawdzanie stanu LUN, oraz wyposaża się w systemy zapewniające bezpieczeństwo personelu technicznego.
2.1.2. W celu zapewnienia ciągłości usługi dozorowania urządzenia posiadają nadmiarowe bloki funkcjonalne (poza elementami toru antenowego i falowodowego) lub współpracują z urządzeniami pełniącymi identyczne funkcje w danym rejonie kontroli ruchu lotniczego gwarantującymi natychmiastowe przejęcie zadań w przypadku awarii.
2.1.3. W zależności od rodzaju radaru i rodzaju pracy (modu) zapewniają, co najmniej, informacje o:
1) pozycji statku powietrznego;
2) tożsamości statku powietrznego.
2.1.4. Zapewniają odświeżanie informacji o położeniu statku powietrznego w przestrzeni pokrycia nie rzadziej niż:
1) 1 raz na 5 sekund - dla urządzenia wykorzystywanego do kontroli zbliżania;
2) 1 raz na 8 sekund - dla urządzenia wykorzystywanego do kontroli obszaru.
2.1.5. Umożliwiają wykrycie statku powietrznego poruszającego się z prędkością kątową w zakresie 25-800 węzłów z prawdopodobieństwem na poziomie nie mniejszym niż wymagany dla danego LUN.
2.1.6. Zapewniają dokładność informacji o statku powietrznym na poziomie nie mniejszym niż wymagany dla danego urządzenia dozorowania.
3. Urządzenia radionawigacyjne - NAV (Navigation)
3.1. Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług oraz wyposaża się we wskaźniki informujące na bieżąco wyznaczony personel techniczny o awarii urządzenia lub awarii jego zasilania energetycznego.
3.2. Dostarczają statkom powietrznym właściwych informacji co najmniej w przestrzeni ich pokrycia, opublikowanej w AIP Polska.
3.3. Posiadają zdublowane urządzenia nadawcze lub nadawczo-odbiorcze w celu zapewnienia ciągłości zapewnianego sygnału nawigacyjnego, z wyłączeniem GBAS.
3.4. Gdy nie pracują operacyjnie, nie nadają swojego znaku rozpoznawczego; mogą w tym czasie nadawać sygnał testowy "TST".
3.5. Wykorzystywane w procedurach podejścia do lądowania są zasilane w sposób zapewniający ich bezprzerwową pracę co najmniej przez 30 minut od chwili wystąpienia awarii zasilania.
3.6. Wykorzystywane jako trasowe są zasilane w sposób zapewniający ich bezprzerwową pracę co najmniej przez 2 godziny od chwili wystąpienia awarii zasilania.
3.7. Systemy precyzyjnego podejścia (ILS) kategorii II lub III posiadają co najmniej dwa monitory kontrolujące pracę każdego nadajnika.
3.8. Systemy ILS wyposaża się w system uruchamiający alarm na sygnalizatorze niepowodujący wyłączenia urządzenia, który włącza się w chwili utraty łączności z danym urządzeniem.
3.9. Systemy ILS kategorii III wyposaża się w dwa zestawy nadajników pracujących równolegle, przy czym jeden nadajnik pracuje operacyjnie, a drugi na sztuczne obciążenie, co umożliwia stałe monitorowanie ich parametrów.
3.10. Znajdujące się na przeciwległych końcach drogi startowej systemy ILS, stanowiące dwa odrębne systemy, są przełączane w ten sposób, że w danej chwili pracuje operacyjnie tylko jeden system i nie jest możliwe włączenie systemu niepracującego operacyjnie.
3.11. Urządzenia systemu naziemnych stacji referencyjnych GBAS zapewniają nieprzerwaną pracę w przypadku awarii zasilania energetycznego - są zasilane stale poprzez UPS z dwóch niezależnych linii energetycznych i automatycznie załączający się agregat prądotwórczy zapewniający pracę co najmniej przez 12 godzin.
4. Wzrokowe pomoce nawigacyjne - VAN (Visual Aids for Navigation)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zgodny z dokumentacją projektową, obowiązującymi normami i wymaganiami dotyczącymi montażu urządzeń elektrycznych oraz uwzględniając wymagania dla przyjętych minimów operacji lotniska i wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 5-7 ustawy.
5. Automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych - MET (Meteorological)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zgodny z dokumentacją projektową oraz obowiązującymi normami i wymaganiami dotyczącymi systemów i przyrządów meteorologicznych, a w szczególności uwzględniając:
1) wymagania dla przyjętych minimów operacji lotniska;
2) wymagania dotyczące lokalizacji, wyposażenia we wskaźniki, instalacji oraz zasilania urządzeń pomiarowych określone w Załączniku 3, Załączniku 11 i Załączniku 14 do Konwencji oraz zobrazowania danych i informacji meteorologicznych dla służb żeglugi powietrznej zgodnie z wymaganiami uzgodnionymi w porozumieniach;
3) określenie położenia czujników systemu AWOS przez podanie współrzędnych poziomych w układzie WGS'84 i wysokości w układzie współrzędnych pionowych Kronsztadt'86 oraz odległości poszczególnych czujników względem progu i osi drogi startowej. Wysokość poziomu pomiaru ciśnienia wymagana do obliczenia QFE musi być wyznaczona względem poziomu odniesienia lotniska opublikowanego w AIP z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 4.7.2 dodatku 3 Załącznika 3 do Konwencji. Wysokość podstawy chmur powinna być wyznaczana z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 4.5.3 dodatku 3 Załącznika 3 do Konwencji. Wyznaczenie położenia czujników musi być wykonane przez uprawnionego geodetę;
4) zapewnienie kontroli oraz regulacji z miejsca montażu urządzenia i miejsca stałego przebywania wyznaczonego personelu technicznego, co najmniej w zakresie podstawowych parametrów automatycznych systemów pomiarowych;
5) zapewnienie współpracy z systemami obróbki sygnałów oraz urządzeniami do transmisji danych;
6) zapewnienie rejestracji mierzonych parametrów wraz ze wskaźnikami dotyczącymi daty i czasu obserwacji;
7) zapewnienie możliwie najwyższej jakości, dostępności i ciągłości usług oraz operacyjnie pożądanej dokładności pomiarów i obserwacji określonej w załączniku A Załącznika 3 do Konwencji.
5.1. Radary meteorologiczne wykorzystywane do osłony meteorologicznej lotnictwa, których parametry i sposób wykonywania pomiarów zostały dostosowane do pomiaru obiektów meteorologicznych, zapewniają:
1) nominalną częstotliwości pracy w zakresie 2700-10 000 MHz;
2) ciągły, nie krótszy niż 3500 godzin rocznie, tryb pracy operacyjnej;
3) kątowy zakres obrotu anteny radaru w azymucie 0°-360° z dokładnością pozycjonowania anteny Ł 0,5°;
4) kątowy zakres ruchu anteny radaru w elewacji Ł 0°-30° z dokładnością pozycjonowania anteny Ł 0,2°;
5) stosunek poziomu wiązek bocznych do wiązki głównej anteny Ł -23 dB;
6) prędkość obrotową anteny w azymucie Ł 12°/s;
7) długość impulsu sondującego 0,1-4 µs;
8) dynamiczny zakres odbiornika Ł 80 dB;
9) zdolność do rejestracji sygnałów o minimalnej mocy Ł -100 dBm.
5.2. Przy projektowaniu systemów AWOS określonych w pkt 4.1.5 i 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji powiązanych z kategorią I-III precyzyjnego podejścia do lądowania określoną dla danego lotniska należy uwzględnić aspekty czynnika ludzkiego oraz procedury awaryjne.
5.3. Systemy AWOS dla potrzeb AFIS powinny umożliwiać pomiar co najmniej kierunku i prędkości wiatru, temperatury powietrza i ciśnienia QNH (Altimeter sub-scale setting to obtain elevation when on the ground) oraz ciśnienia atmosferycznego na poziomie lotniska albo progu drogi startowej lotniska.
5.4. Systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych wykrywają wyładowania wszystkich typów, umożliwiają określenie ich rodzaju i czas wystąpienia oraz lokalizację.
5.5. Bezobsługowe lotniskowe systemy pomiarowe umożliwiają pomiary w czasie operacyjnym w pełnym trybie automatycznym.
6. Urządzenia i systemy przetwarzania i zobrazowania danych - DP (Data Processing)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie najwyższą jakość, wiarygodność i dostępność, a ich infrastruktura zapewnia ciągłość i dostępność danych w przypadku awarii podstawowego zasilania energetycznego albo awarii podstawowego łącza przesyłania danych. Wyposażone są w urządzenia umożliwiające rejestrację i odtwarzanie zarejestrowanej sytuacji powietrznej.
6.1. Systemy przetwarzania i zobrazowania danych radarowych i planów lotu zapewniają co najmniej zobrazowanie następujących danych i realizowanie co najmniej poniższych funkcji:
1) położenie statku powietrznego;
2) wysokość lotu statku powietrznego;
3) identyfikacja statku powietrznego;
4) wybór zasięgu zobrazowania;
5) wybór dostępnych map;
6) wybór długości linii łączącej symbol pozycyjny z etykietą;
7) możliwość określenia odległości obiektu poprzez znaczniki odległości;
8) możliwość zmiany położenia etykiety;
9) przesunięcie zobrazowania względem środka jego układu;
10) STCA - Short Term Conflict Alert - Ostrzeżenie o minimalnej bezpiecznej wysokości bezwzględnej (jeżeli ma zastosowanie);
11) MSAW - Minimum Safe Altitude Warning - Krótkoterminowe ostrzeżenie o sytuacji konfliktowej (jeżeli ma zastosowanie);
12) APW - Area Proximity Warning - Ostrzeżenie o bliskości strefy (jeżeli ma zastosowanie);
13) obsługa standardowych formatów danych z urządzeń dozorowania i planów lotu;
14) wykorzystanie standardowych rozwiązań wymiany informacji z systemami sąsiednimi.
6.2. Zobrazowanie na ekranie umożliwia identyfikację, w szczególności:
1) typu danych;
2) impulsów specjalnych identyfikacji pozycji SPI (Special Position Identification);
3) kodów specjalnych;
4) powiązania etykiet z symbolem określającym położenie obiektu dozorowanego.
6.3. Zobrazowanie zapewnia ponadto zwrócenie uwagi personelu, poprzez zmianę koloru opisu lub jego miganie albo poprzez sygnał dźwiękowy, w przypadku gdy system wykryje jeden z poniższych kodów:
1) 7700 - "Niebezpieczeństwo";
2) 7600 - "Awaria radiostacji";
3) 7500 - "Porwanie!".
TESTY, POMIARY I DOPUSZCZALNE WARTOŚCI TOLERANCJI PARAMETRÓW LOTNICZYCH URZĄDZEŃ NAZIEMNYCH MIERZONYCH PODCZAS KONTROLI Z POWIETRZA
Parametr | Wartość |
Natężenie pola elektromagnetycznego | ≥ 75 µV/m (-109 dbW/m2) |
Tabela T.2.1. Testy i pomiary SUR do wykonania podczas kontroli z powietrza
Test lub pomiar | Typ radaru | |
PSR | MSSR | |
Sprawdzenie maksymalnego zasięgu radaru na różnych wysokościach | ||
Sprawdzenie pokrycia radarowego na wybranych azymutach | ||
Sprawdzenie dokładności danych o obiekcie (azymut, odległość) | ||
Sprawdzenie dekodowania wysokości w modzie C lub S | - | |
Sprawdzenie poprawności przekazywania informacji (mod A lub S) | - | |
Pomiar ogólnego prawdopodobieństwa wykrycia | ||
Pomiar czasu przełączania kanałów | ||
Zobrazowanie sytuacji na wskaźnikach operacyjnych | ||
Zobrazowanie sytuacji na wskaźnikach technicznych |
Tabela T.3.1. Wartości parametrów NDB sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Załącznika 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje lub cel, który musi być osiągnięty w trakcie kontroli z powietrza | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli** | |
W | O | |||||
Sygnał identyfikacyjny | 3.4.5.1 | Znak identyfikacyjny nadawany alfabetem Morse'a | Czytelny i poprawny do granicy zasięgu. | Ocena subiektywna | ||
Zasięg na orbicie | 3.4.2 | Moc sygnału lub kurs lub kluczowanie | Minimalna moc sygnału wymaganego na danym obszarze geograficznym. Oscylacje igły ADF nie mogą przekraczać ±10° w przestrzeni pokrycia. |
3dB 2,0° |
||
Zasięg w drodze lotniczej | 3.4.2 | Kurs | Oscylacje igły ADF nie mogą przekraczać ±10° w przestrzeni pokrycia*. | 2,0° | ||
Strefa oczekiwania i procedura zbliżania | Kurs | Oscylacje igły nie mogą przekraczać ±5° oraz nie mogą wystąpić mylące odwrócenia igły dające fałszywe wrażenie przejścia nad stacją. |
* Radiolatarnia może być uznana za działającą poprawnie, mimo że wskazanie kierunku przekracza tolerowaną wartość, jeśli jest to spowodowane oscylacjami igły ADF, o ile oscylacje trwały mniej niż 4 sekundy (dla radiolatarni wykorzystywanych jako pomoce zbliżania) albo trwały mniej niż 8 sekund (dla radiolatarni wykorzystywanych jako pomoce trasowe).
** W - kontrola wdrożeniowa, O - kontrola okresowa
Tabela T.3.2. Wartości parametrów VOR i DVOR sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Załącznika 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |
W | O | |||||
Rotacja | 3.3.1.1 | Zgodnie z ruchem wskazówek zegara | poprawna | |||
Orientacja | 3.3.1.3 | Poprawność | poprawna | |||
Polaryzacja | 3.3.3.1 | Dewiacja | ±2,0° | 0,3° | ||
Dokładność Charakterystyk: -błąd ustawienia -ugięcia -falowania i wyzębienia -przydatność do nawigacji |
3.3.3 | |||||
Dewiacja | ±2,0° | 0,6° | ||||
±3,5° | 0,6° | |||||
±3,0° | 0,3° | |||||
Ocena pilota | Zdatne | Subiektywne | ||||
Zasięg użyteczny | 3.3.4 | Natężenie pola |
90µV/m (-106,5 dBW/m2) |
3dB | ||
Modulacja 9960 Hz 30 Hz |
3.3.5 | Głębokość modulacji |
VOR: 28-32% DVOR: dla kąta <5° 9960 Hz: 20-55%, 30Hz: 25-35%) |
1% | ||
Sygnał identyfikacyjny | 3.3.6.5 | Sygnał identyfikacyjny nadawany Morse'm | Czytelny i poprawny do granicy zasięgu | Ocena subiektywna | ||
Monitorowanie kierunku (radial odniesienia) |
3.3.7.1 | Dewiacja | ±1,0° | 0,3° |
Tabela T.3.3. Wartości parametrów DME sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Załącznika 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |
W | O | |||||
Zasięg | 3.5.3.1.2 |
Poziom AGC (Automatic Gain Control) |
Sygnał zapewniający natężenie pola ≥ -89 dBW/m2 do granic zasięgu lub wg wymogów operacyjnych | 1dB | ||
Dokładność | 3.5.4.5 | Odległość |
≤ 150m ≤ 75m dla urządzeń współpracujących z systemami podejścia do lądowania |
20m | ||
Kształt impulsu | 3.5.4.1.3 | Czas, amplituda |
Czas narastania ≤ 3µs Czas trwania =3,5µs, ±0,5µs Czas zanikania ≤ 3,5µs Amplituda: między 95% wzrostu lub spadku amplitudy, ≥ 95% maksymalnej amplitudy |
0,1µs 1% |
- | |
Odstęp między impulsami | 3.5.4.1.4. | Czas, amplituda |
Kanał X: 12±0,25µs Kanał Y: 30 ±0,25µs |
0,05µs | - | |
Sygnał identyfikacyjny | 3.5.3.6 | Sygnał identyfikacyjny nadawany Morse'm | Czytelny i poprawny | Ocena subiektywna | ||
Skuteczność odpowiedzi | Zmiany skuteczności, pozycja | Wskazać obszary, gdzie zmiany są znaczące | Nie dotyczy | |||
Wyłączenia | Wyłączenie, pozycja | Wskazać, gdzie następuje wyłączenie | Nie dotyczy |
T.3.4. Wymagania dotyczące limitów alarmowych monitorów ILS
Rodzaj urządzenia ILS | Parametr kontrolowany | Wymagania dla ILS kategorii: | ||
I | II | III | ||
ILS LOC | Kurs | 10,5m | 7,5m | 6m |
Czułość przemieszczania |
17% nominalnej wartości |
17% nominalnej wartości |
10% nominalnej wartości |
|
ILS GP | Kąt ścieżki schodzenia |
±7,5% nominalnej wartości |
±7,5% nominalnej wartości |
±4% nominalnej wartości |
Czułość przemieszczania |
±25% nominalnej wartości czułości przemieszczania |
±20% nominalnej wartości czułości przemieszczania |
±15% nominalnej wartości czułości przemieszczania |
Tabela T.3.5. Wartości parametrów ILS LOC sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Zał. 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |
W | O | |||||
Sygnał identyfikacyjny | 3.1.3.9 | Sygnał identyfikacyjny nadawany Morse'm | Czytelny i poprawny | Ocena subiektywna | ||
Modulacja - Głębokość | 3.1.3.5 | Głębokość modulacji | 18%-22% | ±0,5% | ||
Czułość przemieszczania | 3.1.3.7 | DDM |
Kategoria I: ±17% wartości nominalnej Kategoria II: ±17% wartości nominalnej Kategoria III: ±10% wartości nominalnej |
±3 µA ±3 µA ± 2 µA przy Iwej=150 µA |
||
Wyrazistość poza linią kierunku | 3.1.3.7.4 | DDM |
Z każdej strony linii kursu: liniowy wzrost do 175 µA, potem utrzymanie 175 µA do 10°. Pomiędzy 10° a 35° min. 150 µA. Tam, gdzie jest wymagane pokrycie poza ±35°, min. 150 µA. |
±5 µA przy Iwej=150 µA |
||
Wyrazistość dla dużych kątów | DDM | Minimum 150 µA. |
±5 µA przy Iwej=150 µA |
|||
Dokładność ustawienia osi kierunku | 3.1.3.6 |
DDM, przemieszczenie, kąt |
Odpowiednio dla przemieszczeń w punkcie odniesienia ILS: Kategoria I: ±10,5 m (35 ft) Kategoria II: ±7,5 m (25 ft) Kategoria III: ±3 m (10 ft) |
Kat. I: ±2 m Kat II: ±1 m Kat III: ±0,7 m |
||
Struktura osi kierunku |
3.1.3.4 Patrz, Dodatek C, Przypis do 2.1.3 |
DDM |
Od najdalszego krańca pokrycia do punktu A: 30 µA dla wszystkich kategorii Od punktu A do punktu B: Kategoria I: liniowy spadek do 15 µA Kategoria II: liniowy spadek do 5 µA Kategoria III: liniowy spadek do 5 µA Poza punktem B: Kategoria I: 15 µA do punktu C Kategoria II: 5 µA do punktu odniesienia Kategoria III: 5 µA do punktu D, potem liniowy wzrost do 10 µA w punktu E. |
Dodatek C, 2.1.5 Od punktu A do B, 3 µA malejąco do 1 µA Od punktu B do E, 1 µA |
||
Zasięg użyteczny Natężenie pola |
3.1.3.3 Patrz Dodatek C, Rysunki C-7 i C-8 |
DDM Natężenie pola |
Od anteny radiolatarni do odległości: - 25NM lub 18 NM w zakresie ±10° od linii kursu, - 17 NM lub 10 NM pomiędzy 10° a 35° po obu stronach od linii kursu, - 10 NM poza zakresem ±35°, jeżeli zapewnione jest pokrycie. >40 µV/m (-114 dBW/m2) |
±3 dB | ||
Limity alarmowe | 3.1.3.1 | DDM, |
Monitor musi uruchomić alarm przy przesunięciu linii kursu od osi drogi startowej przy wartości równej lub większej niż następujące odległości w punkcie odniesienia ILS: Kategoria I: 10,5 m (35 ft) Kategoria II: 7,5 m (25 ft) Kategoria III: 6 m (20 ft) Monitor musi uruchomić alarm przy zmianie czułości przemieszczania o wartość różniącą się od wartości nominalnej o więcej niż: Kategoria I: 17% Kategoria II: 17% Kategoria III: 10% |
|||
monitorów: | przemieszczenie | |||||
- ustawienie osi | ||||||
kierunku | ||||||
2 m | ||||||
1 m | ||||||
- czułość | DDM, | 0,7 m | ||||
przemieszczania | przemieszczenie | |||||
±4% | ||||||
±4% | ||||||
±2% |
Tabela T.3.6. Wartości parametrów ILS GP sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Zał. 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |||
W | O | |||||||
Kąt: - ustawienie |
3.1.5.1.1.2 | DDM, kąt |
Kategoria I: ±7,5% nominalnego kąta ścieżki schodzenia (Θ) Kategoria II: ±7,5% Θ Kategoria III: ±4% Θ |
Kategoria I: 0,75% Θ Kategoria II: 0,75% Θ Kategoria III: 0,3% Θ |
||||
- wysokość nad punktem odniesienia |
3.1.5.1.5 3.1.5.1.6 3.1.5.1.4 |
Wysokość | Kategoria I, II i III: 15 m (50 ft)+3 m (10 ft) | 0,6 m | - | |||
Czułość przemieszczania: wartość, symetria | 3.1.5.6 | DDM, kąt |
Kategoria I: ±25% wartości nominalnej Kategoria II: ±20% czułości Kategoria III: ±15% przemieszczania |
Kategoria I: 2,5% Kategoria II: 2% Kategoria III: 1,5% |
||||
Wyrazistość: | DDM, kąt |
Na kącie pomiędzy płaszczyzną horyzontu, a 0,3 Θ, nie mniej niż 190µA. Jeżeli 190 µA jest na kącie większym niż 0,45 Θ, musi być utrzymane do ≤ 0,45 Θ Musi osiągnąć co najmniej 150 µA i nie spaść poniżej 150 µA, póki nie zostanie osiągnięte 1,75 Θ. |
||||||
- pod ścieżką | 3.1.5.6.5 | |||||||
±6 µA | ||||||||
przy Iwej= 190 µA | ||||||||
- nad ścieżką | 3.1.5.3.1 | |||||||
Zabezpieczenie nad przeszkodami | Bezpieczna wyrazistość na 180 µA (praca normalna) lub na 150 µA (praca przy alarmie szerokim) | |||||||
Struktura ścieżki schodzenia | 3.1.5.4 | DDM | Kategoria I: | od granicy zasięgu do punktu "C"-30 µA | Kategoria I: 3 µA | |||
Kategoria II i III |
pod granicy zasięgu do punktu "A" -30 µA od punktu "A" do "B" liniowy spadek do 20 µA od punktu "B" do punktu odniesienia - 20 µA |
Kategoria II i III: 2 µA | ||||||
Modulacja: - głębokość |
3.1.5.5.1 | Głębokość modulacji | 37,5% do 42,5% dla każdego sygnału modulującego (tonu) | 0,5% | ||||
- zasięg użyteczny - natężenie pola |
3.1.5.3 |
Poprawna praca odbiornika w sektorze ±8° od środka centralnej linii radiolatarni kierunku ILS dla co najmniej 18,5km (10 NM) w zakresie 1,75 Θ ponad płaszczyznę horyzontalną, lub dla niskiego kąta do 0,3 Θ jako wymagane dla zabezpieczenia procedury przechwycenia ścieżki schodzenia. >400 µV/m (-95 dBW/m2) |
±3 dB | |||||
Limity alarmowe monitorów: - kąt - czułość przemieszczania |
3.1.5.7 | DDM, kąt | Monitor musi wywołać alarm przy zmianie kąta, którego wielkość przekroczy wartość kąta publikowanego o więcej niż ±7,5%. | ±4 µA | ||||
Kategoria I: | Monitor musi wywołać alarm przy zmianie kąta między ścieżką schodzenia a linią poniżej ścieżki schodzenia odpowiadającej wartości 75µA o więcej niż 0,0375Θ. | ±4 µA | ||||||
DDM, kąt | ||||||||
Kategoria II i III | Monitor musi wywołać alarm przy zmianie czułości przemieszczania o więcej niż 25% wartości nominalnej. | ±1 dB |
Tabela T.3.7. Wartości parametrów GBAS sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Załącznika 10 Tom I do Konwencji | Odniesienie do Doc 8071 Tom II | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |
W | O | ||||||
Dane FAS (Final Approach Segment) - Segmentu podejścia końcowego |
Załącznik B pkt 3.6.4.5 | pkt 4.3.4 | Ścieżka FAS | Zgodnie z opisem FAS | - | ||
Procedura zatwierdzania | - | 5.3 | - | - | subiektywna | ||
Tłumienie zakłóceń | Załącznik B pkt 3.7 | 4.3.6 | Poziom sygnału zakłócającego |
< Zdefiniowany poziom zakłóceń |
±3 dB | ||
Pokrycie VDB (VHF Data Broadcast) Natężenie pola GBAS/H Natężenie pola GBAS/E W poziomie W pionie |
Załącznik B pkt 3.7.3.5.4.4 |
4.3.7 4.3.8 4.3.9 4.3.10 |
Siła pola |
>-99dBW/m2 do -35dBW/m2 >-99dBW/m2 do -35dBW/m2 >-103dBW/m2 do -39dBW/m2 |
±3 dB | ||
Nagłówek bloku depeszy (identyfikacja GBAS) |
Załącznik B pkt 3.6.3.4.1 | 4.3.14 | Identyfikacja urządzenia | Dokładne dopasowanie | - | ||
Zawartość danych wykorzystywanych | Załącznik B pkt 3.6.4 |
4.3.15 4.3.16 |
Zawartość danych w wiadomości | Dokładne dopasowanie | - | ||
Dokładność położenia (opcjonalnie) | - |
4.3.17 4.3.18 |
Pozycja |
4 m pionowo 16 m poprzecznie |
1m |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.2017.55 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Lotnicze urządzenia naziemne. |
Data aktu: | 02/12/2016 |
Data ogłoszenia: | 10/01/2017 |
Data wejścia w życie: | 05/02/2018, 10/02/2017 |